روشنای نور ( من و دانشجوهام )
#معرفی_مقاله #مکمل_درسی #انسانشناسی بررسی تطبیقی تعریف انسان در مکتب اسلام از دیدگاه شهید مطهری
#معرفی_مقاله
#مقاله_بخوانیم
مقاله پژوهشی بررسی تاریخی_تحلیلی احادیث پزشکی
فصلنامه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
https://sanad.iau.ir/Journal/qhs/Article/1001234
هذا من فضل ربی
#مکمل_درسی مرتبط با بحث جعل حدیث و بحث تعارض علم و دین در غرب و مبحث افراط در تفسیر علمی قرآن
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
#اعجاز_علمی_قرآن 🔸 منجمان در مطالعات اخیر خود دریافته اند که سیارۀ زمین منشأ تولید آهن نیست بلکه ای
اعجاز.pdf
267.5K
تحقیقک #اعجاز_علمی_قرآن
#اثر_دانشجویی سرکار خانم نیوشا ده حقی دانشجوی دانشگاه الزهرا
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
##معرفی_مستند مستند «دومینو» پیشنهاد می کنم حتما ببینید. تبیان و آپارات حجم دانلود بالا بود نمی شد
#معرفی_مستند
مستند زندگینامه استاد دکتر حسابی به روایت پسرشان
که در کنار #معرفی_کتاب و مطالعه کتاب استاد عشق دیدن این مستند نيز توصیه میشود.
https://www.aparat.com/v/eaTj5
امروز سالروز قتل "میترا استاد" توسط نجفی، سیاستمدار اصلاحطلب بود، زنی که اصلاحطلبان با وقاحت تمام او را پرستو و مهدورالدم خطاب کردن، اما امروز رسانهها هیچ چیزی از او ننوشتند، چون توسط دوست صاحبان رسانه کشته شد نه جلیلی، زاکانی یا یک بسیجی و سپاهی.
____________
#حرف_حساب
پ.ن. آزار و کشتار هر انسانی اعم از زن و مرد و ... شایسته نیست ولی یکی را بر طبل کوفتن و دیگری را مسکوت گذاشتن به طریق اولی ناشایسته تر.
@Manodaneshjooham
هدایت شده از کانال حسین دارابی
کنار تصاویر رفح مینویسند محدودیت منفی ۱۸ سال🔞
غافل از اینکه بیشتر شهدای رفح کودکان زیر ۱۸ سال اند:)
کاش کشته شدن هم محدودیت سنی داشت...
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
گزارش ۲ رسانه غربی؛ اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی!
🔻مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است.
🔺طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکههای اجتماعی احساس بدبختی میکنند.
منبع :👇
1⃣ https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/
2⃣ https://www.telegraph.co.uk/news/2017/05/19/instagram-ranked-worst-social-network-young-peoples-mental-health/
#سواد_رسانه
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
#سواد_رسانه #حرف_حساب خداحافظی سلنا گومز از اینستا پ.ن. از کنار این خبر به سادگی عبور نکنیم! #
گزارش ۲ رسانه غربی؛ اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی!
🔻مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است.
🔺طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکههای اجتماعی احساس بدبختی میکنند.
منبع :👇
1⃣ https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/
2⃣ https://www.telegraph.co.uk/news/2017/05/19/instagram-ranked-worst-social-network-young-peoples-mental-health/
#سواد_رسانه
@Manodaneshjooham
🔴 چرا دانشآموزان در سراسر جهان در حالِ #خِنگ_شدن هستند؟!
نشریه ترجمان یه مطلبی رو به تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ در مورد روند تحصیلی دانشآموزان در سراسر دنیا کار کرده که به نظر خواندنش مهم باشه. من خلاصه اون رو براتون نوشتم که میتونید بخونید
👇👇
معروفترین معیار سنجش توانمندیِ دانشآموزان در سطح جهان، آزمونی موسوم به PISA هست که هر ۳ سال یکبار عملکرد دانشآموزان ۸۰ کشور جهان رو در ریاضی، علوم و درک مطلب میسنجه. در سالهای اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر شده، سیاستگذاران و برنامهریزانِ آموزشی در جهان، کلی تعجب کردند!
تو چند آزمون گذشته، نمرات دانشآموزان، تقریباً در همهی درسها و تقریباً در همهجای دنیا به طور مداوم در حال کاهش بوده و حتی کشورهایی مثل فنلاند و کره جنوبی که نظامهای آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم این اتفاق براشون افتاده.
اما چه چیزی باعث افت نمرات در دانشآموزان سراسر جهان شده؟
برخی از تحلیلگران همهگیری کرونا رو عامل اصلی میدونند، اما متأسفانه! روند اُفول نمرات از چندین سال قبل و مشخصاً از سال ۲۰۱۲ به بعد شروع شده و کرونا فقط شیب اون رو افزایش داده!
گزارش PISA به ۳ دلیل «گوشیهای همراه» رو #عامل_اصلی معرفی میکنه:
1️⃣ دانشآموزانی که روزانه کمتر از یک ساعت از اوقات فراغتشون رو با دستگاههای دیجیتال سپری میکنند، عملکرد ریاضیشون حدود ۵۰ درصد بالاتر از دانشآموزانی هست که روزانه بیش از ۵ ساعت، چشم به اسکرین دوختند!
2️⃣ دلیل دومش رو نفهمیدم و به نظرم یه جوری بود، ننوشتم! 😁 (شایدم بد ترجمه شده بود)
3️⃣ تقریباً نیمی از دانشآموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از موبایلشون دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» میکنند!
به همین روال، حدود ۵۰ درصد دانشآموزان گفتند که بدون موبایلهاشون از زندگی #رضایت_کمتری دارند.
نتیجه چی شده؟!
این اضطراب رابطهای معکوس با عملکرد تحصیلی دانشآموزان داره!
و در مجموع، دانشآموزانی که بیشتر با موبایلشون کار میکنند، در مدرسه نمرات بدتری میگیرند، حواس بچههای دیگه رو هم پرت میکنند 🤦♂ و احساس بدتری نسبت به زندگی خودشون دارند!
پینوشت۱: آزمون PISA تنها پژوهشی نیست که همبستگی استفاده زیاد از موبایل و عملکرد بد تحصیلی رو نشان میده.
پینوشت۲: الان شب امتحانی نرید و این رو به بچهها نشون بدید، باهاشون دعوا راه بندازید! ممنون 😊
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
#جایگاه_زن_در_اسلام از زبان استاد کاشانی @Manodaneshjooham
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخن استاد مطهری با شیفتگان علوم انسانی غربی و شرقی
برابری و تساوی حقوق زن و مرد غیر از تشابه آنهاست.
#جایگاه_زن_در_اسلام
🔸 شهید آیتالله مطهری در سخنرانی خود در اسفندماه ۵۷، در شور و غوغای نخستین روزهای پیروزی انقلاب، تبیین علوم انسانی بدون غربزدگی و شرقزدگی را یک «فریضه» میخواند
🔹 ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟
#به_خود_آ
@Manodaneshjooham
#معرفی_دروس_مجازی
🌱 موضوع درس:هستی شناسی جنین و اهمیت حفظ آن
استاد:حجت الاسلام رسول مزروعی
پژوهشگر حوزه حیات و جایگاه جنین متخصص اخلاقی و فقهی
✅اهداف درس:
آشنایی با ماهیت جنین وتوجه به حیات جنین به عنوان مرتبه ای از وجود انسان
تبیین روند رشد جنین
تحلیل ماهیت جنین به عنوان مرتبه ای از وجود انسان از ابعاد مختلف
تبیین به کار بردن واژه قتل در مورد جنین
تشریح معاد جنین با توجه به آیات قرآن
📝5جلسه ⏰ 117 دقیقه
هستی شناسی جنین و اهمیت حفظ آن
گرفتن جان یک انسان از لحاظ اخلاقی،وجدانی و از منظرتعالیم دینی امری ناپسند است و آثار و پیامدهای نامطلوبی برای بشریت دارد.بعضی ازافراد اعتقاد دارند جنین از زمان تشکیل نطفه دارای روح نیست وپس از چند هفته جنین دارای روح خواهد ش .اما آیا چنین است و جنین از زمان انعقاد نطفه روح ندارد وما مختاریم فرزند خود یا دیگری را سقط کنیم ؟برای پاسخ به این سوالات و شبهات حجت الاسلام رسول مزروعی به این موارد پاسخ خواهند داد.
ایشان مراحل شکل گیری جنین از نگاه قرآن پرداخته و ماهیت هویت و روح جنین را شرح می هند.و با استناد به روایات قرآنی در مورد قتل جنین و بحث دیه به ارائه ادله ی فقهی می پردازند
◀️عناوين جلسات:
جلسه اول: ماهیت جنین و پدیده سقط
جلسه دوم: جنین از ابتدای تشکیل نطفه، مرتبه ای از وجود انسان است
جلسه سوم: آیا جنین از ابتدای تشکیل نطفه دارای روح است؟
جلسه چهارم: دیدگاه قرآن در مورد سقط جنین چیست؟
جلسه پنجم: ماهیت جنین و سقط جنین
@Manodaneshjooham
✅#معرفی_کتاب
📚عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی
✍نویسندگان: زینب اختری، محمدساقیان، مریم صالحی، هدایت صحرایی، غلامحسین مفتاحی علی رضا محمدی، بشری هاتف
⏮نوروبیولوژی به معنی زیست شناسی عصبی است که براساس تخقیقات سلولی و مولکولی میتواند اتفاقاتی که در بدن ما با رفتارهایمان رخ میدهد را تحلیل کند. بطورمثال وقتی خانمی در محیط مردانه قرار میگیرد، به لحاظ فیزیولوژیک و عصب شناختی چه تغییراتی ممکن است در بدن او رخ دهد. یا وقتی آقایی در خیابان به چشم چرانی مشغول میشود به لحاظ فیزیولوژیک چه آسیبی به خود میزند. بنابراین دیدن، شنیدن و لمس کردن در زن و مرد تاثیرات متفاوتی بر عملکرد سیستم عصبی دارد. براساس پژوهش های عصی شناختی، ورودیهای بینایی در انسان، بالاترین ورودی ها هستند بطوریکه بین ۶۸ تا ۸۱ درصد از ورودیهای انسان را ورودی های بینایی تشکیل میدهند. مطالعه این موضوع باتوجه به دستور کنترل نگاه در اسلام، توانسته به برخی از حکمت های نهفته در احکام عفاف دست پیداکند.
🔴نوروبیولوژیست ها اثبات کرده اند که در مغز مراکز مهمی در ارتباط با پروسه عفاف و حجاب وجود دارد. از مهمترین آنها میتوان به مرکز کنترل هیجانات (آمیگدالا)، مرکز کنترل تصمیم گیری و قضاوت (پری فرونتال) و مرکز تشکیل حافظه (هیپوکمپ) اشاره کرد. باتوجه به اینکه تمام عملکرد مغز تحت تأثیر فعالیت این ۳ قسمت است و رفتارهایی که از فرد بروز مییابد در واقع برآیند عملکرد این مراکز می باشد، بنابراین برای درک تاثیرات حجاب و بیحجابی بر انسان، باید عملکرد این ۳ قسمت مورد بررسی قرار گیرد.
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
✅#معرفی_کتاب 📚عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی ✍نویسندگان: زینب اختری، محمدساقیان، مریم
خلاصه کتاب
عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی
نوروبیولوژی به معنی زیست شناسی عصبی است که براساس تحقیقات سلولی و مولکولی میتواند اتفاقاتی که در بدن ما با رفتارهایمان رخ میدهد را تحلیل کند. بطورمثال وقتی خانمی در محیط مردانه قرار میگیرد، به لحاظ فیزیولوژیک و عصب شناختی چه تغییراتی ممکن است در بدن او رخ دهد. یا وقتی آقایی در خیابان به چشم چرانی مشغول میشود به لحاظ فیزیولوژیک چه آسیبی به خود میزند. بنابراین دیدن، شنیدن و لمس کردن در زن و مرد تاثیرات متفاوتی بر عملکرد سیستم عصبی دارد. براساس پژوهش های عصبی شناختی، ورودی های بینایی در انسان، بالاترین ورودی ها هستند بطوریکه بین ۶۸ تا ۸۱ درصد از ورودی های انسان را ورودی های بینایی تشکیل می دهند. مطالعه این موضوع باتوجه به دستور کنترل نگاه در اسلام، توانسته به برخی از حکمت های نهفته در احکام عفاف دست پیداکند.
در کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی، ابتدا اجزاء و عملکرد سیستم عصبی معرفی شده و در ادامه رابطه این سیستم با احکام عفاف و حجاب بررسی شده است. همچنین ورودی های بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و ورودی های جنسی هرکدام بطور مجزا مورد بررسی قرارگرفته است.
به گفته خانم دکتر اختری، سرگروه تیم تحقیقاتی، گردآوری این کتاب ابتدا با بازخوانی مقالات حوزه نوروبیولوژی و نوروساینس که در ژورنال های بین المللی و معتبر در سال های اخیر چاپ شده بود آغاز شده و از نتایج مقالاتی که تا سال ۲۰۱۵ در بهترین مجلات علمی به چاپ رسیده بود، استفاده شده است.
” عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی ” سعی دارد با بررسی عملکرد مغز از یک سو و بررسی آیات و روایات مرتبط با حجاب و عفاف از سوی دیگر، مخاطب را قانع سازد که حجاب و عفاف به نفع اوست و چنانچه فردی بخواهد در این دنیا زندگی سالم، آرام و بی تنشی داشته باشد ضروری است این احکام را رعایت کند. این کتاب باتوجه به اینکه در بخش وسیعی از خود، عملکرد سیستم عصبی را توضیح میدهد مناسب برای کسانی است که به مطالعه مباحث زیست شناسی و پزشکی علاقمندند. در ادامه مختصری از مباحث عصب شناختی مرتبط با حجاب که در این کتاب مفصلا توضیح داده شده است را خواهید خواند.
نوروبیولوژیست ها اثبات کرده اند که در مغز مراکز مهمی در ارتباط با پروسه عفاف و حجاب وجود دارد. از مهمترین آنها میتوان به مرکز کنترل هیجانات (آمیگدالا)، مرکز کنترل تصمیم گیری و قضاوت (پری فرونتال) و مرکز تشکیل حافظه (هیپوکمپ) اشاره کرد. باتوجه به اینکه تمام عملکرد مغز تحت تأثیر فعالیت این ۳ قسمت است و رفتارهایی که از فرد بروز می یابد در واقع برآیند عملکرد این مراکز است، بنابراین برای درک تاثیرات حجاب و بیحجابی بر انسان، باید عملکرد این ۳ قسمت مورد بررسی قرارگیرد.
مرکز هیجانات: مرکز کنترل هیجانات یا “آمیگدالا” جایی است که ورودی های حسی ما یعنی چیزهایی که میبینیم، میخوریم، میبوییم، لمس میکنیم و میشنویم به آنجا میرود. هر ورودی حسی که ما از محیط دریافت می کنیم اعم از بویایی، بینایی، شنوایی چشایی و لامسه به صورت مجزا، ورودی هایی را به آمیگدالا ارسال می کند و حافظه ای در این بخش تشکیل شده و ذخیره میشود. این ورودی ها همچنین به سمت بخش قشری مغز که محل تصمیم گیری ها است و ما را از دیگر موجودات متفاوت کرده است، میرود.
” عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی ”مرکز تصمیم گیری و قضاوت ما در قسمت پیشانی ما قرار دارد. بین مرکز هیجان و مرکز تصمیم گیری ارتباطات زیادی وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که وقتی مرکز هیجانات فعال باشد، مرکز تصمیم گیری مهار می شود و رفتار فرد فقط بر اساس هیجاناتش شکل می گیرد. مرکز تصمیم گیری و قضاوت مغز ما ارتباطش با مرکز هیجانات تقریبا می توان گفت مهاری است، هر چه هیجانات ما بیشتر شود اثر مهاری بر قضاوت ما بیشتر است و به هر میزان قدرت هیجان ورودی حسی مان بالاتر باشد رفتاری که نشان می دهیم غیر منطقی تر است. هر چقدر آمیگدالا بر قشر پری فرونتال تسلط داشته باشد، رفتار بیشتر بر پایه هیجانات و غیرمنطقی است.
در مسأله عفت، تأکید بیشتر بر بخش sexual (جنسی) است؛ ورودی حسی جنسی بر آمیگدالا بیشتر اثر می گذارد و خیلی جالب است که بر انگیزش فرد بیشتر تاثیرگذار است و او را وسوسه می کند که به طرف آن کار برود. در اسلام حجاب هم برای آقایان مطرح می شود و هم برای خانم ها، اما بیشتر به مرد مراقبت از چشم تاکید می شود و برای خانم ها علاوه بر آن پوشیدن بخش هایی از بدن که جذابیت جنسی داشته باشد.
علاوه بر این آمیگدالا یک مدیر اجرایی دارد به نام هیپوتالاموس که می تواند موجب ترشح برخی هورمون های استرسی از جمله کورتیزول شود، هیپوتالاموس نیز در آقایان بزرگتر است. در نظر بگیرید یک فرمانده به جای یک گردان ۱۰ گردان زیر دستش باشد زمانی که فرمان میدهد اجرای فرمان خیلی قویتر اتفاق می افتد. این همان دلیل خشونت های جنسی در آقایان است.
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
✅#معرفی_کتاب 📚عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی ✍نویسندگان: زینب اختری، محمدساقیان، مریم
ممکن است خانمی بگوید: من با دیدن صحنه های نامناسب یا همان ورودی های حسی جنسی هیچ مشکلی برایم پیش نمی آید و مثل یک آقا تحریک نمی شوم. پاسخ این سوال را می توانیم در بخشی از هسته آمیگدالا جستجو کنیم که در خانم ها بزرگتر است. بخش جانبی کمپلکس آمیگدالا که قابلیت تشکیل حافظه هیجانی را دارد در خانم ها گسترده تر است، این حافظه در خانم ها بهتر تشکیل شده و ماندگاری بالاتری دارد. مثلا خانمی با آقایی به سفر ماه عسل می روند، پس از چند سال بویی در فضا پخش شده است که یادآور خاطرات آن زمان برای خانم است، اما چون چنین حافظه ای در مرد تشکیل نشده است، نسبت به آن بی اعتناست. این موضوع به دلیل حافظه هیجانی بویایی است که در آمیگدالای خانم تشکیل شده است که ممکن است در ارتباط با طعم و مزه غذاها هم اتفاق بیفتد. یا با دیدن صحنه و یا شنیدن صدایی باز هم خاطره ای را برایشان تداعی کند؛ این به دلیل حافظه هیجانی قوی است که خانم ها دارند.
این حافظه تا چه زمانی خوب است؟ تا زمانی که از حد طبیعیش خارج نشود. اما مداومت بر تحریک ورودی های بینایی جنسی با استفاده از فیلم، عکس یا حضور در مکان های نامناسب که به شدت حافظه هیجانی ایجاد می کند موجب فعالیت بیش از حد آمیگدالا می شود و روشن ماندن این بخش از مغز، اجازه فعالیت صحیح را به مرکز تشکیل حافظه یا هیپوکمپ نمی دهد و در نتیجه حافظه کلی دچار اختلال می شود. فعالیت بالا و بیش از اندازه آمیگدال
موجب بیماری افسردگی در فرد می شود و این موضوع همان علت آمار افسردگی بالای خانم ها نسبت به آقایان است؛ میزان افسردگی خانم ها نسبت به آقایان ۲ برابر است! ممکن است در خانم ها به لحاظ جسمی اتفاقاتی که در آقا رخ می دهد، به وجود نیاید اما به خانم ها نیز آسیب جدی وارد می شود. به طور مثال خانم فکرش و ذهنش جای دیگری است و مثلا می خواهد درس بخواند کتاب را باز می کند اما نمی تواند بر موضوع کتاب تمرکز پیدا کند.
موضوع محرم و نامحرم بیشتر مرتبط با کموسیگنال ها یا پیامبران شیمیایی است که در عرق، ادرار و ترشحات دستگاه تناسلی وجود دارد و ما از طریق سیستم بویایی آنها را درک می کنیم. در واقع کموسیگنال ها مشابه با فرمون ها در حیوانات است؛ بسیاری از ارتباطات حیوانات با همنوع خود از این طریق برقرار می شود همچنین صیاد صید را از این طریق به دام می اندازد. در جفت گیری هم بسیار مؤثر است و نقش ویژه ای را برعهده دارد. همچنین سیستم بویایی در حیوانات قوی تر از انسان است و در انسان خیلی محدود شده است اما وجود دارد و اثرات منحصر به فردی را نیز دارد.
کموسیگنال ها در زنان و مردان متفاوت است. این سیگنال ها توسط جنس مخالف جذب می شود و اثراتی بر بدن و عملکرد او دارد. به طور مثال دختری که به سن بلوغ نرسیده در مواجهه با کموسیگنال آقا می تواند دچار بلوغ زودرس شود، همانطور که شاهد هستیم امروزه سن بلوغ بچه ها پایین آمده است که متأسفانه می تواند موجب ختم نا به جای بارداری شود و این عمل را از طریق تغییر در تعادل هورمونی می تواند انجام دهد.
کموسیگنال ها دو جزء دارند، یک جزء فرار و دیگری غیرفرار، جزء غیرفرار در عرق و ادرار فرد می تواند در محیط باقی بماند. ممکن است شما وارد محیطی شوید که به صورت فیزیکی شخص نامحرمی را نمی بینید اما اثرات او یعنی جز غیرفرارکموسیگنال او آنجا وجود داشته باشد و اثرات خود را بگذارد، شاید این یکی از دلایلی باشد که در اسلام توصیه شده است که اختلاط بین محرم و نامحرم نباید صورت بگیرد.
از دیدگاه نوروبیولوژی یا زیست شناسی عصبی، تحریکهای جنسی مداوم به عنوان عامل استرسزا شناخته میشود که در صورت عدم پاسخ مناسب به آنها و ارضای درست میل جنسی، باعث برهمخوردن تعادل هورمونهای جنسی و استرسی شده و درنتیجه آثار نامطلوبی مانند تنشهای روانی، بیماریها و انحرافات جنسی، بلوغ زودرس و آسیبهای ناشی از آن و نیز آسیب به عملکرد مغز بروز می یابد. بنابراین، به منظور حفظ بهداشت روانی و برقراری تعادل در هورمونهای استرسی و جنسی، پایبندی به فرهنگ عفاف و حجاب ضرورت مییابد.
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
#مقاله_بخوانیم #مقاله ابعاد نوروبیولوژیک عفاف و حجاب لینک مقاله https://pubs.jz.ac.ir/article_61
چکیده مقاله ابعاد نوروبیولوژیک عفاف و حجاب
از دیدگاه نوروبیولوژی یا زیست شناسی عصبی، تحریک های جنسی مداوم به عنوان عامل استرس زا شناخته می شود که در صورت عدم پاسخ مناسب به آنها با ارضای درست میل جنسی، باعث برهم خوردن تعادل هورمون های جنسی و استرسی و بروز آثار نامطلوبی، شامل تنش های روانی، بیماری ها و انحرافات جنسی، بلوغ زودرس و آسیب های ناشی از آن و نیز آسیب به عملکرد مغز می شود. بنابراین، به منظور حفظ بهداشت روانی و برقراری تعادل در هورمون های استرسی و جنسی، پایبندی به فرهنگ عفاف و حجاب ضرورت می یابد. حجاب و عفاف از دیدگاه نوروبیولوژی، دو جنبه دارد: یکی اینکه، شخص ورودی های تحریک جنسی را دریافت نکند و دیگر اینکه، از تحریک جنسی دیگران خودداری کند. بر اساس ساختار مغزی زن و مرد خصوصا در بخش هیپوتالاموس که به فعالیت بیشتر غدد جنسی در مردان نسبت به زنان منتهی می شود، به نظر می آید که نقش زن در جلوگیری از ایجاد محرک های جنسی و نقش مرد در کنترل ورودی های تحریک جنسی، اهمیت بیشتری دارد. به دلیل بزرگ تر بودن اندازه آمیگدال نیز مردان پاسخ های قوی تری به تحریکات جنسی می دهند و اگر ورودی های تحریک آمیز جنسی یکسانی به مرد و زن وارد کنیم، بر اساس سطح تحریک پذیری بیشتر مرد، انتظار می رود که پاسخ های هیجانی بیشتری بروز دهد و توانایی کنترل هیجانی پایین تری داشته باشد. به همین دلیل، اگر چه تحریک گری جنسی مردان هم می تواند برای زنان و مردان دیگر زیان بار باشد؛ ولی تحریک گری جنسی از سوی خانم ها، اثر بسیار شدیدتری بر آقایان می گذارد و این امر، بر اهمیت لزوم پوشیدگی مناسب و رفتار عفیفانه زنان میافزاید. مردان نیز باید با رعایت عفاف و پرهیز از نگاه های تحریک آمیز، ورودی های حسی خود را کنترل کنند تا آثار نامطلوب استرس های جنسی بروز نکند.
@Manodaneshjooham
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
چکیده مقاله ابعاد نوروبیولوژیک عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی یا زیست شناسی عصبی، تحریک های جن
حجاب و عفاف ازدیدگاه نوروبیولوژی.pdf
3.62M
پاورپوینت متناسب با بحث حجاب و عفاف از دیدگاه نوروبیولوژی
@Manodaneshjooham
#گپ_روز
#موضوع_روز : «آدم حسابیهای جهانِ آینده: آنانند که سبک زندگی خود را لحظه به لحظه با حوادث آخرالزمان، بروزرسانی میکنند!»
✍️ آنقدر نورانیت دارد که شبیه آینه شده خودش! مهربانِ در سکوت! ولی صادق.
کنارش که باشی، میفهمی کدام ورت کج و کوله شده... بیآنکه کمی احساس ناامنی کنی.
آمده بود سری به ما بزند.
جلسهای داشتیم، آخرهایش بود، نشست کنار ما و گوش کرد!
آخر جلسه به بچهها گفتم: همانگونه که چهار پنج سال پیش گفتم، و همه این سالها تکرار کردم:
«تولیداتی که هدفگذاریشان روی فطرت انسانهاست، مرز داخل و بینالملل ندارد. فطرتها باهم یکیاند، حرفی را که من و شما میفهمیم همه میفهمند چون مصداق دارد در جهان درون آدمها، میشنوند و در خود مییابند و میپذیرند».
این مرزبندیها را جهانبینیهای کوچک ایجاد میکنند.
✘ امروز با یقین بینهایت بالاتر میگویم که جهان تمام مرزهای اَنفسیاش را از دست داده و خواهد داد.
مرز جغرافیایی میان کشورها و قارهها مرز حساب نمیشود که!
آنها پارامترهاییاند برای ایجاد نظم و حریم ماده.
مرزها را «جهانِ درون آدمهای جهان» تعیین میکند.
✘ آنجا که جهانبینیها باهم یکی میشوند؛ مرز میان آدمها از بین میرود!
مثل امروز و واکنش جهان به «حوادث رفح» ... و حالا باید منتظر فردای بیمرزتر باشیم.
این واکنشها بیپشتوانه نیستند! یک جهانبینیاند، که در حال ایجاد رفتارِ یکسانند.
• جلسه که تمام شد، نزدیکتر نشست و از من پرسید: چه شده بود در رفح؟
گفتم خبرها را نخواندی از نیمه شب؟
گفت نه! سرم گرم شد به مشکلات داخلی محل کارمان، غافل شدم.
گفتم : چقدر حق گفتهاند که در آخرالزمان، لحظهای از حوادث جهان غافل نشوید، که خواب غفلتِ آخرالزمان، با زمانهای دیگرِ تاریخ فرق میکند.
• گفت: و بالعکس در آخرالزمان، مشکلات و مصائب هم بیشتر میشود و تمرکزت را میگیرد.
گفتم: غربال یعنی همین دیگر!
جهان را بگذارند در یک الک با سوراخهایی که سایزهای مختلف دارد.
تکانش دهند و تکانش دهند و تکانش دهند! با انواع بلایا و فتنهها و حملهها... تا فقط دانه درشتها بمانند.
گفت : و دانه درشتهای آخرالزمان، با دانهدرشتهای تمام تاریخ فرق دارند.
دانشمندان و سیاستمداران و تاجران و ... نیستند! اتفاقاً «تنهاترین آدمهای زمانند».
• گفتم : دقیقِ دقیقِ !
آنان که «دل بریدند از همه الّا او» ! و بی تعلّق به هیچ گیر و بندی، سبک زندگی خود را لحظه به لحظه با حوادث آخرالزمان، بروزرسانی میکنند و درست با سایز و اقتضائات آخرالزمان تمام «انتخابها، ارتباطات، افکار و رفتار» خود را تنظیم میکنند.
و او ادامه داد: منظورت آیا این نیست که آنان جوری برنامهریزی نمیکنند برای بخشهای حیوانی زندگیشان، که تا خِرخِره تمرکزشان را بگیرد، و دیگر نرسند به فکر کردن، و تلاش برای تبدیل شدن به یک انسان تراز در دولت کریمه؟
و آیا برای همین است حوادث و پیگیری آنها، آنقدر مهم است؟
✘ گفتم : توجه به حوادث بیدار نگه میدارد ما را ! و قدرت «زمانشناسی» را افزایش میدهد.
یقین کنی تاریخ دارد ورق میخورد، دیگر به یقین میرسی وقت قناعت است در تمام نیازهای حیوانی،
و وقت سرعت گرفتن است در قدرت گرفتنهای انسانی.
دولت کریمه دولت آدم حسابیهای موحّد است... گفته باشم!
@ostad_shojae
-------‐-‐-----‐——
#مکمل_درسی
#انسان_در_اسلام
#خود_عالی
@Manodaneshjooham
ترک وسواس!
✍روح الله کریمی خویگانی
یکی از موثرترین روش های ترک وسواس روش Exposure and Response Prevention یا به اختصار ERP است. این روش به تدریج مريض وسواسي را با موضوع وسواسش روبرو می کند، ولی تحت هيچ شرايطي نمي گذارد براي كاهش اضطرابش كاري بكند؛ مثلا درمانگر از کسي که وسواس تميزي دارد می خواهد که دست به کلاه یا روسري آدم غريبه بزند، بعد به خودش بچسباند، بعد روسری یا کلاه را بر سر خودش بگذارد و آنقدر این کار را انجام بدهد تا برای بیمار اصلا مضر تلقی نشود. تحقیقات نشان می دهد که روش ERP برای ۷۰ درصد بیماران وسواسی جواب داده و حتی اثرش از داروی بسیار معروف "کلومیپرامین" هم موثرتر است.
اگر از وسواس فکری- عملي در رنجید خودتان هم می توانید این روش را امتحان کنید: مثلا اگر وسواس چك کردن زیر اجاق گاز و فلکه آب و قفل کردن درب منزل و بستن در ماشین و ... را دارید سعي كنید به مدت دو هفته، حداقل دو بار در روز وقتی با این افکار که نکند زیر گاز روشن ماند، یا نکند درب منزل را نبستم، یا نکند چراغ ماشین را خاموش نکردم روبرو شدید در ذهن خودتان با این افکار لج کنید! اجازه بدهید مضطرب بمانید اما کاري انجام ندهید. اینقدر صبر کنید، صبر کنید و صبر کنید تا کلا آن فکر سراغ کار خودش برود. اگر وسواس دارید که نکند بقیه بفهمند که موهاي سرتان خوب شانه شده یانه، یا بقیه شما را زشت تصور کنند، به جاي اينکه قبل آماده شدن برای خارج شدن از منزل مدام بروید و آرايش كنيد، تصمیم بگیرید که روزي دوبار برای دوهفته هر روز بدون آرایش از خونه بیرون بروید یا اینکه قبل از بیرون رفتن، از جلو آیینه رفتن خودداري كنيد.
اگر وسواس به تميزي داريد و در یخچال یک لکه ديديد، به لکه زل بزنید ولی دست به آن نزنید، دستشويي بروید ولی دست به شلنگ نزنید و بدون شستن دست ها بیرون بیایید و با آن حال بد خودتان کنار بیایید، آنقدر کنار بیایید تا مغزتان بفهمد که دیدید نشستيد و نمرديد! حالا الان بروید و دستانتان را بشویید.
خلاصه مطلب اینکه اگر می خواهید وسواستان را درمان کنید تا می توانید بگذارید افكارتان شما را مضطرب کنند، ولي شما براي آرام کردن خودتان، کاری نکنید. باید مدام خودتان را در موقعیتی قرار بدهید که اضطراب خفه تان کند!
وسواسی های خرد زیستن از همین امروز شروع کنند و نتایج کارشان را برایم بفرستید که در گروه به اشتراک بگذارم.
https://eitaa.com/joinchat/724500680Ca2e4c89084
#تربیتی
@Manodaneshjooham
هدایت شده از دستیار پژوهش
#معرفی_نرم_افزار
#درخواستی
نرم افزار بازار کتاب #قائمیه
▪️این نرمافزار اولین مارکت ایرانی جهت عرضه کتاب دیجیتالی رایگان به 4 زبان فارسی ، عربی ، انگلیسی ، آذربایجانی ویژه سیستم عامل اندروید است .
▪️از مهمترین امکانات بروز شده نرم افزار :
▫️ ۱- اضافه شدن لغت نامه به برنامه با امکان دانلود، نصب و غیر فعال کردن لغت نامهها :( دهخدا - المعانی - فرهنگ عمید - المنجد - فرهنگ معین - المعجم الوسیط - فرهنگ ابجد - مترادف ها و متضادها - مفردات القرآن - مقاییس اللغه - فرهنگ عربی به فارسی )
▫️ ۲- امکان ارجاع به کتابها (برای نمونه کتاب قرآن کریم با ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی دارای ارجاع به تفاسیر مختلف است)
▫️ ۳- بهبود همگامسازی یادداشتها
▫️ ۴- تغییر جزیی واسط کاربری تنظیمات
▫️ ۵- امکان انتخاب باز شدن یادداشت بدون پرسش بعد از یادداشت برداری از کتاب
▫️ 6- رفع اشکالات جزیی
▫️ 7- و امکانات متنوع دیگر....
▪️کاربران برای آپدیت این برنامه میتوانند در منوی بروز رسانی برنامه رفته و نرم افزار خود را بروز کنند.
▪️تمامی کتابهای موجود در بازار کتاب دیجیتالی قائمیه با رعایت کامل حقوق ناشران ، نویسندگان و دریافت مجوز کتبی از آنان به صورت کاملا رایگان برای دانلود قرار داده شده است.
نصب کنید و هزاران کتاب رایگان همراه خود داشته باشید
Www.Ghbook.ir
http://download.ghbook.ir/software/ghbook.apk
@dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_اول
#کتابهای_قائمیه
✅آموزش استفاده از کتابهای قائمیه
🌼 نشر مطالب با ذکر لینک مجاز هست🌼
📚 @htmaghalenevisii1401
هدایت شده از دستیار پژوهش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_دوم
#کتابهای_قائمیه
✅آموزش استفاده از کتابهای قائمیه
🌼 نشر مطالب با ذکر لینک مجاز هست🌼
📚 @htmaghalenevisii1401
هدایت شده از دستیار پژوهش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_سوم
✅آموزش استفاده از کتابهای قائمیه
🌼 نشر مطالب با ذکر لینک مجاز هست🌼
📚 @htmaghalenevisii1401