eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
122 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی کانال مهدویت از فاضل ارجمند استاد سلیمیان متخصص در موضوعات مهدوی و نویسنده آثار متعدد مانند فرهنگنامه 👇
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 🌹📚 معرفی کتاب: فرهنگنامه مهدويت (مناسب برای هديه نيمه شعبان)📚🎁 ✍🏻 نویسنده: خدامراد سليميان 🌹 🖥 مطالعه در سايت https://lib.eshia.ir/10262/1/2 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 https://eitaa.com/kh_salimian
سه مقاله درباره فطرس ملک 🌹و سلام علی الحسین(ع)🌹 ❇️ فُطرس نام آشنائی است که هر سال در روز میلاد مسرور امام حسین(ع) به خاطره‌ها باز می‌گردد. فرشته‌‌ای که بخاطر خطایی مورد عتاب خداوند قرار گرفت و با ولادت نوه پیامبر مورد عفو قرار گرفت. 📃 روایت فطرس ملک در منابع معتبر وجود دارد اما نقدهائی به آن وارد شده که عمده آنها تعارض با قرآن است و به عصمت فرشتگان از خطا و گناه بر می‌گردد (لا یعْصُونَ الله مَا أَمَرَ‌هُمْ وَ یفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُ‌ونَ). 📌 نقدی از آیت‌الله جوادی و استادش علامه و نقلی از شهید مطهری را ببینید در ویکی شیعه. ↩️ از سوی دیگر مقاله‌ای که در متن شماره 24 مستبین آمده به دفاع از این روایت برخاسته و آن را غیرمعارض با قرآن توجیه می‌کند. متن شماره 25 با رویکرد دیگری، اعتبار روایت را به دلیل نقل آن از سوی بزرگان حدیث می‌داند. مقاله‌ای که در متن شماره 26 مستبین آمده اما اشکالات را وارد می‌داند. ✅ چه اینکه فطرس خطا کرده باشد و به حسین(ع) پناه برده و او را شفاعت کرده باشد و چه اینکه اصلاً روایات آن قابل اعتماد نباشد، در هر صورت، سبط النبی سیدالشهداء در بارگاه الهی به اندازه‌ای مقام دارد که از خدا بخواهیم او را شفیع ما قرار دهد: اللهم ارزقنا شفاعة الحسین یوم الورود. 🤲 (ع) را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 33 مقاتل الطالبیین از کتاب‌های معتبر تاریخ و مقتل است که کشته شدگان از خاندان ابی‌طالب (طالبیین) یعنی فرزندان علی(ع) و جعفر و عقیل را شرح داده است. بنابراین زندگی‌نامه و شهادت چند تن از ائمه شیعه و دیگر علویان در آن به تفصیل آمده و یکی از منابع پرمراجعه و عالمانه است. ✍️ نویسنده آن ابوالفرج اصفهانی (درگذشته ۳۵۶) گرچه زیدی مذهب و اصالتاً اموی است و این دو بلکه سه را با هم جمع کرده است (ایرانی، زیدی، اموی)؛ اما مطالب ارزشمندی درباره نسل امیرمؤمنان و دو برادرش جمع‌آوری و ارائه می‌کند. ✅ درباره حضرت ابوالفضل العباس(ع) مطالبی قابل توجه و بیش از دیگران عرضه کرده و از آنجا که روایات ابومخنف را هم دارد، کتابش اعتبار بیشتری یافته است. 🐎 می‌نویسد: عباس بن علی مردی خوش چهر‌ه و زیبا بود. بر اسب‌های خوش هیکل می‌نشست و پاهایش روی زمین کشیده می‌شد، او را ماه بنی‌هاشم می‌گفتند. آنگاه می‌نویسد: کمیت بن زید شاعر معروف درباره او چنین گفته است: و ابوالفضل انّ ذِکرهم حُلوٌ شفاء النفوس من اسقام ↩️ ابوالفضل از کسانی است که نام شیرین آنان، شفای جان‌ها از درد و بیماری است. از کتاب مقاتل، دو برگردان به پارسی موجود است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🚶🚶‍♂️حق تقدم با عابر پیاده 4️⃣ در اخلاق اجتماعی امام (ع) چنین نوشته‌اند که وقتی بر مرکب سوار بود و از کوچه‌های مدینه می‌گذشت هیچ‌گاه دیگران را کنار نمی‌زد و از کسی نمی‌خواست که کنار برود و راه را باز کنند. ⛔️ می‌فرمود: معابر، عمومی است و من حق ندارم کسی را از مسیر مشترک کنار بزنم. 🗒 این گزارش در کتاب تاریخ دمشق ابن عساکر (درگذشته 571) به سندی که به امام رضا می‌رسد و او از پدرش موسی بن جعفر از جدش امام صادق علیهم السلام نقل شده است. 🔍 برداشت‌های بسیاری می‌توان از این روایت داشت... مانند اینکه اگر امام چهارم امروز با ما زندگی می‌کرد و راکب خودرویی بخصوص تک‌سرنشین بود، در کوچه و خیابان و مسیرهای محدود که رهگذران عبور می‌کنند چه رفتاری داشت؟ را همراهی و درباره آن اظهار نظر کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
سوء استفاده از نشانه‌های مهدی ↪️ پیش‌تر درباره دو نشانه ظهور: پرچم‌های سیاه و خراسانی و ارتباط آن‌ها با نهصت بنی‌عباس و مقدمه‌چینی برای حکومتشان، اشاره‌ای شد. ❇️ چه اینکه در آستانه سقوط پادشاهی بنی اميه، فرزندان علی بن عبداللّه‏ بن عباس و دعوتگران آنان برای همراه كردن مردم با خود كاملاً از عنوان مهدی و علائم ظهور او بهره برداری كرده و مبارزه او با ظلم و ايجاد عدالت را بر خود تطبيق كرده و احاديثی نيز به نفع خود ساختند. ⛔️ دیگر علائم ظهور هم می‌تواند چنین تفسیر تاریخی را به همراه داشته باشد و نباید اصرار داشت همه این روایات قرار است در آخرالزمان محقق شود. 🔍 حتی به فرض آنکه صدور این روایات از معصوم ثابت شود باید شرایط بیان آن‌ها و مخاطب و دیگر ویژگی‌های صدور را بررسی کرد. 🔖 مثلاً درباره شعیب بن صالح باید به نکاتی توجه داشت: 1️⃣ روایات آن در منابع معتبر نیامده است؛ 2️⃣ شعیب بن صالح از قبیله بنی‌تمیم است و نباید از انگیزه‌های جعل مانند قبیله‌گرایی صدر اسلام و دوران تدوین حدیث غافل بود. 3️⃣ تطبیق این نام‌ها بر افراد، دلیلی جز سوء استفاده برخی و خوش‌باوری برخی دیگر ندارد. ⏹ مؤمنین موظف شده‌اند به اعمال فردی و اجتماعی خود در دوران غیبت همانند دوران حضور توجه کنند و در معارف صحیح بزرگان دین؛ دستوری برای توجه به این نشانه‌ها دیده نمی‌شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
علی بن الحسین الشهید 🚩 آنچه به بهانه یادمان ولادت علی فرزند برومند امام حسین(ع) و شهید کربلا می‌توان گفت؛ تبار اوست که نوعی پیوند با خاندان ابوسفیان را نشان می‌دهد و امان دادن به وی در روز عاشورا به همین جهت بود که فامیل آن‌ها می‌شد. 📌 مادرش لیلا نوه عروة بن مسعود ثقفی از شهدای صدر اسلام است. 🗡 عروه فرستاده رسول‌خدا برای دعوت هم‌قبیله‌هایش ثقیف به اسلام بود ولی او را به شهادت رساندند. 📃 مادر بزرگ علی (مادرِ لیلی)، میمونه دختر ابوسفیان است و از این رو معاویه زمانی از علی بن الحسین تجلیل کرد و او را شایسته‌ترین فرد برای خلافت دانست! ✅ اینگونه نسبت‌های فامیلی در صدر اسلام معمول است اما سبب دست کشیدن از هدف اصلی و مانع فداکاری در راه اعتقاد نمی‌شد. ↩️ همانگونه که وقتی برای علی بن الحسین امان آوردند، حق و هدایت را تسلیم نسبت‌های دودمانی خود نکرد. وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ [استشهد] وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
معرفی آثار 34 تاریخ اسلام نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ویرایش دوم 📘این کتاب به همت و قلم جمع ده نفره محققان گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به سفارش مرکز تدوین متون حوزه تهیه و تألیف شده و به زندگی چهارده معصوم می‌پردازد. 🖌 نویسندگان که از استادان برجسته رشته تاریخ و متخصص در تاریخ اهل‌بیت(ع) هستند؛ اثری روشمند و عالمانه تولید کرده‌اند. 3️⃣ کتاب در سه جلد تنظیم شده است: جلد 1 سیره رسول‌خدا جلد 2 سیره و زندگانی ائمه از امیرالمؤمنین تا امام صادق(ع) جلد 3 سیره و زندگانی ائمه تا حضرت مهدی(ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔹️ از چارمردان تا جمکران ✅ سال‌های آغازین دهه‌ی شصت که من تازه وارد حوزه علمیه‌ی قم شده بودم، نیمه‌ی ماه شعبان حال و هوای دیگری داشت. از چند روز قبل، نوجوانان محله هر کس را که گیر می‌آوردند از او می‌خواستند «به جشن نیمه شعبان کمک کند». آن سال‌ها، بی‌آن‌که تلویزیون این همه هیاهو برپا کند، نیمه‌ی شعبان که می‌شد یک احساس عمیق و طبیعیِ صرفا مذهبی از شادی عمومی زیر پوست شهر می‌دوید. در نهایت همه‌ی این شادی در «چارمردان» یک‌جا می‌شد. خیابان به گونه‌ای خودجوش چراغانی می‌شد و هر کس هر هنری داشت آن‌جا به نمایش می‌گذاشت. شب نیمه شعبان که می‌رسید خیابان پر می‌شد از عابرانی که برای تماشای نورافشانی و هنرنمایی مغازه‌داران و ساکنان این خیابان آمده بودند. آن سال‌ها خبری از حضور میلیونی مردم در مسجد جمکران نبود. در واقع، این مسجد چندان شناخته شده نبود که نیمه شعبان مردم از آن سرِ ایران به سوی‌اش گسیل شوند. دی‌شب وقتی از تهران بر می‌گشتم، اتوبان تهران تا قم چنان شلوغ و از مسافران جمکران پُر بود که به سختی می‌شد رانندگی کرد. گردِ هم آمدن این جمعیّت زیاد و نمایش شورمندی و شیدایی احتمالا می‌تواند باورهای دین‌داران را مستحکم‌تر کند و بر انسجام اجتماعی آنان بیافزاید و البته می‌تواند مرزهای آنان را با دیگر گروه‌های مذهبی افزایش دهد. با این حال، طبیعی است که برای یک جامعه‌شناس این پرسش پیش بیاید که آیا این پدیده به رشد و تقویت اخلاقیات مشارکت‌کنندگان نیز کمک می‌کند؟ آیا می‌توان انتظار داشت که همانطور که آئین‌های ساده و دوست‌داشتنی چارمردان به گردهم‌آیی شورمندانه‌ی جمکران تبدیل شده است، نوع‌دوستی، امید، خیرخواهی، اعتماد، راستگویی، دل‌نگرانی برای نیازمندان، و صلح‌جویی و مدارا نیز در میان مردم، دست‌کم کسانی که در این آئین‌ها شرکت می‌کنند چشم‌گیرتر شده است؟ احتمالا همه‌ی کسانی که در برگزاری این گردهم‌آیی پرشور نقشی دارند پاسخ‌شان به این پرسش «آری» خواهد بود؛ البته اگر از سؤال من تُرش نکنند و خُرده نگیرند. رابرت گیل، وقتی این پرسش را در جهان مسیحیت پرس‌وجو کرد، در نهایت نتیجه گرفت "میان شرکت در مناسک کلیسایی و بهتر شدن روحیه‌ی اخلاقی کلیساروندگان رابطه‌ی معناداری نیست، و چنین نیست که رفتار آنان از غیر خودشان اخلاقی‌تر باشد." او در توضیح این وضعیّت می‌گوید "کسانی که در مناسک مذهبی شرکت می‌کنند، بیش از آن‌که یاد بگیرند که چگونه می‌توانند در فرآیند رستگاری خود مشارکت کنند، یاد می‌گیرند که به چه خدای بزرگ و منجی صاحب‌کرامتی ایمان دارند." مهراب صادق‌نیا ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
😊 عجایب روزگار 📕 کتاب التذكرة الحمدونيه اثر محمد بن حسن مشهور به ابن‌حَمدون‏ از منابع فرهنگ و ادب سده ششم است. 📚 این کتاب در ۱۰ جلد منتشر شده و در نرم‌افزارهای تاریخی و ادبی هم موجود است. 📃 در بخشی از این کتاب داستانی آمده که به مزاح شبیه‌تر است و در جای دیگری هم یافت نشد. ❌ بدون اظهار نظر درباره صحت و سقم این داستان، نقل آن به منظور رفع خستگی ایام پایان سال، خالی از لطف نیست. 🕌 یکی از سادات علوی در شهری از مناطق شیعه‌نشین خراسان میهمان شد و مردم آنجا با احترام از او استقبال و پذیرایی کردند. چون شب رسید کسی پنهانی نزد او آمد و به او خبر داد که میزبانان قصد کشتن او دارند! آنها می‌گویند هر محلی، زیارتگاهی از خاندان پیامبر دارد. این علوی را بکشیم و بارگاهی بنا کنیم!! 😳 🌙 چون سید این را شنید وسایل خود را جمع کرد و شبانه از آنجا گریخت. 😄 📌 التذكرة الحمدونية، ج‏۳، ص۲۹۲. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
تبریک نوروز و رمضان 📖 و آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبين‏ (۱۱۷ صافات) 🕐 فرارسیدن سال ۱۴۰۲ خورشیدی و بهار طبیعت را به همراهان گرامی کانال مُستبین تبریک می‌گویم و هم‌زمانی نوروز با ماه پربرکت رمضان را به فال نیک گرفته؛ بهترین‌ها را همراه با توفیق عمل صالح و رحمت و بخشش الهی برای همگان آرزو می‌کنم و ملتمس دعایتان هستم. 🤲 امید است به بهانه هم‌زمانی این ماه با شهادت امیرمؤمنان علی(ع) بتوانیم صفحاتی از تاریخ و زندگانی آن‌حضرت را مرور کنیم. ❤️ لطفاً در معرفی مشارکت کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
غدیر در نوروز 🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(ع) در ۱۸ ذی‌الحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد. 📃 در روایت مشهور مُعلّی بن خُنیس منسوب به امام صادق(ع) که ابن‌فهد حلّی (درگذشته قرن نهم) در کتاب فقهی‌اش ذکر کرده، نوروز مطابق غدیر دانسته شده است. 🖥 در عصر حاضر هم محاسباتی در این باره انجام شده و برخی غدیر را مطابق نوروز و اول فروردین می‌دانند. برای نمونه ر.ک‌: متن شماره ۲۷ مستبین. 🗞 در نامه‌ای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است اینگونه آمده که: 📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سه‌شنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است... 🔎 این بررسی و پاسخ به درخواست کانون خورشید (مرکز ترویج معارف غدیر و صحیفه سجادیه) انجام شده و تصویر آن در سایت این مرکز قابل دسترسی است: متن شماره ۲۸ مستبین. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin