بیمار کربلا
ابوالحسن / ابومحمد علی بن الحسین زینالعابدین ذوالثفنات علیهالسلام به نظر گروهی از عالمان مانند شیخ صدوق و مفید و قاضی نعمان، علی اکبر است.
📆 در کربلا 23 سال داشت و سی و چند سال پس از حادثه غمبار عاشورا زندگی کرد. در این مدت گزارشی از بیماری ممتد آن حضرت در دست نیست و تنها روز عاشورا و یکی دو روز پس از آن در کوفه درگیر تب سختی شد و دست تقدیر او را از حضور در کنار پدر بازداشت. هر چند یک خبر دو کلمهای زیدیان از نبرد او در عاشورا هست که مقبول نیفتاده است.
🖊 بحمدالله با تلاشهای محققانی چون مرحوم دکتر شهیدی در کتاب زندگانی علی بن الحسین این تصوّر که امام چهارم در طول زندگی بیمار بوده، رخت بر بست.
📌 بنا به روایت مورخان، بیماری امام از شب عاشورا شروع شد که خود فرمود عمهام در خیمه از من پرستاری میکرد. عصر عاشورا هم که به خیام حمله کردند و خواستند او را بکشند هنوز در بستر بود، لذا گفتند رهایش کنید. در مجلس ابنزیاد و به نقلی هم مجلس یزید قصد جان او شد که زینب علیهاسلام خود را سپر او کرد.
🤲 خدا را به حقّ سجدهها و دعاهای او میخوانیم که این بلیه فراگیر را از بشریت رفع فرماید.
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بستگان بعد از یاران
⚔ شیوه رسولخدا و امیرمؤمنان در جنگها این بود که بستگان و خانواده خود را پیش میفرستادند. در جنگ بدر ابتدا حمزه (عمو) و علی علیهالسلام (پسر عمو) و عُبیدة بن حارث بن عبدالمطلب (پسر عمو) به جنگ تن به تن رفتند و عبیده به شهادت رسید.
امیرمؤمنان علی(ع) در همه نبردهای عصر پیامبر نفر نخست بود و حسَنَین و برادرشان محمد بن حنفیه در زمان پدر همیشه در صف نخست بودند.
حضور جعفر بن ابیطالب دیگر پسر عموی رسولالله در نبرد موته و نمونههای دیگر، فراوان است.
↩️ اما در کربلا این اتفاق نیفتاد و بنیهاشم (فرزندان امیرمؤمنان و عقیل و نوههای آن دو و دیگر بستگان سیدالشهداء) پس از بقیه یاران به میدان دفاع رفتند و شهید شدند.
✅ علت آن بود که یاران امام حسین(ع) اجازه ندادند تا زنده هستند کسی از بنوهاشم و خانواده امام به میدان رود.
#گزیده_مطالب
#شهیدان_کربلا
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
الشام ـ الشام ـ الشام
📗 کتاب «عنوان الکلام» مجموعه سخنرانیهای فقیه ملا محمد باقر فشارکی اصفهانی (درگذشته 1275 شمسی) است. کتاب مشتمل بر شرح دعاهای ماه رمضان است که وی هر روز به یکی از آنها پرداخته و در پایان ذکر مصیبتی داشته است، اما منبع و سندی برای آنها بیان نمیکند.
❌ عنوان الکلام یکی از کتب تحریفی اما مورد علاقه و محل مراجعه شمرده شده است. رجوع کنید به متن شماره 8 مستبین: مقاله منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا.
⚠️ نمونههای آن:
- از امام سجاد(ع) پرسیدند در کجا به شما بیشتر سخت گذشت؟ سه بار فرمود: شام.
- مادر علی اصغر در شب یازدهم احساس کرد شیر دارد و ناله سر داد که ای نور دیده کجایی؟
- قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را بر نیزه کردند.
- دختری با لباس آتشگرفته سمت قتلگاه میدوید ملعونی به او گفت کجا؟ گفت میروم به عمویم عباس شکایت کنم.
✅ با وجود عظمت و جایگاه بلند فقیهان و عالمان شیعه، متأسفانه هر کدام بدون تخصص و شناخت منابع، به تدوین مقتل و نگارش تاریخ دست زدهاند کتب آنان مشحون از این تحریفات شده است.
⛔️ #تذکرة_الشهدا اثر فقیه ملاحبیب الله شریف کاشانی، #اکسیر_العبادات اثر فقیه دربندی، #محرق_القلوب ملامهدی نراقی، معالی السبطین حائری مازندرانی، مقتل عبدالرزاق #مقرم و #منتخب فخرالدین طریحی؛ رحمةالله علیهم اجمعین.
#نقد_کژیها
#آثار_عاشورائی
#ذکر_مصائب
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/154
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🚩 سبط النبی
📆 از دوستان پژوهشگر و دغدغهمند که برای ردّ یا اثبات یک نظریه در خصوص تاریخ ولادت یا شهادت در هفتم ماه صفر تلاش میکنند، میپرسیم کدام یک از تاریخ وفیات یا ولادتها قطعی است که در باره این مورد تکاپو و بحث میکنید؟ بله درباره شهادت امام حسین(ع) در دهم محرم اتفاق نظر وجود دارد. تقویم مناسکی شیعه که بیشتر آن اعتباری است، بنا را بر بزرگداشت امام حسن(ع) در هفتم صفر گذاشته است. روایت مهم نیست.
🏴 پیکر مطهر سبط پیامبر را برای تجدید عهد و بنا به قولی برای دفن به کنار قبر جدّش بردند. محمد بن سعد (م 230) در قول نادری میگوید حتی امام حسین(ع) دستور کندن قبری در آنجا داد. بنیامیه مانع شدند و سلاح برگرفتند. بنیهاشم هم مسلح آمدند و نزاع بالا گرفت. ابنسعد تیراندازی را هم گزارش کرده است.
✍️ ابنشهرآشوب (م 588) که نقلهای مناقبی و مناسکی او شهرت دارد، میگوید جنازه تیرباران شد و هفتاد تیر از آن جدا کردند!
#تاریخ_ائمه
#ذکر_مصائب
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آسیبهای روش عزاداری و آفات رویکرد صوفیانه در سینهزنیها؛
در بیان ذاکر اهلبیت(ع) مرحوم حاج حسن جمالی که هفتمین روز درگذشت اوست.
نثار روحش فاتحه و صلوات
#نقد_کژیها
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
ابوالشعثاء
🚩 ابوشَعْثاء یزید بن زیاد كِندى از شهدای کربلاست. وقتی فرستاده ابنزیاد دستور محاصره امام را برای حُرّ آورد (یعنی روز دوم محرم)، با فرستاده که از قبیله کِنده و آشنایِ او بود سخن گفت و او را از مخالفت با پیشوای حق بر حذر داشت.
📌 از طرفی ابوشعثاء را از لشكریان مخالف میدانند که به امام پیوست. رجز او هم نشان میدهد که از جای دیگری آمده است:
يا ربّ اِنّى للحسينِ ناصرٌ
و لابنِ سعدٍ تارکٌ و هاجرٌ
پرودگارا من یار حسین(ع) هستم و ابنسعد را رها کرده و از سوی او هجرت نمودم.
⚔️ او در روز عاشورا مبارزه سختی کرد که درباره دیگر شهدا کمتر ثبت شده است. گویا به دلیل آنکه از کوفه و از لشکر مخالف آمده بود، امکانات کافی با خود آورده بود. دشمن را با تیرهای بسیاری نشانه گرفت که پنج تیر او به هدف خورد و افرادی را از پای درآورد.
🤲 امام پیوسته او را دعا میکرد و میفرمود: بارالها! تیراندازیاش را استوار گردان (به هدف زن) و پاداشش را بهشت قرار ده. سرانجام به او هجوم بردند و او را شهادت رساندند.
☑️ ابوشعثاء جزو نخستین شهدای کربلاست.
#گزیده_مطالب
#شهیدان_کربلا
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📣 رفع ابهام:
لازم به یادآوری است شخص دیگری در قرن نخست با کنیه ابوشعثاء شهرت دارد که نامش جابر بن زید یحمدی است و فرقه اباضیه او را نخستین امام خود میدانند.
وی از محدثان و تابعان شمرده میشود و حدود سی یا چهل سال پس از واقعه کربلا درگذشت.
از استاد ابراهیم قاسمی بخاطر این یادآوری تشکر میکنم.
🤲 اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءِ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ التَّوَكُّلِ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فُرِضَتْ طَاعَتُهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب [برحمتک یا ارحم الراحمین].
🤲
قصص الانبیاء اثر قطب راوندی درگذشته 573
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلیل از شهیدان و ایثارگران
✅ از زبان آیتالله جوادی
🇮🇷 به بهانه هفته دفاع مقدس
معرفی کانال علمی بزم قدسیان (در تلگرام) https://t.me/bazmeghodsian
با مطلبی درباره اربعین 👇
🔸حکایت پرابهام اربعین
🔹1. حکایت بازگشت خاندان امام حسین (ع) از شام به کربلا در روز اربعین در هیچ یک از کتب معتبر تاریخی کهن نیامده است.
🔸2. ابوریحان بیرونی - در قرن پنجم - در «الآثار الباقیة» نوشته: در 20 صفر سر حسین (ع) به بدنش ملحق شد و در این روز 40 نفر از اهل بیت پس از بازگشت از شام قبر امام را زیارت کردند.
🔹3. مستوفی هروی مترجم کتاب «الفتوح» - در قرن ششم - نوشته: امام سجاد (ع) در 20 صفر سر مقدّس پدرش را به کربلا برگرداند. (در حالی که در متن «الفتوح» که خود از منابع داستانی کربلاست این مطلب وجود ندارد).
🔸4. سید ابن طاوس و ابن نما حلّی - از عالمان قرن هفتم - برای اولین بار آمدن جابر بن عبدالله انصاری - و جماعتی از بنی هاشم! - به کربلا در روز اربعین، و تلاقی آنان با کاروان اسرای شام را بدون ذکر منبع در «لهوف» و «مثیر الاحزان» نقل کرده اند.
🔹5. این مطلب در مقتل جعلی منسوب به ابومحنف نیز آمده است.
🔸6. اما نه «لهوف» و نه «مثیرالاحزان» هیچ یک کتاب تاریخ نیستند، و بر اساس منابع داستانی بخصوص «فتوح» ابن اعثم و «مقتل» خوارزمی و منابعی ناشناس تدوین شده اند.
🔹7. مطلب مهمی که مورد غفلت اغلب محققان قرار گرفته این است که ابن طاوس و ابن نما فقط ورود اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر را نقل کرده اند، اما مطلقا اشاره ای به این که این ملاقات در روز اربعین بوده نکرده اند.
🔸8. و مهم تر این که ابن طاوس در کتاب «اقبال» به صراحت گفته: هرچند ممکن است اهل بیت هنگام بازگشت از شام از کربلا گذشته باشند، اما قطعاً رسیدنشان به کربلا در روز بیستم صفر نبوده است.
🔹9. چنانچه ملاحظه می شود ابن طاوس اصل آمدن اهل بیت را به کربلا در «لهوف» و «اقبال» نفی نکرده، اما سخنان او در اقبال قرینه روشنی است بر اینکه وی در «لهوف» نیز حکم به ورود اهل بیت در اربعین (چنانکه به او نسبت می دهند) نکرده است؛ چرا که اگر وی چنان دیدگاهی داشت در «اقبال» که آن را سالها بعد از «لهوف» نوشته بیان می کرد که من از گفته خود در «لهوف» برگشته و نظر نهایی من این است که اکنون می گویم.
🔸10. علامه مجلسی در «بحار الانوار» از منکران ورود اهل بیت به کربلا در روز اربعین بوده و آن را جدّاً بعید دانسته است.
🔹11. محدّث نوری در «لؤلؤ و مرجان»، حاج شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال»، علامه شهرانی در «ترجمه نفس المهموم»، دکتر محمد ابراهیم آیتی در «بررسی تاریخ عاشورا» و دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س) »نیز از منکران این حادثه اند.
🔸12. شیخ مفید و شیخ طوسی نوشته اند: روز 20 صفر اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه باز گشتند و در این روز جابر بن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا رفت.
🔹13. شایان توجه است که تعبیر شیخ طوسی بازگشت اهل بیت از شام به طرف مدینه است نه رسیدن آنها به مدینه.
🔸14. در دوره های اخیر تلاش هایی برای اثبات وقوع این رخداد انجام شده از جمله کتاب پربرگ آیة الله شهید قاضی طباطبائی به نام «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)» که به تفصیل در این باره بحث کرده و ادله محدث نوری را پاسخ گفته است.
🔹15. اما وقتی اصل گزارش در کتب معتبر تاریخی نیامده همه آن استدلال ها بی معنی است، و استناد به کلام شیخ بهائی و ابوریحان بیرونی خارج از عرف تحقیق تاریخی است. استناد به کلام ابن طاوس هم بر اساس غفلت است چرا که او در «لهوف» نامی از اربعین نیاورده و در اقبال» هم رسیدن اهل بیت در اربعین را بعید شمرده است.
🔸16. پس حتی طبق نظر سید ابن طاوس هم رسیدن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر در روز اربعین نبوده؛ و شیخ مفید و شیخ طوسی هم که نوشته اند جابر در اربعین به کربلا رفته ملاقات اهل بیت با او را قبول ندارند و برداشت صحیح از کلام آنان این است که اهل بیت در روز اربعین از شام به طرف مدینه حرکت کردند نه این که به مدینه رسیدند.
🔹17. محقق برجسته تاریخ اسلام دکتر محمد ابراهیم آیتی گوید: اگر مدرکی قابل اعتماد و استناد می داشتیم که اهل بیت در چهلم شهادت امام به کربلا آمده اند می گفتیم که این امر در موقع رفتن به شام بوده است نه در موقع برگشتن از شام.
🔸18. علامه شعرانی نیز این زیارت را به ظنّ غالب هنگام رفتن اهل بیت به شام دانسته است.
🔹19. اما چنانچه گفته شد اصلا دلیلی بر این که زیارت در روز اربعین بوده وجود ندارد که زمان آن را موقع رفتن به شام بدانیم.
🔸20. ادلّه ای که آیة الله شهید قاضی در کتاب پربرگ خود ذکر نموده نهایتا امکان بازگشت در 40 روز را اثبات می کند، اما هیچ دلیلی بر وقوع این امر وجود نداشته، و سخن شیخ بهائی و ابوریحان بیرونی نمی تواند مبنای تاریخ قرار بگیرد. ابن طاوس هم - که مرحوم قاضی به اشتباه او را قائل به این نظر می داند - در لهوف نامی از اربعین نبرده و در اقبال آن را بعید شمرده است.
https://t.me/bazmeghodsian
📚 معرفی آثار عاشورایی 20
📌 شهید آیتالله #قاضی_طباطبائی در کتاب اول اربعین سیدالشهداء به نقد اشکالات مرحوم محدث نوری در لؤلؤ و مرجان پرداخته و در صدد اثبات بازگشت اسیران در این روز است.
↩️ فارغ از اینکه این کتاب توانسته چنین مطلبی را اثبات یا فقط امکان آن را بررسی کند؛ مطالب ارزشمند بسیاری در آن وجود دارد که به مناسبت بحث اصلی بیان شده و در زمان تألیف آن (نیم قرن پیش) کمتر کسی بدان توجه داشته است.
✍️ مباحثی درباره خواندن و نوشتن پیامبر، مبدأ تاریخ هجری، تیر از پای کشیدن، خبر هرثمه در عیون الاخبار، کتابشناسیها و انتقاد از برخی کتب ضعیف مانند معالی السبطین، فتوای #شریح، اطفال شهید کربلا، اشتباه عروسی قاسم با حسن مثنی، اتحاد امکلثوم و زینب، مدفن و تصویر سر مقدس و بسیاری از مطالب و تحلیلهای دیگر.
🎧 این 38 دقیقه صوت، توضیح میدهد که اگر #اربعین هم در کتاب مرحوم قاضی اثبات نشود؛ چه مطالب ارزشمند دیگری در آن وجود دارد.
#آثار_عاشورائی
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO