💢قابل توجه دوستانی که در دوره بلندمدت مدرسه مجازی عروج شرکت کرده اند میرسانیم:
🔸با شروع سال تحصیلی جلسه ای با استاد منصوری مدیر محترم موسسه فلسفه آزاد عالی عروج در روز پنج شنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۱ برگزار خواهد شد.
🔸لذا دوستان در زمان اعلام شده لطفاً حضور داشته باشند.
🔸لینک حضور در جلسه متعاقباً در گروه ها قرار داده میشود.
❁ مدرسه مجازی عروج ❁
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📖✍🏻نکات تدریس کتاب «استاد و درس» مرحوم علی صفایی حائری(عین صاد)
🌺استاد منصوری🌺
جلسه1️⃣
✅استاد باید بیشتر از مدرّس خوب بودن مربی خوبی باشد؛ که بتواند در دانشآموزان، شناخت ،عشق و استقامت و پشتکار و هماهنگی بوجود بیاورد.
باید مدرس بتواند به هر انسانی عالَم خودش را بشناسد؛
✅درس خوب وقتی در جایگاه خوبی ننشیند و با طلب و آمادگی نباشد، مفهومش در قلب و ذهن ماندگار نیست.
مثل سفره بدون دعوت است، که آمادگی نداری سر آن بشینی.
باید کسی که میخواهد دانشجو باشد باید برود و ببیند نیاز به چه چیزهایی دارد برای طالب شدن، برای مضطر شدن، برای تشنه شدن ...باید تشنه دانش بود تا دانش به دل بشیند و مفهومش در قلب و ذهن ماندگار باشد.
((میخوای حرکت بکنی عالَم داشته باش...
میخوای حرکت بدهی عالَم درست کن...))
برای ایجاد آمادگی و طلب (طالب علم بودن) باید به دانشجو شناخت هایی را داد:
1_ هدف
2_ وظیفه
3_ مراحل تا هدف
4_ مسائل و سختیهای راه
هدف
هنگامیکه هدف مشخص نباشد، اگر حرکتی هم باشد تقلیدی است (از روی عادت..._همه میرن سر کار او هم میره سرکار تا پول در بیاورد و... ولی جلوتر را نمیبیند...)
اگر شور و جنبشی در انسانِ طالب باشد مدت محدودی دارد و باید آن شور و جنبش و میل به حرکت را با هدف دار بودن و هدفمند بودن و مقصد تعیین کردن... بلند مدت و با دوام نمود.
✅هدف و اهداف معنا سازی میکند و بعد از آن دیگر سختی و آسانی رنگ و بوی کمتری میگیرند...
باید به مقصد رسید ولاغیر (هرطور شده من قله را فتح میکند)
مربی کسی است که مقدمات تصمیمِ متربی را فراهم میکند و زمینه را میچیند تا متربی، خود تصمیم بگیرد و بیابد.
اگر طلب دانش را بلکه طلبگی را درست شروع کنی و درست حرکت کنی آگاهی و شناختی از خودت و از هستی و از جهت حرکت تو در این هستی است و بر اساس این شناختها به عقیدهها و جبهه گیریها میرسی و بر اساس این عقیدهها زندگی میکنی و میمیری...
و بر اساس این شناخت و عقیده، از سطح غرائز تا حد وظیفه بالا میآیی و از بشر بودن به آدم شدن و به رشد و آگاهی میرسی و در حدی مینشینی که بتوانی به دیگران رشد بدهی.
(به قلم محمد حسین ابراهیمی)
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📖✍🏻نکات تدریس کتاب «استاد و درس» مرحوم علی صفایی حائری(عین صاد)
🌺استاد منصوری🌺
جلسه2️⃣
صفحه۱۹ کتاب «استاد و درس»
گفتیم که باید طلب و آمادگی در انسان شکل بگیره؛ و گفتیم چیکار باید کرد که این آمادگی در انسان شکل بگیره که این به سبب هدف است.
ما نسبت به نعمتها یا همون داشتههامون مسئولیت داریم.
داشتههای بیشتر = مسئولیتهای بیشتر
اگر دیدی نیازها متفاوت است و تو نمیتوانی بیش از یکی را براورده کنی، در این صورت بر اساس اهمیت کار و ظرفیت خودت انتخاب کن و ببین شدیدترین نیازها کدام است.
فکرکن چه کاری باید انتخاب کنی که از روی عادت و تقلید نباشد.
کوشش بر اساس استعداد
اگر به اندازه استعدادهایت کوشیدی و به اندازه ظرفیتت تلاش کردی میتوانی به اندازهای که نیازت هست و رزق میخوای برداشت کنی.
اگر تو در راستای استعدادت حرکت کردی و انجام تکلیف... راست استعدادت رزقت را میدهند.
استعداد _نیاز
اگر بر اساس استعدادت کوشش کردی، بر اساس کوششی که کردی نیازت برطرف میشود.
✅ اگر طبق استعدادت کوشش کردی و نیازهایت برطرف شد، شغل تو همین است.(همین مسیر را ادامه بده)
این تفکر باید در حوزهها و دانشگاهها و دبیرستانهای ما بیاید...
میدونید مشکل کجاست؟
یه موقع هست کوشش هست اما در راستای استعداد نیست.
یه موقع استعداد هست استعداد بسیار بالایی هم هست ولی کوشش قابل قبولی نیست.
بعضی وقتا باروری استعدادها طول میکشه؛ کوششها در راستای استعدادهاست ولی چون برنامه ریزی مناسب برای هماهنگ سازی کوشش و استعداد وجود نداره، آن کوشش بیحاصل است.
مشکل اینه که در نظامات آموزشی فعلی این خیلی پررنگ است که نه استعدادت رو میبینه نه کوششت رو میبینه...بلکه فقط چطور پول بیشتر در آوردن تو رو میبینه...
به اندازه نیازت رزقت را میدهند... نه به اندازهی طمعت... ولی مشکل خیلی وقتا اینجاست که تو بیش از نیازت میخوای.
✅نکته مهم خارج از بحث اصلی
دو تا مقوله هست که باید حتما تو زندگی انسان باشد: 1_ صبر. 2_ شکر
(مضمون روایت: صبر نسبت به ایمان مثل سر به جسد است.)
تو میتوانی انسان باشی و انسان ساز شوی.
میخوای اینهمه کار کنی آخرش زنبور و بزغاله بشی؟
کاری رو انجام بدی که غایت هدف زنبور و بزغاله هم همون هست...
✅❗❗❗توجه:
۱_ تمام استعدادهایت را بشناس...
۲_میدان کار استعدادهایت را بشناس...
۳_به قانونهایی که در این میدان و بر... ۴_استعدادها حاکماند احاطه داشته باش...
مربّی جز ألله رب العالمین نیست و کسی که میخواهد انسان را بسازد باید از او یاد بگیرد، از او بستاند...و در نتیجه مربی به وحی و به فرقان نیازمند است؛
مربی باید در این دو زمینه بکوشد:
۱_ با وحی دردها و داروها را بشناسد و استعدادها و میدان کار آنها را بشناسد.
۲_ با فرقان(قدرت تشخیص) روحیهها و مزاجها و طرز برخورد با هر کس را بشناسد.
✅به محض شروع حرکت، شروع درگیریهاست؛ و این درگیریها ورزیدگی و باروری به ارمغان خواهند آورد.(هیچ چیز بدون مبارزه به دست نمیآید)
تا در جریان نیفتیم و کمبودها را لمس نکنیم برای تأمین آن کمبودها و پر کردن خلاءهایمان نمیکوشیم.
✅قلههای بلندتر گامهای بلندتری میخواهند؛ و هدفهای بلندتر گامهای بلندتری میخواهند. و این هدفها همتها را به دنبال میآورد.
(به قلم محمد حسین ابراهیمی)
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه مجازی عروج برگزار میکند:
⭕️دوره تفصیلی تاریخ فلسفه اسلامی
🔸استاد دوره: استاد علی مناف زاده
🔸اتمام ثبت نام تا ۲۰ آبان ماه
🔸تذکر: دوستانی که در دوره اول شرکت داشته اند شامل تخفیف ۵۰ درصدی میباشند.
⭕️لینک ثبت نام :
http://B2n.ir/t01798
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#مدرسه_مجازی_عروج
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢با توجه به آماده شدن مدارک دوستان برای دریافت مدرک خود به ادمین مراجعه کنند.
آقایان:
ابوالفضل انجم شعاع
هادی داوودی شیرازی مطلق
محمد میرزایی
محمد قاسمی
مهدی نیک صفت
موسی توکلی
بانوان:
رقیه یاسمی
رقیه پور سید احمد جعفری
نسرین غفوری
انسیه دادروان
معصومه معصومه پور
پروین رسولی
ربابه نادری
رقیه قهرمانپور فضلی
سمیه وظیفه
زهرا محمدی
زینب انصاریان
الهام نعمت زاده
صبوره حسینی ترزمی
سعیده پور علی
فاطمه نوروزی
حمیده جاودانی پور
هما یوسفی
کبری کاظمی
🔸نکته: هزینه ارسال به عهده دوستان میباشد.
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔰نشست صمیمی طلاب مدرسه آزاد عالی عروج
با حضور:
استاد عبدالرسول عبودیت
📆 زمان: روز شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۳:۱۵
🏢 مکان: مدرسه آزاد عالی عروج (آدرس جدید)
#نشست
#استاد_عبودیت
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔 @oroj_hekmat
⭕️ فهم نحوه شکلگیری یک علم کمک شایانی به دانستن آن علم به ما میکند، تا جایی که عدم آگاهی از تطور مسائل یک علم در برخی از موارد فهم دقیق مساله و تحلیل یا نقد آن را دچار خللهای بزرگی میکند.
🔹فلسفه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و فهم نحوه شکلگیری، رشد و تکامل آن کمک شایانی به فهم آموزههای فلسفی میکند.
🔹در دوره مقدماتی بصورت اجمالی از نحو ورود فلسفه به جامعه مسلمین و تکامل و تحول روشی محتوایی آن صحبت شد
🔹اینک در دوره تفصیلی تاریخ فلسفه اسلامی درصدد بیان و نشانه ها و نمونه های این تغییر و تحولیم تا به مخاطب عرضه کنیم در آخر نحو شکل گیری مکاتب فلسفه اسلامی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بوسیله سیر این تحولات و دگرگونی ها مخاطب در آخر بتواند ماهیت فلسفه اسلامی را با غیر اسلامی تشخص دهد.
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ در اوایل جهان اسلام و علوم الهی علمی مجزا و تفکیک یافته ای به نام فلسفه اسلامی وجود نداشته است و همین امر باعث اشکالات مستشکلین به این علم شده است
⭕️حال باید ببینیم آیا واقعا اشکالات آنها درست است و علمی به نام فلسفه هم انتسابش به اسلامی درست یا خیر؟
⭕️آیا علوم عقلی را میتوان مقید به چیزی نمود و حرف از اسلامی یا غیر اسلامی بودن آن به میان آورد یا خیر؟
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ با ورود فلسفه به جهان اسلام و مواجهه اندیشمندان مسلمان با این علم، خود را در ناحیه انفعال صد درصدی قرار ندادند چراکه دین مبین اسلام اندیشه و نگرش خاصی به جان را برای خود به ارمغان میآورد لذا فلسفه که در صدد اندیشه سازی برای نگرش به عالم است با وجود اندیشمندان مسلمان و دین مبین اسلام دچار تغییر و تحولاتی بسیار گردید
🔹باید ببینیم آیا این تغییرات و تحولات از اساس صحیح بوده است یا خیر؟
🔹و اگر صحیح بوده است آیا فلسفه را از فلسفه بودن انداخته یا در همان عقلانیت خویش باقی مانده است؟
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️با پیشرفت علوم تجربی و دقت انسان های متاخر علوم نیز دستخوش تغییر قرار گرفته اند چرا که با زیاد شدن نیاز ها و برخورد افکار و گفتگوی میان اندیشمندان سوال های تازه ای را جلوی متفکران قرار میداد و همین امر باعث پیشرفت علوم می شد که فلسفه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در طول سالیانی با بوجود آمدن سوال های اساسی و ناتوانی مکاتب گذشته در جواب دهی باعث شد تا متفکران مسلمان مکاتب نوینی را برای جواب دهی به سوال های بنیادین و هستی شناسانه و عقلانی خود بوجود آورند .
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پیشنهاد دانلود
♦️متن خوانی کتاب کودک و ادب
♦️استاد مهدی منصوری
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕مدرسه مجازی عروج برگزار میکند :
🔸دوره مقدماتی متن خوانی فلسفه به زبان انگلیسی
🔸با موضوع : تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه غرب
▫️آموزش قواعد انگلیسی برای مبتدیان
▫️(مهلت ثبت نام تا ۱۰ آذر ماه)
▫️لینک ثبت نام:
http://B2n.ir/k33005
⚠️تذکر: دوره بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ اجتهاد در معارف
🔹همان طور در حوزه ی فقه اجتهاد مطرح می شود در حوزه ی معارف هم اجتهاد مطرح می شود
🔹همان طور در حوزه ی اجتهاد در فقه ،اصول فقه مطرح می باشد برای اجتهاد در معارف هم اصول فقه مطرح می باشد
با این فرق که اجتهاد در فقه؛ استنباط قانونی از متن دینی دارد ولی در حوزه ی اجتهاد در معارف استنباطات معرفتی واقع نما از متن دینی دارد لذا بحثی مطرح می شود به عنوان اصول فقه معارف ، که بستر سازی استنباطات و استخراجات معرفی از متن دینی می باشد.
🔹اجتهاد در معارف یک نظام واره خاص دارد بعنوان نمونه :
🔹 اصول فقه خاص به خود را دارد
🔹قواعد فقه خاص به خود دارد،
🔹رجال معارفی خاص خود را دارد
🔹باید نسبت عرفان و فلسفه و کلام با اجتهاد در معارف مشخص شود .
🔹دیگر اصول عملیه در اجتهاد در معارف کارایی ندارد حتی اطلاق و تقید و عام وخاص و حجیت در اجتهاد در معارف معنایی متفاوت با حجیت در اجتهاد در فقه دارد.
#استاد_مهدی_منصوری
#اجتهاد_در_معارف
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️عقل منور
🔸عقل در مورد وحی قائل به عصمت است و چون دنبال شناخت واقعیت است می آید از گزارش های وحی و حتی تجربه و شهود استفاده می کند.
🔸عقل در جلوی خاکریز است و در پشت خاکریز وحی و شهود قرار دارد و از آنها بهره می برد.
🔸عقل در خاکریز ،عقل شهودی و وحیانی است و عقلی که خودش را در خدمت وحی قرار می دهد عقل منور می گویند در واقع نور وحی و شهود به آن تابیده است.
🔸چون غرض عقل فلسفی کشف حقیقت است و از طرفی عقل متوجه نقص و خلاء های خود است و از طرفی متوجه کشف حقیقیت از جانب وحی هست و اعتقاد دارد وحی منبعی معصومانه است و اعتقاد دارد کشف و شهود منبعی برای هست شناسی است پس عقل می آید از این منابع استفاده می کند و در افق انها افقش بالا می رود
🔸این همان عقل فلسفه اسلامی است که ارتقاء یافته توسط وحی و شهود است.
#استاد_مهدی_منصوری
#مرور
#فلسفه_فلسفه
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🛑مدرسه آزاد عالی عروج🛑
راس ساعت ۱۶ کلاس متن خوانی فلسفه به زبان انگلیسی بر گذار می شود.👇
⭕️حضرت آیت الله خامنه ای:
🔹شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزههای علمیه می باشد؛این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_مجازی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️حضرت آیت الله خمینی:
🔹این موجب تاسف است که یک حوزه ای ازیک خیراتی که هست محروم بماند، حتی فلسفه که یک امر عادی است،تا چه برسد به یکسری مسائل دیگر، عمده نظر من این بود تا جلوی معارف گرفته نشود،اسلام فقط عبارت از احکام فرعیه نیست،فرع اند اینها ، اساس چیز دیگر است ، نباید ما اساس را فدای فرع بکنیم و بگوییم اساس از اساس بیخود است.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_مجازی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ علامه حسن زاده آملی:
🔹انسان با فقدان شفاء و اشارات شیخ الرئیس، و شرح اشارات خواجه طوسی ، و فتوحات و فصوص شیخ اکبر محی الدین و شرح علامه قیصری در فصوص حکم و مصباح الانس ابن فنّاری و اسفار صدرالمتألهین در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلاء می کند.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_مجازی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📣نشست صمیمی طلاب مدرسه آزاد عروج
🔻با حضور:استاد یزدان پناه
🔻زمان:یکشنبه۲۱ آبان ساعت ۱۲:۱۵
🔻مکان:مدرسه آزاد عالی عروج
🔻پخش زنده ایتا:https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣گزارش تصویری
🔻نشست صمیمی طلاب مدرسه عالی عروج با استاد عبودیت
🔻۶ آبان ۱۴۰۲
#مدرسه_مجازی_عروج
#گزارش_تصویری
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f