eitaa logo
فرهنگ کوثر ۲
97 دنبال‌کننده
138 عکس
14 ویدیو
28 فایل
ارتباط با مدیر @Kosaryharam ارسال آثار: @VM_Admin نشانی کانال @Mkosary
مشاهده در ایتا
دانلود
🐪شتر وفادار امام زین‌العابدین ع 🌿...عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏: «كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع نَاقَةٌ حَجَّ عَلَيْهَا اثْنَتَيْنِ وَ عِشْرِينَ حَجَّةً مَا قَرَعَهَا قَرْعَةً قَطُّ.» قَالَ: «فَجَاءَتْ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ مَا شَعَرْنَا بِهَا إِلَّا وَ قَدْ جَاءَنِي بَعْضُ خَدَمِنَا أَوْ بَعْضُ الْمَوَالِي فَقَالَ إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ فَأَتَتْ قَبْرَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَانْبَرَكَتْ عَلَيْهِ فَدَلَكَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ وَ هِيَ تَرْغُو فَقُلْتُ: «أَدْرِكُوهَا أَدْرِكُوهَا وَ جِيئُونِي بِهَا قَبْلَ أَنْ يَعْلَمُوا بِهَا أَوْ يَرَوْهَا.»» قَالَ: «وَ مَا كَانَتْ رَأَتِ الْقَبْرَ قَطُّ.» 📚الكافي، ج۱، ص۴۶۷ 🌿از زرارة بن أعیَن نقل شده است: 🔶از امام باقر (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمودند: 🔸«[پدرم] علی‌بن‌الحسین (علیهماالسلام) ماده‌شتری داشت که سوار بر آن، بیست و دو حج رفته بود و هرگز تازیانه‌ای به او نزده بود.» 🔶امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«آن شتر بعد از مرگ ایشان، بدون این‌که متوجهش شویم، آمد. یکی از خدمت‌کاران یا غلامان نزد من آمد و گفت: آن ماده‌شتر [از چراگاهش] خارج شده، کنار قبر امام سجاد رفته، بر آن نشسته، گردنش را به قبر می‌مالد و ناله می‌کند. 🔸من گفتم: «او را دریابید! او را دریابید و پیش از آن‌که [مخالفین] آگاه شوند و او را ببینند، او را نزد من آورید.»» 🔶آن‌گاه امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«و این در حالی بود که آن شتر [قبلاً مکانِ] قبر را هرگز ندیده بود.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
📗 روضه‌های روایی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) برای اولین بار کتاب شد 🔻 مدیرعامل موسسه‌ی قدیم‌الاحسان با اشاره به این‌که اولین کتاب در خصوص روضه‌های روایی و مصائب امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) منتشر شد، گفت: کتاب «حسنیه‌ی مأثور»، در ادامه کتاب‌های روضه‌ی روایی این موسسه، بعد از فاطمیه و حسینیه تالیف و منتشر شد. «جواد حیدری» اظهار داشت: مؤلف این کتاب «حجت‌الاسلام محسن حنیفی» است که تلاش کرده تا خواننده‌ی کتاب، مناقب و مصائب و سیره‌ی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در جریان صلح را در قاب روایات و نگاه معصومین (علیه‌السلام)، بدون دخل و تصرف و تحلیل مطالعه کند. 🔻 وی با اشاره به اینکه ماه گذشته نیز این موسسه یکی از آثار «نیر» کتاب کم‌نظیر «صحیفةالابرار» را برای اولین بار با ترجمه‌ی فارسی منتشر کرد، گفت: این کتاب، دریایی از فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام را در خود گنجانده و در ضمن واگویه طرفه‌هایی از احادیث امامان علیهم‌السلام، معارف بلند و راه‌گشایی را به خواننده ارزانی می‌‌کند که کلید شماری از شبهه‌ها و مسائل اعتقادی و پاسخ بسیاری از سطحی نگری‌ها و یاوه‌بافی‌هاست. 🕑 14 🇮🇷 @Sh_Aviny
♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✍️حسینعلی رحمتی ✅ الف) برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد. ✅ب) در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند. ✅ج) با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند. 🔻1. مشارکت فعال برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود. 🔻2. کثرت مخاطب فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند. 🔻3. تنوع قالب در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود. 🔻4. تکثر منابع در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد. 🔻5. غلبه بر محدودیت ها در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند. 🔻6. سهولت دسترسی استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود. 🔻7. ماندگارسازی محتوا در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند. 5 شهریور 1400 @harahmati
◼️سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق) ✍ تخریب حرم عسکریین، به انفجار و تخریب حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) توسط تروریستهای تکفیری آل سعود در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش اشاره دارد. در انفجار اول گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌ کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت و در انفجار دوم ابتدا گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد. ✅ این اقدام، واکنش مراجع تقلید، مسئولان و شیعیان سراسر جهان را در پی داشت و آن را محکوم کردند. ✅ ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران در سال ۱۳۸۹ش، بازسازی حرمین عسکریین (ع) را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ش به پایان رساند. http://eitaa.com/joinchat/2697
نوری سلام و عرض ادب به اعضای هیئت تحریریه و سردبیر محترم و همه دست اندر کاران ماهنامه وزین مبلغان. 1. مناسبت مهم ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هجرت آن حضرت و بنای مسجد قبا و مسجد النبی است. قبلا بنده درباره همه آنها مقالاتی تحت عنوان آیات مرتبط با رخدادها نوشته ام. پیشنهاد می شود:کسانی که می خواهند در این موضوعات مقاله بنویسند با توجه به آن مقالات طوری بنویسند که تکراری نباشد مثلا نقش مسجد و چگونگی اداره آن و راه های جذب مردم به مسجد و. ..بررسی شود. 2. مطلب دیگر این که در واقع اول سال قمری در اسلام ربیع است نه محرم عمر در سال شانزدهم به محرم برگرداند چون در جاهلیت آنگونه بود. مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی این مطلب را با دلیل اثبات کرده است. پیشنهاد می شود در این مورد نیز مقاله مستدل نوشته شود تا مبلغین و خواص مردم حقیقت را بدانند. از همه التماس دعا دارم. وفقکم الله لمرضاته و السلام علیکم و رحمت الله وبرکاته.
*✡️ نقش پشت پرده یهود در شهادت امام حسین علیه‌السلام * 🔹 این‌که به‌دنبال خاندان نبوت صلوات الله علیهم اجمعین از جمله امام حسین علیه‌السلام بوده‌اند را می‌توان از این حدیث شریف نبوی که در دوران خردسالی حسنین علیهماالسلام ایراد شده است فهمید: 🔸 فَإِنِّي خَائِفٌ عَلَيْهِمَا مِنْ كَيْدِ الْيَهُود. 🔸 من از مکر نسبت به فرزندانم حسن و حسین بیمناکم. 👌دلایل و منابع و قرائن و شواهد فراوانی از ارتباطات نزدیک بنی امیه با یهودیان وجود دارد که امیداوریم در فرصتی مناسب به آن به پردازیم 💥 رابطهٔ خصمانهٔ غیرعادی بنی امیه با بنی‌هاشم: 🔸 حرب بن امیه با عبدالمطلب درگیر شد؛ 🔸 ابوسفیان با رسول‌الله (ص) درافتاد؛ 🔸 معاویه با امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) جنگید و اسباب شهادت ایشان را فراهم ساخت؛ 🔸 یزید، خون امام حسین (ع) را ریخت؛ 🔸 عبدالملک مروان با امام سجاد (ع) به مخالفت برخاست و ولید بن عبدالملک، آن حضرت را به شهادت رساند؛ 🔸 هشام بن عبدالملک، امام باقر (ع) را به شهادت رساند؛ 🔸 و در آخرالزمان هم سفیانی، از همین تیره، به کشتار شیعیان امیرالمؤمنین (ع) می‌پردازد و با امام زمان (عج) به جنگ برمی‌خیزد. 🌴 در زمینهٔ رابطهٔ این دو خاندان، روایتی بسیار قابل توجه از امام صادق (ع) در دست است: 👈 «ما و خاندان سفیان دو خاندان هستیم که در راه خدا با هم دشمن شدیم. ما گفتار خدا را تأیید می‌کردیم و آن‌ها تکذیب. ابوسفیان با رسول‌الله (ص)، و معاویه با علی بن ابی‌طالب (ع)، و یزید با امام حسین (ع) جنگیدند و (در آخرالزمان) سفیانی با قائم خواهد جنگید.» 🌴 این روایت، از نگاه فلسفهٔ تاریخ، روایتی کلیدی به‌شمار می‌آید و بیانگر رهبری دو جریان در طول تاریخ است 📚 فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه‌السلام، ص٣٢ و بحارالانوار، ج۴٣، ص٣١٣ ✅ در یکی از زیارت مطلقه امام حسین (ع) با سند معتبر چنین می‌خوانیم: 🔸 و اَشْهَدُ اَنَّ الَّذینَ سَفَکُوا دَمَکَ، وَ اسْتَحَلُّوا حُرْمَتَکَ، مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى بْنِ مَرْیَمَ، ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ. (کامل الزیارات، باب ٧٩، صفحه ٢٠٨، حدیث ۶) 🔹 و گواهى می‌دهم که حقّاً آنان که خونت را ریختند و حرمت تو را از بین بردند ملعونند و معذّب هستند بر زبان داوود و عیسى بن مریم و این بخاطر آن گناهى است که کردند و مردمى تجاوزکار بودند. ⁉️ اکنون سؤال اینجاست که چه کسانی توسط حضرت داوود و عیسی بن مریم (ع) شده‌اند؟ پاسخ این سؤال نه به کنایه، بلکه صراحتاً در آیهٔ ٧٨ سورهٔ مائده آمده است: 🔸 لعِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذَلِک بِمَا عَصَوْا وَ کانُواْ یعْتَدُونَ. 🔹 کافران از به زبان داود و عیسی بن مریم لعنت شدند، لعنت شدنشان بدین‌سبب بود که [از فرمان‌های خدا و پیامبران] سرپیچی کردند، و همواره [از حدود الهی] تجاوز داشتند. ✍️ نویسندگان: محمد ابراهیم‌نیا، علی نوفرستی 🏴https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4
🌷چه کنیم که عاقبت بخیرشویم؟ 🌷قرآن ۴ بارفرموده: ۱.العاقبة للمتقین.۱۲۸اعراف ۲.العاقبة للمتقین.۴۹هود ۳.العاقبة للتقوی.۱۳۲طه ۴.العاقبة للمتقین.۸۳ قصص عاقبت به خیری برای پرهیزکاران است 🌷وفرمود: فان خیرالرادالتقوی..۱۹۷بقره بهترین توشه،تقوا وترک گناه است 🌷بهشت برای متقین ساخته شده: اعدت للمتقین.۱۳۳آل عمران پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷۱۴بارسفارش قرآن: نیکی به پدر ومادر: 🌷۱.َبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًاَ ٨٣بقره 🌷۲. وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحسانا (٣٦)نساء 🌷۳.وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ.. (١٤)مریم 🌷۴.وَبَرًّا بِوَالِدَتِي ...(٣٢)مریم 🌷۵.رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ...(٤١)ابراهیم 🌷۶..رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ... (٢٨)نوح 🌷۷.وبالوالدین احسانا...۱۵۱انعام 🌷۸. ووصینا الانسان بوالدیه حسنا.۸عنکبوت 🌷۹.وصیناالانسان بوالدیه...۱۴ لقمان 🌷۱۰.ماانفقتم من خیر فللوالدین...۲۱۵بقره 🌷۱۱.الوصیة للوالدین...۱۸۰بقره 🌷۱۲. وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا.. (٢٣)اسراء 🌷۱۳.وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (٢٤) 🌷۱۴.والذی قال لوالدیه اف لکما...۱۷احقاف آنان که به والدین توهین میکنندعذاب میشوند پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷جواب بدی راباخوبی بدهید تادشمنتان دوست گرمتان شود: 🌷۱.ادفع بالتی هی احسن السیئة...۹۶مومنون بدی راباخوبی جواب دهید 🌷۲.ویدرئون بالحسنة السیئة...۲۲رعد عاقلان، بدی راباخوبی جواب میدهند 🌷۳.واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...۶۳فرقان بندگان خوب خدا،درجواب رفتاربی ادبانه جاهلان،میگن:سلام 🌷۴.لئن بسطت یدک لتقتلنی، ما انا بباسط یدی الیک لاقتلنک...۲۸ مائده هابیل به قابیل گفت اگر تو برای کشتن من اقدام کنی،من برای کشتن تواقدام نمیکنم 🌷۵.ادفع بالتی هی احسن...۳۴فصلت بدی راباخوبی جواب دهید 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷❤️
🌷۵ فایده مال دادن درراه خدا: 🌷۱.شرط ورود بهشت است.....۱۳۴ آل عمران 🌷۲.خداجاشو پرمیکند.......۳۹ سبأ 🌷۳.باعث توفیق عبادت میشه....‌۵و۶و۷لیل 🌷۴.پاداش ۷۰۰ برابربه بالاست.......‌۲۶۱بقره 🌷۵.باعث جذب دلها میشود.۶۰توبه 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷امام سجاد ع چهارمین امام ع ، در35 سال امامتشان که باداغهای عظیم واسارت شروع شد، 1...باگریه های فراوان مردم رابیدارمیکردند 2..باسجده های طولانی ازخداکمک میگرفتند 3..بادعاهای صحیفه به مردم تاابد معرفت دادند 4..خرج عده ای ازخانواده های بی سرپرست رامیدادند 5...برده میخریدند وتربیت دینی میکردندوآزادمیکردند 6..وبارساله حقوقشان مردم راباحقوقی که برعهده دارندآشناکردند شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد پیام قرآن و عترت https://eitaa.com/payam_quran_etrat 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
خانه تنگ! نظرتان در مورد این شخص چیست؟ «در اطاقی تنگ و تاریک همه‌ی پرده‌ها را کشیده و همه‌ی روزنه‌های ورود اکسیژن و نور را مسدود کرده‌است؛ گرفتار کمبود اکسیژن شده و در تاریکی اطاق هیچ کار مفیدی از او برنمی‌آید» چه کسی مقصر است؟ نور؟ اکسیژن؟ تنگی اطاق؟ یاخودش؟ به خصوص آن‌که به او آموخته‌اند که چگونه درها را باز کند؛ پنجره‌ها را بگشاید؛ پرده‌ها را کنار بزند؛ از اطاق خارج شود و در فضای باز و در بوستان هم‌جوار از اکسیژن پاک و نور حیات‌بخش بهره برگیرد! البته در این جای تنگ و تاریک و خفه، به تعدادی کرم شب تاب! دل‌خوش داشته و به برخی بازی‌های کودکانه مشغول شده‌است! هر که او را به بیرون رفتن از این مکان دعوت می‌کند و از فضای بیرون برایش می‌گوید؛ توجهی نمی‌کند و به کار خود مشغول است! به نظر شما او چگونه آدمی است؟ شما این‌گونه نیستید؟ حتماً می‌گویید: «خیر» ولی با اندکی دقت بیشتر خواهیم دید که اکثر ما آدم‌ها این گونه‌ایم! دنیای کوچک و تنگ را به خاطر لذات آنی و فانی و بی‌ارزشش چسبیده و به سخنان انبیاء و معصومین علیهم‌السلام برای خروج سعادت‌مندانه از این دنیای دون توجهی نمی‌کنیم! راستی چرا؟ دین، اکسیژن و نور زندگی است و زندگی بدون دین خاموش و خفقان آور است. برگرفته از کتاب «بارقــه» محصول موسسه آرامش جاویدانhttps://eitaa.com/1minutestudy