🌹قال مولانا الهادی علیه السلام:
اِذَا کَانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءً حَتّی یَعلَمَ ذالِکَ مِنهُ،
و اِذَا کَانَ زَمانُ الجَورِ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لِأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ خَیراً ما لَم یَعلَم ذالِکَ منه.
♦️امام هادی علیه السلام فرمودند:
در زمانی که عدل غالب بر ظلم و جور است، حرام است که کسی به احدی گمان بد ببرد، مگر آن که بدی او را بداند؛
و در زمانی که ظلم و جور بر عدل غلبه دارد، مبادا کسی به احدی گمان خیر ببرد، مگر به کسی که خیر او را بداند.
📚مستدرک الوسائل، ج9 ص 146
#حدیث_زندگی ۱۰
🌸🌸🌸🌸🌸
🏴 امام هادی:
ألنّاسُ
فِی الدُّنیا بِالأَموالِ
وَ فی الآخِرَةِ بِالأَعمالِ
مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند.
(بحارالانوار، ج. ۷۸، ص. ۳۶۸)
#حدیث_زندگی ۱۱
🌸🌸🌸🌸🌸
💢 پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز
🔹 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز برپائی این همایش را پس از دوسال مایه خرسندی و برکت دانسته و خاطرنشان کردند: پیوندهای حیاتی در یک جامعهی خوشبخت و خوشفرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاریرسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامهی نماز، استحکام مییابد.
✅ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیةالله فیالعالمین ارواحنا فداه
🔹 برپائی این همایش فرخنده پس از تأخیر دوساله، مایهی خرسندی و انشاءالله موجب برکت است. هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضهی مبارک، کاری در جهت نورانی کردن دل انسانها و گرم کردن محفل زندگی آنها است.
🔹 یاد خدا که نماز مظهر کامل آن است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد میسازد. پیوندهای حیاتی در یک جامعهی خوشبخت و خوشفرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاریرسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامهی نماز، استحکام مییابد. صفهای نماز جماعت، صفوف به هم پیوستهی فعالیتهای اجتماعی را پدید میآورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانونهای همکاری در عرصهی اجتماعی را رونق میبخشد. نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند، گزارده شود به همهی عرصههای زندگی نورافشانی میکند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد میسازد.
🔹 نمازگزار -هر که و هر جا- به اندازهی ظرفیت خود از نماز بهره میبرد، ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ بهرهی آنان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است. دل جوان و نوجوان آمادگی افزونتری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش میکند.
🔹 پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفهئی را که بر دوش آنهاست بشناسند.
🔹 مدارس، دانشگاهها، بطور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صداوسیما و دیگر دستگاههای فرهنگساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلاة» جای میگیرند.
توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۵ بهمنماه ۱۴۰۱
💠وقتی مادرِ متوکّل (لعنه الله) خلیفهی عباسی، ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل میشود.
قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ .....
⚫️کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مىفرستادى ، زيرا او معالجه تو را مىداند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكلهایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت.
بطحائى نزد متوكّل سخنچينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مىفرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكانها سرازير شدم نمىدانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت.
📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴.
13.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 توضیحات و توجیهات واهی رائفی پور پیرامون صحبت هایش در موضوع شوخی های اهل بیت علیهم السلام ...
🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
🔴 توضیحات و توجیهات واهی رائفی پور پیرامون صحبت هایش در موضوع شوخی های اهل بیت علیهم السلام ... 🌸🌸🌸
📌رائفی پور در این مجلس، باز به سبک همیشگی خود بجای یک عذرخواهی ساده همه منتقدانش را به سوءبرداشت متهم کرده و به توجیه اشتباهش پرداخته است و آسمان و زمین را به هم بافته تا از خودش دفاع کند. حالا ببینیم حرفهای رئیس موسسه مصاف در این ۹ دقیقه چقدر به مطلبی که قبلا گفته بود ارتباط منطقی دارد و آیا میتواند توضیحی برای آن محسوب شود:
۱. می گوید «بارها در جلسات مختلف دینم را به علما عرضه میکنم»
این مطلب هیچ ربطی به اشتباهات و خطاهای شما ندارد. صحت دیانت و اعتقادات کسی، ارتباطی با صحت سخنان و تحلیلهای او ندارد. میخواهید بگویید چون کلیت دیانت و عقائد شما در مسیر اسلام است پس هر چه در هزاران سخنرانیتان گفتید درست است و مورد تایید مراجع است؟!
۲- می گوید «سید نعمت الله جزایری معروف بوده به سرعت در نوشتن. تا ۶۰ جلد کتاب برایش ذکر کردند»
این هم ربطی به اشتباه جنابعالی ندارد. حالا مرحوم جزایری هر کسی بوده و هر تعداد کتاب داشته باشد و به هر صفتی مشهور بوده؛ چه ارتباطی با گفتار شما درباره شوخیهای اهلبیت دارد؟!
۳- بارها می گوید «رهبری به کتاب او اشاره کرده است»
این هم ربطی ندارد. رهبری برای توضیح ضرورت تفکه و شوخی به کتاب زهرالربیع اشاره کرده است. به مطلب شما درباره شوخیهای غیرقابل پخش اهلبیت چه ربطی دارد؟!
۴- می گوید «نهج البلاغه به دستخط مجلسی در مورد ایشان هست»
بنده هر چه این جمله را از اول به آخر و از آخر به اول خواندم نفهمیدم مقصود رائفیپور از این جمله چیست و چه معنایی دارد؟! اگر دوستان ایشان چیزی فهمیدند ما را آگاه کنند.
۵. می گوید «جزایری یک فقیه متصلّب سختگیر اخباری است که در نقل روایت از اهلبیت خیلی سختگیری و دقت دارد»
آقای رائفی پور! متصلب به معنای سختگیری و دقت در نقل روایت نیست. متصلب به کسی میگویند که در عقیده خود خیلی قرص و محکم و استوار است و ربطی به سبک علمی و منهج جمعآوری روایات توسط او ندارد.
۶- می گوید « زهرالربیع جمع آوری فکاهیات تاریخی است همچنین از پیشوایان دین»
شما در سخنرانی قبل (که شروع نزاع بود) گفتید شوخیهای اهلبیت خودش کتاب شده است. آیا مرحوم جزایری زهرالربیع را به غرض جمعآوری شوخی های اهلبیت تدوین کرده است؟! مضافا که قبلا هم عرض شد شوخیهای اهلبیت حجم بسیار بسیار اندکی از این کتاب قطور است.
۷. می گوید « جزایری فقیه اخباری است که وقتی چیزی نقل میکند خودش روی آن احادیث فیلترینگ جدی دارد» رائفی پور بلافاصله از قاعده «تسامح در ادله سنن» یاد میکند!
بالاخره معلوم نشد جزایری در نقل اخبار و روایات، فیلترینگ دارد یا طبق قاعده تسامح در ادله سنن، تسامح به خرج داده و قید فیلترینگ را زده است؟!
۸. می گوید « کتابی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کرده است»
این هم ربطی به سخن پیشین شما و شوخیهای خاص و مثبتِ نود اهلبیت ندارد. رهبری که همه مضامین کتاب را تایید نکردند و صرفا «جایگاه» و «موضوع» کتاب را توضیح دادند.
۹. می گوید « مگر احکام رساله را میشود پشت میکروفن گفت؟ برخی احکام رساله ها مثبت ۹۵ است!»
کدامیک از احکام رساله، مثبت ۹۵ است؟ چرا عادت کردید اینقدر یاوه بگویید و چیزی را که نیست بگویید هست؟ چرا عادت کردید نادانی و جهل خود را فراد بزنید؟
۱۰. می گوید جزایری «حالا فکاهیات را جمع کرده منتظرید دنبال سند باشند؟»
شما که گفتید جزایری فقیه سختگیری است که در نقل روایت سختگیری و دقت به خرج میدهد! حالا چطور شد طی دو دقیقه جزایری تبدیل شد به فقیهی که صدها مطلب بیسند نقل کرده که معلوم نیست واقعا درست باشد؟! چقدر تناقضگویی برایتان عادت شده است.
۱۱- می گوید « اگر مهارت سواد رسانهای ندارید...»
شما سواد رسانهای دارید که بازیگران را به فحشاء و تجاوز متهم کردید و هیچ شاهدی هم ارائه نکردید؟ شما سواد رسانهای دارید که سید جمال واعظ را یهودی کردید و هیچ سندی نشان ندادید؟ از کدام مهارت سواد رسانهای سخن میگویید که هیچ اثری در هزاران سخنرانیتان نیست؟
۱۲- می گوید «البته شاید در استخدام کلمات، خوب و مناسب عمل نکردم»
همین اقرار شما نشان میدهد سواد رسانهای هم ندارید و خودتان شایستهتر هستید که مهارت سواد رسانه بیاموزید تا نه هر سخنی را بگویید و نه هر سخنی را هر طور که بر زبانتان آمد بگویید.
۱۳. می گوید «یک مشت بیکار نشستند و فقط کلیپ تقطیع میکنند»
آقای رائفی پور! شما با این مدل سخن گفتن و اتهام زدن به منتقدانتان بیش از پیش خود را بیارج و اعتبارتر میکنید. این مدل اتهام زدن نشان از ضعف شما دارد. بهتر نیست در مسیر خود، تجدید نظر کنید؟ شهرت و دیدهشدن را از راههای معقولتری دنبال کنید بهتر نیست؟ آیا لازم است وقتی صلاحیت علمی ندارید به مباحث دینپژوهی و تفسیرقرآن و تاریخ اسلام و نقل حدیث و ... بپردازید؟ آیا صرف احساس تکلیف، بدون صلاحیت علمی و تخصص، اخلاقاً مجوز این است که درباره هر موضوعی اظهارنظر کنیم؟
۱۴. می گوید «مگر معصوم نمیگوید اشتباهات یک نفر را خصوصی به او بگویید؟ اول بپرسیم»
از چه کسی بپرسیم؟ مگر حضرتعالی اصلاً راهی برای ارتباط مستقیم با خودتان گذاشتید که استعلام کنیم؟ مگر موسسه تحت امرتان اصلاً پیامهای ما را به شما میرساند؟ اگر هم میرساند مگر اصلاً پاسخی برای منتقدان و پرسشگران مهیا کرده است؟ از کدام تذکر خصوصی حرف میزنید وقتی خودتان هیچ سازوکاری برای آن طراحی نکردید و صرفاً عدهای مجیزگو پشت تلفن نشاندید تا هر نقدی مطرح میکنیم فقط بگویند «کلیپها تقطیع شده است»؟
🔸ملاحظه کنید که ۹ دقیقه سخن رائفیپور هیچ ارتباطی با مطلبی که درباره شوخیهای اهلبیت گفته بود نداشت و خودش مصداق نشر اشتباهات و پاک کردن شیشه با دستمال کثیف است. چه حکیمانه فرمودند که من كثر كلامه كثر خطاؤه (بحار الأنوار ج ۷۱ ص ۲۹۱)
#آفت_بیسوادی
#رائفی_پور ۴
@naghde_tavahhomat
⁉️آیا فقط شیعیان بهشتی هستند ؟
در پاسخ به سؤال فوق سه دیدگاه وجود دارد:
1️⃣ دیدگاه افراطی (کثرتگرایان یا پلورالیسم):
این گروه معتقدند: همه مذاهب و شرایع حق بوده و پیروان آنها هم اهل نجات میباشند.
باید توجه داشته باشیم عقل سلیم چنین دیدگاهی را متناقض نما(پارادوکسیکال) و غیر مقبول میداند و نمیپذیرد.
از باب مثال: چگونه ممکن است؛ همعقیده کسی که میگوید خدا جسمانی است و همعقیده کسی که میگوید خداوند غیر جسمانی است، جمع شود؟!!! و هر دو اهل نجات ؟
2️⃣ دیدگاه تفریطی (انحصارگرایان):
این طیف معتقد هستند: یک مذهب حق هست و پیروان همین مذهب حقه، اهل نجات میباشند و بهشت جای دیگران نیست.
اما با توجه به آیات شریفه قرآن کریم و روایات آل الله علیهم صلوات الله این نظر نیز با این کلیت، صحیح نیست.
3️⃣ دیدگاه اعتدال: (شمول گرایان)،:
این گروه بر این عقیده هست که: هرچند مذهب حق، یک مذهب بیشتر نمیتواند باشد (شیعه)، ولی پیروان دیگر مذاهب میتوانند اهل نجات باشند با این شرط که، در شناخت مذهب حق کوتاهی نکرده و به تعبیری جاهل مقصر نباشند (لجوج ومعاند نسبت بهحق) که در این صورت استحقاق عذاب دارند و الا اگر جاهل قاصر بوده، یعنی مذهب حق به آنها نرسیده و یا اتمامحجت بر آنها نشده باشد ، اهل نجات هستند .
قران کریم در تأیید این نظریه میفرماید: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ «و ما تا رسول نفرستيم (و بر خلق اتمام حجّت نكنيم) هرگز كسى را عذاب نخواهيم كرد». (1)
پینوشت:
1. اسراء/15
⁉️ آیا «قدم بد» داشتن که در
بین مردم رایج است و به بعضی از
افراد نسبت میدهند؛ صحت دارد؟
✅ اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنهکار بودن، باعث میشود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است.
در قرآن کریم، ریشهی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیانشده است. در سورهی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1)
در روایتی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم میشود». (2)
ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و بههیچوجه نمیتوان دیگران را متهم به این امور کرد.
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیتها، اعمال انسانها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن.
1. شوری/30
2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،
النص، ص: 241
از مهم ترین اعمال ماه رجب
🔸خدا رحمت کند مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری را ایشان خیلی سفارش می کرد به این عمل در طول #ماه_رجب، این دستور در روایت هم آمده است که هر کس ده هزار سوره توحید را با نیت صادق در ماه رجب بخواند روز قیامت در حالی وارد محشر میشود که مانند روز اول تولد از تمام گناهانش خارج و پاک شده است و هفتاد ملک او را به بهشت بشارت میدهند.
آیت الله کشمیری می گفتند :
مرحوم قاضی و بعضی از اساتید به این عمل بسیار سفارش میکردند.
🔸ده هزار سوره توحید وقتی تقسیم بر «سی روز» ماه بشود برای هر روز کمی بیش از ۳۰۰ سوره باید خواند که این مقدار خیلی زمان نیاز ندارد،اگر این تعداد سوره توحید در طول ماه #رجب خوانده شود بسیار پربرکت است و یک باره انسان را سبک میکند.
این عمل در پرونده اعمال انسان باید باشد و درکل ماه رجب هم باید خوانده شود نه اینکه طی چند روز تمام آن را به جا آورد.
🖋حجت الاسلام حاج شیخ
جعفر ناصری
#پرسش_و_پاسخ از آیت الله مصباح
🔹️پرسش:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته امشب، یعنی شب جمعه اول ماه رجب برای ادای نماز مغرب و عشا و اعمال لیلة الرغائب مثل هر سال به مسجد رفتیم، ناگهان امام جماعت گفت که این اعمال بدعت است و از طریق اهل سنت این روایت نقل شده و خود اهل سنت هم راوی را تکذیب میکنند، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟
🔸️پاسخ:
برادر گرامی سلام علیکم و رحمة الله نماز خاص لیلة الرغائب که سید بن طاووس در کتاب اقبال نقل فرموده است مانند اکثر اعمالی که برای زمانها و مناسبتهای خاص وارد شده را میتوان انجام داد. و بهتر این است که برای مراعات جهت احتیاط به قصد رجا به جا آورده شود؛ در این صورت شبههی بدعت هم رفع میشود. خداوند شما را به رضایش موفق بدارد.
هدایت شده از مصباحیه ...
4_5974524960159301665.mp3
950.5K
📢بشنوید: 👇
🎙نظر عالم رجالی برجسته،
آیت الله سید احمد مددی درباره لیلة الرغائب؛
🔹سند لیلة الرغائب حدیثی است که آثار جعل در آن، من راسه الی ذیله واضح است/
لیلة الرغائب از لیالی مشهور اهل سنت پس از تراویح است...
سیدبن طاووس احتمالا از کتاب اهل سنت نقل کرده و بعلت تسامح در ادله سنن نقل کرده و سند را نقل نکرده که مرسل و ضعیف میشه.
در کتب معتبر قبل سید نیامده.
سندش در وسایل و بحار، ضعیفه.