Noor-Book.com البلاغة تطور وتاريخ.pdf
12.68M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
أحاديث_في_تاريخ_البلاغة_وفي_بعض_قضاياها.pdf
5.26M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
البلاغة والنقد الأدبيالوظائف والمساحات المشتركة دراسة تاريخ النظم وتطوره.pdf
425.2K
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
المختصر فی تاریخ البلاغة.pdf
6.53M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
المعلى_موجز_النحو_بشواهد_القرآن_والحديث_والشعر_د_محمد_خليل_الزروق.pdf
6.21M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
الموجز فی تاریخ البلاغة.pdf
3.37M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
انماط التبويب في كتب تاريخ البلاغة.pdf
930.2K
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
تاریخ النقد الادبی و البلاغة حتی القرن الرابع.pdf
8.75M
#فایل_پیوست
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
تاریخ علوم البلاغة و التعریف برجالها.pdf
3.22M
#فایل_پیوست
کتاب تاریخ علوم البلاغة و التعریف برجالها
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت» معرفی نمودند.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#ادبیات
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن - استاد قائمینیا.mp3
39.02M
🎧 #بشنوید | نشست علمی (۱۱)
کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
(استاد #قائمی_نیا)
🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸 ادبیات مرسوم در حوزه، با مباحث زبانشناسی گره خوردهاست.
🔸 بحثهای زبانشناسی در فقه و سایر علوم نیز کاربرد دارد. به تعبیری زبانشناسی مادر تمام علوم است.
🔸 در زبانشناسی فرهنگی به نسبت به سایر شاخهها، خیلی کم کار شدهاست.
🔸 تمام مطالب زبانشناسی، قابل پذیرش نیست؛ اما باید با دیدگاه انتقادی به آنها نگاه کرد. این لازمه اجتهاد است.
🔸 معناشناسی شناختی: بررسی چگونگی پردازش اطلاعات زبانی
🔸 مثلث معناشناسی: مدلول جملات + پردازش زبانی جمله + ذهن
🔸 در تعبیر قرآنی، اصل بر حفظ تعابیر است؛ حتی الامکان نباید معنای کلمات را به معنای دیگری برگرداند.
🔻 خیلی از تفاسیر این اصل را رعایت نکردند!
🔸 ادبیات در حوزه مغفول ماندهاست؛ کسی که خوب ادبیات بخواند، تا اجتهاد راحت میرود.
🔸 اعجاز شناختی قرآن از اعجاز ادبیاش، بالاتر است.
🔸 [طبق نظر استاد ارائه دهنده:] نظریه روح معنا از نظر زبانشناسی قابل دفاع نیست.
🔸 کلیدیترین کلمه توحیدی قرآن «وجه» است. وجه یعنی «کانون توجه»
🔻 پایینترین مرتبه توحید = توحید توجهی
🔻 بالاترین مرتبه توحید = توحید وجهی
🔸 بحثهای زبانشناسی میتواند انسداد روایی را برطرف سازد.
🔸 در بین تفاسیر موجود، المیزان بالاترین تفسیر قرآن است.
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
#نشست_علمی
#استاد_قائمی_نیا
#تفسیر_المیزان
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🌀 اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عده شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسان است. از کارهای سخت غفلت نباید کرد!
#رهبر_انقلاب:
🔹عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰).
🔸این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست میدهد.
🔹میفرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سختترینِ آن دو کار را انتخاب کرد.
🔸فرض بفرمایید انسان میخواهد مالی را صدقه بدهد، یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی میاندازد. یک طور هم کارِ سختتری است، و آن اینکه انسان میگردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا میکند و پول را به دست او میرساند. این، سختتر است. اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر میشد، کار سخت را انتخاب میکرد. یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت میکرد. به دو صورت میشود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سختتر را انتخاب میکرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سختترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم میجنگید، شمشیر میزد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید میشدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت میکرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام میداد.
🔹 این، یک #ضابطۀ_تقریباً_کلّی است که: انسان بالطبع، سهلگرا است، کارِ آسانتر را ترجیح میدهد. اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان میرویم و آن را انتخاب میکنیم! امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها، ابزارهای سخت، ابزارهای نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است، بعضی از کارها کار آسانی است، بعضی از کارها سخت است، فکرکردن لازم دارد، مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد، فحص لازم دارد، پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد. اینها کارهای سخت است که ما معمولاً میرویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام میدهیم. اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام میدهیم، گاهی هم انجام نمیدهیم. اما ترجیح میدهیم کارِ سهل را! یعنی سهلگرائی، آسانگرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهلانگاری است، آسانگیری است.
🔸آسانگیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، سهلانگاری است. سهلگرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند!
🔹واقعاً امروز حوزههای علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است. اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد.
من توصیه نمیکنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبهها را محروم بگذارند!. نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است.
🔸برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟ این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است.
🔹کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیلههای او را بفهمیم، راههای نفوذ دشمن را پیدا کنیم.
🔸امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاقاند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمیکرد، نگاه میکرد اگر میدید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام میداد، اما اگر میدید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سختترین را انتخاب میکرد. این، شد ضابطه، شد درس، معیار، اینگونه باید حرکت کرد.
📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
#عالم_مجاهدِ_ربانی
#طلبه_جهادگر
#جهاد_تبیین
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ZOOM0014000001.MP3
22.29M
مسیر تخصص تربیت
حجتالاسلام محمدمهدی الهی منش زید عزه، کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی
#تربیت
#استاد_الهی_منش
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat