eitaa logo
محسن الویری
354 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 فردا با حضور در پای صندوق‌های رأی به وظیفه دینی و ملی خود عمل خواهیم کرد. شاید بتوان در بین نامزدهای نمایندگی در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، افرادی برخوردار از حداقل شایستگی‌های یک نماینده تراز انقلاب اسلامی را یافت.  🔹 انتشار مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار؛ توحید به مثابه انگاره هدایت‌گر" مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار؛ توحید به مثابه انگاره هدایت‌گر" به قلم خانم دکتر زهرا روح‌اللهی امیری و دکتر مرضیه باباخان و بنده در دومین شماره دوره ششم دوفصلنامه علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی (شماره پیاپی ۱۲، پاییز و زمستان ۱۴۰۲، صص ۱۱۱ تا ۱۳۶) به چاپ رسیده است. این مقاله بر گرفته از رساله دکتری سرکار خانم دکتر مرضیه باباخان به راهنمایی خانم دکتر روح‌الهی و مشاوره بنده است که در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام دفاع شده است. چکیده این مقاله چنین است:  تمدن سازی یکی از گفتمان‌های نوظهور است که در جوامع علمی اذهان متفکران را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت ترسیم تمدن بر پایه روایات اهل‌بیت علیهمالسلام، پژوهش حاضر، با روش تحلیل مضمون به گردآوری مضامین و کشف و استخراج رویکرد تمدنی اهل‌بیت علیهم‌السلام در روایات تاریخی از کتاب بحارالانوار پرداخته است. این گزارش‌های تاریخی در کتاب بحارالانوار در بخش تاریخ انبیاء الهی در چهار جلد جمع‌آوری شده است. رویکرد تمدنی به‌مثابه سطح تحلیل در این نوشته به‌عنوان ساختار نظری تحقیق به‌کاررفته است که در آن به دنبال کشف انگاره هدایت‌گر و هویت تمدنی است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که توحید، محوری‌ترین و جامع‌ترین اصل اعتقادی و دینی مطرح‌شده در متون دینی و گفتار و سیره‌ی پیامبران الهی است. با تحلیل و تبیین توحید، این حقیقت نمایان می‌شود که توحید متضمن جهت‌دهی به انگیزه‌های شخصی و از طرفی متضمن حیات اجتماعی بشر است. لذا، توحید به‌عنوان انگاره هدایتگر تمدن خود را نشان می‌دهد و به جوامع توحیدی یک هویت تمدنی می‌بخشد. متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است. ۱۰ اسفند ۱۴۰۲   @MohsenAlviri
ریزبرنامه همایش سید جمال الدین اسدآبادی.pdf
123.4K
مربوط به یادداشت بالا  متن مقاله "رویکرد تمدنی اهل بیت علیهم السلام در ابواب تاریخی بحار الانوار" @MohsenAlviri
مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام برگزار می‌کند: چهارمین جلسه از سلسله‌نشست‌های تاریخ و ماورا ▪️چرایی و چگونگی تأثیر گذاری باورهای کلامی بر تاریخ پژوهی 🎙با حضور: 🔹دکتر جواد سلیمانی امیری (ارائه) 🔸دکتر محسن الویری 🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه) ⏰دوشنبه، ۱۴ اسفند، ساعت:  ۱۶:۳۰-۱۸:۳۰. 🏢مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ ۱۵، پلاک ۴. @MohsenAlviri
🔸 ارائه سخنرانی با عنوان "مفهوم تمدن‌اندیشی سیدجمال‌الدین اسدآبادی" روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در چهارمین "همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی" که دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزارکننده آن بود و به خوبی از عهده آن برآمد، بحثی با عنوان "مفهوم تمدن‌اندیشی سیدجمال‌الدین اسدآبادی" ارائه شد. در این سخنرانی پس از مروری کوتاه بر مفهوم تمدن‌اندیشی و اندیشه تمدنی و گستره آن و تأکید بر ضرورت بازخوانی اندیشه‌ها، ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و کنش‌های سیدجمال‌الدین از منظر تمدنی به حدود سی (۳۰) مؤلفه تمدنی در اندیشه‌های او که پیش از این مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، اشاره شد و سپس با برشمردن اهمیت رساله نیچریه، مهمترین مباحث حکایت‌گر اندیشه تمدنی سیدجمال در این رساله در محورهای زیر به فشردگی مورد بررسی قرار گرفت: نقش اندیشه‌ها در صلاح وفساد جوامع، برتری دین در مقایسه با هر نظام اندیشه‌ای دیگر برای صلاح و اصلاح جوامع، نقش دهری‌گری در جلوگیری از فرهیختگی و کمال‌یافتگی جوامع و جلوه‌های مختلف آن، چرایی برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان در عرصه اصلاح اجتماعی، رمز عقب ماندگی مسلمانان و راه برون‌رفت آن و چند محور فرعی دیگر مانند ارکان چهارگانه حکومت و مسأله روح ملت‌ها و نقش آن در صلاح و فساد جوامع. گزارشی از این ارائه در نشانی زیر منتشر شده است: https://sjau.ac.ir/سخنرانی-دکتر-محسن-الویری-با-عنوان--مفهوم-تمدن‌اندیشی-سیدجمال‌الدین-اسدآبادی-و-فرایند-چهره-بستن-آن- کاشتن نهال دوستی از سوی شرکت‌کنندگان، بازدید از نمایشگاه چند سند منتشر نشده در باره سیدجمال، بازدید از مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی از جمله‌ برنامه‌های مبتکرانه و جانبی دانشگاه در حاشیه برگزاری همایش بود. دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی از ظرفیت، امکانات، تجربه، نیروی علمی و انگیزه خوبی برای راه‌اندازی یک مرکز پژوهشی و فرهنگی در باره سیدجمال برخوردار است، امید است این مهم هر چه زودتر تحقق یابد. ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱ ـ تصویری از نشست تخصصی و ارائه بحث @MohsenAlviri
تصویر شماره ۲ ـ مربوط به یادداشت بالا کاشت نهال دوستی در محوطه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۳ ـ تصویری دیگر از کاشت نهال دوستی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۴ ـ تصویری دیگر از کاشت نهال دوستی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۵ ـ از راست: خانم دکتر زلیخا امینی، آقای دکتر مسلم سلمیانی یان، آقای دکتر حافظ مهدنژاد، آقای دکتر امیرحسین حاتمی، دکتر صادق خزل‌پور، بنده، آقای دکتر رشید جعفرپور @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۶ ـ تقدیر از ارائه‌کنندگان مقاله @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۷ ـ در کنار آقای دکتر رشید جعفرپور، قائم مقام محترم معاونت فرهنگی وزارت عتف و از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام، ساختمان اصلی دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در تصویر دیده می‌شود. @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۸ ـ نمایشگاه اسنادی منتشر نشده از سیدجمال‌الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۹ ـ نمایی دیگر از نمایشگاه اسنادی منتشر نشده از سیدجمال‌الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۰ ـ نمونه‌ای از اسناد نمایشگاه @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۱ ـ نمونه‌ای دیگر از اسناد نمایشگاه @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۲ ـ مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌‎الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۳ ـ نمای داخل مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌‎الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۴ ـ نمایی دیگر از داخل مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌‎الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۵ ـ بخش مقالات فارسی مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌‎الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره ۱۶ ـ نمونه‌ای از اسناد و تصاویر موجود در مرکز اسناد و پژوهش‌های سیدجمال‌‎الدین اسدآبادی @MohsenAlviri
🔹 مصاحبه‌ای کوتاه در باره چگونگی فرهنگ‌سازی برای آشنایی بیشتر با سیدجمال‌الدین اسدآبادی در حاشیه چهارمین "همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی" که روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزار شد، سرکار خانم شهره اکبری خبرنگار محترم ایسنا مصاحبه‌ای کوتاه با محوریت راه‌های آشنا ساختن نسل جدید با سیدجمال‌الدین اسدآبادی انجام دادند که با کد 1402121712681 به نشانی زیر منتشر شده است: http://isna.ir/xdQJyX متن این مصاحبه نیز چنین است: الویری: جلسات متن‌خوانی برای معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزار شود. ایسنا/همدان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: اگر چه دانشگاه و خیابان به نام سیدجمال داریم اما سیدجمال‌الدین اسدآبادی در کشور غریب بوده و چندان شناخته شده نیست.  دکتر محسن الویری در حاشیه همایش بیدارگر مشرق زمین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما معمولاً درباره شخصیت‌ها به صورت عمده به یک شناخت‌های شعارگونه و سطحی بسنده می‌کنیم و شناخت ما از یک مرحله بیشتر فراتر نمی‌رود. وی افزود: سیدجمال در کشور ما شناخته شده نیست گرچه دانشگاه و خیابان به اسم او هست و کتاب‌هایی به نام او تألیف شده اما در فرهنگ نه توده مردم و نه فرهنگ نخبگانی جایگاه روشنی ندارد البته شاید جای خیلی گلایه نباشد. الویری ادامه داد: راه‌های بسیاری برای شناخت فرهنگ، اندیشه و مرام سیدجمال‌الدین اسدآبادی وجود دارد از جمله اینکه یک مرکز ویژه سیدجمال تأسیس شود و این مرکز هم‌ کار علمی و هم کار فرهنگی انجام دهد. وی کارهای علمی را شامل کار پژوهشی، مطالعاتی، گردآوری اسناد و تحلیل اسناد برشمرد و بیان کرد: در رابطه با اقدامات فرهنگی نیز به طور مثال می‌توان مسابقات سالانه مقاله‌نویسی در حد پایه دبیرستان برای دانش‌آموزان برگزار کرده و به ناچار و خود به خود دانش‌آموزان جذب مطالعه و آشنایی در رابطه با سیدجمال می‌شوند و با این اقدام می‌توانیم ترویج فرهنگ را داشته باشیم. الویری برگزاری جلسات متن‌خوانی را راه دیگر اقدامات فرهنگی برای معرفی سیدجمال دانست و گفت: در این رابطه اساتید در یک مرکز ویژه سیدجمال کتاب‌های او را متن‌خوانی کنند و دانش‌آموزان را با متن مجموعه‌ها و یا کتاب‌های سیدجمال آشنا سازند چراکه سیدجمال قلم سنگین و قاجاری دارد و با متن‌خوانی این کتاب‌ها دانش‌آموزان بیشتر با قلم سیدجمال آشنا خواهند شد، ضمن اینکه رساله نیچریه سیدجمال را یقین دارم برخی کلمات آن را اساتید هم نمی‌توانند به سادگی تلفظ کنند و این متن‌خوانی از نقش مؤثری در آشنایی با کتاب‌های سیدجمال برخوردار خواهد بود. الویری همچنین با تأکید بر نمادسازی از طریق انواع مختلف چون مگنت‌ها و جا سوئیچی‌ها برای معرفی سیدجمال گفت: نمادسازی از شخصیت‌ها در بسیاری از کشورهای مختلف متداول بوده و کشور ما نیز برای معرفی شخصیت‌های مختلف می‌تواند از این روش استفاده کند. وی یادآور شد: برگزاری نشست‌های هفتگی در رابطه با سیدجمال زیرنظر فردی که آگاهی مناسب و خوبی در رابطه با سیدجمال دارد نیز راهکار دیگر فرهنگی برای شناخت و معرفی او به جامعه خواهد بود. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ @MohsenAlviri