از زبان مشاور
🌹 رفاقت پدر و مادر ⬅️ فرزند بالنده
⭕️ حکمتهای تربیتی (۳)
🖌 #نویسنده_و_مشاور: #علیاکبر_مظاهری
در آموزههای دینی ما فراوان آمده است:
نیکی را با کردارتان، و نه فقط با گفتارتان، به دیگران بیاموزید. مردمان را با رفتارتان، نه تنها با گفتارتان، به خیر دعوت کنید:
«كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع»۱
این اصلِ اصیل، در عرصهٔ تربیت فرزند، جایگاه ارزشمندی دارد. چه بسیارند پدران و مادرانی که برای تربیت نیکوی فرزندانشان، سخت میکوشند؛ از آموزههای علمی - تربیتی، بهرهها میجویند، اما برخیشان ثمرههای قابل انتظارشان را نمییابند. چرا؟
پاسخ به این چرا، چندین و چند است. یکی از آنها این است:
🍀 رفاقت پدر و مادر
یافتهای دارم گستردهدامان: هرگاه و هرجا که کودکی یا نوجوانی را میبینم که باادب است، شاداب است، خوشتربیت است، و پدر و مادرش را نمیشناسم، احتمال قوی میدهم که پدر و مادرش با هم مهرباناند، با هم رفیقاند. اگر مجالی حاصل شود و ایشان را بشناسم، مییابم که احتمالم درست بوده است؛ در بیشتر موارد. و هرجا کودکی یا نوجوانی را میبینم که نامؤدب است، ناشاد است، بدتربیت است، حدس میزنم که پدر و مادرش با هم نامهرباناند، نارفیقاند. و اگر فرصتی دست دهد و ایشان را بشناسم، مییابم که حدسم درست بوده است، در اکثر مواقع.
از اینروست که میگوییم: والدین، پیش و بیش از آنکه فنون تربیت را بیاموزند، اصل «رفاقت با هم» را دریابند، تا فرزندانشان مایهٔ شادی قلبشان و سبب روشنای چشمانشان شوند.
از هدفهای اصلی والدین، نیز از آرزوهای دلپسند ایشان، بالندگی سرفرازانهٔ فرزندان است. آیا رسیدن به این هدف و برآمدن این آرزو، دستیافتنی است؟ بله.
راه زودوصول به این آرمان، رفاقت خود والدین است. اگر این «رفاقت»، تأمین باشد، رسیدن به آن «هدف»، دستیافتنی است، و برآوردهشدن آن آرزو، شدنی است.
والدینی را میبینیم که برای تربیت نیکوی فرزندانشان، کتابهای فراوانی در موضوعهای تربیت، روانشناسی، بهداشت، میخوانند. آفرین به ایشان! و در مسیر بالندگی فرزندان و سلامت روانی آنان و نیکویی ادب آنها بسیار میکوشند و در راه تربیت آن دلبندانشان هزینههای فراوان میکنند؛ هزینههای طاقتی، ثروتی. مرحبا به ایشان! اما برخی از ایشان به هدفهای مطلوبشان نمیرسند یا به همهٔ آنها نمیرسند. چرا؟
یکی از دلیلها این است که خودشان؛ پدر و مادر، با هم رفیق نیستند. این نارفیقی، مانند باتلاقی، کوششها و هزینههای ایشان را میبلعد، تباه میکند، عقیم میگذارد.
«توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.» توفیق، از آنِ رفیقان است.
هان، پدران و مادران! بیاییم برای سلامتی روانی - اخلاقی - جسمانی فرزندانمان و برای توفیقمندی خودمان، با هم رفیق باشیم. اگر ما والدین با هم رفیق باشیم، با هم مهربان باشیم، سلامت فرزندانمان و سعادت خودمان تأمین است.
به امید خدا.
۲۵ خرداد ۱۴۰۳
۱. امام صادق - علیهالسلام - بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۶۷، ص ۳۰۹.
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
1_5228050453.pdf
1.82M
🕌 متن دعای عرفه
تنظیم شده به صورت جملهجمله
با ترجمهٔ روان و قلم درشت
التماس دعا 🌹
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 عید قربان
🌷سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ🌷
عید قربان، عید خون نیست، عید رهایی است، و چنین عیدی است که بر همهٔ رهاشدگان از نفس شیطانی، عین برکت است.
«اَضحَی» از ریشهٔ روشنایی و روشنگری است. سخن از نور است، و نور، عین زندگی است.
🌸 عید رهایی از نفس شیطانی، بر عاشقان مبارک باد.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳
ما را در رسانههایمان دنبال کنید👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
از زبان مشاور
🌹 تربیت ایمانی کودکان
🖌 #نویسنده: #علیاکبر_مظاهری
⭕️ حکمتهای تربیتی (۴)
دین، فلسفهٔ حیات است و زندگی بدون دیانت، کاستی دارد.
تنها عاملی که میتواند انسان را در لغزشگاههای خطیر، حفظ کند، ایمان و اعتقاد دینی است. عوامل دیگری مانند: وجدان، قانون، تربیتِ منهای دین، کاربردشان محدود به احوال عادی و ملایم است؛ امّا در بحرانها و هنگامهٔ تلاطم غرائز، کابردشان، کاهش مییابد.
ایمان عمیق به خدا و معاد و ارزشهای دینی است که میتواند طوفان غرائز را فرونشاند و بر «دهانِ» خشم و شهوت و طمع، «لگام» بزند.
امام صادق (ع) فرموده است:
«اَلمُؤمِنُ مُلجَم»؛۱
انسان با ایمان، لگامدار است.
یعنی خواهشها، شهوتها، گفتارها، کردارهایش؛ بر فرمان ایمان اویند.
هنگامی که زمینهٔ گناه و جرم فراهم شد، و یا غرائز آدمی، به خروش آیند، چه عاملی میتواند مهارگر باشد؟ وجدان؟ هرگز! زیرا بهراحتی میتوان بر سر وجدان، کلاه نهاد!
تربیت بدون ایمان دینی؟ هرگز! زیرا چنین تربیتی، مخصوص حالتهای عادی است.
قانون؟ خیر! زیرا کاربرد آن، محدود است و معمولاً بعد از ارتکاب جرم، اقدام میکند؛ اگر به قانون برسد. و میدانیم که بسیاری از گناهان و جرائم، پنهانی انجام میگیرد و از دید قانون، مخفی میماند. بهعلاوه، برای بسیاری از خطاها و گناهان، قانونی وجود ندارد.
تنها ایمان به خدا و کیفر و پاداش او و تربیت صحیح دینی است که میتواند دهانهٔ اسب چموش شهوات و غرائز تند انسان را بگیرد و او را مرکبی راهوار گرداند.
آن سخن بیدارگرِ امام خمینی ـ که درود خداوند بر او باد ـ که میفرمود:
«عالَم، محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید»، تعبیر دیگری است از سخن هشدار دهندهٔ امیرمؤمنان - علیهالسّلام - که فرمود:
«اِعلَمُوا اَنَّکُم بِعَینِ اللهِ»؛۲
بدانید که شما در چشم خدایید!
و این دو سخن، نشأت گرفته از آن بیان تکان دهندهٔ خداوند است که میفرماید:
«اَلَم یَعلَم بِاَنَّ اللهَ یَری»؛۳
مگر انسان نمیداند که خدا او را میبیند؟!
اینها ضامن اجرای آموزههای تربیتی است.
تربیت، بدون پشتوانهٔ ایمان دینی، ضمانت اجرایی ندارد.
👨👩👧👦 رسالت پدر و مادر
بزرگترین حق فرزند بر پدر و مادر، تعلیم و تربیت دینی است. ما اگر خواهان سعادت ابدی فرزندانمانیم، باید آنان را بر مبنای آموزههای دینی تربیت کنیم و عقاید و احکام و اخلاق اسلام را، در زمان مناسب، به ایشان تعلیم دهیم.
بیتوجّهی به این مسئلهٔ مهم و یا تأخیر در آموزش برنامههای دینی به فرزند، لطمههای سختجبرانی را به سعادتمندی او میزند.
💠 تصحیح یک باور
باور ناروایی دربارهٔ زمان و چگونگی آموزش تعالیم دینی فرزندان، در میان پارهای از مردمان رایج است، اینگونه:
«به کودک و نوجوان، هیچگونه عقیده و مذهبی را نباید آموزش داد. آموزش هرگونه مذهب و عقیدهٔ دینی به کودک، خلاف حقوق بشر و آزادی است؛ بلکه باید او را آزاد گذاشت تا بزرگ شود و خود دین و مسلکی را برمبنای شناخت خودش انتخاب کند.»
ظاهر این سخن، زیبا و روشنفکرانه است و همین ظاهر زیبا باعث فریب ظاهربینان میشود و به عمق آن پی نمیبرند؛ از اینرو، آن را میپذیرند و تبلیغ هم میکنند؛ امّا اگر نقاب فریب را از چهرهاش برداریم، حقیقت تلخی برایمان آشکار میگردد.
هر کس اندک آگاهی از مسائل تعلیم و تربیت داشته باشد میداند که: مناسبترین دوران تعلیم و تربیت، دوران کودکی و نوجوانی است، و هر آموزش و پروشی که در این دوران حسّاس به انسان داده شود، در جانش رسوخ میکند و جزو ذاتش میشود:
«اَلعِلمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقشِ فِی الحَجَر»؛۴
آموزش دانش در کودکی، چونان نقشکاری بر سنگ، ماندگار است.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید.}
۴ تیر ۱۴۰۳
۱. الخصال، ج ۲، ص ۲۲۹.
۲. نهجالبلاغه، خطبهٔ ۶۶.
۳. سورهٔ علق، آیهٔ ۱۴.
۴. منسوب به امام علی (ع).
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
هدایت شده از تٱملهای قرآنی
🌹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🌸 عید غدیر مبارک باد!
۵ تیر ۱۴۰۳
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه
🌐 وبسایت علی اکبر مظاهری
http://mazaheriesfahani.blog.ir/
از زبان مشاور
🌹 تربیت ایمانی کودکان 🖌 #نویسنده: #علیاکبر_مظاهری ⭕️ حکمتهای تربیتی (۴) دین، فلسفهٔ حیات است و
🌹 تربیت ایمانی کودکان (۲)
🖌 #نویسنده: #علیاکبر_مظاهری
⭕️ حکمتهای تربیتی (۴)
💠 تصحیح یک باور
باوری دربارهٔ زمان و چگونگی آموزش تعالیم دینی فرزندان، در میان پارهای از مردمان رایج است، اینگونه:
«به کودک و نوجوان، هیچگونه عقیده و مذهبی را نباید آموزش داد. آموزش هرگونه مذهب و عقیدهٔ دینی به کودک، خلاف حقوق بشر و آزادی است؛ بلکه باید او را آزاد گذاشت تا بزرگ شود و خود، دین و مسلکی را بر مبنای شناخت خودش انتخاب کند.»
ظاهر این سخن، زیبا است، امّا آموزههای دانش تعلیم و تربیت، نیز دانش روانشناسی، نیز تجربههای بشری، مینمایاند که مناسبترین دوران تعلیم و تربیت، دوران کودکی و نوجوانی است، و هر آموزشی و پروشی که در این دوران به آدمی داده شود، در جانش مینشیند و جزو ذاتش میشود:
«اَلعِلمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقشِ فِی الحَجَر»؛۱
آموزش دانش در کودکی، چونان نقشکاری بر سنگ، ماندگار است.
باور ما بر این است که آدمی، تا پایان عمر، قابلیت تربیت، تعلیم، رشد، و دگرگونی را دارد؛ حتماً دارد، اما روزگار کودکی و نوجوانی، دارای قابلیتهای بیشتری برای ساختهشدن است.
این سخن ارجدار امیر مؤمنان به فرزندشان را ببینیم:
«بادَرتُکَ بِالاَدَبِ قَبلَ اَن یَقسُوَ قَلبُکَ وَ یَشتَعِل لُبُّکَ»؛۲
پیش از آنکه دلت سخت شود و عقل و اندیشهات گرفتار آید، به ادبِ آموختنات شتافتم و بر آن همت گماشتم.
و امام صادق علیهالسّلام فرموده است:
«بادِرُوا اَحداثَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ اَن تَسبِقَکُم اِلَیهِمُ المُرجِئَةُ»؛۳
به تعلیم حدیث (و معارف دینی) فرزندان نونهالتان اقدام کنید، قبل از آن فرقهٔ «مرجئه»۴ (و دیگران) بر شما سبقت گیرند (و عقیدهٔ آنان را منحرف کنند).
ازاینروست که میگوییم: شرط دینداری است که پدران و مادرانی که خواهان سعادت خود و فرزندانشاناند، آنان را از همان دوران کودکی و سپس نوجوانی و حتی جوانی، با آموزههای دینی آشنا کنند و به فراخور ظرفیت و فهم آنان، عقاید دینی را تعلیمشان دهند. نیز با عمل خود، دیانت را به ایشان بنمایانند، تا فرزندانی بپرورانند که سبب سعادت دنیا و آخرتشان باشند.
به امید خدا.
۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱. منسوب به امام علی (ع).
۲. نامهٔ ۳۱ نهجالبلاغه؛ نامه به امام حسن (ع).
۳. وسائلالشیعه؛ ج ۱۵، ص ۱۹۶.
۴. مرجئه؛ نام پیروان یکی از مکتبهای منحرف است.
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
از زبان مشاور
🌹 کاستن از رنج انسان
(سخنی دیگر در دفاع از روانپزشکی)
🖌 #نویسنده_و_مشاور: #علیاکبر_مظاهری
🌷 ورودگاه سخن
راست است که زندگی اینجهانی، آمیختهٔ با رنج است. دراینباره سخن فراوان است. نیز راست است که پارهای از رنجها سبب رشد آدمیان است. دراینباره نیز سخن بسیار است. اکنون دربارهٔ فلسفهٔ رنجها و آثار آنها در پرورش انسان، سخن نمیگوییم. باشد برای مجالی دیگر. اما سخن اکنونیمان این است که «رنجهای بیهوده» را بر «رنجهای طبیعی»، نیفزاییم. نیز در کاهش «رنجهای ناروا»، بکوشیم.
نیم، بلکه افزون بر نیمی از رنجهای آدمی، «ناروا» است. «نامفید» است. «نبایستنی» است. زدودن آنها «بایستنی» است. حکم عقل است. فتوای شریعت است.
🥀 رنج روان
از رنجبارترین رنجهای انسان، رنج روحی - روانی - عصبی است. و از کارسازترین کارافزارها در کاستن این رنجهای جانکاه، همانا «روانپزشکی» است. جایگاه بلند مشاوره و روانشناسی و رواندرمانی، محفوظ است، اما اکنون در باب روانپزشکی سخن میگوییم.
📖 جایگاه روانپزشکی
کثیری از رنجهای انسان را میتوان با روانپزشکی کاهش داد و حتی حذف کرد، همانگونه که بسیاری از دردهای جسمانی را میشود با پزشکی، تسکین داد یا درمان کرد. پس چرا رنجهای روانسوز آدمی را با روانپزشکی کاهش ندهیم یا حذف نکنیم؟ و چرا دردهای جسمانی را تسکین ندهیم یا درمان نکنیم؟ چرا؟
این «چرا»، دربارهٔ دردهای جسمانی، چندان برجسته نیست؛ زیرا مردمانِ امروز، بیشوکم، بر درمان دردهای جسمانی خود، همت میگمارند، اما این پرسش، دربارهٔ رنجهای روانی، برجسته است؛ زیرا مردمان، برای کاستن از دردهای عصبی و روانی خود، همت کافی را نمیگمارند. چرا چنین است؟ چرا برای کاهش رنجهای روانی خود همت لازم را نمیگماریم؟
پیشتر، در پاسخ به این «چرا»، بسیار گفتهایم و نوشتهایم. آنها را بجویید و بخوانید؛ در همین کانال «از زبان مشاور»، نیز از لابلای کتابهایمان. چکیدهٔ پاسخ به این «چرا»، این است که: فرهنگ جامعهٔ ما و باور مردمانمان دربارهٔ روانپزشکی، معیوب است. بسیاری از مردمان، به درمانهای روانپزشکی، حس بدی دارند. در برابر آن مقاومت میکنند. نیز وجود بیماریهای عصبی و روانی، و درمان آنها را نمیپذیرند، یا کتمان میکنند. آن را مساوی با دیوانگی میپندارند. دربارهٔ آن داوریهای غیر تخصصی میکنند... .
این فرهنگ نادرست، تنها نزد بیسوادان و ناآگاهان نیست؛ بلکه باسوادان نیز گرفتار آناند. دیدگاه و باور و قضاوت ایشان حیرتآور است. مگر ممکن است انسانی دانا دربارهٔ موضوعی که در آن متخصص نیست، چنین با جزم و یقین، نظر منفی دهد؟
بنابرمثال: به کسی که وسواس فکری دارد میگویند: «وسواس تو زادهٔ تلقین منفی تو است. اگر به خود تلقین مثبت کنی، درمان میشوی»، و او را از درمان باز میدارند. نتیجه چه میشود؟ وسواس فکری رشد میکند و وسواس عملی را در پی میآورد. و واضح است که آدم وسواسی، زندگی رنجباری را تحمل میکند.
🍂 نمونهای اسفبار
یکی از مراجعینم، که وسواس فکری دارد و در انتخاب همسر، درمانده شده است، به روانپزشک مراجعه کرد و داروی ملایمی گرفت و حالش بهتر شد. یکی از دوستانش، که آدم باسوادی است با تحصیلات عالی، او را منع کرده و به او گفته بود: «وسواس تو برآمدهٔ از تلقین تو به خود است... .» از سخن این شخص دارای تحصیلات عالی، تعجب کردم. اگر این مراجعم برای درمان بیماری چشمِ خود به چشمپزشک مراجعه میکرد، آیا آن دوستش همین داوری را میکرد؟
چرا میان دردهای جسمانی و روانی، تبعیض قائل میشویم؟
وسواس، اگر درمان نشود، زندگی را بر آدمی تلخ میکند. و اگر شخص وسواسی به میانسالی و کهنسالی برسد، درمان او ناممکن یا سخت ممکن میشود. حال و بال وسواسیها، در دوران کهنسالی، دلسوزاننده است.
چرا خود را عذاب دهیم؟ چرا همنشینان خود را کلافه کنیم؟ وسواس میتواند زندگی خانوادگی را فلج کند. حتی میتواند سبب طلاق شود. درمان وسواس، بدون دارودرمانی و رواندرمانی، ناممکن است.
بیفزاییم که از ریشههای دانهدرشت وسواس، «اضطراب» است. ندیدهایم کسی را که وسواس داشته باشد، اما اضطراب نداشته باشد.
🔹 بیاییم با روانپزشکی آشتی کنیم. این رشتهٔ پزشکی، از بهترین شاخههای دانش و تجربهٔ پزشکی است. بیاییم آن را گرامی بداریم و از آن بهره جوییم.
بیاییم از رنجهای انسان بکاهیم.
به امید خدا.
۲۴ تیر ۱۴۰۳
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
هدایت شده از Mm
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نهجالبلاغهٔ انتشارات بینالمللی «جمال»، چه مزیتهایی دارد؟
#علی_اکبر_مظاهری
برای تهیهٔ این کتاب ارزشمند، با 20 درصد تخفیف، اینجا را کلیک کنید: 👇
B2n.ir/h03179
ایتا| بله| اینستاگرام| سایت| آپارات | تلگرام
۲۵ تیر ۱۴۰۳
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 پنج نکتهٔ تربیتی
🖌 نویسنده: خانم زینب عباسی (دانشجویمان در درس دانش خانواده، دانشجوی حقوق، دانشکدهٔ حقوق دانشگاه طلوع مهر قم)
🔻 اشاره
یکی از چالشهای اساسی، در خانوادهها، پس از تولد فرزند رخ میدهد.
سوالهای بسیاری دربارهٔ شیوهٔ رفتار صحیح با عضو جدید، در ذهن والدین نقش میبندد و گاه آنان را آشفته و سردرگم میسازد.
در این نوشته، بهگونهٔ خلاصه، اصول کاربردی فرزندپروری را مرور میکنیم.
✔️ نکتههای تربیتی
نکتهٔ اول: نخستین و بدیهیترین نکته، وقتگذاشتن برای فرزندمان است؛ تجدید نظر در برنامههای ایام قبل از ولادت نوزاد، چینش مجدد امور، بهگونهای که نیازهای فرزند لحاظ گردد و پاسخ داده شود، و بازنگری در آنها، در صورت لزوم... .
نکتهٔ دوم: پیشرفتن با نگرش مثبت.
هنگامی که برای کودکمان زمانی را اختصاص میدهیم، باید به صورت مثبت با وی تعامل کنیم. از توهین، تحقیر، مقایسه، و نشاندادن مداوم ناامیدی به او پرهیز کنیم و همواره نگاهی روشن از دنیا به او بدهیم.
نکتهٔ سوم: انعطافپذیری در تربیت، در حین ثبات و جدیت.
برنامهٔ تربیتی باید بهگونهای باشد که بتوان بهراحتی، هنگام لزوم، در آن تغییراتی اعمال کرد. اما در عین حال، والدین در اجرای برنامه، ثبات و جدیت داشته باشند.
بنابرمثال: پدر، قانونی با عنوان «استفادهٔ روزانه از تلفن همراه، به مدت ۲ ساعت» را میگذارد و در اجرای آن جدیت دارد و با ثبات است و هرچند روز یکبار نظر خود را تغییر نمیدهد. اما هنگامی که فرزند، برای تحقیق، به ساعات بیشتری نیاز داشت، بهراحتی این اجازه را به او میدهد.
نکتهٔ چهارم: از اساسیترین نکتهها، توضیح و استدلال برای فرزند است.
برای والدین پیش میآید که مباحث ارزشی و درست و غلط را به کودکان و نوجوانان خود آموزش دهند. کلید اثرگذاری این برنامهها، استدلال و توضیح منطقی است.
باید زیربنای منطقی مباحث، با توجه به سن فرزند، شرح داده شود و از او خواسته شود تا خودش، با بررسی مجموعهٔ دلایل، راه درست را انتخاب کند؛ زیرا استبداد و خودرأیی، همواره بر آنان تاثیر معکوس دارد و دافعه ایجاد میکند.
نکتهٔ پنجم:آخرین نکته و شاید اثرگذارترین نکته، درسترفتارکردن پدر و مادر و الگویی شایسته بودن ایشان است.
همهٔ این وقتگذاشتنها، قانون وضعکردنها، و ارزشگذاریها زمانی مؤثر است که خود والدین نیز عامل به آنها باشند. فرزندان، بیش از آنکه از حرفهای ما تاثیر بپذیرند، از مشاهدهٔ رفتار ما میآموزند.
به فرمودهٔ امام صادق علیهالسلام:
«کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ»؛۱
مردمان را با رفتارتان، به نیکیها دعوت کنید.
۲۲ مرداد ۱۴۰۳
۱. الکافی، جلد ۲، ص ۷۸.
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/Mazaheriesfahani
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1