eitaa logo
فرهنگ کوثر ۲
98 دنبال‌کننده
138 عکس
14 ویدیو
28 فایل
ارتباط با مدیر @Kosaryharam ارسال آثار: @VM_Admin نشانی کانال @Mkosary
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تحلیل های معروف و منکر در حوادث تلخ طبیعی و انسانی 🔹 روش برخورد با خطا و خیانت از نگاه عقل و دین و سیره عاقلان جهان متفاوت است. 🔹 همیشه خیانت توسط دشمنان و نفوذی ها انجام می شود؛ ولی خطا ناخواسته از جهل و غفلت و کوتاهی دوستان پدید می آید. 🔹 در هر حادثه تلخ و شیرین باید حادثه به خوبی شناخته شود و در حوادث انسانی دو موضوع به طور ‌دقیق مورد بررسی قرار گیرد. ▫️ علم و جهل کدامیک در پیدایش حادثه نقش دارد؟ ▫️ عمد و سهو کدامیک عامل اصلی وقوع حادثه است؟ 🔹 در بررسی علل پیدایش اتفاقات ناگوار هیچ گاه جای دوست و دشمن ‌را عوض نکنیم. با عمد و شبه عمد و خطا یکسان برخورد نکنیم. 🔹 کار دشمن، تغییر جایگاه شهید و جلاد و عوضی معرفی کردن دوست و دشمن است. 🔹 در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی پس از ترور مظلومانه سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی دشمن دو هدف را به موازات هم دنبال می کند: 1️⃣ دشمن سپاه پاسداران را تروریست معرفی کند. 2️⃣ اگر به این هدف نرسید، آنرا فاقد تخصص و مغرور و بی مهارت جلوه می دهد. 🔹 از نقش دشمنان قسم خورده بیرونی در ناامن کردن فضای کشور و سهم نفوذی ها در ساختار مخابراتی و دفاعی و مدیریتی کشور هیچ سخن نمی گوید. 🔹 خطای افراد و احیاناً واحدها را به کل و سیستم نسبت می دهد. 🔹 اندیشمندان کشور، باید از شیوه تولید و نشر اخبار و گزارشها و تحلیل های آنان، اهداف پنهان دشمنان را به خوبی شناسایی کنند. 🔹 خطاها و جدایی های دوستان، دشمنان را به طمع می اندازد تا بین دوستان جدایی و دشمنی و بدبینی ایجاد کنند. 🔹 سفیر انگلیس به فکر دلسوزی برای شهدا و جانباختگان فاجعه سقوط هواپیمایی اوکراین در تهران می افتد. و بر موج غم های مصیبت زدگان کشتی طمع می راند و تور ماهیگیری می گسترد. 🔹 خانواده های عزادار و مدیران کشور بیشتر به هوش باشند. همیشه دشمن تلاش می کند با دلسوزی کاذب و اشک تمساح، مؤمنان را متهم کند و با تفرقه افکنی به دست نیروهای داخلی و فریب خورده، بدون زحمت و هزینه به اهداف شیطانی خود دست یابد. 🔻 ریشه حوادث تلخ، در همه حوادث غمبار و دردناک عالم سه گونه عامل را می توان برشمرد: ▫️ عامل الهی؛ ▫️ عامل طبیعی؛ ▫️ عامل انسانی. 🔹 در عوامل انسانی هم گاهی حادثه مولود خطا است و گاهی نتیجه خیانت. 🔹 تکلیف در برابر حوادث مشکوک این است که نسبت به مؤمنان حس ظن داشته باشیم ولی نسبت به کفار و منافقان با سوء ظن و بدبینی، حوادث را تحلیل و ریشه یابی کنیم؛ ولی کفار همیشه تلاش دارند مؤمنان یا طبیعت و احیاناً خداوند را مسئول حوادث رنج آفرین جهان معرفی کنند. 🔹 درحدیث علوی درباره نقش الهی و فلسفه حوادث تلخ چنین می خوانیم؛ 🔅 الإمامُ عليٌّ عليه السلام: إنّ البلاءَ للظّالمِ أدبٌ، و للمؤمنِ امتحانٌ، و للأنبياءِ دَرَجةٌ، و للأولياءِ كَرامةٌ: بحار الانوار ج۷۸ ص ۱۹۸. 🔹 بلا براى ستمگر تأديب (تنبيه) است و براى مؤمن آزمايش و براى پيامبران [ترفيع] درجه و براى اوليا تكريم و نوعی زمینه رشد است. والسلام علیکم ✍️ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۱/۱ ش. @haramqom_kosar
🌹 گلشن معروف🌷 درس هفتاد وهفت 🌴 معروف ومنکر در تشکیل جلسات خصوصی ‼️ روزانه هزاران جلسه خصوصی وغیر علنی در سطح جهانی ومنطقه ای و سطوح مختلف ملی واستانی وشهرستانی و روستایی در بخشهای مختلف دولتی وخصوصی تشکیل می شود جلسات نهاد های بین المللی و شرکتهای خصوصی همه گاهی معروف است و گاهی مصداق منکرات بزرگ وکوچک شناخته می شود . جلسات غیر علنی مجلس شورای اسلامی جلسات شوراهای عالی و شوراهای اقماری .نشست ها واجلاسهای سیاسی واقتصادی وفرهنگی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگ عمومی استانها همه وهمه گاهی معروف است وگاهی منکر . گاهی حاضران مدافع فرهنگ گناه و بیداد وانحراف ومنکرند. وگاهی دلخوش به فرهنگی که هست نه فرهنگی که باید باشد.. اگر منطور از فرهنگ‌عمومی همین اوضاع واحوالی است که هست نیازی به تشکیل شورای فرهنگ عمومی نیست . زیرا افکار واحوال واوصاع ورفتار عمومی مردم اگر هر چه هست مقبول ومطلوب شناخته می شود؛ دیگرنیازی به شور ومشورت ندارد .اگر منظور فرهنگی است که باید باشد ولی نیست؛اینجاست که شورای فرهنگ عمومی ودیگر شوراها فلسفه وجود وتشکیل جلسات دارد . راستی شوراهای فرهنگ عمومی بخشی از زیر محموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید در جهت اصلاح وتغییر وتحول فرهنگ عامه بسوی اهداف وارمانهای انقلاب اسلامی تلاش کند برنامه ریزی وسیاست گداری برای تغییر اوضاع موجود به سوی وصعیت مطلوب وطیفه شورای فرهنگ عمومی است. راستی مدتها شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیل وفشل بود ولی شورا های فرهنگ عمومی در استان ها همچنان تشکیل می شود .همانگونه که اشخاص باید به محاسیه کار خود بپردا رند شوراها هم باید گاهی به ارزیابی روند کار ودستاوردهای جلسات بپردازند وبرای کارآیی بیشتر شوراها وتحقق وظایف الهی و قانونی بکوشند شورای فرهنگ عمومی نهادی برخاسته از انقلاب فرهنگی و دارای رسالتی تحول افرین در جهت اهداف انبیای الهی است.. نواقص وانحرافات اجتماعی در افکار عمومی ورسانه ها اجتماعی واوضاع فراگیر مثبت ومنفی جامعه باید در هر منطقه وناحیه رصد شود وراهکارها و گامهای اصلاحی تشریح وتصویب واجرایی گردد. والا از صرف برگزاری جلسات فرهنگ عمومی آبی گرم نمی شود وخیری بر نمی خیزد. قران کریم در آیه ۱۱۴ سوره .نساء می فرماید: لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺍﺯﮔﻮﻳﻲ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻴﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺟﺰ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ] ﺑﻪ ﺻﺪﻗﻪ ، ﻳﺎ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ، ﻳﺎ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻫﺪ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﺪ ، ﭘﺲ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ .🍎 ✍محمود مهدی پور
💠 احادیث فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔅 حضرت فاطمه عليهاالسلام می فرماید: 🔸 فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛ 🔹 خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد. 📚بحار الأنوار ، ج ۶، ص ۱۰۷. 🔸 فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها؛ 🔹 در خدمت مادر باش؛ زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است. 📚 كنزالعمّال، ح ۴۵۴۴۳ . 🔸 إذا حُشِرتُ يَومَ القِيامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله؛ 🔹 آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد . 📚 احقاق الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹. 🔸 إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا؛ 🔹 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى، از شيعيان مايى و الاّ هرگز. 📚 بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۵. 🔸 حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ : تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه ِ؛ 🔹 از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا و انفاق در راه خدا . 📚 نهج الحياة، ح ۱۶۴. 🔸 يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ؛ 🔹 اى على! من از پروردگارم شرم دارم كه چيزى از تو درخواست كنم كه توان برآوردن آن را نداشته باشى . 📚 بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۵۹. 🔸 بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ؛ 🔹 خوش رويى هنگام روبه رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوش رو واجب مى كند. 📚 همان، ج ۷۵، ص ۴۰۱. 🔸 مَن أصعَدَ إلَى اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ 🔹 هر كه خداوند را بى پيرايه عبادت كند، خداوند برترين مصلحتش را نثار او مى كند. 📚 همان ، ج ۷۰، ص ۲۴۹. 🔸 فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِيها مِنَ الكِبرِ؛ 🔹 خداوند نماز را براى دورى از كبر واجب كرد. 📚 بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۹. 🔸 نَحنُ وَسيلَتُهُ في خَلقِهِ و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحَلُّ قُدسِهِ؛ 🔹 ما [اهل بيت] دست آويز الهى مردمان، بر گزيده خدا و منزلگاه قدس [و پاكى ] اوييم . 📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۱. @haramqom_kosar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احادیث فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔅 حضرت فاطمه عليهاالسلام می فرماید: 🔸 فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛ 🔹 خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد. 📚بحار الأنوار ، ج ۶، ص ۱۰۷. 🔸 فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها؛ 🔹 در خدمت مادر باش؛ زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است. 📚 كنزالعمّال، ح ۴۵۴۴۳ . 🔸 إذا حُشِرتُ يَومَ القِيامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله؛ 🔹 آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد . 📚 احقاق الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹. 🔸 إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا؛ 🔹 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى، از شيعيان مايى و الاّ هرگز. 📚 بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۵. 🔸 حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ : تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه ِ؛ 🔹 از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا و انفاق در راه خدا . 📚 نهج الحياة، ح ۱۶۴. 🔸 يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ؛ 🔹 اى على! من از پروردگارم شرم دارم كه چيزى از تو درخواست كنم كه توان برآوردن آن را نداشته باشى . 📚 بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۵۹. 🔸 بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ؛ 🔹 خوش رويى هنگام روبه رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوش رو واجب مى كند. 📚 همان، ج ۷۵، ص ۴۰۱. 🔸 مَن أصعَدَ إلَى اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ 🔹 هر كه خداوند را بى پيرايه عبادت كند، خداوند برترين مصلحتش را نثار او مى كند. 📚 همان ، ج ۷۰، ص ۲۴۹. 🔸 فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِيها مِنَ الكِبرِ؛ 🔹 خداوند نماز را براى دورى از كبر واجب كرد. 📚 بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۹. 🔸 نَحنُ وَسيلَتُهُ في خَلقِهِ و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحَلُّ قُدسِهِ؛ 🔹 ما [اهل بيت] دست آويز الهى مردمان، بر گزيده خدا و منزلگاه قدس [و پاكى ] اوييم . 📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۱. @haramqom_kosar
💠 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها 🔻 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله عیها، دارای احکامی است: 1️⃣ بهترین سفارشی که پیامبر صلی الله علیه و آله، به حضرت زهرا سلام الله علیها تعلیم فرمودند همین تسبیحات می باشد. [۱] 2️⃣ در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند: دو رکعت نماز که بعد از آن، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویم نزد من بهتر است از هزار رکعت نمازی که این تسبیحات بعد از آن گفته نشود. [۲] 3️⃣ با توجه به روایات وارد شده در مورد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، فقها فرموده اند بهترین تعقیبات، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؛ بر این اساس، شایسته نیست نماز گزاران بلافاصله پس از سلام نماز از جای خود بلند شده و به دنبال کار های روز مره بروند، بلکه این تسبیحات را (که زمان زیادی نمی برد) از دست ندهند. 4️⃣ تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مشتمل است بر ۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمد لله، ۳۳ مرتبه سبحان الله. [۳] 5️⃣ تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مختص به تعقیب نماز واجب نبوده بلکه پس از انجام نماز های مستحبی نیز گفتن آن شایسته است. بلکه فقها فرموده اند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از بهترین ذکر ها می باشد و در هر زمان و مکان و در هر حال که گفته شود ثواب بسیار دارد؛ گرچه تعقیب نماز نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۶۰۶- علامه بحر العلوم (م ۱۲۱۲) در این مورد سروده است: افضله بمستفیض النقل تسبیحة الزهراء ذات الفضل (الدرة النجفیة، ص ۱۵۳). ۲. وسائل الشیعة، ج ۶، ص ۴۴۴. ۳. همان. ✍️ سید جعفر ربانی @haramqom_kosar
🔳عزاداری ایام فاطمیه سؤال۱. آیا شرکت در مراسم عزاداری ایام فاطمیه مستحب است؟ جواب: به طور کلی هر عملی که موجب تعظیم شعائر دینی باشد، دارای اجر و ثواب است. رسیدن صدای گریه زنان به گوش مردان سؤال ۲: در مراسم روضه خوانی و مجالس عزاداری زنان، که در منزل یا حسینیه برگزار می شود، صدای گریه و ناله زنان به گوش مردان نامحرم می رسد، آیا شرعاً اشکال دارد؟ جواب: اگر مفسده ای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد. مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان سؤال ۳: مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان چه حکمی دارد؟ آیا هم نوایی زنان با مداح مرد اشکال دارد؟ جواب: اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود. روضه خوانی توسط زن سؤال ۴. آیا روضه و نوحه خواندن توسط زن در مجالس زنانه در صورتی که نامحرم صدای او را می شنود، جایز است ؟ جواب: اگر زن می داند نامحرم صدای او را می شنود، در صورتی که موجب جلب توجه و تهییج نامحرم، یا مستلزم مفسده دیگری باشد، جایز نیست. بر پا کردن مجالس عزاداری بدون اجازه و رضایت شوهر سؤال ۵: بر پا کردن مجالس عزاداری در منزل، بدون اجازه و رضایت شوهر چه حکمی دارد؟ جواب: به طور کلی استفاده از منزل و آنچه در آن است اگر ملک شوهر باشد، باید با اجازه و رضایت او باشد، و در غیر اینصورت اگر منافاتی با وظیفه زن در قبال شوهر نداشته باشد اشکال ندارد. آرایشگری درایام عزاداری سؤال ۶: آیا آرایشگر می تواند در ایام عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) مغازه اش را باز کرده و آرایشگری کند؟ جواب: فی نفسه حرام نیست. آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری سؤال ۷: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ جواب: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد. تباکی در مراسم عزاداری سؤال ۸: کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟ جواب: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود. شرکت زنان در مراسم عزاداری و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه سؤال ۹: حکم شرکت زنان در مراسم عزاداری و سینه زنی و یا خواندن دعاها و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه چیست؟ جواب: اشکال ندارد، ولی اگر مراسم در مسجد برگزار می شود توقف در مسجد جایز نیست و موقع خواندن دعا از تماس دست و بدن با اسماء متبرکه خودداری کنند. جلسات هفتگی عزاداری اهل بیت (ع) سؤال ۱۰. عزاداری برای اهل بیت (ع )که به صورت جلسات هفتگی برگزار می‌­شود، چه حکمی دارد؟ جواب: به طور کلی عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) امری مطلوب و مورد تأکید ائمه است. جشن عروسی در ایام فاطمیه سؤال ۱۱. الف. برگزاری مراسم عروسی در ایام فاطمیه جایز است؟ ب: در صورت عدم جواز، آیا نسبت به مراسمی که برگزار می شود، تکلیفی داریم؟ جواب: الف. به طور کلی برگزاری مجالس شادی در ایام عزای اهل بیت، به طوری که هتک حرمت اهل بیت(ع) محسوب شود، جایز نیست. ب. با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه ای جز نهی از منکر زبانی ندارید، و در صورت عدم تأثیر، باید به مسؤولین مربوطه اطلاع دهید. پوشیدن لباس های شاد در ایام سوگواری سؤال ۱۲: پوشیدن لباس با رنگ روشن و شاد در ایام سوگواری و عزاداری اهل بیت چه حکمی دارد؟ جواب: اگر به قصد توهین و بی احترامی نباشد و عرفا هم توهین و سبک دانستن محسوب نشود، اشکال ندارد. لباس مشکی در ایام فاطمیه سؤال ۱۳. آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام فاطمیّه مکروه است؟ جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای خاندان عصمت و طهارت(ع) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، دارای اجر و ثواب است. نماز خواندن با لباس سیاه سؤال ۱۴: آیا نماز خواندن با لباس سیاهی که در ایام سوگواری و شهادت اهل بیت پوشیده می شود، مکروه است؟ جواب: نماز با لباس سیاه مکروه است و در غیر نماز کراهتش ثابت نیست و پوشیدن لباس سیاه جهت اظهار حزن در ایام سوگواری اهل بیت مستحسن است. گوش دادن به موسیقی در ایام فاطمیه سؤال ۱۵. آیا گوش دادن به آهنگهای حلال و غمگین در ایام فاطمیه جایز است؟ جواب: اگر خلاف شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت باشد، جایز نیست. گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری سؤال ۱۶: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین حرام است؟ جواب: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت به شادی بپردازند و اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود.. سایت leader.ir
پاسداری از استقلال زلال استقلال آب حیات ملتهاست. استقلال، ریشه در آزادی خدادادی انسان دارد. روزی که خداوند، قدرت اختیار و تصمیم گیری به انسان بخشید; این آب زلال را در گل فرزندان آدم بکار گرفت. «آگاهی » و «آزادی » دو عنصر تشکیل دهنده استقلال فرد و جامعه و ارمغان آسمان به زمین است. انسان با این دو گوهر گرانبها از مرز «جماد» و «نبات » و «حیوان » فراتر می رود و بر قله بلند انسانیت می نشیند، گویی انسان با این دو بال پرواز می کند و آسمان ارزشها را زیر پر و بال خویش می گیرد. استقلال راستین از آن خداست که «ان العزة لله جمیعا» و هر فرد و جامعه به میزان وابستگی و دلبستگی به او می تواند، از بند اغیار آزاد گردد. «عزیز» نام خداست و مؤمن از نام او عزت می گیرد. قرآن کریم، حدود صد بار واژه «عزیز» و «عزت » را با عباراتی همچون; والله «عزیز رحیم »، «عزیز حکیم »، «قوی عزیز» و «عزیز الغفار» در مورد ذات اقدس الهی بکار برده است. خدا در نظام تکوین و تشریع زمینه استقلال افراد و جوامع را فراهم کرده و مسؤولیت و پاسداری از آگاهی و آزادی و عزت و شخصیت انسانی را بر دوش خود وی نهاده است. خداوند، به هیچ وجه به مؤمن اجازه ذلت پذیری و قبول حقارت و پستی نداده است. «توحید» فلسفه استقلال و عزت انسان است و «طاغوت » دشمن آگاهی و آزادی وی. اعتبار جهانی، ابهت بین المللی، پرستیژ و نفوذ در سطح داخل و خارج جز از طریق خداگرایی و اجرای فرمان خدا و حاکمیت احکام الله امکان پذیر نیست. کارگزاران و مدیران جامعه اسلامی قاطعانه باور کنند که با «ترس » و «طمع » از هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی شیاطین داخلی و خارجی نمی توان به عزت دست یافت و تنها راه دستیابی به «عزت اجتماعی » و جایگاه بلند جهانی شناخت و اجرای مو به موی احکام اسلام است هر فرد و ملتی که به یاری دین خدا قیام کند و ارزشهای الهی را پاس دارد، خداوند به او نصرت و عزت می بخشد و عزت جویی از راه گناه و سازشکاری و همرنگی و التماس و دوستی با کفار، «ضلال بعید» است و "خسران مبین." امام سجاد(ع) در دعای بیست و هشتم صحیفه می فرماید: «کم من اناس طلبوا العز بغیرک فذلوا. چه بسیار مردمی که از غیر تو عزت خواستند و ذلیل و خوار شدند.» آنها که در جستجوی خشنودی استکبار جهانی و به بهانه حفظ حیثیت بین المللی، احمقانه با قوانین الهی و فرمان رسالت مخالفت می ورزند و در کار اجرای فرمان خدا کارشکنی می کند، به صریح قرآن، اولئک فی الاذلین. به میزانی که در سیاستگذاری ها گزینشها عزل ونصبها؛ آمد و شدها و بودجه گذاری ها، از استکبار جهانی بیم می بریم و چشم به «صندوق بین المللی کفر» دوخته ایم از توحید راستین دور افتاده و از استقلال محرومیم. پاسداری از استقلال مسلمین و عزت اسلامی در برابر کفر جهانی، وظیفه عمومی امت و بویژه مدیران و بلندپایگان کشورهای اسلامی است..: آفات استقلال سلب استقلال فکری وعزم واراده انسانی خطرناک ترین آفت عزت و استقلال انسانهاست . شبکه های تبلیغاتی با بمباران عقل و اندیشه ملتها آتش تهیه بر هستی انسانها می ریزند و زمینه را برای یورش و هجوم فرهنگی و اقتصادی و نظامی فراهم می آورند. تکذیب دین، تحریف دین، محدود کردن دین، دروغ بستن بر خدا و پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام و هر گونه تفسیر نادرست معارف و قوانین مکتب الهی، ایجاد رخنه در دژ توحید است. توحید «تئوری » استقلال ملتها است و ولایت و رهبری راهنمای تحقق این تئوری آزادی بخش و عدالت آفرین. تضعیف جایگاه فقه و دین شناسی و ولایت فقیه و رهبری به هر بهانه و تحت هر اسم که صورت گیرد ضربه به استقلال فرد و جامعه و آگاهی وآزادی بشریت مظلوم است. و تبلیغات دروغین و بزرگ نمایی و کوچک سازی واقعیات همه و همه آفات استقلال و عزت الهی انسان است. سلب استقلال فرهنگی، ایجاد وابستگی در ادراک و احساس، مسخ انسانیت انسانها و نفی خرد و تعطیل عقل، کاری همچون بت پرستی به حساب می آید.❗️
چهل حديث منتخب از علی بن محمد الهادی (ع) قالَ الا مامُ اءبو الحسن ، علىّ الهادى صلوات اللّه و سلامه عليه : 1- مَنِ اتَّقىَ اللّهَ يُتَّقى ، وَمَنْ اءطاعَ اللّهَ يُطاعُ، وَ مَنْ اءطاعَ الْخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقينَ، وَمَنْ اءسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ اءنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقينَ. ترجمه : فرمود: كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند. و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.   ----------------------------- 2- قالَ عليه السلام : مَنْ اءنِسَ بِاللّهِ اسْتَوحَشَ مِنَ النّاسِ، وَعَلامَةُ الاُْنْسِ بِاللّهِ الْوَحْشَةُ مِنَ النّاسِ. ترجمه : فرمود: كسى كه با خداوند متعال مونس باشد و او را اءنيس خود بداند، از مردم احساس وحشت مى كند. و علامت و نشانه اءنس با خداوند وحشت از مردم است يعنى از غير خدا نهراسيدن و از مردم احتياط و دورى كردن . ----------------------------- 3- قالَ عليه السلام :السَّهَرَ اءُلَذُّ الْمَنامِ، وَالْجُوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ. ترجمه : فرمود: شب زنده دارى ، خواب بعد از آن را لذيذ مى گرداند؛ و گرسنگى در خوشمزگى طعام مى افزايد يعنى هر چه انسان كمتر بخوابد بيشتر از خواب لذت مى برد و هر چه كم خوراك باشد مزّه غذا گواراتر خواهد بود . ----------------------------- 4- قالَ عليه السلام : لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ عَلَيْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إ لَيْهِ، فَإ نَّما قَلْبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ. ترجمه : فرمود: از كسى كه نسبت به او كدورت و كينه دارى ، صميّميت و محبّت مجوى . همچنين از كسى كه نسبت به او بدگمان هستى ، نصيحت و موعظه طلب نكن ، چون كه ديدگاه و افكار ديگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد. ----------------------------- 5- قالَ عليه السلام : الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إ لَى الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ اءذَمُّ الاْ خْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجيَّةٌ سَيِّئَةٌ. ترجمه : فرمود: حسد موجب نابودى ارزش و ثواب حسنات مى گردد. تكبّر و خودخواهى جذب كننده دشمنى و عداوت افراد مى باشد. عُجب و خودبينى مانع تحصيل علم خواهد بود و در نتيجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد. بخيل بودن بدترين اخلاق است ؛ و نيز طَمَع داشتن خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.   ----------------------------- 6- قالَ عليه السلام : الْهَزْلُ فكاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ صَناعَةُ الْجُهّالِ. ترجمه : فرمود: مسخره كردن و شوخى هاى - بى مورد - از بى خردى است و كار انسان هاى نادان مى باشد. ----------------------------- 7- قالَ عليه السلام : الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ. ترجمه : فرمود: دنيا همانند بازارى است كه عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند و عدّه اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند. ----------------------------- 8- قالَ عليه السلام : النّاسُ فِى الدُّنْيا بِالاْ مْوالِ وَ فِى الاَّْخِرَةِ بِالاْ عْمالِ. ترجمه : فرمود: مردم در دنيا به وسيله ثروت و تجمّلات شهرت مى يابند ولى در آخرت به وسيله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد. ----------------------------- 9- قالَ عليه السلام : مُخالَطَةُ الاْ شْرارِ تَدُلُّ عَلى شِرارِ مَنْ يُخالِطُهُمْ. ترجمه : فرمود: همنشين شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستى و شرارت تو خواهد بود. ----------------------------- 10- قالَ عليه السلام : أهْلُ قُمْ وَ أهْلُ آبَةِ مَغْفُورٌلَهُمْ ، لِزيارَتِهِمْ لِجَدّى عَلىّ ابْنِ مُوسَى الرِّضا عَلَيْهِ السَّلامُ بِطُوس ، الا وَ مَنْ زارَهُ فَأصابَهُ فى طَريقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّماءِ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ. ترجمه : فرمود: اهالى قم و اهالى آبه - يكى از شهر های حوالى ساوه - آمرزيده هستند به جهت آن كه جدّم امام رضا عليه السلام را در شهر طوس زيارت مى كنند. و سپس حضرت افزود: هر كه جدّم امام رضا عليه السلام را زيارت كند و در مسير راه صدمه و سختى تحمّل كند خداوند آتش را بر بدن او حرام مى گرداند.
💠 وابستگی به کفار و طاغوتها، بزرگترین منکر 🔻 مهمترین شعار های مردم در جریان انقلاب اسلامی عبارت بود از: ▫️ استقلال؛ ▫️ آزادی؛ ▫️ جمهوری اسلامی؛ 🔹 اکنون در چهل و یکمین سال پیروزی نگاهی به ابعاد استقلال و میزان موفقیت در آن به عنوان اولین خواست ملت مسلمان ضرورتی دوباره و دو چندان دارد. شناخت استقلال بدون فهم انواع وعلل وابستگی امکان پذیر نیست. 🔹 امروز هم هنوز میدان انتخابات صحنه درگیری طرفداران استقلال و حامیان وابستگی به بیگانگان است. 🔰انواع وابستگی 🔹 وابستگی انواع و اقسام و درجات فراوان دارد: ▫️ وابستگی فرهنگی ▫️ وابستگی در روشها ▫️ وابستکی در پژوهشها ▫️ وابستگی در آموزشها ▫️ وابستگی در ابژار و کالاها ▫️ وابستگی سیاسی ▫️ وابستگی حقوقی ▫️ وابستگی افتصادی ▫️ وابستگی صنعتی ▫️ وابستگی پولی ▫️ وابستگی بیمه ای ▫️ وابستگی مخابراتی ▫️ وابستگی در حمل ونقل زمینی، هوایی و دریایی و ریلی ▫️ وابستگی صنایع دارویی ▫️ وابستگی در صنایع غذایی ▫️ در امورساختمانی ▫️ در امور راهسازی ▫️ درصنایع معدنی ▫️ وابستگی در حفاری و استخراج و فرآوردهای معدنی ▫️ وابستگی در صنایع تبدیلی در فروش نفت و کالاهای پتروشیمی. ▫️ وابستگی در صنعت نساجی و لباس ▫️ درصنایع در امور دامداری ▫️ وابستگی در صنایع لبنی ▫️ وابستگی در مواد اولیه لوازم مصرفی ▫️ وابستگی در درمان وبهداشت ▫️ وابستگی در تجهیزات پزشکی وپیرا پزشکی ▫️ وابستگی در صنایع مخابرات و ارتباطات ▫️ وابستگی در کشاورزی ▫️ وابستگی در صنایع آب و برق. وگاز 🔹 مهمترین نقطه قوت ما در سایه عقاید اسلامی استقلال رهبری و ولایت فقیه، و پاسداری از استقلال صنایع دفاعی و نظامی است . شیطان بزرگ امیدوار بوده و هست که گوهر آسمانی ولایت الهی را از امت بگیرد واستقلال دفاعی ونظامی را با مذاکرات برجامی محو و نابود کند همانگونه که انرژی هسته ای را به تعطیل کشاند. 🔹 میزان ارزیابی برای شناخت معروف و منکر در قوانین و مصوبات دولتی و لوایح برنامه و بودجه و عزل و نصب ها و کاندیداها و گزینشها هماهنگی با اصل استقلال و آزادی و حکومت اسلامی است. 🔹 هر نهاد و مصوبه و قانون و شخصی که در جستجوی استقلال مسلمانان از کفار باشد منادی معروف و شایسته حمایت و کمک و انتخاب است و هر شخص حقیقی و حقوفی و نهاد و موسسه و اقدام و تلاشی که سبب وابستگی مسلمانان به کفار بین المللی و نهادهای بیگانه شود مصداق آشکار منکر است. 🔹 ولایت خدا و رسول و پیشوایان اهل بیت علیهم السلام وفقهای عادل ونایب امام ع بزرگترین معروف و همکاری و سازش با کفار و دشمنان عترت علیهم السلام بزرگترین منکر است. والسلام علیکم ✍️ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ش. @haramqom_kosar
💠 معروف و منکر در حوزه انتخابات چیست؟ 🔹 اصل نامزد شدن؛ تحقیق در باره کاندیداها ؛ حضور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح هر یک مصداق معروف بزرگ سیاسی اجتماعی است اما و اما با رعایت ده ها نکته که رعایت آن قبل و بعد و حین انتخاب لازم است. ✳️ در زمینه فعالیتهای انتخاباتی ده ها نوع اقدام معروف و منکر وجود دارد که در چند بخش می توان آنها را دسته بندی کرد: ◽️معروف و منکر در حوزه کار مجریان، ◽️معروف و منکر در اقدامات کاندیداها، معروف و منکر در اقدامات رأی دهندگان، ◽️معروف و منکر در رفتار ناظران انتخابات، ◽️معروف و منکر در اقدامات رسانه ها و فضای حقیقی و مجازی، ◽️معروف و منکر در اقدامات موافقان و مخالفان اصل انتخابات. 🔻در اینجا فهرستی از منکرات انتخابات تقدیم می شود: 🔹 تأیید بی جا و رد ناروای نامزدهای نمایندگی، بدون تحقیق کافی، 🔹 یأس از اثرگذاری انتخابات در سرنوشت مردم، 🔹 بدبینی به همه کاندیداها و عموم مجریان، 🔹 بی تفاوتی نسبت به صالحان و فاسدان، 🔹 رأی فروشی به هر انگیزه و به هر قیمت، 🔹 خریداری رای به هر شیوه و هر دلیل، 🔹 تقلب و جابجا کردن آراء نامزدها، 🔹 کاهش وقت رأی گیری، 🔹 ایجاد موانع فیزیکی و روانی در جریان رأی گیری، 🔹 رأی گیری از فاقدان شرایط قانونی صدور شناسنامه و کارت ملی قلابی، 🔹 عدم نظارت دقیق بر صندوق ها، 🔹 دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات، 🔹 رأی دادن بر اساس همشهری گری و طایفه گرایی، 🔹 رأی دادن بر اساس خویشاوندی، 🔹 رأی دادن بر اساس قول استخدام و انتصاب اشخاص خاص، 🔹 رأی دادن براساس قول ارتقا و تفکیک در تقسیمات کشوری، 🔹 رأی دادن بر اساس دریافت بودجه بیشتر برای شهرستان خاص، 🔹 رأی دادن به دروغ گویان، 🔹 رأی دادن به ترسوها، 🔹 رأی دادن به ریاست طلبان، 🔹 رأی دادن به سازشکاران، 🔹 رأی دادن به سکولارها، 🔹 رأی دادن به کفار، 🔹 رأی دادن به منافقان، 🔹 رأی دادن به فاسقان، 🔹 رأی دادن به سفیهان و کم‌خردان، 🔹 رأی دادن به صورت رأی سفید و بی اثر، 🔹 رأی دادن مسلمان ‌به غیر مسلمان و اقلیت های مذهبی، 🔹 رأی دادن به دختران و زنان مجرد، 🔹 رأی دادن به بدحجابان و مخالفان حجاب، 🔹 رأی دادن‌ به قاطعان رحم‌، 🔹 رأی دادن به مرتکبان هر یک از گناهان کبیره، 🔹 رأی دادن به کسانی که گناهان صغیره را تکرار می کنند. 🔹 رأی دادن به کسانی که به دلیل شرایط فکری و اخلاقی و بدنی از انجام وظیفه ناتوان هستند. 🔹 رأی دادن به مرفهان بی درد، 🔹 رأی دادن به سرمایه سالاران، 🔹 رأی دادن به غربزدگان، 🔹 رأی دادن به حامیان گروهک های ضد اسلامی، 🔹 رأی دادن‌ به اعضای فرقه های انحرافی، 🔹 رأی دادن به صاحبان حقوق های نجومی، 🔹 رأی دادن به اختلاس گران‌، 🔹 رأی دادن به محکومان دادگاه های اسلامی، 🔹 رأی دادن به هواداران دشمنان خارجی و داخلی اسلام، 🔹 رأی دادن به کسانی که مدارک علمی خود را در کشورهای محارب و شبه محارب دریافت کرده اند. ✳️ محاسبه ناقص و کاهش و افزایش دروغین آرا کاندیداها. ✍ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ش. ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا