eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
667 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
راه نجات از رذیله مسخره کردن( درمان) : اولا : باید فکر خود را به کار بست و اندیشید که انسان خردمند نباید کاری کند که غیر خردمندانه باشد و نیز امنیت او را به خطر اندازد. ثانیا: به نتیجه عمل نگاه کند ، به عذابی که برای آن در نظر گرفته شد و در قرآن کریم بیان شده است : « مجرمین به مومنین می خندیدند وهنگامی که از کنارشان رد می شدند با اشاره آنها را استهزا می کردند و وقتی به خانواده خود بر می گشتند مسرور از رفتار خود بودند و وقتی مومنین را می دیدند می گفتند اینها گمراهان هستند ،آنها که نگهبان مومنان نبودند اما امروز که قیامت بر پا شد این مومنین هستند که با تکیه دادن و با سرور نظاره گر آنها هستند که چگونه نتیجه تمسخر خود را می بینند ، کفار جز نتیجه عمل خود را نمی بینند ( مطففین 39-26 و المیزان) ثالثا : به چه دلیلی به خود حق می دهیم دیگران را مسخره کنیم ؟ کسی چه می داند؟ شاید شخصی که در نظر ما حقیر است از ما بهتر باشد یا در آینده عاقبت به خیر شود ولی مسخره کننده در حالی که هنوز در غرور خود غطه ور است مرگش فرا برسد ، در سوره حجرات فرمود :«ای اهل ایمان مردانی دیگران را مسخره نکنند شاید آنها از مسخره کننده ها بهتر ب»اشند و زنانی زنان دیگر را به تمسخر نگیرند شاید از مسخره کننده گان بهتر باشند» ، «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم و لا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ...» ( حجرات 11 ) باید هنگام سنجیدن خود با دیگران کلان نگر باشیم و بدانیم که برتری برای کسی است که عاقبت به خیر است « فلما جائتهم رسلهم بالبینات فرحوا بما عندهم من العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون» ( غافر 83) مراد از علم همان مشغول شدن به زینت دنیا و فنون تدبر آن و رسیدن به لذائذ آن است «یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا وهم عن الآخرة هم غافلون» آنها ظاهر از حیات دنیا را می دانند و از آخرت غافلند (زمر 7) یعنی علم ظاهری که کسب کردند خوششان آمده و جذبش شدند که موجب شد از معارف حقیقی رسولان اعراض کنند و آنها را سبک بشمارند و استهزا کنند ( المیزان) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
سلام متن فی نفسه درست است ولی نتیجه نمی دهد که مسلح نباشید ، بلکه نتیجه اش این است برای دشمن خارجی و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و در عین حال باید پیوند با مردم حفظ شود که لا رای لمن لایطاع
امام سجاد علیه السلام : 1 .نمی توانی با هرکس که خواستی همنشین شوی چون خداوند متعال فرمود :" وقتی می بینی دشمنان مشغول بد گویی از آیات ما هستند از همنشینی با آنها اجتناب کن تا وارد بحث دیگری شوندو اگر شیطان موجب فراموشی تو شد و با آنها نشستی بعد از متوجه شدن به نشستن با ستمکاران ادامه نده "( انعام 68) 2.نمی توانی هر چه خواستی بگویی چون خدا وند متعال فرمود :"آن چه به آن علم نداری پیروی نکن" (اسرا 36)و نیز رسول الله صلی الله و آله فرمود:"خدا رحمت کند بنده ی را که به خیر سخن گفت در نتیجه ( به عنوان عمل نیک و ذخیره آخرت از آن )بهره برد و یا سکوت کرد و( ازعقاب و پیامدهای سخنان گناه آلود) سالم ماند " 3.نمی توانی هر چه خواستی بشنوی چون خدا تعالی فرمود:"از گوش و چشم و دل پرسیده می شود " (شنیدن نیز یک عمل است باید در برابر آن پاسخ گو بود) (اسرا 36) عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع‏ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَقْعُدَ مَعَ مَنْ شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ‏ وَ تَعَالَى يَقُولُ‏ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‏ وَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَكَلَّمَ بِمَا شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَالَ‏ وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ‏ وَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً قَالَ خَيْراً فَغَنِمَ أَوْ صَمَتَ فَسَلِمَ وَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَسْمَعَ مَا شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ‏ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا. علل الشرائع، ج‏2، صص: 606 و605 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شاخص های انسان سالم از نظر حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه: 1.تعلم مجدانه: «حکمت را بشنود و بفهمد و حفظش کند» 2.پندپذیری:«به خیر دعوت شود و بپذیرد» 3.پیرو ی از رهبر:«دامن رهبر هدایتگر را بگیرد و نجات یابد» 4.مراقبه:«مراقب مخالفت پروردگارش باشد و از گناه خود بترسد» 5.خلوص:«عمل صالح خالص برای آخرت بفرستد» 6.نیک رفتاری:«کار صالح انجام دهد» 7.آخرت محوری «برای ذخیره آخرت کار کند و از گناه بپرهیزد» 8.مبارزه با نفس:«خاسته ی دل را رها کند و عوض آن برای آخرت جمع کند ، با نفس مبارزه کند و آرزوی نفس را پی جویی نکند» 9.شکیبائی:«صبر را شتر راهوار نجات خود قرار دهد ( و در مبارزه با نفس و ذخیره برای آخرت کوتاه نیاید)» 10. تقوی محوری :«تقوی را توشه سفر مرگش قرار دهد» 11.پیروی از راه راست و دوری از مشتبهات:« راه روشن و واضح را بپیماید و از آن جدا نشود» 12. بهره گیری از فرصت زندگی :« فرصت زندگی را بهره گیرد و با شتاب برای مرگ مهیا شود و از کار( نیک )توشه برگیرد » «خداوند چنین مرد (شخص) را رحمت کند» 76 و من خطبة له ع في الحث على العمل الصالح‏ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ حُكْماً فَوَعَى‏ وَ دُعِيَ إِلَى رَشَادٍ فَدَنَا وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا رَاقَبَ رَبَّهُ وَ خَافَ ذَنْبَهُ قَدَّمَ خَالِصاً وَ عَمِلَ صَالِحاً اكْتَسَبَ مَذْخُوراً وَ اجْتَنَبَ مَحْذُوراً وَ رَمَى غَرَضاً وَ أَحْرَزَ عِوَضاً كَابَرَ هَوَاهُ‏ وَ كَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ التَّقْوَى عُدَّةَ وَفَاتِهِ رَكِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ اغْتَنَمَ الْمَهَلَ‏ وَ بَادَرَ الْأَجَلَ وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ‏ (خطبه 76 از نهج البلاغه دکتر صبحی صالح) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللَّهِ. حکمت ۴۵۳ زیبر از ما بود تا فرزندشومش عبدالله بزرگ شد بنابر قول (شيخين) و (كفعمى)، در اين روز، ۱۵ جمادی الاخر سنه ۷۳، (عبدالله بن زبير) بقتل رسيد و (كفعمى) گفته كه در اين روز نيز (عبدالله بن زبير)، (كعبه) را منهدم كرد و از براى آن، دو در قرار داد كه يكى از داخل شوند و از در ديگر بيرون شوند و اين بود تا (عبدالملك) خانه را بحال اول برگردانيد. (عبدالله بن زبير) مردى بخيل و لئيم و بد خلق و حسود بوده و با اميرالمومنين (ع) نهايت عدوات داشت و چهل روز خطبه خواند و صلوات بر سولخدا را كه در خطبه بايد ذكر شود، ترك كرد و گاه گاهى در خطبه هاى خود سب اميرالمومنين عليه السلام مينمود و (عائشه) او را بسيار دوست ميداشت بحديكه گفته اند بعد از (ابوبكر) هيچكس را مثل او دوست نميداشت (مسعودى) در (مروج الذهب) نقل كرده كه جماعت بنى هشام را كه در (مكه) بودند كه از جمله ايشان (محمد حنفيه) بود در شعب محصور كرد و هيزم بسيارى جمع كرد و خواست ايشان را بسوازند كه ناگاه از جانب (كوفه) جماعتى كه (مختار) ايشان را فرستاد بود، بيامندند و هاشميين را خلاص كردند و خواستند (عبدالله) را بكشند كه او خود را بمسجدالحرام رسانيد و استار كعبه را گرفت و گفت: اناعائذالله. (عبدالملك)، (حجاج ثقفى) را براى قتل (عبدالله زبير) به (مكه) فرستاد و خود با بقيه لشكر به جانب (شام) مراجعت كرد و (حجاج) با جنود و عساكر خويش به جانب (حجاز) شد و چند ماهى در (طائف) بماند، آنگاه وارد (مكه) شد و او نيز مثل (حصين نمير)، (ابن زبير) را محاصره كرد و منجنيق بر كوه (ابوقبيس) نصب كرد و پنجاه روز مدت محاصره او و بقولى مدت چهار ماه طول كشيد، تا بر (عبدالله زبير) ظفر يافتند و بضرب سنگ او را از پا در آوردند و سرش را ببريدند. (حجاج) سرش را براى (عبدالملك) فرستاد و بدنش را باژگونه بدار كشيد (فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام/ نویسنده عباس قمی ؛ به کوشش صادق برزگر.ص۲۹۱) https://eitaa.com/jorenab
⭕هرگونه فعالیت ربوی در نظام بانکداری اسلامی حرام است 🔸️ آیت الله نوری همدانی در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی: 🔹️هرگونه فعالیت ربوی در نظام بانکداری اسلامی حرام است. 🔹️با آقایان سیف و همتی مسئله اخذ دیر کرد تسهیلات توسط بانک‌ها را به عنوان ربای حرام مطرح کردیم و خواستیم دیرکرد را بردارند؛ اما نشد و نتوانستند. 🔹️کنترل تورم امری بسیار مهم است و باید تلاش کرد تا با به‌کارگیری سیاست‌های مناسب به برطرف شدن مشکلات معیشتی مردم کمک کرد. 🆔 @YjcNewsChannel
خدای من : روح من کدر است و جان من معیوب ، در جنگ عقل و نفس باختم ، سری به نامه اعمالم زدم ، طاعت اندک و معصیت بسیار است .قبول دارم که گناهکارم ، تو بگو من شکست خورده ورشکسته چکار کنم ؟ از خود مأیوس شدم و پیش تو آمدم ، نفس من معیوب است اما تو ستار العیوبی ، گر چه مغلوب شدم اما تو علام الغیوبی و می دانی دلم به محبت تو آبیاری شده است ، من از حال پریشانم غمگینم ولی تو کاشف الکروبی . خدای من پیش تو به کم قانع نیستم ، من مسافر کنعان نیستم که به پیش یوسف آمده باشم ، من در مانده تر از آنم ولی به پیش خدای خود آمده ام پس خدایا به حرمت محمد و آل محمد همه گناهانم را ببخش ، خدای خوب من گر چه من گناهکارم اما تو غفاری ،پس صدایت می کنم : یا غفار ، یا غفار ، یا غفار إِلَهِي قَلْبِي‏ مَحْجُوبٌ‏ وَ نَفْسِي مَعْيُوبٌ وَ عَقْلِي مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِي غَالِبٌ وَ طَاعَتِي قَلِيلَةٌ وَ مَعْصِيَتِي كَثِيرَةٌ وَ لِسَانِي مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَكَيْفَ حِيلَتِي يَا سَتَّارَ الْعُيُوبِ وَ يَا عَلَّامَ الْغُيُوبِ وَ يَا كَاشِفَ الْكُرُوبِ اغْفِرْ ذُنُوبِي كُلَّهَا بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يَا غَفَّارُ يَا غَفَّارُ يَا غَفَّارُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏ دعای صباح از حضرت امیر المومنین علیه السلام، بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏84 ؛ ص341 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مادر.m4a
2.69M
عرض ارادت به حضرت و مقام ، https://eitaa.com/MohammadGelayeri