eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1هزار دنبال‌کننده
168 عکس
12 ویدیو
12 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اطلاعیه: 🔻باتوجه به شهادت مجاهد بزرگ سید حسن نصرالله تا روز سه‌شنبه مورخه ۱۴۰۳/۷/۱۰ کلیه دروس مدرسه آزاد عالی عروج تعطیل می‌باشد.
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: ⁦▫️⁩حلقه گفتگوی فلسفه غرب ⁦▫️⁩با محوریت مکتب اگزیستانسیالیسم 🔻جلسه بیست یکم ⁦🗓️⁩شنبه ۲۱ مهرماه ساعت ۱۶ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی کریمه اهل بیت ( علیهم السلام) ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢 حکمت متعالیه یکی از سه جریان بزرگ فلسفه اسلامی است که با مشاء آغازید و در میانه راه حکمت اشراق را عرضه کرد و در ادامه در قالب حکمتی فخیم و عمیق که به حکمت متعالیه شهره شد رخ نمود 🔸به راستی حقیقت متعالیه چیست ؟ 🔸 چه اموری آنرا در برابر فلسفه مشائی و اشراقی تعین ویژه بخشیده است ⁦؟ 🔸چه عناصری حکمت متعالیه را از فلسفه های پیشین ممتاز می‌سازد ؟ 🔸ملاصدرا در آثار خود از متون دینی و عرفانی فراوان بهره برده است این بهره‌گیری چگونه است ⁦؟ 🔸اساسا نسبت حکمت متعالیه با دین و عرفان نظری چیست ؟ ⭕ در این کتاب ویژگی های کلان حکمت متعالیه معرفی و تصویری روشن از حکمت متعالیه که آنرا از دیگر نظام های فلسفی و عرفانی متمایز می‌کند با شیوه های مختصاتی ، بیان شده است . ⭕ یکی از بهترین شیوه ها برای معرفی دستگاه فلسفی بهره گیری از شیوه شناخت مختصاتی است ، امتیاز روش مختصاتی آن است که در عین شناساندن و مشخص کردن حقیقت شیء عناصر بنیادین آن را نیز می‌شکافد و نشان میدهد . ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: ⁦▫️⁩حلقه گفتگوی فلسفه غرب ⁦▫️⁩با محوریت مکتب اگزیستانسیالیسم (جلسه چهارم) 🔻جلسه بیست دوم ⁦🗓️⁩شنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۱۶ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید ♦️ جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید؛ یارگیری کنید؛ حذف نکنید. بعضی‌ها که به اسلام و انقلاب معتقدند، در فلان مسئله با شما موافق نیستند؛ این موجب طرد نشود. البتّه منظور، جذب منافق و آدم بی‌اعتقاد نیست. ۹۹/۲/۲۸ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
شماره حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به ❗️ نشر حداکثری گزینه و سپس کمک به انتفاضه فلسطین یا مقاومت لبنان یا غزه رو انتخاب کنید👇👇👇 https://www.leader.ir/fa/monies ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: 🔸حلقه گفتگوی فلسفه غرب 🔸با محوریت مکتب اگزیستانسیالیسم (جلسه پنجم ) 🔻جلسه بیست سوم ⁦🗓️⁩شنبه ۵ آبان ساعت ۱۶ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند: 🔸حلقه گفتگوی فلسفه غرب 🔸با محوریت مکتب پوزیتویست 🔻جلسه بیست چهارم ⁦🗓️⁩شنبه ۱۲ آبان ماه ساعت ۱۶ 🏫مکان : مدرسه آزاد عالی عروج ⪻ مدرسه فلسفه عروج ⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
1403-07-27-Sh4.mp3
13.95M
💢سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی ⁦▫️⁩موضوع : منطق قرآنی چرا مقاومت ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢عمومی‌سازی فلسفه‌ورزی : 🔸هیجان‌زدگی و غلبه احساسات و عواطفِ بی‌بنیان، موجب بی‌ثباتی جامعه خواهد شد. 🔸راه نجات از این آسیب، ترویج «فلسفه‌ورزی» و «عقلانیت» است. جامعه‌ باید «دلیل‌جو» باشد؛ باید «استدلال‌طلب» باشد. نباید هر سخنی را پذیرا باشد. 🔸از فیلسوفان انتظار می‌رود در ترویج «عقلانیت» و «روش خرد‌ورزی» و «آموزش استدلال» و «استدلال‌طلبی» وظیفه خود را در قبال جامعه ایفا کنند. عمومی‌سازی فلسفه‌ورزی را از وظایف اخلاقی فیلسوفان می‌دانم. 🔸تنها در این صورت است که جامعه از هیجان‌زدگی نجات می‌یابد. بلکه در برابر طوفان‌های فکری و هجمه‌های اعتقادی و تخریب‌های اخلاقی، مصون می‌ماند. 🔸با عمومی‌سازی فلسفه‌ورزی است که می‌توان جامعه را از «تقلید‌گرایی» و «تلقین‌پذیری» و «غربزدگی» و تبعیت کورکورانه از افکار و اندیشه‌های بی‌بنیان اومانیستی و لیبرالیستی نجات داد. 🔸با نهادینه‌سازی عقلانیت است که افراد از افتخار به بی‌ثباتی و تزلزل فکری رهایی می‌یابند و جامعه در برابر امواج خرافات سنتی و مدرن محافظت می‌شود. 🔸با همگانی شدن عقلانیت و استدلال‌طلبی است که شیفتگی به شخصیت‌ها رنگ می‌بازد و جای خود را به دلدادگی به حقیقت می‌دهد. تنها با اکسیر عقلانیت و دلیل‌جویی است که می‌توان زشتی و بی‌منطقی خودباختگی و ذلت‌پذیری فردی و اجتماعی را نشان داد. ‌▫️⁩احمد حسین شریفی ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
طرح کلی اندیشه اسلامی.mp3
10.03M
💢سخنرانی استاد منصوری ⁦▫️⁩موضوع : طرح کلی اندیشه اسلامی ⁦▫️⁩جلسه اول ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢فهم سیستمی و شبکه ای از دین : 🔸 دین اسلام یک حوزه سیستمی و شبکه ای است که در حوزه مدیریت زندگی و اجتماع ، در حوزه مدیریت علوم حرف برای گفتن دارد، با عدم تبیین نظر و تفکر دین در حوزه های مختلف دین را محدود در اموری خاص قرار می‌دهد 🔸دین یک سیستم و شبکه ای است که حالت در هم تنیدگی و بهم پیوستگی دارد اگر در حوزه احکام نظری دارد قطعا این موضوع در حوزه اخلاق تاثیر خاصی دارد لذا نمیشود یک جزء دین را در نظر گرفت و جزء دیگر آن را طرد نمود از همه مهم تر طرح سیستم و شبکه ای در دین مبتنی بر یک سیستم تکوینی است 🔸معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض‌ باید خارج شود و مانند مکاتب اجتماعی ناظر به تکالیف عملی و زندگی اجتماعی باشد، مباحث نظری هم باید از همین منظر نگریسته شود 🔸آن موقع که به دین از منظر فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد در همان جایگاه نباید آنرا جدای از زندگی جمعی دید و باید با ذهنی ناظر به زندگی جمعی به موضوعات فردی پرداخت چرا که دین یک مسلک اجتماعی است 🔸بطور مثال انقلاب اسلامی ایران و ادبیات ولایت فقیه و شورای نگهبان برون داد یک دید اساسی و سیستمی خاصی به دین است. ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند : 🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⁦🗓️⁩ دوشنبه ساعت ۱۲:۳۰ 🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج (به همراه سفره حضرت زهرا سلام الله علیها ) ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
recording-20231108-130136.mp3
8.68M
💢سخنرانی استاد منصوری ⁦▫️⁩موضوع : طرح کلی اندیشه اسلامی ⁦▫️⁩جلسه دوم ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
چگونگی نگریستن به ایمان 🔸ایمان اینگونه نیست که در گوشه قلب قرار بگیرد و رهبانیت ساز و تارک دنیا ساز باشد بلکه ایمان محرک انسان است. 🔸ایمان برای رفع مسئولیت نیست بلکه با ایمان شروع یک نوع مسئولیت جدید رغم میخورد لذا مومنین برای خود مسئولیت سخت تری را در نظر می‌گیرند. 🔸مقوله ایمان مقوله جریان و پویایی است مقوله شروع است (ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات ) ایمان خاصیت به صحنه کشاندن دارد باعث می‌گردد نوع تعامل انسان تغییر کند. 🔸در پرتو عشق و ایمان به الله، نوع دیدگاه انسان به خود، مردم، طبیعت و جهان و ما فیها نیز تغییر میکند، لذا ایمان تامین کننده تمام ابعاد زندگی انسان است، ایمان حب و بغض هارا سمت و سو و جهت دهی خاصی میبخشد. 🔸ایمان در انسان خاصیت این را دارد که واسطه بالقوه و بالفعل قرار بگیرد یعنی انسان را وادار به عمل سازد و از قوه بودن به در آورد لذا مومنین احساس مسئولیت بیشتری را دارند. 🔸(قد افلح المومنون) یعنی تنها مومنین به نتیجه میرسند و فقط مومنین می‌توانند خودشان را پیروز بدانند، خاصیت ایمان سایه افکنی بر عمل است لذا عمل با ایمان هم توسعه دارد ، و هم عمق و استمرار دارد. 🔸ایمان مسئولیت اجتماعی و خانوادگی خاصی را به همراه خود می‌آورد ، لذا باید توجه داشت که ایمان در تقابل با عمل نیست بلکه جهت ده عمل است ایمان مقوله ای است که انسان را به میدان می‌کشاند اما همین ایمان باعث حفظ و سلامتی انسان در همان موطن است. 🔸آزادسازی ظرفیت ایمان غصه ها و معضلات را از بین می‌برد رشد و حرکت و امید می آفریند. 🔸راه بهتر زندگی کردن و آرامش داشتن در زندگی بدون ایمان میسر نمیشود باید توجه داشت که خدا از کانال ایمان وارد زندگی انسان ها می‌شود هرچه ایمان وسیع تر دستگیری خدا بیشتر، پل ارتباطی و شناخت خدا ایمان است ، به میزانی که انسان ایمان دارد انسانیت دارد و به درجه ای که ایمان ندارد انسانیت ندارد چرا که وجود و جوهره انسانیت به ایمان است. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
001_03.8.21 سلوک علمی.mp3
5.34M
💢جلسه سلوک علمی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
جهت شادی روح مطهر حکیم الهی،عارف روشن ضمیر،مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی (رحمه الله علیه) فاتحه ای قرائت فرمایید.  ◾️۲۴ آبان ۱۳۶۰ سالروز رحلت حضرت علامه ره. ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله:👇 🔹شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است. این یکی از هنرهای هر عالِمی است؛ در بین علما داریم کسانی که شاگردپرورند و شاگردهای زیادی دارند؛ مرحوم آقای طباطبائی از این قبیل آدمها است. 🔹 در بین این فلاسفه‌ی دوره‌ی اخیرِ فلسفه در ایران ــ که مرکز فلسفه‌ی کشور هم در واقع تهران بوده ــ از دوره‌ی مرحوم ملّا عبدالله زنوزی و پسر ایشان، آقا علی حکیم، بعد مرحوم میرزای جلوه، میرزا اسدالله قمشه‌ای، اینهایی که برجستگان حکمت و عرفانند که عمدتاً در تهران متمرکز بودند و بخشی هم در جاهای دیگر، مثل مرحوم حاجی سبزواری در سبزوار، یکی دو نفر در قم، یکی دو نفر در اصفهان، یکی دو نفر در مشهد ــ که اینها برجستگان فلسفه‌اند ــ هیچ کدام از اینها به قدر مرحوم آقای طباطبائی شاگرد برجسته‌ی معروف فیلسوف ندارند. بله، مثلاً‌ حاجی سبزواری شاگردان زیادی دارد که می‌آمدند پیش ایشان درس میخواندند؛ مرحوم آخوند خراسانی هم شاگرد ایشان است، لکن آخوند خراسانی فیلسوف نیست، فقیهی است که یک مقدار فلسفه خوانده. 🔹تربیتِ شاگردِ فیلسوف مثل شهید مطهّری، مثل شهید بهشتی، مثل مرحوم آقای مصباح و دیگران، و مثل بعضی از بزرگانی که امروز هستند، تربیت امثال اینها را به تعدادی که از درس مرحوم آقای طباطبائی استفاده کردند، بنده هیچ سراغ ندارم در هیچ کس دیگری؛ مسئله‌ی شاگردپروری. تا فلاسفه‌ی بعدیِ زمانِ ما که در تهران کسانی بودند [مثل] مرحوم آمیرزا احمد آشتیانی، قبل از ایشان مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی، یا مرحوم آقای آملی (رضوان الله علیهم)؛ خب اینها فیلسوف بودند، منتها تربیت شاگرد از اینها به قدر آقای طباطبایی معهود نیست؛ 🔹ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوف‌سازی کرد. 🔹حالا این نکته هم جالب است که شاگردان ایشان ــ یعنی بسیاری از شاگردان ایشان ــ غالباً جزو نقش‌آفرینان در انقلاب اسلامی‌اند. در این مجلس خبرگانی که قانون اساسی را نوشت، تعداد زیادی از آن افراد شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند؛ چه در مجلس خبرگان، چه قبل از مجلس خبرگان در آن جمعی که قانون اساسی نوشته میشد که مرحوم آقای مطهّری هم جزو آنها بود، اینها شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند. 🔹 و تعدادی از شهدای بنامِ انقلاب اسلامی از شاگردهای آقای طباطبائی‌اند؛ شهید مطهّری شاگرد ایشان است، شهید بهشتی شاگرد ایشان است، شهید قدّوسی شاگرد ایشان است، شهید آشیخ علی حیدری نهاوندی شاگرد ایشان است؛ از این قبیل شهدای برجسته شاگردهای آقای طباطبائی (رضوا‌ن الله علیه) هستند، بعضی هم بحمدالله در قید حیاتند که منشأ افادات زیادی هستند. 🔸بیانات معظم له در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبائی،۱۴۰۲/۰۸/۱۷ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند : 🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⁦🗓️⁩ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰ 🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
029_03.8.28 سلوک علمی،نظم و مغتنم شمردن فرصتها.mp3
7.12M
💢جلسه سلوک علمی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⪻مدرسه فلسفه عرج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند : 🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⁦🗓️⁩ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰ 🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
030_03.9.5 سلوک علمی،نظم.mp3
9.32M
💢سلوک علمی ⁦▫️⁩استادمنصوری ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌امتداد اجتماعی در فلسفه اسلامی: 🔸امتداد فلسفه به این معنا است که پرسش‌های بنیادین در مورد ابعاد گوناگون زندگی به این دانش سپرده شده و پاسخ آنها را از این روش فکری طلب کرد. 🔸برای مثال تفکر در باب حکومت، سیاست و اقتصاد به پرسش‌های اولیه‌ای منجر می‌شود که گویی پیش از آن پرسشی وجود ندارد مانند این سوال که هدف از زندگی اقتصادی چیست. پاسخ به چنین پرسش‌هایی دانشی با قدرت فلسفه را مطالبه می‌کند. 🔸مکاتب مختلف فلسفی مانند فلسفه صدرایی، فلسفه سینایی و غیره فرآورده‌هایی در پاسخ به پرسش‌های بنیادین زندگی انسانی در حوزه اجتماعی دارند. 🔸اختلاف اساسی بین مکاتب مختلف وجود دارد، به عنوان مثال مارکس قائل به وجود جامعه پرقدرت متمایز از مجموع افراد است و فردگرایان افراطی می‌گویند چیزی به نام جامعه وجود خارجی ندارد و هر چه هست فرد است. 🔸پاسخ به این سوال را می‌توان در مکتب فلسفه اسلامی نیز جستجو کرد. امام خمینی(ره) مظهر این نوع تفسیر فلسفی از جهان بود و بر اساس همین تفسیر در مورد حیات خود و دیگران تصمیم می‌گرفت. 🔸امام(ره) بر اساس مبانی اساسی عرفانی معتقد بود که چیزی جز خدا وجود ندارد و همه چیز مظهر وجود خدا است و بر همین اساس تدابیر سیاسی و اجتماعی را مدیریت می‌کرد. می‌توان گفت تداوم اجتماعی فلسفه اسلامی در پاسخ به پرسش‌های اجتماعی در جهان معاصر را می‌توان از سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) آموخت. ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742