eitaa logo
حلقه مطالعاتی مجال
57 دنبال‌کننده
38 عکس
2 ویدیو
4 فایل
مجال اندیشه و روایتگری در تاریخ علم 📱ارتباط با ادمین کانال ایتا: @Yzdani57 آدرس تلگرام: https://t.me/MajaalCircle
مشاهده در ایتا
دانلود
درسگفتار تحلیل تاریخی فلسفی نظریه پزشکی اخلاطی فروردین 1402
به عقیده ماکس پلانک قانون علیت ، قانونی است که نه قابل اثبات و نه قابل تکذیب است، یعنی نه صحیح است و نه اشتباه. در واقع این قانون یک اکتشافی است که راه را برای ما روشن می سازد. به زعم او اهمیت و اعتبار این قانون برای آن است که ما راه خود را از بیراهه پیدا کنیم تا به نتایج علمی قابل استناد برسیم.گفتنی است که این قانون ، قانونی است که همانند یک انسان پنجه در پنجه روح بیدار یک بچه انداخته و او را ناگزیر می سازد که بپرسد "چرا"؟ و با این طرح پرسش ، دانشمند را در طول جریان زندگی اش همراه خود می سازد و همواره مسائل جدید را بر سر راه او می گذارد. 📚 فلسفه فیزیک ✍ ماکس پلانک @MajaalCircle
| نامسألگی علوم پایه در ایران | تعدادجلسات: ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای شروع: ۲۳ خردادماه 🎴شیوه برگزاری: مجازے‌‌ {اسکای‌روم} لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
Flat Earth.pdf
4.68M
📖 زمین تخت است یا کروی؟ پاسخ مفسران قرآن و مفسران ایلیاد و ادیسه @MajaalCircle
كتاب_جديد_مبانى_فلسفى_مكانيك_كوانتومى_.pdf
1.17M
📖کتاب جدید در مورد مبانی فلسفی مکانیک کوانتومی Rules and Meaning in Quantum Mechanics Iulian D. Toader @MajaalCircle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ایده های اساسی که در پیشرفت علم نقش داشته اند، ریشه دینی دارند و نه تنها عالمان دینی ، بلکه مُلحِدان نیز، این نکته را متذکر شدند... 🎙پادکست زیبا از استاد @MajaalCircle
در ایتا: https://eitaa.com/MajaalCircle در تلگرام: https://t.me/MajaalCircle ما را به اشتراک بگذارید.
🔹امپریالیسم مکانیک در قرن نوزدهم در کلام لودویگ بولتزمان: «اگر ملتی در مقایسه با همسایگان خود به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، تمایل دارد به هژمونی خاصی بر همسایگان خود دست یابد و به ندرت پیش می‌اید که آنها را تابع و مطیع خود قرار ندهد. در مورد رشته های علمی هم همین اتفاق می‌افتد. [مکانیک خیلی زود بر تمام فیزیک هژمونی پیدا کرد.] ابتدا این آکوستیک بود که کاملاً طبیعی و بدون مقاومت تسلیم شد.... بنابراین، مکانیک بلافاصله آکوستیک را به عنوان حوزه ادعایی خود مطرح کرد. همین امر در مورد اپتیک زمانی اتفاق افتاد که فهمیدند نور مانند صدا پدیده‌ای از امواج و ارتعاشات است.... حمله مکانیک به قلمرو نظریه گرما با این ایده آغاز شد که گرما حرکت کوچک‌ترین ذرات یک جسم است؛ نامحسوس باقی می‌ماند، زیرا ذرات اجسام بسیار کوچک هستند، اما این حرکت با تحریک حس گرما در هنگام انتقالش به مولکول‌های بدن، یا تحریک حس سرما در هنگام انتقال از مولکول‌های بدن، خود را محسوس می‌کند. این کارزار پیروز شد، زیرا فرضیه توصیف شده تصویر بسیار واضحی از عاملی به نام گرما ارائه می‌دهد که بسیار کاملتر از دیدگاه قبلی است که می‌گفت گرما مانند یک جوهر رفتار می‌کند. الکتریسیته و مغناطیس هم تحت قوانین مکانیکی قرار می‌گیرند البته با استفاده از فرضیه سیالات الکتریکی و مغناطیسی که ذرات آنها بر اساس قانونی که صرفاً نوعی از قانون نیوتن برای کنش متقابل اجرام سماوی است، روی یکدیگر عمل می‌کنند، و بنابراین در قلمروی کاملاً مکانیکی قرار دارند. سرانجام موفقیت زیادی در تلاش برای فروکاهش پدیده‌های شیمیایی و تشکیل کریستال‌ها به مکانیکِ نیروهای جذب و دفع و حرکت متقابل اتم‌های ناهمگن حاصل شد. در واقع، پدیده های شیمیایی با پدیده‌های حرارتی و همچنین الکتریکی ارتباط نزدیکی دارند.... حتی سطحی‌ترین مشاهدات نشان می‌دهد که قوانین مکانیک محدود به طبیعت بی‌جان نیست.» Ludwig Boltzmann, “On the Principles of Mechanics, I, II (1900, 1902),” in Theoretical Physics and Philosophical Problems: Selected Writings, ed. Brian McGuinness (D. Reidel Publishing Company, 1974), 131-32 🌐@MajaalCircle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اختلاف نظر تیم مادلین فیلسوف فیزیک و پاول دیویس فیزیکدان و کیهان‌شناس درباره‌ی این که آیا زمان جهت دارد یا خیر؟ ⭕️ تیم مادلین: اگر ریاضیاتی که فیزیکدان‌ها و اینشتین استفاده کرد، عوض شود، می‌توان جهت زمان را در فرمول‌ها هم دید. ⭕️ پاول دیویس: آن چیزی که قابل اندازه‌گیری است، در فیزیک راه می‌یابد. بنابراین چون جهت زمان قابل اندازه‌گیری نیست پس آن‌را توهم می‌دانیم!! ⭕️ چرا فیزیکدانی مثل دیویس برای دفاع از نظر خودش باید از ایده‌ی پوزیتیویست‌های منطقی استفاده کند و حال آنکه بی‌اساس بودنِ این ایده از منظر فیلسوفان علم برای همه‌ی فلسفه دانان آشکار شده است؟ آیا فیزیکدانانی در این تراز نباید مطالعاتی در فلسفه‌ی فیزیک و فلسفه ریاضی داشته باشند؟ 🌐@MajaalCircle
💢گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران برگزار می‌کند: 🔷نشست معرفی و بررسی کتاب: 🔸از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو نوشتۀ برنارد کوهن (ترجمۀ حسین معصومی همدانی) 👤با حضور: • حسین معصومی همدانی • حسین شیخ‌رضایی • امیراحسان کرباسی‌زاده • امیرمحمدگمینی ⏰زمان: سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🏫مکان: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/naghd ✅از عموم علاقه‌مندان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. 🆔@MajaalCircle
☑️مرکز *علم و الهیات* پژوهشکده مطالعات بنيادين علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌کند: ❇️سلسله‌ سخنراني‌هاي علم و الهیات با موضوع: ✅ *ارتقاء و تحول علوم طبیعی در پرتو انديشه اسلامی* 🎙*سخنران: دکتر روح اله رضوی نژاد* (استاد فیزیک و مسئول سازمان بسيج علمی کشور ) 🗓تاریخ برگزاری: دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 🕰ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📍مکان برگزاري: دانشگاه شهید بهشتی، ساختمان شهدا.طبقه سوم.پژوهشکده مطالعات بنیادین علم وفناوری، سالن جلسات. 🛑تلفن تماس: ۲۹۹۰۵۴۶۰ 🆔@MajaalCircle
🔴 نقش مارین مرسن در پیشبرد علم جدید 🔴 واسطه‌گری «مارن مرسن» در انتقال «روش دکارت» به «فلسفه سیاسی هابز» مارین مرسن (1588-1648م) -کشیش و فیلسوف و ریاضی‌دان و موسیقی‌دان فرانسوی- تحصیلات خود را در مدرسه‌ی ژزوئیت‌های لافلاش پاریس پی گرفت. با تسلطی که به زبان عبری داشت، به تدریس الهیات در اسقف‌نشین نِوِرس روی آورد. وی هیچ‌گاه عضو رسمی فرقه‌ی نبود، بلکه به مکتب «مینیم» (Minims) تعلق خاطر داشت؛ فرقه‌ای که در قرن پانزدهم میلادی توسط در آلمان پایه‌گذاری شده بود و با تکیه بر کتاب مقدس، بسط نگاه طبیعت‌گرایانه به علم را دنبال می‌کرد. چهار سال از عمر خود را وقف نگارش کتاب (Quaestiones celeberrimae in Genesim) (1623م) نمود که با نگاهی فلسفی-کلامی به «مساله‌های مشهور در کتاب پیدایش» می‌پرداخت. مارین مرسن از دوستان بسیار نزدیک رنه دکارت بود؛ به گواهی اسناد تاریخی، در شکل‌گیری اندیشه‌ی سهم بسیار تعیین‌کننده‌ای داشت. او هم‌چنین با سرسختی تمام از دفاع می‌کرد و در ترجمه‌ی برخی از کتاب‌های مکانیکی وی به او کمک می‌نمود. تاسیس آکادمی پاریسین در سال 1635 از جمله‌ی مهم‌ترین اقدامات مرسن است. با این کار توانست بیش از 140 نویسنده در حوزه‌ی ستاره‌شناسی، فلسفه و ریاضی را گرد هم آورد و با برگزاری مناظره میان آن‌ها، به تحول علمی آن دوران شتاب بخشد؛ دکارت، گالیله، و از جمله‌ی سرشناسان علم بودند که به همکاری با این آکادمی اقبال کردند. این مرکز به نشر آرای این دانشمندان تبدیل شد و برای نمونه، متفکرانی هم‌چون: و را با آرای دکارت آشنا نمود. آکادمی مرسن الهام‌بخش تاسیس «آکادمی علوم پاریس» و «انجمن سلطنتی لندن» و «آکادمی ژان بابتیست کولبر» واقع شد و کم‌تر از 30 سال بعد، الگوی او به‌تدریج مورد اقتباس قرار گرفت. 🖋 می‌نویسد: «هابز در اوایل دهه‌ی 1630... به‌نحو فزاینده‌ای درگیر آزمایش‌هایی علمی شد که توسط پسرعمه‌های اِرل دِوونشر -یعنی سِر چالرز کَوِندیش و برادر بزرگ او اِرل نیوکاسل- انجام می‌گرفت. شیفتگی هابز به علوم طبیعی در حد فاصل 1634 و 1636، که در سفر سیاحتی اِرل جوان به فرانسه و ایتالیا با او بود، تشدید شد. در جریان اقامت آن‌ها در پاریس در 1634، هابز با مارین مِرسِن آشنا شد که بعد او را در شرح حال منظومش به‌عنوان محوری که ستاره‌های دنیای علم بر مدار آن می‌چرخند، معرفی کرد». https://virgool.io/@mhtaheri https://eitaa.com/doranejadid 🆔@MajaalCircle
براستی نقش افراد پشت پرده علم مثل مرسن که به عنوان حلقه اتصال و مشوق فعالیت‌های افراد مختلف نظریه‌پرداز عمل می‌کنند چقدر است؟ افرادی که هیچ‌گاه در کتاب‌های تاریخ علم‌ مرسوم دیده نمی‌شوند.
📢نشست علمی «وجودشناسی ذهن در فلسفه؛ فیزیک کوانتوم و عصب شناسی2» 🔸زمان: پنجشنبه 25 آبان 1402، ساعت 10 🔸مکان: ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها 🔸 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1 🆔@MajaalCircle
قید «طبیعی» در تعریف و امکان (1) ❇️ فیلسوفان مسلمان در تعریفی که تبارش را به ارسطو می‌رسانند، نفس را چنین تعریف می‌کنند: «کمال اول برای جسم طبیعی آلی دارای حیات بالقوه» و با تک‌تک این قیود، نکته‌ای را در نظر دارند و چیزی را خارج می‌کنند یا توضیح می‌‌دهند، ازجمله بسته به اینکه «طبیعی» صفت جسم باشد یا کمال، جسم صناعی یا کمال صناعی را از تعریف بیرون می‌کنند. ✳️ برای نمونه، فارابی جسم را بر دو قسم طبیعی و صناعی دانسته است. چیزهایی مانند تخت، لباس، شمشیر و شیشه نمونه‌هایی از جسم صناعی‌اند و بدن انسان و بدن حیوانات و عناصر چهارگانه از نمونه‌های اجسام طبیعی‌اند. (الاعمال الفلسفیة، ص341/ فصول منتزعة، ص26). دیگران نیز از ابن‌سینا تا ملاصدرا و پس از وی، همگی همین تقسیم و تعریف را می‌پذیرند. 📚 بر این اساس، نفس تنها در/برای جسم طبیعی متحقق می‌شود و جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند باشد. ⚒ مراد از جسم صناعی، آن است که توسط انسان یا حیوان ساخته شده باشد و به همین صورت در طبیعت موجود نباشد. فارابی به‌خوبی اشاره کرده است که «وقتی می‌گوییم صناعی، دلالت بر فاعل دارد» (المنطقیات، ج3، ص400). ابن‌سینا هم در جایی گفته است که صناعی آن است که از صناعت به وجود آید. (رساله نفس، ص۱۰-۱۱) البته ملاصدرا حتی شهر را از مصادیق چیزی صناعی دانسته (اسفار، ج8، ص15) و توسعه‌ای معنایی داده است. 🛎 نیز تقسیم سه‌گانه‌ای برای افعال به افلاطون نسبت داده‌اند: فعل اختراعی، طبیعی و صناعی. فعل اختراعی فعل مخصوص خداوند است، که موجود کردن چیزی از هیچ است (أیس از لیس)؛ فعل طبیعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدین‌نحو که صورت اولی از میان برود و مبدل به صورت دومی شود. فعل طبیعی مخصوص علت‌هاست که به اذن خداوند کار می‌کنند؛ فعل صناعی موجود کردن چیزی از چیزی است (أیس از أیس)، بدون اینکه صورت اولی از میان برود. فعل صناعی، فعل معلول‌هاست که با اراده و مشیت خداوند کار می‌کنند. (رسائل ابن‌حزم اندلسی، ص391) 💢 بر این اساس، به نظر می‌رسد بنا بر تعریف، نفس‌شناسی ارسطویی فیلسوفان مسلمان امکان ساخته شدن ماشینی با هوش مصنوعی قوی را رد می‌کند، زیرا: - اگر ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن باشد، جسم صناعی باید بتواند نفس‌مند شود؛ - جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌مند شود (نفس کمال جسم صناعی نیست)؛ - نتیجه: ماشين دارای هوش مصنوعی قوی ممکن نیست. (مطابق قاعدۀ رفع تالی). ⭕️ اما آیا این نتیجه صحیح است؟ ادامه دارد ... 🆔@MajaalCircle
📌اصول موضوعه هندسه اقلیدس، هندسه اش را بر پنج اصل بنا نهاد. با دقت در اولین قضایایی که بعد از این پنج اصل، اثبات کرده است، معلوم می‌شود که اصول موضوعه دیگری نیز باید فرض شود. خواجه نصیر در تحریر اصول اقلیدس، اصول موضوعه متعددی را غیر از پنج اصل معروف اقلیدس ذکر کرده است و صحت آنها را به علوم دیگر مثل فلسفه ارجاع داده است. خواجه نصیر راجع به اصل توازی (همان اصل پنجم اقلیدس) نکته بسیار مهمی را متذکر میشود که این گزاره، قضیه است و از علوم متعارف نیست و صحت آن نیاز به اقامه برهان دارد که این برهان مشتمل بر دور نباشد (تامل در این جمله میتواند شروع کننده هندسه‌های نااقلیدسی باشد). جالب است بدانید که هیلبرت در کتابش راجع به هندسه، با ذکر نقصهای هندسه اقلیدسی، اصول دیگری را بر هندسه اقلیدسی افزوده است (تقریبا همان اصولی که خواجه نصیر ذکر کرده). با توجه به اینکه در نظریه نسبیت اینشتین، هندسه نااقلیدسی بر فضا-زمان حاکم است، دقت در تمامی اصول و مخصوصا اصل توازی، می‌تواند در اصلاح فهم و تصور ما از جهان تاثیرگذار باشد. 🆔@MajaalCircle
قید «طبیعی» در تعریف و امکان (2) ❇️ آیا بر پایۀ تعریف ارسطویی‌تبار نفس، که فیلسوفان مسلمان پذیرفته‌اند، می‌توان امکان ماشین هوشمند و دارای آگاهی پدیداری را انکار کرد؟ ✳️ نگارنده در کلمات فیلسوفان مزبور، دلیل و وجهی برای افزودن قید «طبیعی» و بیرون راندن جسم صناعی از تعریف نیافته است. به نظر می‌رسد حضور این قید در تعریف تنها ازآن‌رو بوده است که تحقق جسم صناعی یا ماشین هوشمند نزد این فیلسوفان کمترین احتمال وقوعی نداشته است. ⚠️ به بیانی دیگر و موافق اصطلاحات امروزین، حضور این قید در تعریف مزبور به‌گونۀ ad hoc است. 🛎 قید یا فرض یا فرضیۀ ad hoc آن است که به نظریه افزوده می‌شود تا آن را از ابطال یا برخی مشکلات برهاند، بدون اینکه حضورش دلیلی یا وجهی داشته باشد. 🔰 گویا فیلسوفان مزبور دیده‌اند که اگر در تعریف نفس بگویند «کمال اول برای جسم ...»، آنگاه تعریفشان کمالات اول مصنوعاتی مانند شمشیر را نیز شامل خواهد شد، پس برای اینکه چنین نشود، قید «طبیعی» را به تعریف افزوده‌اند. لازمۀ چنین تعریفی این است که از پیش مفروض انگاشته شود که جسم صناعی نمی‌تواند نفس‌دار باشد. پذیرش این لازمه اگر آگاهانه بوده باشد، ظاهراً دلیلی جز استبعاد نداشته است. ⭕️ اگر کسی واقعاً معتقد است که تنها جسم طبیعی می‌تواند نفس‌مند شود، باید بتواند چرایی این اختصاص را تبیین کند. صرف طبیعی یا صناعی بودن، یعنی مثلاً انسان‌ساز بودن یا نبودن جسم، بی‌ربط به نفس‌دار بودن یا نبودن به نظر می‌رسد. آیا مثلاً در ذات سلول‌هایی که در حیوانات و گیاهان یافت می‌شوند، يا در ذات تركيبات خاصي از آنها، قوۀ نفس‌مندی نهفته است؟ از این نکته می‌گذرم که تقسیم جسم به طبیعی و صناعی نیز خود مشکلاتی در پی دارد که باید حل شوند. 💢 برخی بر اساس مبانی حکمت متعالیه، به‌ویژه حدوث جسمانی نفس، معتقد شده‌اند که تحقق ماشین دارای هوش مصنوعی قوی ممکن است، تنها باید ماشین پیچیدگی‌های لازم برای برخورداری از نفس‌مندی یا هوش‌مندی را دارا شود. حتی برخی پیشنهاد کرده‌اند که به‌جای هوش مصنوعی، تعبیر مغز یا بدن مصنوعی به کار برده شود، زیرا هوش یا نفس اولا و بالذات متصف به مصنوعی بودن نمی‌شود. کسی که چنین می‌اندیشد، قید «طبیعی» را برای تعریف نفس لازم نمی‌بیند. ❇️ بنابراین نه‌تنها نباید بر اساس تصویری که تعریف مزبور از نفس‌مندی به دست می‌دهد، هوش مصنوعی قوی را انکار کرد، که باید بر اساس امکان آن – اگر استدلال و تبیینی مستقل بر استحاله‌اش در کار نباشد – به تعریف مجدد نفس یا هوش‌مندی پرداخت، که تمام انواع آن را در بر گیرد. 🆔@MajaalCircle
🔸نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» در روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد. 🔹در این نشست، دکتر رسول رکنی‌زاده به تبیین عظمت عالم از حیث ماکروسکوپیک(کلان) و میکروسکوپیک(خرد) پرداخت. وی اذعان کرد که دانش ما در برابر این پیچیدگی و عظمت کلان و خرد عالم بقدری ناچیز است که شخصیت برجسته ای مثل آلبرت اینشتین می‌گوید: "در طول زندگی‌ام یک نکته آموخته‌ام؛ اینکه همه دانش ما در برابر واقعیت، مقدماتی بچگانه است و البته این نکته هنوز هم با ارزش‌ترین چیزی است که داریم". 🔹استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان در باب عظمت ماکروسکوپیک عالم به گوشه‌ای از تنظیم دقیق کیهان بدین صورت پرداختند: میلیاردها کهکشان در کیهان مرئی وجود دارد که هر کدام دارای میلیاردها ستاره هستند. زمین دارای شعاع ۶۴۰۰ کیلومتری بوده و یک جت تجاری ظرف مدت ۴۰ ساعت می‌تواند زمین را دور بزند. نزدیک‌ترین جرم سماوی به زمین ماه است که فاصله‌ی آن ۴۰۰ هزار کیلومتر است که اگر کمتر یا بیشتر می‌بود حیات در زمین از بین می رفت. فاصله زمین تا خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر است که فاصله کمتر یا بیشتر از این مقدار، زندگی را در زمین معدوم می‌کرد. منظومه شمسی (خورشید و ۹ سیاره اطراف آن) قطری در حدود ۱۲ میلیارد کیلومتر دارند و نور ۱۱ ساعت طول می‌کشد تا منظومه را طی کند. 🔹دکتر رکنی زاده افزود: وجود انبساط عالم و آثار گرانشی غیر قابل توضیح به اجرام سماوی، منجر به فرضیه ماده تاریک حدود ۲۶ درصد، انرژی تاریک حدود ۷۰ درصد شده است. این در حالی است که ماده مرئی حدود ۴ درصد عالم را تشکیل می‌دهد؛ دانشمندان علوم تجربی اعتراف دارند که ما تنها حدود ۴درصد از عالم ماده را می‌بینیم. و این فرضیه، یکی از مهم‌ترین موضوع تحقیقات کیهان‌شناسی است. 🔹ایشان پس از بیان ظرافت‌های کلان عالم هستی، به تبیین اجزای میکروسکوپیک (زیر اتمی) پرداختند: از زمان‌های دور پرسش ما در مورد سنگ بنای جهان بوده و از زمان‌های دور به این پرسش پاسخ‌های گوناگون متناسب با رشد علم بشری داده شده و تا زمان نیوتون تصور ما این بود که قوانین حرکت حاکم بر اجسام مادی (مکانیک کلاسیک) بر ذرات تشکیل دهنده‌ی آنها هم حاکم است و نیوتون این قوانین را کشف کرد. 🔹دکتر رکنی زاده پیرامون مشخصات جهان کوانتومی بیان داشتند: سنگ بنای جهان ما از ذرات کوانتومی (نه ذرات کلاسیک) تشکیل شده، البته قوانین حاکم بر این ذرات از قوانین مکانیک کلاسیک پیروی نمی‌کند. لذا در جهان کوانتومی قوانین دیگری حاکم است. نکته دیگر این است که امکان تعیین خصوصیات این ذرات همزمان وجود ندارد لذا تعیین شرایط اولیه با دقت نامحدود ممکن نیست. لذا پیش بینی دقیق رفتار ذرات کوانتومی میسر نیست؛ ذرات کوانتومی مکان مند به معنی ذرات کلاسیک نیستند. به بیان دیگر خاصیت موجی و ذره‌ای را با هم داشته و شناخت ما صرفا حاصل اندازه‌گیری است و بدون اندازه‌گیری در مورد وجود و دیگر ویژگی‌های یک سامانه نمی‌توان اظهار نظر کرد و اینکه ما فقط به واقعیت فیزیکی دسترسی داریم نه واقعیت فی‌نفسه. 🔹در ادامه این نشست، حاضران سوالاتی را پیرامون الحادجدید و آفرینش پرسیدند و استاد به آن‌ها پاسخ دادند. 🔹در پایان این نشست، که با حضور حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد، ایشان باتوجه به سابقه برگزاری چنین مجالس علمی در مرکز تحقیقات اسلامی، ضمن استقبال از این‌گونه نشست‌های متناسب با نیاز جامعه و جوانان، توصیه به استمرار و حضور فضلای حوزه علمیه در این‌گونه جلسات فرمودند و تاکید داشتند مسائل چالش برانگیز خداناباوری جدید، مسأله به مسأله مورد نقد و بررسی قرار گیرد. 🔹لازم به ذکر است در ابتدای این نشست علمی که به همت هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی، مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی (حفظه‌الله) و اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر احمد منصوری"دبیر هسته نقدنئوآتئیسم" به تبیین ماهیت خداناباوری جدید پرداخته و سوء کاربردها و قرائت الحادی برخی دانشمندان علوم تجربی از تعابیر و مفروضات علوم تجربی (سائنس) را به عنوان وجه ممیزه الحادجدید (علمی) با الحاد قدیم اشاره کرد. 🔹وی گزارشی از فعالیت‌های هسته نقد نئوآتئیسم و فلسفه شکل گیری آن را بیان نموده و ضرورت جریان‌سازی مواجهه علمی با این پدیده و جریان انحرافی نوظهور را گوشزد کردند. 🆔@MajaalCircle
4_5949788907766812542.mp3
50.44M
| نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» 🔹نگاه ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک به کیهان و عظمت خالق هستی ❓جهان چرا هست، به جای آنکه نباشد؟ 🎙استاد: دکتر رسول رکنی‌زاده 🔸مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی(مشهدمقدس) 🆔@MajaalCircle