هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
🔺واسیلی کلیوکین افق نیویورک را با برج سکسی برجسته بازتعریف می کند.
• آسمانخراشها و برجها به شناختهشدهترین نمادهای شهرهای مدرن تبدیل شدهاند و تصور هر کلان شهر شهری را هم برای ساکنان آن و هم برای کسانی که آرزوی بازدید از آن را دارند شکل میدهند.
• شهر نیویورک یکی از دلخواه ترین مقاصد در جهان است که برخی از بزرگترین جاذبه های معماری جهان را در خود جای داده است.
• واسیلی کلیوکین نقطه عطف جدیدی را برای منهتن متصور شده است، ساختمانی که طراحی جسورانه و غیر متعارف آن مطمئناً در بین بقیه برجسته خواهد بود.
• «برج سکسی بالا» بر اساس پاهای بلند مدلهای برتر ساکن شهر نیویورک، با پایی عظیم و خوش فرم که از تاج برج تا سطح خیابان کشیده شده است، طراحی شده است. یک کفش پاشنه بلند زمین را سوراخ می کند، در حالی که جوراب شلواری توری ارتفاع برج را افزایش می دهد.
منبع: www.designboom.com
(بخش نهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
🔺معماری جنسی تقریبا از هر فناوری که فکرش را میکنید قدیمیتر است.
• اگر طی سه تا پنج هزار سال قبل پادشاهان بتهای مردم بوده و در کاخها و ابنیه خودنمائی میکردند، امروز این مدلهای سکسی، آلتهای جنسی و سلبریتیها هستند که به عنوان سوپر مدل و اشاعهگران موضوع، پرستنده داشته و در قامت هنر و معماری خود مینمایند!
• همواره بخشی از جهان توسط شیاطین اداره میشود که البته نتیجهای جز تباهی برای پیروانشان نخواهد داشت.
• همانطور که فرعون و دار و دستهاش در دریای نیل غرق شدند، بتهای جنسی امروز هم باید شکسته و حامیانشان نیز به تیر حق نابود شوند.
(بخش دهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
• «برج پریمیر استرالیا» برجی ۲۲۶ متری است که در سال ۲۰۱۷ توسط elenberg fraser برای شهر ملبورن طراحی شده است.
• بخش مواج این برج برگرفته است موزیک ویدئو بیانسه به نام Ghost میباشد.
(بخش یازدهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
دامستیکاتور (انگلیسی: Domestikator) یک مجسمهٔ معماری است که در سال ۲۰۱۵ توسط «آتولیه فون لیشاوت» ساخته شدهاست. این اثر موضوع مناقشات قابل توجهی بودهاست. از جمله این که در ۷ اکتبر ۲۰۱۷، «ژان لوک مارتینز»، رئیس موزه لوور در پاریس، فرانسه، به وجود این سازه بهعنوان اثری که در آن دو ساختمان بههم پیوسته ظاهراً درگیر عمل جنسی هستند، اعتراض کرد و آن را از نمایشگاه هورس لس مورس (برنامهٔ فضای باز نمایشگاه بینالمللی هنر معاصر شامل پروژههای معماری، مجسمهها، پرفورمنسها و قطعات صوتی که همزمان با خود نمایشگاه برگزار میشود) که در باغ تویلری برگزار شد و قرار بود این تندیس در نزدیکی یک زمین بازی در فضای این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود، بیرون کشید و این اثر در عوض توسط مرکز ژرژ پمپیدو در میدان جلوی آن مؤسسهٔ هنری برای نمایش همزمان به نمایش گذاشته شد.
(بخش دوازدهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
🔺معماری نهایتِ اروتیک است!
منبع:
https://www.dezeen.com/2015/10/29/federico-babina-kama-sutra-archisutra-architectural-illustrations-graphic-design/
(بخش سیزدهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
معماری به طور جدایی ناپذیری در تخیلات و هویت جنسی پیوند خورده است.
هویت جنسی و اعمال جنسی را نمی توان از فضاهای معماری که در آن رخ می دهد جدا کرد. موزه داران می گویند که: «معماری کلیشه های جنسیتی را در جامعه ما نشان می دهد.»
معماری، به عنوان طراحی فیزیکی فضا و به عنوان یک اتمسفر، بخش مهمی از فانتزی ما است، زیرا ما مسیر بین میل و لذت را در روابط جنسی خود طی می کنیم. هیچ آرزویی بدون تصویر ساخته شده و طرح ریزی شده وجود ندارد. هیچ میل بدون فضایی برای فرافکنی وجود ندارد.
منبع:
https://www.ribaj.com/culture/spaces-of-desire
(بخش چهاردهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
✍تأسیس مدارس بهائی در ایران
سرکردگان فرقهی بهائیت، تلاش دارند تا اقدامات خائنانهی خود را برای تأثیر مخرب بر فرهنگ ایران اسلامی و ترویج فرهنگ غربی را به خدمت خود به این کشور تعبیر کنند. این در حالیست که اساساً بهائیت، با هدف تأثیر مخرب بر فرهنگ اسلامی به وجود آمده و تمامی تلاش خود را برای زمینهچینی نفوذ اربابان خود متمرکز ساخته است.
🔻از اینرو بهائیان در سال ۱۳۲۱ و ۱۳۲۶ ق، اقدام به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانهی تربیت در ایران نمودند. به دستور عبدالبهاء و رهبران بهائی، معلّمان آمریکایی همچون «میس کاپیس»، «سوزان مودی» و... برای سرپرستی این مدارس انتخاب میشدند.[۱] این مدارس به صورت رسمی با آمریکا در ارتباط بوده و عمدتاً شاگردان خود را از میان فرزندان طبقهی متمولان و مسؤلان سیاسی و نظامی وقت انتخاب مینمودند.
🙎🏻 دانشآموختگان این مدارس، تمایلات غربگرایانهی شدیدی داشته و طبیعی بود که پس از استخدام و کسب سِمت، به ترویج افکار بهائیت و فرهنگ آمریکایی یپردازند. همچنان که در گزارش محرمانهی ساواک از جلسهی بهائیان در شیراز، ولیالله لقمانی ضمن سخنانی صراحتاً گفته است: «از آمریکا و لندن صریحاً دستور داریم در این مملکت، مد لباس و یا ساختمانها و بیحجابی را رونق دهیم که مسلمانان نقاب از صورت خود بردارند».[۲]
اما با شکلگیری انقلاب اسلامی، فرقهی بهائیت فعالیتهای ضدفرهنگی و مخرب خود را در پس پرده پیگیری نموده که مقابله با این آسیب اجتماعی فرهنگی، هوشیاری مردم و مسئولین را میطلبد.
📚پینوشت:
[۱]. عبدالله شهبازی، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، شماره: ۵۰، صص ۶۷_۶۹.
[۲]. روحالله حسینیان، سه سال ستیز مرجعیت شیعه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۰، ص ۴۴۱.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔴 از مکر خدا کسی ایمن نیست
🔸جمله ذرات زمین و آسمان
🔸لشکر حقند گاهِ امتحان
⛔️ سیل، زلزله، خشکسالی و... تازیانههای عذاب الهی هستند.
❓اما چرا به جای #برکت، از آسمان و زمین بلا نازل میشود؟
🔴 بنا بر روایات متعدد، شیوع #ربا، زِنا و زدوده شدن یکایک #حدود_الهی توسط مردم مسبب قحطی، خشکسالی، کمآبی، خشکیدگی چشمهسارها و رودخانهها، سلب برکت از زندگی و... است: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»
🔹برای ایمن ماندن از این بلایا، چه کنیم؟
🔰 امنیت، در مقابل دو نوع «خوف» است:
1️⃣ خوف از دیگری: امنیت را حوادثی چون مارگزیدگی یا یورش مغول، صدام، دزد و جنایتکار و... نقض میکند. در اینجا باید آماده رویارویی باشیم تا #ایمِن بمانیم.
2️⃣ خوف از خدا؛ اما گاهی خود خداوند امنیت عدهای را سلب میکند! کسانی که با خود و خدا مکر میکنند؛ و در حالی که خودشان را در امنیت میدانند، #عذاب_الهی بر آنها وارد میشود. از مکر خدا هیچ پناهی برای انسان نیست؛ مگر: #ایمان_به_خدا؛ در حالی که بعد از ایمان، لباس ظلم نپوشیده و ستم نکنیم. «الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ»
❇️ امنیت حقیقی، در گرو #ایمان و قلبهایی مملو از عشق و ایمان به خدا است که بدون آن، هیچ کسی در هیچ کجا در #امنیت نخواهد بود.
💠 «وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ...» - «و اگر مردمِ آبادىها ايمان مىآوردند و #تقوا پيشه مىكردند، بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشوديم...»
✅ به امید اعتلای ضریب ایمان را در جامعه ما؛ عبور از ایمان مستودع به ایمان مستقر و ساخت جامعه و تمدنی #ایمان_بنیان؛ انشاءالله.
#بردگی_هوی_یا_بندگی_خدا
📌 برگرفته از جلسه ۶۷۸ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت (دی ۹۵)
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔰 طرف برای اولین بار رفته قم اطراف کوه خضر، تعجب کرده از فضای ولنگاری که در قم هست...
❌ نایتلایف مخصوص شهرهای پاتایا، آنتالیا، لاسوگاس و... است نه شهر حضرت معصومه (س) و خاستگاه علمای شیعه!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 لحظه تکاندهنده زورگیری مسلحانه از دختر جوان وسط شهر!
🔹 سارقان مسلح شب گذشته در ساعات ابتدایی نیمه شب در شیکاگو، یک زن جوان را که تازه از پایانه مسافربری خارج شده بود، مورد حمله قرار دادند و داراییهای ارزشمند او را به سرقت بردند.
🔹 در این بین تهدید یکی از سارقین علیه یک شهروند دیگر نیز، مورد توجه کاربران آمریکایی قرار گرفت و آنها خواستار برخورد قاطع با این مجرمین شدند. پلیس شیکاگو هنوز موفق به شناسایی مجرمین نشده است.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
♨️ شهرنشینی مفرط به ویژه با ایجاد کلانشهرها یعنی مشکلات متعدد برای کشور. هر چه این درصد بالاتر برود یعنی باید منتظر چالشها و بحرانهای بیشتری باشیم. از جمله مسائلی که شهرنشینی مفرط به دنبال خود میآورد میتوان به برخی موارد اشاره کرد:
- آلودگیها: آلودگی محیط زیستی (مانند آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آب و...)، آلودگی صوتی و سلب آرامش، آلودگی بصری و...
- فشار بر روی حاکمیت برای اداره امور: اداره شهر و امور شهروند غالبا بر دوش حاکمیت و نهادهای مربوطه است و مردم نقش چندانی ندارند اما در روستا و یا حتی شهرهای کوچک مردم بخشی از نیازهای خدماتی و روزانه را خودشان تامین میکنند و وابستگی کمتری به سیستم دارند.
- افزایش گناه و ناهنجاری: در شهر خصوصا شهرهای بزرگ به دلیل ناشناس بودن و بیتفاوتی اجتماعی بستر برای انواع گناهان و جرمها و ناهنجاریهای اخلاقی فراهم است و آمارها هم این موضوع را تائید میکنند. (نکته: اگر به دنبال حل ریشهای مسئله حجاب هستیم به این مسائل ریشهای باید فکر کنیم)
- افزایش فقر و نابرابری: یکی دیگر از تبعات شهرنشینی افراطی شیوع فقر و افزایش شکاف طبقاتی است. شهرهای آمریکا نماد این شکافاند آنجایی که ثروتمندترین بانکداران و بورسبازان در کنار بیخانمانهایی که شب باید در پارک بخوابند در یک قاب تصویر قابل مشاهدهاند. نحوه توسعهی تهران نیز عاقبتی جز این نخواهد داشت که امروز نشانههای آن هویدا شده است.
- افزایش کنترل: در شهر نیاز به کنترل و وجود پلیس و مامور و دوربین و... است در حالی که چنین نیازی در روستا وجود ندارد. این کنترل خود ساختاری برای زدودن تقوا و نظم درونی افراد درون یک جامعه است؛ افرادی که به خاطر ترس از پلیس و دوربین و کنترل بیرونی خطا نمیکنند نه بخاطر تقوای درونی...
- افزایش بیماریها: به تبع شلوغیها و آلودگیها و فشار زندگی شهری، ریشهی بسیاری از بیماریها (روحی و جسمی)، شهرگرایی مفرط و یا از دلایل اصلی آن است.
پینوشت: آمار شهرنشینی در ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل میکرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادیترین اجزای شهر برای اهلش فراهم میکرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
@baladetayyeb
💢 ویژگی اصلی کاپیتالیسم این است که همه چیز را به کالا تبدیل میکند و روی آن قیمت میگذارد.
💢 انسان جامعه کاپیتالیستی مدام در حال محاسبه قیمت پدیدهها و سود و زیان ناشی از آن است.
💢 این انسان در دورهی بعد از رنسانس و در عصر مدرن در غرب، دنیاگرا و معادناباور شد. حال که پس از مرگ خبری نیست پس باید حداکثر لذت مادی را در همین دنیا برد، که اینجا هدونیسم و لذتگرایی اصالت یافت.
💢 یکی از اصلیترین محملهای لذتگرایی برای این انسان مدرن و ماتریالیست، کسب سود شد. پس باید از همه چیز سود درآورد و سود روی سود گذاشت. وقتی کسب سود معیار شد، همه چیز را باید قیمتگذاری و خرید و فروش کرد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir