eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
968 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 باید جریان های حزب اللهی غیر دولتی وارد عرصه شوند 💢 علی بن ابراهیم عن ابیه عن النوفلی عن السکونی عن ابی عبد الله(ع) قال: قال رسول الله(ص)... «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» ⭕️ آن که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست. ⚠️ شادی روح طلبه مرحوم استاد فرج نژاد ، حمد و سوره نثار فرمایید لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 امروز و قدرتمندترین است. این سخن را نباید در معنایی و بلکه باید در معنای# فلسفی و درک کرد. در واقع باعث آن شده که مبانی و ارزش‌های لیبرالی جهانی شده و سراسر کره زمین را فرا گیرد و به طریق اولی و به تبع آن جامعه ایران را هم دربرگرفته و بخش‌های بسیار زیادی از نهادها و حتی بخش‌هایی از ما را نیز در خود مضمحل کرده است. لذا به واسطه اینکه زیست جهان ما شده، مدیران ما هم بخشی از این هستند. اما وقتی شما مفهوم لیبرال و نئولیبرال را به کار می‌برید در واقع امری یعنی و امری یعنی را به امری سیاسی تبدیل می‌کنید، لذا این مانع از این می‌شوند که شما واقعیت تاریخی جامعه ما را ببینید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چگونه دلش می آید که مطالعه و کار جدی و بی وقفه را رها کند؟! 💢 یکی از طلبه ها در دیداری از شهید صدر می پرسد: خیلی وقت ها دچار بی حوصلگی می شوم و درس و مطالعه و تالیف را کلاً رها می کنم. چه کنم؟ ⭕️ و شهید صدر پاسخ می دهد: کسی که توطئه ها و دسیسه ها و تبانی ها و دروغ پردازی هایی را می بیند که درباره مبانی اسلامی می شود ، چگونه دلش می آید که مطالعه و کار جدی و بی وقفه را رها کند؟! ⭕️ السیره و المسیره فی حقائق و وثائق،ج۲، ص۲۸۹ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جنگيدن در راه خدا خستگی ندارد 💢 حالات امام فرق نمی کرد. امام چه در ، چه در و چه در حالاتشان یکسان بود و نهضت را پیروز می دانستند. حتی در پاریس هم عده زیادی ‏‏مراجعه می کردند و می پرسیدند: امام چه وقت پیروز می شویم؟ و تا کی باید کشته بدهیم؟ جواب امام این بود که ما موظفیم انجام کنیم و اگر ما انجام وظیفه کردیم چه ما به ثمر برسد و چه نرسد پیروزیم. حالات امام در تمام این مراحل هیچ تفاوتی نداشت. ‎ ⭕️ برداشت هایی از سیره امام خمینی لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ، ریشه سایر 💢 این مسئله‌ مطرح است که در میان این اصالت از آنِ کدام یک از آنهاست؟ در این که این در یکدیگر کم و بیش اثر می‌گذارند و هریک از این ممکن است منجر به دیگر بشود تردیدی نیست ولی سخن در این است: بهتر است از کجا شروع بشود؟ ⭕️ کتاب خدا در زندگی شهید مطهری (ص۵۵) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ، ریشه سایر 💢 این مسئله‌ مطرح است که در میان این اصالت از آنِ کدام یک از آنهاست؟ در این که این در یکدیگر کم و بیش اثر می‌گذارند و هریک از این ممکن است منجر به دیگر بشود تردیدی نیست ولی سخن در این است: بهتر است از کجا شروع بشود؟ از شروع بشود؟ اول جامعه پیدا کند، بعد از این که در آن کهنه مندرسِ غلطِ خطای خودش را درهم کوبید و فکر نو به خودش داد، آنوقت سراغ و و و و غیر اینها برود؟ یا نه، خوب است از و شروع بشود، از شروع بشود، از شروع بشود؛ از کجا باید شروع بشود؟ از باید شروع بشود؟ از باید شروع بشود؟ از باید شروع بشود؟ از باید شروع بشود؟ ⭕️ در ایران خودمان که در ابتدای رخ داد ولی این ملت به مشروطیت واقعی نرسید علتش چه بود؟ دائما روزنامه‌ها می‌نویسند، می‌گویند علتش این بود که جامعه ایرانی از نظر فکری آمادگی برای چنین کاری را نداشت؛ یعنی ابتدا باید این مردم آماده می‌شد. فکر مردم آماده نشده بود، نمی‌فهمیدند یعنی چه، یعنی چه، یعنی چه، یعنی چه، یعنی چه. وقتی که می‌خواستند کسی را که اساسا این حرف‌ها به گوشش نخورده بود به مشروطیت ترغیب و تشویق کنند به او چه می‌گفتند؟ می‌گفتند: آقا، مشروطه خوب چیزی است. می‌گفت: به چه دلیل؟ می‌گفتند: اگر مشروطه بشود هر روز صبح از خواب که بلند بشوی، هنوز از خانه بیرون نیامده می‌بینی اول صبح می‌آیند دو تا نان سنگک، توی آن هم چند تا کباب فرد اعلا درِ خانه‌ات می‌دهند. ظهر هم همین جور، شب هم همین جور. تصور آن بابا از مشروطیت نان سنگک بود و کباب گرم. وقتی می‌گفت زنده باد مشروطه، فکرش نان سنگک و کباب گرم بود! مشروطه را نمی‌فهمید. این است که نتیجه نمی‌دهد. ⭕️ اسلام در تمام شئون زندگی بشر به وجود آورد، ارزش‌هایی را بالا برد، ارزش‌هایی را پایین آورد. ولی متد اسلام این است که انقلاب، اول باید در به معنی (نه فقط در علم) پیدا شود، اول باید جهان‌بینی بشر یک جهان‌بینی درست باشد؛ جهان‌بینی بر اساس ، و ، بر اساس و . همه انقلاب‌های دیگر باید به منزله شاخه‌ها و برگ‌ها و میوه‌های این انقلاب باشد. از نظر قرآن، اسلام هر وقت ضربه خورده است از ریشه ضربه خورده است. ریشه باید درست باشد. ریشه چیست؟ ⭕️ کتاب خدا در زندگی شهید مطهری (ص۵۵) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بازبینی در کنش با منطق 💢 پدیده ایران پدیده‌ای منحصر به فرد است که نه بر و نه بر متکی است. عقلانیتی خاص که توسط حضرت (ره) بر پایگاه و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورت‌بندی شد و با تلاش شاگردان وی تبدیل به رایج میان آحاد جامعه گشت. ▫️این هم در سطح و و هم در سطح و و هم در سطح ممیزات خاص خود را داراست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث است. یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. ⭕️ هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از و ، آیا خود فرد نیاز به دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نگاهی اجمالی بر زندگی علمی مرحوم اسد آبادی 💢 سید برای ارزش قائل بود. فلسفه تدریس می کرد و پیروان خویش را به آموختن حکمت الهی اسلامی تشويق می کرد. شاگرد وفادارش را به مطالعه فلسفه وادار نمود. عبده دو دستنویس از «» بوعلی را به خط خود نوشته و یکی را به ستایش از سید پایان داده است. ظاهرا در اثر همين تشویق سید بود که عده به چاپ و نشر برخی كتب فلسفی پرداخت... (احمد امین) در کتاب (ظهر الاسلام) می گوید: در زمان ، فلسفه در مصر رواج داشت، بعد فلسفه از مصر رخت بربست... در عصر اخير که گرایش شیعی داشت و به مصر آمد، بار دیگر فلسفه در مصر رواج يافت. ⭕️ را از مرد بزرگ حکیم متأله، فيلسوف عالیقدر و عارف بزرگ آخوند که خود از شاگردان برجسته مرحوم حاج بوده فرا گرفته است و به علاوه در محضر این مرد بزرگ که ضمنا همشهری سید نیز بوده با مسائل معنوی وعوالم عرفانی آشنا شده است. ⭕️ کسانی که شرح حال سید را نوشته اند به علت آنکه با مکتب اخلاقی و تربیتی و سلوکی و فلسفی مرحوم آخوند همدانی آشنایی نداشته اند، از آن بسرعت گذشته اند و توجه نداشته اند که شاگردی سید در محضر آخوند همدانی چه آثار عمیقی در روحیه سید تا آخر عمر داشته است. ⭕️ این بنده از وقتی که به این نکته در زندگی سید پی بردم، شخصیت سید در نظرم بعد دیگر و اهمیت دیگری پیدا کرد.‌‌... لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 این مجموعه در 184 صفحه شامل 6 رساله در فلسفه و عرفان است. از دو رساله اول تحت عنوان «مراة العارفین» و «الواردات» دو نسخه خطی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موجود است. رساله «القضاء و القدر» نخست در «العروة الوثقی» و سپس به طور مستقل در قاهره تجدید چاپ شده است. رساله چهارم «فلسفة التربیة و فلسفة الصناعة» تقریر بحث های سید توسط شیخ محمد عبده است. و رساله «العلم و تأثیره فی الارادة و الاختیار» با عنوان مستعار «به قلم یکی از متفکرین علوم عقلی» در روزنامه «الوقائع» چاپ مصر، درج شده و توسط سید رشید رضا جمع آوری شده است رساله ششم، ترجمه عربی رساله «نیچریه» سید است که توسط و به کمک ا، از فارسی ترجمه شده و بارها به طور مستقل در قاهره چاپ شده است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روایت ها حاکم بر تاریخ اند 💢 اما دوباره نشان داد که چگونه این کودتای آمریکا ترکیب کار و بود ، نخست باید تاریخ را با اطلاعات غلط در حمایت از قلدری نظامی ، بمباران ، رشوه نوشت، سپس باید برای نسل های آینده یک ظاهر ادبی به آن داد ، آن هم توسط نویسنده بزرگی که سیا جیب هایش را پر از پول کرده است. ⚠️ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ریشه‏ های آسیب ‏دیدگی طرز تفکر اسلامی ما 💢 ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان را تصحیح کنیم باید به سوابق و گذشته و تاریخ خودمان مراجعه کنیم، چرا که ریشه‏‌های این آسیب بسا هست که از زمان‌های خیلی دور باشد. البته مختلف است؛ بعضی دو قرن و بعضی سه یا چهار یا پنج قرن و بعضی از آنها ممکن است سیزده قرن سابقه داشته باشند، یعنی از قرن دوم اسلام پیدا شده باشند. من به یکی دو مطلب اشاره می‌کنم که مربوط به قرون اول اسلامی است، گو اینکه در قرن ما هم ریشه‏‌های جدیدی پیدا کرده است. ⭕️ از جمله آسیب‌های قرون اولیه اسلامی خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از طرز تفکر واقع‏ بینانه به خیال‌بافانه. انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اول ماست مراجعه کند و بعد از قرآن اگر به سنت قطعی نبوی و همچنین سنن قطعی‏ ای که از ناحیه ائمه اطهار رسیده است- مثل روایاتی که از ناحیه آنها رسیده است- مراجعه کند کاملًا به این اصل پی می‌برد که اسلام دین عمل است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami