eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
122 عکس
8 ویدیو
21 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣 موسسه آموزشی روان‌شناسی آرمان در راستای توانمندسازی مشاوران و روان‌درمانگرانِ علاقه‌مند به رویکردهای فرهنگی برگزار می‌کند: کارگاه آموزشی «مدل خودنظم جویی اسلامی برای مداخله در افسردگی» The Islamic Self-Regulation Model for the Treatment of Depression 🔹 ویژه مشاوران، درمانگران، و دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره 👤ارائه توسط: دکتر حمید رفیعی هنر (استاد دانشگاه، روان‌درمانگر و طراح مدل درمانی خود نظم جویی اسلامی) ✅ سرفصل های کارگاه در پوستر درج شده است. 📆 زمان برگزاری: 17 اسفند (از ساعت 14:30 الی 18:00) 18 اسفند (از ساعت 8:30 الی 12:00) ✅ چهار جلسه آموزشی 🔸حضوری-آنلاین ‼️ظرفیت شرکت کنندگان به صورت حضوری محدود می باشد ♨️با ارائه گواهی معتبر شرکت در دوره 🔹لینک ثبت نام https://armanpsy.ir/self-regulation/ 🔹اطلاعات بیشتر @armanpsy 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
روان‌درمانی شاخه‌ای جذاب و البته پر التهاب در روان‌شناسی بوده است. این پدیده حداقل از چهار گستره تاریخی عبور کرده و در هر دوره با یک مسأله اساسی روبرو بوده است: 1️⃣ مساله اول: آیا روان‌درمانی اثر دارد؟ (1974-1950) 2️⃣ مساله دوم: کدام رویکرد بهتر است؟(1999-1975) 3️⃣ مساله سوم: کدام درمان برای کدام شرایط مناسب است؟ (2012-2000) 4️⃣ مساله چهارم: روان‌درمانی چگونه اثر می‌گذارد؟ (2013-ادامه دارد) 🔰 بله روان‌شناسی امروزه دیگر از عبور کرده است؛ امروز سخن در این نیست که روان‌درمانی اثر دارد یا رویکرد بهتر کدام است؟ مساله امروز مکانیزم‌های اثر است. روان‌درمانی چگونه شرایط روانی افراد را تغییر می‌دهد و مکانیزم‌های تغییردهنده کدامند؟ ❓ آیا روان‌درمانی معنای زندگی را عوض می‌کند؟ ❓ آیا خودمهارگری و خودنظم‌جویی افراد را افزایش می‌دهد؟ ❓ آیا سیستم سرد را تقویت، و سیستم گرم را کم فروغ می‌کند؟ ❓ آیا فرد را به شناخت‌های فرهنگی خود پایبند می‌کند؟ ❓ آیا... ؟ ♻️ هر چه که باشد ما دنبال‌کنندگانِ درمان‌های تجویزیِ فرهنگ اروپایی-آمریکایی در دهه 1975 مانده‌ایم! 🤔 ما هنوز درگیر آنیم که اگر روان‌درمانی اثر دارد؛ کدام رویکرد بهتر است؟! ما هنوز دغدغه دریافت جدیدترین درمان‌ها از غرب را داریم! ما حتی به روان‌درمانی‌های فرهنگی نیندیشیده‌ایم! روان‌شناسان کشور ما چندان مطمئن نیستند مسأله سوم روان‌درمانی دنیا؛ مساله ما باشد! حتی برخی را مطلق انگاشته‌اند! مثل آب که در صد درجه می‌جوشد؛ شرق و غرب ندارد! ⚠️❗️دیر بجنبیم دنیا از روی ما عبور خواهد کرد؛ روان‌شناسی فرهنگی که پیشکش؛ حتی در توسعه و تدوین روان‌شناسی اسلامی! ❇️ پ.ن: پژوهشگران، استادان؛ و دغدغه‌مندانِ پیشرفت کشور لطفا مسأله سوم روان‌درمانی را در فرهنگ ایرانی-اسلامی به راه بیندازید؛ شاید ما هم به مسأله چهارم رسیده؛ و حتی مسأله پنجم را ما طرح کنیم. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه مهم روانشناسان در درخواست اخراج رژیم وحشی صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد (این بیانیه ان شاءالله در قالب نامه، پس از امضای روانشناسان و مشاوران، ارسال خواهد شد) جناب اقای گوترش (Guterres) دبیر کل محترم سازمان ملل متحد جناب اقای لاگدامئو (Antonio Manuel Revilla Lagdameo) ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد امروز جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. قتل و غارت، کشتن زنان و کودکان بی گناه، محاصره، ایجاد قحطی، تجاوز و هتک حرمت، عدم رعایت قوانین جنگی و نسل کشی در خاک فلسطین در طی چند ماه گذشته اکنون به اوج خود رسیده است به طوری که دیگر هیچ وحشی گری باقی نمانده است که توسط این رژیم زن کش و کودک کش انجام نشده باشد. امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای مشخصی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می کنند فکر کرده اند؟ آیا تاکنون درمورد وضعیت روانشناختی زنانی که همسر، فرزندان، پدر و مادر و اعضای خانواده شان یکی پس از دیگری در مقابل چشمان آنها کشته میشوند، فکر کرده اند؟ ایا زنان و کودکان فلسطینی حق آرامش، زندگی و برخورداری از نیازهای اولیه را ندارند؟ اگر بله چگونه است که این رژیم هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بی‌گناه هستند! آیا چشم ها و گوش های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟ این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاشهای صندوق های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفا برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف تر نوشته می شود. شش سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (2030)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی کنند، خاطرات این رسوایی های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید. ما روانشناسان در عین اینکه نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصا زنان و کودکان غزه هشدار می دهیم، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل نیز بیم داده و سریعا و قویا خواهان اخراج هرچه سریع تر این رژیم منحوس از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودک هستیم. بیانیه روانشناسان، رواندرمانگران و مشاوران رونوشت UNICEF UNCSW UNFPA پیوند امضای بیانیه (که در قالب نامه ارسال خواهد شد) 👇 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfL5b_5HTFERj5fUWZrPJVUB1OtvNOHDHjkENQnyHjkctUn4g/viewform?usp=sf_link لطفا در انتشار و امضا کوشا باشید...
✍️ 🔸نجاتم بده از آتشی که هم اکنون گرفتار آنم! 🔹از محبتی که از دیگران می‌خواهم و نمی‌رسم، 🔸از انسی که از دیگران طالبم و نمی‌یابم، 🔹از شعله‌های خوف و حزن برای دنیای ناپایدار، 🔸از ناامنی‌های جانکاه خودساخته! 🔹از آتش کینه، تفوق، بزرگ‌بینی، خودشیفتگی و بدبینی! 🔰 وای خدای من! این همه نیاز، ضعف، ناتوانی، و محدودیت آتشی در وجودم به‌پا کرده! ❎ جهنم دور نیست! جهنم را همین حالا، همینجا خودم ساخته‌ام، آن هم در آرزوی خام رسیدن به آرامش! 🔰من سراسر نیازم و احتیاج ای انیس، ای مونس، ای حبیب، ای مستعان، ای "اِلیهِ یَقصِد المُنیبون"، ای "بهِ یِفتَخر المحبّون"، ای "یَعلمُ ضمیرَ الصّامتین"، ای "بابُه مَفتوحُ للطّالبین"، ای ... 🤲 مرا نجات ده از این ای تربیت‌گر من! 🤲 ♻️ همین برای تمام عمر من کافی است در شب هزار ماهه! 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
انجمن علمی دانشجویی روان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌کند: 📌نشست علمی اسلام و مکانیزم‌های سلامت روان سخنران : حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر دکتری روان‌شناسی عمومی هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💥شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ٢٢_٢١ 📍لينك جلسه: https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ra14 ☄️☄️☄️ شركت در نشست براى عموم رايگان است . 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
اسلام و مکانيزم‌هاي سلامت‌روان-دكتر رفيعى‌هنر-1403.mp3
34.64M
🎙نشست علمی اسلام و مکانیزم‌های سلامت روان 🔵 حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر دکتری روان‌شناسی عمومی هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ❇️ انجمن علمی دانشجویی روان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)، فروردین ۱۴۰۳ 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
45.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تسهیل روان‌شناسی اسلامی در مراکز علمی ♻️ ایده سه‌وجهی برای ضرورت و آموزش روان‌شناسی اسلامی 👤💻حمید رفیعی هنر، روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🏢طرح شده در: مجموعه علوم انسانی ابتناء- تهران، فروردین ۱۴۰۳ https://web.bale.ai/chat?uid=5692072657 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
✅پیشنهادی برای نام‌گذاری روز روان‌شناس و مشاور اگر را نماد پزشکی میشناسیم، و را نماد داروسازی و را نمادی برای علوم آزمایشگاهی، چرا برای روانشناسی و مشاوره نمادی ویژه را به ایرانیان و بلکه به جهانیان معرفی نکنیم؟ گرچه در قدیم، تفکیک علوم به شکل کنونی مطرح نبوده و حکما عموما در زمینه های متعددی صاحب نظر بوده اند، اما شاید بتوان (ابو زید احمد بن سهل بلخی) را، به حق، به عنوان یکی از شایستگان نامدار شیعه برای وجه تسمیه روز روانشناس و مشاور شناساند. کتاب خارق العاده ابو زید با عنوان وی را در روانشناسی حقیقتا به یک نابغه خاص و ستودنی تبدیل کرده است. کاربست فنون مختلف شناختی، رفتاری و معنوی جهت مداخله در اختلال های روانشناختی، ارائه دسته بندی اولیه برای اختلالات روانی، توصیفات فوق العاده دقیق از اختلالاتی چون وسواس و هراس، تبیین زیبای رابطه بین جسم و روان، معرفی روشهای نوینی همچون بازداری تقابلی، نگاه جامع به مداخله روانشناختی، نگارش کتاب خودیاری و... تنها گوشه ای از هنرمندی های ناشناخته ابو زید بلخی است. به عنوان یک رسالت، او را بیشتر بشناسیم و بشناسانیم. به نظر میرسد اگر برای این روز، هویت بخشی درستی در نظر بگیریم (درست مانند حس خوبی که پزشکان مان از درک پیوند هویتی با ابن سینا میگیرند) شایسته تر باشد، تا اینکه صرفا بخواهیم بدون وجه تسمیه خاص، روزی را برای جامعه روانشناسان و مشاوران تعریف نماییم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی- روانشناس @positiveislamicpsychology 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📘 ✍️ استاد شهید مطهری: "هر معلمی معلومات تازه‌ای به شاگردان خود می‌دهد و هر مکتبی اطلاعات جدیدی در اختیار پیروان خود می‌گذارد، اما تنها برخی از معلمان و برخی از مکتب‌هاست که منطق جدیدی به شاگردان و پیروان خود می‌دهند و طرز تفکر آنان را تغییر داده، را دگرگون می‌سازند. تعلیمات مقدس اسلام اولین تأثیری که گذاشت روی اندیشه‌ها و تفکرات گروندگان بود؛ نه تنها تعلیمات جدیدی در زمینه جهان و انسان و اجتماع آورد بلکه طرز تفکر و نحوه اندیشیدن‌ها را عوض کرد." ( از کتاب سیری در نهج البلاغه، ص ۱۱۵) 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚سخنرانی علمی 🔷️‌ حجت الاسلام دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔰 یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ تهران: دانشکده رفاه 🖥 لینک مجازی: https://adobe2.refah.ac.ir/s40014f46df5ea32d4c9e90a47c3/ 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
⚜️اولین دوره روان‌شناسی اسلامی با تدریس دکتر رفیعی‌هنر؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی اهم سرفصل‌ها: 🔰محدودیت‌ سه‌گانه روان‌شناسی غالب 🔰ضرورت‌شناسی سه‌گانه روان‌شناسی دینی 🔰رویکردشناسی، رکن‌شناسی و چالش‌های روان‌شناسی اسلامی 🔰پارادایم تأسیسی و روش‌شناسی اشتراکی روان‌شناسی اسلامی 🔰ایده‌پردازی در مهم‌ترین حوزه‌ها (شخصیت و درمان) 👨‍🎓👩‍🎓 برادران و خواهران ویژه اساتید، پژوهشگران، دانش‌پژوهان، و دانشجویان همه گرایش‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی، و طلاب سطح ۳ و ۴ تخصصی مشاوره و روان‌شناسی 🗓زمان برگزاری دوره: پنج‌شنبه‌ها عصر(ساعت15) و جمعه‌ها صبح (ساعت 8) (مجموع ۲۰ ساعت) 3 و 4 و 10 و 11 و 17 خردادماه 🔻 حضوری و آنلاین مزایای شرکت در دوره: ✅ ارائه مدرک و گواهی معتبر شرکت در دوره ✅دسترسی به محتوا: 🎁 محتوای این دوره به شرکت کنندگان تقدیم می‌شود. 💬شرایط دوره و لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/YYpixl62 📣اطلاعات بیشتر: @amozesh_maava مأوا🌹 مرکز روان‌درمانی و مشاوره اسلامی @moshaveremava 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰معرفی دوره آموزشی روان‌شناسی اسلامی 🔷️ حجت‌الاسلام دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس و عضو هیئت علمی 💬 لینک شرایط دوره و ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/YYpixl62 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚 🔹کتاب روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. 🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادی‌خواهانه و ضداستعماری است. 🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازمان‌دهندگان جامعه، و به‌طور کلی تغییردهندگان. 🔸نویسنده، روان‌شناسی رهایی‌بخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقوم‌نگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردی‌‌تر کرده است. 🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمان‌شهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی می‌کند. 🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان ؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم. 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📜 🔰 امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها و حتی ضعف مدیریت‌ها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد. 🔰 ممکن است هرکس در فضای ذهن و ایده‌های خود نسبت به عملکردها و مدیریت‌ها و سلیقه‌های دیگران و مسئولین انتقادی داشته باشد، ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرتها که همه مشکلات و نارسایی‌ها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعی منحرف کند. 🔰 انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه‌ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه‌ای مغلوب و شکست خورده نیستیم. 🔰 چه کوته نظرند آنهایی که خیال می‌کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است! 🔰 ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است.  🔰 نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند.  🔰 تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمی‌شود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه. صحیفه امام خمینی، ج 21، ص 284، منشور روحانیت 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🖤❤️ عالم همه در طواف عشق است و دایره‌دار این طواف حسین(ع) است. خون حسین(ع) و اصحابش کهکشانی است که بر آسمان دنیا، راه قبله را می‌نمایاند… اگر نبود خون حسین، جوشیدن سرد می‌شد و دیگر در آفاق جاودانه شب، نشانی از نور باقی نمی‌ماند… حسین سرچشمه خورشید است و بدان که سینه تو نیز آسمان لایتناهی است با قلبی که در آن خورشید می‌جوشد. شهید آوینی 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️ 🔸 در جلساتی که برای طرح علم دینی داشته‌ایم همواره یک پایه بحث در ضرورت روان‌شناسی اسلامی را نگاه انتقادی به روان‌شناسی جریان اصلی می‌دانسته‌ام. 🔹روان‌شناسی جریان اصلی (با محوریت انجمن روان‌شناسی آمریکا؛ و مبنای آموزش در دانشگاه‌های کشور ما) حداقل در محورهای ذیل همواره با نقدهایی از جانب خود روان‌شناسان مغرب زمین مواجه بوده است: - نظریه‌های معرف شخصیت آدمی، - نظریه‌های درمان، - نقش‌پذیری یا نقش‌گریزی فرهنگ در تبیین فرآیندهای روانی - و روش تجربی حاکم بر گفتمان این دانش. 🔸 جالب است که در کشور ما دانشوران روان‌شناسی عموما یا علاقه‌ای به پیگیری این نقدها نداشته، یا اطلاعی از آن ندارند و ویژگی‌های روان آدمی را، تعیین‌کننده‌های رفتار را، ساختار شخصیت را، نشانه‌های اختلال را، سازوکار درمان را، و شیوه مطالعه فرآیندهای روانی را آن می‌دانند که نظریه‌های جریان اصلی به آنها آموخته است! 🔺اصلی‌ترین آسیب این پیرویِ بی‌نقد، «انفعال» و «انسداد» است؛ انفعال و عقب‌نشینی در برابر هیمنه نظریه‌های غالب، و انسداد و بسته شدن فکر در برابر ابتکار و دانشوریِ مبتنی بر فرهنگ و خرد خودزا! 🔹این موضوع را نه در دنیای فرض؛ که در مواجهه با برخی نخبگان علوم انسانی و رتبه‌برترهای روان‌شناسی دانشگاه‌ها یافته‌ام! 🔸نه عزیزان، دنیای روان‌شناسی دنیای جسارت‌ها، شهامت‌ها، و ابتکارهاست؛ می‌گویید نه؛ یکبار زندگینامه نظریه‌پردازان شخصیت را با این نگاه مرور کنید. سیب کذایی فقط بر سر نیوتن نیفتاد که پیگیر کشف قانون جاذبه باشد؛ روان‌شناسان مطرح دنیا از لابلای مردگان عبور کردند و نظریه دادند؛ در کوچه‌های لندن و در میان فقیران و بینوایان گشتند و نظریه دادند؛ در میان زنان خیابانی رفت و آمد کردند و البته خود هم در دوره‌ای یکی از آنها بودند و نظریه‌پرداز شدند و ما مجبور به تدریس آن نظریه‌ها به دانشجویان خود؛ در میان دائره المعارف‌ها و در میان هزاران واژه‌ی معرف انسان گشتند و ترکیب کردند و نظریه دادند و مبنای سنجش شخصیت شدند، در کوه‌های حومه آمریکا زیستند و پایین آمدند و نظریه دادند ... . بگذریم 🔹 تصور نشود که این نظریه‌ها همگی درست‌نمایی داشته‌اند؛ نه! ایده‌پردازانشان جسارت داشته، طرح کرده، و آن‌را به جریان آزمون تجربی انداخته‌اند. همه آنها هم به یک اندازه توان پیش‌بینی رفتارها و فرایندهای روانی آدمی را نیافتند و همه به یک اندازه تکرارپذیر و تعمیم‌پذیر نبوده‌اند امّا جریان اصلی خواسته است همه آنها به آموزش گذاشته شوند؛ دانشجوی ما هم همه آنها را باید یاد بگیرد؛ و همه آنها را به رسمیت بشناسد تا روان‌شناس شود! از سوی دیگر دانشجوی ما با دیدگاه‌های منتقد جریان اصلی آشنا نیست. از دیدگاه سمسلند در روش‌شناسی اطلاعی ندارد، در جریان نقدهای استرنبرگ نیست، دیدگاه یاسپرس در آسیب‌شناسی را نمی‌داند، نظریه دابروفسکی در شخصیت را نمی‌شناسد؛ از دیدگاه مثبت‌نگر نظریه‌پرداز ایرانی در 1977 خبری ندارد و ... . ⚠️ سوگمندانه باید گفت جریان دانشوری در علوم انسانی سال‌هاست که در کشورهای اسلامی متوقف شده است؛ راکد شده است و یا بهتر است بگوییم اصلا...؛ چرا؟! 💥انفعال و انسداد دو پدیده دردناک پیکره علوم انسانی ماست! لطفا راهی برای درمان این دو درد بیابید! 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔸این روزها (آگوست ۲۰۲۴) مجمع سالیانه انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) در شهر سیاتل در حال برگزاری است. 💥یکی از اتفاقات نادر و شاید برای اولین بار ارائه یک سخنرانی رسمی در زمینه روانشناسی اسلامی است با عنوان: روان‌شناسی زنده اسلامی: ترسیمی از روان‌شناسان مسلمان آمریکایی 🔹این موضوع توسط دکتر یورک از آمریکا ارائه شده است. ❇️ پ.ن. ۱. صداهای متفاوت در حال پیوستن به یکدیگر است و در این زمینه در دهه آینده رویدادهای متفاوت و گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود. ۲. روان‌شناسان مسلمان ایرانی در کجای این جریان خواهند بود؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🔹پژوهشگرانی که به‌دنبال مطالعات اسلامی هستند هوش مصنوعی اسلام_جی‌پی‌تی می‌تواند جایگزین چت جی‌پی‌تی شود. 🔸 این ابزار به‌خصوص برای افراد غیرمسلمان که می‌خواهند با محورها و آموزه‌های اسلام آشنا شوند می‌تواند مفید باشد. 🔺پ.ن. ۱. استفاده از هوش مصنوعی همچنان به یک عامل هوشمند انسانی نیاز دارد تا و اطلاعات را از آن دریافت کند. ۲. در دنیای پیشرفت‌های تکنولوژیک جهت تبیین معارف اسلام و جلوگیری از ، به سرعت نیازمند طراحی ابزاری چون هستیم. http://Islam-GPT.org 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🎙 🔺نقدی بر کتاب انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری 🔰 ارائه: حجت‌الاسلام دکتر زارعی توپخانه 🔰 ناقد: حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی‌هنر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹محورهای نقد: - میزان موفقیت ایده پرهیز جنسی در غرب - نسبت پرهیز جنسی با عفت‌ورزی دینی - رواج پرهیز جنسی: سودمند یا دردسرساز - و پیشنهادهایی برای ارتقای علمی کتاب انقلاب جنسی ♻️🔘 این بحث علمی را در 90 دقیقه دنبال کنید. https://B2n.ir/k65104 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
ابزار تشخیصی رفتارهای متضاد اجتماعی 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚 🔰 آزمایشگاه روان‌شناسی اسلامی دانشگاه استنفورد، آمریکا https://med.stanford.edu/mmhip.html 🔰 انجمن بین المللی روان‌شناسی اسلامی، انگلیس https://islamicpsychology.org/education 🔰کالج مسلمانان کمبریج، انگلیس: دیپلم روان‌شناسی اسلامی cambridgemuslimcollege.ac.uk/programmes/islamicpsychology 🔰مدرسه اسلامی خلیل، آمریکا: مدرسه روان‌شناسی اسلامی https://khalilcenter.com/school-of-ip 🔰 انجمن روان‌شناسی استرالیا: روان‌شناسی از منظر اسلامی https://groups.psychology.org.au/ipig/ 🔰 موسسه الکرم، آمریکا: برنامه آموزشی روان‌شناسی اسلامی https://alkaraminstitute.org/programs 🔰 دانشگاه اسلامی اندونزی: دوره بین‌المللی روان‌شناسی اسلامی https://fpscs.uii.ac.id/psychology/2021/09/23/the-3rd-international-intensive-course-on-islamic-psychology-iicip 🔰دانشگاه چارلز استورت استرالیا: لیسانس روان‌شناسی اسلامی https://study.csu.edu.au/courses/islamic-and-arabic-studies/graduate-certificate-islamic-psychology 🔰 انجمن اسلامی تخصص‌های اجتماعی آلمان: گروه تحقیقاتی اسلام و روان‌شناسی https://iase-ev.de/islam-und-psychologie/ 🔰 انجمن بین المللی روان‌شناسان مسلمان، اندونزی https://iamphome.org/ 🔰مجمع یادگیری روان‌شناسی اسلامی، مالزی https://iplf.psikologi.ugm.ac.id/ipc/ 🔰مجمع دانشجویان بین‌المللی روان‌شناسی اسلامی، سوئد https://www.isip.foundation 🔰روان‌شناسی اسلامی اسرا: لیسانس روان‌شناسی اسلامی https://www.isra.org.au/grad-cert-in-islamic-psychology 🔰 آکادمی البلاغ: مشاوره و روان‌شناسی اسلامی https://www.albalaghacademy.org/course/islamic-psychology-and-counselling 🔰مدرسه روان‌شناسی اسلامی آکادمی ابن‌سینا https://avicenna-academy.com/ 🔰دانشگاه آزاد بین‌المللی: برنامه آموزشی روان‌شناسی اسلامی https://iou.edu.gm/streams/?area_of_interest=25 🔰 کالج امید : روان‌شناسی اسلامی و روش‌شناسی https://www.aspirecollege.co/home/course/psychology/38 🔰 بنیاد LIPC اسپرینگ: دیپلم گفتمان روان‌شناسی اسلامی و مشاوره https://spring-foundation.com/product/the-islamic-psychology-and-counselling-programme 🔰 المغرب: تأملات اسلامی در وجود آدمی https://www.almaghrib.online/insideout 🔰انجمن هندی دیدگاه اسلامی در روان‌شناسی 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان نسخه دوم،پاییز 1403.pdf
1.62M
🔔🔔🔔🔔 نسخه دوم "معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان" تقدیم می‌گردد. امید است این تلاش موجب آشنایی بیشتر جامعه علمی کشور به ویژه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و سایر رشته های مرتبط با "دانش روانشناسی اسلامی" گردد. این فایل در حال تکمیل است و هر شش ماه یکبار به روز رسانی و منتشر می‌گردد. از این رو اطلاعات جدید مرتبط با چیستی، چگونگی، چرایی، یافته‌ها، مراکز فعال و خدمات روانشناسی اسلامی را به آی دی زیر در ایتا ارسال نمایید تا در نسخه‌های بعدی افزوده شود. @houshyari_jafar با تشکر هوشیاری 🌺🌺🌺🌺
📜بسیار کوچکتر از آنند... 🔰 امری روانی-اعتقادی است که با بمب‌های سنگرشکن باند ترور از بین نخواهد رفت . 🔰 در جان و دل انسان‌های آزاده همواره طنین‌انداز و دشمن‌برانداز خواهد بود و این ندا هیچگاه خاموش نخواهد شد. 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع: " کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت" ⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه ⭕️ از ساعت 19 الي 20.30 در بستر مجازي اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره 🇵🇸 سه شنبه ۱۰ مهرماه دکتر هادي بهرامي احسان ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای دکتر حامد مصلحي پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت دکتر سیامک طهماسبی روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان دکتر زهرا افتخار اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن 🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه* دکتر رضا پورحسين تاب آوري جريان مقاومت دکتر سيد محسن اصغري نکاح تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت دکتر حميد رفيعي هنر روانشناسی آزادی‌بخش یا تخدیر در برابر ظلم؟ دکتر منصوره ابوالحسنی مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت 🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه* دکتر علي فتحي آشتياني رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه دکتر ياسر مدني بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی دکتر محمدعلي اسلامي تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی دکتر فهیمه فداکار روانشناسی برای استعمار دبير نشست ها: دکتر مهرنسا شهابی 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع: *" کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت"* ⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه ⭕️ از ساعت 19 الي 20.30 در بستر مجازي اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy لینک اپارات https://www.aparat.com/anjoman_irani_ravanshenasi_eslmi/live با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره 🇵🇸 *سه شنبه ۱۰ مهرماه* *دکتر هادي بهرامي احسان* ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای *دکتر حامد مصلحي* پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت *دکتر سیامک طهماسبی* روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان *دکتر زهرا افتخار* اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن 🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه* *دکتر رضا پورحسين* تاب آوري جريان مقاومت *دکتر سيد محسن اصغري نکاح* تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت *دکتر حميد رفيعي هنر* روانشناسی آزادی‌بخش یا تخدیر در برابر ظلم؟ *دکتر منصوره ابوالحسنی* مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت 🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه* *دکتر علي فتحي آشتياني* رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه *دکتر ياسر مدني* بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی *دکتر محمدعلي اسلامي* تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی *دکتر فهیمه فداکار* روانشناسی برای استعمار 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
-1054466303_-561378375.mp3
14.86M
🎙صوت نشست علمی 🔺: آسیب امروز جامعه روانشناسی 🔺: حرکت به سمت روانشناسی آزادی‌بخش اسلامی 🔰 از سلسله نشست‌های کنشگری روان‌شناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و مقاومت 11 مهرماه 1403 👤 سخنران: دکتر رفیعی هنر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔰ارائه شده در: انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/anjomanuranieslami1402 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️؟ این شاید یکی از اصلی‌ترین تفاوت نگاه فروید و دیدگاه اسلام به روان آدمی است! هر دو در پی کاوش‌اند امّا این کجا و آن کجا؟ این یکی در پی تحلیل و کاوش است تا به هر آنچه شر و بدی (پرخاشگری و امیال جنسی منع شده‌ی ذاتی او که در نوع تعامل والدین و محیط با او، تولید پریشانی کرده و اکنون از هشیاری او مخفی شده) دست یافته؛ شاید با فنونی بتواند فرد را وادار کند تا انگشت در حلق روان خود کرده؛ همه آنها را بالا آورده و حالش مقداری خوب شود؛ چون معتقد به تحقق و تلنبار همه اینها در لایه های پنهان روان آدمی بوده؛ روابط والد-فرزند را تولیدگر این پریشانی‌ها دانسته، نقش فرزند را کم‌رنگ؛ صرفا لذت‌خواه، و گریزان از تنش دانسته؛ و نقش والد و محیط را پررنگ، عموما آسیب‌زا، و تنش‌زا دیده است. در این اتمسفر ترسیم شده، همه در پی خواسته خویش‌اند؛ فرزند به نحوی و والد به نحوی دیگر؛ و محصول کنار آمدن یا نیامدن طرفین هم میشود تثبیت در یک دوره یا شکل‌گیری یک عقده که هر دوی آنها زمینه آسیب بعدی‌اند. راست می‌گوید فروید؛ در چنان فضا و فرهنگی که پدری می‌زیید که او هم همین پیچیده‌گی‌های روانی «دوره» و «عقده» را تجربه کرده؛ محصولی جز فرزندی در این عقده و در آن دوره نخواهد داشت! امّا وآن دیگری در پی دست‌یابی به عالی‌ترین ظرفیت‌ها جهت رشد و تعالی انسان است، چون معتقد است بنای خداوند؛ خلق موجود شریر (والد یا ولد) نبوده؛ و هر چند دنیای ناهشیار را با تبیین خود پذیرفته؛ امّا بر این باور است که والدِ ذاتا غیرشریر؛ سازنده ولد شریر نخواهد بود؛ و روابط والد-فرزندیِ مبتنی بر خیر و کرامت، سبب‌ساز ولد شر نخواهد شد؛ و هر چند گرایش به شر را پذیرفته و امکان قدرت گرفتن آن را انکار نکرده؛ امّا معتقد است فطرت الهیِ جاری در کل دوران کودکی تا بزرگسالی نخواهد گذاشت در دنیای روانی، گرایش‌های شر بر خیر غلبه کنند؛ مگر اینکه شیاطینی از نوع جن یا انس (همچون یک والد جهل‌ورز یا یک محیط جهل‌ورز) از کودکی گرایشهای نفسانی آدمی را فعال کرده؛ او را مدام در جریان جهل‌ورزی انداخته باشد. امّا قدرت عقل‌ورزی او توان مدیریت رفتارهای جاهلانه او را خواهد داشت. شاید به ظاهر شباهتی در عملکرد این دو رویکرد وجود داشته باشد؛ امّا مفاهیمی چون «خیر»، «شر»، «فطرت»، «نفس»، «جهل»، «عقل» و بالاتر «خداوند» اشاره‌گر به یک معنای بالاتر است؛ و آن تعالی است؛ او انسان را یک حیوان تکامل یافته نمی‌بیند؛ او، او را مخلوق خداوندی می‌داند که از خلقتش؛ حضورش در دنیا، انتخابهایش؛ و رفتنش هدفی متعالی در میان بوده؛ فرق است انسان را «زیستی» ببینیم یا «متألّه: خدایی‌پذیر»! در تمام شناخت‌ها؛ موضع‌گیری‌ها، و رفتارهایمان متفاوت عمل خواهیم کرد و تحویل‌دهنده محصولی متفاوت! آن یکی در پی «تحلیل»روان است از نوع مرضی؛ وان یکی در پی «تجلیل» روان است از نوع هرَسی (هرس کردن) او تحلیل می‌کند تا به لذت برسد؛ این تجلیل می‌کند تا به عزت برسد او تحلیل‌گر روان آسیب دیده است وان تجلیل‌گر نفس کرامت یافته است او غرایز را می یابد تا آرامشان کند؛ این نیازها را می یابد تا آماده حرکتشان کند. آن خروج ذلت به لذت است و این حرکت از ذلت به عزت! تلاش آن، خارج شدن از لئامت است؛ و هدف این سوق دادن به کرامت! او انسان را «زیستی» می‌خواهد و این انسان را «متألّه» می‌بیند این تحلیل می‌کند وان تجلیل؛ تا کدام را آخرین هدف حرکت خود قرار دهیم؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee