eitaa logo
محسن الویری
354 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش اول مصاحبه با ایکنا در باره شب قدر.docx
39.8K
مربوط به یادداشت بالا بخش اول مصاحبه با ایکنا در باره شب‌های قدر @MohsenAlviri
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کند: ▪️ سلسله نشست‌های علمی «تاریخ در قرآن» با موضوع: نظام موضوعات تاریخی در قرآن 🎙ارائه دهندگان: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، ۱۵ فروردین. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، ۱۶ فروردین. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری، ۱۸ فروردین. 🔹 سرکار خانم دکتر راحله ضائفی، ۱۹ فروردین. 🔹 آقای دکتر محمد حسین دانش کیا، ۲۰ فروردین، 🔹 آقای دکتر نعمت الله صفری، ۲۱ فروردین. ⏰از چهارشنبه، ۱۵ فروردین، ساعت: ۱۱ الی ۱۲. 🏢مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم ، سالن شهید سلیمانی 🔻لینک شرکت مجازی در جلسه: Dte.bz/historyconf @MohsenAlviri
🇵🇸 گام‌های هر یک از ما در راهپیمایی روز قدس، نشان انزجار ما از مرگ انسانیت در مسلخ مردم مظلوم غزه و نشان عزم و آرزوی ما برای اصلاح امور امت اسلامی است. با کنار نهادن همه دل‌آزردگی‌ها و نگرانی‌ها، پرشور و استوار در این راهپیمایی حضور می‌یابیم. ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ، وَ مَحْزُونٍ عَلَيْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ. (بخشی از دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه) درود بر تو ای ماه (رمضان) که در شمار چیزهایی هستی که پیش از آمدنش خواهان دارد و پیش از پایان یافتنش اندوه رفتنش بر دل می‌نشیند. 🔸 پوشه شنیداری سخنرانی "نظام موضوعات تاریخی در قرآن" پوشه شنیداری سخنرانی "نظام موضوعات تاریخی در قرآن" که روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام ارائه شد و در رادیو پژوهش به نشانی زیر بارگذاری شده است: http://dte.bz/M6Mfo به پیوست نیز در دسترس است. ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
4_5803395982569771195.MP3
52.26M
مربوط به یادداشت بالا پوشه شنیداری سخنرانی "نظام موضوعات تاریخی در قرآن" @MohsenAlviri
🇮🇷 ... اللَّهُمَّ وَ أَیُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِکَ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِکَ لِیَکُونَ دِینُکَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُکَ الْأَقْوَى وَ حَظُّکَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْیُسْرَ، وَ هَیِّئْ لَهُ الْأَمْرَ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ، وَ تَخَیَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ الظَّهْرَ ... (گزیده‌ای از دعای امام سجاد علیه‌السلام برای مرزداران) بارپروردگارا هر جنگاوری از پیروان دین تو که به ستیز با آنان برخاسته است یا هر مجاهدی از دنباله‌روان سنت‌های تو که به جهاد آنان رفته است تا دین تو برترین و حزب تو توانمندترین و بهره تو بیشترین باشد، خدایا آسانی را به او بنما و کار را برای او آماده ساز و پیروزی را برایش رقم زن و یارانی برایش برگزین و او را با توان‌مندی پشت‌گرم قرار بده. 🇮🇷 بی‌تردید امشب یکی از سرنوشت‌سازترین رویدادهای تاریخ ایران و تاریخ جبهه مقاومت و تاریخ جهان اسلام و تاریخ جهان رقم خواهد خورد. سیدعلی بن موسی بن طاووس (۶۶۴ ق.) در شمار فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از اشاره به غزوه خندق و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست مولی الموحدین علیه‌السلام می‌گوید  "همان گونه که در کتاب الطرائف به نقل از اهل سنت نقل کرده‌ام، پیامبر در باره این رویداد فرمودند: لضربة علي لعمرو بن عبد ودّ أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة. همچنین پیامبر که درود خدا بر او باد وقتی علی علیه السلام رو به سوی سپاه حزب کرد فرمود: برز الإسلام‏ كلّه‏ إلى الكفر كلّه. (الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۲، ص ۲۶۷)"  شاید این که پیامبر صلی الله علیه و آله چنین فضیلت والایی برای ضربه علی علیه‌السلام در نظر گرفته‌اند صرف نظر از وجه ملکوتی این ضربه و اخلاص امیر المؤمنین علیه‌السلام همین نکته است که این ضربه، رویارویی همه اسلام در برابر همه کفر را به سود اسلام تغییر داد و پس از این پیروزی در غزوه خندق (احزاب) بود که دیگر رفته رفته ضعف جبهه کفر آغاز شد و سرانجام با فتح مکه این پیروزی تثبیت شد و همه دستاوردهای نظامی و سیاسی و فرهنگی و تمدنی مسلمانان در روزها و ماه‌ها و سال‌ها و سده‌ها و هزاره‌های پس از آن ریشه در آن ضربه کاری و موفق حضرت بر فرق نماد کفر و تباهی داشت و دارد. 🇮🇷 امشب نیز در مقیاسی خردتر همه اسلام در برابر همه کفر قرار گرفته است و شیربچه‌های حیدری که دشمن پلید آن‌ها را کم‌قدر می‌انگاشت ضربه‌ای بر سر نماد کفر و پس‌مانده عَفِن تمدن غرب وارد کرده‌اند که کامیابی این ضربه سرآغاز تحولی بزرگ است که به زودی دستاوردهای آن آشکار خواهد شد، بعونه تعالی. 🇮🇷 ما که محروم از حضور مستقیم در جبهه نبرد هستیم و در آرزوی لبیک گفتن به فراخوانی که روحی تازه در تن‌های رخوت‌زده‌مان بدمد، اکنون دست به دعا برمی‌داریم و با هزاران سوز و امید، دعای زیبای امام سجاد علیه‌السلام را برای یاری رزمندگان جبهه مقاومت زمزمه می‌کنیم. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
🇮🇷 كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُقْتَدِرٍ (قمر، ۴۲) همه نشانه‌های ما را دروغ انگاشتند، ما نیز آن‌ها را در جایگاه گران‌مایه‌ای توانمند، سخت به چنگ گرفتیم. 🔹 انتشار مصاحبه‌ای در باره جایزه جهانی صدر پایگاه اطلاع‌رسانی جائزه جهانی صدر روز گذشته ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مصاحبه‌ای با عنوان "تسهیل ارتباطات علمی بین‌المللی بزرگترین دستاورد جایزه شهید صدر است" به نشانی زیر منتشر ساخته است: https://sadrprize.icro.ir/fa/news.php?rid=52 در این مصاحبه نکاتی در باره مفهوم تمدن و چرایی تأکید بر بهره گرفتن از این واژه، وضعیت حوزه‌های علمیه در تولید علوم اسلامی و انسانی و ضرورت توجه به مسأله علم‌سنجی در حوزه‌ها، نقش جایزه جهانی شهید صدر در افزایش پیشرفت علمی حوزه‌های علمیه، عوامل حضور کمرنگ حوزه‌های علمیه در محافل علمی بین‌المللی، ضرورت جایگزین کردن روشهای تقویت ارتباط صاحبان اندیشه در حوزه با خارج از کشور به جای دادن جایزه مالی به آن‌ها، ضرورت گستراندن چتر حمایت و تشویق از صاحبان اندیشه به دانشگاه‌ها و محدود نماندن آن به حوزه‌های علمیه این مصاحبه با عنوان "علم‌سنجی در حوزه‌های علمیه را جدی بگیریم" در پایگاه‌های شفقنا و خبرگزاری قرآن (ایکنا) به نشانی‌های زیر منتشر شده است: https://fa.shafaqna.com/news/1776832 https://qom.iqna.ir/fa/news/4210262 متن کامل این مصاحبه به پیوست در دسترس است. ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
مصاحبه در باره جائزه جهانی صدر.docx
39.4K
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مصاحبه با پایگاه جایزه جهانی صدر @MohsenAlviri
🔹 برای نخستین بار در کشور؛ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته فلسفه تاریخ 🔹 دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. @BouNews @MohsenAlviri
دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری برای نخستین بار در کشور از سوی گروه تاریخ این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود. برنامه و سرفصل دروس این رشته با همکاری استادان و صاحب‌نظران این عرصه در یک فرایند مطالعاتی و مشورتی طولانی تدوین و سرانجام در بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید. دانشگاه باقر العلوم(ع) به عنوان یک دانشگاه حکمت‌بنیان، تدوین این برنامه را کوششی روش‌مند و غیرشعارزده و غیرشتاب‌زده از سوی باورمندان به امکان و ضرورت بومی‌سازی علوم انسانی با رویکرد اسلامی می‌شمرد که حسن اجرای آن زمینه‌ساز و کمک‌کننده به پی‌ریزی پایه‌های بنیادین معرفتی و روش‌شناختی مکتبی نو در عرصه تاریخ‌نگاری خواهد شد و گروهی زبده و توانمند را برای تداوم این راه و برآوردن همه نیازهای این گستره دانشی نوپا تربیت خواهد کرد. پیدایش و قوام و رشد تدریجی پارادایمی نو برای علوم انسانی پس از پایان سیطره بلامنازع پارادایم اثبات‌گرایی و همزمان با پارادایم پست‌مدرن جوانه‌ای است که تا رسیدن به نقطه مطلوب و تبدیل شدن به نهالی دارای مقبولیت علمی راهی دراز پیش رو دارد. این پارادایم جدید که می‌توان آن را پارادایم الهیاتی نامید برای مقبولیت یافتن نیازمند نگارش نوشته‌های فراوان از سوی باورمندان به آن و افزایش کاربست مبانی آن و اثبات توانمندی آن در عرصه عمل است. رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری به عنوان نقطه تلاقی و همگرایی استادان و صاحب‌نظران تاریخ و باورمندان به امکان علم دینی می‌تواند به گامی مؤثر برای مقبولیت‌بخشی به پارادایم الهیاتی در عرصه دانش تاریخ بدل شود؛ از این رو گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام خواهد کوشید ضمن دعوت از استادان برجسته کشوری برای ارائه هر چه بهتر دروس این رشته، فضایی پر نشاط برای انواع نشست‌ها، همایش‌ها، گفت‌وگوها و پژوهش‌های مرتبط با مباحث نظری تاریخ فراهم آورد. دروس این رشته در چهار نیم‌سال تحصیلی و در قالب ۱۰ واحد دروس جبرانی، ۱۴ واحد دروس تخصصی و ۴ واحد دروس اختیاری عرضه خواهد شد. آزمون و فرایند جذب دانشجو در این رشته در گروه تخصصی علوم تاریخی صورت می‌گیرد و این امر ایجاب می‌کند که داوطلبان ضمن برخورداری از شرایط ویژه تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانش تاریخ را هم در حد مطلوب فرا گرفته باشند. جذب دانشجو در این رشته در صورت فراهم بودن امکانات در سه سال نخست به صورت سالانه خواهد بود و پس از آن بر اساس یک برنامه آمایشی این جذب هر دو یا سه سال یک بار صورت خواهد گرفت. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام نیروی مورد نظر خود را برای تداوم این رشته و برآوردن نیازهای علمی آن از میان دانش‌آموختگان برتر دوره‌های نخست تأمین خواهد کرد. داوطلبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۲۱۳۶۶۲۸ ـ ۰۲۵ با اداره آموزش دانشگاه تماس بگیرند. @MohsenAlviri
🎥 🔻 🎙سلسله نشست‌های اکران، نقد و ایده پردازی 🕌 از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔸با حضور اساتید: ▫️دکتر مسعود معینی‌پور ▫️دکتر محسن الویری ▫️دکتر حبیب‌الله بابایی ▫️دکتر غلامرضا بهروزی‌لک ▫️دکتر رسول نوروزی ▫️دکتر محمد علی رنجبر ▫️دکتر سید علی هاشمی ▫️دکتر احمد اولیایی ▫️خانم دکتر روح اللهی امیری 🔹به همت: - میز اسلامی‌سازی علوم انسانی قطب‌های فکری فرهنگی - معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🔸ثبت نام: https://shop.eshragh.ir/film/ 🌀 کانال ایتا: https://eitaa.com/cinema_andisheh @BouNews @MohsenAlviri
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ ... اَشْهَدُ یامَوْلایَ اَنَّکَ عَلَى الهُدى، وَالعُرْوَهُ الوُثْقى، وَشَمْسُ الضُّحى، وَبَحْرُ الْمَدى، وَکَهْفُ الْوَرَى، وَالْمَثَلُ الاَعْلى (گزیده‌ای از زیارت‌نامه امام صادق علیه السلام) درود بر تو ای امام صادق ... گواهی می‌دهم که تو ای سرورم بر راه‌یافتگی و راه‌نمایی هستی، و دست‌آویزی استوار، و خورشید برآمده در آسمان، و دریایی بی کرانه، و پناه مردمان و نمونه‌ای برتر هستی. ▪️انتشار بخش دوم مصاحبه با ایکنا خبرگزاری ایکنا روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصاحبه‌ای با عنوان "مناسک‌گرایی افراطی، مکتب اهل بیت(ع) را تهدید می‌کند" در نشانی زیر منتشر ساخته است: https://iqna.ir/00HehL . این مصاحبه در حقیقت بخش دوم مصاحبه‌ای است که روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ باره شب‌قدر از سوی همین خبرگزاری منتشر شده بود. گزارشی از بخش اول مصاحبه در همان تاریخ در این کانال منتشر شد. در آن مصاحبه در باره پیشینه تاریخی برگزاری مناسک در شب‌های قدر و ابعاد شناختی و معرفتی آن نکاتی مطرح شده بود و در بخش دوم مصاحبه که شاید به دلیل طولانی بودن به صورت جداگانه منتشر شده، نکاتی در باره این محورها بیان شده است: ارزش و اهمیت مناسک در فرهنگ دینی، آسیب‌زایی مناسک در صورت رها شدگی و گسسته شدن از باورها و ارزش‌ها، ابتلای جامعه ما به مناسک‌گرایی و تهدیدهای آن برای مکتب اهل بیت علیهم السلام، رابطه مناسک با آموزه‌های فقهی و کلامی در عصر حضور معصومان علیهم السلام و در دوره‌های پیشین زیست شیعیان، و گسترش مناسک‌گرایی در سطح جهانی در واکنش به مدرنیته و بایستگی‌های جلوگیری از تبدیل کارکردهای مناسک به کژکارکرد. متن کامل بخش دوم این مصاحبه بدون هیچ تغییری در متن و تیتربندی به پیوست در دسترس است. ۱۴ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
بخش دوم مصاحبه با ایکنا در باره مناسک.docx
36.6K
مربوط به یادداشت بالا بخش دوم مصاحبه با ایکنا در باره شب‌های قدر @MohsenAlviri
🔹 انتشار مصاحبه‌ای در باره سیره تمدنی امام صادق علیه السلام خبرگزاری ایمنا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت سال‌روز شهادت امام صادق علیه السلام، مصاحبه‌ای را پیش از تأیید بنده با عنوان "پیروان امام صادق (ع) در مسیر تمدن‌سازی" به نشانی زیر منتشر ساخته است: imna.ir/x8pzM در این مصاحبه به پرسش‌هایی در باره چایگاه تمدن‌سازی در اندیشه اسلامی، نقش امام صادق علیه السلام در مسیر شکوفایی تمدن اسلامی، و گام‌هایی مُلهَم از سیره امام صادق علیه السلام برای تحقق تمدن اسلامی پاسخ داده شده است. متن کامل این مصاحبه بدون هیچ تغییری به پیوست در دسترس است. ۱۹ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
متن کامل مصاحبه ایمنا ـ پیروان امام صادق (ع).docx
38.9K
مربوط به یادداشت بالا متن مصاحبه "پیروان امام صادق (ع) در مسیر تمدن‌سازی" @MohsenAlviri
🔸 مصاحبه‌ای دیگر در باره جایزه جهانی صدر روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، مصاحبه‌ای جدید در باره جایزه جهانی صدر با عنوان "جایزه جهانی شهید صدر، پیوندی بین دیپلماسی فرهنگی کشور با نهادهای علمی است" به نشانی زیر منتشر کرده است: https://www.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%8C-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA در این مصاحبه به پرسش‌هایی در باره کم و کیف آثار ارسال شده به کمیته سیره و تاریخ و تمدن اسلامی، چگونگی کمک این جایزه به ارتقای نظریه‌پردازی در عرصه علوم اسلامی و علوم انسانی، وظیفه نخبگان علوم اسلامی در پیشبرد اهداف فرهنگی کشورمان معطوف به این جایزه، و پیشنهادهایی برای برگزاری فراگیرتر و موثرتر جایزه پاسخ داده شده است. متن کامل این مصاحبه، به پیوست در دسترس است. ۲۴ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
مصاحبه جدید در باره جائزه جهانی صدر.docx
39.9K
مربوط به یادداشت بالا متن مصاحبه جدید در باره جایزه جهانی صدر @MohsenAlviri
🔹 ارسال پیام کارگروه تخصصی علوم تاریخی برای نکوداشت آقای دکتر خسروبیگی روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیین نکوداشت مقام علمی و دانشگاهی آقای دکتر هوشنگ خسروبیگی استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه پیام نور با عنوان "مرد علم، عمل، پویایی" در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد. در این آیین پیام مکتوبی که به نمایندگی از کارگروه تخصصی علوم تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نوشته و ارسال شده بود، از سوی آقای دکتر مجتبی سلطانی احمدی که مسؤولیت برنامه‌ریزی و اداره مراسم نکوداشت را عهده‌دار بودند، خوانده شد. متن این پیام چنین است: بسم الله الرحمن الرحیم ابتکار اعضای محترم گروه‌های "تاریخ" و "تاریخ و تمدن اسلامی" دانشگاه پیام نور برای نکوداشت استاد گرامی آقای دکتر هوشنگ خسروبیگی، اقدامی ستودنی و شایسته ارج نهادن است. برگزیدن شعار "مرد علم؛ عمل، پویایی" از سوی برگزارکنندگان محترم این نکوداشت ابتکار هوشمندانه دیگری است که ترجمان زیست این استاد گرامی و روایت صدقی از در هم‌تنیدگی دانش و کنش اجتماعی بر پایه کاربست آگاهی در سال‌های طولانی حضور ایشان در دانشگاه پیام نور به شمار می‌رود. بر پایه آموزه‌های دینی، علم و عمل و پویایی وقتی با سائقه‌ی اخلاص رنگ الهی به خود بگیرد نه تنها دامنه اثربخشی آن در گستره زیست این‌جهانی افزایش چشمگیر خواهد یافت، بلکه پاداشی نیکو و ماندگار در سرای آن‌جهانی نیز با خود همراه خواهد داشت، از این روست که امیرالمؤمنین علی علیه السلام در سخنی نغز در این باره، چنین گفته‌اند: طُوبى لِمَن أخْلَصَ للّه ِ عَمَلَهُ و عِلْمَهُ ، و حُبَّهُ و بُغْضَهُ ، و أخْذَهُ و تَرْكَهُ ، و كَلامَهُ و صَمْتَهُ ، و فِعْلَهُ و قَولَهُ (تحف العقول، ص ۱۰۰) خوشا به حال آن که رفتار و دانش خود را، و دوست داشتن و دشمنی ورزیدن خود را، و دریافت و وانهادن‌های خود را، و سخن گفتن و خاموشی خود را، و کردار و گفتار خود را برای خداوند خالص گرداند. بر این پایه اجازه می‌خواهم به استناد بیش از بیست سال آشنایی با آقای دکتر خسروبیگی و بیش از هشت سال همکاری نزدیک با ایشان در کارگروه علوم تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، برداشت خود را از شخصیت و خدمات ایشان با اندکی تغییر در شعار برگزیده این نکوداشت، در قالب شعار "مرد اخلاص، علم، عمل و پویایی" بیان دارم. آقای دکتر هوشنگ خسروبیگی در بیش از هشت سال حضور بسیار مٍؤثر خود در جلسات کارگروه علوم تاریخی، ضمن نمایندگی شایسته و دلسوزانه برای گروه‌های تاریخ دانشگاه پیام نور، همواره ارائه‌کننده پیشنهادها و مشاوره‌هایی بسیار ارزشمند، پذیرای مسؤولیت‌هایی اثرگذار و اجرا کننده طرح‌هایی پرشمار بوده‌اند و همچون دیگر اعضای محترم این کارگروه در ثبت تجربه‌ای ان شاءالله درخشان از همدلی و همفکری برای خدمت به خانواده بزرگ تاریخ سهم‌آفرین بوده‌اند. بی‌تردید، پایان یافتن این مرحله از خدمات علمی و فرهنگی آقای دکتر خسروبیگی در دانشگاه پیام نور، آغاز نقش‌آفرینی گسترده‌تر این استاد ارجمند در عرصه‌های گوناگون دیگر است. افتخار دارم به نمایندگی از دوستان و همکاران عزیزم در کارگروه علوم تاریخی ضمن قدردانی دوباره از برگزارکنندگان این نکوداشت، برای آقای دکتر هوشنگ خسروبیگی در عرصه‌های نوین خدمت علمی و فرهنگی آرزوی کامیابی روزافزون داشته باشم. محسن الویری مدیر کارگروه تخصصی علوم تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ـ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۶ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
🔰 انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می‌کنند: 🔵 نشست علمی تخصصی با عنوان: 🔷 تأثیر وقایع تاریخ اسلام بر تفسیر قرآن کریم 👤با حضور ارزشمند: آقای دکتر محسن الویری 💠 عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام ⏰ زمان: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ 🔗 مکان: بصورت مجازی در اسکای روم به نشانی زیر: http://online.mazaheb.ac.ir/ch/history ➖➖➖ https://t.me/elahiat_isu https://ble.ir/theology_isu http://yun.ir/elahiat_isu @MohsenAlviri
يا سادَتى وَ مَوالِىَّ اِنّى تَوَجَّهْتُ بِكُمْ اَئِمَّتى وَ عُدَّتى لِيَوْمِ فَقْرى وَ حاجَتى اِلَى اللّهِ وَ تَوَسَّلْتُ بِكُمْ اِلَى اللّهِ "خواهم شدن به میکده گریان و دادخواه ــ کز دستِ غم، خلاصِ من آنجا مگر شود از هر کرانه تیرِ دعا کرده‌ام روان ــ باشد کز آن میانه یکی کارگر شود" خاضعانه و با توسل به امام رئوف حضرت رضا علیه السلام از خداوند متعال، سلامت رئیس جمهور محترم و هیأت همراه را مسألت می‌کنیم. ۳۰ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
◾️کوچ آسمانی آیت الله رئیسی به دیار جاودانگی بر او مبارک و بر ما تسلیت باد لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ... (نساء، ۹۵) شهادت زودهنگام و باورنکردنی مرحوم آیت‌الله رئیسی اعلی الله مقامه و همسفران همدل و همراه او غمی بزرگ بر دل‌ها نشاند و همه دردمندان ایران عزیز را به خیمه ماتم کشاند. مرحوم آیت‌الله رئیسی پاک و ساده و فروتنانه زیست، خالصانه به مردم خدمت کرد و سربلند و مظلومانه روی به جانب دیار بقا نهاد. تشییع جنازه او در این روزها نشان خواهد داد که مردم چگونه خدمتگزاران خود را دوست می‌دارند و آنان را ارج می‌نهند. شاید آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء در ستایش مجاهدان در راه خدا بیانی سازگار با زیست شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان او باشد که از جهاد در راه خدا کناره نگرفتند و در گوشه‌ای ننشستند و با جان و مال خویش در این راه کوشیدند و خداوند نیز به همین سبب آنان را بر نشستگان برتری داد. ترجمه‌ای از قرآن به قلم مترجمی ناشناخته که از قرن دهم به یادگار مانده است و به کوشش استاد علی رواقی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۸۳ ش. به چاپ رسیده، آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء را این گونه ترجمه کرده است: برابر نباشد نشنندگان از گروندگان جز خداوندان بيچارگى و كوشندگان در راه خداى به خواسته‏هاى خويش و تن‌هاى خويش. افزونى داد خداى كوشندگان را به خواسته‏هاى خويش و تن‌هاى خويش بر نشينندگان پايه‏گاه. و هر يكى را نويد داد خداى نيكويى، و افزونى داد خداى كوشندگان را بر نشينندگان مزدى بزرگ. نوید نیکو و مزد بزرگ خداوند به این "کوشندگان در راه خدا به خواسته‌های خویش و تن‌های خویش" گوارایشان باد. این رویداد همچون همه رویدادهای غمبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار همه اندوه‌باری و تلخی‌های خود، درس‌ها و شیرینی‌های بسیاری نیز همراه داشت و دارد؛ درس‌هایی همچون نمایش سرانجام نیکوی خداباوری و مردم‌دوستی، ارزش و چگونگی ثمربخشی اخلاص، فهم و پختگی و موقعیت‌شناسی مردم خوب و مظلوم و نجیب‌مان، جایگاه رهبری معظم انقلاب در راهبری استوار جامعه در بحران‌ها، بایستگی پاس داشتن معیارها و ضوابط در همه چیز، اراده الهی برای برچیدن پرشتاب مکر ماکران (یونس، ۲۱) و طعم خوش همدلی و همزبانی مردم برای عبور از گردنه‌های دشوار. افسوس که عادت برخی از ما، درس نگرفتن از رویدادها و پاس نداشتن شیرینی‌هاست. اکنون نیز در این گلستان صمیمیت و دلسوزی و کم شدن فاصله میان مردم و مسؤولان، خار غفلت یا سوء نیت برخی افراد و جریان‌های سیاست‌زده و کوشش آن‌ها برای به حاشیه بردن ذهن‌ها نسبت به بزرگی این شهیدان والامقام و فروکاستن دستاوردهای دینی و اجتماعی شهادت آن‌ها به منازعات جناحی، دلها را می‌خلد. در سوگ این رویداد، تا مدت‌ها دل‌ها غمناک و چشم‌ها نمناک باقی خواهد ماند؛ به سروده خواجه شیراز: "تا رفت مرا از نظر، آن چشمِ جهان‌بین کس واقفِ ما نیست که از دیده چه‌ها رفت بر شمع نرفت از گذرِ آتشِ دل، دوش آن دود که از سوزِ جگر بر سر ما رفت" ۱ خرداد ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا یادداشت مرحوم آیت‌الله رئیسی در حاشیه قرارداد حق‌التدریس شهریور ۱۳۹۰ در مدرسه مروی: "بسمه تعالی. توفیق حضور در مدرسه برای اینجانب مغتنم است. حق التدریس را به طلاب نیازمند پرداخت فرمایید. با تقدیم احترام و تشکر. رئیسی" @MohsenAlviri
🔹 انتشار مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" به صورت مشترک به قلم آقای دکتر علی الهی‌تبار (نویسنده مسؤول) همراه با نام بنده در صفحات ۱۳۶ تا ۱۵۳ شماره ۲۸ فصلنامه مطالعات تاریخی جهان اسلام (زمستان ۱۴۰۲) منتشر شده است. چکیده این مقاله چنین است: فهم یک اندیشه در قالب جریان و تحلیل گونه‌های آن ضرورتی شناخته شده در تاریخ اندیشه است که تبار گونه‌ را هویدا می‌سازد و درک بهتری فراروی پژوهشگران حوزه اندیشه می‌گذارد. در این میان مصر به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تاریخ اندیشه معاصر مسلمین، همواره نقشی محوری به خود اختصاص داده است. در میان پژوهش‌های صورت گرفته به زبان فارسی کمتر به شناخت و گونه‌‌بندی تحلیلی جریان‌های فکری- اجتماعی مصر پرداخته شده است. از این رو پرسش اصلی این تحقیق ماهیت، چرایی و چگونگی جریان‌های فکری مصر در قرن نوزدهم است. روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی است. دستاورد این پژوهش نشان می‌دهد می‌توان در قرن نوزدهم سه جریان پیوسته را شناسایی کرد که همگی به تدریج در سیر تاریخی خویش پس از اصلاح ساختاری به اصلاح در اندیشه یا اجتهاد می‌رسند. در واقع اصلاح دغدغه اصلاح ظاهر و ساختارگرایانه‌ به مرور عمق فکری و ایدئولوژیک پیدا می‌کند. متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است. ۸ خرداد ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
گونه شناسی جریان اصلاح در مصر.pdf
555.6K
مربوط به یادداشت بالا مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" @MohsenAlviri
دومین روز همایش بین‌المللی "خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول" فردا پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ در تالار آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار خواهد شد. @MohsenAlviri