🌹 اقتدار مرد (۷)
مشاورهٔ مهارتهای زندگی مشترک
🖌 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
⭕️ تحصیل اقتدار
ادامه راهکارها:
۱۵. در امور کوچک وارد نشوید.
دخالت در امور کوچک، آدمی را کوچک میکند؛ ورود در جزئيات، از وقار آدمي ميكاهد و نيروهايش را هدر ميدهد. زندگی انسان پر است از مسائل کوچکی که ارزش درگیری ندارند. بخش عظیمی از این امور کوچک، در قلمرو زندگی خانوادگی است. درگیر کردن خود با مسائل کوچک، مقدار زیادی از نیروی فکری، روانی و جسمانی آدمی را مستهلک مینمايد. غرق شدن در این امور، آدم را کلافه میکند.
مردی که خواهان اقتدار است، باید به روی بسیاری از امور چشم بپوشد. دخالت در جزئیات مسائل زن و فرزند و خانه و خانواده، مرد را در حدّ یک کودک، کوچک میکند؛ آن جزئیاتی که بدون دخالت مرد، بهتر حلّ و فصل میشوند. اگر مسائل ریز خانوادگی را زیر ذرّهبین بگذاریم و آنها را بزرگ کنیم، واقعاً بزرگ میشوند و از آدمی دمار بر میآورند.
مرد چه کار دارد که میان همسرش با فلان خانم چه رخ داده؟ چرا غذا روی فرش ریخته و آن را کثیف کرده؟ خانمش در گفتوگوی تلفنی با مادر خود چه گفته؟ چرا همسرش تا ساعت ده صبح خوابیده؟ چرا چینش اثاث منزل را تغییر داده است؟!
مرد باید بر اصول کلّی زندگی خانوادگی نظارت کند، امّا دخالت در همۀ امور زندگی، نه مطلوب است و نه ممکن؛ نه شایسته است و نه بایسته. در آموزههای دینی ما آمده است:
«إِنَّ العاقِلَ نِصفُهُ احتِمالٌ و نِصفُهُ تَغافُلٌ»؛
نیمی از وجود انسان خردمند، شکیبایی است و نیمۀ دیگرش چشمپوشی بزرگوارانه.
اين مسأله در بسیاری از امور زندگی جاري است. اگر غذای امروز شور بود، چه اشکالی دارد که مرد اصلاً به روی مبارک نیاورد؟ اگر خانم، به هر علّت، امروز غذا نپخته است، چه عیب دارد که آقا بدون اخم و اعتراض، غذای حاضری بخورد یا از بیرون غذا بگیرد؟ این نمونۀ درسآموز را بنگرید.
حکایت مرد فضایی
معروف است که یکی از فضانوردانی که به کرۀ ماه رفت، وقتی بازگشت، رفتارش تغییر چشمگیری کرده بود. اگر قبل از رفتن به ماه مثلا لیوان چای از دست همسر یا فرزندش روی سفره میریخت، برمیآشفت و او را توبیخ میکرد، امّا پس از بازگشت، به آن صحنه نگاه میکرد و هیچ نمیگفت. اگر قبلاً غذا شور میشد یا میسوخت، اعتراض میکرد، امّا بعد، هیچ واکنشی نشان نمیداد.
از او پرسیدند: «چرا چنین شدهای؟»
گفت: «در ماه که بودم، به زمین نگاه کردم و آن را یک توپ شناور دیدم. شهر و کوچه و خانهمان به اندازهای کوچک بودند که اصلاً دیده نمیشدند. آنگاه بسیاری از اموری که قبلاً در نظرم بزرگ بودند، کوچک شدند. حالا افتادن یک لیوان و ریختن چای و سوختن غذا، اصلاً به چشمم نمیآیند.»
پس به مردی که طالب اقتدار است، با تأکید فراوان میگوییم: خویشتن را از امور کوچک، برتر بگیر و از مکانی بلند به زندگی بنگر.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید.}
۴ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 اقتدار مرد (۸)
مشاورهٔ مهارتهای زندگی مشترک
🖌 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
⭕️ تحصیل اقتدار
ادامه راهکارها:
۱۶. اختیار داراییها و امور مالیتان را در دست خود بگیرید.
شرط زیرکی است که آدمی تا زنده است، اختیار اموال خود را در دست خویش بگیرد. در مسألۀ دارایی و امور مالیِ مرد و ارتباط آن با اقتدار و عزّت او، دو مطلب باید مراعات شود:
یک. مرد باید خودش امور مالی زندگی را در اختیار داشته باشد؛ خودش به دست خود برای زندگی خانوادگیاش هزینه کند؛ زن و فرزند از دست او پول بگیرند؛ معلوم باشد که این مرد است که دارد مخارج زندگی را تأمین میکند و میپردازد، نه دیگری. حتّی آنجا که زن به فرزندان پول میدهد، آنان بدانند و ببینند که این پدر است که به مادر پولِ درشت و یکجا میدهد و مادر آن را خُرد میکند و بهتدریج هزینه مینمايد.
دو. مرد باید داراییهای مورد نیاز زندگی اینجهانیاش را به نام خود و در اختیار خود نگه دارد؛ داراییهایی مانند خانۀ مسکونی، اتومبیل و مغازه. اگر مرد خانهاش را به همسر یا فرزند ببخشد و دیگر خانهای نداشته باشد، آنان مالک میشوند و اینکه او مالک اصلی بوده است، بهتدریج کمرنگ و فراموش میشود و آنگاه است که مرد، قیافۀ «سربار» و مستأجر پیدا میکند، که این باعث ذلّت مرد است و نيز در دوران کهنسالی، مسائل ناخوشایندی پیش میآید. اگر اتومبیلش را به فرزندش ببخشد و سندش را به نام او کند، از آن پس اگر با اتومبیل کار داشت، ناچار است از فرزندش خواهش کند تا نیاز او را برآورد، و این به اقتدار و شوکت مرد لطمه میزند.
علاوه بر شناخت طبیعت آدمیان و افزون بر مطالعات و شنیدهها و آمار و اخبار، ما به چشم خود کساني را دیدهایم که از روی سادهاندیشی و عدم دوراندیشی، زمام داراییهايشان را به دست دیگران دادند و سپس زمام گردنشان به چنگ آنان افتاد و اسیر و حقیر و ذلیل گرديدند و حتّی آنگاه که پیر و فرتوت شدند، آنان را به خانۀ سالمندان سپردند.
البته همواره کسانی هستند که در هر حال با همسر و والدين، رفتاری انسانی دارند، امّا اقتدار و مردانگی حکم میکند که مرد، دوراندیش باشد و اختیار زندگی را در کف بگیرد و خود را طفیلی هیچکس نکند.
ما نه تنها با بخشیدن خانه و اتومبیل و دیگر اموال به همسر و فرزند، مخالف نیستیم، بلکه آن را تشویق میکنیم. چه خوب است که مرد به مناسبت سالگرد میلاد همسرش، یک اتومبیل به او هدیه دهد، امّا به شرط آنکه پس از آن برای رفتن تا فلان جا مجبور نشود به او التماس کند. چه عالی است که مرد به پاس محبتها و خدمتهای همسرش، خانهای را به او تقدیم نماید، امّا مشروط به آنکه خانۀ دیگری داشته باشد که مجبور نباشد در خانۀ زنش مستأجرگونه زندگی کند.
اقتدار، صلابت، بزرگواری و عزّتمندی اقتضا میکند که مرد، دستان خود را نشکند و آنها را به گردنش نیاویزد و به کسی التماس نکند و سربار هیچکس نباشد.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید.}
۶ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 اقتدار مرد (۹)
مشاورهٔ مهارتهای زندگی مشترک
🖌 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
⭕️ تحصیل اقتدار
ادامه راهکارها:
۱۷. خود را محتاج دیگران نکنید.
آنچه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است، احتیاج است، احتیاج
طبیعت احتیاج، حقارت است. باطن محتاجی، روبهصفتی است. هیچکس از چهرۀ یک محتاج خوشش نمیآید. ما ممکن است به گدا رحم کنيم و از سر ترحّم با او مهربانی نمايیم، امّا هرگز او را دوست نخواهیم داشت و بزرگش نخواهیم شمرد.
اقتدارِ مردانه و مردانگی مقتدرانه، با احتیاج قابل جمع نیست. از اینرو، باید در اندیشۀ این باشیم که هرگز محتاج هیچکس، حتّی همسر و فرزندانمان نشویم، كه این مسأله، هوشیاری و برنامهریزی میطلبد.
درست است که در صورت محتاج شدن والدین، نفقه و تأمین هزینۀ زندگیشان بر فرزندان واجب میشود، امّا ما راضی به این امر نشویم و نگذاریم کار به آنجا بکشد که جیرهخوار فرزندانمان شویم.
امیرمؤمنان (ع) که از عزیزترین عزّتمندان تاریخ بشریت هستند فرمودهاند:
«المَنيَّةُ وَلَاالدَّنیَّة. وَالتَّقَلُّلُ وَلَاالتَّوَسُّل»؛
مرگ آری، ذلّت و پستی نه! قناعت آری، گدایی نه!
دستِ دهنده، بالا و برین است و دستِ گیرنده، پایین و زیرین؛ و واضح است که همواره دست برین بهتر از دست زیرین است. گیرنده، حقیرشونده است؛ اگرچه دهنده، متواضعانه بدهد.
سخنی با زنان
با اینکه در فصل بعد دربارۀ «ریحانگی زن» سخن میگوییم، امّا اکنون به مناسبت موضوع «اقتدار مرد» به زنان تذکّری میدهیم و از روي خیرخواهی، با ایشان سخنی کوتاه میگوییم:
شما زنان بگذارید اقتدار مردتان محفوظ باشد، بلکه آن را تقویت کنید. مقتدر بودن مرد، به نفع زن و حقارت او به زیان زن است. شما مانند خانم دورانديش و نیز همسر آن فرمانده اقتدارباخته در سریال «گرگها» به ندای فطرت خود گوش دهید. هرچه شوهر مقتدر باشد، زن عزیز ميشود و هر چه شوهر ذلیل باشد، زنخوار میشود.
شوکت مردتان را نشکنید که عزّت خودتان میشکند و مردانگی مردتان را از او نگیرید که ریحانگی خودتان خدشه میپذیرد. بگذارید مرد، مرد باشد و زن، زن. این دو شخصیت و جایگاه ایشان را جابهجا نکنید. مردِ ذلیل به هیچ کاری نمیآید و شایستگی شوهری ندارد. مرد حقیر، نه شوهر خوبی است برای شما و نه پدر خوبی برای فرزندانتان و نه سرپرست و مدیر خوبی برای زندگیتان.
بنابراين، مردتان را عزیز بدارید و به پدر فرزندانتان احترام بگزارید و حریم سرپرست خانوادهتان را حرمت نهید.
[پایان]
۶ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 ریحانگی زن (۱)
مشاورهٔ مهارتهای زندگی مشترک
🖌 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
🔔 گلایهای زنانه!
🔻 اشارت
هنگامی که مطلب «اقتدار مرد»، در رسانههایمان و نیز در مجلهٔ «خانهٔ خوبان»مان منتشر شد، برخی از خانمها گلایهای لطیفانه کردند که: «چرا از مردان میگویید و از ما زنان نمیگویید؟!»
به ایشان گفتیم: چشم! گلایهتان را میپذیریم و بهزودی از شمایان نیز سخن میگوییم.
⭕️ و اینک زنان!
زیباترین و رساترین واژهای که برای بیان خصلت ویژۀ زن، در کنار خصلت اقتدار مرد قرار میگیرد، «ریحانگی» است. ریحانه؛ یعنی گل لطیف، گل زیبا، گل خوشبو، گل شاداب، گل دلبر.
امیرمؤمنان (علیهالسلام) زن را با این صفت، وصف فرمودهاند:
«اَلمَرأَةُ رَیحانَةٌ»؛
زن، ریحانه است.
(نهجالبلاغه، نامهٔ ۳۱)
🌹 جِلوِههای ریحانگی زن
زن و ریحانگی او، جلوههای گوناگونی دارد: آن زمان که کودک است، محبوبۀ دلربای پدر و مادر است و دل و جان ایشان را مینوازد. در نوجوانی، جلوۀ زیبا و معصومانهاش، علاوه بر والدین، دیگران را نیز شیفته میکند. به دورۀ جوانی كه میرسد، رعنایی دلبر میشود که از فرط دلبری، حریم میگیرد تا آسیب نبیند. آنگاه که جوانمردی به طلب وی بر میآید و نازش را میخرد و نیازمندانه خواستگاریاش میکند تا همدم او شود، ریحانه، در جوان مینگرد؛ اگر او را مرد دلخواهش یافت و شایستۀ همسری خويش دید، نازکنان وی را میپذیرد. آنگاه است که این سخن خداوند تجسّم مییابد:
«مِن آياتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِن أَنفُسِكُم أَزواجاً لِتَسكُنُوا إِلَيها وَ جَعَلَ بَينَكُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً»؛
از آيتهاى خداوند (و از نشانگان حكمت او) آن است كه براى شمايان، از جنس خودتان، همسرانى آفرید تا نزدشان بياساييد و ميانتان مودّت و رحمت (و مهربانى و عطوفت) نهاد.
(سوره روم، آیه ۲۱)
آنگاه فاختههای عاشق، همآشیانه میشوند و ناگهان زندگی حیاتی تازه مییابد و جهانی دیگر آغاز میشود.
راستی که آفرینش این دُردانۀ هستی و مسیر تکاملی او، چه زیبا و حکیمانه است!
{دنباله مطلب را در پست بعد بخوانید}
۹ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
✳️ افسردگی پاییزی (۱) #بازنشر
❇️ مشاورهٔ روانشناسی
🖋علیاکبر مظاهری
🔶پرسش:
آقا یا خانمی گفته و پرسیدهاند: تابستان که گذشت و وارد پاییز شدیم، اندکاندک، از نشاطم کاسته شد و اکنون دلم گرفته و احساس افسردگی و دلمردگی میکنم. آنچه بیشتر آزارم میدهد، اندوهی است که در دلم لانه کرده و شادمانیام را ربوده است. تحمل این اندوه بیدلیل، برایم دشوار است. چه کنم؟
🔹 پاسخ ما:
تحلیل مسئله:
چون در فصل پاییز، روزها کوتاه میشود و آسمان گاهی ابری میگردد، نور کمتری به زمین میتابد. هوا نیز سرد میشود. از اینرو، انرژی کمتری به زمین و آدمی میرسد و همین، باعث افسردگی خفیفی میشود.
همگان این افسردگی ملایم را احساس میکنند، اما کسانی که زمینهٔ پذیرش اندوه و افسردگی را دارند، آنرا بیشتر لمس میکنند و گاهی آسمان دلشان ابری میشود و قطرههای اشک، در چشمانشان مینشیند.
🔹اینک پاسخ به پرسش و بیان راهکارهایی برای عبور از این حالت ناخواستنی:
۱. خود را نورافشانی کنید.
در معرض تابش آفتاب قرار گیرید؛ راهرفتن در آفتاب، خوابیدن زیر نور آفتاب، ورزش در زیر آفتاب، دریافت آفتاب از در و پنجره.
درها را باز کنید. پنجرهها را بگشایید.
یک دسته کلید است به زیر بغل عشق/
از بهر گشاییدن ابواب رسیده!
پردهها را کنار بزنید. در سایه و تاریکی نمانید. تا میتوانید از نور و انرژی خورشید استفاده کنید.
۲. ورزش کنید.
ورزش، در زدودن این حالت نامطبوع و ایجاد نشاط، بسیار مؤثر است. هر نوع و هر مقدار از ورزش، مفید است، اما ورزش عرقریزان، تأثیری معجزگون دارد.
۳. فعالیت کنید.
بیکار نمانید. راکد نشوید. از خود کار بکشید. خود را به جنبش و جوشش وادارید. بیکاری و رکود، خمودگی میآورد و کوشش و خروش، شادابی میزاید و امید میافزاید.
۴. نوشیدنیهای گرم بنوشید.
به تکرار، نوشیدنیهای گرم، بلکه نزدیک به داغ، بنوشید. انواع چای، دمنوشها، قهوه و هر نوشیدنیای را که دلپسندتان است، دمبهدم، بنوشید.
۵. تنها نمانید.
بخش عمدهای از تنهاییتان را با کسانی که دوستشان دارید پر کنید؛ با افراد مثبتاندیش و امیدمند.
۶. اخبار نشنوید و نبینید.
بنیان نخستین رسانههای خبری را بر «سیاهنمایی» نهادهاند. این رسانهها، در نشر اخبار و مطالب نگرانکننده و دلهرهآور، حریصاند و به پخش خبرها و مسائل آرامشبخش و امیددهنده، بیرغبتاند.
تا جای ممکن، از تیررس اخبار بگریزید. اگر ناچارید یا دوست دارید که از اخبار باخبر باشید، هر شبانهروز فقط یکبار کافی است.
۷. فیلمهای اندوهناک نبینید.
بسیاری از فیلمها و سریالها اندوهافکن و ناامیدکنندهاند.
تأثیر فیلم، تدریجی و «سِرُمگونه» است. سِرم مسموم، جسم آدمی را مسموم میکند و فیلمهای یأسآلود، جان آدمی را. البته خودتان فیلمهای مثبت و امیدبخش را انتخاب کنید و ببینید.
۸. کتابهای مثبت بخوانید.
کتابها مانند فیلمها و اخبارند. با اینها مانند آنها رفتار کنید.
۹. انستان را با خدا صمیمیتر کنید.
به دامان پرمهر خداوند بیشتر پناه برید.
یادمان باشد که:
«الا بذکرالله تطمئن القلوب؛
دلها با یاد خدا، اطمینان و آرامش مییابند.»
این راهکارهای نُهگانه را بهمدت دو هفته انجام دهید. انشاءالله حالتان خوب میشود. پس از آن، اگر باز آثاری از این افسردگی پاییزی در جانتان باقی بود، بگویید تا راهکارهای دیگری ارائه دهیم.
خداوند مهربان، مددکارتان باشد.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعدی بخوانید.}
۹ آبان ۱۴۰۰
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
✳️افسردگی پاییزی (۲) #بازنشر
❇️مشاورهٔ روانشناسی
🖋علیاکبر مظاهری
🔸پس از یک هفته
پس از آنکه پاسخ آن خوانندهٔ عزیزمان را درباره افسردگی پاییزی دادیم، اکنون گفته و پرسیدهاند: به راهکارهایتان عمل میکنم و -خدا را شکر- حالم خیلی بهتر شده است.
یکی از راهها، نخواندن مطالب منفی و ناامیدکننده است. اینرا کاملاً عمل کردم و در بهبود حالم مؤثر بود. راه دیگر این است که مطالب امیدبخش بخوانم. نمیدانم چه بخوانم.
لطفاً یک کتاب مثبت و امیدبخش و راهگشا معرفی کنید.
🔹پاسخ ما:
مرحبا به شما که راهکارها را عمل کردید. و الاهی شکر که حالتان بهتر است.
با پشتکار، راه را ادامه دهید تا این افسردگی را از جانتان بیرون برانید و کاملاً شاداب شوید.
🔸اما معرفی کتاب
کتاب «آیین زندگی»، نوشتهٔ «دیل کارنگی» را بخوانید.
این کتاب، جانمایهٔ ارجمندی است برای زدودن اندیشههای منفی و ایجاد افکار مثبت. نیز راهکارهایش برای برونرفت از تنگناها، بسیار مؤثر است.
این کتاب را مترجمان پرشماری ترجمه و ناشران متعددی منتشر کردهاند. از مترجم و ناشری نام نمیبریم. برخی از ترجمهها بهتر است. برخی از مترجمان و ناشران، آنرا کوتاه و خلاصه کردهاند. شما متن کامل را بخوانید. از اینترنت نیز قابل دانلود است. فایل صوتی آن نیز در اینترنت، موجود و قابل دانلود است.
♦️تذکر:
یادمان باشد که نویسندهٔ این کتاب، غیرمسلمان و غیرایرانی است.
🔸پس از دو هفته
🔹پرسش:
به همهٔ راهکارها عمل کردم. الآن حالم خوب شده است و آن حالت رنجبار، دیگر وجود ندارد. آیا لازم است که بازهم راهکارها را ادامه دهم؟
🔹پاسخ ما:
به شما آفرین میگوییم که چنین پشتکار دارید و برای تحصیل سلامت و سعادت خود کوشایید.
راهکارهایمان هیچکدام مانند دارو نبود که با بهبودی حالتان رهایشان کنید. نیز هیچیک تاریخ مصرف نداشت که با شادابشدنتان، تاریخ مصرفش تمام شود؛ همهٔ آن راهکارها همیشه مفیدند. نیز برای بهترشدن حال و رشد روانی و جسمانی، کارسازند.
دریافت بیشتر نور و انرژی خورشیدی، ورزش، فعالیت جسمانی، نوشیدن نوشیدنیهای شادابیبخش، معاشرت با مثبتاندیشان، نشنیدن خبرهای سیاه، ندیدن فیلمهای اندوهبار، خواندن کتابهای امیدبخش، تقویت معنویتهای روحی و تقویت ارتباط با خداوند (که همگی از راهکارهایمان بودند)، همیشه مفید و مطلوباند.
بنابراین راه را ادامه دهید و راهکارها را همچنان عمل کنید، اما از این پس، نه فقط برای درمان، بلکه برای فربهکردن جان.
خداوند سبحان یاورتان باد.
♦️ذکر نکتهای بایسته:
افسردگی، شدت و ضعف دارد.
افسردگی این خوانندهٔ عزیزمان، که - بحمدالله - بهراحتی زدوده شد، افسردگی عمیقی نبود؛ بلکه اصلاً افسردگی به معنای بیماری عصبی و روانی نبود؛ یک پژمردگی موقت و تغییر حالت فصلی بود.
شایسته و بلکه بایسته است بدانیم که درمان برخی افسردگیها ممکن است نیازمند راهکارهای بیشتر و زمان بلندتر باشد. حتی گاهی به دارودرمانی نیاز است، که باید به مدد پزشک متخصص اعصاب و روان انجام گیرد.
۱۱ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
هدایت شده از محمد مطهری
✅ آبان ۱۴۰۰، نقطه عطفی در تاریخ روحانیت پس از انقلاب؟ (بخش اول از سه بخش)
محمد مطهری
🔹 تجربه چندباره اعتراضات شدید در جمهوری اسلامی نشان داده است که متاسفانه یکی از مکانهایی که بعضا مورد تعرض مردم خشمگین قرار میگیرد مراکز وابسته به حوزه و روحانیت است. انکار نقش بعضی از مردم عادی در حمله به مراکز حکومتی و از جمله حوزوی، همانقدر غیرمنطقی و سادهانگارانه است که انکار کلی نقش ضد انقلاب و عناصر وابسته به خارج در برخی آشوبهای خشن. اساسا مقصر دانستن روحانیت به عنوان عامل اصلی معضلات بیشمار جامعه امروز، در میان بخشی از مردم - درست یا غلط - مشهود است.
🔹 اگر به آنچه شهید مطهری درباره نقش روحانیت در نظام اسلامی تبیین کرد - و به تصریح خودش مورد تاکید امام(ره) نیز بود - عمل شده بود، نه تنها مراکز حوزوی از اینگونه تعرضها در روزهای آشوب در امان میماند، بلکه در چنین غوغاهایی مردم برای فرار از دست پلیس و نیروهای امنیتی به مراکز حوزوی پناه میبردند.
🔹 در ابتدا عجیب و بلکه تناقضآمیز به نظر میرسد: استاد مطهری - که البته بیشتر در شعار عنوان «ایدئولوگ انقلاب اسلامی» را یدک میکشد تا در عمل - از طرفی معتقد بود که «کمتر در تاریخ (نه فقط تاریخ ایران) سابقه دارد که ملتی و خواستههای ملتی در یک فرد (امام خمینی) اینچنین تشخص و تجسم پیدا کند» (آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۲). از طرف دیگر، او در فرصتی چنین استثنایی، قاعدتا نقش روحانیت را باید تأیید و حمایت مطلق از نظام و امام بداند. اما شهید مطهری سخت معتقد بود که مثل دوره شاهنشاهی، سازمان روحانیت باید استقلال خود را از حکومت حفظ کند و حضور مردی به عظمت امام خمینی(ره) در رأس نظام، در رسالت هزار ساله روحانیت در «ارشاد، هدایت، نظارت و مبارزه با انحرافات حکومت» هیچ تغییری ایجاد نمیکند (همان، ص۲۳۵).
🔹 بدون تردید، بخشی از جوانان و افراد انقلابی با روشها و عکسالعملهای تند مخالفند، ولی میتوان حدس زد که اگر برخی جوانان انقلابیِ امروز در آن ایام بودند، با برهم زدن جلسات سخنرانی حاصل عمر و پاره تن امام، به خیال خود به دفاع از امام بر میخاستند و یا لااقل چنین تبلیغ میکردند که مطهری تحت تأثیر افکار غربی با امام و ولایت فقیه زاویه پیدا کرده و قصد دارد امام را به زمین بزند.
🔹 البته این جوانان خالص و سادهدل تقصیر چندانی ندارند، افرادی از روی عدم اطلاع کافی - و گروهی دیگر با اهدافی خاص - در ذهن آنان چنین القا کردهاند که با وجود ولی فقیه، نقش روحانیت و مرجعیت این است: «یا تایید یا سکوت، و هر کس غیر از این بگوید یا سکولار است و یا فتنهگر، و احیانا نقشهای بر ضد رهبری در سر میپروراند»! به تعبیر دیگر، روحانیت یا باید «مجیزگو» باشد یا «ساکت»؛ نزدیک انتخابات اطلاعیهاش را بدهد و سر جایش بنشیند و الا رهبری تضعیف میشود و بعد هم آیه «...أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ...» (احزاب/۳۶) را شاهد میآورند.
🔹 اشتباه نشود، هدف شهید مطهری از اصرار بر حفظ استقلال روحانیت و لزوم قرار داشتن همیشگی در کنار مردم و مبارزه با انحرافات حکومت، صرفا حفظ جایگاه تاریخی این شجره طیبه - و البته به تعبیر استاد «درخت اصیل ولی آفتزده» - نبود، بلکه ناظر به این مسئله مهم نیز بود که خلاصه کردن رسالت روحانیت در تکرار مواضع رسمی، علاوه بر روحانیت یقینا به ضرر نظام اسلامی، ایمان مردم و پیوندشان با نظام تمام میشود. امروز اثبات صحت این مدعا نیاز به ارائه شواهد ندارد.
🔹 به دلیلی که اشاره خواهم کرد یقینا به سود عده ای نیست که این تفکیک برای جوانان انقلابی روشن باشد: آنجا که مقام تصمیمگیری است، پس از مشورتها و بررسیها فقط یک نفر تصمیم اتخاذ میکند و آن هم شخص رهبری است و همگان موظف به پیروی و حمایت از ایشان هستند ولی راه مشورت دادن، هشدار، اظهار نظر، نقد در علن و خفا و حتی فریاد زدن نسبت به ظلم بر هیچ کس بسته نیست. آحاد مردم، و از جمله روحانیت، حق اظهار نظر دارند چه رسد به مرجعیت.
🔹 نقد کردن یک مرجع تقلید توسط یک فرد، انقلابی یا غیرانقلابی، با رعایت نزاکت و حرمت، نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه هم مطابق موازین اسلامی است و هم علامت حیات جامعه. به تعبیر آیتالله مطهری «هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام» (پاسخهای استاد، ص۸۰). حتی اگر فردی در نقد خود تندی کرد، تعقیب قضایی وی نه تنها هیچ ضرورتی ندارد بلکه تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد. امروز فضای مجازی در برخی موارد تأثیری به مراتب عبرتآموزتر از مجازات قضایی در تنبه و تنبیه یک فرد در پی دارد.
👈 ادامه مطلب در پست بعدی
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
1.19M
#پرسش از شما #پاسخ ازما #(۱)
🌹 # کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#تنوع_طلبی_همسران_انحراف_زندگی
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۱۸ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 زمزمههای عاشقانهاش!
[پندهای کرونایی]
🖌️ نویسنده: دکتر مصطفی جلالی فخر
♦️دیشب در اورژانسِ کرونا دیدمشان. از آن ریشسفیدهایی که حتی با ماسک هم معلوم بود که چه قدر صورت مهربانی دارد. نامش قدرت بود؛ شصتوشش ساله، بازنشستهٔ نظامی.
وقتی سخن میگفت، چنان آرامش و ایمان کمیابی در لحن و کلامش بود که گمان میکردی از جنس آسمان است. پروانهوار کنار تختی همسر بیمارش بود و چنان عاشقانه نگاهش میکرد و به کمترین نجوایش گوش جان میسپرد، که گویی صفحهای از عشقی اسطورهای در برابرت گشودهاند.
چهل و چهار سال پیش با هم ازدواج کردهاند. وقتی گفت: «زنم را با تمام بندبند وجودم دوست دارم»، نتوانست بغضش را مهار کند: «اگر زمان به پیش از ازدواجم برگردد، باز هم انتخاب اول و آخرم اوست». چهار فرزند دارند که از سرنوشت همهشان راضی است. بچهها اصرار دارند که کنار مادرشان باشند، اما زن، جز کنار حاجقدرت خودش آرام نمیگیرد. پرستار اورژانس گفت اگر به دلیلی، حتی چند دقیقه کنارش نباشد، بی قراری میکند. در همان یکی دو ساعتی هم که خودم در اورژانس نشسته بودم، بارها دیدم که دستانش را بالا می آورد تا با لمس سرانگشتان آقایش آرام گیرد.
حاجقدرت گفت: «زندگی من فراز و نشیب کم نداشته و در تمام این سالها، زنم با عشق و تحمل کنارم بوده. دو سال، محل کارم در کنارک چاهبهار بود و او زندگیام را با چهار بچهٔ قد و نیم قد اداره کرد. اگر او نبود، من بارها فرو ریخته بودم. خیلی وقت ها شد که من نتوانستم خواستههایش را از لحاظ اقتصادی یا وقت بیشتر برای باهمبودن برآورده کنم ، اما او هیچ وقت به من سرکوفت نزد و مرا نرنجاند. و مگر عشق جز این است؟»
پرسیدم حسرتی باقی مانده در این عاشقانه؟ و باز با مهر و لبخند پاسخ داد: «همیشه راضیام به رضای خدا. و شکر. تنها حسرتی که در دلم مانده، سفر حج دونفره بود. نشد که با هم برویم و هر کدام تنهایی، در دو سال جدا از هم رفتیم. دلم می خواست با هم طواف کنیم.»
و وقتی لطف کرد و اجازه داد تا از او عکس بگیرم و در بارهٔ زندگیاش بنویسم، خودش داشت دور تخت معشوقاش طواف میکرد و مدام میگفت: «جانم...، جانم...، چشم... جانم».
۱۹ آبان ۱۴۰۰
برای دنبال کردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
1_1171761752.ogg
677K
#پرسش از شما #پاسخ ازما #(۲)
🌹 # کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#صبوری_در_تحصیل_شناخت (مرحلهٔ_انتخاب_همسر)
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۱۹ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
❇️ وسواس استخاره
🖌 نویسنده: استاد ابوالفضل طریقهدار
من عالمانی میشناسم که تصمیمات مهمی در زندگی فردی و اجتماعی میگیرند و موفق هم بودهاند، ولی هیچگاه با قرآن و تسبیح، استخاره نمیکنند. گاه بر سر دو راهیها و شک و تردیدهای آزاردهنده هم قرار میگیرند، اما «دعا» و «طلب خیر» از خدا در تمام مراحل عقل و مشورت و تصمیمسازی و تصمیمگیری، چراغ راهشان است.
❇️ حقیقت استخاره نیز همین است؛ یعنی طلب خیر از خدا. اسلام، مکانیسم تصمیمگیری را با عقل، مشورت، دعا و توکل، نشان داده و در این فرآیند، طلب خیر نه در یک مرحله، بلکه در همه مراحل جاری است.
❇️ دوست من، طلب خیر را دائما با تسبیح و گشودن قرآن، انجام میدهد؛ بهانهاش هم این است که بر سر دوراهیام چه کنم؟ میگویم اولا: این همه دو راهی و شک چرا؟ ثانیا: عقل را به کار انداز، مشورت کن و با دعا و توکل راه برو. تو به سبب تنبلی فکری یا عادت یا به زعم خودت، زرنگی، میخواهی صدایی از غیب، راه را به تو نشان دهد! حال آنکه باید صدای عقل یا قلبت را بشنوی.
❇️ فرزندان و اطرافیان نیز مشابه ما تربیت میشوند و راه و رسم تصمیمگیری را از رفتار و کردار ما میآموزند. پس به گونهای باشیم که عقلشان رشد کند و با توکل به خدا، جرئت تصمیمگیری داشته باشند. یک مثال: اگر بخواهند در مکانی، پروژهی بسیار بزرگی را اجرا کنند، پای عقل و سنجش و مشورت و کارشناسی در میان است. پروندهی این طرح عظیم در بخشها و اتاقهای مختلف گردش میکند، اما اتاق آخر، گشودن قرآن یا توسل به تسبیح نیست، بلکه جرئت در تصمیمگیری است: «فاذا عزمت فتوکل علی الله».
۱۹ آبان ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
1.08M
🌹 مشاورهٔ دانشجویی
⁉️ #پرسش از شما #پاسخ ازما #(۳)
# کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#بایدها_نبایدهای_دوران_عقد
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۲۰ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
هدایت شده از M.Y
964.3K
🌹 مشاورهٔ دانشجویی
⁉️ #پرسش از شما #پاسخ ازما #(۴)
# کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#نزاع_خانواده_دوران_عقد
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۲۱ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
970.9K
🌹 مشاورهٔ دانشجویی
⁉️ #پرسش از شما #پاسخ ازما #(۵)
# کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#کاهل_نمازی_همسر
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۲۲ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
1.25M
🌹 مشاورهٔ دانشجویی
⁉️ #پرسش از شما #پاسخ ازما #(۶)
# کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم
💡#مهارتهای زندگی
🔸#ایمنسازی خانواده
🔹#ازدواج_فامیلی_اختلاف_سنی
📞 کارشناس: استاد علیاکبر مظاهری
۲۳ آبان ۱۴۰۰
@sayehbanemehr
لینک کانال «سایبان مهر» دانشگاه قم👆👆👆
برای دنبالکردن رسانههايمان، به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇👇
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
اقتدار مردانه 1.pdf
174.1K
🔹اقتدار مردانه ۱
🖋نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
📝 منتشرشده در شمارهٔ ۱۴۳ ماهنامهٔ «خانهٔ خوبان»، آبان ۱۴۰۰
✔️ فایل پیدیاف
📌برای دنبال کردن رسانههایمان به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 چاپ دوازدهم کتاب «هشدارهای تربیتی»، منتشر شد.
در این وانفسای کاغذ و کتاب و نشر، انتشارات «هجرت»، همتی ستودنی کرد و کتاب «هشدارهای تربیتی»مان را انتشار مجدد نمود؛ چاپ دوازدهم.
خداوند سبحان را بر این نعمت، شاکریم و از مدیریت انتشارات هجرت، بهویژه از جناب آقای مهدی نقدی، سپاسگزاریم.
علیاکبر مظاهری
آبان ۱۴۰۰
🌐 zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 ریحانگی زن (۲)
مشاورهٔ مهارتهای زندگی مشترک
🖌 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
⭕️ نقشآفرینیها
نقشآفرینی زن در خانواده، چندان ارجمند است که بدون آن، «خانواده» بیمعناست. نه اینکه بدون وجود و حضور زن، خانواده شکل نمیگیرد؛ اینکه واضح است؛ بلکه نقشآفرینی او به خانواده معنا میبخشد.
برخی از نقشآفرینیهای زن در خانواده، فطری و غریزی است که دست آفریدگار حکیم آنها را در سرشت او نهاده است و برخی دیگر آموختنی است. آن سرشتیها را باید پرورش داد و شکوفا کرد و آن آموختنیها را باید آموخت. و نيز در عرصة زندگي خانوادگي، بايدها و نبايدهايي هست كه مراعات آنها در خوشبختي همسران تأثير دارد و مراعات نكردنشان شوربختي به بار ميآورد.
🔻 ریحانگیها
اكنون برخي از جلوههاي ريحانگي زن در زندگي خانوادگي را نظاره ميكنيم و پارهاي از بايدها و نبايدها را براي ريحانگان بيان مينماييم. با دقّت، همراهيمان كنيد.
۱. محوريت در زندگی خانوادگي
وجود زن چنان پُرجاذبه است که شوهر و فرزندان را به سوی خود جذب میکند و آنان را گِرد وجود خود میگرداند. هستۀ مرکزی خانواده، زن است و اجزا و اعضای خانواده، پیرامون او میگردند.
زنانی که ظرفیتشان اندک باشد یا نيكو تربیت نشده باشند و یا ارزش خود را نشناسند، در صدد بر میآیند که از این محور بودن سوء استفاده کنند، که در اين صورت، محور متزلزل میشود و گردش آن ناموزون میگردد و کار خراب میشود.
بنابراین، اکنون که زن محور خانواده است، باید در ایفای درست این نقش کوشا باشد و شایستگی خود را به ظهور رساند. نخست شوهرش را و سپس فرزندانش را به گونهای موزون، پیرامون خویش بگرداند.
۲. آرامشگري
مرد، هر اندازه مقتدر باشد، آرامشگاه او زن است؛ همانگونه که شوهر نیز پناهگاه زن است و زن هر اندازه توانمند باشد، نیازمند این پناهگاه است. آفریدگار حکیم چنین تقدیر کرده و چنین آفریده است که زن، آرامشگاه شوهر باشد و شوهر، پناهگاه زن. فرزندان نیز از آغاز خلقتشان تا هرچه که برومند شوند، حاجتمند این آرامشگاهاند.
جانمایۀ این خصلت، به دست آفریدگار حکیم، در سرشت زن نهاده شده و بر زن است که آن را شکوفا کند و آداب آن را نیکو فرا گیرد و آن را در عرصۀ خانواده، عرضه نماید.
۳. صفابخشي بوستان خانواده
مدیریت زندگیخانوادگی نیازمند دو عنصر اصلی است: عقلانیت و لطافت. هر کدام از این دو عنصر از زندگی حذف شود، چرخ زندگی میلنگد. زن و مرد ـ که مدیران اصلی خانوادهاند ـ در کنار هم که قرار گیرند، این دو را تأمین میکنند.
زن با وجود سرشار از عاطفۀ خود، سهم بیشتری در لطافت عاطفی خانواده دارد. لطافتبخشی از هنرهای زن است. وجود زن، لطیف است و با بودن خود و با عاطفهورزی لطیفانهاش، خشکی و خشونت را از زندگی میزداید.
بوستان زندگی، صفا و شادابی خود را از وجود زن میگیرد. از جاهایی که ریحانگی زن بهوضوح نمایان میشود، همین جاست. اگرچه زن و مرد، هر دو، باغبان بوستان زندگی خانوادگیاند، امّا سهم زن در طراوتبخشی به این بوستان، بسیار بیشتر است. مگر گلستان، بدون جلوهگری گل و ریحان، وجود میيابد؟! گُلستانِ بدون گُل و ریحان، گِلِستان است.
زن زیرک، آن است که جايگاه ریحانگی خویش را نیکو دریابد و گلستان خانواده را با گلبرگهای لطیف وجود خود خُرّمی بخشد و با عاطفهورزی و ریحانگی، زندگی خانوادگی را همواره لطیف و شاداب بدارد. الاهی همواره چنین باد.
{دنباله مطلب را در پست بعد بخوانید}
۲۸ آبان ۱۴۰۰
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 عشق و حسادت
🖌 نویسنده: مریم یوسفی عزت؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، مدرس زبان
⭕️ عاشقانههای یک زوج عاقل
من و منصورجانم، که الان همسر هم هستیم، قبل از ازدواج فقط همکار بودیم. مدیریت رسانهها، فضای مجازی و سیستم رایانهها در شرکت برعهدهٔ من بود و موقعیت طوری بود که به تمام ارتباطات شخصیاش در فضای مجازی دسترسی داشتم؛ اما هیچوقت در آنها کنجکاوی نمیکردم و برایم مهم هم نبود؛ زیرا فقط یک ارتباط رئیس و کارمندی بود.
بعد از اینکه عقد کردیم، فردای روز عقد، گفتم: منصورجان! با اجازهات من پس از این پیامهایت را نگاه میکنم. لطفا ناراحت نشو. گفت: تا حالا یعنی نگاه نکردهای؟!
گفتم: نه! آنوقت همسرت نبودم، اما حالا همسرت هستم.
گفت: خوب، حالا چه شده مگر؟! شک داری مگر؟!
گفتم: نه! شک ندارم، اما زن، حسود میشود و حالا حسادت من گل کرده است. و هردو کلی خندیدیم. و گفت: باشد.
🔻 اما چرا حسادت؟!
حسادتورزی زنها، مساوی است با عاشق شدن! زمانی که زن عاشق میشود، حسود هم میشود. اصلا حسادت او یعنی عاشقی!
مردها! اگر همسرانتان حسادت نمیکنند، عاشقتان نشدهاند! حتی اگر کم برای شما حسادت میکنند، بدانید کم عاشق شما شدهاند!
زن دوست دارد مردش برای خودش باشد. زن، علاوه بر مدیریت و کنترل تلفن همراه، رفتار همسرش با خانواده و همکارانش و هزاران مورد دیگر را مدیریت میکند. او سعی میکند به هر طریقی با عشوهها و زیرکیهای زنانهاش، مردش برای خودش باشد.
🔔 نکتههایی برای مردان
اگر مرد، معنای این حسادت را درک کند، عاشق حسادت عاشقانه و کنترل زنانهٔ همسرش میشود، اما اگر درکش نکند، نامش را همان کنترلکردن، گیردادن، محدودکردن میگذارد و از عشقشان دمار برمیآورد.
برخی از مردان فکر میکنند که همسرانشان به آنها شک دارند و بنا براین شکاکبودن است که آنها را مراقبت میکنند. اما اینطور نیست! زنها به شما شک ندارند. ایشان کنجکاوند. و جالب است که آن را محدود به کنجکاوی همسرانه میکنند.
زن دوست دارد چک کند، بررسی کند تا آرامش خاطر داشته باشد.
🔹سخنی با مردان
مردها! بدانید که شما حتی اگر معصومترین و مومنترین افراد بر روی کره زمین باشید، باز هم زنهای عاشق، چک میکنند و بررسی میکنند تا روانشان آرام گیرد؛ آرامشی که خداوند مهربان، در وجود همسران، نهاده است:
«مِنْ آیَاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ از نشانگان حکمت خداوند آن است که برای شمایان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا نزدشان بیاسایید و میانتان مودت و رحمت (و مهربانی و عطوفت) نهاد.»(سوره روم، آیه ۲۱)
{دنباله مطلب را در پست بعد بخوانید}
۲۸ آبان ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
♦️ غصهٔ بچههای انقلاب
🖌️ نویسنده: استاد ابوالفضل طریقهدار؛ نویسنده، اندیشمند، ادیب
بچههای قدیمی انقلاب، که اقوام و خویشان و دوستان را با ذوق و شوق به شرکت در نهضت اسلامی فرامیخواندند و با وعدههای بزرگان و رهبران، مردم را به *آبادانی دنیا و آخرتشان* وعده میدادند، اکنون بسیار غمگین و شرمسارند؛ غمگین از اینکه چرا نظام ولایی در ساماندهی امور مردم و تحقق وعدهها موفق نبود و شرمسار از مردمی که وعدههای فراوانی به آنها داده بودند.
❗غم بزرگتر،دینگریزی و تضعیف پایگاه مذهب است. جوانان نمیتوانند تحلیل کنند که عملکرد حاکمان، ربطی به دین ندارد.
❗بچههای مذهبی انقلاب،اکنون مغبونترین و شرمسارترین قشر جامعهاند و در برابر پرسشهای فراوان فرزندان و مردم خود، پاسخی ندارند. اینان که چشم به مال و مقام نداشتند و یکسره پاک ماندند و سفرهی انقلاب را به انگیزهی برخورداری محرومان گشودند، اینک تلاشهای خود را ناکام میبینند، ازاینرو ماندهاند چه کنند؟ آیا با مخالفان قدیمی از سازمانها و گروهکها، در تخریب بنایی که خود در ساختن آن مشارکت فعال داشتهاند، همدست شوند؟ آیا سکوت کنند؟آیا طرحی نو دراندازند و آیا...؟
۲۹ آبان ۱۴۰۰
🌐 zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
[🎤 مصاحبهٔ خبرگزاری «رسا» با علیاکبر مظاهری]
در گفتوگو با رسا مطرح شد؛
نویسندگی یا مسافرکشی علمی؟!
در کشور ما به نویسنده بهایی داده نمیشود و نویسندگان را از مسافرکشی علمی نجات نمیدهند؛ تعبیری که آقای بهاءالدین
خرم شاهی در کتاب گریز از فلسفه از آن استفاده کرده است.
🌹 اشاره
نویسنده کسی است که با هنر نویسندگی، دیدگاهی نو یا نگاهی نو را با نگارش و قلمی نو، به خواننده انتقال میدهد. امروزه بسیاری از نویسندگان و اهل قلم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و برای امرار معاش و گذران زندگی به ناچار به فعالیت هایی می پردازند که در تعریف نویسنده و نویسندگی نمی گنجد؛ مشکلاتی که باعث تغییر مفهوم نویسنده و عدم رغبت هنرمندان و علاقه مندان به حرفه نویسندگی شده است و به طور طبیعی به محتواهای گنجانده شده در کتاب ها نیز تاثیر گذاشته و اثرهای خوبی نیز چاپ و منتشر نمی شود. به همین خاطر خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام علی اکبر مظاهری نویسنده و پژوهشگر کتاب گفتوگویی داشته است.
متن کامل این گفتوگو بدین شرح است:
رسا- شما در چه زمینهای و برای چه سنینی کتاب می نویسید؟
بنده در دو بخش کتاب می نویسم؛ نیمی از آن ها درباره اسلامیات است و نیمی از آنها نیز در حوزه خانواده و تربیت. اسلامیات مثل ترجمه و شرح نهج البلاغه و نهج الفصاحه، کتاب اوج آسمان و کتاب های اینگونه که اسم آنها را اسلامیات گذاشتهام.
البته در حوزه خانواده و تربیت نیز اسلام هست نه اینکه در این نیمه هیچ اسلامی نباشد و صرفا در نیمه اول باشد بلکه در مسائل خانواده و تربیت نیز از نگاه اسلام به آنها می پردازم کتاب هایی که در این بخش نوشته ام برای ۵ رکن خانواده است چراکه من خانواده را ۵ رکن می دانم و شما اگر از جامعه بپرسید و از اساتید و دانشجویان سوال کنید که خانواده چند رکن دارد همه می گویند خانواده سه رکن دارد «پدر- مادر- فرزند - زن و شوهر و فرزند» اما ما با تعریفی که از خانواده می کنیم می گوییم در این صورت ۲ رکن از خانواده باقی می ماند که آن ۲ رکن پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها هستند.
پس خانواده ۵ رکن دارد یعنی پدر و مادر، فرزندان و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها از هر دو طرف زن و شوهر. بنابراین کتاب های من که در حوزه خانواده نوشتهام برای این ۵ راکن نوشته شده است. بهعنوان مثال کتاب فرهنگ خانواده در30 فصل شامل تمام این ارکان است ۳ فصل کامل را برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها اختصاص دادهام و ۲۷ فصل دیگر هم برای بقیه ارکان خانواده است و یا کتاب نبرد بی برنده برای زن و شوهرهای جوان است که شامل هشدارهای تربیتی برای پدر و مادرها در تربیت کودک است و جوانان و انتخاب همسر که پر رونق ترین کتاب ما درباره انتخاب همسر و ازدواج است.
یا کتاب دختران و انتخاب همسر که خواصه برای دختران است یا کتاب از زبان مشاور که مشاوره های حضوری و کتبی ما است و کتاب هایی دیگر از این قبیل که حدود ۲۰ کتاب نوشتهام و ادامه نیز دارد در قسمت دوم سوال شما که گفته اید برای چه سنینی کتاب می نویسید جواب من این است که از گهواره تا گور از ولادت تا رحلت، همان حدیثی که پیامبر اعظم(ص) فرمود: دانش بیاموزید از گهواره تا گور که در فارسی واژه گور چون خوشایند نیست ما می گوییم کتاب های بنده برای از ولادت تا رحلت است.
رسا- به نظر شما روزی چند ساعت مطالعه نیاز است؟
جواب بنده این است که این امر متفاوت است چرا که افراد مختلف است؛ کسانی هستند که دانشمند بوده یا محقق و نویسنده و اهل مطالعه هستند اینها کارشان مطالعه است و برنامه روز و شب شان با کتاب توأم است و آنها باید مطالعه کنند چرا که نیمی از نوشتن مطالعه است و این یک قاعده نویسندگی است و نویسنده باید این چنین باشد.یعنی نویسنده نباید مشغول نوشتن کتاب شده و از مطالعه غفلت کند که متاسفانه برخی از نویسندگان ما می پندارند ذخیره علمی کافی دارند و فقط باید بنویسند که این امر فکر کاملاً اشتباهی است و باید به صورت اخذ و اعطاء همزمان باشد یعنی دریافت و پرداخت.
از یک سو با هم که آب آن از یک طرف وارد و از طرفی دیگر خارج می شود مثل باغ فین کاشان که از یک سو آب وارد و از سوی دیگر آب خارج می شود که به همین خاطر هیچ وقت آب آن نمی گندد و هیچ وقت ته نشین نمیشود زیرا هم اخذ و هم اعطا دارد.
{دنباله مطلب را در پست بعد بخوانید}
۲۹ آبان ۱۴۰۰
https://rasanews.ir/fa/news/695384/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
[🎤 مصاحبهٔ خبرگزاری «رسا» با علیاکبر مظاهری] (۲)
برخی از سخنرانان و اساتیدی که مطالبشون محتوا ندارند دلیلش این است که مطالعه ندارند و چیزهایی را که از قبل دارا هستند ارائه می دهند در حالیکه باید مطالعه داشته باشند و هر چقدر مطالعه بیشتر باشد محتوا بهتر خواهد شد.
اما درباره ساعت مطالعه نسبت به عموم مردم باید گفت آنها باید به قدر نیاز جانشان مطالعه کنند و ما در این زمینه ساعت مشخص نمی کنیم و افرادی که جانشان تشنه است باید عطش خود را بر طرف کنند چنانچه به مغز گرسنه باید غذا رساند و کسانی که گرسنگی فکری و روحی دارند باید بیشتر مطالعه کنند تا خوراک جانشان تامین گردد در مقابل کسانی هم هستند که ممکن است با مطالعه کمتر نیازشان برطرف و اشباع شوند. بنابراین ساعت مطالعه برای افراد متفاوت است اما هیچکس بی نیاز از مطالعه نیست حتی کسانی که کار یدی می کنند چرا که جان انسان و ذهن انسان نیازمند غذا است و مطالعه غذا است برای جان انسان که ما اسم آنرا خوراک جان گذاشته ایم.
رسا- شما به عنوان نویسنده بیشتر کتاب های الکترونیکی را می پسندید یا کتاب های کاغذی را؟ ذائقه غالب مردم در این زمینه کدام است؟
من به شخصه مطالعه کتاب کاغذی را ترجیح می دهم چراکه ما نسلی هستیم که با کتاب کاغذی بزرگ شده و با کاغذ اُنس گرفته ایم و در زمان دانش آموزی، دانشجویی و طلبگی ما خبری از ابزار کامپیوتر و پی دی اف نبود و لذا من کاغذی را ترجیح می دهم و از مطالعه کتاب های کاغذی لذت می برم.
اما درباره قسم دوم از سوالتان باید بگویم که متاسفانه ذائقه اغلب مردم به غیر کتاب کاغذی رفته است؛ البته تاسف ما از این جهت است که کتاب کاغذی از بین رفته است و معنای تاسف ما این نیست که از کتاب های الکترونیک یا پی دی اف کتاب ها و کامپیوتر و اینترنت استفاده نشود بلکه منظور ما این است که با ورود کتاب های الکترونیک نباید کتاب های کاغذی کنار گذاشته شود بلکه وجود هر دو لازم و ضروری است اما جامعه ما بیشتر به کتاب های غیر کاغذی ذوق پیدا کرده است. البته در کودکان زیاد تاثیری نگذاشته و بچه های امروزی نیز با کتاب های کاغذی بیشتر اُنس دارند تا کتاب های الکترونیکی.
رسا- به نظر شما عمده مشکل نویسندگان و چاپ کنندگان کتاب چیست؟
مشکلات چاپ کنندگان و نویسندگان این است که آنها نمیتوانند به حق التالیف ها تکیه کنند یعنی در کشور ما همیشه چنین بوده است که نویسنده از طریق نویسندگی نمیتوانست امرار معاش کند و به اجبار به کارهای غیر فکری هم می پرداخت و ما همیشه دلمان می خواست و متفکران نیز می گفتند که نویسنده را باید از لحاظ مالی چنان تامین کرد که مثل یک کارمند بانک یا کارمند اداره برق بداند که زندگی و امرار معاش از راه نویسندگی تامین می شود تا بتواند تمام انرژی خود را صرف نویسندگی کند اما متاسفانه این آرزو برآورده نشد. امروزه نیز با توجه به اینکه بازار کتاب به شدت افت کرده نویسنده ها دیگر نه تنها دنبال نویسندگی و کار فکری نمی روند بلکه دنبال فعالیت و کارهای یدی هستند و قلم و دانش خود را کنار گذاشته اند و این یک فاجعه برای جامعه ما است.
چرا در کشور ما به نویسنده بهایی داده نمی شود و نویسندگان را از مسافرکشی علمی نجات نمیدهند؟ مسافرکشی علمی تعبیری است که آقای بهاءالدین خرم شاهی در کتاب گریز از فلسفه از آن استفاده کرده است به این معنا که به نویسنده می گویند مقاله ای بنویسد یا کتابی به او میدهند تا آن را ویرایش کند و کارهایی از این قبیل که با نویسندگی که تولید تفکر است تناسبی ندارد. باید ذهن نویسنده و متفکر آرام باشد تا بتواند فکر کند و اگر نویسنده به فکر نحوه تامین امرار معاش و گذران زندگی خود باشد نویسنده مبرّزی نخواهد شد؛ به همین خاطر باید عقلای قوم و مسئولان مربوطه به مشکلات نویسندگان دقت کرده و در پی برداشتن مشکلات آنان باشند.
{دنباله مطلب را در پست بعد بخوانید}
۲۹ آبان ۱۴۰۰
https://rasanews.ir/fa/news/695384/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
[🎤 مصاحبهٔ خبرگزاری «رسا» با علیاکبر مظاهری] (۳)
رسا- به نظر شما عمده دلیل مطالعه کمتر در جامعه چیست؟
عوامل زیادی وجود دارد یکی از آن این است که ذائقه فرهنگی جامعه کوک نیست و دیگر اینکه کتاب های خوب که با قلم خوب نوشته شده باشد در جامعه بسیار کم است و یا در بعضی از موارد اصلا نیست؛ در حالی که مردم به دنبال قلم زیبا و نوشتار زیبا هستند.
متاسفانه بسیاری از کتابهای ما با قلم زیبا نوشته نمی شود هرچند محتوای غنی و مناسبی ممکن است داشته باشند. در کشورهای دیگر نیز یکی از دلایل مطالعه زیاد و رغبت مردم به مطالعه این است که با قلم زیبا کتاب می نویسند و پرفروشترین کتاب های آنها رمان هایی است که با قلم زیبا نوشته شده اند.
رسا- میزان مطالعه و رغبت مردم به کتابخوانی چه مقدار است؟
متاسفانه مطالعه و رغبت مردم ما به کتابخوانی و مطالعه بسیار پایین است به حدی که قابل ذکر نیست چرا که بسیاری از افراد در سال یک کتاب نیز مطالعه نمی کنند و بهترین روش برای ترغیب مردم به مطالعه کتاب این است که کتاب های زیبا را به آنان نشان دهیم و کتاب هایی که با قلم های زیبا نوشته شدهاند به مردم معرفی شوند. بنابراین اگر کتابهای خوب و با قلم خوب نوشته شوند حتی در عصر دیجیتال نیز خواننده خود را خواهد داشت.
رسا- با تشکر از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.
۲۹ آبان ۱۴۰۰
https://rasanews.ir/fa/news/695384/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
4_5821100159886428837.pdf
3.46M
🎤 مصاحبه با خبرگزاری رسا
✅ علیاکبر مظاهری
🌹 نویسندگی یا مسافرکشی علمی؟!
۲۹ آبان ۱۴۰۰
https://rasanews.ir/fa/news/695384/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C
🌐http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1