eitaa logo
فرهنگ کوثر ۲
97 دنبال‌کننده
132 عکس
13 ویدیو
25 فایل
ارتباط با مدیر @Kosaryharam ارسال آثار: @VM_Admin نشانی کانال @Mkosary
مشاهده در ایتا
دانلود
درگذشت ذی‌حجه ۶۰ق  - کوفه محل زندگی تبارقبیلهٔ مذحج نقش‌های از یاران امام علی، امام حسن، امام حسین خویشاوندان یحیی بن هانی بن عروه هانی بن عروه از شیعیان متعصب امام علی(ع)[۱] و از اصحاب آن حضرت[۲]، از طایفهٔ بنی مراد، از قبیلهٔ مَذحِج[۳]، شیخ و زعیم بنی مراد[۴]، و نزد مردم کوفه، بسیار دارای اعتبار بود.[۵] پسر هانی، یحیی، محدّث و از راویان اصح و ثقه نزد اهل سنت شمرده می‌شود.[۶] زندگی هانی تا ورود مسلم به کوفه دربارهٔ زندگی او تا ورود مسلم بن عقیل به کوفه، به عنوان سفیر امام حسین(ع) در جریان واقعهٔ کربلا، اطلاعات اندکی وجود دارد. وی در جنگ جمل[۷] و صفّین[۸] حضور داشت و در صفّین، امام علی(ع) با او مشورت می‌کرد. هنگامی که امام، اشعث بن قیس را از ریاست دو قبیلهٔ ربیعه و کنده بر کنار کرد، هانی به امام پیشنهاد داد جانشینی همتای اشعث برای ریاست این دو قبیله انتخاب کند.[۹] هانی بن عروه به قبیلهٔ خود تعصب داشت؛ زمانی که کثیر بن شهاب مذحجی، والی خراسان، متهم به اختلاس شد و به کوفه گریخت، هانی به وی پناه داد و از این رو معاویه به او عتاب کرد.[۱۰] زمانی که معاویه برای پسرش یزید، از مردم کوفه بیعت می‌گرفت، هانی از مخالفان بود و حتی می‌گفت که از معاویه بخاطر انجام چنین کاری تعجب می‌کند و خصوصیات زشت یزید را برمی‌شمرد.[۱۱] هانی یکی از ارکان قیام حجر بن عدی بر ضد زیاد بن ابیه بود.[۱۲] نقش هانی در قیام مسلم بن عقیل مسلم بن عقیل، پس از آگاهی از آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه و تهدیدهای او، از خانهٔ مختار بن ابوعبید ثقفی به خانهٔ هانی بن عروه رفت.[۱۳] بنا بر نقلی، هانی مایل نبود مسلم وارد خانهٔ او شود، اما پس از ورود مسلم، با تمام وجود از او دفاع کرد.[۱۴] خانهٔ هانی از این رو انتخاب شد که از نظر اجتماعی، او بانفوذتر از مختار بود. خانهٔ هانی از زمان ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه مرکز فعالیت‌های سیاسی و نظامی بود و شیعیان به خانهٔ او آمد و شد می‌کردند.[۱۵] شریک بن الاعور نیز – که از یاران خاص امام علی(ع)[۱۶] و از شیعیان بزرگ بصره بود و به همراه عبیدالله به کوفه آمده بود – بیمار گردید و او نیز به خانهٔ هانی، که از دوستانش بود، وارد شد[۱۷] و هانی را به یاری مسلم تشویق کرد و در خانهٔ هانی نقشهٔ کشتن عبیدالله را کشید[۱۸] به این ترتیب که در زمان عیادت عبیدالله از او، در خانهٔ هانی انجام گیرد.[۱۹] به هر حال، این طرح به این سبب که هانی مایل نبود مهمانش در خانه‌اش کشته شود، عملی نشد.[۲۰] دستگیری و شهادت ضریح هانی بن عروه عبیدالله بن زیاد یکی از بردگان شامی خود را مأمور تحت نظر گرفتن خانهٔ هانی کرد[۲۱] و چون هانی به دیدار ابن زیاد نرفت، با مکر و حیله، به واسطهٔ محمد بن اشعث و اسماء بن خارجه[۲۲] و عمرو بن حجاج زبیدی[۲۳] – که هر سه از اقوام و دوستان هانی بودند – او را به دارالاماره کشاند و بین او و مسلم بن عقیل جدایی افتاد و به شکست قیام مسلم انجامید. از آنجا که هانی حاضر نشد مسلم بن عقیل را به عبیدالله تسلیم کند، شکنجه شد، به طوری که بینی او شکستند و وی را به زندان انداختند.[۲۴] پس از شهادت مسلم بن عقیل، هانی را دست بسته به بازار قصابان بردند و به دستور عبیدالله بن زیاد، غلام ترک عبیدالله، به نام رشید، سر از بدنش جدا کرد.[۲۵] در منابع تاریخی به تاریخ شهادت هانی اشاره نشده است اما روز شهادت مسلم ۹ ذی‌الحجه یاد شده است.[۲۶] با این حال در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۹ ذی الحجه روز شهادت مسلم و هانی است. بنا بر نقل مسعودی،[۲۷] هانی هرگاه قبیلهٔ بنی‌مراد را به یاری می‌خواند، ۴۰۰۰ مرد زره‌پوش سواره و ۸۰۰۰ نظامی پیاده با او حرکت می‌کردند و اگر قبایل هم‌پیمان خود را دعوت می‌کرد، ۳۰۰۰۰ زره پوش نظامی در رکابش بودند، اما هنگامی که به سوی قتلگاه می‌رفت، از آن همه مردان جنگی، هیچ کس درخواست یاری‌اش را اجابت نکرد.[۲۸] امام علی علیه‌السلام مرگ او را پیش بینی کرده بود.[۲۹] عبیدالله بن زیاد سر مسلم و هانی را، توسط هانی بن ابی‌حَیه همدانی و زبیر بن اَروَج تمیمی، نزد یزید فرستاد ویزید او را تشویق کرد.[۳۰] جسد آن دو را در بازار کناسه بر زمین کشیدند[۳۱] و سپس به‌دار آویختند.[۳۲] واکنش امام حسین(ع) به شهادت هانی خبر شهادت هانی و مسلم در میانهٔ راه کوفه، در منزلی به نام ثعلبیه[۳۳] یا زرود[۳۴] یا قادسیه[۳۵] و یا قطقطانه[۳۶]، به امام حسین(ع) رسید. امام بر مرگ آن دو گریست و آیه استرجاع را خواند و از خداوند برای آنان درخواست رحمت کرد.[۳۷] عبدالله بن زبیر اسدی، در قطعه شعری، شهادت آن دو را وصف کرده است.[۳۸]
مزار هانی را در کنار دارالامارهٔ کوفه به خاک سپردند. اکنون مزارش به مسجد کوفه متصل است و پشت قبر مسلم بن عقیل و در جهت شمال آن قرار دارد.[۳۹] آستانهٔ هانی بن عروه هم اکنون یکی از زیارت‌گاه‌های شیعیان است. هانی دارای زیارت‌نامه مخصوصی است که در آن، وی عبد صالح و از اصحاب امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خوانده شده است.[۴۰] پانویس ↑ امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۳۴۴.↑ طوسی، رجال، ۱۴۲۰ق، ص۸۵.↑ ابن عبدربه، العقد الفرید، ۱۴۱۱ق، ج۳، ص۳۶۳؛ ابن حزم اندلسی، جمهرةالانساب العرب، ۱۴۱۸ق، ص۴۰۶.↑ تستری، قاموس الرجال، جماعه المدرسین، ج۱۰، ص۴۹۰.↑ ابن قتیبه، الامامه والسیاسه، ج۲، ص۴.↑ ابن سعد، طبقات الکبری، ج۱، ص۳۳۰؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۸، ص۳۰۲؛ ابن اثیر، اسدالغابه، ج۲، ص۱۵؛ ابن حجر، الاصابه، ج۶، ص۱۸۸.↑ ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۴۰.↑ ابن مزاحم، وقعة الصفین، ص۱۳۷↑ ابن مزاحم،وقعة الصفین، ص۱۳۷.↑ زرکلی، الاعلام، ج۸، ص۶۸.↑ ابوعلی مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۳۲؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۸، ص۴۰۷؛ تستری، قاموس الرجال، ج۱۰، ص۴۹۱.↑ بلاذری،انساب الاشراف، ج۵، ص۲۵۵.↑ رجوع کنید به بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۳۶؛ دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۳۳؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۲؛ ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۴۰؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۵۲؛ طبرسی، اعلام الوری، ج۱، ص۴۳۸؛ مقدسی، البدء و التاریخ، ج۶، ص۹.↑ طبری، تاریخ، ج۵، ص۳۶۲؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۲۵.↑ رجوع کنید به دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۳۳؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۹۷۹۸.↑ ثقفی، الغارات، ج۲، ص۷۹۳.↑ رجوع کنید به ثقفی،الغارات، ج۲، ص۷۹۳-۷۹۴؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۳۷؛ دینوری، الاخبار الطوال، ص۳۳۳-۳۳۴.↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۵۵؛ دینوری،الاخبار الطوال، ص۲۳۴-۲۳۵؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۳؛ ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۴۲-۴۳؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۹۸-۹۹.↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۵۵؛ ابن قتیبه، الامامة والسیاسة، ج۲، ص۴؛ یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۳؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۳، که گفته است عمارة بن عبید سلولی پیشنهاد دهنده بود.↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۵۵؛ دینوری،الاخبار الطوال، ص۲۳۴-۲۳۵؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۳؛ ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۴۲-۴۳؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۹۹، که نوشته است همسر هانی موافق نبود.↑ رجوع کنید به بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۳۶-۳۳۷؛ دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۳۵-۲۳۶؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۴۸، ۳۶۲؛ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۴۱-۴۲؛ مفید، الارشاد، ص۴۵-۴۶.↑ دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۳۶.↑ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۴۹؛ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۴۵؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۲۸؛ طبرسی، اعلام الوری، ج۱، ص۴۴۰.↑ رجوع کنید به دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۳۷-۲۳۸؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۵-۳۶۷؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ص۲۵۲؛ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۴۶-۴۷.↑ ابن سعد، الطبقات، ج۵، ص۱۲۲؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۵-۳۶۷؛ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۶۱؛ طبرسی، اعلام الوری، ج۱، ص۴۴۴.↑ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۶۶.↑ مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۵۵.↑ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج۵، ص۶۱؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۶۷؛ تستری، قاموس الرجال، ج۱۰، ص۴۹۳.↑ امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۷.↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۴۱-۳۴۲؛ دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۴۰-۲۴۱؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۸۰.↑ ابن کثیر، البدایه والنهایه، ج۸، ص۱۵۷.↑ ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۳، ص۲۹.↑ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۴۲.↑ دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۴۰-۲۴۱.↑ مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۵۶.↑ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۳.↑ رجوع کنید به دینوری، الاخبار الطوال، ص۲۴۰-۲۴۱؛ طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۳۸۰.↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۴۰؛ ابن سعد، الطبقات، ج۲، ص۴۲؛ مقدسی، البدء و التاریخ، ج۶، ص۹؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۱۰۸؛ ابن حبیب، المحبر، ص۲۴۵، که اسم شاعر را عبدالرحمان بن زبیر اسدی بیان کرده است؛ ابن طقطقی، الفخری فی الآداب السلطانیه، ص۱۱۴، نیز اسم شاعر را فرزدق ذکر کرده است.↑ براقی نجفی، ص۸۴↑ رجوع کنید به قمی، ذیل زیارت هانی بن عروه». منابع ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۵ ۱۳۸۷/ ۱۹۶۵ ۱۹۹۷.ابن اثیر، اسدالغابه فی معرفةالصحابه، قاهره ۱۲۸۰ ۱۳۸۶، چاپ افست بیروت.ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت ۱۳۸۵ ۱۳۸۶/ ۱۹۶۵ ۱۹۶۶.ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۱/ ۱۹۹۱.ابن حبیب، المحبر، چاپ ایلزه لیختن شتیتر، حیدرآباد، دکن ۱۳۶۱.ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییزالصحابه، چاپ علی محمد بجاوی، بیروت ۱۴۱۲/ ۱۹۹۲.ابن حزم اندلسی، علی بن احمد، جمهرةالانساب العرب، تحقیق عبدالسلام محمد هارون،
بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۸ق.ابن خلدون، کتاب العبر و دیوان المبتداء و الخبر، بیروت ۱۳۹۱/ ۱۹۷۱.ابن سعد، الطبقات الکبری، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۶۸-۱۹۷۷محمدبن علی ابن-طقطقی، الفخری فی الآداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، بیروت، دارصادر، بی‌تا.ابن عبدربه، احمد بن محمد، العقد الفرید، تحقیق علی شیری، بیروت، دار الاح‍ی‍اءال‍ت‍راث‌‌ال‍ع‍رب‍ی‌، ۱۴۱۱/ ۱۹۹۰.ابن قتیبه دینوری، الامامة والسیاسة، چاپ طه محمد زینی، قاهره ۱۳۷۸/ ۱۹۶۷.ابن کثیر، البدایه والنهایه، بیروت، مکتبة المعارف.نصر ابن مزاحم منقری، وقعة الصفین، چاپ عبدالسلام محمد هارون، ۱۴۰۴.ابوعلی مسکویه، تجارب الامم، چاپ ابوالقاسم امامی، ۱۳۶۶ش/ ۱۹۸۷.ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، چاپ سیداحمد صقر، قاهره ۱۳۶۸/ ۱۹۴۹.امین، سید محسن، اعیان الشیعه، تحقیق سید حسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۰۶ق.حسین بن احمد نراقی، تاریخ الکوفه، چاپ محمدصادق بحر العلوم، بیروت ۱۴۰۷/ ۱۹۸۷.احمدبن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، چاپ زکار.تستری، محمدتقی، قاموس الرجال، ق‍م‌، ج‍م‍اع‍ه‌‌ال‍م‍درس‍ی‍ن‌ ب‍ق‍م‌ م‍وس‍س‍ه‌‌ال‍ن‍ش‍ر‌الاس‍لام‍ی‌‏‫، بی‌تا.ابراهیم بن محمد ثقفی، الغارات، چاپ میرجلال الدین حسینی ارموی.احمدبن داود دینوری، الاخبار الطوال، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰.دهخدا، لغت نامه.محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفی‌ات المشاهیر والاعلام، حوادث و وفی‌ات ۱۲۱ ۱۴۰ ه، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، بیروت ۱۴۰۷.زرکلی، الاعلام، بیروت.فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری به اعلام الهدی، چاپ مؤسسه آل البیت.طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، تحقیق جواد قیومی اصفهانی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۲۰ق.طبری، تاریخ (بیروت).کفعمی، ابراهیم بن علی عاملی،المصباح للکفعمی(جنة الأمان الواقیة)،‌دارالرضی(زاهدی)، قم،۱۴۰۵ ق، چاپ دومقمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.قمی، شیخ عباس، متهی الامال، تحقیق ناصر باقری بیدهندی، قم، انتشارات دلیل، ۱۳۷۹، چاپ اول.مسعودی، مروج (بیروت).مفید، محمدبن محمد، الارشاد، قم ۱۴۱۳.مطهربن طاهر مقدسی، البدء و التاریخ، چاپ ارنست لروصحاف، ۱۸۹۹.یعقوبی، تاریخ (بیروت). منبع مقاله :  دانشنامه جهان اسلام سایت مسجد کوفه زیارت هانی بن عروه 🔅بنده مسلم بن عقیل وهانی بن عروه را شبیه حاج قاسم سلیمانی وابو مهدی المهندس می دانم .
💠قيام براى خونخواهى،«طلب ثار»💠 🌷 امام باقر علیه السلام ضمن بيان اين كه ‌حسين بن على و ما اهل بيت، همان مظلومى هستيم كه در آيه ی قرآن آمده است: ☀️ «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً» (سوره اسراء 33)، فرمود: 🌷«اَلْقَائِمُ مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ....».(1) ✍ نامگذارى امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به ‌«منتقم‌» نيز به خاطر همين قيام براى ‌خونخواهى است. در زيارت عاشورا هم اين آرزو در دعا آمده است: «اَنْ يرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم...» و در دعاى ندبه، از اوصاف حضرت مهدى علیه السلام خونخواهى سيدالشهدا بيان شده است: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ؟».(2) ✅ فرهنگ خونخواهى در ميان همه اقوام وجود داشته است. نسبت به شهداء كربلا هم كه خونشان بر زمين ريخت، در سال هاى بعد كسانى به خونخواهى برخاستند، از جمله نهضت توابين و نيز قيام مختار در كوفه به انگيزه ‌«طلب ثار» بوده و شعارشان نيز در اين نهضت‌ «یا لَثاراتِ الحسين‌» بوده است. ✅ شعار ياران‌ حضرت مهدى(عج) نيز چنين خواهد بود (شعارهم: يا لَثاراتِ الحسين).(3) بالاتر از همه آن كه خود خداوند، خونخواه حسين علیه السلام است. آن گونه كه مى‌گوييم: «اشهد ان الله تعالی الطالب ‌بثارك‌».(4) همه قيام‌كنندگان بر ضد جباران كه الهام از عاشورا مى‌گيرند، خونخواهان ‌«ثارالله‌»اند. -------------------------- پی نوشت: (1) بحارالانوار، ج 44، ص 218. (2) مفاتيح الجنان، زیارت عاشورا. (3) بحارالانوار، ج 52، ص 308. (5) مفاتيح الجنان، ص 557. (صلوات بر حسن و حسين). http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
احمد: در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا می‌کنیم که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا می‌خواهیم. درخواست‌های انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است. ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، هجده مقام را از خدا درخواست می‌کنیم که بعضی از آنها به‌قدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد. اینها خیلی خواسته‌های بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد می‌گیرد، چون از پایین شروع می‌شود و به بالا می‌رسد. و اما آن مقام‌ها: ۱- مقام خونخواهی امام حسین علیه‌السلام ⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابی‌عبدالله، امام زمان است. ۲- مقام وجاهت عند الله (آبرومندی نزد خدا) ⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها ۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم ⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة ⬅️ مع امام منصور (این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشته‌اند). ۴- مقامی که درخواست می‌کنیم تمام مراحل زندگی ما، درهم‌تنیده با معصوم باشد. ⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد... ۵- مقام شهادت ⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده. ۶- رسیدن به مقام محمود ⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمی‌رسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمی‌رسد). حالا یک مقامی هست که از شفاعت‌شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم. ۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم ⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا ⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم... (یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم) ⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی (دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش می‌داند) این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید درباره‌اش بحث کرد. داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکی‌شدن با اهل‌بیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم. ۸-مقام برائت (برای دوری و تبرّی‌جستن از بعضی جریان‌ها و افراد و نیز بعضی خصوصیت‌ها) ⬅️ و بالبرائة من اعدائکم ۹- مقام لعن این مقام، آن‌قدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام. (جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) ⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمی‌فهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند. ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ظهور انجام می‌شود و می‌فهمیم چه چیزی را از ما گرفته‌اند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد. ۱۰- مقام سِلم ⬅️ انی سلم لمن سالمکم ⬅️ و ولیّ لمن والاکم این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان. ۱۱- مقام حَرب ⬅️ حرب لمن حاربکم این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر. آیا شما فکر می‌کنید هر کسی می‌تواند به مقام مجاهدت برسد؟ ۱۲-مقام ایثار ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست می‌کنیم و لااقل ادای آن را درمی‌آوریم. ایثار یعنی بذل بهترین‌ها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشته‌های خود را فدای امام می‌کنیم. ⬅️ بابی انت و امی ۱۳- مقام قربة الی الله باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّ‌خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود. ⬅️ انی اتقرب الی الله... ⬅️ اللهم انی اتقرب الیک... ۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت ⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ... این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است. ۱۵_مقام معرفت اهل‌بیت (چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة) ⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم... ۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن ⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق ⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین... ۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد. ⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور ۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد ⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة ما در زی
💠وقایع روز پنجم محرم الحرام💠 1⃣ در این روز عبیداللّه بن زیاد، شخصی بنام "شبث بن ربعی" را به همراه یك هزار نفر به طرف كربلا گسیل داد.(1) 2⃣ عبیداللّه بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه كربلا بایستد و هر كسی را كه قصد یاری امام حسین علیه السلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیه السلام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان این مرد ۵۰۰ نفر بودند.(2) 3⃣ در این روز با توجه به تمام محدودیت هایی كه برای نپیوستن كسی به سپاه امام حسین علیه السلام صورت گرفت، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام علیه السلام رساند و سرانجام در كربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.(3) ----------------------------- پی نوشت ها: 1. عوالم العلوم، ج۱۷، ص۲۳۷. 2. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹. 3. همان. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
نشریه علمی و فرهنگی《دو هفته نامه عهد》 انتقادات و پیشنهادات ، تبادل @gohari_67 همکاری @mirzakazemi برای دریافت نرم افزار نشریه عهد به لینک زیر مراجعه کنید https://cafebazaar.ir/app/ahd.khaneh.tolab
⚫️ با عاشورا (4)⚫️ 🌴 قرآن- افرینش-حسین 🌴 🌿 نمودار> خداوند انچه را که در زمین وآسمان افرید.الله الذی خلق السماوات والارض= 🌿 انرا مسخر بشر قرار داد. سخر لکم ما فی السماوات وما فی الارض= 🌿و بشر را برای عبادت وبندگی افرید= وما خلقت والجن والانس الا لیعبدون= 🌿 وقله عبادت را نماز= 🌿 و قله نماز را سجده= 🌿 ودر سجده بهتر است بر خاک کربلا وتربت شهید وسیدالشهدا سجده کنیم چرا؟؟؟؟ 🪴 تا شهادت - شهید و هدف ومکتب امام حسین فراموش نشود. در واقع تا حسین ع فراموش نشود. از کجا تا به کجا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. 🌹 فاطمه زهرا علیها السلام مقداری از خاک قبر شهدای احد را اورد و از آن دانه های تسبیح ساخت ودر دست میگرفت چرا؟؟ تا شهدا فراموش نشوند.🌷 📚 فرهادی.
💠وقایع روز هشتم محرم الحرام💠 ✍ از مشهورترین وقایع روز هشتم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، دیدار امام حسین (ع) با عمربن سعد و ارشاد او بود. اما طمع حکومت ری وی را فریفته بود. 🌺 امام حسین (ع) به او فرمود: بدان که تو از گندم ملک ری نخواهی خورد. عمر سعد با تمسخر گفت: جو ما را بس است. ✅ از دیگر وقایع این، روز تشنگی در خیمه‌ها بود. در این روز سپاه امام حسين (ع) و خاندانش در محاصره شديد قرار داشتند، و عطش بر آنان غلبه کرد. امام(ع) دستور داد، پشت خیمه زمين را حفر کنند؛ به اعجاز آبى پديدار گرديد امام حسين (ع) و اولاد رسول خدا (ص) و اصحاب همگى سيراب شدند و مشكها را پر كردند بعد چشمه غائب شد. 🌹حضرت سكينه (س) فرزند اباعبدالله الحسين (ع) مي‌گويد: شب نهم مهتاب فضاي خيمه امام را روشن كرده بود ديدم پدرم ميان جمعيت ايستاده و خطاب به ياران و همراهان مي‌فرمايد: اي مردم! هر كدام از شما كه مي‌تواند بر تيزي شمشير و ضربات نيزه‌ها صبر كند، با ما قيام نمايد وگرنه از ميان ما برود و خود را نجات دهد. ✅ سخنان امام به پايان نرسيده بود كه ياران همگي صدا زدند سوگند به خدا چنين نخواهيم كرد، بلكه جان، مال، زن و فرزندان خود را فداي تو خواهيم كرد. ------------------------------ وقایع الایام، ج5، ص27؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص244. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
♻️ عناوین اتفاقات مهم روز عاشورا عبارتند از: ✅ الف – قبل از شهادت امام حسین علیه‌السلام: 1⃣ تنظیم سپاه: 2⃣ اندرزهاى پیش از نبرد 3⃣ پشیمانى حر بن یزید 4⃣ هجوم سراسرى 5⃣ نبرد انفرادى 6⃣ نماز ظهر عاشورا 7⃣ شهادت سایر یاران 8⃣ مبارزه و شهادت امام حسین علیه السلام ✅ ب – پس از شهادت امام حسین علیه السلام: 1⃣ غارت خیمه ها 2⃣ آتش زدن خیمه ها 3⃣ تاختن اسب بر پیکر شهیدان 4⃣ ارسال سر مقدس امام حسین علیه السلام به کوفه. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠وقایع روز دهم محرم الحرام سال ۶۱ ق💠 ✍ در روز دهم محرم سال 61 هجری، امام حسین (ع) با یارانشان نماز صبح را به جماعت خواندند و سپس با آنها چنین سخن گفتند: « خدا به شهادت من و شما فرمان داده است. بر شما باد صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید ». امام حسین (ع) در روز عاشورا زهیر بن قین را فرمانده راست سپاه و حبیب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گماردند و پرچم را به دست برادرشان حضرت عباس (ع) سپردند. ✅ گرچه سپاه دشمن به خیمه ها نزدیک می شد ولی حضرت فرمان تیراندازی ندادند؛ چون می فرمودند که دوست ندارم آغاز گر جنگ با این گروه باشم. عمربن سعد تیر را بر کمان نهاد و به سوی یاران امام (ع) انداخت و گفت: گواه باشید که اول کسی بودم که به سوی لشکر حسین تیر انداختم. سپس سپاهیان عمربن سعد تیر بر کمان نهاده و از هر طرف یاران امام حسین (ع) را نشانه گرفتند. امام (ع) فرمودند: « یاران من بپا خیزید و به سوی شهادت بشتابید. خدا شما را بیامرزد ». ✅ در حمله اول بالغ بر 40 تن شهید شدند و سپس یاران باقیمانده هر کدام به نوبت به تنهایی به میدان رزم شتافته و به شهادت می رسیدند. هنگام نماز ظهر، امام بدون توجه به تيرهاى دشمن به نماز ايستاد، عمرو بن قرظة به اتفاق چند تن از اصحاب امام در پيش روى امام ايستادند و سينه خود را سپر ساختند تا نماز امام به پايان برسد و بعد از آن نوبت به خاندان بنی هاشم رسید و آنها نیز شربت شهادت را نوشیدند. امام حسین (ع) که یکه و تنها مانده بودند، نگاهی به اجساد مطهر شهدا نمودند و آنها را صدا می کردند. ✅ حضرت برای وداع آخرین به سوی خیام رفتند. سپس در برابر دشمن قرار گرفتند و شجاعانه جنگیدند. دشمن از هر طرف ایشان را محاصره کرده بود، ناگهان تیری سه شعبه به قلب مبارک ایشان اصابت کرد و در حالیکه نشان یکصد و چند تیر و نیزه بر پیکرشان بود نقش بر زمین شدند و روح مبارکشان به ملکوت اعلی پیوست و آن هنگام بود که شیون زنان، کودکان و حتی فرشتگان الهی بلند شد. ---------------------------- پی نوشت: ۱. وقایع الایام، ج۵، ص۲۷. ۲. مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۲۴۴. ۳. الارشاد، ج۲، ص۷۷ تا ۸۴. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
عذاب شمر از زبان علامه امینی ✍️ علامه امینی تعریف کرده است که مدتها فکرمی‌کردم که خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟ و جزای آن تشنه لبی و جگر سوختگی حضرت سیدالشهدا علیه السلام را چگونه به او می‌دهد؟ تا اینکه شبی در عالم رویا دیدم که امیرالمؤمنین علیه السلام در مکانی خوش آب و هوا ، روی صندلی نشسته و من هم خدمت آن جناب ایستاده‌ام ، در کنار ایشان دو کوزه بود ، فرمودند : این کوزه‌ها را بردار و برو از آنجا آب بیاور و اشاره به محلی فرمود که بسیار باصفا و با طراوت بود ، استخری پرآب و درختانی بسیار شاداب در اطراف آن بود که صفا و شادابی محیط و گیاهان قابل بیان و وصف نیست. کوزه‌ها را برداشته و رو به آن محل نهادم آنها را پرآب نموده حرکت کردم تا به خدمت امیرالمومنین علیه السلام باز گردم .ناگهان دیدم هوا رو به گرمی نهاده و هر لحظه گرمی هوا و سوزندگی صحرا بیشتر می‌شد ، دیدم از دور کسی به طرف من می‌آید و هرچه او به من نزدیکتر می‌شد هوا گرمتر می شد گویی همه این حرارت از آتش اوست ، در خواب به من الهام شد که او شمر ، قاتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام است. وقتی به من رسید دیدم هوا به قدری گرم و سوزان شده است که دیگر قابل تحمل نیست ، آن ملعون هم از شدت تشنگی به هلاکت نزدیک شده بود ، رو به من نمود که از من آب بگیرد ، من مانع شدم و گفتم : اگر هلاک هم شوم نمی گذارم از این آب قطره‌ای بنوشد .حمله شدیدی به من کرد و من ممانعت می نمودم ، دیدم اکنون کوزه‌ها را از دست من می‌گیرد لذا آنها را به هم کوبیدم ، کوزه‌ها شکسته و آب آنها به زمین ریخت چنان آب کوزه‌ها بخار شد که گویی قطره آبی در آنها نبوده است . او که از من ناامید شد رو به استخر نهاد ، من بی‌اندازه ناراحت و مضطرب شدم که مبادا آن ملعون از آب استخر بیاشامد و سیراب گردد ، به مجرد رسیدن او به استخر ، آب استخر خشک شد چنان که گویی سالهاست یک قطره آب در آن نبوده است .درختان هم خشک شده بودند او از استخر مأیوس شد و از همان راه که آمده بود بازگشت . هرچه دورتر می‌شد ، هوا رو به صافی و شادابی و درختان و آب استخر به طراوت اول بازگشتند . به حضور امیرالمؤمنین علیه السلام شرفیاب شدم ، فرمودند : خداوند متعال این چنین آن ملعون را جزا و عقاب می‌دهد ، اگر یک قطره آب آن استخر را می‌نوشید از هر زهری تلخ تر و هرعذابی برای او دردناک تر بود. بعد از این فرمایش از خواب بیدار شدم لعن الله قاتلیک یا ابا عبدالله 📚 البدایه النهایه ج 8 ص 297 . 📕 یادنامه علامه امینی ص 13 و 14 . 🌷کانال معرفت 👇👇👇 🆔@marefatkade
🐪شتر وفادار امام زین‌العابدین ع 🌿...عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏: «كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع نَاقَةٌ حَجَّ عَلَيْهَا اثْنَتَيْنِ وَ عِشْرِينَ حَجَّةً مَا قَرَعَهَا قَرْعَةً قَطُّ.» قَالَ: «فَجَاءَتْ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ مَا شَعَرْنَا بِهَا إِلَّا وَ قَدْ جَاءَنِي بَعْضُ خَدَمِنَا أَوْ بَعْضُ الْمَوَالِي فَقَالَ إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ فَأَتَتْ قَبْرَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَانْبَرَكَتْ عَلَيْهِ فَدَلَكَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ وَ هِيَ تَرْغُو فَقُلْتُ: «أَدْرِكُوهَا أَدْرِكُوهَا وَ جِيئُونِي بِهَا قَبْلَ أَنْ يَعْلَمُوا بِهَا أَوْ يَرَوْهَا.»» قَالَ: «وَ مَا كَانَتْ رَأَتِ الْقَبْرَ قَطُّ.» 📚الكافي، ج۱، ص۴۶۷ 🌿از زرارة بن أعیَن نقل شده است: 🔶از امام باقر (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمودند: 🔸«[پدرم] علی‌بن‌الحسین (علیهماالسلام) ماده‌شتری داشت که سوار بر آن، بیست و دو حج رفته بود و هرگز تازیانه‌ای به او نزده بود.» 🔶امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«آن شتر بعد از مرگ ایشان، بدون این‌که متوجهش شویم، آمد. یکی از خدمت‌کاران یا غلامان نزد من آمد و گفت: آن ماده‌شتر [از چراگاهش] خارج شده، کنار قبر امام سجاد رفته، بر آن نشسته، گردنش را به قبر می‌مالد و ناله می‌کند. 🔸من گفتم: «او را دریابید! او را دریابید و پیش از آن‌که [مخالفین] آگاه شوند و او را ببینند، او را نزد من آورید.»» 🔶آن‌گاه امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«و این در حالی بود که آن شتر [قبلاً مکانِ] قبر را هرگز ندیده بود.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
📗 روضه‌های روایی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) برای اولین بار کتاب شد 🔻 مدیرعامل موسسه‌ی قدیم‌الاحسان با اشاره به این‌که اولین کتاب در خصوص روضه‌های روایی و مصائب امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) منتشر شد، گفت: کتاب «حسنیه‌ی مأثور»، در ادامه کتاب‌های روضه‌ی روایی این موسسه، بعد از فاطمیه و حسینیه تالیف و منتشر شد. «جواد حیدری» اظهار داشت: مؤلف این کتاب «حجت‌الاسلام محسن حنیفی» است که تلاش کرده تا خواننده‌ی کتاب، مناقب و مصائب و سیره‌ی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در جریان صلح را در قاب روایات و نگاه معصومین (علیه‌السلام)، بدون دخل و تصرف و تحلیل مطالعه کند. 🔻 وی با اشاره به اینکه ماه گذشته نیز این موسسه یکی از آثار «نیر» کتاب کم‌نظیر «صحیفةالابرار» را برای اولین بار با ترجمه‌ی فارسی منتشر کرد، گفت: این کتاب، دریایی از فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام را در خود گنجانده و در ضمن واگویه طرفه‌هایی از احادیث امامان علیهم‌السلام، معارف بلند و راه‌گشایی را به خواننده ارزانی می‌‌کند که کلید شماری از شبهه‌ها و مسائل اعتقادی و پاسخ بسیاری از سطحی نگری‌ها و یاوه‌بافی‌هاست. 🕑 14 🇮🇷 @Sh_Aviny
♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✍️حسینعلی رحمتی ✅ الف) برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد. ✅ب) در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند. ✅ج) با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند. 🔻1. مشارکت فعال برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود. 🔻2. کثرت مخاطب فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند. 🔻3. تنوع قالب در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود. 🔻4. تکثر منابع در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد. 🔻5. غلبه بر محدودیت ها در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند. 🔻6. سهولت دسترسی استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود. 🔻7. ماندگارسازی محتوا در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند. 5 شهریور 1400 @harahmati
◼️سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق) ✍ تخریب حرم عسکریین، به انفجار و تخریب حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) توسط تروریستهای تکفیری آل سعود در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش اشاره دارد. در انفجار اول گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌ کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت و در انفجار دوم ابتدا گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد. ✅ این اقدام، واکنش مراجع تقلید، مسئولان و شیعیان سراسر جهان را در پی داشت و آن را محکوم کردند. ✅ ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران در سال ۱۳۸۹ش، بازسازی حرمین عسکریین (ع) را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ش به پایان رساند. http://eitaa.com/joinchat/2697
نوری سلام و عرض ادب به اعضای هیئت تحریریه و سردبیر محترم و همه دست اندر کاران ماهنامه وزین مبلغان. 1. مناسبت مهم ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هجرت آن حضرت و بنای مسجد قبا و مسجد النبی است. قبلا بنده درباره همه آنها مقالاتی تحت عنوان آیات مرتبط با رخدادها نوشته ام. پیشنهاد می شود:کسانی که می خواهند در این موضوعات مقاله بنویسند با توجه به آن مقالات طوری بنویسند که تکراری نباشد مثلا نقش مسجد و چگونگی اداره آن و راه های جذب مردم به مسجد و. ..بررسی شود. 2. مطلب دیگر این که در واقع اول سال قمری در اسلام ربیع است نه محرم عمر در سال شانزدهم به محرم برگرداند چون در جاهلیت آنگونه بود. مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی این مطلب را با دلیل اثبات کرده است. پیشنهاد می شود در این مورد نیز مقاله مستدل نوشته شود تا مبلغین و خواص مردم حقیقت را بدانند. از همه التماس دعا دارم. وفقکم الله لمرضاته و السلام علیکم و رحمت الله وبرکاته.
*✡️ نقش پشت پرده یهود در شهادت امام حسین علیه‌السلام * 🔹 این‌که به‌دنبال خاندان نبوت صلوات الله علیهم اجمعین از جمله امام حسین علیه‌السلام بوده‌اند را می‌توان از این حدیث شریف نبوی که در دوران خردسالی حسنین علیهماالسلام ایراد شده است فهمید: 🔸 فَإِنِّي خَائِفٌ عَلَيْهِمَا مِنْ كَيْدِ الْيَهُود. 🔸 من از مکر نسبت به فرزندانم حسن و حسین بیمناکم. 👌دلایل و منابع و قرائن و شواهد فراوانی از ارتباطات نزدیک بنی امیه با یهودیان وجود دارد که امیداوریم در فرصتی مناسب به آن به پردازیم 💥 رابطهٔ خصمانهٔ غیرعادی بنی امیه با بنی‌هاشم: 🔸 حرب بن امیه با عبدالمطلب درگیر شد؛ 🔸 ابوسفیان با رسول‌الله (ص) درافتاد؛ 🔸 معاویه با امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) جنگید و اسباب شهادت ایشان را فراهم ساخت؛ 🔸 یزید، خون امام حسین (ع) را ریخت؛ 🔸 عبدالملک مروان با امام سجاد (ع) به مخالفت برخاست و ولید بن عبدالملک، آن حضرت را به شهادت رساند؛ 🔸 هشام بن عبدالملک، امام باقر (ع) را به شهادت رساند؛ 🔸 و در آخرالزمان هم سفیانی، از همین تیره، به کشتار شیعیان امیرالمؤمنین (ع) می‌پردازد و با امام زمان (عج) به جنگ برمی‌خیزد. 🌴 در زمینهٔ رابطهٔ این دو خاندان، روایتی بسیار قابل توجه از امام صادق (ع) در دست است: 👈 «ما و خاندان سفیان دو خاندان هستیم که در راه خدا با هم دشمن شدیم. ما گفتار خدا را تأیید می‌کردیم و آن‌ها تکذیب. ابوسفیان با رسول‌الله (ص)، و معاویه با علی بن ابی‌طالب (ع)، و یزید با امام حسین (ع) جنگیدند و (در آخرالزمان) سفیانی با قائم خواهد جنگید.» 🌴 این روایت، از نگاه فلسفهٔ تاریخ، روایتی کلیدی به‌شمار می‌آید و بیانگر رهبری دو جریان در طول تاریخ است 📚 فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه‌السلام، ص٣٢ و بحارالانوار، ج۴٣، ص٣١٣ ✅ در یکی از زیارت مطلقه امام حسین (ع) با سند معتبر چنین می‌خوانیم: 🔸 و اَشْهَدُ اَنَّ الَّذینَ سَفَکُوا دَمَکَ، وَ اسْتَحَلُّوا حُرْمَتَکَ، مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى بْنِ مَرْیَمَ، ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ. (کامل الزیارات، باب ٧٩، صفحه ٢٠٨، حدیث ۶) 🔹 و گواهى می‌دهم که حقّاً آنان که خونت را ریختند و حرمت تو را از بین بردند ملعونند و معذّب هستند بر زبان داوود و عیسى بن مریم و این بخاطر آن گناهى است که کردند و مردمى تجاوزکار بودند. ⁉️ اکنون سؤال اینجاست که چه کسانی توسط حضرت داوود و عیسی بن مریم (ع) شده‌اند؟ پاسخ این سؤال نه به کنایه، بلکه صراحتاً در آیهٔ ٧٨ سورهٔ مائده آمده است: 🔸 لعِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذَلِک بِمَا عَصَوْا وَ کانُواْ یعْتَدُونَ. 🔹 کافران از به زبان داود و عیسی بن مریم لعنت شدند، لعنت شدنشان بدین‌سبب بود که [از فرمان‌های خدا و پیامبران] سرپیچی کردند، و همواره [از حدود الهی] تجاوز داشتند. ✍️ نویسندگان: محمد ابراهیم‌نیا، علی نوفرستی 🏴https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4
🌷چه کنیم که عاقبت بخیرشویم؟ 🌷قرآن ۴ بارفرموده: ۱.العاقبة للمتقین.۱۲۸اعراف ۲.العاقبة للمتقین.۴۹هود ۳.العاقبة للتقوی.۱۳۲طه ۴.العاقبة للمتقین.۸۳ قصص عاقبت به خیری برای پرهیزکاران است 🌷وفرمود: فان خیرالرادالتقوی..۱۹۷بقره بهترین توشه،تقوا وترک گناه است 🌷بهشت برای متقین ساخته شده: اعدت للمتقین.۱۳۳آل عمران پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷۱۴بارسفارش قرآن: نیکی به پدر ومادر: 🌷۱.َبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًاَ ٨٣بقره 🌷۲. وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحسانا (٣٦)نساء 🌷۳.وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ.. (١٤)مریم 🌷۴.وَبَرًّا بِوَالِدَتِي ...(٣٢)مریم 🌷۵.رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ...(٤١)ابراهیم 🌷۶..رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ... (٢٨)نوح 🌷۷.وبالوالدین احسانا...۱۵۱انعام 🌷۸. ووصینا الانسان بوالدیه حسنا.۸عنکبوت 🌷۹.وصیناالانسان بوالدیه...۱۴ لقمان 🌷۱۰.ماانفقتم من خیر فللوالدین...۲۱۵بقره 🌷۱۱.الوصیة للوالدین...۱۸۰بقره 🌷۱۲. وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا.. (٢٣)اسراء 🌷۱۳.وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (٢٤) 🌷۱۴.والذی قال لوالدیه اف لکما...۱۷احقاف آنان که به والدین توهین میکنندعذاب میشوند پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷جواب بدی راباخوبی بدهید تادشمنتان دوست گرمتان شود: 🌷۱.ادفع بالتی هی احسن السیئة...۹۶مومنون بدی راباخوبی جواب دهید 🌷۲.ویدرئون بالحسنة السیئة...۲۲رعد عاقلان، بدی راباخوبی جواب میدهند 🌷۳.واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...۶۳فرقان بندگان خوب خدا،درجواب رفتاربی ادبانه جاهلان،میگن:سلام 🌷۴.لئن بسطت یدک لتقتلنی، ما انا بباسط یدی الیک لاقتلنک...۲۸ مائده هابیل به قابیل گفت اگر تو برای کشتن من اقدام کنی،من برای کشتن تواقدام نمیکنم 🌷۵.ادفع بالتی هی احسن...۳۴فصلت بدی راباخوبی جواب دهید 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷❤️
🌷۵ فایده مال دادن درراه خدا: 🌷۱.شرط ورود بهشت است.....۱۳۴ آل عمران 🌷۲.خداجاشو پرمیکند.......۳۹ سبأ 🌷۳.باعث توفیق عبادت میشه....‌۵و۶و۷لیل 🌷۴.پاداش ۷۰۰ برابربه بالاست.......‌۲۶۱بقره 🌷۵.باعث جذب دلها میشود.۶۰توبه 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷امام سجاد ع چهارمین امام ع ، در35 سال امامتشان که باداغهای عظیم واسارت شروع شد، 1...باگریه های فراوان مردم رابیدارمیکردند 2..باسجده های طولانی ازخداکمک میگرفتند 3..بادعاهای صحیفه به مردم تاابد معرفت دادند 4..خرج عده ای ازخانواده های بی سرپرست رامیدادند 5...برده میخریدند وتربیت دینی میکردندوآزادمیکردند 6..وبارساله حقوقشان مردم راباحقوقی که برعهده دارندآشناکردند شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
خانه تنگ! نظرتان در مورد این شخص چیست؟ «در اطاقی تنگ و تاریک همه‌ی پرده‌ها را کشیده و همه‌ی روزنه‌های ورود اکسیژن و نور را مسدود کرده‌است؛ گرفتار کمبود اکسیژن شده و در تاریکی اطاق هیچ کار مفیدی از او برنمی‌آید» چه کسی مقصر است؟ نور؟ اکسیژن؟ تنگی اطاق؟ یاخودش؟ به خصوص آن‌که به او آموخته‌اند که چگونه درها را باز کند؛ پنجره‌ها را بگشاید؛ پرده‌ها را کنار بزند؛ از اطاق خارج شود و در فضای باز و در بوستان هم‌جوار از اکسیژن پاک و نور حیات‌بخش بهره برگیرد! البته در این جای تنگ و تاریک و خفه، به تعدادی کرم شب تاب! دل‌خوش داشته و به برخی بازی‌های کودکانه مشغول شده‌است! هر که او را به بیرون رفتن از این مکان دعوت می‌کند و از فضای بیرون برایش می‌گوید؛ توجهی نمی‌کند و به کار خود مشغول است! به نظر شما او چگونه آدمی است؟ شما این‌گونه نیستید؟ حتماً می‌گویید: «خیر» ولی با اندکی دقت بیشتر خواهیم دید که اکثر ما آدم‌ها این گونه‌ایم! دنیای کوچک و تنگ را به خاطر لذات آنی و فانی و بی‌ارزشش چسبیده و به سخنان انبیاء و معصومین علیهم‌السلام برای خروج سعادت‌مندانه از این دنیای دون توجهی نمی‌کنیم! راستی چرا؟ دین، اکسیژن و نور زندگی است و زندگی بدون دین خاموش و خفقان آور است. برگرفته از کتاب «بارقــه» محصول موسسه آرامش جاویدانhttps://eitaa.com/1minutestudy
💠 خاطره‌ای زیبا از مسوول مشاوره زندانیان ⬅️ پیشنمازطلبه مسئول مشاوره به زندانیان محکوم ‌به اعدام در زندان رجایی شهر خاطره جالبی دارد: 🔸حدود ۲۳ سال پیش جوانی که تازه به تهران آمده بوده در یک کبابی مشغول کار می‌شود، ‌شبی پس از تمام شدن کار، صاحب کبابی دخل آن روز را جمع می‌کند و می‌رود در بالکن مغازه تا استراحت کند. درآمد آن روز کبابی، شاگرد جوان را وسوسه می‌کند و در جریان سرقت پول‌ها، صاحب مغازه به قتل می‌رسد. او متواری می‌شود؛ اما مدتی بعد، دستگیرش می‌کنند و به اینجا منتقل می‌شود. 🔸حکم قصاص جوان صادر می‌شود، اما اجرای آن حدود ۱۸-۱۷ سال به طول می‌انجامد؛ می‌گویند شاگرد جوان در طول این مدت حسابی تغییر کرده بود و به‌ قول‌ معروف پوست‌ انداخته و اصلاح‌ شده بود. آن‌قدر تغییر کرده بود که همه زندانی‌ها قلبا دوستش داشتند. 🔸پس از این ۱۸-۱۷ سال، خانواده مقتول که آذری‌ بودند، برای اجرای حکم می‌آیند؛ همسر مقتول و سه دختر و ۷ پسرش آمدند و در دفتر نشستند، فضا سنگین بود و من با مقدمه‌چینی و شرح احوالات فعلی قاتل، از اولیای دم خواستم که از قصاص صرف‌نظر کنند. همسر مقتول گفت: "من قصاص را به پسر بزرگم واگذار کرده‌ام" و پسر بزرگ هم گفت که قصاص به کوچک‌ترین برادرمان واگذار شده است. به‌هرحال برادر کوچک‌تر هم زیر بار نرفت و گفت :"اگر همه برادر و خواهرهایم هم از قصاص بگذرند، من از قصاص نمی‌گذرم؛ زمانی که پدرم به قتل رسید من خیلی بچه بودم و این سال‌ها، یتیم بودم و واقعاً سختی کشیدم." 🔸به‌هرحال روی اجرای حکم مصر بود. با خودم گفتم شاید اگر خود زندانی بیاید و با آن‌ها روبه‌رو شود، چیزی بگوید که دلشان به رحم بیاید، بنابراین گفتم زندانی را بیاورند. یادم هست هوا به‌شدت سرد بود و قاتل هم تنها یک پیراهن نازک تنش بود؛ وقتی آمد رفت کنار شوفاژ کوچکی که در گوشه اتاق بود ایستاد به او گفتم اگر درخواستی داری بگو؛. او هم آرام رو به من کرد و گفت:"درخواستی ندارم." 🔸وقت کم بود و چاره دیگری نبود. مادر و یکی از دختران در دفتر ماندند و ۹ برادر و خواهر دیگر برای اجرای حکم وارد محوطه اجرای احکام شدند. جالب بود که مادرشان موقع خروج فرزندانش از دفتر به آن‌ها گفت که اگر از قصاص صرف‌نظر کنند شیرش را حلالشان نمی‌کند. به‌هرحال شاگرد قاتل، پای چوبه ایستاد همه‌چیز آماده اجرای حکم بود که در لحظه آخر او با همان آرامشش رو به اولیای دم کرد و گفت: "من یک خواسته دارم" من که منتظر چنین فرصتی بودم گفتم دست نگه‌ دارید تا آخرین خواسته‌اش را هم بگوید. 🔸 شاگرد قاتل، گفت: "۱۸ سال است که حکم قصاص من اجرا نشده و شما این مدت را تحمل کرده‌اید، حالا تنها ۹ روز تا محرم باقی‌مانده و تا تاسوعا، ۱۸ روز. می‌خواهم از شما خواهش کنم اگر امکان دارد علاوه بر این ۱۸ سال، ۱۸ روز دیگر هم به من فرصت بدهید. من سال‌هاست که سهمیه قند هر سالم را جمع می‌کنم و روز تاسوعا به نیت علیه السلام، شربت نذری به زندانی‌های عزادار می‌دهم. امسال هم سهمیه قندم را جمع کرده‌ام، اگر بگذارید من شربت امسالم را هم به نیت علیه السلام بدهم، هیچ خواسته دیگری ندارم. 🔸 حرف او که تمام شد فضا عوض شد. یک‌دفعه دیدم پسر کوچک مقتول منقلب شد، رویش را برگرداند و با بغض گفت من با ابوالفضل درنمی‌افتم من قصاص نمی‌کنم. برادرها و خواهرهای دیگرش هم با چشمان اشکبار به یکدیگر نگاه کردند و هیچ‌کس حاضر به اجرای حکم قصاص نشد. 🔸 وقتی از محل اجرای حکم به دفتر برگشتند، مادرشان گفت چه شد قصاص کردید؟ پسر بزرگ مقتول ماجرا را برای مادرش تعریف کرد. مادرشان هم به گریه افتاد و گفت به خدا اگر قصاص می‌کردید، شیرم را حلالتان نمی‌کردم. خلاصه ماجرا با اسم علیه السلام ختم به خیر شد و دل ۱۱ نفر با نام مبارک ایشان نرم شد و از خون قاتل پدرشان گذشتند. 🖤🚩السلام علیک یا 🚩🖤 اگه اعتقاد به ابوالفضل العباس داری ، بفرست توی گروه تا همه مسلمانان بخشنده باشند🖤شادی روح پدران و مادران آسمانی صلوات🖤