eitaa logo
حدیث آرزومندی
623 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
72 ویدیو
174 فایل
اطلاع رسانی,آرشیو ,کوته نوشته ها و حواشی سیدمحمدمهدی رفیع پور(محقق و استاد حوزه علمیه قم ) آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث آرزومندی
رساله لباس مشکوک مرحوم آیت الله انگجی ☝️☝️ که نخستین کار تصحیحی بنده بود.... والحمدلله رب العالمین
هدایت شده از به زمین آمده ام خادم زهرا باشم
گروه 💚جمهوری اسلامی>>تمدن سازی💚 🌺اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌺 🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 جمهوری اسلامی؟ تمدن سازی؟ قالب؟ محتوا؟ هدف؟ آسیبها و خطرات؟ مزایا و برکات؟ بحث آزاد. نقد و انتقاد با حفظ حریم افراد واحترام متقابل. مشمول قوانین فضای مجازی کشور. مسئولیت مطالب ارسالی با خود فرد. هم افزا و دلسوز هم باشیم. لینک دعوت در گروه: https://eitaa.com/joinchat/658047132Ca9b9a63953
دوستانی که به مرکز نیکوکاری ما واریزی دارند به تغییر قیمتها توجه داشته باشند... با تشکر. @Menhajalsalehin
♦️مراجع تقلید و علمای قم دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند 🔹مراجع عظام تقلید و علما آیات صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، مسعودی خمینی، دوزدوزانی، گرامی، محقق داماد و سیدعلی اکبر موسوی امروز پنجشنبه هجدهم آذرماه دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند. جزئیات در 👇👇 entekhab.ir/002jU1 🆔 @Entekhab_ir
حدیث آرزومندی
دیدار پربار با آیت الله سید علی انگجی..‌ مطالب و خاطرات مفیدی فرمودند.. بابت تصحیح و چاپ رساله جدشان
شهید آیت‌الله میرزا علی غروی آیت الله انگجی به مناسبت از مرحوم آیت الله غروی ذکر خیر کردند و به جایگاه ممتاز ایشان درمیان شاگردان آیت الله العظمی خویی اشاره کردند. گفتند: « من خیلی به ایشان اصرار کردم که شما بیایید ایران و در قم درس و بحث شروع کنید. ایشان جایگاهش از دیگر شاگردان آقای خویی بالاتر بود. خودش به من گفت آیت الله سبحانی به من گفته شما رساله بدهید من اولین مبلغتان خواهم بود! چون از همه شاگردان آقای خویی اعلم هستید. ایشان نگران این بود که چون هم مسلک آقای خویی و از اصحاب ایشان است، انقلابی ها ایشان را اذیت و محدود کنند. من به ایشان گفتم اینطور نیست و کسی باشما کار ندارد. اینهمه آقایان مشابه درس و بحث دارند و مشکلی نیست. ولی متاسفانه آقایی به ایشان نامه نوشته بود که مبادا ایران بیایید که شما را اذیت می کنند. ایشان هم منصرف شد و برای من نامه نوشت که فلانی اینطور گفته و من دیگر نمی آیم..سه هفته بعد صدام ایشان را شهید کرد! اینقدر من ناراحت شدم. گریه کردم گفتم حیف شد. بعد نشستم به خودم دلداری دادم گفتم چرا ناراحتی؟! ایشان شهید شده و نزد خدا متنعم است شاید می‌آمد قم مرجعیت برای دینش ضرر داشت و اینطور برایش بهتر بوده است. ایشان خیلی قوی بود.» عرض کردم از قلمشان در تقریرات آقای خویی مشخص است. __ اقول: التنقیح فی شرح العروة که ده جلد اول موسوعه آقای خویی است به قلم ایشان است. همچنین پنج جلد مربوط به مکاسب: دو جلد بیع و سه جلد خیارات (۳۶_۴۰)که با وجود تقریرات قوی مرحوم آیت الله توحیدی( مصباح الفقاهه) تنظیم کنندگان موسوعه، نوشته مرحوم غروی را بر آن مقدم کردند و بجای مصباح تنقیح را در موسوعه قرار دادند. البته چون آقای غروی مکاسب محرمه را ننوشته بودند( یا ناقص نوشته بودند) جلد ۳۵ موسوعه که مباحث مکاسب محرمه است از مصباح الفقاهه استفاده شد. آیت‌الله میرزا علی غروی در سال ۱۳۷۷ شمسی(۱۴۱۹ قمری) به شهادت رسیدند و مقام معظم رهبری برایشان پیام خوبی صادر کردند. رحمه الله تعالی @Menhajalsalehin
کتاب ((نگاه ناب)) یکی از تالیفات گرانسنگی است که حضرت آیت الله حاج سیّد رضی شیرازی(رضوان الله علیه) به منظورِ تقویتِ مبانیِ اعتقادیِ نسلِ جوان و حلِّ گره های فکری آنان در سال 1350 شمسی تالیف کرده است. در این اثرِ ارزشمند، یک دوره معارفِ حقّه، از مبدأ تا معاد، به شیوه ای بدیع و استدلالی عرضه و ده ها نکته ی دقیقِ علمی و فلسفی با قلمی شیوا تبیین شده است. روشِ معظّم له در این کتاب، مطرح کردنِ نظریّات و شبهاتِ اصول اعتقادی، و سپس نقدِ منصفانه ی آنهاست که بدین سان، اندیشه ی برتر در میزانِ عقل و منطق، روشن شده است. مولّفِ گرامی در پیشگفتارِ کتاب [صفحه ی ۲۳] مرقوم داشته اند:((بنیانِ عمل ، عقیده است. آدمی نخست معتقد می شود، سپس به عمل می پردازد. آن گاه که شالوده ی عقیده در جامعه ای متزلزل شود، سیمای عمل در آن جامعه رنگِ تباهی و فساد به خود می گیرد.هر گونه اصلاحی باید از اصلاحِ عقیده آغاز شود :[إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ]... چاپ جدید این اثر دارای امتیازات و اضافاتی نسبت به چاپ قبل است.. باتشکر از جناب شهرابی فراهانی🌷🙏 @Menhajalsalehin
سؤال: آیا پژوهشگر شدن در زمینه فقه و اصول، فایده‌ای دارد؟ این سوال عده ای از فضلا است.احساس می‌کنیم برای کسی که به دنبال مرجع تقلید شدن نیست، نوآوری در عرصه پژوهش‌های فقهی و نوسازی شیوه اجتهاد، امری بی‌فایده باشد. زیرا نهادهای دولتی و عموم مردم جامعه از مراجع عظام، تقلید می‌کنند و کاری با نظرات ما ندارند؛ بنابراین تلاش‌های علمی ما اثری نخواهد داشت. این عامل سبب شده تا دوستان به فکر هجرت به رشته‌های دانشگاهی و ورود به عرصه علوم انسانی هستند تا بلکه موثر تر باشند. پاسخ: خیر این‌گونه نیست که اثرگذاری فقهی منحصرا دست مراجع تقلید باشد و بقیه فقها و فقه پژوهان بی خاصیت و معطل باشند. البته که هرکس به اندازه دانش و اعتبارش اثر گذار خواهد بود و یک پژوهشگر فقهی نباید انتظار و توقع داشته باشد که خود را با یک مرجع تقلید جا افتاده مقایسه کند! اوّلاً علما و فقهای معاصر، به ادبیات فقهی موجود در میان پژوهشگران توجه دارند و مثلاً اگر بخواهند نظری بر خلاف نظر مشهور ارائه کنند، اگر مقالات و آثار متعددی همگام با نظر آنان تولید شده باشد، دست خود را باز می‌بینند و جرأت ابراز نظرشان را پیدا می‌کنند. یا اگر بخواهند برخلاف مشهور مطلبی را بیان کنند وقتی به ادبیات تولید شده معاصران مراجعه کنند ممکن است متوقف شده و احتیاط کنند. بنابراین پایان‌نامه‌های فقهی، مقالات، یادداشت‌ها و آثار فقهی منتشر شده تأثیر قابل توجهی در تعدیل و حساسیت‌زدایی از جامعه علمی برای پذیرش نظرات فقهی جدید یا محکم کردن و حساس کردن جامعه دینی دربرابر بی انضباطی فقهی خواهد بود. دارد. از بحثهای خوب موضوع شناسی(در معنای عام آن) که امروز کمک بزرگی به استنباطات فقها می کند، می گذرم که روشن است. بحثهای فقهی آیات مطهری، جعفری، بهشتی، موسی صدر، مصباح یزدی، مؤمن، مهدوی کنی، امینی، ضیاء آبادی و امثالهم (رحمهم الله تعالی) در که از دوران جوانی و میانسالی تا پیری امتداد داشته _با وجود اینکه مرجع تقلید رسمی نبودند_ همه در این راستا ارزشمند بوده و هست و در ادبیات فقهی و فضای جامعه دینی و حتی زمینه افتای فقهای معاصر کم و بیش اثرگذار بوده و هست. نفوذ و تأثیر گذاری فقهی و اجتماعی برخی از افراد نامبرده از برخی از دوستان مرجع تقلیدشان به هیچ وجه کمتر نبوده است. از فقها و فضلای معاصر به جهاتی نام نبردم چون ممکن است اسم برخی از قلم بیفتد و سبب کدورت شود. ثانیاً باتوجه به گستردگی مسائل فقهیِ مورد ابتلاء جامعه از یک سو و نیاز به تبیین منطقی و مستدل و ادبیات اقناعی در جامعه دینی مخاطب، بسیاری از نهادها و مؤسسات و عده زیادی از نخبگان به دنبال پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران و مشاوران صاحب نظر فقهی هستند که بتوانند حکم شرعی را در عرصه‌های تخصصی به صورت دقیق تر و مستدل کشف و بحثهای اقناعی کنند. این مراکز پروژه‌های فقهی و مسائل متعددی را برای فقه پژوهان و مجتهدان جوانتر مطرح و انتظار پاسخ دارند‌ و همچنین جامعه نخبگان در ارتباط با سروران محترم به دنبال گفتگو‌ و رسیدن به دلیل اجمالی و اقناع فکری مناسب هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز فقهی قوه قضاییه و دبیرخانه شورای نگهبان و نیز دبیرخانه خبرگان رهبری و امثال آنها از جمله مراکزی هستند که کارهای مهم و موثری را در حوزه فقه با فضلای حوزه پیش برده اند و این روند کمابیش ادامه دارد. بنابراین نا امید نباشید! توصیه می‌شود که ابتدا بر فقه و اصول عمومی و کلیات اجتهاد تسلط پیدا کنید و آن‌گاه در یک یا چند عرصه را تخصصی فقه مثل فقه هنر، فقه خانواده، فقه پزشکی، فقه امنیت، فقه هسته‌ای، فقه محیط زیست، فقه تربیت و... مشغول به کار پژوهشی شوید و آثار تولید کنید و شک نکنید که اگر کار خوبی انجام بدهید و ارتباطات اجتماعی درستی هم داشته باشید، به لطف خدا موفق خواهید شد. ورود در عرصه علوم انسانی هم کار ساده و بسیطی نیست و توان فکری و اجتهاد جدی لازم دارد که بحثش مفصل و خارج از حوصله کنونی بنده است. موفق باشید. _ پاسخ به پرسش جمعی از فضلای درس خارج حوزه علمیه قم ۱۴۰۰/۹/۲۰ @Menhajalsalehin
مدح و منقبت حضرت زینب کبری علیها السلام ع @Menhajalsalehin
کاوشهای فقهی جلد اول،ص۱۸۹. مقاله نگارنده درباره که در نخستین همایش فقه هنر نیز پذیرفته و در مجموعه مقالات آنجا منتشر شد. در این نوشتار به تفصیل درباره آشنایی تدریجی فقها با انواع موسیقی و تطورات فتاوی در این حوزه بحث و در ادله حرمت مطلق، مناقشه شده است. @Menhajalsalehin
🔸نظر کارشناسی فقیه توانا دکتر ابوالقاسم گرجی درباره غنا و موسیقی؛ 🔹در زمانهای مقارن با صدر اسلام نوع و یا انواعی از لحنها و آهنگها وجود داشته که منحصرا در امور محرمه کاربرد داشته؛ مثلا در مورد تحريک و تهييج به زنا، لواط، شرب خمر وغيرذلک از امور محرمه... این نوع آهنگها را غنا نامیده اند و شارع مقدّس به حرمت آن حکم فرموده است. 🔸در غیر دو مورد مذکور، اعم از آن که حقيقة یا مجازا یا بر نحو عموم مجاز وغيره آهنگ را غنا بنامیم یا ننامیم، به هیچ وجه دلیل معتبر ظاهرالدلاله ای بر حرمت آن از لحاظ عنوان غنا وجود ندارد، و مجرد اخذ ترجيع، یا اطراب، یا هر دو، یا لهو، یا هرسه در معنی لغوی غنا یا مستندات شرعی حرمت غنا، نمی تواند دلیل بر حرمت این عناوین باشد... مجله کتاب شیعه، شماره دوم. @bazmeghodsian
فرا رسیدن ایام فاطمیه اول را تسلیت عرض می نماییم. @Menhajalsalehin
زندگانی فاطمه زهرا سیدجعفر شهیدی.pdf
7.66M
زندگانی فاطمه زهرا علیهاالسلام نوشته : دکتر سید جعفر شهیدی... @erfaneeslami1
بحمد الله تعالی دوره پنج جلدی شرح مباحث مکاسب از کتاب وسیله بقلم مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی هم تکمیل و تهیه شد... همانند دیگر آثار قلمی نویسنده فقیهش، شرحی دقیق و خالی از اطناب است. از بذل عنایت امام جمعه محترم یزد هم بابت تقبل هزینه‌ها تشکر می کنم. امیدوارم امامان جمعه دیگر هم از این کارهای خوب انجام دهند. @Menhajalsalehin
امروز و بعد از مدتها عیادت و دیدار مفیدی با استادم عالم ربانی حضرت آقای جاودان داشتم. بنده نوجوان خردی بیش نبودم که رخصت دادند تا خدمتشان باشم و حق بزرگی بر زیست معنوی بنده پیدا کردند. آن ایام گذشت و اکنون بنده نزدیک میان سالی و استاد کهن سال و بیمار هستند...عافاهم الله تعالی. بعد از استماع گزارش کار و بار مطالب مهمی گفتند، از جمله اوامری که فرمودند: یک دوره قواعد فقهی فارسی بصورت عمیق برای مراجعه اساتید دانشگاه بنویسم. گفتند فارسی هست ولی عمیق نیست. دوم اینکه مباحث اخلاقی را وسط همه درس هایی که می دهم، باربط و بی ربط با مقدمه و بی مقدمه در حد یک جمله هم که شده بیان کنم که اوضاع اخلاق خیلی خراب است. سوم اینکه روی قرآن کار جدی و موضوعی کنم و موضوعات اعتقادی و اخلاقی متعددی پیشنهاد کردند... در مورد برخی از مشکلات و مسایل خودم و راهکارهای آینده هم مشورت کردم و ارشاد فرمودند. بلطف خدا و عنایت استادجلسه خیلی خوبی بود. برای سلامت و توفیق ایشان دعا بفرمایید و احیانا اگر دوست داشتید، شاگرد را هم فراموش نکنید. ممنونم تهران به تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ @Menhajalsalehin
سلام علیکم استاد معظم شخصی برای حج استطاعت دارد. اما فرزندان او شغل و مسکن مناسب ندارند. آیا می تواند هزینه حج را برای شغل و مسکن آنها مصرف کند؟ در تزاحم بین این دو کدام ترجیح دارند؟ ____ براساس فتاوای فقهای محترم ایجاد شغل و تهیه مسکن از وظایف انسان و موارد نفقه نیست. تنها پرداخت مخارج روزانه و معمول فرزندان در صورت فقر است که برعهده مکلف است(ر.ک: جواهر الکلام جلد ۳۲_چاپ جامعه مدرسین_ توضیح المسائل مراجع، بحث نفقه) لذا در فرض مذکور باید به حج_رزقنا الله تعالی و ایاکم_ مشرف شود. موفق باشید. @Menhajalsalehin