چهل حديث منتخب از علی بن محمد الهادی (ع)
قالَ الا مامُ اءبو الحسن ، علىّ الهادى صلوات اللّه و سلامه عليه :
1- مَنِ اتَّقىَ اللّهَ يُتَّقى ، وَمَنْ اءطاعَ اللّهَ يُطاعُ، وَ مَنْ اءطاعَ الْخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقينَ، وَمَنْ اءسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ اءنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقينَ.
ترجمه :
فرمود: كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند.
و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.
-----------------------------
2- قالَ عليه السلام : مَنْ اءنِسَ بِاللّهِ اسْتَوحَشَ مِنَ النّاسِ، وَعَلامَةُ الاُْنْسِ بِاللّهِ الْوَحْشَةُ مِنَ النّاسِ.
ترجمه :
فرمود: كسى كه با خداوند متعال مونس باشد و او را اءنيس خود بداند، از مردم احساس وحشت مى كند.
و علامت و نشانه اءنس با خداوند وحشت از مردم است يعنى از غير خدا نهراسيدن و از مردم احتياط و دورى كردن .
-----------------------------
3- قالَ عليه السلام :السَّهَرَ اءُلَذُّ الْمَنامِ، وَالْجُوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ.
ترجمه :
فرمود: شب زنده دارى ، خواب بعد از آن را لذيذ مى گرداند؛ و گرسنگى در خوشمزگى طعام مى افزايد يعنى هر چه انسان كمتر بخوابد بيشتر از خواب لذت مى برد و هر چه كم خوراك باشد مزّه غذا گواراتر خواهد بود .
-----------------------------
4- قالَ عليه السلام : لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ عَلَيْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إ لَيْهِ، فَإ نَّما قَلْبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.
ترجمه :
فرمود: از كسى كه نسبت به او كدورت و كينه دارى ، صميّميت و محبّت مجوى .
همچنين از كسى كه نسبت به او بدگمان هستى ، نصيحت و موعظه طلب نكن ، چون كه ديدگاه و افكار ديگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.
-----------------------------
5- قالَ عليه السلام : الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إ لَى الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ اءذَمُّ الاْ خْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجيَّةٌ سَيِّئَةٌ.
ترجمه :
فرمود: حسد موجب نابودى ارزش و ثواب حسنات مى گردد.
تكبّر و خودخواهى جذب كننده دشمنى و عداوت افراد مى باشد.
عُجب و خودبينى مانع تحصيل علم خواهد بود و در نتيجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد. بخيل بودن بدترين اخلاق است ؛ و نيز طَمَع داشتن خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.
-----------------------------
6- قالَ عليه السلام : الْهَزْلُ فكاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ صَناعَةُ الْجُهّالِ.
ترجمه :
فرمود: مسخره كردن و شوخى هاى - بى مورد - از بى خردى است و كار انسان هاى نادان مى باشد.
-----------------------------
7- قالَ عليه السلام : الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.
ترجمه :
فرمود: دنيا همانند بازارى است كه عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند و عدّه اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند.
-----------------------------
8- قالَ عليه السلام : النّاسُ فِى الدُّنْيا بِالاْ مْوالِ وَ فِى الاَّْخِرَةِ بِالاْ عْمالِ.
ترجمه :
فرمود: مردم در دنيا به وسيله ثروت و تجمّلات شهرت مى يابند ولى در آخرت به وسيله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد.
-----------------------------
9- قالَ عليه السلام : مُخالَطَةُ الاْ شْرارِ تَدُلُّ عَلى شِرارِ مَنْ يُخالِطُهُمْ.
ترجمه :
فرمود: همنشين شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستى و شرارت تو خواهد بود.
-----------------------------
10- قالَ عليه السلام : أهْلُ قُمْ وَ أهْلُ آبَةِ مَغْفُورٌلَهُمْ ، لِزيارَتِهِمْ لِجَدّى عَلىّ ابْنِ مُوسَى الرِّضا عَلَيْهِ السَّلامُ بِطُوس ، الا وَ مَنْ زارَهُ فَأصابَهُ فى طَريقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّماءِ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ.
ترجمه :
فرمود: اهالى قم و اهالى آبه - يكى از شهر های حوالى ساوه - آمرزيده هستند به جهت آن كه جدّم امام رضا عليه السلام را در شهر طوس زيارت مى كنند.
و سپس حضرت افزود: هر كه جدّم امام رضا عليه السلام را زيارت كند و در مسير راه صدمه و سختى تحمّل كند خداوند آتش را بر بدن او حرام مى گرداند.
💠 وابستگی به کفار و طاغوتها، بزرگترین منکر
🔻 مهمترین شعار های مردم در جریان انقلاب اسلامی عبارت بود از:
▫️ استقلال؛
▫️ آزادی؛
▫️ جمهوری اسلامی؛
🔹 اکنون در چهل و یکمین سال پیروزی نگاهی به ابعاد استقلال و میزان موفقیت در آن به عنوان اولین خواست ملت مسلمان ضرورتی دوباره و دو چندان دارد. شناخت استقلال بدون فهم انواع وعلل وابستگی امکان پذیر نیست.
🔹 امروز هم هنوز میدان انتخابات صحنه درگیری طرفداران استقلال و حامیان وابستگی به بیگانگان است.
🔰انواع وابستگی
🔹 وابستگی انواع و اقسام و درجات فراوان دارد:
▫️ وابستگی فرهنگی
▫️ وابستگی در روشها
▫️ وابستکی در پژوهشها
▫️ وابستگی در آموزشها
▫️ وابستگی در ابژار و کالاها
▫️ وابستگی سیاسی
▫️ وابستگی حقوقی
▫️ وابستگی افتصادی
▫️ وابستگی صنعتی
▫️ وابستگی پولی
▫️ وابستگی بیمه ای
▫️ وابستگی مخابراتی
▫️ وابستگی در حمل ونقل زمینی، هوایی و دریایی و ریلی
▫️ وابستگی صنایع دارویی
▫️ وابستگی در صنایع غذایی
▫️ در امورساختمانی
▫️ در امور راهسازی
▫️ درصنایع معدنی
▫️ وابستگی در حفاری و استخراج و فرآوردهای معدنی
▫️ وابستگی در صنایع تبدیلی در فروش نفت و کالاهای پتروشیمی.
▫️ وابستگی در صنعت نساجی و لباس
▫️ درصنایع در امور دامداری
▫️ وابستگی در صنایع لبنی
▫️ وابستگی در مواد اولیه لوازم مصرفی
▫️ وابستگی در درمان وبهداشت
▫️ وابستگی در تجهیزات پزشکی وپیرا پزشکی
▫️ وابستگی در صنایع مخابرات و ارتباطات
▫️ وابستگی در کشاورزی
▫️ وابستگی در صنایع آب و برق. وگاز
🔹 مهمترین نقطه قوت ما در سایه عقاید اسلامی استقلال رهبری و ولایت فقیه، و پاسداری از استقلال صنایع دفاعی و نظامی است . شیطان بزرگ امیدوار بوده و هست که گوهر آسمانی ولایت الهی را از امت بگیرد واستقلال دفاعی ونظامی را با مذاکرات برجامی محو و نابود کند همانگونه که انرژی هسته ای را به تعطیل کشاند.
🔹 میزان ارزیابی برای شناخت معروف و منکر در قوانین و مصوبات دولتی و لوایح برنامه و بودجه و عزل و نصب ها و کاندیداها و گزینشها هماهنگی با اصل استقلال و آزادی و حکومت اسلامی است.
🔹 هر نهاد و مصوبه و قانون و شخصی که در جستجوی استقلال مسلمانان از کفار باشد منادی معروف و شایسته حمایت و کمک و انتخاب است و هر شخص حقیقی و حقوفی و نهاد و موسسه و اقدام و تلاشی که سبب وابستگی مسلمانان به کفار بین المللی و نهادهای بیگانه شود مصداق آشکار منکر است.
🔹 ولایت خدا و رسول و پیشوایان اهل بیت علیهم السلام وفقهای عادل ونایب امام ع بزرگترین معروف و همکاری و سازش با کفار و دشمنان عترت علیهم السلام بزرگترین منکر است.
والسلام علیکم
✍️ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ش.
#وابستگی_به_کفار
#گلشن_معروف
#فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
💠 معروف و منکر در حوزه انتخابات چیست؟
🔹 اصل نامزد شدن؛ تحقیق در باره کاندیداها ؛ حضور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح هر یک مصداق معروف بزرگ سیاسی اجتماعی است اما و اما با رعایت ده ها نکته که رعایت آن قبل و بعد و حین انتخاب لازم است.
✳️ در زمینه فعالیتهای انتخاباتی ده ها نوع اقدام معروف و منکر وجود دارد که در چند بخش می توان آنها را دسته بندی کرد:
◽️معروف و منکر در حوزه کار مجریان،
◽️معروف و منکر در اقدامات کاندیداها،
معروف و منکر در اقدامات رأی دهندگان،
◽️معروف و منکر در رفتار ناظران انتخابات،
◽️معروف و منکر در اقدامات رسانه ها و فضای حقیقی و مجازی،
◽️معروف و منکر در اقدامات موافقان و مخالفان اصل انتخابات.
🔻در اینجا فهرستی از منکرات انتخابات تقدیم می شود:
🔹 تأیید بی جا و رد ناروای نامزدهای نمایندگی، بدون تحقیق کافی،
🔹 یأس از اثرگذاری انتخابات در سرنوشت مردم،
🔹 بدبینی به همه کاندیداها و عموم مجریان،
🔹 بی تفاوتی نسبت به صالحان و فاسدان،
🔹 رأی فروشی به هر انگیزه و به هر قیمت،
🔹 خریداری رای به هر شیوه و هر دلیل،
🔹 تقلب و جابجا کردن آراء نامزدها،
🔹 کاهش وقت رأی گیری،
🔹 ایجاد موانع فیزیکی و روانی در جریان رأی گیری،
🔹 رأی گیری از فاقدان شرایط قانونی
صدور شناسنامه و کارت ملی قلابی،
🔹 عدم نظارت دقیق بر صندوق ها،
🔹 دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات،
🔹 رأی دادن بر اساس همشهری گری و
طایفه گرایی،
🔹 رأی دادن بر اساس خویشاوندی،
🔹 رأی دادن بر اساس قول استخدام و انتصاب اشخاص خاص،
🔹 رأی دادن براساس قول ارتقا و تفکیک در تقسیمات کشوری،
🔹 رأی دادن بر اساس دریافت بودجه بیشتر برای شهرستان خاص،
🔹 رأی دادن به دروغ گویان،
🔹 رأی دادن به ترسوها،
🔹 رأی دادن به ریاست طلبان،
🔹 رأی دادن به سازشکاران،
🔹 رأی دادن به سکولارها،
🔹 رأی دادن به کفار،
🔹 رأی دادن به منافقان،
🔹 رأی دادن به فاسقان،
🔹 رأی دادن به سفیهان و کمخردان،
🔹 رأی دادن به صورت رأی سفید و بی اثر،
🔹 رأی دادن مسلمان به غیر مسلمان و اقلیت های مذهبی،
🔹 رأی دادن به دختران و زنان مجرد،
🔹 رأی دادن به بدحجابان و مخالفان حجاب،
🔹 رأی دادن به قاطعان رحم،
🔹 رأی دادن به مرتکبان هر یک از گناهان کبیره،
🔹 رأی دادن به کسانی که گناهان صغیره را تکرار می کنند.
🔹 رأی دادن به کسانی که به دلیل شرایط فکری و اخلاقی و بدنی از انجام وظیفه ناتوان هستند.
🔹 رأی دادن به مرفهان بی درد،
🔹 رأی دادن به سرمایه سالاران،
🔹 رأی دادن به غربزدگان،
🔹 رأی دادن به حامیان گروهک های ضد اسلامی،
🔹 رأی دادن به اعضای فرقه های انحرافی،
🔹 رأی دادن به صاحبان حقوق های نجومی،
🔹 رأی دادن به اختلاس گران،
🔹 رأی دادن به محکومان دادگاه های اسلامی،
🔹 رأی دادن به هواداران دشمنان خارجی و داخلی اسلام،
🔹 رأی دادن به کسانی که مدارک علمی خود را در کشورهای محارب و شبه محارب دریافت کرده اند.
✳️ محاسبه ناقص و کاهش و افزایش دروغین آرا کاندیداها.
✍ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ش.
#انتخابات
#گلشن_معروف
#فرهنگ_کوثر
..
✳️ معروف ومنکر در روابط اجتماعی
خوش بینی و بد بینی کدام. معروف وکدام منکر است؟❓
✍محمود مهدی پور
❇️ واقع بینی همیشه یک معروف فطری وبین المللی شناخته می شود. اما در ایام انتخابات برخی بر طبل بی اعتمادی مطلق می کوبند و همه کاندیدا ها ومجریان وناظران را دزد واختلاس گر وناصالح معرفی می کنند.
برخی شعار سهل گیری درگزینش وانتخاب را تشویق می کنند وبر برائت وسلامت همه داوطلبان تاکید می ورزند.
وتقسیم بندی افراد جامعه را به خودی وغیر خودی بر نمی تابند ودقت وتحقیق را لازم نمی دانند.
..🌻 نتیجه تفکر ونگاه اول بی تفاوتی وعدم حضور در رای گیری است.
🌻 پیامد نگاه و تفکر نوع دوم رای دادن بدون بررسی وگزینش منطقی وانتخاب فله ای وهموار سازی مسیر نفوذ در مرکز برنامه ریزی وقانون گذاری کشور .است.
✳️این دو منکر مانع تشکیل مجلسی قوی وامین است مجلسی که باید صالحان وشایستگان ونیروهای متعهد ومتخصص را در کنارهم گرد آورد.
✳️همآهنگی وهمکاری دوبال تعهد وتخصص ودین ودانش شرط سلامت وپیشرفت و سعادت جامعه است..
شیاطین داخلی وخارجی می کوشند یا انتخابات نباشد ویا نیروهای اصلح انتخاب نشوند . ایجاد بدبینی به همه ❗️ تلاشی برای یاس آفرینی وعدم حضور در انتخابات است ترویج سهل اندیشی وعدم نطارت جدی و رای به ناشایستگان کوششی برای نفود ناصالحان در مرکز تصمیم گیری وقانون گذاری کشور شناخته می شود.
نه همیشه خوش بینی معروف است ونه هر گونه بد بینی در شمار منکرات محسوب می شود.
✅برخی بدبینی ها معروف و برخی خوش بینی ها منکر است شناخت این موارد در روابط اجتماعی اهمیت فراوان دارد .
♦️فهرستی از اتواع اعتماد بی جا وبدبینی عیر منطقی وناروا در این در درس به اهل فکر و فرهنگ تقدیم می شود:
بدبینی به تکوین الهی،
بدبینی به تشریع الهی
بدبینی به اولیاء الهی،
بدبینی به اهل ایمان،
بدبینی به فطرت اولیه انسانها ،
بد بینی به همه انسانها،
بدبینی به مومنان؛ همه وهمه نوعی منکر است.
♦️از سوی دیگر :
خوش بینی به همه آدمها
خوش بینی به خود ونزدیکان خویش
خوش بینی به کفار
خوش بینی به وابستگان ودوستان کفار
خوش بینی به منافقان
خوش بینی به فاسقان
خوش بینی به جاهلان
خوش بینی به ناشناختگان
همه وهمه نوعی منکر است.
✳️ بدبینی به دشمنان خارجی وداخلی ونفس سرکش
اقدامی پیشگیرانه وعاقلانه برای حفظ سلامت فرد وجامعه است.
قران وسخنان اهل بیت ع بار ها بر این حقایق تصریح کرده است.
از باب نمونه به موارد زیر توجه کنیم.
الحجرات آیه ۱۲
از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ ؟ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ]ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ
در آیه ۳۶ سوره يونس
می خوانیم :
وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ
ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻧﺎﻥ ( ﺩﺭ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺸﺎﻥ ) ﺟﺰ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻭ ﻇﻦ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﮔﻤﺎﻥ ﻭ ﻇﻦ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻮﺟﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ،(ﻭ ﺟﺎﻱ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ ) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ
🔅 مصطفی زمانی 🔅
(۱۳۶۹-۱۳۱۳ش)
🔰 تولد
🔹 مصطفی در بیستم شعبان سال ۱۳۵۳ق. برابر با (۱۳۱۳ش) در خانواده علم و فضیلت و در شهرستان نجف آباد دیده به جهان گشود. وی ۱۷ بهار در کنار پدر و مادرش سپری کرد و دروس ابتدایی را نیز در همان سالها به پایان رساند.
🔰 تحصیل و استادان
🔹 مصطفی به دلیل شوق تحصیل از آغاز نوجوانی مورد توجه والدین و اطرافیان قرار گرفت، تا آنجا که در سن هفده سالگی، در سال ۱۳۳۰ بنا به توصیه پدر و تشویق آیتﷲ ابراهیم ریاضی و شهید سید مجتبی نواب صفوی تحصیل علوم حوزوی را در زادگاهش شروع و به این ترتیب لباس مقدس روحانیت را به تن کرد، او مقدمات را در مدت دوسال زیر نظر آیتﷲ ابراهیم ریاضی فراگرفت و آنگاه برای تکمیل آموخته ها در سال ۱۳۳۲ش. به حوزه علمیه قم هجرت کرد.
🔹 دروس حوزوی را در نزد آیات حسین نوری، محمد تقی ستوده، مصطفی اعتمادی، مشکینی، محقق داماد و پسندیده فراگرفت و مدت زیادی نیز از محضر علامه طباطبایی کسب فیض کرد. آنگاه درس های خارج فقه و اصول را به مدت دو سال در محضر آیتﷲ العظمی بروجردی و بیش از هشت سال در محضر حضرت آیتﷲ العظمی امام خمینی فراگرفت و موفق به تقریر درس خارج فقه مکاسب حضرت امام شد.
🔰 فعالیت ها
🔹 استاد با شهید دکتر مفتح در جلسات مجمع اسلام شناسی آشنا شد و این معرفت بر غنای فکری و دامنه برنامه های فرهنگی اش افزود.
🔹 در سال ۱۳۴۹هجری با همفکری شهیدان گرانقدر، بهشتی، محمد مفتح و شیخ غلامحسین حقانی، براساس ضرورت های سیاسی و فرهنگی انتشارات پیام اسلام را در قم تأسیس کرد و عمده فعالیت های آن را پیرامون هدایت فرهنگی و سیاسی نسل جوان قرار داد.
🔹 همزمان با فعالیت های پیام اسلام برای احقاق حقوق زن در اسلام و شناساندن مقام زنان در سال ۱۳۵۳ش. هیأت تحریریه انتشارات الزهراء را در قم بنیان نهاد که ثمره آن کتاب هایی بود که توسط بانوان نوشته می شد و استاد بعد از بازنویسی به نام آن افراد به چاپ می رساند.
🔹 استاد زمانی در سال ۱۳۵۲ش. به خاطر نوشتن کتاب (نماز گفتگو با خدا) توسط ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و کتابش به بهانه مضر بودن جمع آوری شد و خودش نیز دستگیر و روانه زندان قزل قلعه تهران گردید. یک سال حبس را تحمل کرد.
🔹 بعد از آزادی در راه مبارزه برای رسیدن به حکومت اسلامی با محور «ولایت فقیه» از هیچ کوششی دریغ نکرد. بارها به ساواک احضار شد و چهار بار به زندان محکوم گردید. در جرأت و شجاعت استاد همین بس که وی اولین کسی بود که کتاب ارزشمند کشف اسرار حضرت امام خمینی را در قم به چاپ رساند.
🔰 آثار
🔹 استاد کتاب های مورد نیاز هزار و پانصد کتابخانه سیّار در شهرستان های مختلف را که عضو انتشارات پیام اسلام بودند، تهیه و ارسال می کرد.
🔻 برخی از آثار او به قرار زیرند:
▫️قصه های قرآن؛
▫️کارنامه محمد صلی الله علیه و آله؛
▫️مردان پاک از نظر امام صادق علیه السلام؛
▫️قهرمان توحید ابراهیم بت شکن؛
▫️سلیمان و بلقیس؛
▫️داستانهای مصور اسلامی، مرغ سلیمان، طوفان نوح، بابا آدم و ننه حوا، لقمان حکیم، ادریس فضا نورد، شتر صالح، گلستان آتش و قوچ بهشتی؛
▫️فروع دین؛
▫️پیشگوییهای علمی قرآن؛
▫️روزه و ماه خدا (ترجمه)؛
▫️علی بن ابیطالب پیشوای مسلمین؛
▫️نهج البلاغه از دیدگاه قرآن (شرح نهج البلاغه)؛ در چهار جلد؛
▫️نهج البلاغه ترجمه با فهرست موضوعی
▫️امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی - جلد پنجم؛
▫️ترجمه دیوان امام علی علیه السلام؛
▫️امام کاظم علیه السلام؛
▫️به سوی اسلام یا آئین کلیسا؛
▫️شیعه و زمامداران خودسر؛
▫️کودک نیل یا مرد انقلاب؛
▫️حدود خسارت جهان و انحطاط مسلمین؛
▫️نقش کلیسا در ممالک اسلامی.
🔰 رحلت
🔹 این عالم ربانی بعد از عمری تلاش و مجاهدت عاقبت در شب سه شنبه؛ بیست و نه بهمن ماه سال ۱۳۶۹ش. در سن پنجاه و هشت سالگی بعد از بیماری نسبتاً کوتاه در اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست و خیل عاشقان و دوستان خود را در سراسر کشور اسلامی، علی الخصوص حوزه مقدسه در غم هجر خود به سوگ نشاند و پیکرش را در میان حزن و اندوه از مسجد امام حسن عسکری علیه السللام در قم به بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و در صحن مطهر در صحن امام رضا علیه السلام در حجره شمار سه با شکوه خاصی به خاک سپردند.
✍️ علی احمد پورترکمانی
#مصطفی_زمانی
#ستارگان_حرم
#کانال_فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
اجوبه الاستفتائات
احکام اعتبار نظر پزشکی
س 748: بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟
ج: اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد.
س 749: مادرم تقریباً سیزده سال بیمار بود و به همین دلیل نمیتوانست روزه بگیرد. من دقیقاً اطلاع دارم که علت روزه نگرفتن او احتیاج به مصرف دارو بوده است، امیدواریم ما را راهنمایی فرمایید که آیا قضای روزهها بر او واجب است؟
ج: اگر ناتوانى او از روزه گرفتن بر اثر بيمارى بوده، قضا ندارد.
س 750: من بر اثر ضعف جسمانی از ابتدای سن بلوغ تا دوازده سالگی روزه نگرفتهام، در حال حاضر چه تکلیفی دارم؟
ج: واجب است روزههايى را که در ماه مبارک رمضان نگرفتهايد با اينکه به سنّ تکليف رسيده بوديد، قضا کنيد، و اگر افطار روزه ماه رمضان عمدى و اختيارى و بدون عذر شرعى بوده، کفّاره هم بر شما واجب است.
س 751: چشم پزشک مرا از روزه گرفتن منع کرده و گفته است که به علت ناراحتی چشم به هیچ وجه نباید روزه بگیرم، ولی من به گفته او توجه نکرده و شروع به روزه گرفتن کردم که باعث بروز مشکلاتی برای من در اثنای ماه رمضان شد. بهطوری که در بعضی از روزها هنگام عصر احساس ناراحتی میکنم، لذا متحیّر و مردّد هستم بین اینکه روزه نگیرم و یا ناراحتیام را تحمل کرده و روزه را تا غروب ادامه دهم. سؤال این است که آیا اصولاً روزه گرفتن بر من واجب است؟ و در روزهایی که روزه میگیرم و نمیدانم قدرت ادامه آن را تا غروب دارم یا نه، آیا روزهام را ادامه دهم؟ و نیت من چگونه باید باشد؟
ج: اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد.
س 752: من از عینک طبی استفاده میکنم و در حال حاضر چشمانم بسیار ضعیف است. هنگامی که به پزشک مراجعه کردم به من گفت که اگر برای تقویت چشمانم تلاش نکنم، ضعیفتر خواهند شد، بنا بر این اگر از روزه ماه رمضان معذور باشم، چه وظیفهای دارم؟
ج: اگر روزه براى چشمان شما ضرر دارد، واجب نيست روزه بگيريد، بلکه واجب است افطار کنيد و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان آينده استمرار پيدا کرد، قضاى روزه بر شما واجب نيست، ولى واجب است که عوض هر روز يک مدّ طعام به فقير بدهيد.
س 753: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج میبرد و در عین حال هر دو روزه میگیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آنها میشود، تاکنون نتوانستهام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید.
ج: ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است.
اجوبه الاستفتائات
http://farsi.khamenei.ir/
💠 معروف و منکر در نظام اداری یا خدمات پزشکی
🔹 مسؤولان نظام اعم از نمایندگان محترم مجلس و مأموران اجرایی و قضایی باید مراقب باشند که از عوارضی که در نظام های طاغوتی و غیرمردمی، بیماری همهگیر کارگزاران است، خود را با دقت و وسواس، دورنگهدارند، بیماری رفاهزدگی و عشرتطلبی، بیماری زدوبند نامشروع و فسادمالی و اداری، بیماری تکبر و دوری از مردم و بیاهمیتی به نیاز و خواست و اراده و حضور آنان، بیماری دستهبندی های ناسالم و ترجیح مقاصد باندی بر مصالح عمومی و امثال اینها که ابتلای به آن مانند موریانه پایههای هر نظامی را سست و پوک میکند، و یا دلسپردن به سنتهای طاغوتی و رغبت به احیاء آنها و بیتفاوتی یا بیاعتنایی به ارزشهای اسلامی و انقلابیکه دل را میمیراند و نشاط و شوق خدمت به مردمی را که مخلصانه جان ومال خود را در راه انقلاب دادهاند، سلب میکند و آنان را نومید و غمگین میسازد.
🔹مأموران نظام در هر بخش مخصوصاً در بخشهای کارشناسی و برنامهریزی باید بدانند که یگانه نجات بخش کشور و ملت از شر سلطهی دشمنان و جباران و از شر فقر و جهل که میراث شوم طواغیت است رعایت ارزش های اسلامی و عدل اسلامی و تکیه بر استعدادهای انسانی این ملت ونیروهای خالص و مخلص آن است، و هم این است که کشور را از وابستگی به بیگانگان و نیاز به دشمنان نجات خواهد داد.
📚 بیانات مقام معظم رهبری در دومین سالگرد امام خمینی - ۱۳۷۰/۳/۱۳ش.
#خدمات_پزشکی
#گلشن_معروف
#فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
🔰 بیماری های خطرناک تر
🔹 راستی آیا بیماری های کفر و شرک و نفاق و دروغ گویی و رباخواری و رشوه خواری بدحجابی و بیکاری و فقر و وابستگی به اندازه کرونا خطر ندارد.
❓چرا یک هزارم آن هشدار تبلیغاتی نمی دهند؟
🔰شایعه های کرونایی
🔹 برخی از مدیران داخلی بیش از داعش به آمریکا خدمت می کنند. آنها با همه جنایات
قم را تهدید کردند ولی تعطیل نکردند. اینان بیش از دو هفته بدون دلیل منطقی کل کشور جمهوری اسلامی و حوزه و دانشگاه و مدارس و مهد کودک ها و حتی حرم حضرت معصومه علیهاالسلام را به تعطیلی کشاندند.
🔹 فمن اطلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه وسعی فی خرابها.
🔻سخن پزشکان در امور بهداشت و درمان با دو شرط حجت است:
1️⃣ مدیران و تصمیم گیران در بهداشت و درمان وابسته به نهاد های کفر جهانی نباشند.
2️⃣ پزشکان تشخیص دهنده مورد وثوق وصداقت شغلی و دارای عدالت اجتماعی باشند.
🔰 درشرایط کنونی (طبل و کرنای) کرونایی
🔹 در هر دو مورد جای شک و تردید فراوان وجود دارد و لذا اطاعت جامعه و نهادهای فرهنگی و حوزوی از دستورات وزارت بهداشت و درمان هیچ گونه حجیت شرعی ندارد.
✍️ محمود مهدی پور - ۱۳۹۸/۱۲/۶ش.
#کرونا
#دشمن
#گلشن_معروف
#فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
🔅 علی ابوالحسنی (منذر) 🔅
(۱۳۹۰-۱۳۳۴ش)
🔰 تولد
🔹 شیخ علی ابوالحسنی منذر در سال ۱۳۳۴ش. در شهرستان ورامین و در میان خانواده ای روحانی و متدین دیده به جهان گشود.
🔹 پدرش شیخ محمد ابوالحسنی و جدش شیخ یدﷲ ابوالحسنی از روحانیان آگاه و متعهد و مبارز منطقه ورامین به شمار می رفتند شیخ علی هفت ساله بود که به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در یکی از محلات غرب شهر تهران سکنی گزید.
🔰 تحصیلات
وی مراحل تحصیلی را با توجه به استعداد درخشان و حافظه قوی که داشت با نمرات عالی پشت سر نهاد و در سال ۱۳۵۳ش. در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت جست و با کسب رتبه عالی در رشته مهندسی صنایع دانشکده علم و صنعت تهران ثبت نام کرد و مشغول تحصیل شد. ولی با ارشاد پدرش و تأکید حجت الاسلام و المسلمین موسوی همدانی امام جماعت مسجد ابراهیم خلیل شهر ری به علت نامناسب بودن فضای فرهنگی آن زمان از دانشگاه انصراف داد و برای فراگیری علوم اسلامی راهی قم گردید.
🔰 استادان
🔹 وی در سال ۱۳۵۴ ش. وارد مدرسه حقانی قم گردید و تحت نظارت علمی و مدیریتی آیتﷲ شهید قدوسی قرار گرفت و مشغول تحصیل شد وی ادبیات و مقدمات و سطوح متوسطه و عالیه و نیز دروس خارج فقه و اصول و نیز برخی از علوم اسلامی همانند کلام و فلسفه و تفسیر قرآن کریم را از محضر اساتید نامدار و برجسته حوزه علمیه قم به خوبی فراگرفت و مبانی علمی خود را استوار نمود.
🔹 اسامی اساتید وی عبارت است از آیات:
▫️محمدعلی مدرس افغانی (م۱۳۶۵ش)؛
▫️مصطفی اعتمادی تبریزی؛
▫️جلال طاهر شمس گلپایگانی (م۱۳۷۳ش)؛
▫️شیخ محمدتقی ستوده اراکی (م۱۳۷۸ش)؛
▫️سیدعلی محقق داماد؛
▫️حسین راستی کاشانی (م۱۳۹۶ش)؛
▫️ابوالقاسم خزعلی (م۱۳۹۴ش)؛
▫️حسین شب زنده دار جهرمی؛
▫️یدﷲ دوز دوزانی؛
▫️جواد کربلایی (م۱۳۹۴ش)؛
▫️محمدتقی مصباح یزدی؛
▫️حسین مظاهری؛
▫️میرزا جواد تبریزی (م۱۳۵۸ش)؛
▫️حسین وحید خراسانی؛
▫️جعفر سبحانی.
🔹 وی همچنین با برخی از چهره های علمی همانند شیخ حسین لنکرانی، سیدمرتضی عسکری، مرتضی مطهری، سیدمحمدکاظم قزوینی، سیداحمد فردید ارتباط کامل علمی داشت و از محضر علمی آنان استفاده های علمی می کرد.
🔰 تألیفات
🔹 علی ابوالحسنی منذر دارای آثار و تألیفات ارزشمند علمی مکتوب می باشد که برخی از مهمترین آنان عبارتند از:
▫️بررسی قرآن و روانی توکل؛
▫️هجرت ضرورت جاویدان، تکامل؛
▫️طرح کلی اصول عقاید؛
▫️سکوت گذرگاه تجهیز؛
▫️سکوت زمینه بازکاوی و بازسازی تکامل؛
▫️پاسداران انقلاب اسلامی؛
▫️تحلیل سیاسی اجتماعی از فلسفه و ضرورت ولایت فقیه و دموکراسی ارشاد شده؛
▫️میعاد با استاد مطهری راه تطهیر فرهنگ اسلامی؛
▫️آیینه دار طلعت یار؛
▫️تراز سیاست؛
▫️پایداری تا پای دار (شیخ فضل ﷲ نوری)؛
▫️آخرین آواز قو (بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضلﷲ نوری)؛
▫️اندیشه سبز زندگی سرخ (زمانه و زندگی شیخ فضل ﷲ نوری)؛
▫️دیده بان بیدار(مواضع و دیدگاه های شهید شیخ فضلﷲ نوری)؛
▫️مهاتما گاندی همدلی با اسلام، همراهی با مسلمین؛
▫️فراتر از روش آزمون وخطا زمانه (کارنامه آیتﷲ سید کاظم یزدی)؛
▫️آخوند خراسانی و شیخ فضلﷲ نوری (اتحاد در اصول، اختلاف در روش)؛
▫️بوسه بر خاک پی حیدر (بحثی در ایمان و آرمان فردوسی)؛
▫️شیخ ابراهیم زنجانی (زمان، زندگی، خاطرات)؛
▫️سلطنت علم و دولت فقر (زندگی ملا قربانعلی زنجانی)؛
▫️کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضلﷲ نوری؛
▫️آیتﷲ حاج میرسید احمد طباطبایی؛
▫️تحرک روحانیت شیعه در سالهای ۱۳۰۰تا ۱۳۰۶ش؛
▫️مجموعه ذوق لطیف ایرانی؛
▫️دریای موج خیز؛
▫️حسینعلی بهاء، دوستان و دشمنان شناسی.
🔰 رحلت
🔹 سرانجام این روحانی محقق و پژوهشگر متعهد بعد از نیم قرن تلاش های آموزشی فرهنگی و جهاد علمی در ۳ اسفند ۱۳۹۰ش. دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش بعد از اقامه نماز توسط آیتﷲ لطفﷲ صافی گلپایگانی در قبرستان باغ بهشت به خاک سپرده شد، در پی رحلت جانسوز آن روحانی فرزانه پیام های تسلیتی از سوی آیات نوری همدانی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، جعفر سبحانی و... صادر گردید.
✍️ غلامرضا گلی زواره
@Mkosary
#علی_ابوالحسنی
#ستارگان_حرم
#کانال_فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
چکیده:
يکي از مباحثي که در قرآن کريم و روايات ائمه (ع) بدان پرداخته شده است، مبحث شايعه و انتشار خبرهاي دروغين است.
شايعه، خبري دروغين است که به راحتي در جامعه جريان مي يابد و باعث تبيين واقعيت به صورتي دگرگون مي شود و بيشتر درباره برجستگان و خواص جامعه صورت مي گيرد. همچنين از شايعه در جنگ نرم و جنگ هاي رواني بسيار استفاده مي شود. دو اصل اهميت و ابهام، محورهاي اصلي پديد آمدن شايعه اند. به عبارت ديگر اصولا شايعه نسبت به اموري صورت مي گيرد که از حساسيت بالايي براي مخاطب برخوردار باشد و همين حساسيت و ابهام، زمينه گسترش آن را فراهم مي آورد. شايعه داراي انواع گوناگون است از جمله: 1- شايعات عليه شخصيت رسول خدا (ص) با عناوين الف: شايعه شاعر، مجنون، ساحر، مسحور و دروغ گو ب) شايعه خيانت ج) شايعه بي عدالتي د) شايعه سادگي و زودباوري پيامبر (ص) است. 2- شايعات عليه خانواده پيامبر (ص) (ناموسي و اخلاقي) که در داستان افک مطرح است 3- شايعات مرتبط با اصول امنيتي جامعه (شايعات نظامي، اجتماعي، سياسي) که اغلب توسط افراد ساده لوح و ضعيف الايمان، تحت تاثير سخنان منافقان منتشر مي شد که بيشتر حاوي اخبار مربوط به جنگ هاست که از جمله آن ها شايعات در جنگ احد (شايعه شهادت پيامبر (ص))،جنگ تبوک (شايعه شکست سپاه اسلام) و جنگ احزاب را مي توان ذکر کرد.
از منظر اسلام، حفظ سلامت اجتماع، براي حفظ سلامت فرد، اهميت فراوان دارد، لذا به شدت با شايعه پردازان مقابله شده است. و خداوند در قرآن کريم، آن را گناهي بزرگ برشمرده و براي شايعه سازي و شايعه پراکني، مجازاتي در دنيا و آخرت در نظر گرفته است
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=200048
♦️نشر اکاذیب در فضای مجازی⛳️
در زندگی عادی و روزمره بسیاری از افراد، دروغ موضوعی رایج و روزمره است؛ برخیها مدام دروغ میگویند، از سادهترین موارد گرفته تا پیچیدهترین امور را با دروغ رفع و رجوع میکنند. کسی هم متعرض دروغگوها نمیشود؛ حتی اگر دروغِ دروغگوها برملا شود، با دروغی دیگر سعی در توجیه آن میکنند. اگر هم قرار باشد پلیس دروغگوها را بگیرد، حکایت همان است که باید «در شهر هرآنچه هست گیرند» اما با این اوصاف همیشه اینگونه نیست که دروغگویی مجازات نداشته باشد و کسی هم متعرض دروغگو نشود. یکی از مصادیق دروغگویی که مسئولیت کیفری برای شخص دارد، موضوع «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی» است.
«اکاذیب» جمع کذب به معنای دروغ و امر خلاف واقع است، «نشر» هم که به معنای اشاعه خبر و گسترش موضوع است؛ بنابراین نشر اکاذیب میشود: «اشاعه و انتشار مطالب خلاف واقع». درگذشته نشر اکاذیب بیشتر از طریق منابر، تریبونها یا نشریات یا نوشتهها و اعلانها صورت میگرفت اما با گسترش روز افزون فضای مجازی، نشر اکاذیب هم شکل و شیوه جدیدی به خود گرفت و آنقدر گسترده و شایع شد که حالا تشخیص راست و دروغ در فضای مجازی به امری غیرممکن تبدیل شده است.
هر کس به قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی اقدام به بیان اکاذیب کند، مجرم محسوب میشود. ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۷۵) در این خصوص مقرر کرده است که «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا، اکاذیبی اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامهای رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.»
نکته مهمی که در قانون به آن اشاره شده، موضوع «مطلق بودن» جرم نشر اکاذیب است؛ یعنی تحقق جرم به وقوع ضرر یا ایجاد تشویش موکول نیست و همین که کسی اقدام به اظهار اکاذیب کند یا اخبار و مطالب بیاساس را عنوان کند، از نظر قانون مجرم بوده و قابل تعقیب است.
🔰 مسئولیت
رسانه منتشرکننده اکاذیب❗️
یکی از راههای نشر اکاذیب، استفاده از رسانهها شامل مکتوب، صوتی، تصویری یا مجازی برای انتشار مطالب است. در همین راستا، قانون مطبوعات که ناظر بر فعالیتهای رسانهای و مطبوعاتی در کشور است، در ماده ۶ خود، نشریات را به جز موارد مشخص شده در قانون، در انتشار سایر مطالب آزاد دانسته است. یکی از این موارد که در بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات (الحاقی ۱۳۷۹) آمده، عبارت است از «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران». شمول قانون مطبوعات به خصوص در فضای مجازی، ناظر به پایگاههای خبری یا غیرخبری است که از هیأت نظارت بر مطبوعات دارای مجوز فعالیت باشند و اگر سایت یا پایگاه اینترنتی فاقد مجوز باشد یا از سایر فضاهای مجازی برای انتشار مطلب استفاده شود، در این صورت، موضوع در شمول قانون جرایم رایانهای قرار میگیرد.
ماده ۱۸ قانون جرایم رایانهای (مصوب ۱۳۸۸) در این خصوص مقرر کرده است که «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانهای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.»
بنابراین با توجه به آنچه که در قانون مجازات اسلامی، قانون مطبوعات و قانون جرایم رایانهای آمده است، هرگاه کسی با نوشته، اعلامیه، سخنرانی، صحبت کردن، انتشار مطالب مطبوعاتی، نوشتن در فضای مجازی یا هر قسم دیگری اقدام به نشر اکاذیب با قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی کند، از نظر قانون مجرم بوده و باید پاسخگوی رفتار خود باشد. اکاذیب بسته به اینکه نسبت به چه کسانی و در چه فضایی اظهار میشوند، دارای مجازات و روشهای جبرانی خاص خود هستند.🌴