معماری تدفینی.pdf
1.75M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ ..."
@MohsenAlviri
اللَّهُمَّ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ (برگرفته از دعای روی مبعث)
بار پروردگارا ! و این روزمان را که آن را برتر نهادی، برای ما خجسته گردان
پوشه شنیداری سومین نشست از سلسله نشستهای تاریخ و ماوراء که برای نقد کتاب "مورخان و امر قدسی" روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، از سوی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام در دسترس قرار گرفته است. این نشست بار دیگر این واقعیت تکلیفآور را نشان داد که باورمندان پاردایم الهیاتی به مثابه یک پاردایم جدید در برابر پارادیمهای موجود، باید برای رونق گفتوگوهای علمی اخلاقمدار به منظور شناساندن این پارادایم کوششی بسیار داشته باشند.
۱۹ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
جلسه تاریخ و ماوار 3.mp3
36.68M
مربوط به یادداشت بالا
پوشه شنیداری نقد کتاب مورخان و امر قدسی
@MohsenAlviri
🔰 سی و هشتمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️ امامان شیعی علیهم السلام
از نگاه شیعه پژوهان غربی
🎙 حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری
🎙دکتر محمد کاظم رحمتی
🎙دکتر محمد علی موحدی
🎙دکتر سعید طاووسی مسرور
📌۴ جلسه ؛ چهارشنبه ها
از ۲۵ بهمن ماه الی ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۸:۴۵
مهلت ثبت نام تا شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
https://survey.porsline.ir/s/d7XapKT
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
@MohsenAlviri
🇮🇷 حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ادای دین به امام خمینی و شهیدان است، همچون سالهای گذشته پرشور در ا ین راهپیمایی حضور مییابیم، شاید که مسؤولان به خود آیند.
🔸 گویش الویری در کتاب "عالمیة الابجدیة العربیة و تعریف باللغات التی تکتب بها"
کتاب "عالمیة الابجدیة العربیة و تعریف باللغات التی تکتب بها" (جهانی بودن الفبای عربی و شناخت زبانهایی که با حروف عربی نوشته میشود) به قلم آقای دکتر عبدالرزاق القوسی در سال ۲۰۱۵ م. / ۱۴۳۶ ق. در دو جلد از سوی مرکز ملک عبدالله بن عبدالعزیز الدولی لخدمة اللغة العربیة (مرکز جهانی خدمات زبان عربی ملک عبدالله بن عبدالعزیز) در ریاض منتشر شده و نشر و توزیع آن را دار وجوه للنشر و التوزیع عهده بوده است. (نسخه الکترونیکی این دو جلد به پیوست در دسترس است.)
مؤلف در این کتاب، زبان را به مفهومی گسترده و فراتر از زبان و گویش و لهجه به کار برده و به این معنا، ۱۴۶ زبان را که به حروف عربی نوشته میشود اعم از زبانهایی که از بین رفتهاند یا همچنان وجود دارند، مورد بررسی قرار داده و در صفحانی که به هر یک از آنها اختصاص یافته، چهارده گام برای معرفی آنها برداشته است؛ تاریخ زبان و پراکندگی جغرافیایی کسانی که به آن زبان سخن میگویند، دو محور نخست این معرفی را تشکیل میدهد.
کتاب در دو جلد و جمعا سه فصل سامان یافته است. جلد اول کتاب شامل فصل اول (ویژه مباحث مقدماتی) و بخشی از فصل دوم (ویژه ۷۴ زبان) و جلد دوم نیز شامل ادامه فصل دوم (ویژه ۷۲ زبان دیگر) و فصل سوم (ویژه چند تذکر) است. کتاب همچنین دارای ضمائمی سودمند است؛ از جمله فهرست صدها منبع مورد استفاده مؤلف که ۲۳ منبع از آنها به زبان فارسی است.
نود و ششمین زبان مورد بررسی این کتاب در صفحات ۱۱۰ تا ۱۱۲ جلد دوم، به "زبان الویری ویدری" (در حقیقت گویش الویری و ویدری) اختصاص دارد. در این سه صفحه دو ارجاع وجود دارد:
حسن رضایی باغ بیدی، گویش ویدری، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجله گویششناسی، ضمیمه نامه فرهنگستان، جلد ۱، شماره ۳، بهمن ۱۳۸۳، صص ۲۰ ـ ۲۲. (متن این مقاله نیز به پیوست در دسترس است)
سایت www.alvir.org .
این نشانی در حال حاضر ویژه یک شرکت تجاری است و ربطی به روستای الویر ندارد. ولی همه اطلاعات برگرفته از آن در سایتی دیگر به نشانی http://alvir.persiangig.com/ قابل دستیابی است.
در این بخش، دو تصویر نیز مربوط به منطقه جغرافیایی الویر و ویدر و نیز تصویر مربوط به تعدادی سنگ قبر قدیم الویر وجود دارد که روشن نیست مؤلف آن را از کدام سایت برگرفته است. در بخش پایانی این بخش، به عنوان نمونهای از نوشتهها به زبان الویری و با حروف عربی، سرودهای به نام "یاد الویر" از سوی آقای علی محسنی به چاپ رسیده است.
(تصویر این سروده نیز به پیوست در دسترس است). ترجمه غیرمنظوم این سروده چنین است:
برادرم فدایت شوم، دست بر ندار تو از الویر
گاهی بیا و به الویر برو تا صفا ببینی تو در الویر
به برادران و خواهران و پدر و مادرها
سر بزن و خودخواهی نکن در کوچههای الویر
این خاک و این آب، حقی بر گردن تو دارند
تو اگر هر کس که باشی، ریشه داری در الویر
گرت جایگاهی است و یا داری سواد بسیار
افتخارش از آن ماست، مگریز تو از الویر
بیایید همت کنیم مهر و محبت بنا نهیم
بهشت دنیا را بسازیم در میانهی همین الویر
سید و ملا و ارباب و رعیت و کارگر را
شاد کنیم، با دلمان و با دلخوشی در الویر
اگر همه خوب باشیم ، به دست آریم دل خدا را
خدا رحمی کناد به همه ما در الویر
مرحوم آقای علی محسنی، بازنشسته ارتش و رئیس پیشین شورای روستای الویر، دستنوشتهها و سرودههای زیادی به گویش الویری دارد که سوگمندانه همچون اسناد بسیار زیادی از الویر هنوز روشمند نگهدای نمیشود و در دسترس پژوهشگران نیست.
از دوست عزیز آقای وحید ملایی برای در اختیار قرار دادن متن کتاب، کمک به ترجمه و در ا ختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به مرحوم علی محسنی صمیمانه تشکر میکنم.
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
عالمية الأبجدية العربية ج 1.pdf
34.21M
مربوط به یادداشت بالا
جلد اول کتاب عالمیة الابجدیة العربیة
@MohsenAlviri
عالمية الأبجدية العربية ج 2.pdf
22.7M
مربوط به یادداشت بالا
جلد دوم کتاب عالمیة الابجدیة العربیة
@MohsenAlviri
گویش ویدری ـ حسن رضایی باغ بیدی.pdf
321.2K
مربوط به یادداشت بالا
مقاله گویش ویدری
@MohsenAlviri
🔹 انتشار گزارش سخنرانی "مردم در گستره آیات مکی"
خبرگزاری خبر آنلاین ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ گزارشی از سخنرانی ارائه شده در هماندیشی "مردم علیه پوپولیسم" با عنوان "مردم در گستره آیات مکی" به نشانی زیر منتشر کرده است:
https://www.khabaronline.ir/live/1872870/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AE%D8%B0%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C
این گزارش از پایگاه مبلغ به نشانی زیر نقل شده است:
https://www.moballeq.net/news/25874/%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%b5%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ae/
یادآور میشود این هماندیشی از سوی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و با همکاری مرکز همکاریهای علمی و بین الملل روز شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ به صورت مجازی برگزار شده است.
متن گزارش خبر آنلاین بدون هیچ تغییری چنین است:
دکتر محسن الویری درباره جایگاه مردم در نگاه تمدنی میگوید اگر مردم به تربیت تمدنی نرسند، همه پیام ها و آموزه های بلند را به حاشیه می برند مانند اتفاقی که در عزاداری در دوران قاجار افتاد.
به گزارش مبلغ هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با حضور چندین تن از اساتید حوزه و دانشگاه در روز سه شنبه ۱۰ بهمن سال جاری برگزار شد. در این هم اندیشی دکتر محسن الویری، به ارائه موضوع خود یعنی مردم در گستره آیات مکی پرداخت. گزارش سخنان دکتر محسن الویری را در ادامه می خوانید:
دکتر محسن الویری در ابتدای سخنان خود گفت: در مجموع، ۸۹ آیه مکی داریم که واژه (ناس) در آنها آمده است. محور اول آیات مربوط هست به گستره مخاطبان رسالت پیامبران که که مردم مخاطبان اصلی آن هستند.
ایشان افزود: آیات مکی مقدمه جامعه سازی هست و روح حاکم بر این آیات، دگرگون ساختن فرهنگ ها، ارزش ها، باورهای بنیادین مردم و آماده سازی آنان برای نقش آفرینی در بنا نهادن یک جامعه دینی است.
دکتر الویری گفت : محور دوم در آیات مکی، مربوط هست به قوانین و سنت های عمومی مربوط به مردم که ۹ سنت و قانون عمومی در آیات مکی برای مردم بیان شده است. به گفته ایشان همه سنت های الهی به دلیل فراگیر بودن و محدود نبودن به یک زمان و مکان خاص، وجه تمدنی دارند مثل سنت مؤاخذه نکردن مردم به صورت سریع و بلافاصله یا عمومی بودن عذاب ها.
عضو هیئت علمی دانشگاه محور سوم آیات مکی را مربوط به جایگاه وارزش مردم و توجه دادن خداوند به جایگاه مردم دانست مثل آیه قُلْ أعُوذُ بِرَبِّ النّاس یعنی پناه می برم به پروردگار مردم.
محسن الویری گفت :محور چهارم آیات مکی مربوط هست به آیاتی که برخی ویژگی های عمومی را از مردم سلب می کند مثلا می فرماید اکثر مردم تعقل نمی کنند یا اکثر مردم ایمان نمی آورند یا اکثر مردم نمی دانند و… . بیشترین آیات مکی درباره مردم، در این محور قرار می گیرند و ۳۱ آیه از آیات مکی به همین ویژگی های سلبی مردم اشاره می کنند.
دکتر الویری گفت : محور پنجم آیات مکی، بخشی از افت ها، آسیب ها و هشدار هایی است که خداوند در این آیات برای مردم بیان کرده است مثل آیه: إنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَکنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یعنی خداوند به مردم هیچ ظلمی نمی کند بلکه خود مردم هستند که به خود ظلم می کنند. یا آیه ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ یعنی فساد، در صحرا و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است.
الویری افزود: محور ششم آیات مکی، مربوط به مردم در روز قیامت هست که در شش آیه به آن اشاره شده است. مثل آیه ذلِکَ یَومٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ یعنی روزی که مردم در آن جمع می شوند.
دکتر محسن الویری در آخر گفت: اگر مردم به تربیت تمدنی نرسند، همه پیام ها و آموزه های بلند را به حاشیه می برند مانند اتفاقی که در عزاداری در دوران قاجار افتاد. به گفته وی برای شناخت مردم و جایگاه مردم، در کنار دیگر منابع، حتما نیاز به آشنایی با کلام وحی داریم و آیات قرآن نقش مرجعیت دارند و دیگر یافته ها را باید طبق این آیات سنجش کرد.
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🕌 نشست تخصصی تحلیل مسجد به مثابه نهاد اجتماعی
همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران
◀️ نشست سوم: مسجد و مناسبات اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام
با حضور:
🎙دکتر محسن الویری
عضو هیئت علمی دانشگاه
باقرالعلوم علیه السلام
🎙دکتر جبار رحمانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه
مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی
🗓️ دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۴ تا ۱۶
📍پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی
📱پخش زندهی نشست:
skyroom.online/ch/ricac/culture
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
@ricac_ac_ir
@MohsenAlviri
اللهم ... و احینا فی دولته ناعمین و بصحبته غانمین و بحقه قائمین (بخشی از دعای شب نیمه شعبان که در باره امام زمان عجل الله تعالی فرجه و به منزله زیارت آن حضرت است.)
بارپروردگارا ! ... و ما در فرمانرواییاش برخوردار از نعمتها و بهرهمند از همنشینیاش و برخاسته برای (دفاع از) حق او قرار بده.
🔸 گزارش نشست "مسجد و مناسبات اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام"
دو گزارش از نشستی که با عنوان "مسجد و مناسبات اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام" روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، منتشر شده است؛ گزارش نخست از سوی پژوهشگاه برگزار کننده به نشانی زیر:
https://www.ricac.ac.ir/news/5035/
و گزارش دوم از سوی پایگاه مبلغ به نشانی زیر:
https://www.moballeq.net/news/26062/%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87/
متن کامل این دو گزارش با توجه مکمل هم بودن آن دو، عینا و بدون هیچ تغییری در متن و تنها با حذف تصاویر، به پیوست در دسترس است.
۵ اسفند ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
گزارش پایگاه مبلغ از نشست مسجد و مناسبات اجتماعی.docx
35.9K
مربوط به یادداشت بالا
متن گزارش پایگاه مبلغ از نشست "مسجد و مناسبات اجتماعی"
@MohsenAlviri
گزارش پژوهشگاه از نشست مسجد و مناسبات اجتماعی.docx
33K
مربوط به یادداشت بالا
متن گزارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از نشست "مسجد و مناسبات اجتماعی"
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویری از نشست مسجد و مناسبات اجتماعی در سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
@MohsenAlviri
🇮🇷 فردا با حضور در پای صندوقهای رأی به وظیفه دینی و ملی خود عمل خواهیم کرد. شاید بتوان در بین نامزدهای نمایندگی در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، افرادی برخوردار از حداقل شایستگیهای یک نماینده تراز انقلاب اسلامی را یافت.
🔹 انتشار مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار؛ توحید به مثابه انگاره هدایتگر"
مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار؛ توحید به مثابه انگاره هدایتگر" به قلم خانم دکتر زهرا روحاللهی امیری و دکتر مرضیه باباخان و بنده در دومین شماره دوره ششم دوفصلنامه علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی (شماره پیاپی ۱۲، پاییز و زمستان ۱۴۰۲، صص ۱۱۱ تا ۱۳۶) به چاپ رسیده است. این مقاله بر گرفته از رساله دکتری سرکار خانم دکتر مرضیه باباخان به راهنمایی خانم دکتر روحالهی و مشاوره بنده است که در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام دفاع شده است. چکیده این مقاله چنین است:
تمدن سازی یکی از گفتمانهای نوظهور است که در جوامع علمی اذهان متفکران را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت ترسیم تمدن بر پایه روایات اهلبیت علیهمالسلام، پژوهش حاضر، با روش تحلیل مضمون به گردآوری مضامین و کشف و استخراج رویکرد تمدنی اهلبیت علیهمالسلام در روایات تاریخی از کتاب بحارالانوار پرداخته است. این گزارشهای تاریخی در کتاب بحارالانوار در بخش تاریخ انبیاء الهی در چهار جلد جمعآوری شده است. رویکرد تمدنی بهمثابه سطح تحلیل در این نوشته بهعنوان ساختار نظری تحقیق بهکاررفته است که در آن به دنبال کشف انگاره هدایتگر و هویت تمدنی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که توحید، محوریترین و جامعترین اصل اعتقادی و دینی مطرحشده در متون دینی و گفتار و سیرهی پیامبران الهی است. با تحلیل و تبیین توحید، این حقیقت نمایان میشود که توحید متضمن جهتدهی به انگیزههای شخصی و از طرفی متضمن حیات اجتماعی بشر است. لذا، توحید بهعنوان انگاره هدایتگر تمدن خود را نشان میدهد و به جوامع توحیدی یک هویت تمدنی میبخشد.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
ریزبرنامه همایش سید جمال الدین اسدآبادی.pdf
123.4K
مربوط به یادداشت بالا
متن مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار"
@MohsenAlviri
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
چهارمین جلسه از سلسلهنشستهای تاریخ و ماورا
▪️چرایی و چگونگی تأثیر گذاری باورهای کلامی بر تاریخ پژوهی
🎙با حضور:
🔹دکتر جواد سلیمانی امیری (ارائه)
🔸دکتر محسن الویری
🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه)
⏰دوشنبه، ۱۴ اسفند، ساعت: ۱۶:۳۰-۱۸:۳۰.
🏢مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ ۱۵، پلاک ۴.
@MohsenAlviri
🔸 ارائه سخنرانی با عنوان "مفهوم تمدناندیشی سیدجمالالدین اسدآبادی"
روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در چهارمین "همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشههای سیدجمالالدین اسدآبادی" که دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی برگزارکننده آن بود و به خوبی از عهده آن برآمد، بحثی با عنوان "مفهوم تمدناندیشی سیدجمالالدین اسدآبادی" ارائه شد.
در این سخنرانی پس از مروری کوتاه بر مفهوم تمدناندیشی و اندیشه تمدنی و گستره آن و تأکید بر ضرورت بازخوانی اندیشهها، ویژگیها، توانمندیها و کنشهای سیدجمالالدین از منظر تمدنی به حدود سی (۳۰) مؤلفه تمدنی در اندیشههای او که پیش از این مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، اشاره شد و سپس با برشمردن اهمیت رساله نیچریه، مهمترین مباحث حکایتگر اندیشه تمدنی سیدجمال در این رساله در محورهای زیر به فشردگی مورد بررسی قرار گرفت: نقش اندیشهها در صلاح وفساد جوامع، برتری دین در مقایسه با هر نظام اندیشهای دیگر برای صلاح و اصلاح جوامع، نقش دهریگری در جلوگیری از فرهیختگی و کمالیافتگی جوامع و جلوههای مختلف آن، چرایی برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان در عرصه اصلاح اجتماعی، رمز عقب ماندگی مسلمانان و راه برونرفت آن و چند محور فرعی دیگر مانند ارکان چهارگانه حکومت و مسأله روح ملتها و نقش آن در صلاح و فساد جوامع.
گزارشی از این ارائه در نشانی زیر منتشر شده است:
https://sjau.ac.ir/سخنرانی-دکتر-محسن-الویری-با-عنوان--مفهوم-تمدناندیشی-سیدجمالالدین-اسدآبادی-و-فرایند-چهره-بستن-آن-
کاشتن نهال دوستی از سوی شرکتکنندگان، بازدید از نمایشگاه چند سند منتشر نشده در باره سیدجمال، بازدید از مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی از جمله برنامههای مبتکرانه و جانبی دانشگاه در حاشیه برگزاری همایش بود.
دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی از ظرفیت، امکانات، تجربه، نیروی علمی و انگیزه خوبی برای راهاندازی یک مرکز پژوهشی و فرهنگی در باره سیدجمال برخوردار است، امید است این مهم هر چه زودتر تحقق یابد.
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
@MohsenAlviri