eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
665 عکس
315 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔹 امتحان ما در درجه اول عج نیست...‼️ 👌👌 خیلی شنیدنی... 🌱 جمعه های مهدوی با نیستان👇 ═══✼🍃🌹🍃✼══ https://eitaa.com/joinchat/3269328942C73c0563e15
هدایت شده از قدحی از دین
🔰اَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَي مَا هَدَانَا. 🔰اَللَّهُ أَكْبَرُ عَلَي مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَهِ الأَْنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَي مَا أَبْلاَنَا. (مفاتیح الجنان) 💐عید سعید قربان بر شما همراهان گرامی مبارک باد.
هدایت شده از جرعه ناب
♦️سوال حضرت ابراهیم به فرزندش حضرت اسماعیل فرمود درخواب دیدم که تورا قربانی می کنم (إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ) از حضرت اسماعیل سوال کرد نظرت چیست؟ (فَانظُرْ مَاذَا تَرَی) حضرت اسماعیل فرمود فرمان الهی را انجام بده نگران من نباشید ان شالله مرا از صبر کنندگان خواهی یافت (ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ (صافات۱۰۲) حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل هردو تسلیم پروردگارشدند و حضرت ابراهیم ،حضرت اسماعیل را برای قربانی شدن آماده نمود (فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ (صافات:۱۰۳) درین زمان ندا آمد رویای خودت را تصدیق کردی و تحقق بخشیدی نیاز به قربانی نیست (قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا (صافات:۱۰۴) سوال این است حضرت ابراهیم در خواب دید قربانی میکند اما در بیداری آماده شده برای قربانی کردن اما حضرت اسماعیل را قربانی نکرد پس چرا قران می فرماید رویایت را تحقق بخشیدی؟ ♦️جواب آن چیزی که در این داستان مهم بود امتحان حضرت ابراهیم بود اینکه با توجه به اینکه با زحمت و سختی فراوان در پیری صاحب فرزند شد و مجبور شد در یک بیابان بی آب و علف، مادر و فرزند را تنها بگذارد فرزندی که اینگونه رشد کرد بطور طبیعی علاقه و دوستی پدر نسبت به او زیاد است لذا مورد امتحان واقع شد تا معلوم شود آیا حاضر است برای خداوند از عزیزترین فرد زندگی اش بگذرد واین علاقه را قربانی راه خداوند کند و همه چیز را فقط برای خداوند دوست داشته باشد وقتی آماده قربانی شد نشان داد می تواند برای خداوند از همه چیز بگذرد لذا از امتحان سر بلند بیرون آمد و امروزه برای کار الهی که انجام داد خداوند همه را فرمان می دهد هرگاه به خانه من می آیید به احترام چنین امر بزرگی، قربانی کنید و حتی مستحب است کسانی که حج نیستند قربانی کنند ♦️نکته وقتی خداوند برای حضرت ابراهیم که فرزندش را تا قربانگاه برد اما قربانی نکرد چنین دستوری می دهد و همه را فرمان می دهد ابراهیم وار قربانی کنند برای امام حسین علیه السلام که خودش را و فرزندش را در راه خداوند قربانی کرد چه لطفی خواهد کرد؟ آیا روا نیست بفرماید هرکس برای حسین بن علی گریه کند و قطره اشکی به اندازه بال مگس بریزد گناهش بخشوده و بهشت بر او واجب می شود؟ مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنَیْهِ مِنَ الدَّمْعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ (بحار الانوار ج۴۴ص۲۸۸) https://eitaa.com/jorenab
بدتر از بد بدترین مردم کسی است که برای دنیا آخرتش را از دست بدهد و بدتر کسی که آخرت خود را برای دنیای دیگران از دست بده یا شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ طبرسی ، مکارم الاخلاق ، وصیت حضرت نبي اکرم ص به حضرت امير ع ص ۴۳۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پذیرش عذرخواهی ای ! اگر کسی  پوزش عذر خواهی را نپذیرد به شفاعت  ما نمی رسد چه عذر خواهی صادقانه باشد یا نباشد يَا عَلِيُّ‌ مَنْ‌ لَمْ‌ يَقْبَلِ‌ الْعُذْرَ مِنْ‌ مُتَنَصِّلٍ‌ صَادِقاً كَانَ‌ أَوْ كَاذِباً لَمْ‌ يَنَلْ‌ شَفَاعَتِي طبرسی ، مکارم الاخلاق ، وصیت حضرت  نبي اکرم  ص به حضرت امير ع ص ۴۳۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
منْ كان على بيِّنةٍ مِنْ ربِّهِ هانتْ عليْهِ مصائِبُ الدُّنْيا و لوْ قُرِّض و نُشِر. (تحف العقول کلمات قصار امام هادی علیه السلام ش۸) هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید، گر چه تکه تکه شود https://eitaa.com/jorenab
امام على ابن محمد (نقى و گاهى به لقب ذكر مى‌شود): فرزند امام نهم در سال ٢١٢ در مدينه متولد شده و در سال ٢٥٤ (طبق روايات شيعه) معتز خليفه عباسى با سم شهيدش كرده است. امام دهم در ايام حيات خود با هفت نفر از خلفاى عباسى. مأمون و معتصم و واثق و متوكل و منتصر و مستعين و معتز معاصر بوده است. در عهد معتصم، سال دويست و بيست بود كه پدر بزرگوارش در بغداد با سم درگذشت. وى در مدينه بود و به امر خدا و معرفى امامان گذشته به امامت رسيد و به نشر تعاليم دينى مى‌پرداخت تا زمان متوكل رسيد. متوكل در سال دويست و چهل و سه در اثر سعايت‌هايى كه كرده بودند يكى از امراى دولت خود را مأموريت داد كه آن حضرت را از مدينه به سامرا كه آن روز عاصمه خلافت بود جلب كند و نامه‌اى مهرآميز با كمال تعظيم به آن حضرت نوشته تقاضاى حركت و ملاقات نمود و البته پس از ورود آن حضرت به سامرا، در ظاهر اقداماتى به عمل نيامد ولى در عين حال آنچه مى‌توانست در فراهم آوردن وسايل اذيت و هتك آن حضرت كوتاهى نمى‌كرد  ... پس از وى منتصر و مستعين و معتز روى كار آمدند و به دسيسه معتز آن حضرت مسموم و شهيد شد. علامة طباطبائی شيعه در اسلام ص ۱۹۰ و ۱۹۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 پرچم‌های به جای مانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان که به گونی‌های کاه تبدیل شده‌اند. ولایت هلمند @Farsna
اسلام: اسلام در لغت به معناى تسليم و گردن‌گذارى است و قرآن كريم دينى را كه به‌سوى آن دعوت مى‌كند ازاين‌روى اسلام ناميده كه برنامه كلى آن تسليم شدن انسان است به خداى جهان و جهانيان كه در اثر اين تسليم پرستش نكند جز خداى يگانه را و طاعت نكند جز فرمان او را. چنان‌كه قران كريم خبر مى‌دهد اولين كسى كه اين دين را اسلام و پيروان آن را مسلمان ناميد حضرت ابراهيم عليه السلام بود. شيعه: شيعه كه در اصل لغت به معناى پيرو مى‌باشد به كسانى گفته مى‌شود كه جانشينى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را حق اختصاصى خانواده رسالت مى‌دانند و در معارف اسلام پيرو مى‌باشند. علامة طباطبائی شيعه در اسلام ص ۲۸ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آغاز پيدايش و كيفيت آن(۱): آغاز پيدايش شيعه را كه براى اولين‌بار به عليه السلام (اولين پيشوا از پيشوايان اهل‌بيت عليهم السلام) معروف شدند همان زمانِ‌ حيات پيغمبر اكرم بايد دانست و جريان ظهور و پيشرفت دعوت اسلامى در بيست و سه سال زمان بعثت موجبات زيادى در برداشت كه طبعاً پيدايش چنين جمعيتى را در ميان ياران پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ايجاب مى‌كرد. ١. پيغمبر اكرم در اولين روزهاى بعثت كه به نص قرآن مأموريت يافت كه خويشان نزديك‌تر خود را بدين خود دعوت كند صريحا به ايشان فرمود كه هريك از شما به اجابت دعوت من سبقت گيرد وزير و جانشين و وصى من است على عليه السلام پيش از همه مبادرت نموده اسلام را پذيرفت و پيغمبر اكرم ايمان او را پذيرفت و وعده‌هاى خود را تقبل نمود. عادتاً محال است كه رهبر نهضتى در اولين روز نهضت و قيام خود يكى از ياران نهضت را به سمت وزيرى و جانشينى به بيگانگان معرفى كند، ولى به ياران و دوستان سرتاپا فداكار خود نشناساند يا تنها او را با امتياز وزيرى و جانشينى بشناسد و بشناساند ولى در تمام دورۀ زندگى و دعوت خود، او را از وظايف وزيرى معزول و احترام مقام جانشينى او را ناديده گرفته و هيچ‌گونه فرقى ميان او و ديگران نگذارد. ٢. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به موجب چندين روايت مستفيض و متواتر كه سنى و شيعه روايت كرده‌اند تصريح فرموده كه على عليه السلام١ در قول و فعل خود، از خطا و معصيت مصون است هر سخنى كه گويد و هر كارى كه كند با دعوت دينى مطابقت كامل دارد و داناترين مردم است به معارف و شرائع اسلام. ٣. على عليه السلام خدمات گران‌بهايى انجام داده و فداكارى‌هاى شگفت‌انگيزى كرده بود مانند خوابيدن در بستر پيغمبر اكرم در شب هجرت و فتوحاتى كه در جنگ‌هاى بدر و احد و خندق و خيبر به‌دست وى صورت گرفته بود كه اگر پاى وى در يكى از اين وقايع در ميان نبود اسلام و اسلاميان به دست دشمنان حق ريشه كن شده بودند. علامة طباطبائی شيعه در اسلام ، صص ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آغاز پيدايش شيعه و كيفيت آن (۲): ٤. جريان غدير خم كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در آنجا على عليه السلام را به ولايت عامه مردم نصب و معرفى كرده و او را مانند خود متولى قرار داده بود. بديهى است اين‌چنين امتيازها و فضائل اختصاصى ديگر كه مورد اتفاق همگان بود و علاقه مفرطى٤ كه پيغمبر اكرم به على عليه السلام داشت طبعاً عده‌اى از ياران پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را كه شيفتگان فضيلت و حقيقت بودند بر اين وامى‌داشت كه على عليه السلام را دوست داشته به دورش گرد آيند و از وى پيروى كنند چنان‌كه عده‌اى را بر حسد و كينه آن حضرت وامى‌داشت. گذشته از همه اينها عبارتِ‌ «شيعه على» و «شيعه اهل‌بيت» در سخنان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بسيار ديده مى‌شود علامة طباطبائی شيعه در اسلام ص ۳۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سبب جدا شدن اقليت شيعه از اكثريت سنى و بروز اختلاف: هواخواهان و پيروان عليه السلام نظر به مقام و منزلتى كه آن حضرت پيش پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و صحابه و مسلمانان داشت مسلم مى‌داشتند كه خلافت و مرجعيت پس از رحلت پيغمبر اكرم از آن على عليه السلام مى‌باشد و ظواهر اوضاع و احوال نيز جز حوادثى كه در روزهاى بيمارى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به ظهور پيوست نظر آنان را تأييد مى‌كرد. ولى برخلاف انتظار آنان درست درحالى‌كه پيغمبر اكرم رحلت فرمود و هنوز جسد مطهرش دفن نشده بود و اهل بيت وعده‌اى از صحابه سرگرم لوازم سوگوارى و تجهيزاتى بودند كه خبر يافتند عده‌اى ديگر كه بعداً اكثريت را بردند با كمال عجله و بى‌آنكه با اهل‌بيت و خويشاوندان پيغمبر اكرم و هوادارانشان مشورت كند و حتى كمترين اطلاعى بدهند از پيش خود در قيافه خير خواهى براى مسلمانان خليفه معين نموده‌اند و على و يارانش را در برابر كارى انجام يافته قرار داده‌اند٢ على عليه السلام و هواداران او مانند عباس و زبير و سلمان و ابو ذر و مقداد و عمار پس از فراغ از دفن پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اطلاع از جريان امر در مقام انتقاد برآمده به خلافت انتخابى و كار ١گردانان آن اعتراض نموده اجتماعاتى نيز كردند ولى پاسخ شنيدند كه صلاح مسلمانان در همين بود. اين انتقاد و اعتراف بود كه اقليتى را از اكثريت جدا كرد و پيروان على عليه السلام را به همين نام (شيعه على) به جامعه شناسانيد و دستگاه خلافت نيز به مقتضاى سياست وقت مراقب بود كه اقليت نامبرده به اين نام معروف نشوند و جامعه به دو دسته اقليت و اكثريت منقسم نگردد، بلكه خلافت را اجماعى مى‌شمردند و معترض را متخلف از بيعت و متخلف از جماعت مسلمان مى‌ناميدند و گاهى با تعبيرات زشت ديگر ياد مى‌كردند. البته شيعه همان روزهاى نخستين محكوم سياست وقت شده نتوانست به مجرد اعتراض، كارى از پيش ببرد و على عليه السلام نيز به منظور رعايت مصلحت اسلام و مسلمين و نداشتن نيروى كافى دست به يك قيام خونين نزد ولى جمعيت معترضين از جهت عقيده تسليم اكثريت نشدند و جانشينى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و مرجعيت علمى را حق طلق على عليه السلام مى‌دانستند و مراجعه علمى و معنوى را تنها به آن حضرت روا مى‌ديدند و به‌سوى او دعوت مى‌كردند. علامة طباطبائی شيعه در اسلام صص ۳۲ و ۳۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri