هدایت شده از حکمت ایرانی
تنها کسی که در حوزهها بدنبال حفظ آثار حوزههای گذشتگان به طور جامع بود علامه حسن زاده آملی بود که به قول خودش دنبال کنندهای ندارد و منقطع است.
🔸 #یادداشت_ویژه
🔵ملکوتی که به ملکوت پیوست
🔮حکیم بزرگ، استاد اصغر طاهرزاده
✅بسم الله الرحمن الرحیم
ما هیچوقت در کلام او جز تشعشعات انوار ملکوتی نمییافتیم. حقیقتاً ملکوتی بود که به زمین آمده بود تا مزه ملکوتیبودن انسان را به مخاطبانش بچشاند و برای همیشه نشان دهد چگونه میشود در غوغای متلاطم رضاخان و پسر او، سیطره ملکوتی خود را با روش خاصی که روش او بود عالمگیر کند تا حقیقت گم نشود. اساساً روحی بود که بر زمین مجسم شده بود به همان معنایی که عشق نبود، سلطانِ عشق بود و همراه با جناب مولوی باید در مورد او گفت:
دیگرانت عشق میخوانند و من سلطان عشق
ای تو بالاتر ز وهم این و آن بیمن مرو
آری! راههای رجوع به عشق در بستر انقلاب اسلامی کم نیست. و حضرت آیت الله حسنزاده یکی از آن راهها بود. میفرمودند وقتی شهدا را به قم میآورند من در گوشهای میایستم و خطاب به این جوانان عزیز عرض میکنم: «السلام علیکم یا اولیاء الله». ملاحظه کنید کسی این سخن را میگوید که اولیای الهی را میشناسد و حال متوجه است که بستر انقلاب اسلامی چگونه «وَلیپرور» شده است.
خوش خرامان میروی ای جان جان بیما مرو
ای حیات دوستان در بوستان بیما مرو
این جهان با تو خوش است و آن جهان با تو خوش است
این جهان بیما مباش و آن جهان بیما مرو
آری! او به بهترین نحو به سوی جبروت خرامید و این مائیم که چشم به همه شخصیت او باید بیندازیم تا در خرامیدن او به همان مسیری بخرامیم که این جهان ما و آن جهان ما مانند جهانی شود که او در آن بهسر میبرد به همان معنایی که در زمین، آسمانی بود.
شب ز نور ماه روی خویش را بیند سپید
من شبم، تو ماهِ من بر آسمان بیما مرو
خار ایمن گشت ز آتش در پناه لطف گل
تو گلی ما خارِ تو، در گلستان بیما مرو
اگر این قصه همه علمای بالله است، در مورد آیت الله حسنزاده شاخص است و در زیر سایه او انسان حقیقتاً از خارهای آزاردهنده توهّمات دنیایی ایمن بود. اساساً کلمات او گلستانی بود بیخار، و افقی بود سراسر نور. آینده ما با نوعی یگانگی با چنین شخصیتهایی از سیطره کمّیّت آزاد میگردد. به همین جهت با حضور در چنین تاریخی و در بستر شخصیت حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» و با نظر به شهدایی چون حاج قاسم میتوان گفت:
وایِ آن کس کو در این ره بینشانِ تو رود
چو نشانِ ما تویی ای بینشان بیما مرو
ما عالِم بزرگواری را از دست دادیم که بیش از آنکه او را در کتابهایش جستجو کنیم، باید در شخصیتش و در طنین صدای ملکوتیاش او را دنبال کنیم تا به افقهای دوری که اشاره میکند، حاضر باشیم.
راستی را! خودِ شخصیت او یک اشاره نبود؟! به طور خاص رحمت الهی بر او باد که «عاش سعیدا و مات سعیدا».
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره
🏴اربعین حسینی که هندسه الهی برای تسهیل فَرَج آل محمد(ص) است، بر دلشکستگان محفل اشک و آه اباعبدالله الحسین و قلب محزون صاحب الزمان ارواحناه تسلیت و تعزیت باد.
🌹امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
«عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلاَةُ اَلْإِحْدَى وَ اَلْخَمْسِینَ وَ زيَارَةُ اَلْأَرْبَعِینَ وَ اَلتَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ اَلْجَبِینِ وَ اَلْجَهْرُ بِبِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ»
(بحار الأنوار, ج۸۲, ص۷۵)
🔰علامات مومن پنج چیز است: ۵۱ رکعت نمازگذاردن(در شبانه روز با ۱۷رکعت نماز واجب و ۳۴رکعت نافله) و زیارت اربعین نمودن و انگشتر در دست راست کردن و پیشانی بر خاک ساییدن(بر خاک سجده نمودن) و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
👌منظور از «مومن» در حدیث شریف، «شیعه اثنی عشری» می باشد.
🤲اللّٰهُمَّ عَجِّل لوَليّٖكَ الْفَرج
🖤چهل روز است دل،دلــــــــبر نـــدارد
▪️حسین انگشت و انگـــــــشتر ندارد
▪️چهل روز است زهرا گــشـته گریان
▪️حسین بر خون خود گردیده غلـطان
▪️چهل روز است زیــنب می کِشد آه
▪️کنار علـــقمه شرمنده شد مــــــاه
▪️چهل روز است مــــــولا ســـر ندارد
▪️رباب باوفــــــــــــا اصغر نـــــــــــدارد
▪️چهل روز است عالم غرق نور اسـت
▪️زن خولی تماشــای تنـــــــــور است
▪️چهل روز است آل الله غریــب است
▪️نــوای کاروان اَم یجــــــــــــیب است
▪️چهل روز است دل،منـــــــــزل ندارد
▪️بگــــــــــــــو دریای غم ساحل ندارد
▪️فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) تسلیت باد🏴
🏴ماجرای زیارت مزار امام حسین (علیه السلام) توسط جابربن عبدالله انصاری
▪️امام خامنه ای:
«چه آمدن خاندان پیغمبر در روز اربعین به کربلا - که بعضی روایت کردهاند - درست باشد یا درست نباشد، ظاهرا در این تردیدی نیست که جابربنعبدالله انصاری به همراه یکی از بزرگان تابعین - که نام او را بعضی عطیه گفتهاند، بعضی عطا گفتهاند و احتمال دارد عطیهبنحارث کوفی حمدانی باشد؛ بههرحال یکی از بزرگان تابعین است که در کوفه ساکن بوده - این راه را طی کردند و در این روز بر سر مزار شهید کربلا حاضر شدند. شروع جاذبهی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است... جابربنعبدالله جزو مجاهدین صدر اول است... حالا جابر شنیده است که حسینبنعلی را به شهادت رساندهاند.
▪️جگرگوشهی پیغمبر را با لب تشنه شهید کردهاند. از مدینه راه افتاده است؛ از کوفه، عطیه با او همراه شده است. عطیه روایت میکند که: «جابربنعبدالله به کنار شط فرات آمد، آنجا غسل کرد، جامهی سفید و تمیز پوشید و بعد با گامهای آهسته، با احترام به سمت قبر امام حسین (علیهالسلام) روانه شد. آن روایتی که من دیدم اینطور است، میگوید: وقتی به قبر رسید، سه مرتبه با صدای بلند گفت: «الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر»؛ یعنی وقتی که میبیند که چطور آن جگرگوشهی پیغمبر و زهرا را، دست غارتگر شهوات طغیانگران، اینطور با مظلومیت به شهادت رسانده، تکبیر میگوید. بعد میگوید: از کثرت اندوه، جابربنعبدالله روی قبر امام حسین از حال رفت، غش کرد و افتاد. نمیدانیم چه گذشته است، اما در این روایت میگوید، وقتی به هوش آمد، شروع کرد با امام حسین صحبت کردن: «السلام علیکم یا آل الله، السلام علیکم یا صفوه الله». ۱۳۸۵/۰۱/۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بخشی از مراسم عزاداری شب اربعین در اولین سال رهبری امام خامنهای
#الحسین_یجمعنا
در اربعین تنها موضوعی که مطرح است موضوع زیارت امامحسین(ع) است چون اولین زائرش جابر بوده است و در این روز زیارت امامحسین(ع) سنت شده است.
اربعین جز موضوع زیارت امامحسین(ع) هیچ چیز دیگری ندارد، موضوع تجدید عزای اهل بیت نیست، موضوع آمدن اهل بیت به کربلا نیست، اصلًا راه شام از کربلا نیست، راه شام به مدینه از خود شام جدا میشود.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۶۸)
motahari_nab
🌹 امام صادق(علیه السلام) : پولی که خرج زیارت حسین(علیه السلام) شود ، برمیگردد.
♦️امام صادق(علیه السلام) در مورد زیارت مزار امام حسین(علیه السلام) : هر كه او را زيارت كند ، خداوند نيازهايش را برآورد و آنچه از امور دنيا كه برایش اهمیت داشته را كفايت فرمايد و همچنین زيارت امام حسین(علیه السلام) رزق بنده را زیاد میکند ، و آن چه برای زیارت هزينه كند ، برمیگردد.
📚تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۵
🌹رهبرمعظم انقلاب:
خدای متعال بر ما منت گذاشته و پیادهروی اربعین را خلق کرده است
♦️الحمدلله جوانهای ما راه را پیدا کردند و میلیونها نفر از مردم ما و مردم غیر ما، مردم عراق و دیگران، در این راه حرکت میکنند، این هم یکی از حوادث بسیار برجستهای است که خدای متعال منت گذاشته بر ما و این حادثه را برای ما خلق کرده است، این شد یک نماد.
♦️همیشه اربعین پیادهروی بود امّا این حرکت عظیم که یک نماد بسیار زیبا و پرشکوهی از حضور پیروان اهلبیت و علاقمندان به اهلبیت هست؛ این نبود، ما این را نداشتیم، این را خدای متعال در اختیار ما گذاشت، خدا را بایستی شاکر باشیم. ۹۶/۸/۱۵
"زائر زيارت اربعين عاقبت بخير ميشود"
🌷 آیت الله فاطمي نيا :
استادي داشتم كه از كبار اولياي خدا بود ، ميفرمود براي زيارت اربعين پاداشي است كه براي عمل ديگر نيست:
"زائر اربعين امام حسين (علیه السلام) عاقبت بخير ميشود"
اين شامل كساني هم كه از راه دور زيارت ميكنند، ميشود.
@Farsna_5848013249596884947.mp3
2M
🎙فلسفه اربعین
و اربعین امام حسین(علیه السلام)...
حجت الاسلام قرائتی
🌹 اعمال روز اربعین
▪️ روز اربعین تکمیل انقلاب بزرگ عاشوراست و برای این روز اعمال بسیاری از سوی معصومین(ع) مطرح شده است، چنانکه امام رضا (ع) در این مورد میفرمایند:" براستی محرم ماهی است که مردمان عهد جاهلیت جنگ و خونریزی را در آن حرام میشمردند لیکن خونهای ما را در این ماه حلال شمردند، و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان را به اسارت کشیدند و آتش در خیمههای ما افروختند و آنچه در آنها زاد و توشه داشتیم به یغما بردند و حرمت رسول الله(ص) را در امر ما نگاه نداشتند..."
❶ «زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین»
در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) روایت شده که فرمود: " علامت مؤمن پنج چیز است،
۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن
۲- و زیارت اربعین کردن
۳- و انگشتر بر دست راست کردن
۴- و جَبین (پیشانی)را در سجده بر خاک گذاشتن
۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."
❷ «غسل اربعین و توبه»
❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)
❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه
❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار
❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله
❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
📚 وسائل الشیعه ج۱۰ ص۳۷۳
76747330__6061992201070575693.mp3
5.57M
🌹زیارت اربعین
♦️ حاج مهدی سماواتی
▫️ رهبر انقلاب: دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همهی مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه السّلام) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند. ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
🚩 زیارت اربعین :
امام صادق عليه السلام فرمود :
در روز اربعين زيارت مىكنى هنگامى كه روز بلند شده باشد و مىگويى :
اَلسَّلاَمُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ
السَّلاَمُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ
السَّلاَمُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ
السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ
السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلاَدَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلاَلَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ
اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ
أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلاَبِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [اَلطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلاَمُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ عَدُوِّكُمْ
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ [أَجْسَامِكُمْ] وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
پس دو ركعت نماز مىكنى و دعا مىكنى به آنچه مىخواهى.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هم اکنون، مراسم وداع با پیکر علامه فقید حضرت آیتالله حسنزاده آملی در آمل...
🔹پیکر علامه حسنزادهآملی از بین جمعیت خارج شد تا با بالگرد (هلیکوپتر) به روستای ایرا بخش لاریجان منتقل شود.
علیرضا شریعت فرماندار آمل:
🔹به دلیل ازدحام جمعیت پیکر علامه حسنزاده آملی با بالگرد به « ایرا »، روستای زادگاهش جهت خاکسپاری منتقل خواهد شد.
🔹حضور در روستای ایرا برای جمعیت تشییع کننده حاضر در شهر آمل امکان پذیر نیست و این روستا گنجایش ازدحام جمعیت حاضر را ندارد و به همین دلیل فضا تنها محدود به خانواده ، اقوام و برخی از مسوولان و عوامل برگزاری مراسم خواهد بود.
🌹🌹🌹
ارأيتَ مَن حَمَلوا علَی الاعواد؟!
ارأيتَ كيفَ خَبا ضياءُ النادي؟!
جبلٌ هَوى لو خرّ في البحر اعتدى
مِن وقعه متتابع الأزباد
ما كنتُ اعلمُ قبلَ حَطّك فی الثری
انّ الثری تَعلو عَلَی الاطواد
آیا دیدی چه شخصیتی را روی چوبهای تابوت حركت دادند؟ و آیا دیدی چگونه شمع محفل خاموش شد؟ كوهی فرو ریخت كه اگر این كوه به دریا ریخته بود دریا را به هیجان می آورد و سطح آن را كف آلود می ساخت. من قبل از آنكه خاک، تو را در برگیرد باور نمی كردم كه خاک می تواند روی كوههای عظیم را بپوشاند
📸نمایی از تشییع پیکر عرشی
استاد علامه #حسنزاده در آمل
▪️بوی حسین میدهد زائر کربلای او
ره به بهشت میبرد مسافر ولای او
آنکه به سوی کوی او آبله پای میرود
مرهم درد خویش را میخرد از عطای او
پای پیاده از نجف تا به حریم کربلا
سعی صفا و مروه است در نگه خدای او
محشر اربعین او عرصه حق و باطل است
باک ندارد از خطر عاشق و مبتلای او
دیده زائر حسین ابر بهار میشود
تا نظرش فتاد بر کعبه دلربای او
یاد لبان تشنه اش شعله به سینه افکند
وای ز دستتای فرات از غم ماجرای او
شیعه! نماز عشق را در صف او اقامه کن
تا بشود نصیب تو در دو جهان لقای او
صورت آرزو به دل دیده به راه مانده تا
همره زائران شود راهی کربلای او
🌹🌹🌹
✔️نگاهی به تاریخچه پیادهروی اربعین
🔸بازنشر | به بهانه پیادهروی عظیم اربعین حسینی
🖊سید سجاد مرتضوی
🔹از نقلهای تاریخی این گونه به دست میآید که تشرف به بارگاه ائمه اطهار(ع) با پای پیاده، از زمان حضور ائمه رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت گرفته است؛ ولی در قرنهای گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومتهای مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده و همان گونه که زیارت ائمه اطهار(ع) در زمانها و مکانهای مختلف دچار سختیهای فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.
🔹حاکمان حکومتهای شیعی مانند حکومت آل بویه و حکومت صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشتهاند. بنا به نوشته ابن جوزی، جلال الدولة، یکی از نوادگان عضدالدولة، در سال ۴۳۱ ه. ق با فرزندان و جمعی از یاران خود برای زیارت، رهسپار نجف شده و از خندق شهر کوفه تا مشهد امیرالمؤمنین(ع) در نجف را که یک فرسنگ فاصله بود، پیاده و با پای برهنه پیمود.
🔹در زمان حکومت صفویه نیز اهتمام بسیاری بر زیارت با پای پیاده صورت گرفته است. شاه عباس صفوی و علمای بزرگ عصر ایشان همچون مرحوم شیخ بهایی، برای رواج فرهنگ زیارت در بین مردم، در سال ۱۰۰۹ ه. ق از اصفهان عزم مشهد کرده و با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) رفت. نقلهای دیگر تاریخی نیز شهادت بر این مطلب میدهد.
🔹علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار(ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشتهاند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) رفتهاند و مرحوم آخوند خراسانی (قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف میشدند. میرزا حسین نوری (قده) اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائرین امام حسین(ع) به پیادهروی از نجف تا کربلا اقدام میکردند و این سفر، سه روز به طول میانجامید.
🔹تشرف به کربلا با پای پیاده، تا زمان محدث نوری (قده) بین طلاب و فضلای حوزه نجف رسم بود، ولی با وارد شدن اولین نوع از اتومبیلها به منطقه، سفرهای کاروانی تعطیل شده و به دنبال آن، زیارت با پای پیاده نیز بسیار کمرنگ شد و به فراموشی سپرده شد. ولی پس از مدتی و با مطرح شدن آیتاللهالعظمی سید محمود شاهرودی (قده) به عنوان یکی از اساتید و مدرسان با نفوذ معنوی حوزه نجف، به علت التزام و اصرار ایشان در پیاده رفتن به کربلا، مجددا مسئله پیاده رفتن به کربلا به عنوان یک سفر مقدس رایج شد و با توجه به این که در این سفر، بعضی از ایرانیان نیز گاهی اوقات، ایشان را همراهی میکردند، رفته رفته مردم عراق به این مسئله توجه نموده و این گونه سفرهای مقدس رواج یافت.
🔹ایشان حدود ۲۶۰ مرتبه، مسیر کربلا را با پای پیاده پیموده و در این سفر معنوی، جمعی از اطرافیان و شاگردان، ایشان را همراهی میکردند. این امر سبب شد تا پیادهروی کربلا بین طلاب و حوزویان رواج بسیاری پیدا کند و نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارتهایی که به کربلای معلی داشتهاند، براى کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیمودهاند. این امر، چنان بین روحانیون ساکن در نجف اشرف رواج پیدا کرده بود که غالب طلاب بارها مسیر این شهر تا بارگاه امام حسین(ع) را پیاده پیموده و حتی در غیر زمان اربعین و عرفه نیز گروههایی از طلاب، پیاده به سمت کربلا حرکت میکردند. غالب علمای معاصر نیز در سفر پیاده کربلا شرکت کرده و کرامات و خاطرات زیبایی از این سفرها نقل شده است.
🔹سفر پیاده تا کربلا، به مرور زمان در عراق گسترش بسیاری پیدا کرد و در مناسبتهای مختلف، زائران امام حسین(ع) از سراسر این کشور، به سمت کربلا حرکت کرده و با پای پیاده مسیر شهرشان تا کربلای معلی را میپیمودند و در بین آن مناسبتها، پیادهروی اربعین از جایگاه ویژهای برخوردار بود. با روی کار آمدن دولت بعث عراق، حکومت با این مسئله به شدت برخورد نموده و بسیاری از زائرین پیاده را اسیر و اعدام کرد و این مراسم مذهبی را به تعطیلی کشانید، ولی بعد از سقوط صدام، عشق حسینی، دلباختگان امام حسین(ع) را به سمت خود کشانده و دوباره این سنت حسنه و ارزشمند را برپا کرده است.
🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21846/amp
🔻🔻🔻
⚡️نقدی به پیادهروی جاماندگان
✍مهدی مسائلی
چند سال پیش نوشتم که پیادهروی اربعین مقدمهای برای زیارت اربعین است و ورای آن موضوعیت ندارد.
یعنی خود پیادهروی بدون مقصد آن، مورد توجه و توصیه نیست. اما برای ما این مقدمه تبدیل به اصل شده است. از این جهت سعی میکنیم برای کسانی که راهپیمایی به سمت کربلا را درک نکردهاند، راهپیماییهای محلی در شهرها تدارک ببینیم و حتی راهپیمایی را به سایر مناسبتها همچون سوگواری شهادت امام رضا(ع) توسعه دادهایم.
این موضوع اگرچه در نگاه ابتدایی، به خاطر شورآفرینی آن در جهت تبلیغ دین و مذهب مطلوب جلوه میکند، ولی موجب تورم مناسک مذهبی میشود که چند مفسده دارد:
۱. رخصتهای دینی و منطقةالفراغها را تصرف میکند، و مردم هر روز با مناسبت جدید دینی روبرو میشوند. با این رویکرد فرد دیندار باید وقت و زمان بیشتری به شعائر و نمادها اختصاص دهد و به جای اینکه روح و باطن دینداری در زندگی او جاری باشد نمادها تظاهر بیشتری دارند.
۲. مناسک جدید، مناسک اصلی دین را کمرنگ میکند و حتی بعضی افراد برای اهمیت دادن به این مناسک جدید، آنها را با مناسک اصلی دین مقایسه میکنند و از برتری مناسک جدید سخن میگویند. نمونهی آن مقایسهی راهپیمایی اربعین با حج است.
ممکن است افرادی ظرفیت بزرگداشت مناسک اصلی و جدید دینداری را تواَمان داشته باشند، ولی عموم مردم این قدرت و توان را ندارند.
۳. مناسک جدید که به قدرتنمایی تشیع توسط عوام و خواص معرفی میشود، نمادهای تشیع را از اسلام، هرچه بیشتر متفاوت میکند.
ایننکته را نیز بیافزایم اگر در دین یا مذهب بزرگداشتی برای امری قرار داده شده است نباید آن را از حالت توقیفی بودن(توقف بر بیان شارع) خارج کرد و مصالح آن را به موارد مشابه تعمیم دهیم؛ چون اینکار منجر به مناسکسازی شده و اصل دین را تضعیف میکند. چنانچه در روایات آمده است که تبرک به قصد شفا تنها به تربت امام حسین(ع) اختصاص دارد. امام موسی کاظم (ع) در روایتی میفرمایند:
وَ لَا تَأْخُذُوا مِنْ تُرْبَتِی شَیْئاً لِتَتَبَرَّکُوا بِهِ فَإِنَّ کُلَّ تُرْبَةٍ لَنَا مُحَرَّمَةٌ إِلَّا تُرْبَةَ جَدِّیَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهماالسلام فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَهَا شِفَاءً لِشِیعَتِنَا وَ أَوْلِیَائِنَا؛
چیزى از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید؛ چرا که هر خاکى جز تربت جدم حسین بن علی علیهماالسلام بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت کربلا را براى شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.
(شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، چ1، تهران: نشر جهان،1378ق، ج1، ص104)
............
@azadpajooh