eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.8هزار دنبال‌کننده
632 عکس
101 ویدیو
676 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش پژوهش محور.pptx
3.2M
پاورپوینت ارائه استاد در این جلسه آموزش پژوهش محور استاد واسطی زید عزه https://eitaa.com/isin_ir خودشناسی با رویکرد انسان شناسی دینی https://eitaa.com/khodshenasiallah 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
خودشناسی با رویکرد انسان شناسی دینی https://eitaa.com/khodshenasiallah 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔷 نشست هجدهم 🔸 موضوع نشست: «موفقیت در امتحان (آموزش فنون آمادگی برای امتحان)» 🎤 ارائه دهنده: استاد گرانقدرحجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدصادق عباسی «زید عزه» 🔷 زمان: پنجشنبه مورخ 21 دی ماه از ساعت 10 الی 12 🔷 نحوه برگزاری: 🔸 صرفا حضوری (ویژه برادران): مکان برگزاری بعد از ثبت نام اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🔷 نحوه ثبت نام: ✅ بزرگوارانی که تمایل به شرکت در این نشست دارند موارد ذیل را به آیدی معاونت پژوهش به نشانی @pheekq ارسال فرمایند. (شرکت حضوری ویژه برادران است): 1️⃣ عدد 18 2️⃣ نام و نام خانوادگی 3️⃣ شماره تماس 4️⃣ کد مرکز مدیریت یا جامعه المصطفی (ص) ┅┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅┅ 🔷 معاونت پژوهش مدرسه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام: https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب شناسی علم بلاغت - استاد رضایی.mp3
43.22M
🎧 | نشست علمی (۱۰) ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت (استاد ) 🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸 دانش‌های ادبی 34 عنوان است: 🔻 علوم سازنده 🔻 علوم متداخل 🔻 علومی مانند ترجمه، تصحیح و ویراستاری 🔸 در بحث‌های تاریخی، سه محور مهم است: 🔻 مؤلفین 🔻 تألیفات 🔻 سیر تاریخی یک مسأله 🔸 مکاتب بلاغی در یک دسته‌بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: 🔻 مکتب ادبی 🔻 مکتب کلامی (منطقی) 🔸 به نظر مختار، اخبار یعنی متکلم قصد تطابق با خارج را دارد و انشاء یعنی این قصد را ندارد. 🔸 برای تحقیق در بلاغت، «الطراز» و «المدرس الأفضل» مفیدست. 🔸 برای کاربردی کردن بلاغت، کتب «أسالیب المعانی»، «أسالیب البیان» و «أسالیب البدیع» مفیدست. 🔸کتبی که اصول بلاغت را مطرح کردند بسیار مفیدند؛ مانند: 🔻 «فلسفة البلاغة» از جبر ضومط 🔻 «فلسفه بلاغت» از ریچاردز 🔸 چیستی و اهمیت «بلاغة النص» 🔸 چیستی و اهمیت بلاغت مقارنه‌ای 🔸 اهمیت معناشناسی در بلاغت 🔸 بلاغت قرآنی 🔸 فوائد بحث تاریخی در یک مسأله: 🔻 از بین بردن زحمت تکراری و کار موازی 🔻 آوردن محقق به مرز دانش (به‌روز بودن) 🔻 متمایز دهنده نسبت به تحقیقات قبلی https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
(تاريخ علوم البلاغة والتعريف برجالها) لأحمد مصطفى المراغي (دراسة بلاغية نقدية).pdf
1.82M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
Noor-Book.com البلاغة تطور وتاريخ.pdf
12.68M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
أحاديث_في_تاريخ_البلاغة_وفي_بعض_قضاياها.pdf
5.26M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
البلاغة والنقد الأدبيالوظائف والمساحات المشتركة دراسة تاريخ النظم وتطوره.pdf
425.2K
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
المختصر فی تاریخ البلاغة.pdf
6.53M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
المعلى_موجز_النحو_بشواهد_القرآن_والحديث_والشعر_د_محمد_خليل_الزروق.pdf
6.21M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
الموجز فی تاریخ البلاغة.pdf
3.37M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
انماط التبويب في كتب تاريخ البلاغة.pdf
930.2K
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
تاریخ النقد الادبی و البلاغة حتی القرن الرابع.pdf
8.75M
کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
تاریخ علوم البلاغة و التعریف برجالها.pdf
3.22M
کتاب تاریخ علوم البلاغة و التعریف برجالها کتابی که استاد رضایی در نشست «ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت» معرفی نمودند. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن - استاد قائمی‌نیا.mp3
39.02M
🎧 | نشست علمی (۱۱) کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن (استاد ) 🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸 ادبیات مرسوم در حوزه، با مباحث زبان‌شناسی گره خورده‌است. 🔸 بحث‌های زبان‌شناسی در فقه و سایر علوم نیز کاربرد دارد. به تعبیری زبان‌شناسی مادر تمام علوم است. 🔸 در زبان‌شناسی فرهنگی به نسبت به سایر شاخه‌ها، خیلی کم کار شده‌است. 🔸 تمام مطالب زبان‌شناسی، قابل پذیرش نیست؛ اما باید با دیدگاه انتقادی به آن‌ها نگاه کرد. این لازمه اجتهاد است. 🔸 معناشناسی شناختی: بررسی چگونگی پردازش اطلاعات زبانی 🔸 مثلث معناشناسی: مدلول جملات + پردازش زبانی جمله + ذهن 🔸 در تعبیر قرآنی، اصل بر حفظ تعابیر است؛ حتی الامکان نباید معنای کلمات را به معنای دیگری برگرداند. 🔻 خیلی از تفاسیر این اصل را رعایت نکردند! 🔸 ادبیات در حوزه مغفول مانده‌است؛ کسی که خوب ادبیات بخواند، تا اجتهاد راحت می‌رود. 🔸 اعجاز شناختی قرآن از اعجاز ادبی‌اش، بالاتر است. 🔸 [طبق نظر استاد ارائه دهنده:] نظریه روح معنا از نظر زبان‌شناسی قابل دفاع نیست. 🔸 کلیدی‌ترین کلمه توحیدی قرآن «وجه» است. وجه یعنی «کانون توجه» 🔻 پایین‌ترین مرتبه توحید = توحید توجهی 🔻 بالاترین مرتبه توحید = توحید وجهی 🔸 بحث‌های زبان‌شناسی می‌تواند انسداد روایی را برطرف سازد. 🔸 در بین تفاسیر موجود، المیزان بالاترین تفسیر قرآن است. https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🌀 اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عده شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسان است. از کارهای سخت غفلت نباید کرد! : 🔹عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰). 🔸این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست می‌دهد. 🔹می‌فرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سخت‌ترینِ آن دو کار را انتخاب کرد. 🔸فرض بفرمایید انسان می‌خواهد مالی را صدقه بدهد، یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی می‌اندازد. یک طور هم کارِ سخت‌تری است، و آن اینکه انسان می‌گردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا می‌کند و پول را به دست او می‌رساند. این، سخت‌تر است. اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر می‌شد، کار سخت را انتخاب می‌کرد. یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت می‌کرد. به دو صورت می‌شود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سخت‌تر را انتخاب می‌کرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سخت‌ترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم می‌جنگید، شمشیر می‌زد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید می‌شدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت می‌کرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام می‌داد. 🔹 این، یک است که: انسان بالطبع، سهل‌گرا است، کارِ آسانتر را ترجیح می‌دهد. اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان می‌رویم و آن را انتخاب می‌کنیم! امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها، ابزارهای سخت، ابزارهای نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است، بعضی از کارها کار آسانی است، بعضی از کارها سخت است، فکرکردن لازم دارد، مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد، فحص لازم دارد، پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد. اینها کارهای سخت است که ما معمولاً می‌رویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام می‌دهیم. اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام می‌دهیم، گاهی هم انجام نمی‌دهیم. اما ترجیح می‌دهیم کارِ سهل را! یعنی سهل‌گرائی، آسان‌گرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهل‌انگاری است، آسان‌گیری است. 🔸آسان‌گیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، سهل‌انگاری است. سهل‌گرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند! 🔹واقعاً امروز حوزه‌های علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است. اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد. من توصیه نمی‌کنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبه‌ها را محروم بگذارند!. نه، این هم کارِ لازمی است اما از کارهای سخت غفلت نباید کرد! نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است. 🔸برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه ابزار سختِ او، چه ابزارِ نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار می‌توانیم انجام بدهیم؟ این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است. 🔹کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیله‌های او را بفهمیم، راه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنیم. 🔸امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاق‌اند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمی‌کرد، نگاه می‌کرد اگر می‌دید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام می‌داد، اما اگر می‌دید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سخت‌ترین را انتخاب می‌کرد. این، شد ضابطه، شد درس، معیار، این‌گونه باید حرکت کرد. 📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ZOOM0014000001.MP3
22.29M
مسیر تخصص تربیت حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی منش زید عزه، کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مقدمات اجتهاد
مسیر تخصص تربیت حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی منش زید عزه، کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی #تربیت #استا
خلاصه صوت: بسم الله الرحمن الرحیم جلسه مسیر تخصص تربیت استاد الهی منش زید عزه گام اول: تسلط بر مبانی فکری و جهان بینی اسلامی راهکار: آثار شهید مطهری رحمه‌الله و آثار حضرت آقا حفظه الله و ع ص رحمه‌الله و آیت الله مصباح یزدی رحمه‌الله گام دوم: خودسازی گام سوم: مطالعه و تسلط بر آثار اندیشمندان مسلمان در حوزه تربیت اساتید ع ص حائری امینی شهید بهشتی حضرت آقا آقای مصباح عباسی ولدی بهترین ع ص گام چهارم: کار عملی و تجربی به دو هدف: درگیر شدن با مسائل واقعی و بدست آوردن مهارت که در فهم و انتقال هم تاثیر دارد البته نباید افراط کرد. گام پنجم: ارتباط با افراد صاحب تجربه و دانش گام ششم: مطالعه یکی از رشته های دانشگاهی مثل روانشناسی یا علوم تربیتی یا ... سوال: چرا ورود پیدا کنیم؟ برای مخاطب مدرک معتبر است. و حاصل شدن زبان مشترک با اهل آن علم و باطل محض نیست و حرف های خوبی هم دارد. (البته نباید به این نحو باشد که اصل آنها باشد و از دین برای آنها موید بیاوریم) سوال: کدام رشته؟ رشته حوزوی مثل مشاوره اسلامی و ... رشته های دانشگاهی مثل روانشناسی بسته به هدف: اگر جایگاه علمی بین اندیشمندان حوزوی شاید مدرک حوزوی کافی باشد اما اگر هدف اعتبار بین مردم و جامعه دانشگاهی باشد رشته حوزوی. کدام رشته دانشگاهی: یک دسته رشته علوم تربیتی که بیشتر به درد فضای آموزش و پرورش می خورد اما دسته روانشناسی برای تربیت انسان بهتر است روانشناسی بالینی برای درمان اختلالات روانشناسی عمومی غیر از حیطه اختلالات حیطه های دیگر هم دارد لذا برای کسی که نگاه حل اختلالات ندارد روانشناسی عمومی بهتر است روانشناسی اسلامی: هنوز نداریم و در مرحله تولد هستیم و آن جایی که اسم روانشناسی اسلامی هست بیشتر دروسشان همان روانشناسی غربی است روانشناسی مثبت گرا: در دنیا در قبال روانشناسی رایج که نگاه درمان اختلالات داشت و برای ارتقا انسان ها بودن نه صرفا درمان این روانشناسی به بحث های اسلامی نزدیک است البته در قم روانشناسی مثبت گرا محض نیست بلکه روانشناسی عمومی است با چند واحد روانشناسی مثبت گرا. سوال در مراکز دانشگاهی حوزوی یا دانشگاهی غیرحوزوی؟ حوزوی بهتر است چون برای رقابت وقت زیادتری می طلبد و همکلاس کسانی هستی که دغدغه تو را ندارند. البته برای کسی که فراغت دارد و خیلی برایش مهم است که بعداً در دانشگاه های غیر حوزوی فعال باشد در آن دانشگاه ها تحصیل کند. رشته هایی مثل مشاوره اسلامی کمتر عمیق می شوند در مورد شناخت انسان و بیشتر راهکار مشاوره دادن می دهند تربیت اخلاقی هم بین المللی است نه اسلامی فقط و بیشتر به بعد اخلاقی می پردازد گام هفتم: شرکت در کارگاه های حرفه ای در زمینه مد نظر یعنی صرفا درس های رشته مدنظر کافی نیست. گام هشتم: ورود به عرصه تدریس و آموزش آنچه در زمینه تدریس به دست آمد بیشتر از مطالعه بود گام نهم: مطالعه زندگی نامه و سیره علما و شهدا از این جهت که تربیت اسلامی یعنی پرورش عبد الهی لذا زندگی اینها که خودشان عبد الهی هستند زندگی نامه شان پر از درس است و از جهت اینکه می توان اینها را مهندسی معکوس کرد و رمز های موفقیتشان را بدست آورد. گام دهم و یازدهم برای کسی است که می خواهد تولید علم بکند گام دهم: مطالعه فقه و اصول فهم معارف که مورد توصیه اساتید هم هست برای اینکه ارتباطمان با تفکر عمیق فقهی حوزه قطع نشود بهتر است مرتبط باشد مثلا درس فقه آقای شمس که فقه اخلاق دارند و از شاگردان خوب آقای شهیدی هستند اصول فهم معارف نه صرفا حکم که البته پراکنده است اینها باید ده پانزده سال در دستور کار باشد گام یازدهم: انس با آیات و روایات و سیره معصومین علیهم السلام که باعث می شود مذاق و دستگاه فکری آیات و روایات بدست بیاید مورد تاکید مثل آقای میرباقری و آقای هادی زاده پیشنهاد یکی دو ترجمه خوب بخوانیم دقیق بعد تفسیر رو به عنوان یک درس اصلی مثل آقای عابدینی که انس زیادی با المیزان دارند آقای میرباقری کافی شریف رو چند دور بخوانید از روایات اخلاقی در گام اول سراغ کتابنامه کودک و ... نرویم چون سندش و ... خیلی مورد تایید شاید نباشد سیره و تاریخ اهل بیت علیهم السلام هم خیلی مهمه. فلسفه در همان گام اول بعضی وارد می کنند و من اظهار نظر نمی کنم همینطور در زمینه عرفان آقای مصباح فرمودند برای تربیت عرفان نخوان ولی روانشناسی بخوان ولی آقای عابدینی عرفان رو لازم برای تربیت عمیق الهی می دانند البته آنچه خودم رسیدم عرفان مسیر لغزنده است بهتر است تا خودمان محکم نشده ایم غور نکنیم مثلا درس آقای عابدینی می روم که خود آقای عابدینی مستقیم عمیق کار کرده اند و من با واسطه استفاده می کنم 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
2_144200951359856659.mp3
21.94M
🌷 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مردم قم. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
1.85M
⭕️ از سیدکاظم روح بخش به طلاب (برادران و خواهران) برادر کوچیک شما هستم... این سوال رو خیلی از طلاب از من پرسیدن که چرا من باید این همه سال فقه و اصول بخونم که به کارم نمیاد و مردم امروزی به محتواش احتیاجی ندارن، در حالیکه کلی علوم دیگر و کتاب های دیگری است که مردم رو هوا میگیرن... ❓️پرسیدین نظر من در مورد فقه و اصول در حوزه چیه؟ https://eitaa.com/masirtalabe 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
💢 ❇️ تاثیر فقه عامه در استنباط فقه شیعی ❇️با حضور: حجت الاسلام والمسلمین استاد توحیدی 📆 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ⏰ ساعت ۱۱ 🔰حضور طلاب مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام در این نشست مغتنم است. 🔰 ظرفیت محدود، علاقمندان حوزوی جهت هماهنگی حضور در ایتا به آیدی @mfih_pajoohesh پیام دهید 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
توصیه های آیت الله يزدان‌ پناه در باب ماه رجب.mp3
9.54M
🎧 توصیه های آیت الله يزدان‌‌پناه درباره ماه رجب ▫️عزم و تصمیم جدی بر انجام یک کار ▫️شروع از نقطه ساده و فشار نیاوردن به نفس ▫️حذف کردن تدریجی برخی زواید در کار روحی ▫️حصول نورانیت و صفای نفس در پی مراقبت ▫️همت بالا بدون حصار و حبس بر نفس ▫️تمرکز و توجه داشتن بر تصمیم خود 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37a 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مقدمات اجتهاد
🎧 #بشنوید | نشست علمی (۱۱) کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن (استاد #قائمی_نیا) 🔵 مروری بر مباحث مطرح ش
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست 🔸علوم شناختی : عصبشناسی ، روانشناسی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن ، هوش مصنوعی. برخی ۲ دانش افزودند : علوم کامپیوتر، انسان شناسی شناختی همه به تحلیل ذهن و فرآیندهای مغزی از زاویه خاصی می پردازند. - معناشناسی شناختی یک شاخه از زبان شناسی شناختی است:از این بحث می کند که اطلاعات زبانی را چگونه پردازش کنیم و ارتباطات پردازش های زبانی با موقعیت های زبان و ذهن چیست . - سه ضلعی ای که داریم: ۱.موقعیتی که جملات نشان می دهند (یا مدلول جملات). چون بیشتر جملات ناظر به عالم خارج اند، این رامیگیم عالم خارج ۲.پردازش های زبانی درون جمله ۳.ذهن 🔹ادعای معناشناسی: - تقریر اجمالی : معنای یک جمله همان مفهوم سازی است نه موقعیت(با مفهومی که در اصول می خوانید خلط نشود) - تقریر دوم: زبان ، اولا و بالذات ذهن گوینده را نشان میدهد، ثانیا وبالعرض خارج را 🔸رابطه ی زبان و ذهن و خارج (در غرب): ویتگنشتاین: زبان آینه جهان خارج است ، بعد بازی های زبانی را مطرح کرد. زبان شناسی به دومی نزدیک شد. 🔹نظرهای استاد در حوزه قرآن: ما در معناشناسی قرآن با تحلیل پردازشهای قرآن سروکار داریم :یعنی برای یافتن معنای قرآن باید نحوه پردازش های قرآن را بیابیم. مثال رحمت : گاهی به صورت ظرف ، گاهی به صورت منبع نورانی... اصالت تعبیر قرآنی (به تعبیر مقرر به ظهور کلام دست نزدین) : در "ان المتقین فی مقام امین" نگین مراد مامون است. تقدیر معنایی خلاف اصل است ( با تقدیر لفظی ادبا مشکلی نداریم): در واسال القریه نگین اهل قریه مراده. در کتاب موافقت معنایی به دنبال این بودم که با مباحث معناشناسی ، روایات را به آیات برگردانم. اتخذوا هذا القرآن مهجورا به معنای اینکه قرآن نمی خوانند یا ترتیب اثر نمی دهند نیست، روایات می فرمایند عدل قرآن (امیرالمومنین) را ترک کردند. اصالت تعابیر هم اینرا میگوید. (اتخذوا هذا القرآن مهجورا فرق دارد با هجروا هذا القرآن) ما نمیتوانیم بدون معناشناسی مقبول روایت به معناشناسی مقبول آیات دست یابیم. روایات و آیات را بنده یک سیستم جامع می بینم. 🔸 پاسخ به سوالات از دقیقه ۴۵ : نکاتی از پاسخ های استاد: متون ادبی ما یک میراث ارزنده و دارای نکات زیادی است. برخی تحلیل ها را در خصائص ابن جنی پیدا کردم. زبان شناسی مادر علوم انسانی است . کسیکه ادبیات را خوب کار کند، تا اجتهاد راحت میرود. فلسفه ارسطو را غربی ها بهتر از ما نقل می کنند. ارسطو خداپرست نیست، ارسطو که افتاد دست ابن سینا، مسلمان شد. این علوم هم باید مسلمان شود. [مقرر : فلاسفه ی مطرح یونان، حدود ۱۰ قرن قبل از اسلام زندگی میکردند و طی این مدت طولاتی، فلسفه ی آنها الحادی شد و به مسلمانان رسید ] خلط استعاره ادبی با استعاره مفهومی نشود. علوم سنتی هم خیلی مطلب دارد. از نظر زبان شناسی از نظریه ارواح معانی نمیشود دفاع کرد. زبان شناسان نظریه ی طبیعی را می گویند: واضع بشری است که عقلش محدوده .توسعه های بعدی معنا، برپایه ی قاعده ی تشابه خانوادگی (ویتگنشتاین) است. نظریه ی روح معنا طبق این است که واضح از اول میتواند آینده ی معنا را پیش بینی کند و به ذات معنا (اشتراک معنا) دسترسی دارد. دو جلسه در این زمینه داشتیم. مثال مهم :کلیدی ترین استعاره مفهومی در باب توحید قرآن، کلمه وجه است.... مباحث معناشناسی فلسفه و عرفان را تغییر میدهد ، بنده روی اینها کار میکنم و در عرفان به نتیجه رسیدم و چند نشست داشتیم. سنت تفکر اسلامی سنت متن محور است و قرآن محوریت دارد. سیستم جمع عرفی را برهم میزند. برداشتهای فقهی تغییر میکند. عملا باب فهم روایات مسدود شده(بحث فقه را بگذاریم کنار) ، مباحث زبانی میتواند اینرا برطرف کند(:این یک پروژه است). علم رجال ملاک دهم است و قرآن ملاک اول ماست منتها ما سیستم ارجاعی نداریم که با کمک معناشناسی می شود. در معناشناسی بنده ۷۰۰ آیه را تحلیل کردم و دو تفسیر را اصل قرار دادم : المیزان و تفسیر التحریر و التنویر (کشاف به روز رسانی شده). مباحث معناشناسی میتواند همگام با ادبیات خوانده شود و ما با زمینه ی ادبی مون راحت می فهمیم. اصل صوت خلاصه صوت مشابه شناختی https://eitaa.com/rahpoian 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
1_1218077974.pdf
27.9M
المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی تحقیق آقای بیدارفر 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat