eitaa logo
محجوبه
10.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
101 فایل
🗯️شهید مطهری (ره) : حجاب مانند اولین خاكریز جبهه است كه دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً ‌باید اول آن را بگیرد. لینک پیام ناشناس به ادمین محجوبه : https://harfeto.timefriend.net/17124424784228 تبلیغات ارزان ما 👇 @tablighat_arzan3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸امام رضا علیه السلام : - لِمَن قالَ لَهُ ؛ فَما الحُجَّةُ عَلَى الخَلقِ اليَومَ؟ قالَ -: العَقلُ ؛ يُعرَفُ بِهِ الصّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ، والكاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ. 🔹امام رضا عليه السلام در پاسخ شخصى كه پرسيد: «امروز، حجّت بر مردمان چيست؟»، فرمود: «عقل است كه به واسطه آن، كسى را كه حقيقتاً از جانب خدا سخن بگويد، مى‌‏شناسد و تصديقش مى‌‏كند و آن را هم كه بر خدا دروغ ببندد، مى‌‏شناسد و تكذيبش مى‌‏كند». 📚الكافي : ج ۱ ص ۲۴ ح 🆔 @ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖐 و 14 (علیهم السلام) 🖐 متن سوال: مسّ القاب انبیاء و ائمه اطهار(علیهم السلام) و حضرت فاطمة زهرا(علیها السلام) بدون وضو چه حکمی دارد؟🧐 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌸پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) لقب مختص به منزله اسماء شریفه آنهاست 🌸پاسخ امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. خلاف احتياط است.  🌺پاسخ آیت الله (دام ظله العالی)بسمه تعالي. جايز است. 🌺 پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) باسمه تعالي. اين امر خلاف احتياط استحبابي است. والله العالم 🌺 پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) احتیاط واجب آن است که اسم مبارک پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم، انبیاء و امام و حضرت زهرا علیهم السلام را هم مس ننماید، فلذا مسّ القاب اشکال ندارد.  🌸پاسخ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)باسمه تعالي. خلاف احتياط استحبابي است. 🌸پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)احتياط اجتناب است. 🌸پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی)اگر هتك احترام آنان باشد، نبايد بدون وضو لمس شوند، و بنابر احتياط مستحب اگر بي احترامي هم نباشد، لمس ننمايد. 🌸 پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)بنابر احتياط مستحب اسماء‌ انبياء و و اوصياء (عليهم‌السلام) و اسم مبارك حضرت صديقه كبري (سلام الله عليها) را بدون وضو مسّ ننماييد، فلذا مسّ القاب اشکال ندارد. 🔻منبع : مرکز پایخ به سؤالات جامعه الزهراء ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از نقطه اوج
شهادت نیروی یگان ویژه در اصفهان فرمانده یگان‌ویژه استان اصفهان: دقایقی قبل سرهنگ «اسماعیل چراغی» یکی از کارکنان یگان ویژه‌ که شب گذشته در محله خانه اصفهان، از سوی تروریست‌ها هدف اصابت گلوله جنگی قرار گرفته بود به درجه رفیع شهادت نائل شد‌. 🏴 @Noghteowj
هدایت شده از نقطه اوج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این ویدیو را با دقت گوش بدهید 🎬 چرا کسانی که ابتدا از اقدام تروریستی ایذه خوشحالی کردند حالا می گویند کار خودشونه؟؟ 🛑 | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2234384398Cf292c5711a
😵 😵 متن سوال: نگاه مجدد به نامحرم قصد لذت و ریبه چه حکمی دارد؟🧐 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 💠آیت الله (رحمة الله علیه) اگر زينت و اصلاح و آرايش داشته باشد، حرام و بدون آن هم خلاف احتياط است. 💠 پاسخ امام (دام ظله العالی) نگاه کردن به نامحرم حرام است مگر به وجه و کفين بدون لذت. 💠 پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) به وجه و کفین مانعی ندارد. 💠 پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) جايز نيست. 💠 پاسخ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه) حرام نيست. 💠 پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) نگاه به موارد مجاز با دو شرط مذکور مانعي ندارد. بدون قصد لذت و ريبه 💠آیت الله همدانی (دام ظله العالی) در فرض سؤال به قسمت‌هايي كه جايز است، اشكال ندارد. 💠 پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) نگاه (اوّل و مجدّد) به صورت و دستهاي زن اگر به قصد لذّت باشد يا ترس وقوع در حرام داشته باشد حرام است؛ ولي چنانچه در صورت و دست‌ها تا مچ زينتي باشد نگاه‌کردن به آن حتي بدون قصد لذت بردن و ترس وقوع در حرام، جايز نيست. و نيز نگاه (اوّل و مجدّد) زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهايي که سيره متشّرعه و متدينيّن بر پوشانيدن ان نيست، مانند سر و صورت و گردن و دستها و ساق پاها، که نگاه زن به اين مواضع بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام جايز است. منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره): 🍃 کسی که زیاد استغفار کند 4 خاصیت دارد: 1️⃣ رهایی از غم و غصه 2️⃣ احساس امنیت 3️⃣ نجات از تنگناهای زندگی 4️⃣ زیاد شدن روزی •┈┈••✾❀💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan
🎁 🎁 ⁉️آیا به هدیه ای که تا سال خمسی بدون استفاده باقی مانده، خمس تعلّق می گیرد؟🤩 واسه مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰 ✅ پاسخ امام (رحمة الله علیه) واجب نيست خمس آن را بدهد. ✅پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) بنابر احتياط واجب بايد خمس آن را بدهد. ✅ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) اگر آن هديه چيز كم يا كوچكي که نوعاً تا آخر سال مصرف می‌شود حساب نشود، خمس آن را بايد بدهد. ✅ پاسخ امام ای (دام ظله العالی) خمس ندارد. ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی):اگر شرائط خمس جمع باشد هدیه معتنی‌به خمس دارد بالاخص اگر از کسی باشد که از او چنین توقعی نبوده ولی به هدیه اندک خمس تعلق نمی‌گیرد. ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی): خمس آن را بايد بدهد. ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر مالي كه به دست آورده ارزشمند باشد، لازم است خمس آن را بدهد، بلكه بنابراحتياط اگر مال ارزشمندي هم نباشد، خمس آن را بدهد. ✅پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) خمس آن را بايد بدهد. ✅ پاسخ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه):احتياط واجب آن است كه خمس آن را بدهد. ✅ پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی): احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. ✅پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی):خمس ندارد. ✅پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی): در صورتي كه آن (مال) بخشيده شده قدر و قيمت معتنابهي نزد مردم داشته باشد، خمس آن را بايد بدهد. 📚منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء ∞═┄༻•✾✿💜✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از نقطه اوج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آزمایش‌های قبل از دوران مهدی موعود (عج) 🛑 | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2234384398Cf292c5711a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت علی علیه السلام: فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ 📚غررالحكم حدیث 3638 •┈┈••✾❀💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan
🔦 🔦 الف) حکم لمس و نظر پزشک نسبت به بیمار غیر هم جنس چگونه است؟ 🤔(در صورت ضرورت و عدم ضرورت) ب) در صورت اضطرار حکم نظر به عورت برای معالجه چیست؟🤔 نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻 🔴 امام (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد ولي بايد به مقدار ضرورت اکتفا کند و اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط واجب بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، اشكال ندارد. 🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) در صورتي كه پزشک زن و مرد همتراز و متخصص براي بيماران وجود دارد، معاينه و لمس غير همجنس حرام است. اگر مرد براي معالجه زن نامحرم و يا زن براي معالجه مرد نامحرم ناچار شود كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند، اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، اشكال ندارد. 🔴 امام (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) در صورتي كه درمان منوط به برهنه كردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه كردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امكان نداشته باشد، اشكال ندارد. ب) نگاه کردن غير شوهر حتی پزشک به عورت حرام است مگر هنگام اضطرار و براي درمان بيماري که در اين صورت اگر نگاه کردن با آيينه ممکن باشد و نگاه مستقيم و لمس ضرورتي نداشته باشد، جايز نيست. 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر زني ناچار به معالجه از مرضي باشد و مرد نامحرم براي معالجه نمودن او بهتر باشد، مي‌تواند به مرد نامحرم مراجعه نمايد و چنانچه آن مرد ناچار باشد كه براي معالجه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند، اشكال ندارد. ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط واجب بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، اشكال ندارد و همچنين است اگر مدت نگاه كردن به عورت كوتاه‌تر از مدت نگاه كردن در آيينه باشد. 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر زني براي معالجه ناچار باشد به مرد نامحرم مراجعه كند و مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند، همچنين اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم نباشد ولي زن در اثر بي‌اطّلاعي از پزشک معالج زن يا محرم، ناچار باشد كه به مرد نامحرم مراجعه كند، در صورتي كه معالجه مرد بدون دست زدن يا نگاه كردن به قسمت‌هاي مُحرّم از اعضاي زن امكان پذير نباشد و مرد بداند كه معالجه به مثل او منحصر نيست جايز نيست معالجه كند. ب) اگر انسان براي معالجه غير همسر خود ناچار باشد كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط مستحب آيينه‌اي را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند، ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، بدون ترديد اشكال ندارد. 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند، نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، اشكال ندارد. 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر طبيب مرد ناچار باشد دست به بدن زن بزند يا طبيب زن ناچار باشد دست به بدن مرد بزند بايد دستكش يا مانند آن در دست داشته باشد، ولي نگاه كردن پزشک به نامحرم براي معالجه در صورت ضرورت يا جايي كه همجنس توانائي كافي ندارد، جايز است. ب) هرگاه پرستار يا طبيب ناچار باشد دست به عورت بيمار بزند بايد دستكش يا مانند آن در دست داشته باشد و اگر راهي جز نگاه مستقيم نداشته باشد به مقدار ضرورت جايز است. (حتي در صورتي كه پزشک همجنس باشد) 📚منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-1050468607_1027030480.mp3
1.25M
❇️ رهبر انقلاب صبح امروز: 💥 پیشرفت جمهوری اسلامی برای استکبار و غرب غیر قابل تحمل است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: داروی نفس پرهیز کردن از لذت های دنیاست 📕غررالحکم ص۲۳۵ ، ج ۴۷۱۸ •┈┈••✾❀💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan
💧 غسل و وضوی انجام شده با💧 متن سوال: شخصی بدون مجوز از سازمان آب، لوله ای از خیابان به منزل خود کشیده است لطفاً‌ بفرمایید: الف) حکم غسل و وضوی انجام شده با آن آب، چه حکمی دارد؟ 🧐 ب) در صورتی که انشعاب لوله از منزل همسایه ـ با اجازة وی‌ ـ باشد، حکم چگونه است؟🧐 نظرات مراجع عظام تقلید ⤵️⤵️⤵️⤵️ 🔰 پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) 🔹الف و ب) آب باید مباح باشد اگر با علم به غصبی بودن آب وضو یا غسل انجام دهد، باطل است. زیرا مقررات و قوانین اجازه نمی دهد که از خیابان یا خانه همسایه انشعاب لوله به خانه خودش ببرد در صورتی که این کار را انجام دهد آب مباح نیست و نمی‌توان تصرف کرد. 🔰پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) 🔹الف و ب) اشكال دارد. 🔰 پاسخ (امام خامنه ای (دام ظله العالی)) 🔹الف) بسمه تعالي. در فرض سؤال حكم غصب را دارد. 🔹ب) بسمه تعالي. با فرض عدم صدور مجوز از سازمان آب اجازة همسايه مجوّز استفاده از آن نيست. 🔰 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) 🔹الف) خلاف مقررات جائز نيست، ولي غسل و وضوئش صحيح است. 🔰پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) 🔹الف) باسمه تعالي. غسل و وضو با آب مذكور حرام است، ولي محكوم به صحت است 🔹ب) باسمه تعالي. اگر خلاف مقررات باشد، ‌جائز نيست، ولي محكوم به صحت است. 🔰پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) 🔹الف و ب) اگر مسئولين امر اجازه دهند اشكال ندارد و الا غسل و وضوی او باطل است. 🔰پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) 🔹الف) باسمه تعالي. جايز نيست و غسل و وضوي او اشكال دارد. 🔹ب)‌ هرگاه بر خلاف مقررات اداره آب باشد اين كار نيز جايز نيست. 🔰 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) 🔹بسمه تعالي. الف و ب) هردو اشكال دارد. 🔰 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) 🔹الف) درفرض سؤال بنابر احتياط واجب صحيح نيست. 🔹ب) ‌چنانچه سازمان آب انشعاب داده و شرط كرده كه اين انشعاب را به ديگري ندهيد دادن انشعاب بنابراحتياط واجب جايز نيست و استفاده از آن هم بنابر احتياط واجب جايز نمي باشد. 📚 منبع↩️استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا •┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از نقطه اوج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی از مخاطبان حاشیه ای زیبا از خواهران طلبه شیرازی در تشییع شهید مویدی سلااام😍 ما یه جمع دخترونه شیرازی هستیم تصمیم گرفتیم که به مدافعان امنیت هدیه ای بدیم تا یه خدا قوتی باشه براشون❤️😍 و همینطور تشکری از مامان های محجبه😊 🔸 شنبه 28 آبان ماه شیراز /تشییع شهید امنیت حجه الاسلام محمد مؤيدي کاری از طلاب پایه اول مدرسه معصومیه شیراز 🛑 به بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2234384398Cf292c5711a
🤔 🤔 متن سوال: 🔴 در كاغذهاي باطله كه اسماء الحسني يا ائمه وجود دارد خط زدن آن چه حكمي دارد؟ (به طوري كه مشخص نباشد و هتک حرمت نشود.) نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻🔻 🔴 امام (رحمة الله علیه)🔻🔻 از بین بردن اسماء متبرکه به نحوی که موجب هتک نشود اشکال ندارد. 🔴آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 بايد به نحوي که موجب هتک نشود به طور کامل آن را محو کند و يا در رودخانه يا چاه تميز بيندازد. 🔴امام (دام ظله العالی)🔻🔻 در فرض مذكور جائز است. 🔴آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 مانعی ندارد. 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 جایز است. 🔴آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 چنانچه عرف هتک نداند جایز است. 🔴آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر به صورتی نباشد که توهین باشد اشکال ندارد. 🔴آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 اگر عرفاً هتک محسوب نشود اشكالي ندارد. 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 احترام آن‌ها بايد حفظ شود. بهترين راه همان است که در بعضي از مراکز انتخاب شده است که ظرف يا محلي براي نگهداري اين گونه اسماء و کلمات در نظر گرفته شود و بعد از چند مدّت محتواي آن را يا در گوشه‌اي از بيابان دفن مي‌کنند يا در رودخانه‌اي مي‌ريزند و يا به مراکزي مي‌دهند که آن‌ها را خمير کرده براي کارتن از آن استفاده مي‌کنند. 🔴آیت الله همدانی (دام ظله العالی)🔻🔻 از کاري که موجب هتک احترام است، خودداري کنند. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
📚 عقد موقتِ طولانی مدت 💠 سؤال: اگر عقد موقتی به مدت طولانی (مثلا 99 ساله) منعقد شود، آیا صحیح است و حکم عقد دائم را دارد؟ ✅ جواب: به طور کلی صحت عقد موقتِ طولانی مدت که عادتا احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد، محل اشکال است. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری •┈┈••✾❀💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan
📚 حکم ریختن باقی مانده نان در سطل زباله •┈┈••✾❀💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan
هدایت شده از نقطه اوج
Clip-Panahian-DindariAsoone-64k.mp3
2.51M
واقعا دین و دین‌داری سخته؟ + نکات خیلی مهمی رو گفتن، حیفه گوش نکنید☺️❤️ 🛑 به بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2234384398Cf292c5711a
🍃 با و در و حکم به بازی و 🍃 الف) بازي با پاسور و شطرنج از طريق كامپيوتر چه حكمي دارد؟ (به تنهايي يا دو نفري)🤔 ب) حكم نگاه يا تماشا به جمعي كه مشغول بازي با پاسور و يا شطرنج هستند چيست؟ 🤔 نظرات مراجع عظام تقلید👇👇👇 🔴 امام (رحمة الله علیه)🔻🔻 اگر از آلات قمار باشد و یا برد و باختی در بین باشد، حرام است. _____________________ 🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) بازي كردن با آلات قمار، از قبيل نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعي است، و بدون برد و باخت احتياط در ترک آن است و در شطرنج احتياط اشد است. ب) اگر مشوّق جمع بازي كننده نباشد، كراهت دارد. ____________________ 🔴 امام (دام ظله العالی)🔻🔻 حكم بازي با آلات قمار را دارد. به طور كلي بازي با هر چيزي كه مكلف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندي شود، به هيچ وجه جايز نيست. و در مورد شطرنج: اگر مكلف تشخيص دهد كه در حال حاضر از آلات قمار محسوب نمي‌شود، بازي با آن بدون شرط بندي (برد و باخت) اشكال ندارد. اگر به تشخيص مكلف، امروزه شطرنج از آلت قماربودن خارج شده باشد، بازي با آن بدون برد و باخت اشكال ندارد ولي هرگونه بازي با پاسور و ديگر ابزار قمار حرام بوده و در صورت وجود شرائط بايد نهي شود و هر گونه حضور در مجلس آن، كه موجب ترتب مفسده و يا تأييد ضمني آن باشد، جايز نيست. ____________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) به احتياط واجب جايز نيست. ب) في حدّ نفسه محرّم نيست. ____________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر طرف بازی کامپیوتر باشد و صرفا به جهت تفریح باشد مانعی ندارد. ب) نگاه به آلات قمار در حال بازی جایز نیست. _____________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) جائز نيست. ب) جائز نيست. ______________________ 🔴 آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) در صورتي كه با آن قمار نكنند مانعي ندارد. ب) جايز نيست. ____________________ 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 اشكالي ندارد. ب) هرگاه آلات مذكور از آلت قمار خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان يک وسيله ورزشي يا تفريحي شناخته شود بازي با آن بدون برد و باخت مالي اشكال ندارد و در اين صورت نگاه به بازيكنان اشكال ندارد. _____________________ 🔴 آیت الله همدانی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) بازي با آلات قمار كلاً حرام مي باشد مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد. ب) حضور در مجلس گناه جايز نيست. _____________________ 🔴 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر برد و باخت باشد حرام است و اگر برد و باخت نباشد بنا بر احتياط واجب اکيد جايز نيست. فرقي بين کامپيوتر و غيره ندارد. ب) حضور در آن مجلس در صورتي که برد و باخت باشد حرام است و در صورتي که برد و باخت نباشد بنا بر احتياط واجب جايز نيست. 📚منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan