معماری، ظرفی برای حیات طیبه یا حیات خبیثه؟!
🔸حکمت معماری از منظر اسلامی، ظرفیت شکل حیات انسان است. این انسان کیست و چه غایتی دارد؟ قرآن به ما میگوید غایت تو عبودیت است (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). حال برای رسیدن به این غایت که سبک زندگی مبتنی بر آن همان حیات طیبه است، چه ظرفی (محیط کالبدی یا معماری) نیاز دارد؟ اسلام یکی از مفاهیمی که به ما در این مسیر توصیه میکند دار واسعه است. توضیح آن بسیار رفته که چگونه خانهی تنگ و کوچک سبب سخت شدن دینداری، از بین رفتن حرایم، افسردگی و... میشود.
🔸حال لیبرالهای ایرانی، پیروان راستین انسان فاسدی به نام هربرت اسپنسر، برای ما استدلال میآورند که خانه کوچک خیلی هم خوب است. همانطور که اسپنسر مبتنی بر داروینیسم میگفت حق ندارید در قانون طبیعت دخالت کنید و برای فقرا دل بسوزانید، داروینیستهای ایرانی هم میگویند اجازه بدهید طبیعتِ جامعه مسیر خودش را برود و آنکه نمیتواند، در همان قبر خودش زندگی کند!
🔸اروپاییها هم از این وضعیت راضی هستند و احساس بدبختی نمیکنند! این آمارهای بالای افسردگی، اضطراب و خودکشی هم ربطی به این موضوع ندارد و مشکل شخصی مردم است!!
🔸زندگی برای جریان مدرنیست در ایران اساساً همان حیات خبیثهای است که مدرنیته برای بشریت ساخته است و همانی است که کشورهای مثلاً توسعهیافته آن را دنبال میکنند و ما هم باید به این حیات خبیثه تن بدهیم!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔹اما بلافاصله پس از ورود به تهران گویی تمام رویاهایم به یکباره نیست و نابود شده باشد، خود را در یک شهر مصنوعی و بیهویت یافتم که جامعهای ماشینی اصالت آن را دفن کرده است.
🔹من که قبلا فقط از طریق نوشتهها و شنیدهها با مسائل اجتماعی و سیاست کشور آشنا شده بودم، به محض پانهادن در تهران تازه فهمیدم تا چه حد از واقعیتهای موجود در ایران
بیاطلاع هستم.
با مشاهده جلوههای فریبنده تهران و ساختمانهای بیقواره ای که در هر سو سر بر افراشته بود احساس میکردم هیچ چیز که با هویت اصلی من تطبیق داشته باشد در اطراف خود نمیبینم.
🔹به استثنای دو شهر مذهبی قم و مشهد که در آنها اسلام تمام شئون زندگی مردم را فرا میگرفت، در بقیه شهرهای ایران نفوذ مذهب ظاهراً به چشم نمی خورد و اکثر زنهای توالت کرده(آرایش کرده) که لباسهای شیک مد غربی به تن داشتند در خیابانها دیده می شوند.
بخشی از خاطرات مینو صمیمی (منشی امور بینالملل فرح پهلوی)
📖(کتاب پشت پرده تخت طاووس)
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
عرصه را برای سبک زندگی با سگها تنگ کنید
ادامه مطلب را در پست بعد بخوانید
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
| معماری هجری |
عرصه را برای سبک زندگی با سگها تنگ کنید ادامه مطلب را در پست بعد بخوانید 🏙 معماری هجری @MemariHej
⭕️ عرصه را برای سبک زندگی مهاجم و بیهویت تنگ کنید
🔻چند سالی است که اگر در خیابانها قدم بزنید دیدهاید که یک عنوان جدید به کاربریهای تجاری اضافه شده است: پت شاپ یا فروشگاه حیوانات (غالبا سگ). همچنین درمانگاههایی که انواع عملهای جراحی زیبایی و غیرزیبایی برای سگها انجام میدهند!
🔻اما چرا باید این همه پت شاپ در تهران و دیگر شهرها ظاهر شوند؟ آیا نهادهای متولی که مجوز این فروشگاهها را صادر میکنند متوجه هستند سبب ترویج چه چیزی میشوند؟ اگر یک مغازهی مشروبفروشی شروع به فعالیت کند به سرعت با آن برخورد میشود و همه روی آن حساساند، اما چرا دربارهی این همه پتشاپ حساسیتی وجود ندارد و راحت مجوز میگیرند؟!
🔻مجوز دادن به این فروشگاهها و بیشتر شدنشان معنی مشخصی دارد: ترویج سبک زندگی با سگها که خود مدخل ورودی است به یک سبک زندگی باطل و ولنگار. کسی که با سگ زندگی میکند طبیعتاً نماز نمیتواند بخواند و نجاست به همه جای خانهاش وارد میشود (به روایات نهی نگهداری سگ در خانه مراجعه نمایید).
🔻البته سگ مخلوق خداست و حیوان با وفایی است، اما هر چیز درجای خودش. فردا ممکن است در یک نحله فکری خر را هم وارد فضای خانه کنند و بگویند ما طرفدار حقوق خرها هستیم! مهم این است که ما خر نشویم و دنبال آنها راه نیفتیم.
✅ «لا اله» «الا الله» را باید کامل بگوییم. نمیشود دغدغه سبک زندگی دینی و عقلانی را داشته باشیم اما اجازه دهیم هر باطلی در جامعه ترویج شود. کسی که پیگیر «سبک زندگی سگی» است نباید راحت به این سبک زندگی دسترسی داشته باشد آن هم در جامعهی دینی. نباید هر وقت اراده کرد برود سر کوچه و وسایل و غذاهای مورد نیاز سگش را بخرد و در خیابان بغلی درمانگاه حیوانات خانگی در دسترسش باشد! همانطور که معتاد نباید راحت به مواد مخدر دسترسی داشته باشد، فهمیدن این دشوار است؟
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از دکتر کاظم فولادی قلعه
امروز (۴ مارس) روز جهانی مهندسی برای #توسعه_پایدار است.
به امید اینکه در افق تمدنی، روز جهانی مهندسی برای #حیات_طیبه داشته باشیم.
📷 تصویر: پالایشگاه نفت آبادان، امروز
✍️ دکتر کاظم فولادی قلعه
@kfouladi_ir
🌐 پیوند کانال:
https://eitaa.com/joinchat/2260009079C2fcc92c468
46.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 طرح تبدیل روستاها به محل بومگردی برای اهداف توریستی، حتماً در بلندمدت به تخریب فرهنگی و اقتصادی روستاها منجر میشود.
🔻تبدیل اقتصاد روستا از تولید به خدمات
🔻تخریب فرهنگ روستا بوسیله فرهنگ نامناسب و مهاجم گردشکران
#بومگردی #توریسم #مهاجرت_معکوس
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 منتخب مردم قم: وابسته به هیچ حزبی نیستم/ ارزیابی بنده از عملکرد شهرداری قم مثبت نیست
محمد منان رییسی:
🔹 شهرداری قم در کنار بسیاری از شهرداریها، توسعه محور است و پیشرفت محور نیست، اینکه ده ها پل و تقاطع احداث کنیم ولی همزمان سبک زندگی مردم را نابود کنیم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
🔹 وقتی میتوانیم به عملکرد شهرداری قم نمره مثبت بدهیم که اقدام های اجرایی آنها به آرامش بیشتر مردم منجر شود نه توسعه صرف به بهای از بین رفتن سبک زندگی و آرامش درونی مردم.
🔹 مدیران شهری گمان میکنند که شهرسازی فشرده یا عمودی به صرفهتر از شهرسازی افقی است، در حالی که شهرسازی فشرده هزینههای پنهان همچون هزینه فرهنگی و محیط زیستی دارد و به دلیل اینکه نمایندگان درگیر کارهای اجرایی روزمره میشوند از این هزینهها غافل میشوند. همچنین در کشور ۲.۵ میلیون خانه خالی وجود دارد که تعداد ۳۰۰ هزار آن تنها در تهران است، این رقم ده برابر خانههای خالی شهر لندن است.
🔹 رویکرد مدیریت شهری پیشرفت محور نیست، بلکه توسعه محور است، رویکرد پیشرفت محور باید مبتنی بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی باشد و صرف ساخت برجها و تقاطعها سبک زندگی برای ما نمیسازد، بلکه فرهنگ ما را از درون متلاشی میکند، مدیران شهری همیشه بر سر ساخت پلها و ساختمانهای شهری رقابت دارند در حالی که باید به توانایی مدیریت مدیران در ایجاد آرامش برای شهروندان نگاه کنیم، هر چه قدر این سبک ساختمانسازیها در شهرها اوج گرفت، آسیبهای اجتماعی بیشتر شدند، چرا که معیار مدیران توسعه است.
🔹نیت من این است که رشد قیمت زمین که طی سی سال اخیر از همه چیز بیشتر شده متوقف شود و معنا ندارد؛ کشوری که این همه زمین دارد قیمت زمین از همه چیز گرانتر باشد.
🔹 در موضوعاتی مانند عفاف و حجاب مواضع آشکاری دارم و این حکم خدا و قانون کشور است اما باید به صورت هوشمند این موضوع را دنبال کرد.
🔹 به طرح شفافیت رأی میدهم و تلاش میکنم که در قم ساکن بمانم.
🔹 امروز رقابتهای انتخاباتی به پایان رسیده است و من نماینده نه تنها کسانی که به من رأی داده و یا نداده اند هستم بلکه نماینده افرادی هستم که حتی در انتخابات شرکت نکردند و در این راستا تلاش میشود از تمامی ظرفیتها برای پیشبرد اهداف و برنامهها استفاده شود.
🔹 ارزیابی من از مدیریت شهری قم مثبت نیست و معدود شهرداری دیدم که نگاهش پیشرفت محور باشد تا توسعه محور و در این حوزه خط کشها باید تغییر کند و باید دید چقدر به مردم آرامش داده ایم که در این شرایط در مجموع نمره خوبی به شهردار قم نمیدهم.
🔹 با گفتمان نو وارد مجلس شدهام، دغدغه حل مشکل مردم را دارم. مسکن یکی از مسائل اساسی مردم است که با توجه به تخصصی که در این حوزه دارم، صادقانه وارد میدان شدم تا بتوانم گامی در این راستا بردارم، در ضمن وابسته به هیچ حزبی نیستم.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهرسازی اسلامی از رویکرد اجتماعمدار
💢 چرا تهران هر روز بیشتر ظاهری غیردینی به خود میگیرد؟ چطور از طریق توجه به گروههای اجتماعی مختلف شهر دینی یا غیردینی میشود؟ شهرسازی چه نقشی در این میان بازی میکند؟
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️قم شهر اهل بیت و حوزه علمیه است، اما در آن بیش از رمضان، تبلیغات مالها و فروشگاهها خودنمایی میکنند!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔺تو تهران مثل قارچ درمانگاه سگ و مغازه اسباببازیفروشی برای سگها سبز شده!
▪️اینهمه ارز که جهت فرهنگ سگداری از کشور خارج میشود برای هیچکس مهم نیست؟! مسئولین از اقلیت سگدار میترسند؟!
✍اکبری
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حاج سعید قاسمی معمار است، از یکی بهترین دانشگاههای کشور هم فارغالتحصیل شده است. شبانه روز خود را گذاشته است تا برای محرومین و مستضعفینی که در نقاط گم شدهی کشور زندگی میکنند خانه بسازد.
💠 دلیل این حرکت حاج سعید این است که او قبل از آنکه متخصص حوزهی معماری و عمران باشد، یک انسان مجاهد و انقلابی و یک مصلح اجتماعی است. برای انسان مجاهد و مصلح تخصص اصالت ندارد و به اقتضای تکلیف سراغ هر تخصصی میرود.
🔻او هم میتوانست مانند بسیاری از کسانی که خود را معمار میدانند پولهای کلان بگیرد و طراحیهای خاص ارائه دهد و پس از اجرا، عمری این کارها را به عنوان رزومه خود در چشم همه فرو کند، اما هیهات که انسانی مجاهد و انقلابی اینچنین حقیرانه زیست کند.
💢 این کجا که تخصص خود را خرج التیام بخشیدن به زندگی مردمی کنی که صاف و صادق زندگی کردهاند و توزیع نادرست ثروت و امکانات باعث شده طعم فقر را بچشند و قرار است در این خانهها نماز بخوانند و روزه بگیرند و آن کجا که تخصص و وقت و انرژی خود را صرف طراحی و ساخت خانهها و ویلاهای لاکچری برای عدهای ثروتمند کنی که بر گُرده همین انسانها ثروت جمع کردهاند و احتمالا قرار نیست در آن خانهها یادی از خدا شود.
✅ اگر تعهد و نگاه الهی نباشد تخصص به ابزاری در دست اهل قدرت و ثروت تبدیل میشود و متخصص بردهای برای این دو گروه خواهد شد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
💠 ساخت مسجد در پارک یا طراحی پارک حول محور مسجد
💢 محیط اجتماعی در فضای شهری باید حول یک محور دینی باشد و از آن رنگ بگیرد وگرنه به سمت ناهنجاری میل میکند. تجربه ساخت بوستانهای متعدد این موضوع را نشان میدهد.
💢 در یک محله یا منطقه، مسجد باید محور باشد و همهچیز حول آن تعریف شود. وقتی مسجد در مرکز توسعه قرار گیرد و بوستان حول آن تعریف شود، همچنین کاربریهایی مانند پایگاه بسیج، کتابخانه، باشگاه ورزشی و ... حول مسجد و ذیل آن تعریف شوند، حالا میتوان از نقش مسجد در اراده محله و شهر حرف زد.
💢 اما همه این کارکردها را از مسجد گرفتهایم و آن را تبدیل به نمازخانه کردهایم که محل تجمع چند سالمند شده است.
وقتی فضای سبز و سایر کاربریها با محوریت مسجد و ذیل مدیریت آن تعریف شود، ناهنجاری در این فضاها به حداقل میزان خود میرسد.
💢 تجربه گلزارهای شهدا را میتوان در این زمینه مشاهده کرد. حول قبور شهدا فضای سبز شکل گرفته و محلی سالم برای حضور افراد و خانوادهها و تفریح کودکان شده است. حتی کسانی که ممکن است رفتارهای ناهنجار داشته باشند وقتی در این فضا حاضر میشوند، جو محیط از بروز رفتارهای ناهنجارشان جلوگیری میکند.
❌ جنجالی که جریان غربگرا بر سر ساخت مسجد در بوستان قیطریه به راه انداخته را جدی نگیرید، افراد این جریان وقتی حرف از حداکثری کردن دین در جامعه زده میشود، کهیر میزنند و در مقابل آن قد علم میکنند.
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
💠 چگونه میتوان معماری اسلامی را در تمایز با معماری رایج غربی با اتکای بر قرآن تئوریزه کرد؟
💠 پایههای هر علمی متکی به مفاهیم بنیادین آن علم است، برای نیل به معماری دینی باید مفاهیم پایه خود را در سند قطعی الهی، یعنی قرآن جستجو کنیم تا بتوانیم بر اساس این چهارچوب مفهومی بنیادی، به نظریه پردازی جدید در این حوزه بپردازیم.
✅ فیلم این گفتگو را در یوتیوب معماری هجری ببینید:
▶️ youtu.be/MVRnJLBZyXc
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
✍ یادداشت:
بخش اول:
🔷🔶 در ایران بزرگداشت حکیم شیخ بهایی در روز سوم اردیبهشت هرسال برگزار میگردد که به عنوان روز معماری شناخته شده است.
🔸شیخ بهایی یکی از بزرگترین فقها و علمای شیعه در قرن یازدهم هجریست که یکی از زعمای شصت و یک گانه شیعیان به شمار میرود.
امامت شیعیان از "امام علی علیهالسلام" شروع شده و تا "امام عصر (عج)" ادامه مییابد. سپس این نُوّاب خاص اربعه هستند که وظیفه راهنمایی شیعیان را در زمان غیبت صغری با اتصال به "امام عصر علیهالسلام" بر عهده دارند.
در عصر غیبت کبری مسئولیت اصلی بر دوش زعمای شصت و یک گانه است. این زعامت در غیبت کبری از شهر قم با "ابن قولویه" آغاز و به صورت زنجیروار تا امروز طی نزدیک به ۱۲۰۰ سال با ۶۰ زعیم دیگر ادامه داشته است تا این امر مهم امروز بر عهدۀ "امام خامنهای (مدظله العالی)" میباشد.
🔹"شیخ بهایی" نیز در عصر صفویه و در قرن یازدهم یکی از همین سلسلۀ زعمای شیعه بوده است که راهبری شیعیان را با هدایت خود "حضرت ولی عصر علیهالسلام" بر عهده داشته است. پس از ایشان میتوان از بزرگان دیگری همچون "شیخ انصاری"، "آخوند خراسانی"، "میرزای شیرازی"، "آیت الله بروجردی" و "امام خمینی (ره)" نام برد. لذا "شیخ بهایی" و سایر زعما در روند عهد و تاریخ شیعه همچون دانههای تسبیحی که نخ آن خود حضرت ولی عصر (عج) است به هم پیوسته و راهبری شیعیان را بر عهده داشتهاند.
#شیخ_بهایی در طول حیات خویش علاوه بر فقه و عرفان، دستی بر نجوم و ریاضیات و مهندسی، معماری و شهرسازی داشت و نیز اختراعاتی انجام داد. در واقع این اندیشه حکیمانه شیخ بهاییست که به عنوان یک مبنا، معماری و شهرسازی و بنّایی و ساختوساز را جهت میدهد.
🔹 نمیتوان مدعی شد که ایشان خود لزوما ابنیههای گوناگون شهری را جزء به جزء طراحی کرده و ساختهاند. البته باید دانست که معماری در فرهنگ مشاغل و صنعت آن روز با معماری امروز واجد تفاوتهایی بوده است.
مکتب اصفهان با اصولش در همین دوره پدید میآید که اصول آن را جریان فقهایی شکل میدهند که از لبنان تا قزوین و اصفهان مهاجرت کردهاند و نماد شاخص این مکتب در میدان پرشکوه و ماندگار نقش جهان به عنوان یک اثر شهری تجلی یافته است. مشهور است ایده و حکمت معماری و شهرسازی ایشان موجب ساخت ابنیهای همچون پل خواجو در همان شهر اصفهان، یا صحن عتیق در جوار حرم حضرت رضا علیهالسلام در شهر مشهد و... شده است.
ادامه دارد....
#معماری_اسلامی #معماری_هجری #شهرسازی_اسلامی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
✍ یادداشت:
بخش دوم:
🔶🔷 یکی از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آن است که نسبت به #فلسفه که سر منشأ آن را یونان میداند جبههگیری میکند و معتقد است ما مسلمین میبایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم. ایشان در کتاب "کشکول" از تلاش دامنهدار حکیمی یاد کردهاند که میخواهد میان فلسفۀ غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که: این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را میبایست مبنای اندیشه قرار داد. شیخ در اینجا سوال مهمی مطرح میکند که:
چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟
🔸امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تفکیک بین فلسفۀ غربی و حکمت قرآنی است. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم.
اندیشه ناب انقلاب اسلامی مبتنی بر همین تمایزی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشت. در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس آن، حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست، حکمت فرهنگ و سایر حکمتهای مضاف قابل استنباط هستند.
اکنون پرسش این است که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری میگیریم، باید معماری را با همان متر و معیار و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟
#شهرسازی_اسلامی #معماری_هجری #معماری_اسلامی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک 🇮🇷🇵🇸
01_اپیزود اول _ اصل مشکل کجاست.mp3
23.82M
♦️#اپیزود_اول : اصل مشکل کجاست؟
✅ مشکل بر سر پرستش دو خدای متفاوت است.
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
🔻لینک کانال🔻
https://eitaa.com/Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحول در معماری از کجا آغاز میشود؟
✅ ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید:
youtu.be/MVRnJLBZyXc
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقیممحوری در معماری قرآنی
🔹در قرآن صرفاً به کالبد یک بنا توجه نمیشود بلکه خط مشی های دیگری برای معماری مطمح نظر است یکی از این خط مشی ها معماری مقیم محور است؛ چه کسی و با چه نیتی از این بنا استفاده میکند؟
ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید:
youtu.be/MVRnJLBZyXc
#معماری_قرآنی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چه کسی معماری میکند؟
⭕️ یکی از خطمشیهای اساسی در نگاه قرآن به معماری، #معمارمحوری است. چه کسی بنا را میسازد؟
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
به نام مالک هستی
✨اندیشه:
🌇 معماری ظرف حیات انسان و شهر ظرف حیات جماعت است. حیاتِ سیّالِ انسان، مظروفیست که به شکل این ظروف در میآید.
حال اگر مبنای ساخت و شکل دهی به این ظروف نفسانیّات باشد، مظروف نیز خواسته یا ناخواسته، به همان خو گرفته و رفتهرفته به شکل همان خواهد شد. به بیانی گویاتر، در آن صورت افراد مداوماً در محیطی آکنده از نفسانیّات در گردشند؛ که زیست آنها را صرفاً مادّی و در مالکیّت نفسانیّات قرار خواهد داد.
♦️ در آیات قرآن کریم اما خداوند متعال خویش را مالکَ المُلک یعنی صاحب و فرمانروا و دارندۀ سرزمین و مُلک میخواند:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بگو: بار خدايا، تويى دارنده مُلك. به هر كه بخواهى مُلك مىدهى و از هر كه بخواهى مُلك مىستانى. هر كس را كه بخواهى عزّت مىدهى و هركس را كه بخواهى ذلّت مىدهى. همۀ نيكيها به دست توست و تو بر هر كارى توانايى. (آل عمران-26)
♦️ خدا به وضوح در این آیه میفرماید: بگو!
🤔 آیا جز اینست که معمار و شهرساز در قالب ساختمانها و شهری که میسازد و با هنر خویش، میگوید هر آنچه را که میخواهد و در درون دارد؟
و خداوند ادامه میدهد که آنچه در همۀ جهان، زمین یا آسمان ساخته میشود از ساختمانها تا قریهها و روستاها و شهرها و یا ماشینها و سایر برساختههای بشری و الهی، مالکش خود اوست. وقتی که این امر به گفتار درآید، مالکیّت نفوس و فرمانروایی هواهای نفسانی دیگر محلی از اعراب نخواهند داشت.
✅ اوست که سیطره بر عالمیان دارد. میدهد و میگیرد. آنکه عزت میبخشد هم اوست و نه ظاهر متکبّر و متبرّج سازهها و آنچه ذلیل و خوار میکند داشتههای مادی نیست، بلکه خداست.
✅ او میخواهد ذهنیّتی برای آدمها بسازد که میبایست بر طبق همان، ساختارهای جزئی و کلی را تدبیر کنند تا حیات بشری به مثابه مظروف، در ظرفی الهی، صورتی خدایی یافته و در مسیر مستقیم هدایت قرار گیرد.
❌در تقابل با این اندیشه، نگاهی سکولار و نفسانی در قالب تکنوکراسی، ساختمانها و شهرها را شکل میدهد؛ که صرفاً کارکرد گرا بوده و با ذهنیّتی مادی فضاها را تدبیر و طراحی مینماید. سپس همین ذهنیّت در سبک زندگی شهروندان به عینیّت در آمده و طبعاً آسیبهای همهجانبهای را به دنبال خواهد داشت:
📛 از بالا رفتن هزینههای زندگی تا گران فروشی مسکن، از تکبر تا تبرّج، از کمرنگ شدن حیا و عفاف تا آمار بالای طلاق و از دست رفتن انسجام خانواده، از قطع رحم تا ایندیژوآلیسم و تنهایی ناگزیر افراد، از کم شدن زادآوری و پیری جمعیّت تا آسیبهای کلان اقتصادی و اجتماعی...
اگرچه اندیشمندان و آسیبشناسان ابعاد گوناگونی از مشکلات امروز فردی و اجتماعی مردم را مورد تفحص قرار میدهند؛ اما حلقۀ گم شدهای به نام معماری و شهرسازی مغفول مانده است و آسیبهای ناشی از نفسانیتگرائی و صرفاً مادی شدن فضاها در نظر گرفته نمیشوند.
✅ از همین روی کانال مالک الملک که اشاره به مالکیّت و فرمانروایی مطلق خداوند قادر متعال بر جهان دارد، در زمینه معماری و شهرسازی فعالیّت خود را آغاز مینماید، به این امید که بتواند در شیوۀ اندیشیدن، نسبت به شکلدهی فضاهای ساختمانی و شهری تجدید نظر و تحولی مبنایی صورت دهد.
انّک عَلی کلِّ شیئٍ قدیر
#معماری_اسلامی
#اندیشه_الهی
#شهرسازی_اسلامی
🔻لینک کانال🔻
👉 https://t.me/maalekalmolk
👉 https://eitaa.com/Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک «میدان ابلیس» دیگر در تهران افتتاح شد!
❗️جولان مالها در پایتخت
🔺همیلاسنتر این بار در منطقه پونک تهران
🔸رشد بیوقفه این مگامالها علاوه بر آثار سو اقتصادی بر زمینهای منطقه و آثار فرهنگی همچنین تاثیرات بسیار زیادی در ترافیک و حمل نقل ایجاد میکند.
🔹معمولا این پروژهها با توجه به اینکه در تقاطعهای مهم و بزرگ خیابانهای اصلی ساخته میشودند، باعث میشوند خیابانهای اطراف خود را درگیر پارک خودرو و عبور و مرور ماشینها کنند که این مسئله در نهایت ترافیک منطقه را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر این میزان تقاضای ورود خودرو به این منطقه را افزایش میدهد و باعث رشد نرخ حمل و نقل و ترافیک بیشتر میگردد.
🔹مالسازی یعنی تخریب فرهنگ و سبک زندگی، اقتصاد سالم، اعصاب و روان جامعه و...، اما متأسفانه در مدیریت شهری تهران صرفاً هدف کسب درآمد است به هر روش که باشد! مدیریت شهری باید از این تناقض خارج شود که هم راهپیمایی غدیر برگزار کند و مردم را با بنرهای تبلیغاتی به دینداری دعوت کند و هم مال بسازد و همانها را تخریب کند!
پینوشت: ویدئو مربوط به تیزر تبلیغاتی همیلاسنتز است!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir