#جدیدترین_اثر_روانشناسی_اسلامی_در_2022
🔻روانشناسی شخصیت، مهمترین شاخه روانشناسی؛ و به اعتقاد برخی، تمام روانشناسی است.
🔸آنچه تا به حال در قالب کتب نظریههای شخصیت به دانشجویان تدریس میشده؛ مربوط به نظریهپردازان اروپایی-آمریکایی(همچون فروید، یونگ، آلپورت، کتل، مزلو، راجرز، و کِلی) بوده است.
💥کتاب «روانشناسی شخصیت: دیدگاههای اسلامی» به سرویراستاری امبر حق و یاسین محمد جدیدترین اثر منتشر شده IAIP به زبان انگلیسی است.
🔹این کتاب مقالاتی درباره ماهیت و شخصیت انسان از دیدگاه اسلام از نویسندگان معاصری چون مَلک بدری، سید نقیب العطاس و لاله بختیار منعکس کرده است.
🔸همانطور که از شکل روی جلد کتاب نیز نمایان است؛ نویسندگان در تلاشاند با تبیین مفاهیم دینیِ برخاسته از قرآن کریم، و آثار اندیشمندان مسلمان، #ساختار و #عملکرد شخصیت_انسان را تبیین نمایند.
🔹آشنایی با دیدگاه اسلامی اخیراً مورد علاقه روانشناسان جریان اصلی قرار گرفته؛ آنها در پی درک دیدگاههای بومی و جایگزین در روانشناسی هستند.
🔸این کتاب برای دانشجویانی که دروس روانشناسی با تأکید بر دیدگاه اسلامی میگذرانند، در نظر گرفته شده است.
🔹همچنین برای محققان و پژوهشگرانی که آثارشان مرتبط با روانشناسی شخصیت اسلامی است مناسب است.
https://www.amazon.com/Psychology-Personality-Perspectives-Amber-Haque/dp/1737281627
🌸🌸🌸
⚡️پستهای مرتبط 👇
#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
#منش_یا_شخصیت؟
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_و_اختلال_روانی
نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟
دیدگاه #هوبرت_مورر؛ یکی از پراستنادترین روانشناسان قرن بیستم را در پست بعدی دنبال کنید
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_بیماریهای_روانی_و_مورِر
🤔«نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ آیا هر گناهی اختلال است؟ یا برعکس هر اختلالی گناه است؟ و ... .» اینها سوالاتی بود که اخیراً در همایشی در مشهد؛ از من سوال شد.
من در آنجا به برخی از وجوه ارتباطی این دو اشاره کردم. اما شاید برایتان جالب باشد که این سوال؛ یک چالش جدید نبوده بلکه از چند دهه پیش تاکنون مورد توجه برخی روانشناسان بوده است. یکی از این روانشناسان، هوربرت مورِر است. او یک نظریهپرداز و روانشناس آمریکایی و استاد دانشگاه ایلینوی است.
⚡️⚡️
🔹طبق رنکینگ روانشناسان برتر دنیا؛ هوربرت مورِر یکی از 100 روانشناس برتر؛ و از پُراستنادترین روانشناسان قرن بیستم شناخته میشود.
دانشجویان روانشناسی احتمالا نام مورر را در نظریههای آسیب شناسی روانی، ذیل علت شناسی فوبیا و نیز وسواس تحت عنوان "نظریه دو عاملی مورر یا ماورر" شنیده باشند.
🔸مورر بعد از یک دوره بی علاقگی؛ نسبت به دین علاقهمند شد و برخلاف پیروان مکتب فروید که معتقد بودند بسیاری از افراد، تحت سلطه یک وجدان سرزنشگر قرار گرفتهاند، که منجر به احساس گناه مرضی و ضررزننده و آسیبزا میشود؛ مدعی شد اتفاقاً عکس این امر صادق است!
🔹مورر برای اولین بار در سال 1947 در یک سخنرانی در نشست علمی بسیار مهم تحت عنوان «انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم» که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد مدعی شد مردم از اضطراب و روانرنجوری در رنجاند زیرا احساس گناه را بهدلیل اشتباهات واقعی سرکوب میکنند. به عبارت دیگر اضطراب، ناشی از احساس گناه سرکوب شدهای است که از اشتباهات واقعی ناشی میشود .
او مدعی شد تقریباً تمام مشکلات روانی از گناه واقعی و نه خیالی ناشی میشود و زندگی اخلاقی و پذیرش اشتباه میتواند از بیماریهای روانی جلوگیری کند.
مورر معتقد بود کلید سلامت روان ساده است: یک زندگی سنتیِ با اخلاق و مسئولیتپذیر داشته باشید!
وی مدعی شد که دین راهنمای بسیار مفیدی برای سلامت روان است و افراد برای داشتن سلامت روانی نیاز نیست مفاهیم سنتی گناه و مسئولیت را کنار بگذارند.
🔸سخنرانی او توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و منجر به پوشش برجسته خبری در مجله تایم، واشنگتن پست و دیگر نشریات شد. بهطوری که مجله نیویورک پست در صفحه اول خود، مورر را بهعنوان یک بدعتگذار توصیف کرد که "بشریت را پیش میبرد" و ادعا کرد که "ممکن است کل نظریه روانکاوی را برهم زده باشد!"
او بعدها کتابی تحت عنوان « The crisis in psychiatry and religion: بحران در روانپزشکی و دین» نوشت که محور آن تقریباً رد ایده فرویدی در تبیین نقش دین در شکلگیری نِوروز(روانرنجوری) بود.
⚡️⚡️
🔺هرچه که باشد به اعتقاد بنده؛ نوع ارتباط گناه و اختلال روانی بهخصوص از منظر دین اسلام؛ همچنان نیاز به پژوهش و تدقیق دارد.
شاید برخی گناهان را مقدمه یک اختلال بدانیم؛ برخی از گناهان را نتیجه یک اختلال؛ و برخی دیگر را عین یک اختلال! و هر کدام از اینها نیازمند مداخله خاص خود خواهد بود.
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#پیمانه_آرامش_دقت_و_بیدقتی_هوشمندانه
برنامهمندی، هشیاری، و طراحی معیار در روابط میانفردی طبیعتا عامل آسایش زندگی و آرامش است، اما همه چیز در این خلاصه نمیشود، #بی_دقتی_هوشمندانه نیز دیگر عامل آسایش و آرامش است.
بله لذت زندگی با دیگران، همواره تمرکز بر درستی کارها نیست، بلکه عدم تمرکز بر نادرستی کارهاست!
اینکه تصور کنی همیشه کارها طبق اصول تو پیش خواهد رفت، همه چیز سرجایش خواهد بود، همه همانطور خواهند بود که تو میخواهی، چندان آرامش را تجربه نخواهی کرد!
با افرادی که در حال زندگی هستی رویدادها، و رفتارهایی رخ خواهد داد که طبق اصول نیست، باب میل تو نیست، خلاف معیارهای توافق شده است،
همسر تو، فرزند تو، پدر و مادر تو، همسایه، مهمان و میزبان تو، استاد و شاگرد تو، و ... در روابط با تو لزوما با برنامههای تو پیش نخواهند رفت!
تو #گاهی به چیزی نیاز داری به نام #تغافل، نادیدهانگاری، بیدقتی اما هوشمندانه، تمرکز نکردن بر نادرستیِ کارها،
برای آرامش باید #پیمانه_روابط را پُر دید؛ امّا نه پُر از پُر؛ بلکه کلیتی از پُر و خالی!
این یکی از اصول آرامش و آسایش در #روابط_میان_فردی است، البته از منظر دین.
🌺🌺 امام راستگویان، حضرت جعفر الصادق علیه السلام فرمود:
صَلاَحُ حَالِ اَلتَّعَايُشِ وَ اَلتَّعَاشُرِ مِلْءُ مِكْيَالٍ: ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ (تحف العقول ج۱ ص۳۵۹)؛
اصلاح وضع آسایش و آرامش و همزيستى و سازگارى افراد با يكديگر پُر کردن پيمانهای است كه دو سومش هوشمندى و يك سومش ناديده گرفتن [خطاى ديگران] است.
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#راز_دانشوری_اسلامی
❇️ امروز داشتم برای جلسهای آماده میشدم؛ گفتم آغاز جلسه را در روز ولادت امام باقر علیه السلام؛ مزین به سخنی از ایشان کنم؛که با دو پوستر زیبا مواجه شدم ؛
🔺ورای معانی بلند این روایات؛ امّا به نظرم رسید طبق این دو بیان زیبا، میتوان راز دانشوری اسلامی را در یک چیز دانست که دو مانع دارد؛ و البته یک راهکار عملی!
✅ راز دانشوری در تفکر اسلامی و نه سکولار؛ #عبد بودن است! اما قبل از شرح آن؛ موانع را دریابید:
🔹دو مانع دانشوری سالم؛
#مانعیت داشتههای دیگران
و
#شماتت نداشتههای دیگران است.
اینکه تو نمیتوانی رشد دیگری را ببینی یا در تلاشی رشدنایافتگی دیگران را بر سرشان بکوبی در مسیر سلامت قدم برنمیداری!
🔸دانشور اسلامی خود را بنده میداند؛ خود را مستقل نمیبیند و نمیداند؛ او همواره در یک فرایند #خود_خدا_ارتباطی گام برمیدارد.
وقتی این نگاه استقلالی جای خود را به نگاه ارتباطیِ متعالی میدهد؛ تو از #من بودن خارج میشوی؛ #ما میشوی! و بعد #او میشوی!
💥میخواهی آغازگر این راه باشی؟بسم الله !
حضرت شکافنده علم فرمود:
بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند؛ درباره مردم بگویید!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#نقدی_بر_موضوع_روانشناسی_از_منظر_استاد_مصباح_یزدی(ره)
🔹روانشناسى امروز از مسیر خود منحرف شده و اغلب مكتبهاى روانشناسى، از آنجا كه علم را منحصر مىكنند در آنچه كه قابل مشاهده و تجربه حسّى باشد، مسائل #درون_نفسى و غیر محسوس كه در بوته آزمایش و تجربه حسى قرار نمىگیرند را جزء مسائل علمى بهشمار نمىآورند.
🔸تسلّط گرایش به تجربه حسّى در محافل علمى مغرب زمین موجب شده كه روانشناسى در دائره رفتار انسانى محدود بشود و بسیارى از روانشناسان، «علم روانشناسى» را، بدین لحاظ كه رفتار انسان قابل مشاهده و تجربه حسى است، به علم رفتار انسان تعریف كردهاند.
🔹آنان مبادى رفتار و حالات و ملكات نفسانى كه قابل آزمایش و تجربه حسى و اندازهگیرى نیستند را از موضوع روانشناسى خارج دانستهاند و برخی روانشناسان، این مباحث را به فلسفه علم نفس مرتبط كردهاند.
💥(امّا) ما معتقدیم كه شناخت پدیدههاى نفسانى داخل در موضوع علم روانشناسى است؛ چراكه، علم منحصر نیست به آنچه كه از طریق تجربه حسّى ثابت مىشود؛
بلكه، این كاملا امكانپذیر است كه از راههاى دیگرى غیر از تجربه حسّى نیز اعتقاد یقینى و جزم به حقائق و واقعیّتهاى موجود و ویژگیها و خصوصیّت وجودى آنها حاصل شود
و اعتقاد یقینى از هر طریقى كه حاصل شود، علم است، خواه از راه تجربه حسّى و یا از هر طریق دیگرى غیر از آن.
📚منبع:
مشکات:مجموعه آثار استاد: اخلاق در قرآن، ج2، ص25.
🔗لینک مطالعه:
https://mesbahyazdi.ir/node/3821/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%80%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%80%D9%88%D8%AF%D8%B4
🌺🌱🌺
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسیاسلامی_در_فضای_بینالملل
🔸مرکز الدعوة الاسلامی هوستون آمریکا با همکاری موسسه روانشناسی اسلامی الکرم برگزار میکند:
مجموعه سخنرانیهای
روانشناسی اسلامی
🔹برنامهای برای استادان، پژوهشگران، دانشجویان، و علاقهمندان به رشته روانشناسی اسلامی.
📑موضوعات:
روانشناسی اسلامی در قرن بیست و یکم،
روانشناسی اسلامی و سلامت روان،
طب اسلامی،
شفا و تندرستی،
خودیت، و شکوفایی انسان
علوم روانشناختی در میراث اسلامی.
📆تاریخ: 26 و 27 فوریه 2022
لینک ثبت نام:
https://www.eventbrite.com/e/islamic-psychology-lecture-series-tickets-257285998347
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانشناسی_دانش_یکپارچه_یا_چندپاره
آیا ما در روانشناسی با وجود شاخههای متنوع (مانند روانشناسی مرضی، رشد، شخصیت)، رویکردهای مختلف (مانند روانتحلیلگری، انسانگرایی، رفتاری)، جنبشها (مانند روانشناسی مثبتگرا)، و تعاملهای مختلف (مانند اقتصاد رفتاری، روانشناسی پول، فلسفه روانشناسی) با دانش واحدی روبروایم یا با دانشهای متعدد؟
آیا همه این نحلهها از موضوع، هدف و روش واحدی سخن میگویند یا از موضوعات و مسائل مختلف؟
آیا انسجام این دانش همینگونه باقی خواهد ماند یا در آینده نزدیک تحولاتی در این رشته رخ خواهد داد؟
🔸این سوالات؛ از جمله مباحثی است که در دو حوزه «روانشناسی نظری» و «روانشناسی انتقادی» مورد بحث قرار میگیرد.
🔹اکثر روانشناسان جریان اصلی قائل به یکپارچگی این دانشاند یا شاید هم بهتر است بگوییم نسبت به این موضوع بیتوجهاند.
اما روانشناسان انتقادی و روانشناسان نظری قائل به چندپارگی این دانش بوده؛ موضوع #بحران_روانشناسی را پیش کشیدهاند.
🔸حال در مواجه با این چندپارگی چند موضع وجود دارد:
- این چند تکهگی برای رشته نامطلوب است و باید حل شود.
- این چند تکهگی برای رشته مطلوب است.
🔺آنهایی که قائل به عدم مطلوبیت هستند برای حل چندپارگی پیشنهادهایی دادهاند:
1️⃣ تلاش برای ایجاد یکپارچگی به شیوههای مختلف یا در کل سیستمهای روانشناختی و یا در تک سیستمها (به صورت یکپارچگیهای خرد)
2️⃣ تغییر رشته واحد، و تبدیل عنوان «روانشناسی» به عنوان فراگیرتر مثل «مطالعات روانشناختی».
💥امّا در راهحل های ایجاد یکپارچگی همواره موضوع #فرهنگ و #تاریخ یکی از موانع بوده است.
🌱🌱🌱🌱
برای تکمیل اطلاعات خود به فصل دوم کتاب #طرح_کلی_روانشناسی_نظری_تحقیقات_انتقادی اثر توماس تئو ( 2018) مراجعه کنید.
https://doi.org/10.1057/978-1-137-59651-2
توماس تئو در جایی از فصل مذکور کتاب میگوید: برای گروه روانشناسان نظری، بحران واقعا وجود دارد (یا حداقل علائم بحران، واقعی است)، اما برای اکثریت روانشناسان، چنین چیزی وجود ندارد.
حتی اگر فرض کنیم که بحرانی وجود ندارد، آشکار است که چیزی مانند چندپارگی در نظم و عمل روانشناسی نفوذ کرده است. با این حال، حتی واژه تکهتکه شدن (fragmentation) نیز مورد مناقشه است و می توان در مورد بینظمی، عدم وحدت، یا عدم انسجام از نظر تخصص، تمایز، و کثرتگرایی برای توصیف روانشناسیِ امروز صحبت کرد.
🌱🌱🌱
🤔پ.ن: به نظر میرسد در ایجاد دانش #روانشناسی_اسلامی باید این موضوع روشن شود که روانشناسی اسلامی قرار است با نگاه انسجامی پیش رود یا نگاه انشقاقی؟
اگر نگاه انسجامی مطرح است آیا با کل روانشناسی موجود قرار است یکپارچه شود یا با برخی رویکردها یا سیستمها و بعد چگونه؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📚#یونگ_و_ادیان_توحیدی
( Jung and the Monotheisms ,1994)
🔹کارل یونگ؛ روانتحلیلگر و نظریهپرداز مشهور سوئیسی است که بعضی از معروفترین مفاهیم روانشناسی(همچون ناخودآگاه جمعی، سایهها، پرسونا، عقدهها، برونگرایی-درونگرایی) را ابداع یا کشف کرده است.
🔸درباره یونگ و دین بسیار گفته و نوشته شده است، یونگ همواره در دو کشش تمام ناشدنی قرار داشته: #دین و #علم؛ و هر یک به یک اندازه برای او جذابیت داشته.
🔺او در جایی نوشت که «تمام افکار او مانند سیارات به دور خدا میچرخند و بهطرز غیر قابل مقاومتی جذب او میشوند...» .
🌱🌱🌱
کتاب #یونگ_و_ادیان_توحیدی نام کتابی است که دیدگاههای طیفی از روانشناسان یونگی را گرد هم آورده تا کاوشی در برخی از جنبههای اساسی یهودیت، مسیحیت و اسلام ارائه دهند.
آنها در تلاشاند برای کشف ماهیت سه دین توحیدی، دیدگاههای روانشناختی، دینی و تاریخی را بهکار بگیرند.
این کتاب منبع تازه و عمیقی از تفسیر اسلام در تبیین روان از منظر غربی ارائه میدهد.
ویراستار، جوئل رایس منوهین(یک تحلیلگر یونگی)، در پی آن است که هم عناصر اساسی و تطبیقی روانشناسی دینی اسلام را مورد توجه خوانندگان معاصر قرار دهد و هم بستری برای گفتگوی بیشتر بین سه دین توحیدی فراهم کند.
📕عناوین برخی از فصلهای کتاب:
- یونگ و دین: جایگاه آن در روانشناسی تحلیلی
- تقدس: نقطه تلاقی روانشناسی تحلیلی و دین
-یونگ و دعا
- مفهوم اسلامی کمال انسان
- خضر در آثار یونگ: آموزش تسلیم
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#نشست_با_مجمع_دانشجویان_بینالمللی_روانشناسی_اسلامی
🔹صبح امروز(سه شنبه 17 اسفند 1400)به دعوت آقای سید جمالالدین میری؛ مسئول مجمع دانشجویان بین المللی روانشناسی اسلامی جلسه آنلاین داشتم.
🔸سید جمال در حال تحصیل در دانشگاه سوئد است در روانشناسی بالینی؛ او یک ایرانیزاده سوئدی است.
حدود 5 سال است که فعالیت گسترده مجازی بینالمللی در عرصه روانشناسی اسلامی را آغاز کرده است.
هم اکنون با همکاری دانشجویانی از آمریکا و اندونزی در پیام رسان واتساپ گروههای مختلفی را با عنوان ISIP تشکیل داده که دانشجویان و اساتید مختلف از سراسر جهان در آن عضو هستند؛ به گفته خودش الان تعداد این افراد به 8 هزار نفر رسیده!
🔸سید جمال از فضای روانشناسی در اروپا گفت. دو ویژگی اصلی که تجربه او از روانشناسی در اروپا نشان میدهد؛ اینهاست:
1. تقلیلگرایی: Reductionism
2. غیرحساس به فرهنگ: Non Culturally sensitive
او روانشناسی در اروپا را زندگی کرده؛ و عدم اتصال آن به خداوند را اصلیترین محدودیت آن میداند؛ او مشتاق به ترویج روانشناسی اسلامی در دنیا شده؛ و هم اکنون با اساتید و پژوهشگران مختلفی از دنیا در ارتباط است... .
آنچه در تصویر بالا میبینید ارزشهای اصلی این جنبش علمی است.
همانطور که در پستهای قبلی نوشته بودم؛ به نظرم دهه آینده؛ دهه گسترش روانشناسی اسلامی در دنیا خواهد بود؛ و البته دنیا مشتاق شنیدن و آموختن از ایران اسلامی #هم خواهد بود؛
به نظرتان دانشگاههای ما چقدر این موضوع را جدی گرفتهاند؟
https://www.isip.foundation/
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#ما_و_الگوی_کودکان
💥کارهایی که ما الگوی کودکان میشویم؛ چه هشیار باشیم و چه نباشیم!
#تأثیر_رفتار
#آموزش
#الگوگیری
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_چهارم_حس_مولد_بودن_و_قرن_جدید
مراجعان مختلفی داشتهام که نَه در دهه دوم، نه سوم، که در دهه چهارم زندگی خود از احساس رکود، و عدم توانایی در یک تولید و ایفای یک نقشِ موثر خانوادگی یا اجتماعی در رنج بودهاند.
تا حدودی تحقق نظریه اریکسون در دو بحران زندگی، یعنی بحران هویتِ نوجوانی و بحران مولّد بودنِ چهل سالگی را در افراد یافتهام... .
⚡️⚡️دهه چهارم زندگی! و تو چه میدانی دهه چهارم چیست؟
دهه چهارم زندگی یک فرد!
دهه چهارم تولد یک ملّت!
دهه تولید،
دهه حس مولّد بودن،
دهه احساس نقش داشتن،
احساس حرکت رو به جلو
در جا نزدن، عقب گرد نکردن، حس زایایی، حس مفید بودن... .
اریکسون میگوید:
چالشهای مراحلی که با موفقیت طی نشدهاند، ممکن است به شکل مشکل در آینده بازگردند. گرچه، چیرگی بر یک مرحله لازمه رفتن به مرحله بعدی نیست.
🔺البته که این حس، صفر و صدی نیست، هر مقدار که در خود یا در ملت خود یافتهای آنرا باید روشن کنی، بازگو کنی، #تبیین کنی!
تو برای این منظور دو دهه فرصت داری، اگر با موفقیت طی کنی وارد سن #خردمندی خواهی شد و شخصیت تو به انسجام خواهد رسید.
💥در آستانه قرن جدید به چه میاندیشی؟
#رشد_روانی_اجتماعی
#روانشناسی_جامعهنگر
#انسجام_شخصیت_ملّی
#قرن_پانزدهم_خورشیدی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee