eitaa logo
فرهنگ کوثر ۲
97 دنبال‌کننده
138 عکس
14 ویدیو
28 فایل
ارتباط با مدیر @Kosaryharam ارسال آثار: @VM_Admin نشانی کانال @Mkosary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قرض 🔻 قرض گرفتن و قرض دادن احکامی دارد: 1⃣ قرض دادن به کسی که نیاز دارد از مستحبات اکیده وگاهی واجب است. 2⃣ طلبکار نمی تواند منزل و لوازم منزل مدیون را بفروشد مگر آنکه مدیون منزل یا لوازم اضافی داشته باشد. 3⃣ مدیون باید در موعد مقرر دَین خود را بپردازد. 4⃣ زیاد گرفتن طلبکارحرام است بلکه به همان مقدار که قرض داده می تواند از بدهکاردریافت کند و اگر اضافه بگیرد ربا و حرام است مگر خود مدیون دوست داشته باشد مقداری اضافه تر بدهد. 5⃣ قرض، صیغه خاصی ندارد. 6⃣ اگر مدیون پول ندارد باید کار کند و بدهی خود را بپردازد . 7⃣ در پرداخت دین قصد تقرب الی الله شرط نیست پس اگر بدهکار برای ریا یا برای ثابت کردن خوش حسابی خود بدهی خود را می پردازد دین خود را پرداخت کرده. ولی اگر برای رضای خداوند بدهی اش را می پردازد علاوه بر اینکه دین خود را پرداخته ثواب نیز می برد. (۱) 8⃣ اگر بدهکار پول دارد ولی برای فرار از دست طلبکار مسافرت می کند در این سفر باید نمازهای خود را کامل بخواند و اگر ماه رمضان است باید روزه خود را بگیرد. چون سفر، سفر معصیت است. (۲) 9⃣ اگر در حال نماز هستیم و طلبکار آمد و بعدا او را نمی بینیم باید نماز را بشکنیم و طلب او را بدهیم. (۳) ـــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی، ج۲ ،ص۳۹۲. ۲- همان، ج۱، ص۶۹۶. ۳- توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۶۳۲. ✍سید جعفر ربانی @haramqom_kosar
💠 پرداخت خرجی 🔻 پرداخت خرجی سه گروه بر انسان واجب است: ۱. پدر ومادر، ۲. فرزند، ۳. همسر (زن) گرچه در عده طلاق رجعی باشد به شرط اینکه قبل از طلاق ناشزه نشده باشد. 🔹 ولی باید توجه داشت که بین خرجی پدر و مادر و فرزندان از یک سو و بین خرجی زن از سوی دیگر، دو تفاوت وجوددارد: ▫ تفاوت اول: خرجی دادن به پدر و مادر و یا فرزندان در صورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست مثلا فرزندی که ثروت دارد بر پدر و مادرش واجب نیست خرجی او را بدهد یعنی می تواند از مال خود بچه خرج بچه کند. 🔹 اما در مورد همسر چنین نیست یعنی چه زن ثروت داشته باشد یا نداشته باشد خرجی او برشوهرش واجب است. ▫ تفاوت دوم: اگر انسان خرجی پدر ومادر یا فرزندان را نداد ، معصیت کرده ولی مدیون نمی ماند. اما در مورد همسر چنین نیست به هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار مدیون می ماند که در زمان حیاتش باید بدهد و الا باید بعد فوت از اصل مالش بردارند مگرزن رضایت دهد. (۱) 🔹 تذکر: فقها فرموده اند چنانچه انسان مالک حیوانی باشد باید خرج آن را بدهد و یا آن را بفروشد. ✍ سیدجعفر زبانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. الروضة البهیه، فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج۶، ص۷۳ - عوائدالایام فی بیان قواعد الاحکام ومهمات مسائل الحلال والحرام، ص۴۳۲. @haramqom_kosar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جهانگردی، معروف یا منکر؟ 🔹 در این سی سال اخیر حاکمیت تفکر توسعه غربی پس از جنگ تحمیلی آن قدر رسانه ها پیدا و پنهان در فواید و آثار مثبت جهانگردی و گردشگری کتاب و مقاله و فیلم و گزارش و مستند و کلیپ تبلیعی پخش کرده اند که کسی جرائت طرح این گونه پرسش ها ندارد. ❓ راستی گردشگری و جهانگردی اصولا معروف است یا منکر؟ ❓ مفید است یا مضر؟ ❓ آثار مثبت ‌و منفی آن چیست؟ ❓یک نوع است یا چند نوع؟ ❓سفرهای گردشگری ایرانیان به کجا مفید است و به کدام مقصد زیان بخش و خطرناک؟ ❓کدام نوع گردشگری و نمونه هایش‌ حلال است و کدام نوع آن حرام و منکر؟ ❓آیا همه انواع آن و هرگونه رفت ‌و آمد به خارج و داخل فارع از هر هدف و انگیزه و نتیجه و وسیله و لباس و آداب و روشی اقدامی مبارک و مفید است؟ ❓فرهنگ و آداب گردشگران و مقصد و مقصود آنان هیچ نقشی در خوبی و‌ بدی و ارزشیابی گردشگری ندارد؟ ❓رابطه گردشگری با دیگر روش ها و شیوه های کسب درآمد ملی چیست؟ ❓چرا گردشگری صدها برابر کشاورزی و صنعت و معدن و دامداری و دانش و فن ، تبلیغ و ترویج و حمایت می شود؟ ❓آیا می دانیم چه میزان ارز کشور صرف حمایت از سفرهای خارجی و تفریحات مرفهان بی درد شده است و روابط بی مرز با کفار چه دستاوردهای اخلاقی و سیاسی و فرهنگی داشته است؟ ❓آیا بر پایه تبلیعات بی اندازه در ترویج توریسم و جهانگردی ورود گردشگر به کشور بیشتر بوده است یا خروج ایرانیان گردشگر از کشور؟ ❓چرا صادقانه اعلام نمی شود؟ هزینه و بودجه تخصیص یافته برای جذب گردشگران چقدر بوده و چه دستاورد اقتصادی و فرهنگی داشته است؟ ❓چرا همیشه از ارز آوریِ گردشگری، گفتگو می شود ولی از میزان ارز بری و هزینه های تخصیص یافته برای جذب گردشگران گفتگو نمی شود؟ ❓آیا سفرهای فراوان و گردشگری ایرانیان به خارج ارز آور است یا برعکس یا هردو و یا هیچکدام؟ ❓آیا می دانید سالانه چه هزینه های از بیت المال برای جذب گردشگر انجام شده و می شود؟ ❓آیا می دانید که بی ثبات ترین درآمدها و بودجه ها که از سوی کشورهای مقصد و مبدا هر دو تهدیدپذیر است تکیه بر درآمدهای حاصله از جهانگردی است؟ ▫ چه خوب است نگاهی به زندگی مدیران و مسئولان نهاد گردشگری در سال های پس از انقلاب اسلامی داشته باشیم و معروف و منکرهای مربوط به این نهاد و نهادهای مشابه را بهتر بشناسبم. ❓راستی مبانی فقه گردشگری و حلال و حرام آن چیست؟ ❓آیا فتوای فقهای بزرگی همچون امام خمینی قدس سره که نجاست کفار و اهل کتاب را ذاتی می دانستند، در پیشگیری از سلطه اجانب بر بلاد اسلامی و کنترل جهانگردی اثر گذار نبود؟ ❓آیا کشورهای حامی اسرائیل در شمار کفار حربی و دشمن مسلمانان اند یا دوست و بی طرف محسوب می شوند؟ ❓آیا گردشگری بین بلاد اسلامی و کشورهای بلاد کفر و دشمنان پیدا و پنهان فرقی ندارد؟ چرا تبلیعات گردشگری همیشه در پی جذب گردشگران کشورهای غربی است و برای جذب مسلمانان برنامه ریزی بیشتری انجام نمی شود؟ چرا همیشه به جیب گردشگران چشم دوخته ایم و درباره قلب ومغز آنان برنامه ای نداریم؟ ⁉ و ده ها پرسش دیگر ؟؟؟ والسلام علیکم ✍ محمود مهدی پور ۱۳۹۸/۹/۲۶ ش. @haramqom_kosar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چهل حدیث «رفق و مدارا» 🔸 مؤلف: اسماعیل محمدی 🔸 چاپ و نشر: انتشارات زائر 🔸 نوبت و سال چاپ: اول / پاییز ۱۳۹۸ 🔸 شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه 🔸 قیمت: ۶۰۰۰۰ ریال #رفق_مدارا #گلشن_حدیث #کانال_فرهنگ_کوثر @haramqom_kosar
💠 مقدمه کتاب چهل حدیث «رفق و مدارا» 🔹 حمد و ستایش خداوند بی‌نظیر را که مهربان‌ترین است و فاصله مهربانی او با مهربانی بندگان قابل سنجش نیست و حد و اندازه مهربانی او ناپیداست و درود و سلام بر آخرین فرستاده او که خلق نیکو و مهربانی برجسته‌ترین صفات اوست و خاندان مهربان او که پس از خدای تعالی آنان‌اند که همه مردم را دوست دارند، سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت مردم را می‌خواهند و دوست دارند تا مردم سعادت ابدی را در سایه تلاش و کوشش همراه با مهربانی به دست آورند. 🔹 در حقیقت کلام خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام روح و جان آدمی را صفایی پاکیزه و معنوی می‌بخشد و نورانیت می‌آورد، یکی از موضوعاتی که در کلام خاندان رسالت بسیار بر آن تأکید شده است. 🔹 مدارا و مهربانی و خلق حسن و آسان‌گیری با بندگان خداست، جملات و کلماتی که از لسان حقیقت‌گوی معصومین علیهم السلام درباره رفق و مدارا و مهربانی صادر شده برای عالم و عامی سودمند است؛ هر که آن را نشنود خود را از خزانه‌های حکمت محروم کرده است و بسیاری از فرصت‌ها را از دست خواهد داد، احادیث وارده در خصوص رفق و مدارا آنچنان دقیق و درست است که هر انسانی را با هر گرایش و مکتبی می‌تواند تا قله‌های موفقیت رهنمون سازد. 🔹 سخن و سیره معصومین علیهم السلام بسیار به رفق و مدارا فرا می‌خواند ولی گاهی هم در برابر زورگویی و لجاجت ستمگران داخلی و خارجی، شدت و صلابت و قاطعیت را لازم می‌شمرد و چنین است که همیشه رفق و مدارا، ثمربخش باشد، همان‌طور که در نامه ۴۶ نهج البلاغه آمده است. 🔹 مدیران، معلمان، مسئولان و همه آن‌هایی که در گوشه و کنار دنیا زندگی می‌کنند، می‌توانند با عمل به همین روایات رفق و مدارا به بهترین مدیران، معلمان و مسئولان تبدیل شوند. 🔹 حقیقتاً باید این روایات را بارها و بارها بخوانیم تا حفظ کنیم و تلاش کنیم تا در عمل هم بدان‌ها پایبند باشیم. آن‌گاه که عامل شدیم می‌بایست منتظر آثار و برکات آن باشیم اهمیت رفق و مدارا تا آنجاست که پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید که به مدارا کردن با مردم مبعوث شده‌ام و در کلمات سایر معصومین علیهم السلام هم چقدر خوب و زیبا رفق و مدارا ترسیم شده است. 🔹 بخش زیادی از روایات این مجموعه از کلمات امیر مؤمنان علی علیه السلام و از کتاب گرانسنگ حدیثی غررالحکم و دررالکلم اثر دانشمند گرانمایه عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی است که به حسب شماره ارجاع داده شده است. 🔹 شما را به مطالعه این مجموعه فخیم و دیگر کتب حدیثی سفارش می‌کنیم و توفیق فهم و عمل به گفتار معصومین علیهم السلام را از خداوند خواهانیم. ✔ در پایان از برادر گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی‌پور که با نظارت و اهتمام ایشان مجموعه‌های فراوان حدیثی و به سرانجام رسیده، تشکر می‌نمایم. ✍ اسماعیل محمدی @haramqom_kosar
💠 فرق های نماز و روزه 🔻 بین نماز و روزه چند تفاوت وجود دارد: 1⃣ کسی که مریض یا در سفر است نباید روزه بگیرد ولی با سفر و مرض نماز از انسان ساقط نمی شود. 2⃣ کسی که نماز قضا بر عهده اوست می تواند نماز مستحبی بخواند ولی کسی که روزه قضا بر عهده اوست نباید روزه مستحبی بگیرد.(۱) 3⃣ خانمها در حال حیض و نفاس نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند ولی بعد از پاک شدن، قضای روزه ها را باید بگیرند اما قضای نمازها لازم نیست.(۲) 4⃣ گر چه ترک نماز و روزه بدون عذر گناه زیاد دارد ولی ترک نماز کفاره ندارد اما ترک روزه کفاره دارد. 5⃣ خوابیدن حتی برای یک لحظه نماز را باطل می کند ولی روزه را باطل نمی کند حتی اگر شب قبل تصمیم داشته باشد فردا را روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد روزه اش صحیح است.(۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی ، ج ۱، ص ۸۸۵. ۲- همان، ۲۶۷. ۳- نجاة العباد، ص ۱۵۲. ✍ سید جعفر ربانی @haramqom_kosar
💠 فرق های حج و نماز 🔻 گرچه حج و نماز هر دو از عباداتند ولی بین این دو فرق هایی وجود دارد: 1⃣ برای نماز باید یک نیت کنیم آن هم در اول نماز. پس هنگام رکوع یا سجده و بقیه کارهای نماز نباید نیت جدا گانه بکنیم. ولی در حج، هنگام احرام باید نیت احرام کنیم. و در هنگام طواف باید نیت دیگری برای طواف کنیم. و در هنگام نماز طواف نیت خاصی برای نماز طواف و همین طور تا آخر اعمال (۱) .... 2⃣ از اول نماز تا آخر نماز باید با وضو باشیم. اما در حج بسیاری از اعمال آن وضو لازم ندارد مثل احرام، سعی بین صفا و مروه، رمی جمرات، وقوف در عرفات و مشعر. بله بعضی اعمال حج وضو لازم دارد مثل طواف و نماز طواف. 3⃣ در حج استطاعت شرط است ولی در نماز استطاعت شرط نیست. یعنی انسان به هر صورتی که قدرت دارد باید نماز را بخواند. 4⃣ حج واجب فوری است یعنی همین که کسی مستطیع شد باید برای ثبت نام یا بقیه مقدمات حرکت اقدام نماید. اما در نماز در بیشتر موارد فوریت ندارد مثلا وقت نماز ظهر که داخل می شود چند ساعت فرصت داریم که نماز مان را بخوانیم. بله مستحب است که نماز در اول وقت خوانده شود آنهم به جماعت. (۲) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- این مطلب با مراجعه به کتب فقها مشخص می شود زیرا در ابتدای هر عملی از اعمال حج، نیت آن را ذکر فرموده اند. ۲- الروضة البهیه، ابتدای کتاب الحج. ✍ سید جعفر ربانی @haramqom_kosar
💠 منکرهای پنهان در قالب گزارش و خبر 🔹 در زندگی بسیاری از ما گزارش نویسی مکتوب و یا ارائه گزارش شفاهی کاری روزانه و هفتگی و ماهانه و دست کم سالانه است این کار یکی از فعالیتهای مرسوم و معمول و مداوم همه ادارات و نهادها و شرکت هاست: ▫ گزارش نیازها؛ ▫ گزارش پیشرفت پروژه ها؛ ▫ گزارش مشکلات و موانع طرح ها و برنامه ها؛ ▫ گزارش در آمدها و هزینه ها؛ ▫ گزارش اهداف و آرمانها؛ ▫ گزارش کار اشخاص و ادارات و نهاد ها، گزارش کار واحدها بخش ها و عاملان واقعی و دروغین و عناصرمباشر و مؤثر اقدامات مثبت و منفی؛ ▫ گزارش کیفیت و میزان وجود مواد مختلف در فرآورده ها و کالاها؛ ▫ گزارش تفریغ بودجه کشورها، ▫ گزارش حضور و غیاب کلاسها و پرسنل ادارات؛ ▫ گزارش ارزیابی کارایی نیروها و میزان استحکام محصولات صنعتی؛ ▫ گزارش میزان قصور و تقصیر اشخاص و نهادها در حوادث و اتفاقات گوناگون برای تصمیم گیری قصایی و سیاسی ▫ گزارش فعالیتهای اقتصادی و میزان تولید توزیع و مصرف و صادرات و واردات کالاها؛ 🔹 همه این اقدامات نوعی خبر است که می تواند مصداق دروغ گویی دروغ نویسی عمدی و سهوی و اظهارنظر بدون آگاهی باشد گزارش دروغ در هر موضوع و به هر شخص و مقام اجتماعی منکر است و به هر میزان مخاطبانی گسترده تر و مؤثرتر داشته باشد؛ منکری بزرگتر و خطرناکتر و سبب ضرر و زیان بیشتر شناخته می شود. 🔹 اصلاح فرد و جامعه و ملت و دولت بدون اصلاح خبرگزاری ها رسانه ها و مطبوعات و انواع رسانه ها امکان پذیر نیست. دست ها و زبانها و قلم ها باید بر مدار صداقت بچرخد تا شریعت اجرا شود و حقیقت نمایان گردد و ملت سیمای زیبای عدالت را تماشا کند. 🔻 به این چند حدیث توجه کنید. ▫ قال الصادق علیه السلام : 🔸 «من صدق لسانه زکی عمله» 🔹 هرکس زبانش راست بگوید عملش پاکیزه خواهد بود. 📚 الکافی، ج ۲، ص۱۲۰. ▫ قال علی علیه السلام: 🔸 «الصدق امانه و الکذب خیانه» 🔹 صداقت نماد امانت و دروغگویی نشان خیانت است. 📚 غررالحکم، ص ۱۵. ▫ قال علی علیه السلام: 🔸 «الصدق اخو العدل» 🔹 صداقت برادر عدالت است. 📚 میزان الحکمه، ج۲، ص۱۵۷۲. 🔹 از امام سجاد علیه السلام پرسیدند مجموعه شرایع دین چیست؟ ▫ حضرت در پاسخ فرمود : 🔸 «قول الحق و الحکم بالعدل و الوفا بالعهد 🔹 یعنی عصاره دین در این سه اقدام نهفته است. ▫ سخن حق و حق گویی. ▫ داوری و ارزیابی عادلانه . ▫ وفاداری نسبت به عهد و میثاق. 📖 الخصال ص۹۰ ح ۱۱۲ والسلام علیکم ✍ محمود مهدی پور ۱۳۹۸/۱۰/۲ ش. @haramqom_kosar