🔸 ارائه سخنرانی با عنوان "مفهوم تمدناندیشی سیدجمالالدین اسدآبادی"
روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در چهارمین "همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشههای سیدجمالالدین اسدآبادی" که دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی برگزارکننده آن بود و به خوبی از عهده آن برآمد، بحثی با عنوان "مفهوم تمدناندیشی سیدجمالالدین اسدآبادی" ارائه شد.
در این سخنرانی پس از مروری کوتاه بر مفهوم تمدناندیشی و اندیشه تمدنی و گستره آن و تأکید بر ضرورت بازخوانی اندیشهها، ویژگیها، توانمندیها و کنشهای سیدجمالالدین از منظر تمدنی به حدود سی (۳۰) مؤلفه تمدنی در اندیشههای او که پیش از این مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، اشاره شد و سپس با برشمردن اهمیت رساله نیچریه، مهمترین مباحث حکایتگر اندیشه تمدنی سیدجمال در این رساله در محورهای زیر به فشردگی مورد بررسی قرار گرفت: نقش اندیشهها در صلاح وفساد جوامع، برتری دین در مقایسه با هر نظام اندیشهای دیگر برای صلاح و اصلاح جوامع، نقش دهریگری در جلوگیری از فرهیختگی و کمالیافتگی جوامع و جلوههای مختلف آن، چرایی برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان در عرصه اصلاح اجتماعی، رمز عقب ماندگی مسلمانان و راه برونرفت آن و چند محور فرعی دیگر مانند ارکان چهارگانه حکومت و مسأله روح ملتها و نقش آن در صلاح و فساد جوامع.
گزارشی از این ارائه در نشانی زیر منتشر شده است:
https://sjau.ac.ir/سخنرانی-دکتر-محسن-الویری-با-عنوان--مفهوم-تمدناندیشی-سیدجمالالدین-اسدآبادی-و-فرایند-چهره-بستن-آن-
کاشتن نهال دوستی از سوی شرکتکنندگان، بازدید از نمایشگاه چند سند منتشر نشده در باره سیدجمال، بازدید از مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی از جمله برنامههای مبتکرانه و جانبی دانشگاه در حاشیه برگزاری همایش بود.
دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی از ظرفیت، امکانات، تجربه، نیروی علمی و انگیزه خوبی برای راهاندازی یک مرکز پژوهشی و فرهنگی در باره سیدجمال برخوردار است، امید است این مهم هر چه زودتر تحقق یابد.
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱ ـ تصویری از نشست تخصصی و ارائه بحث
@MohsenAlviri
تصویر شماره ۲ ـ مربوط به یادداشت بالا
کاشت نهال دوستی در محوطه دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۳ ـ تصویری دیگر از کاشت نهال دوستی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۴ ـ تصویری دیگر از کاشت نهال دوستی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۵ ـ از راست: خانم دکتر زلیخا امینی، آقای دکتر مسلم سلمیانی یان، آقای دکتر حافظ مهدنژاد، آقای دکتر امیرحسین حاتمی، دکتر صادق خزلپور، بنده، آقای دکتر رشید جعفرپور
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۶ ـ تقدیر از ارائهکنندگان مقاله
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۷ ـ در کنار آقای دکتر رشید جعفرپور، قائم مقام محترم معاونت فرهنگی وزارت عتف و از دانشآموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام، ساختمان اصلی دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی در تصویر دیده میشود.
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۸ ـ نمایشگاه اسنادی منتشر نشده از سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۹ ـ نمایی دیگر از نمایشگاه اسنادی منتشر نشده از سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۰ ـ نمونهای از اسناد نمایشگاه
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۱ ـ نمونهای دیگر از اسناد نمایشگاه
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۲ ـ مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۳ ـ نمای داخل مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۴ ـ نمایی دیگر از داخل مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۵ ـ بخش مقالات فارسی مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره ۱۶ ـ نمونهای از اسناد و تصاویر موجود در مرکز اسناد و پژوهشهای سیدجمالالدین اسدآبادی
@MohsenAlviri
🔹 مصاحبهای کوتاه در باره چگونگی فرهنگسازی برای آشنایی بیشتر با سیدجمالالدین اسدآبادی
در حاشیه چهارمین "همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشههای سیدجمالالدین اسدآبادی" که روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی برگزار شد، سرکار خانم شهره اکبری خبرنگار محترم ایسنا مصاحبهای کوتاه با محوریت راههای آشنا ساختن نسل جدید با سیدجمالالدین اسدآبادی انجام دادند که با کد 1402121712681 به نشانی زیر منتشر شده است:
http://isna.ir/xdQJyX
متن این مصاحبه نیز چنین است:
الویری: جلسات متنخوانی برای معرفی سیدجمالالدین اسدآبادی برگزار شود.
ایسنا/همدان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: اگر چه دانشگاه و خیابان به نام سیدجمال داریم اما سیدجمالالدین اسدآبادی در کشور غریب بوده و چندان شناخته شده نیست.
دکتر محسن الویری در حاشیه همایش بیدارگر مشرق زمین در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما معمولاً درباره شخصیتها به صورت عمده به یک شناختهای شعارگونه و سطحی بسنده میکنیم و شناخت ما از یک مرحله بیشتر فراتر نمیرود.
وی افزود: سیدجمال در کشور ما شناخته شده نیست گرچه دانشگاه و خیابان به اسم او هست و کتابهایی به نام او تألیف شده اما در فرهنگ نه توده مردم و نه فرهنگ نخبگانی جایگاه روشنی ندارد البته شاید جای خیلی گلایه نباشد.
الویری ادامه داد: راههای بسیاری برای شناخت فرهنگ، اندیشه و مرام سیدجمالالدین اسدآبادی وجود دارد از جمله اینکه یک مرکز ویژه سیدجمال تأسیس شود و این مرکز هم کار علمی و هم کار فرهنگی انجام دهد.
وی کارهای علمی را شامل کار پژوهشی، مطالعاتی، گردآوری اسناد و تحلیل اسناد برشمرد و بیان کرد: در رابطه با اقدامات فرهنگی نیز به طور مثال میتوان مسابقات سالانه مقالهنویسی در حد پایه دبیرستان برای دانشآموزان برگزار کرده و به ناچار و خود به خود دانشآموزان جذب مطالعه و آشنایی در رابطه با سیدجمال میشوند و با این اقدام میتوانیم ترویج فرهنگ را داشته باشیم.
الویری برگزاری جلسات متنخوانی را راه دیگر اقدامات فرهنگی برای معرفی سیدجمال دانست و گفت: در این رابطه اساتید در یک مرکز ویژه سیدجمال کتابهای او را متنخوانی کنند و دانشآموزان را با متن مجموعهها و یا کتابهای سیدجمال آشنا سازند چراکه سیدجمال قلم سنگین و قاجاری دارد و با متنخوانی این کتابها دانشآموزان بیشتر با قلم سیدجمال آشنا خواهند شد، ضمن اینکه رساله نیچریه سیدجمال را یقین دارم برخی کلمات آن را اساتید هم نمیتوانند به سادگی تلفظ کنند و این متنخوانی از نقش مؤثری در آشنایی با کتابهای سیدجمال برخوردار خواهد بود.
الویری همچنین با تأکید بر نمادسازی از طریق انواع مختلف چون مگنتها و جا سوئیچیها برای معرفی سیدجمال گفت: نمادسازی از شخصیتها در بسیاری از کشورهای مختلف متداول بوده و کشور ما نیز برای معرفی شخصیتهای مختلف میتواند از این روش استفاده کند.
وی یادآور شد: برگزاری نشستهای هفتگی در رابطه با سیدجمال زیرنظر فردی که آگاهی مناسب و خوبی در رابطه با سیدجمال دارد نیز راهکار دیگر فرهنگی برای شناخت و معرفی او به جامعه خواهد بود.
۲۱ اسفند ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🔸 انتشار مقاله "مكانة القيم الاجتماعية في أساليب دفاع أبيطالب عن النبي صلی الله علیه و آله من خلال ديوانه؛ قضايا النسب و القبيلة أنموذجاً"
در شماره ۲۱ فصلنامه علمی اختصاصی دانشها و آموزههای قرآن و حدیث (دوره ششم، تابستان ۱۴۰۲؛ صفحات ۵۰ ـ ۷۰)، مقاله "مكانة القيم الاجتماعية في أساليب دفاع أبيطالب عن النبي صلی الله علیه و آله من خلال ديوانه؛ قضايا النسب و القبيلة أنموذجاً" (جایگاه ارزشهای اجتماعی در شیوههای دفاع ابوطالب از پیامبر صلی الله علیه و آله بر پایه دیوان شعر او؛ بررسی موردی مسائل مربوط به تبار و قبیله) به صورت مشترک با آقای دکتر احمد هاتف المفرجی (عضو هیأت علمی دانشگاه النهرین عراق) به زبان عربی منتشر شده است.
این مقاله چگونگی بهرهبردن عاطفی و تبلیغی ابوطالب از پیوندهای خویشاوندی (مانند برادری، عموزادگی، و داییزادگی) را برای دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر اهل کتاب و نیز در برابر قبیله قریش با تأکید بر ستودن ویژگیهای اخلاقی پسندیده و نکوهش اخلاقیات ناپسند بررسیده است.
چکیده این مقاله چنین است:
تتناول هذه المقالة مسألة مهمة في حياة العرب قبل وبعد الإسلام ألا وهي القيم الإجتماعية لرفعة مقامها عندهم. وهذه القيم الإجتماعية إنما نتناولها فيما يرتبط بمكانتها عند أبيطالب علیه السلام في دفاعه عن النبي صلی الله علیه و آله وأساليبه في تسخيرها لصالح النبي’ ودعوته من خلال أشعاره التي جُمعت في ديوانه. وقد اختصت هذا المقالة ببيان قضايا النسب والقبيلة فقط لا جميع القيم. وكان الإعتماد في كشف هذه القيم ومكانتها وأساليبه علیه السلام من خلال ديوانه أي اعتماداً على الشعر لا النثر واقتصر مستوى بيانها عن طريق تناول المفاهيم المرتبطة بقضايا النسب والقبيلة من خلال أشعاره كشفاً لما تمثله في ذهنه وذهن أهل زمانه وكيفية إيرادها في خطاباته ومناسبة ذلك. ومن خلال البحث يتضح بأنه كان يستفيد من قضايا النسب والقبيلة بشكل خاص حفظ فيها حياة النبي صلی الله علیه و آله في صغره أمام أهل الكتاب وبعد دعوته أمام نفس قبيلته التي كان يدافع عنه بهم. ومن مصاديق هذه القضايا الأخوة والعمومة اللذان كانا بمستويين؛ أحدهما مباشر والآخر غير مباشر وذلك من قرب النسبة وبُعدها، وكذلك استفادته من الخؤولة. وكانت أساليبه في تسخير هذه القضايا في دفاعه عن النبي صلی الله علیه و آله عديدة. منها استفادته من الجانب العاطفي في خطابه مع قومه، ومنها الجانب الإعلامي والعملي، وكذلك مدح الخصال الحميدة وذم القبيحة.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۴ فروردین ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مکانة القیم الاجتماعیة فی اسالیب دفاع أبی طالب عن النبی ص.pdf
414.5K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "مكانة القيم الاجتماعية في أساليب دفاع أبيطالب عن النبي ..."
@MohsenAlviri
▪️انتشار مصاحبهای با عنوان "امام علی علیه السلام و نهجالبلاغه"
پایگاه شفقنا امروز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ مصاحبهای با عنوان "امام علی علیه السلام و نهجالبلاغه" به نشانی زیر منتشر کرده است:
https://fa.shafaqna.com/news/1766336/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D9%88-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87%D8%9B-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B1/
در این مصاحبه معطوف به پرسشهای ارائه شده، نکاتی در باره محورهای زیر ارائه شده است: چرایی محل رجوع بودن نهجالبلاغه پس از گذشت قرنها، ویژگیهای چهارگانه نهجالبلاغه که موجب تازه ماندن آن حتی برای جامعه امروز ما شده است، اصول و مبانی فهم درست نهجالبلاغه، پنج دسته تأثیرات نهجالبلاغه در دوران معاصر، تأملاتی در باره فاصله کنونی جامعه ما با چشم اندازهایی که مبتنی بر نهجالبلاغه برای تشویق مردم به مشارکت در انقلاب اسلامی نشان داده شد.
متن کامل مصاحبه بدون هیچ تغییری (جز یک کلمه) در متن و تیتربندی به پیوست در دسترس است.
۱۳ فروردین ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
متن مصاحبه امام علی علیه السلام و نهج البلاغه.docx
39K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مصاحبه "امام علی علیه السلام و نهجالبلاغه"
@MohsenAlviri