eitaa logo
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
8.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
340 ویدیو
462 فایل
واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 📝 تهیه و انتشار محتوای متنی از سخنرانی‌های استاد رائفی‌پور از جمله: ✔️ کتاب دیجیتال ✔️ خلاصه سخنرانی ✔️ پاورپوینت ✔️ عکس‌نوشته ✔️ متن کوتاه ✔️ و ... ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
آل‌زیاد، جزء شجرۀ ملعونه 🔹زیارت عاشورا بی‌دلیل اسم آل‌زیاد را نمی‌آورد، آل‌زیاد هم جزء همان شجرۀ ملعونه هستند. 🔺 عاشورا تا ظهور - جلسه دوم 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
آل‌زیاد، جزء شجرۀ ملعونه 🔹 زیارت عاشورا معجزه‌ است. وقتی می‌خواهيد به شمر و عُمَرسعد لعن بفرستيد، به خودشان می‌گوييد اما بعضی‌ها را طور ديگری لعن می‌کنید و می‌گوييد آل‌‌زیاد، آل‌‌مروان و آل‌‌ابی‌سفیان. 🔸دربارۀ آل‌‌زیاد، ماجراهای زیادی وجود دارد. چون پدر زیاد‌بن‌ابیه معلوم نبود، به او می‌گفتند "زیاد پسر باباش". اسم مادرش سمیه بود. آن موقع بصره هنوز توسط اعراب فتح نشده بود و مردم بصره فارسی‌زبان بودند. يکی از شعرهايی که بين بچه‌ها بود، اين بود: «انگوره و مویزه؛ سمیه روسپیزه.» 🔹 به ابن‌زیاد، ابن‌مَرجانه می‌گفتند و اسم پدرش را نمی‌گفتند. به مرجانه هم ذات‌البُعول می‌گفتند؛ یعنی صاحب شوهرها! این‌ها زن‌هايی بودند که در شهر صاحب پرچم‌ها بودند. 🔸ابن‌عَبدُالبِر از هُشام‌بن‌محمدبن‌سائب‌کُلبی از پدرش از ابوصالح از ابن‌عباس روایت کرده است: «عُمَر در زمان خلافت خود زیاد را که نوجوانی بود، برای اصلاح فسادی که در یمن رُخ داده بود، فرستاد.» رفت و مأموريتش را خیلی خوب انجام داد. وقتی برگشت، گفتند: «بارک‌اللّه، خوب انجام دادی. حیف‌ که معلوم نيست پدرت کيست!» 🔹ابوسفیان گفت: «پدر او از قریش است و من آن کس را که او را در رحم مادرش گذارده، می‌شناسم. چون کار خودم بوده است.» فلذا می‌بینید آل‌‌زیاد هم جزء همان شجرۀ ملعونه هستند. 🔸متأسفانه در کمال بی‌شرمی، معاویه جلسه‌ای گذاشت و ابن‌زياد را به پدر خودش مُستَلحَق کرد. دو سه ‌شاهد آورد و شهادت دادند که شاهد زنای ابوسفیان با سمیه بودند، پس زیاد برادر معاویه ا‌ست. بعد از آن مدتی به زیاد‌بن‌ابیه، زیاد‌بن‌ابی‌سفیان می‌گفتند. پس زیارت عاشورا بی‌دليل اسم آل‌زیاد را نمی‌آورد. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه دوم 📅 ۱۷ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۹) 🔹ویژگی دیگر این حادثه این است که امام‌ حسین علیه السلام، "وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ" است؛ یعنی خون جست‌وجوشده‌. 🔸 در طول تاریخ، حسین قربانی وعده‌داده‌شده ا‌ست. آن قربانی اسماعیل نبود. زمانی که حضرت ابراهیم علیه السلام می‌خواست سر اسماعیل را ببرد، خدا فرمود: «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ.» گفت یک ذبح بزرگی هست که او آن قربانی است. 🔹مسیح هم قربانی نشد. مسیحی‌ها به‌ شدت دنبال اینند که بگویند مسیح همان قربانی وعده‌داده‌شده بود. اینها تأکید دارند که خون درون قلب حضرت مسیح هم بیرون ریخته است. می‌گویند: «زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیدند، یک سرباز رومی آمد و با یک سرنیزه‌ای از پایین زد و قلب مسیح را سوراخ کرد و خون درون قلب هم بیرون ریخت.» 🔸در حالی که اصلاً مسیحی به صلیب کشیده نشد که بخواهد خون قلبش را بدهد! اینها در تاریخ داشتند که آن قربانی وعده‌داده‌‌شده چنان در خدا حل می‌شود که خون درون قلبش را هم می‌دهد. 🔹عرب به خونی که در قلب باشد، مُهجه می‌گوید. لذا ‌امام‌ صادق علیه السلام می‌فرماید: «اللّهُمَّ، إنّي أشهَد أنَّهُ ... بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ؛ بار خدايا! من گواهى مى‌دهم كه آن بزرگوار ... خون درون قلبش را در راه تو نثار كرد.» 🔸و همچنین در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ» یعنی یاران امام‌ حسین هم مُهجۀ خود را در راه خود امام‌ حسین دادند. او قربانی وعده‌داده‌‌شده‌ است، ثارالله است، وِتْرَ الْمَوْتُورَ است. 🔹مختار انتقام اباعبدالله را نگرفت. اباعبدالله برای دین شهید شد، فلذا انتقامش زمانی گرفته می‌شود که دوباره تمامیت دین برپا شود؛ یعنی وقتی آن منتقم اصلی بیاید و تکیه بر خانۀ کعبه بزند و بگوید: «اَنَا بَقیَّةُ اللّهِ، اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم؛ من آن شمشیر انتقام‌کِشنده‌ام.» و از حزب شیطان انتقام بگیرد. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
رفاقت_با_شهدا_یادواره_شهید_ابراهیم_هادی_19بهمن96_تهران.pdf
965.1K
📝 خلاصه سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ رفاقت با شهدا (یادواره شهید ابراهیم هادی) 📅 ۱۹ بهمن ۹۶ 📍تهران 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
قرآن، روضه‌خوان امام حسین علیه السلام 🔹قرآن پر از روضه امام حسین است منتها برای کسانی که اهل‌فن باشند. 🔺 شرح زیارت اربعین - جلسه سوم 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
قرآن، روضه‌خوان امام‌ حسین علیه السلام 🔹 اَلسَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ اَلْكُرُبَاتِ؛ سلام بر کسی که اسیر مصیبت‌ها شده بود. اسیر یعنی کسی که به بند درآمده است، مثلاً "اِسر" همین معنی را می‌دهد، اسرائیل هم که لقب حضرت یعقوب بود یعنی در بند خدا درآمده، بندۀ ‌خدا. 🔸کرب یعنی مشکل، غم، اندوه، سختی و آتشی که به جان آدم می‌افتد. کُرُبات چون جمع است، می‌خواهد نهایت غم و اندوه را برساند، یعنی همۀ مصیبت‌ها با هم جمع شود. در قرآن درمورد کرب آمده است: «وَنُوحًا إِذْ نَادَىٰ مِنْ قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ.» می‌گوید ما او را از این کرب عظیم نجات دادیم. کشتی فرستادیم و از دست آدم‌هایی که دورشان بودند نجاتشان دادیم. 🔹خدا اسم این را کرب عظیم گذاشته است، نه کرب عادی. خدایا اگر مردی زنده باشد و ببیند جلوی چشمش دستور حمله به خیمه‌ها را می‌دهند، اسمش چیست؟ اگر بچۀ شش‌ماهه‌ات روی دستت پَرپَر بزند چه؟ 🔸اگر جوان رعنایت، اشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِ الله، به میدان برود و وقتی برسی همۀ دشت پُر از برگ گل اکبر باشد چه؟ قرآن پُر از روضۀ امام‌ حسین است منتها برای کسانی که اهل‌فن باشند. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ شرح زیارت اربعین - جلسه سوم 📅 ۳ آبان ۹۷ 📍عراق 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۱۰) 🔹ویژگی دیگر این قیام این است که استعداد شبیه‌سازی برای همۀ افراد را دارد. 🔸 همه می‌توانند خودشان را در عاشورا ببینند. شیعه و سنی و کافر و گبر و مسیحی و... ندارد. بچۀ شش‌ ماهه و دختر سه‌ چهار ساله و نوجوان هم بخواهد حالی‌اش بشود، یک کاندیدا دارد که شبیه او باشد. پیرِ نود ساله هم بخواهد باشد، حبیب‌بن‌مظاهر هست. همه اینجا خودشان را می‌بینند. 🔹صحنۀ تئاتری آفرید و یک سناریوی عالی با داستانی تراژدی نوشت. کدام داستان در دنیا اینطور همه را تکان داده است؟ برای کدام داستان بعد از ۱۴۰۰ سال جوری به سر خودشان می‌زنند که انگار پدر و مادرشان مرده است؟ این داستان چه ویژگی‌ای دارد که آن فرد خارجی هم می‌شنود و اشک می‌ریزد؟ همه خودشان را در حسین‌بن‌علی علیه السلام می‌بینند. 🔸اباعبدالله خودش سناریو را نوشت. گفت: «روی سن تئاتر، تو باید اینجا باشی، تو اینطور باید دیالوگ بگویی، تو اینطوری باید رفتار کنی.» همه را نوشت. اباعبدالله روز تولد خودش، سوم شعبان، وارد مکه می‌شود. تمام شعبان و رمضان و شوال و ذی‌القعده و هشت روز اول ذی‌الحجه را آنجاست. همه به اینجا آمده‌اند. حضرت می‌رفت برایشان خطبه می‌خواند. 🔹همۀ حواس‌ها به دردانۀ حضرت رسول است که بینشان زنده مانده. مردم عاشق حسین هستند، تا جایی که دشمن هم از خوبی این‌ها سوء‌استفاده می‌کند. دشمن هم به این‌ها طمع دارد. آنقدر که این‌ها نماد الهی‌ بودن و خدایی‌ شدن هستند. 🔸حج‌ عمره مستحب است. روز هشتم ذی‌الحجه یک‌ دفعه حضرت فرمود: «آی مردم! من می‌خواهم بروم.» همۀ توجهات را به خودش جلب کرد. در بین راه به هرکسی می‌رسید، برایش خطبه می‌خواند. سناریواش را که نوشت، حجش را یک جای دیگر برگزار کرد؛ در سرزمین کُرب‌ئیلا، کُرب؛ قُرب. ئیل؛ خدا. در سرزمینی که آدم به خدا نزدیک است. 🔹آنجا طی صفا و مروه را کسی دیگر انجام داد. آنجا قربانی چیز دیگری بود. مگر حج از فروع ‌دین نیست؟ یک فروع ‌دینی را زمین گذاشت و امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر را به چشم آورد. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis