✍️ #یک_فعالیت_یک_کتاب
🔹آبان 1401؛ به همت یکی از مؤسسات آموزشی،کارگاه «اصول روانشناسی فرهنگی و نقش آن در مشاوره و درمان» برای تعدادی از فعالان عرصه مشاوره و روانشناسی برگزار شد.
🔸این دومین بار بود که این بحث ارائه میشد. پیش از این، در تابستان گذشته و در جمع مشاوران و روانشناسان دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور، وقتی این بحث طرح شد؛ علیرغم نگاه اولیه؛ امّا بازخوردهای مثبت از کارگاه نشان از چیز دیگری داشت و آن، توجه پیدا کردن به یک نیاز اصیل؛ و اهمیت دادن به یک #زنده_فراموش_شده به نام فرهنگ در امر مشاوره و درمان بود.
🔹اگر سلامت یا بیماری روانی را پدیده مرکب از روان-فرهنگ بدانیم، آن وقت لازم است تدوین طرحها و سیاستهای مختلف ارتقای سلامت روان و پیشگیری و درمان با توجه به نظام باورها و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی کشورها انجام بگیرد.
📕بنا به درخواست معرفی منبع ِقابل دسترس؛ مطالعه کتاب فرهنگ و سلامتروانی به سرویراستاری دو نفر از روانشناسان میانفرهنگی؛ به همه علاقهمندان پیشنهاد میشود.
🔸این کتاب که فصول آن توسط اندیشمندان بنام حوزه سلامتروان نگاشته شده، و از زوایای مختلفی به تعامل فرهنگ و سلامت روانی پرداخته؛ به متخصصان حوزه سلامت روانی کمک میکند تا نقش فرهنگ در شکلگیری، ارزیابی، تشخیص، و درمان اختلالات روانی را دریابند.
🔹شواهد پژوهشی بیشمار این کتاب نشان میدهد که تشخیص و درمان اختلالات با تأکید صرف بر پارادایم اِتیک امکانپذیر نبوده؛ و ما نیازمند یافتههای پارادایم اِمیک هستیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 eitaa.com/Mohyiee
پیامد مجزا شدن معنویت از روانشناسی-دکتر رفیعی هنر-1400.mp3
2.26M
📣#معنویت_جدا_شده_از_روانشناسی_یا_روانشناسی_اسلامی
🔰چندی پیش، ذیل همایش ملی معنویت و علوم اسلامی؛ کرسی ترویجی با عنوان معنویت به مثابه دانش مستقل در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شهر قم برگزار گردید.
🔸ارائه دهنده محترم؛ در پی تبیین ضرورت مستقل شدن بحث معنویت از دانشهای دیگر؛ و پیشنهاد ایجاد دانش مستقلی به نام «معنویت» بودند.
🔹یکی از ناقدان این نشست؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعیهنر؛ ضمن بیان تناقضها در مبانی، پیشفرضها، و مفاهیم این ایده؛ پیامدهای جدا کردن معنویت از روانشناسی را گوشزد کرده، به جای آن؛ دانش روانشناسی اسلامی را پیشنهاد دادند؛ موضوعی که این روزها محل بحث موافقان و مخالفان روانشناسی اسلامی شده است.
🎙 صوت این جلسه؛ در حدود یک ساعت و نیم است؛ که به مناسبت، قطعه کوتاه 5 دقیقهای از آن پیوست شده است.
💥صوت کامل جلسه در رادیو پژوهش:
http://radio.isca.ac.ir/?s=%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF+%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%B9%DB%8C+%D9%87%D9%86%D8%B1
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
✍️ بررسی ایدههای درمانگرانه عارف پارسیگو در هزاران کیلومتر دورتر از ایران
کز نیستان تا مرا بُبریدهاند
در نفیرم مرد و زن نالیدهاند
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
تن ز جان و جان ز تن مستور نیست
لیک کس را دیدِ جان دستور نیست
روزها گر رفت گو رو باک نیست
تو بمان ای آن که چون تو پاک نیست
🔹مرکز اسلامی خلیل، یکی از مراکز روانشناسی اسلامی در ایالت کالیفرنیای آمریکاست که در پی تبیینها و مدلسازیهای دینی در روانشناسی است.
🔸جالب است که بخشی از ایدههای این مرکز علمی برگرفته از فرهنگ ایرانی-اسلامی است.
مثلا یکی از نشستهای علمی که قصد برگزاری آن در ماه آینده را دارد با عنوان ذیل است:
اندوه در مثنوی: بررسی درمان غم از منظر مولوی
🔹مثنوی معنوی یکی از بهترین آثار ادبیات عرفانی و حکمت پارسی است که با آموزههای قرآن کریم و احادیث نبوی (ص) درآمیخته شده است.
🔸نگاه مولوی در تبیین روانشناختی؛ وجودگرایانه است که امروزه در روانشناسی، در مکتب اگزیستانسیالیسم(وجودگرا) دنبال میشود.
🔹شاید معنادرمانی فرانکل، معنای زندگی رولومِی، و درمان وجودی یالوم را شنیده باشید. آنها در تلاشاند رنج و تنهایی انسان در دنیا را تبیین کرده؛ و به انسانها یاد بدهند که رنج، تنهایی، و اضطراب در زندگی میتواند معنای جدید بیابد.
⚡️امّا مسأله در بُرد معناها و گستره هدفهاست؛ آن جهانبینی که بتواند معنا و هدف بهتر و پایدارتری را در چشمانداز آدمی بگستراند؛ تأثیرات عمیقتری در تغییر و درمان خواهد گذاشت.
#روانشناسی_فرهنگ_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#نقد_کتاب
#هفته_پژوهش
#نشست_علمی
🔻پژوهشکده زن و خانواده با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی نقد کتاب با موضوع ذیل را برگزار می کنند.
✅ نقد کتاب "انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب"
✳️ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد زارعی "عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"
✳️ ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعیهنر"عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی"
✳️ دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباس آینه چی" عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
📅 شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲-۱۰:۳۰
📍قم، بلوارالغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵ طبقه ششم، سالن جلسات
📲 حضوری و مجازی
💻 لينك ورود به جلسه:
https://live2.wfrc.ac.ir
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
🔴 کرسی ترویجی «مدل سلامت روان از منظر اسلامی»
🔸 مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی - اسلامی با همکاری وزارت علوم، و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میکند
🗓 دوشنبه 21 آذر 1401 ⏰ 8 الی 10
👤 ارائهدهنده: حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤 ناقد: حجتالاسلام دکتر علی ابوترابی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👤 مدیر کرسی: حجتالاسلام دکتر حسن بوسلیکی، مدیر گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت
🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دانشگاه باقرالعلوم (ع))، طبقه 2، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔶 لینک حضور مجازی👇
🌐 dte.bz/danaee
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📝 اولین نشست علمی #درمان چند بعدی معنوی برگزار می گردد.
📆 روز پنجشنبه، تاریخ ۱۴۰۱/9/24
🕕 ساعت 10:00 تا 12:00
🔰 موضوع:
🔸 مروری بر پروتکلهای رواندرمانی در قلمرو روانشناسی اسلامی
👤ارایه:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر رفیعیهنر رواندرمانگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی
🔷 مکان: شهر مقدس قم، خ صفائیه، مرکز مشاوره سماح
لینک حضور مجازی
https://croom.ir/b/px9-qaj-8ru-j0i
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
مدل سلامت روان از منظر اسلامی.mp3
49.35M
بشنوید:
🎙کرسی مدل سلامت روان از منظر اسلامی
👤ارائه دهنده:حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
📒ناقد:حجت الاسلام دکتر علی ابوترابی
برگزار شده در قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛21 آذر 1401
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
نقد کتاب انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب14010919-رفیعی هنر-زارع-آینه چی.mp3
20.99M
بشنوید:
🎙 نقد کتاب "انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب"
✳️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد زارعی "عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"
✳️ ناقد: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعیهنر"عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی"
✳️ دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر عباس آینه چی" عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
برگزار شده در قم، پژوهشکده زن و خانواده؛19 آذر 1401
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📣📣#کارگاه_دانشافزایی
👈با موضوع:
♦️بهکارگیری روشهای کیفی در مطالعات اخلاقی- تربیتی♦️
👤استاد دوره: دکتر حمید رفیعی هنر
❇️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
☀️ویژه:
👨💼اعضای هیئت علمی
👨🎓دانش آموختگان دکتری و سطح 4
🔹در رشتهها و گرایشهای اخلاق و تربیت
🔶طول دوره: 16 ساعت
🍀سهم مشارکت با احتساب (60%) تخفیف ویژه:۱۶۰ تومان (شرط ذکر شده در پوستر توجه شود)
🌷با اعطای گواهی معتبر🌷
📅تاریخ: 6 و 19 بهمن 1401 صبح و عصر
🗓مهلت ثبت نام : 1401/10/26
لینک ثبت نام:
https://events.isca.ac.ir/workshop/24
⏹ آدرس: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📝 در پی استقبال و درخواست علاقمندان، دومین نشست علمی توسط هسته درمان معنوی در مرکز مشاوره سماح برگزار میگردد.
🔰 عنوان: رویکردهای رواندرمانی اسلامی
📕سرفصلهای نشست:
۱. معرفی انواع جهتگیریهای رواندرمانیهای اسلامی
۲. معرفی برخی از رواندرمانیهای اسلامیِ طراحی شده توسط روانشناسان مسلمان غربی
۳. معرفی کلیات مدل نظری خودنظم جویی اسلامی
📆تاریخ برگزاری: پنجشنبه، ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
🕕 ساعت 10:00 تا 12:00
👤 ارائه: حجتالاسلام دکتر رفیعیهنر، رواندرمانگر، و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی
🔷 مکان: مکان: شهر مقدس قم، خ صفائیه، مرکز مشاوره سماح
خانمها و آقایان_ حضوری و مجازی
لینک شرکت مجازی:
https://croom.ir/b/px9-qaj-8ru-j0i
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
◼️از سلسه پیشنشستهای همایش علمی اخلاق امدادگری
📒 پیشنشست هفتم: ایمنی فرهنگی ـ اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب
👤ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر مهدی عباسی
◾️ استادیار گروه روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث
2️⃣ دکترحمید رفیعیهنر
◾️ روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
📅زمان: سهشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱
⏰ از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴
⏹لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
⏹سایت همایش:
http://emdadgari.isca.ac.ir
⏹برای اطلاع از برنامههای همایش، ما را در ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/Emdadgari_isca
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
ایمنی فرهنگی ـ اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب.mp3
43.41M
◼️از سلسه پیشنشستهای همایش علمی اخلاق امدادگری:
پیشگیری و مواجهه سازگارانه با PTSD در میان امدادگران
ارائه شده در ۲۱ دی ۱۴۰۱
مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر مهدی عباسی
◾️ استادیار گروه روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث
2️⃣ دکترحمید رفیعیهنر
◾️ روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
🔸 موسسه روانشناسی آرمان برگزار می کند:
🔅کارگاه آموزشی مدیریت فضای مجازی🔅
💥شرکت برای عموم آزاد است💥
🔴 مخاطبین خاص دوره:
✔️مشاوران
✔️مربیان خانواده
✔️فعالان فرهنگی و اجتماعی
✔️مبلغین
✔️مربیان حلقه صالحین
✔️و ...
✅ اهم سرفصل های دوره:
▪️علائم اعتیاد اینترنتی
▪️مدلهای پیشگیری از اعتیاد اینترنتی
▪️خودمهارگری چیست؟
▪️شیوه مهار Hot system
▪️شیوههای ارتقاء Cool system
👨🎓👩🎓 خواهران و برادران
🗓سهشنبهها و چهارشنبهها:
18 و 25 و 26 بهمن
2 و 3 و 9 اسفند 1401
⏰ساعت: 18 تا 20
🔻 12 ساعت آموزشی در 6 جلسه
👨💻 آنلاین
📋لینک ثبت نام :
https://armanpsy.ir/?p=9473
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسی_بیروح
📕گزارش یک کتاب
🔸روانشناسی مدرن با این توجیه که میخواست «علمی» شود کار خود را با رد «روح» آغاز کرد و تلاش کرد در غیبت «روح» جایگزینهای آن را در قالب مفاهیم و سازههایی چون خود، شخصیت و مغز بیابد امّا به گفته رابرت کوگِلمن این موضوع نتوانست همه دغدغهها را برطرف کند.
🔹کتاب The Soul in Soulless Psychology #روح_در_روانشناسی_بیروح؛ انتشارات دانشگاه کمبریج (2023) در پی بررسی این موضوع و استدلالهای موافقان و مخالفان است.
🔸کوگلمن معتقد است در قرن بیست و یکم، روح را بهعنوان یک اسم، یک صفت و یک فعل مییابیم که همه به ضرورت روح برای روانشناسی اشاره دارند.
او مدعی است بازاندیشیهای بدیعی در مورد روح طرح شده؛ و تلاشهایی برای بازگرداندن روح به روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹عناوین فصلهای نُهگانه این کتاب:
1. معرفی مجدد روح
2. روانشناسی بدون روح
3. دگراندیشان I: مکتبیهای جدید
4. دگراندیشان II: دیگر تصدیقات روح در روانشناسی مدرن اولیه
5. جانشینی: بیداریِ «روانشناسی بدون روح»
6. نوآوری
7. مرمت
8. روانشناسیهای تاریخی روح
9. روح مقولهای روانشناختی
🔰 رابرت کوگلمن، استاد روانشناسی دانشگاه دالاس آمریکا؛ و سردبیر مجله اینتگراتوس(Integratus: انسجام شخصیت): مجله انجمن رواندرمانی کاتولیک است.
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
📣📣 موسسه آرمان برگزار میکند:
بررسی و نقد منبع درسی دوره روانشناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا
📕 کتاب
خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان"
نویسنده: دکتر محمد فاروق
انتشارات دانشگاه میشیگان، ۲۰۲۱
👨🏫 با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
👨🏫 دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
محورهای نشست:
✅حاکم بودن نگاه ایدئالیسم آلمانی به ویژه دیدگاه هگل
✅عقلانیت و ذهنیت
✅رویکرد چندرشتهای (فلسفی، جامعهشناختی، عرفانی )
✅مراتب و شئون نفس
✅مشروط بودن بحث از سعادت به برداشت
✅هنجاری پیشینی از خودبودگی
✅تقابل معنویت و فردگرایی
🗓تاریخ: 1401/11/25
⏰زمان: 16.00
شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین است
👨💻لینک شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
36.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم نشست علمی نقد کتاب
📕خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان
منبع درسی دوره روانشناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا
👨🏫با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه )
👨🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
♨️بخش اول
♨️ جهت دسترسی به بخشهای دیگر به کانال مؤسسه آرمان مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/armanpsy_ir
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
💥موسسه روانشناسی آرمان برگزار میکند💥
نشست علمی نقد کتاب
📕 روانشناسی اسلامی؛ رفتار و تجربه انسان از دیدگاه اسلامی
🖋نویسنده: دکتر جی. حسین رسول
📚انتشارات راتلیج، 2021
👨🏫با ارائه جناب آقای محمدعلی عباسی (دانشجوی دکتری روانشناسی)
👨🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
محورهای نشست:
✅ معرفی مختصر کتب روانشناسی اسلامی
✅ آشنایی با نویسنده کتاب و سوابق و تالیفات ایشان
✅ گزارش ویژگیها و نکات برجسته کتاب
✅ مرور بخشهای هفتگانه کتاب
✅ آشنایی با رویکردهای مختلف در روانشناسی
✅ ارزیابی و نقد کتاب
🗓تاریخ: 1401/12/16
⏰زمان: 16.00
👨💻لینک جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#مسمومیت_دختران_و_تحلیل_سازیهای_علمی
پروژه نه چندان روشن مسموم شدن دختران در چند هفته گذشته (بهمن و اسفند 1401) موجی از تحلیلها و علت شناسیها را به همراه داشته است. یکی از تبیینهای #مجامع_غربی وجود پدیده «هیستری جمعی» است که به سرعت مورد پذیرش برخی از رسانهها و تحلیلگران ایرانی قرار گرفته؛ و در سطح گسترده در حال ترویج است. احتمال هیستریکی بودن برخی از مسمومیتها قابل انکار نیست؛ اما من در #جمعی بودن آن، مسأله دارم. چرا رسانهها و ناخواسته برخی تحلیلگران اصرار بر «جمعی» بودن هیستریک دختران ایرانی دارند؟
بیایید ابتدا به برخی علل روانشناختی شکلگیری اختلال هیستریک، به خصوص در زنان نظری بیندازیم:
تا به حال سه تبیین روانپویشی(فرویدی)، شناختی، و رفتاری در این زمینه ارائه شده است که دو مورد اول بیشتر مورد توجه بوده است.
از منظر فروید عدم انحلال #تعارض_جنسی عقده الکترا در دختران؛ باعث پایدار شدن اضطراب جنسی در سراسر زندگی میشود. حال وقتی به مناسبتی این احساسات برانگیخته میشود؛ فرد نیاز ناهشیار شدیدی برای پنهان کردن این احساسات از خود و از جهان پیرامون پیدا میکند که یکی از شیوههای پنهان کردن آن نیازها؛ تبدیل ناهشیارانه آنها به نشانههای جسمانی است!
در تبیین شناختی؛ هیستری به منزله دفاع علیه یک اضطراب ناهشیار نیست بلکه یک #نظام_ارتباطی_غیرکلامی است که برخی هیجانهای ناراحت کننده مانند خشم، ترس، و افسردگی با «زبان جسمانی» بیان میشود. یعنی وقتی در جامعهای توانایی بیان ارتباطی احساسات وجود نداشته باشد؛ خود را در قالب این اختلال نمایان میکند(البته این با تبیینهای جاری رویکرد شناختی در مورد دیگر اختلالات کمی فرق میکند، ر.ج دادستان، کتاب مرضی تحولی، ج۱).
به هرحال، مروجان #جمعی_بودن_هیستری در ایران؛ کدامیک از این دو نظریه را میخواهند دنبال کنند؟!
تا بدینجا چیزهایی متوجه شدهاید.
حال بیایید توجه شما را به محتوای برخی مقالات ظاهرا علمی که به سرعت در عرض یک هفته و ده روز گذشته؛ از راه دور توسط برخی متخصصان دنیا منتشر شده است جلب نمایم که در کمال تعجب توسط برخی رسانههای داخلی هم بر آن صحه گذاشته شده است!
دکتر رابرت بارتولومیو، یک متخصص جامعهشناسی پزشکی در مقالهای که برای همین منظور(!) منتشر کرده میگوید:
از سال گذشته، اعتراضات #روسری(حجاب) به رهبری زنان باعث ایجاد اضطراب طولانی در جامعه ایران شده است. سپس، در نوامبر 2022 (خوب به این تاریخ توجه کنید: یعنی #آبان_ماه!)، موجی از گزارشهای مربوط به مسمومیتهای دانشآموزان مدرسه آغاز شد که تقریباً دهها حادثه جداگانه را شامل میشد. تحلیلهای رسانهای از این "حملات" آنها را با کلماتی مانند "مرموز" و "غیر قابل توضیح" توصیف میکنند. یک تئوری عامیانه محبوب معتقد است که دختران به دلیل مخالفت با تلاشهای مقامات مذهبی مجازات میشوند تا آنها را مجبور به پوشیدن روسریهای خود در ملاء عام کنند. مقامات ایرانی با وجود معاینات بیشماری در بیمارستان که شامل آزمایش خون است، نتوانسته اند یک ماده شیمیایی را شناسایی کنند.
بارتولومیو اساسا مقاله خود را با عبارت #مسلمان_بودن دخترانِ مبتلا آغاز میکند سپس به موارد مشابه به مدارس #اسلامی افغانستان در سال 2009 ، یک مدرسه دخترانه اسلامی در کرانه باختری در فلسطین، و مدارس اسلامی در مصر اشاره میکند. او میگوید در موارد مشابه هم شایعاتی مبنی بر اینکه این مسمومیتها توسط #اسرائیل انجام شده؛ وجود داشت (!)
به نظر شما نویسنده مقصود خاصی را دنبال میکند؟ #اسلام، #جبر، #هیستری
در نهایت بارتولومیو نتیجه میگیرد در همه این موارد، دختران جوان #مسلمان تحت استرس فوقالعادهای بودهاند که هیچ فرصتی برای جبران خسارت در پس زمینه آشفتگی سیاسی نداشتهاند!
⚡️⚡️
خوانندگان محترم ایرانی امّا میدانند آنچه این روزها(بهمن و اسفند و نه آبان ماه) خانوادهها را نگران کرده؛ بدحالشدن دختران نه فقط بزرگسال؛ بلکه #دبستانی است. آیا بهتر نیست پژوهشگران در کنار تحلیلگران امنیتی به جای پذیرش ناخواسته پیشفرض تعارض الکترای جنسی، خشم تبدیل شده، یا استرس ناشی از جبر حاکمیت اسلامی به صورت میدانی و موردی به کشف علت یا علتهای ماجرا بپردازند؛ قبل از آنکه دیگران از راه دور بخواهند برایمان تبیین و سپس نسخه بپیچند؟
فرهیختگان عزیز به نظر میرسد در پس هر تبیین ظاهرا علمی از راه دور؛ باید منتظر تجویزهای از راه نزدیک بود!
اگر موضوع «جمعی» بودن هیستریک دختران را بپذیریم یعنی به مراکزی چون سازمان بهداشت جهانی اجازه میدهیم تا با تحت فشار قرار دادن نهادهای سلامت و بهداشت ایران؛ زمینه رهایی دختران از این رنج پنهان(!) را با پذیرش انواع آموزشها؛ و پروتکلها فراهم کند.
بهوش باشیم!
✍️دکتر حمید رفیعی هنر؛ روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#برای_اولین_بار_مباحثرواندرمانی_اسلامی_در_APA
🔸فصلنامه «معنویت در عمل بالینی» یکی از 180 مجله انجمن روانشناسی آمریکاست که در حوزه درمانهای معنوی به انتشار پژوهشهای علمی میپردازد.
🔹شماره اخیر این مجله(سال 2023؛ شماره 10)؛ و برای اولین بار بر معنویت اسلامی در زمینههای بالینی تمرکز کرده؛ و در قالب 7 مقاله به نقش آموزههای اسلامی در عملکرد بالینی پرداخته است.
🔸عناوین مقالات ویژه نامه مذکور به این شرح است:
-دامنه بالینی روان درمانی اسلامی: یک مطالعه گراندد تئوری
-تفسیرهای دینی از بیماری روانی و تجربیات امدادجویی مسلمانان
-اسلام و (پیشگیری از)خودکشی: بررسی مروری میان رشتهای.
- تلفیق معنویت اسلامی در درمان غم و اندوهِ از دست دادن بارداری
- روایییابی و بازآزمایی اعتبار مقیاس معنوی مسلمانان برای نگرشهای امدادجویانه روانشناختی
- ملاقات با خدا، همراهی با دیگران: معنویت و الهیات در میان روحانیون مراقبت سلامت
- کتاب خودیاری اصیل: «حفظ جسم و روح» از منظر البلخی قرن نهم .
https://psycnet.apa.org/PsycARTICLES/journal/scp/10/1
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_نشست_علمی_نقد_کتاب
📕روانشناسی اسلامی؛ رفتار و تجربه انسان از دیدگاه اسلام
تألیف دکتر حسین رسول
انتشارات راتلیج-2021
👨🏫با ارائه: جناب آقای محمدعلی عباسی
👨🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
♨️بخش پنجم
🔰ارائه شده در مؤسسه آموزش روانشناسی آرمان
علاقهمندان؛ میتوانند فیلم کامل نشست مذکور را از لینک ذیل دریافت کنند:
https://eitaa.com/armanpsy_ir
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#هلال_ایمان_و_سلامت
🌺 اللّٰهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ وَالْعافِیَةِ الْمُجَلَّلَةِ وَدِفاعِ الْأَسْقامِ وَالْعَوْنِ عَلَی الصَّلاةِ وَالصِّیامِ وَالْقِیامِ وَتِلاوَةِ الْقُرْآنِ. اللّٰهُمَّ سَلِّمْنا لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْنا فِیهِ حَتَّیٰ یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَغَفَرْتَ لَنا وَرَحِمْتَنا.
🤲 خدایا، این ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت پرشکوه و دفاع در برابر بیماریها و یاری بر نماز و روزه و شبزندهداری و تلاوت قرآن.
خدایا، ما را برای ماه رمضان سالم گردان
و ماه رمضان را از ما سالم دریافت کن
و ما را در آن، تا از ما بگذرد بهسلامت دار درحالیکه از گناهان ما درگذشته و ما را مورد آمرزش و رحمت خویش قرار داده باشی (کافی، ج۴، ص۷۰)
#دعای_ماه_مبارک
#رمضان_الکریم
#ماه_نو_در_سال_نو
#سبک_زندگی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
#اولین_توانمندی_مثبت_ایرانیان
🔹توانمندی مثبت (توانمندیهای منش) یعنی احساس، تفکر، و رفتارهای باثباتی که برای افراد با ارزش هستند و فرد را در مسیر سلامت و سعادت قرار میدهند.
🔸در روانشناسی مثبتگرا توانمندیها در 24 طبقه تقسیم شدهاند. بر اساس گفتههای پیروان روانشناسی مثبتگرا، شخصیت خوب را میتوان در قالب این ۲۴ توانمندی شخصیتی مجسم کرد.
خلاقیت، صداقت، دلیری، مهربانی، انصاف، بخشندگی، فروتنی، و امیدواری از جمله این توانمندیها هستند.
🔹حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید وضعیت توانمندیهای مثبت در کشورهای مختلف چگونه است؟
🔻تا به حال دو مطالعه نسبتا بزرگ در مورد پنج توانمندیِ مثبت کشورهای خاورمیانه توسط پارک و سلیگمن (2006) و مکگراث(2015) انجام شده است.
🤔به نظر شما اولین توانمندی مثبت مردم ایران چه بوده؟
⚡️⚡️#صداقت!
بله طبق این مطالعات، صداقت اولین توانمندی مثبت ایرانیان گزارش شده است.
🔹صداقت (درستکاری، شرافت) از دو مؤلفه حقگویی، و ابراز خود به شکلی خالصانه تشکیل شده است.
طبق این مطالعه، ایرانیان در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، اهل تظاهر نیستند؛ حقگو، خالص و یکرنگاند، مسئولیت اعمال خود را میپذیرند و کارها را به شیوهای صمیمانه انجام میدهند.
🔸سپاسگزاری، انصاف، مهربانی، و عدالتورزی به ترتیب، چهار توانمندی بعدی ایرانیان بوده است.
جالب است که توانمندی صداقت یکی از توانمندیهای فضیلت #شجاعت به حساب میآید.
✳️ به هر حال، شاید خودشناسی و توانمندشناسی در کنار زمینهسازی برای اعتماد به نفس، اولین گام در حرکت دادن یک خانواده و یک جامعه به سمت سلامت و سعادت باشد.
توانمندیها، قابل تقویت و تضعیف هستند؛ آموختنی و سرایتپذیرند.
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
#شب_قدر_موعد_گسترش_خود 🌺 فی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ...فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(دخان، ۴) 🌺 در
چه مبارک سحری بود، چه فرخنده شبی!
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال
که در آن جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند
همّتِ حافظ و انفاسِ سحرخیزان بود
که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند