eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
902 عکس
995 ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
[مراد از جدال أحسن چیست؟] جدال احسن آن است كه مجادل نه حقّي را باطل و نه باطلي را حق جلوه دهد، بلكه با مقدّمات حقّ كه نزد خصمْ مسلّم و مقبول است، مطلب حق را اثبات كند. خداي سبحان به رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم فرمان جدال احسن با منكران داده است: (أدع إلي سبيل ربّك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالّتي هي أحسن)[نحل/125] تسنيم ج 5 ص 532 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حضور پررنگ تر مردم در راهپیمایی امسال روز قدس تا حدی قابل پیش بینی بود اما نکته مهم این بود که بخشی از مردم به خاطر ترافیکهای شدید در خیابانهای منتهی به مسیر راهپیمایی، نتوانستند خود را در زمان مقرر به جمعیت پیاده در خیابان انقلاب برسانند. انگار امسال وقت کم آمده بود و خیلی ها تازه از ساعت ۱۲ به بعد به مسیر اصلی رسیدند و علت هم این بود که این حجم از کثرت جمعیت، خیلی ها را غافلگیر کرد. جمعیتی که حضور تیپهای مختلف مردم در آن آشکارا به چشم‌ می خورد. لذا امسال شاید شلوغ ترین روز قدس حداقل در دو دهه گذشته بود و این جمعیت معنادار که سال به سال به جای کم شدن، اضافه میشود معنای مشخصی دارد؛ منطق ظلم ستیزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها در طول زمان تکراری نمیشود بلکه جذاب تر و به روز تر میگردد. این ویژگی خاص انقلاب اسلامی است که بعد از گذشت حدود نیم قرن از آن، همچنان خودنمایی میکند و در جهان تکثیر نیز میشود. برای درک بهتر این مساله فقط کافی است تصور کنید که ۵۰ سال قبل کسی نام روز قدس را هم نشنیده بود اما امروز صدها میلیون نفر در دنیا درگیر آن شده اند. این بخشی از قدرت نرم اعجاب آور انقلاب اسلامی است... @Sabeti
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 الآن که قرآن رو با پخش زنده رادیو و تلویزیون یا توی جلسات می‌خونیم و هم‌زمان، هم قرآن رو می‌شنویم و هم می‌خونیم، باید دوتا سجده به‌جا بیاریم؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، زنجانی، سیستانی، وحید و نوری: اگه هم خوندین و هم گوش دادین، باید دو سجده انجام بدین (تبریزی و زنجانی: بنابر احتیاط واجب). 📚 آیات عظام مکارم و سبحانی: نه. انجام یه سجده کافیه. ⭕️ نکته: آیات سجده واجب اینا هستن: نجم، آیه ۶۲؛ علق، آیه ۱۹؛ سجده، آیه ۱۵؛ فصلت، آیه ۳۷. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۰۹۴. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍒 🍃🍓🍃🍒🍃🍓🍃🍒🍃🍓
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️حضور پیکر شهید زاهدی در شبکه دو و آخرین سلام نظامی پسر شهید به پدرش😭 -------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
فارغ از اینکه پاسخ ایران به رژيم صهيونيستی چی باشه اینکه 🔻کل دنیا منتظرن ببینن ایران چیکار میکنه 🔻اینکه مردم اسرائیل وحشت کردن 🔻اینکه رژیم برخی سفاراتش رو تعطیل کرده 🔻اینکه آمریکا میگه پایگاه‌های مارو نزنید 🔻اینکه ایران به آمریکا پیام داده خودتو بکش کنار و از رژیم حمایت نکن 🔻اینکه آمریکا میگه حمله به کنسولگری به ماربطی نداشته 🔻اینکه جکسون هینکل فعال رسانه‌ای آمریکا و حامی فلسطین توئیت میزنه و میگه "خامنه‌ای عزیز، رحم نکن" 🔻اینکه رژیم به جایی رسیده که باخودش میگه بزن تموم شه بره، این استرسه عذاب اورتره. 🔻اینکه همه شبکه‌های مهم خبری دنیا یکی از موضوعاتشون نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران شده و.... این یعنی ایران به یک ابرقدرت بزرگ در دنیا تبدیل شده که هرکاری دلش بخواد میتونه انجام بده و مستکبران عالم دیگه اونو یه ایران ضعیف نمیدونن که هروقت، هرکاری خواستن علیهش انجام بده و اون هم ساکت بشینه و هیچی نگه. این خیلی باعث افتخاره💪 | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
بسم الله الرحمن الرحیم 183 و 184 [در مورد وجوب روزه و بخشی از احکام آن] روزه به ظاهر تكليفي شاق مي‌نمايد، ازاين رو خداوند سبحان حكم آن را با تعبيرهاي مختلف و از جمله با ذكر پيشينه و فايده آن آورده است، چنان كه وجوب آن را با جمله‌اي خبري و مصدّر به خطاب (يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا) بيان كرده كه نشان اهميت موضوع و براي تعظيم مخاطب و تعبيري عاطفه‌برانگيز و مسئوليت‌بخش و بدين معناست كه اگر مؤمن هستيد مقتضاي ايمانتان امتثالِ اين حكم است. روزه بر امتهاي گذشته نيز واجب بوده است و مسلمانان در اصل اين تكليف، يعني وجوب روزه في‌الجمله، و نه در ويژگيها و كمّيت و كيفيت آن، چونان همه يا برخي امتهاي پيشين يا انبياي سلف هستند. اين بيان، يعني تشبيه و تنظير اصل كتابت روزه به كتابت آن، نه روزه‌ها به يكديگر، نيز براي تأكيد و ترغيب به روزه و تأنيس و تطييب نفس است. هدف روزه تقواست. روزه به يقين سبب نيل به تقواي عبادي است و كاربرد كلمه «لعلّ» در اين باره راجع به مقام فعل، يعني بهره‌برداري سالكان و به لحاظ شروع كار و امكان به پايان نبردن آن است؛ نه راجع به علم خداوند يا به لحاظ تلازم روزه با تقوا و ايصال به آن. بيمار و مسافر با شرايطي خاص از حكمِ عامِ وجوب روزه مستثنا هستند و در زماني ديگر، پس از رفع عذرشان قضاي روزه بر آنان واجب است. بيان آيه شريفه در اين باره عزيمت است، نه رخصت، بنابراين روزه گرفتن بيمار و مسافر (با قيودي خاص) مشروع نيست، بلكه حكم اوّلي آنها روزه ايام ديگر است و تعبير خيربودن صوم ربطي به روزه در حال مرض و سفر ندارد. آنان نيز كه براي روزه داشتن بايد همه طاقت خويش را صرف كنند، مانند سالمندان و مبتلايان به بيماري عطش كه توان روزه گرفتن ندارند و روزه براي آنها توانفرسا و همراه با زحمت و مشقت است، مي‌توانند به جاي روزه فديه بپردازند، هرچند براي اينان روزه گرفتن از روي رضا و رغبت بهتر و برتر از پرداخت فديه است. از افراد مُطيق وجوبِ قضا نيز برداشته شده و كفاره و بدل مالي آن، دادن طعام به مسكين است كه بر آنان به نحو واجب تخييري واجب است. روزه آثار و بركات فراواني دارد كه براي جامعه بشري علم به آنها در پرتو ايمان به وحي و استماع آيات آن و تحليل عميق علمي آنها ممكن است. تسنيم ج 9 صص 258 و 259 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
انکار و تکذیب انكار غير از تكذيب است: گاهي انسان سخن كسي را نمي پذيرد؛ ولي زماني گذشته از نپذيرفتن در برابر او موضع مي گيرد؛ مانند فرعون كه برابر دعوت حضرت موسي و هارون موضع گرفت و به قوم خود گفت، آنان قصد افساد و عوامفريبي دارند و مي خواهند مصر را به آشوب كشيده و شما را از تمدن بازدارند: (إنّي اَخافُ اَن يُبَدِّلَ دينَكُم)[2] ؛ (يُريدانِ اَن يُخرِجاكُم مِن اَرضِكُم بِسِحرِهِما ويَذهَبا بِطَريقَتِكُمُ المُثلي ).[3] اين نوع سخنان در برابر دين خدا را تكذيب گويند كه در واقع وحي را به كذب خبري و پيغمبر را به كذب مُخبري متهم مي كنند. [کرامتی: پیام بعدی رو هم بخونید] =========== [2]ـ سوره غافر، آيه 26. [3]ـ سوره طه، آيه 63. تسنيم، جلد 22، صفحه 128 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
کذب خبری و کذب مخبری https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
در این صوت، کذب خبری و کذب مخبری شرح داده شده‌ (22 آبان 1402)
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت سوره‌ی رحمان با صوت زیبا و گل‌های قشنگ (گوش و چشم هر دو بهره‌مند می‌شن) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
27.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره ای شنیدنی از محمد عرب👆👆👆 او در ۱۳ سالگی با خانواده به آلمان و سپس به آمریکا مهاجرت می‌کند‌. در همان کالیفرنیا در حالی که در سنین جوانی بود خیلی دلش میخواست کارناوال برزیل را از نزدیک در شهر ریودوژانیرو ببیند. موقع سفر خواهرش قرآنی می آورد و محمد قرآن را از خواهرش می گیرد و با خود می برد به قصد آنکه ایرادی از آن پیدا کند و خواهرش را نیز از این خرافات رها کند. در هتلی در شهر ریودژانیرو، قرآن را باز می کند و اندکی می خواند و تحت تاثیر آیه ی تحدی قرار می گیرد (آیه 23 و 24 سوره بقره). از خودش می پرسد چرا کسی درباره این رجزخوانی قرآن به او چیزی نگفته است؟ مسیر سفرش را از کارناوال لذت طلب برزیلی عوض می کند و تصمیم می گیرد تکلیفش را با قرآن مشخص کند، بیشتر می خواند و تحقیق می کند... بعد از اینکه مطمئن شد قرآن معجزه خداست سبک زندگی اش را به قرآن نزدیک می کند و...
سلام عليكم این دعا خیلی خوبه اما حیف که بعضی قسمت‌هاش اشتباه علامت‌گذاری شده. لطفا بفرمایید: 1- کدوم کلمات اشتباه هستن؟ 2-درستشان چیست؟ اگه مایل هستید اسمتون در کانال اعلام بشه، اسمتونو هم بنویسید جواب واضح خود را تا فردا (28 رمضان) ساعت 14 به خصوصی‌ام بفرستید. توجه: اگه حرفی علامت نداره، اشتباه حساب نکنید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم 185 [در مورد ماه رمضان (ماه نزول قرآن)] آن «ايام معدود» كه روزه در آن واجب شده، ماه رمضان است. عظمت اين ماه به نزول دفعي حقيقت واحد و وجود جمعي، كامل، تام، مجرد، بسيط و اجمالي قرآن در آن است؛ همان قرآن كه اصل اين قرآن نازل و از لحاظ رتبه وجودي جداي از آن، بلندمرتبه، حكيم، بدون تفصيل، مصون از تدريج و تغيير و در ام‌الكتاب و لوح محفوظ و كتاب مكنون است و رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در شب قدر با عروج و صعود و ارتقا به مقام ام‌الكتاب آن را كه عصاره وجود قرآن است يكجا به طور وضوح ادراك و تلقي كرد و اين كثرتي آميخته با وحدت، و علم اجمالي در عين كشف تفصيلي است. البته فعليت اوصاف شأني و اهداف معيني كه براي قرآن است متوقف بر نزول به زمين و در دسترس مردم قرارگرفتن است. وجود تفصيلي قرآن فقط تدريجاً نازل شده است. البته نزول آن به صورت تجلّي (نه تجافي) حافظ جامعيت و وحدت ارتباطي درجات وجودي آن است. در ماه رمضان كه بزرگ‌ترين آيات ربوبي، يعني قرآن، نازل شد، بزرگ‌ترين آيات عبادي، يعني روزه، واجب شد. بين نزول قرآن و وجوب روزه در ماه رمضان، تناسب خاص است. وجوب روزه در ماه نزول قرآن مي‌تواند اشاره باشد به اينكه روزه و امساك از غير خدا در اين ماه، در غيب را به روي روزه‌دار مي‌گشايد. ذكر ظرف نزول قرآن در خلال آيات روزه افزون بر بيان عظمت روزه به لحاظ ظرف زماني آن، براي ايجاد انگيزه بيشتر براي مكلفان است كه به شوق ادراك معارف و احكام قرآن كه روزه يكي از آنهاست، از روزه اين ماه نيز بهره برند. البته خود روزه نيز بركات فراوان دارد و محوريت صوم براي ارزش بخشيدن به ماه رمضان با احتمال و استظهار اين معنا از آيه روشن خواهد شد كه ماه رمضان چيزي است كه درباره وجوب روزه آن قرآن فرود آمد. علت غايي براي انزال قرآن هدايت توده مردم است، هرچند اين كتاب آسماني بالفعل متّقيان را هادي است و تنها آنان از اين كتاب كه قرآن، يعني حاوي نتايج همه كتابها و علوم و جامع خير دنيا و آخرت است بهره بهينه مي‌برند. قرآني كه در آن دلايل و شواهد هدايت و فرق حق و باطل تعبيه شده، براي عموم انسانها، هدايت عام و براي خواص، بيّنه از سنخ هدايت خاص (نه براي هدايت) و براي برخي به مثابه سند و براي بعضي به منزله گواه بر سند است و چون معيارهاي سنجش حق و باطل در آن وجوددارد، فرقان، يعني فارق حق از باطل است، چنان كه به لحاظ داشتن سور و آيات جدا از هم فرقان است. پس از تمهيد و زمينه‌سازي در آيات پيشين براي بيان حكم روزه مريض، مسافر، سالمند و ناتوان، اين آيه حكم قطعي روزه دو صنف از آنها را چنين بيان مي‌كند: با رسيدن ماه رمضان و آگاهي به آن، بر هر بالغ و عاقلي كه مريض يا مسافر نباشد روزه واجب است. خداوند براي شما خواهان آساني است و نه دشواري، از اين رو شما را به كاري فراتر از توانتان مكلف نمي‌كند و از همين رو كه اركان اصلي فروع فقهي بر يُسر و پرهيز از عُسر است مريض و مسافر را كه روزه براي آنان نوعاً مشقت دارد از حكم عام وجوب روزه در ماه رمضان بر شاهدان و حاضران در آن مستثنا دانسته و قضاي روزه‌هاي افطارشده را بر آنان واجب كرده است. از ترتب وجوب قضا بر صرف مرض و سفر در اين آيه استفاده مي‌شود كه افطار بر مسافر عزيمت است؛ نه رخصت. «اكمال عده» يا به معناي تكميل اصل ماه به سي روز يا رؤيت هلال يا به معناي تكميل روزه‌هاي فوت شده در حال مرض يا سفر به قضاي معادل آن يا به معناي تكميل اركان پنج‌گانه اسلام است كه روزه يكي از آنهاست. روزه و خودداري از خواسته‌هاي برخاسته از نفس، براي اعتراف به كبريايي خداوند متعالي در فرستادن قرآن و هدايت بندگان و اقرار به ربوبيت وي و عبوديت بندگان اوست و بر عظمت دستور دهنده روزه، يعني خداوند سبحان دلالت دارد. روزه راستين و خالصانه همچون هر عبادت ديگر، شكر و سپاسگزاري خداست؛ سپاسگزاري از او به سبب هدايتي كه در حق بندگان رواداشته و با كتابش بين حق و باطل جدايي افكنده است. از منظر كلامي «تكبير»، يعني بزرگداشت خداوند كه ولي نعمت هستي و نعمت تعليم كتاب و حكمت و تزكيه به وسيله پيامبران(عليهم‌السلام) است لازم است و از منظر فن فقهْ تكبيرِ بعد از چهار نماز در آغاز ماه شوال راجح است. تسنيم ج 9 صص 318 تا 321 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402