✅پیشنهاد رفقا:
👥بنا به پیشنهاد دوستان، تصمیم گرفته شده است که گاهی در گروه بحث جنجالی طلبگی، اشکلاتِ ادبی ای که از جانبِ برخی از آقایان بر ساحت مقدّس قرآن کریم گرفته شده است و از این جهت درصدد تضعیف وجه اسلام برآمده اند، مطرح شود تا با رفقا مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛
👌اوّلین شُبهه و اشکالی که برخی گرفته اند نیز در هفته جاری در گروه مطرح و پاسخ داده شد لذا اکنون، جمع بندی شُبهه اوّل به همراه پاسخ آن به صورت منظّم ارسال می گردد.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 #طرحِ شُبهه نصبِ فاعل:
👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکالاتی ادبی بر قرآن کریم گرفته است و یکی از شبهات متعدّد ایشان، شُبهه نصبِ فاعل در آیات قرآن کریم است. ایشان در کتاب خویش، شُبهه را این گونه نقل مینمایند:👇
📌••• 《جاء في سورة البقرة 2: 124 {لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ} و كان يجب أن يرفع الفاعل فيقول الظالمون》
📚 رجوع شود: هل القرآن معصوم، عبدالفادی، اسئلة لغویة، سوال ۱۰۷.
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 #طرحِ شُبهه نصبِ فاعل: 👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکالاتی ادبی بر قرآن کریم گرفته است و یکی ا
☝️👈 #پاسخ_شُبهه فوق:
🔍از آن جایی که ساحت مقدّس قرآن، با لغت عربیِ فصیح نازل شده است لذا برای درک معانی و ظرافت های موجود در آن، می بایست، به کتب لغوی جهت فهم معانی حقیقی و مجازی کلمات رجوع کرد. با رجوع به کتب لغت، دانسته می شود که فعلِ {نالَ ینالُ نَیْلاً} به معنایِ {رسیدن به یک چیز} بیان گشته است. #قالَ: «نال الشیء أدرکه وبلغه»(۱)؛
🔸با این حساب در آیه شریفه، کلمه «عهدی» فاعل است و کلمه «الظالمین» مفعول است یعنی خداوند متعال در این آیه درصدد بیانِ: {عدم رسیدنِ عهدِ من به ظالمین} است #نه این که درصدد بیانِ: {عدم رسیدن ظالمین به عهدِ من} است لذا اشکال جناب عبد الفادی هم بی اساس تلقّی می شود #زیرا به اقتضائات مباحثِ نحوی، در مادّه فعلِ «ینالُ»، اگر مفعول را به جای فاعل و یا فاعل را به جای مفعول قرار داد، در معنای اصلی کلام، تفاوتی حاصل نمی شود به عبارتی دیگر جا به جا کردن فاعل و مفعول در معنای جمله خللی وارد نمی کند زیرا رسیدن فاعل به یک چیز، مساوی است با رسیدن آن چیز به فاعل است لذا در معنی هر دو به هم می رسند و هر دو می توانند فاعل شوند. به همین خاطر گفته اند: « کلُّ ما نِلتَهُ نالَکَ» هر چه که به آن رسیدی او هم به تو رسیده است(۲)؛ همچنین به خاطر همین فعل «ینالُ» در قرآن به هر دو صورت ( ۱-فاعل شدن مفعول و ۲-مفعول شدن فاعل) آمده است.
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
☝️👈 #پاسخ_شُبهه فوق: 🔍از آن جایی که ساحت مقدّس قرآن، با لغت عربیِ فصیح نازل شده است لذا برای درک مع
✍از صنف اوّل یعنی فاعل شدن مفعول، می توان به آیات زیر اشاره کرد:
✅ ۱) لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا [سوره الحج : 37]
✅ ۲) أُولَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ [سوره اﻷعراف : 37]
👆👈که در آیه اوّل «الله» فاعل بوده اما لفظ الجلاله مفعول شده است و در آیه دوم «ینالون نصیبَهم» بوده امّا «نصیب» که مفعول است، فاعل شده است.
✍و از صنف دوّم یعنی مفعول شدن فاعل، می توان به آیات زیر اشاره کرد:
✅ ۱) سَيَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ [سوره اﻷعراف : 152]
✅ ۲) لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ [سوره البقرة : 124]
👆👈که در آیه اول «ینالون غضباً» بوده امّا مفعول، فاعل شده و در آیه دوّم «عهدی» مفعول بوده و فاعل شده است.
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
✍از صنف اوّل یعنی فاعل شدن مفعول، می توان به آیات زیر اشاره کرد: ✅ ۱) لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُه
⚫️بنابراین در آیه هیچ اشکالِ ادبی وجود ندارد و هر دو اعراب صحیح است #بلکه به مقتضایاتِ بحث بلاغی، فاعل قرار دادن امری و همچنین مفعول قرار دادن امری دیگر و بالعکس، نکته مهمّی را در بردارد که اگر آیه به همان شکل نباشد، آن نکته از آیه فهمیده نمی شود مثلاً در آیه مذکور، فاعلِ کردنِ «عهدی» نشان می دهد که امامت یک عهدی الهی است که با انتخاب خداوند متعال صورت می گیرد و فقط به کسانی که خداوند آن ها را اصطفاء و انتخاب کرده است، می رسد: «لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» به عبارتی با فاعل قرار دادنِ {عهدی} این نکته برداشت می شود که عهدِ خداوند، به افرادِ ظالم نمی رسد #اما اگر {ظالمین} فاعل {ینال} باشد، آن گاه معنی این طور می شد که انسان خود اش به امامت نمی رسد نه این که امامت خدا به آن نمی رسد #فتامَّل.
📖 در کتاب مقدّس مسیحیان آمده است: «لذلک نالتنا هذه الشدةُ»(۳) که کلمه «الشدة» باید مفعول شود در حالی که فاعل شده است یعنی این عبارت مانند آیه مورد بحث، اعراب شده است. #پس آیا جناب عبد الفادی کتاب مقدّس خویش را تخطئه می نمایید؟!
📚 رجوع شود:
(۱) المعجم الوسیط، مادة نال.
(۲) حاشية القونوي على تفسير البيضاوي - ج 4 ص214
(۳) سفر التکوین / ۴۲ / ۲۱.
🤲 و #الحمدلله_ربِّ_العالمین
🗣 #رفقا: کانون ادبیات عرب که متشکّل از کانال ادبیات عرب و گروه بحث جنجالی است، از دوستانی که در زمینه ادبیات عرب، تولیدِ علم کنند (یعنی روایتی ادبی در حدّ خویش تفسیر کنند یا پاسخی به شُبهه ادبی بدهند و یا ...) قطعاً حمایت می کند #لذا رفقایی که توانایی دارند بسم الله ... .
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ السّلام علیکَ یا امام الرئوف و یا امام الکریم و یا رسول الله (علیکم منّا سلام الله)
📝 می نویسم کسی واسه من ...
👥هیئت مدیریه بحث جنجالی