eitaa logo
مقدمات اجتهاد
3.1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
102 ویدیو
686 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر کسی تایپیست هست و به ورد و ادبیات عرب در حد مبادی ۴ مسلط است، به بنده خبر دهد @ostad_shoo
برای دروس پایه 8 نیاز به یک هادی و ناظر علمی دارم(برای تعمیق دروس) @Yaqoddos
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 1.pptx
1.15M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 3.pptx
1.87M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 2.pptx
1.26M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 4.pptx
1.07M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
پاورپوینتهای دوره تندخوانی مقدماتی👆👆👆
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تفاوت الغای خصوصیت با تنقیح مناط: 1️⃣ الغای خصوصیت: الغای خصوصیت مربوط به عالم است. یعنی فهم عرفی و ظهورات ادله؛ یعنی عرف وقتی دلیلی را ببیند و استظهار کند که یک موضوع (یا عنوانی در یک موضوع) خصوصیتی ندارد، می‌تواند حکم را از آن موضوع به موضوع دیگر تسرّی دهد: 🔹 مثال: در دلیل آمده است: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع ... »، ولی عرف از رجولیّت در این روایت الغای خصوصیت می‌کند و می‌گوید موضوع، مکلّف است و رجل بودن، خصوصیّت ندارد. پس اگر زنی هم شک بین سه و چهار کند، همان حکم را خواهد داشت. 2️⃣ تنقیح مناط: تنقیح مناط مربوط به عالم است. یعنی کشف ملاکات و مناطات احکام. یعنی با کشف ملاک تامّ حکم، از موضوع دلیل به موضوع دیگر تعدّی کنیم. 🔹 مثال: در دلیل: «الخمر حرام؛ لأنّه یزول عقل الانسان»، کشف می‌کنیم که ملاک حرمت، زوال عقل انسان بوده و لذا اگر به این نتیجه رسیدیم که فقّاع نیز همانند خمر، عقل انسان را زائل می‌کند، می‌گوییم با توجه به اینکه ملاک اصلی حرمت خمر، به همان شکل در فقّاع نیز موجود است، کشف می‌کنیم که فقّاع نیز حرام است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار، استاد علی همدانی (دام ظله) 📌 ارسالی از حجة الإسلام علی 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم