eitaa logo
حدیث آرزومندی
627 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
73 ویدیو
176 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت اطلاع
فرا رسیدن ایام میلاد پیامبر رحمت و کرامت صلی الله علیه و آله وسلم و نیز هفته وحدت را گرامی می داریم.
1_1783822840.mp3
42.74M
تدبرات قرآنی تفسیر قرآن کریم جلسه سوم ۱۴۰۱/۷/۱۹ @Menhajalsalehin https://t.me/hadis_keramat
هدایت شده از اجتهاد
✔️درّی: حوزه قم بعد از انقلاب نتیجه‌گرا و اجتماعی‌تر از نجف شد/ آثار شهید صدر نتیجه‌گرا و تحول‌خواه نیست ✔️رهدار: پیشرفت دانش حقوق فرایند سکولاریزاسیون را تشدید می‌کند/ صدر نابغه واقعی بود 🔻حجت‌الاسلام مصطفی درّی: 🔹ویژگی حوزه قم در صد سال اخیر، نتیجه‌گرایی در فقه است که از مرحوم شیخ عبدالکریم و مرحوم بروجردی شروع می‌شود و در فردی مانند امام به اوج می‌رسد. در حوزه نجف به اصول به عنوان ابزار استنباط بسیار مفصل پرداخته شده است ولی در حوزه قم، اینطور نیست و دانش اصول خیلی مورد توجه نیست. آیت‌الله بروجردی درس اصول را بسیار مختصر برگزار می‌کردند و آیت‌الله شبیری زنجانی هیچ وقت اصول درس نگفته‌اند جز یک مورد و فقط فقه گفته‌اند؛ من این موضوع را نتیجه‌گرایی می‌دانم. 🔹دو پسرعمو در خاندان صدر داریم، امام موسی صدر و شهید محمدباقر صدر؛ آقا موسی در لبنان حزب تشکیل داد و شاگرد تربیت کرد و کارهای عام‌المنفعه کرد حال اگر کارهای ایشان و امام(ره) را با شهید صدر قیاس کنیم خواهیم دید که ایشان هیچ نظریه تولیدی ندارند، شهید صدر اقتصادنا را برای تبیین مکتب اقتصادی اسلام و برخی کتب دیگر را نوشتند، کتاب مشهور به حلقات را درباره اصول نوشتند ولی اینها باید فایده داشته باشد ولی وقتی فتاوای ایشان را ملاحظه کنیم در حوزه زنان چه کاری کرده‌اند؟ 🔹در همین بحث اقتصادی و بانکداری چه نتیجه‌ عملی در پی داشت و چقدر آرای ایشان با آیت‌الله خویی فرق کرد. گرچه از ایشان با عنوان نابغه هم یاد می‌شود ولی در عمل ما کار نتیجه‌داری ندیده‌ایم. این همه تلاش و زحمت باید منتج به نتیجه شود. امام(ره) مثلا حق رأی زنان و موسیقی و چندین مسئله فقهی دیگر را حل کردند و قائل به فقه پویا شدند و مسیر فقهی جدیدی گشوده شد با این که مکتب اصولی خاصی نداشتند و نظریه خاص اصولی هم تولید نکردند. 🔹البته تحول‌گرایی با خودشیرینی در برابر مردم و روشنفکران یکی نیست؛ این کار بدی است که ما زور بزنیم تا از ادله آن چیزی به دست آوریم که مردم و روشنفکران می‌پسندند ولی کسانی که در فقاهت آن‌ها تردیدی نیست ولو مرجعیت‌شان مورد مناقشه بوده با ادله و موازین در قم بروز و ظهور یافتند. 🔹عناوین دروسی که فرزندان فقها در قم به آن می‌پردازند با عناوین دروسی که فرزندان فقها در نجف مشغول تدریس آن هستند تفاوت زیادی با هم دارد. چند تن از شاگردان آیت‌الله سیستانی در حوزه مشهد، فقه پرشکی درس می‌دهند و چند شاگرد ایشان در نجف، حج و مکاسب می‌گویند و همه هم شاگرد ایشان هستند؛ یعنی شاگردان ایشان در ایران پیوست اجتماعی فتاوا را مورد توجه دارند که در نجف اینطور نیست. 🔻حجت‌الاسلام احمد رهدار: 🔸برخلاف نظر شما معتقدم که شهید صدر واقعا یک نابغه به تمام معناست حتی نظام واژگان جدیدی را که وضع کرد نشانه نبوغ اوست و این واژه‌ها را تفننا عوض نکرده و این تغییرات استعداد و راه جدیدی را فراروی او گشوده است. البته قبول دارم در مجموع ساختار حوزه نجف در مقایسه با قم، پویا، تحول‌خواه و اجتماعی نیست گرچه شهید صدر استثنا است. حوزه قم ناگزیر به خاطر نظام اسلامی، نتیجه‌گرا شده است و اکنون از چالش‌های جدی حوزتین در خیز برداشتن قم و ترمز کردن نجف است. 🔸در کشور ما با کمال تاسف تلاش شده که حقوق، فقه‌مالی شود. دانش حقوق هرچه در کشور رشد کند، به فرایند سکولاریزه شدن سرعت می‌بخشد، زیرا حقوق در دنیا وظیفه ذاتی خود یعنی تنظیم روابط بین افراد و حکومت با مردم را برعهده دارد و حقوق برای کشورهایی است که فقه ندارند. 🔸تفاوت امام در آنچه ایشان را متمایز کرد در این نبود که خانمش با کت و دامن بیرون آمد و احتمالا این مثال‌ها قرائتی خاص از نسل جدیدتر فرزندان امام(ره) است که من به بالای ۷۰ درصد این نوع قرائت‌ها و تفاسیر مشکوک هستم و وقتی خدمت سیدحسن خمینی هم اعلام کردم. 👈 متن کامل گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z79014 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حدیث آرزومندی
✔️درّی: حوزه قم بعد از انقلاب نتیجه‌گرا و اجتماعی‌تر از نجف شد/ آثار شهید صدر نتیجه‌گرا و تحول‌خواه
حاشیه: صرف نظر از مباحث اصلی جلسه که مجال ورود نیست... درباره مطلبی که به استادم آیت الله شبیری زنجانی نسبت داده شده که ایشان هیچ وقت اصول درس نگفته اند جز یک مورد...عرض می‌شود که این مطلب درست نیست... درس اصول آیت الله بروجردی هم بسیار مختصر نبوده است گرچه به تفصیل نجفی ها بحث نمی فرمودند. امام خمینی هم اگر چه مکتب اصولی خاصی نداشتند اما در اصول نظریه و نوآوری داشتند(خطابات قانونیه)... نابغه بودن افراد هم دلیلی برای بستن باب نقد نیست ..
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی منتشر شد. 🔍 بخوانید👇🏻 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51151
هدایت شده از اجتهاد
💢تذکرات آیت‌الله شبیری زنجانی درباره برنامه آموزشی جدید حوزه‌های علمیه 🔹تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. 🔸تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/y06604 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت 📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی ارائه کتاب‌هایی همچون: 📙هستی‌شناسی 📘فلسفه مقدماتی 📗درآمدی بر فلسفه اسلامی 📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد) 📒خطوط کلی حکمت متعالیه 📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی 📙شرح نهایة الحکمه اثر آیت‌الله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد) 🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی لینک خرید پستی نرم‌افزار 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
1_1835445812.MP3
37.69M
تفسیر سوره نازعات جلسه اول 26 مهر 1401 @Menhajalsalehin
هدایت شده از انتشارات شهید کاظمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش ویدئویی 🔰 مراسم آیین رو نمایی از کتاب ارزشمند « مسیر رستگاری» 🍀خاطرات رزمنده پرستار، «بهزاد رستگاری» از دوران انقلاب و دفاع مقدس، از مدرسه فیضیه تا دانشگاه استافورد ✅ برای مشاهده این کتاب و بقیه کتابهای انتشارات شهید کاظمی از طریق زیر اقدام نمایید. ✅ پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ ✅ تلفنی 02533551818 ✅ اینترنتی https://b2n.ir/z09079 📌 انتشارات‌شهیدکاظمی 🖇 شبکه بزرگ تولید و توزیع کتاب خوب درکشور 🆔https://eitaa.com/nashreshahidkazemi
هدایت شده از اجتهاد
13061-ar-orvat-al-vosgha-koli-new.apk
20.6M
📲دانلود نرم افزار اندروید «کتاب عروه و تعلیقات آن» 🔺قابلیت مشاهده تصویر واقعی کتاب در صورت اتصال به اینترنت است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
چهارشنبه ۲۷ مهر ماه... سخنرانی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی آستارا + سخنرانی در حوزه علمیه علی بن ابی طالب علیه السلام تالش با موضوع وحدت اسلامی @Menhajalsalehin
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
معرفی کتاب.mp3
14.13M
📚معرفی کتاب دراسات فقهیه آیت الله سیدکاظم 🎤استاد رفیع پور تهرانی کتاب «دراسات فقهیة» در بردارندۀ مجموعه‌ای از نوشتارهای فقهی آیت‌الله‌ حاج سید کاظم حائری است که برخی از آنها پیش‌ از این در مجلات تخصصی حوزه به چاپ رسیده‌اند. 🛍 خرید کتاب 🛍 یادداشت استاد محسن قنبریان درباره این کتاب 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
تازه منتشر شده است... @Menhajalsalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به لطف الهی منتشر شد... علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه با شماره +989128125127 تماس بگیرند.. @Menhajalsalehin
1_1897017336.MP3
32.33M
تفسیر سوره نازعات جلسه سوم پنجم آبان 1401 @Menhajalsalehin