eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
211 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
چه کسی قدرتمند است؟
چقدر باید پررو باشند که دست برنمی‌دارند از تکرار مکرراتی که به خاطرش مملکت را به این روز انداختند؟!! اولا چگونه است که طرف مقابل با قطعنامه شورای امنیت و مکانیزم ماشه تضمین از ما گرفته که برجام را اجرا کنیم و شما نمی‌توانید از آنها تضمین بگیرید؟! ثانیا اگر قرار داد بدون تضمین و تعهد بناست نوشته شود چه فرقی بین من و توست؟ من هم بلدم بروم قرار داد بی تضمین امضا کنم... چرا به تو بگویند امیرکبیر؟ چه هنری داری؟ ۱۰۰ سکه بهار آزادی و نشان شجاعت را چرا به تو بدهند که رفته‌ای قرارداد بی تضمین امضا کردی؟ رفته‌ای مملکت را داده‌ای به چند گرگ بی‌شرف و بعد می‌گویی تضمین نمی‌توان گرفت؟! دقیقا بگو بود و نبودت چه فرقی می‌کند وقتی نمی‌توانی در یک مذاکره مقصود را حاصل کنی؟!! جز خسارت محض...
◽️ خواهش می‌کنم خود را به روز کنید! آقایان خطبای محترم! باور بفرمایید دوره و زمانه تغییر کرده، نمی‌خواهید استدلال‌ها را بروز کنید؟! قصد ندارید ادبیات‌ تعبدی و دستوری را کنار بگذارید و تحلیلی‌تر و توصیفی‌تر سخن بگویید؟!! دعوت به حق سه عنصر دارد: ۱. بیان استدلال‌های مستحکم (ادع الی سبیل ربک بالحکمه) ۲. ذکر فوائد و حکمت‌ها و توصیف خوبی‌ها کار خوب مثلا حجاب (الموعظه الحسنه) ۳. نقد ادله رقیب ( جادلهم بالتی هی احسن) خطبه‌ها بعضا از هر سه خالی شده و جای را به حرفهای شعاری و حتی در برخی موارد تهدیدگونه داده است. ای کاش سبک و سیاق شهید مطهری و رهبر انقلاب الگوی سخنوری قرار داده شود.
◽️ منطق مخالفین گشت ارشاد ۱. گشت ارشاد مخالف کرامت انسانی است، باید با فرهنگ سازی حجاب را نهادینه کرد. نقد: اولا می‌توانید عین همین سخن را درباره سایر ناهنجاری‌ها و منکرات بگویید؟ مثلا پلیس مانع دزد و قتل و ... نشود چون خلاف کرامت انسانی است. ثانیا بخشی از فرهنگ سازی با اجبار است و بخشی دیگر با تعلیم.. مثل بستن کمربند. ۲. مقایسه قتل و دزدی با بدحجابی خیلی نادرست است سطح این ناهنجاری‌ها یکسان نیست. نقد: اولا معلوم نیست سطح اینها نابرابر باشد و ما به علت اصلی احکام شرعی دسترسی نداریم. ثانیا بر فرض که چنین باشد صحبت در منطقی بودن اجبار در اجرای قانون شرع است، می‌گوییم برای اجرای قانون وجود ضامن اجرا لازم است. آن مثالها برای تفهیم مطلب است. ۳. به جای گشت ارشاد برای حجاب جلوی دزدی‌ها را بگیرید! نقد: اولا منطق "به جای" منطق سستی است، مگر هم زمان نمی‌شود هر دوی اینها را انجام داد؟ ثانیا پیچیدگی برخورد با منکرات در یک سطح نیست، مسائل مالی حساسیت فراوانی دارد، اول انقلاب به دلیل شور و هیجان انقلاب اموال زیادی از طاغوتی‌ها مصادره شد که برخی واقعا به حق نبود. عجله و شور و هیجان‌ها می‌خوابد و بعد روسیاهی‌اش می‌ماند به کسانی که آتش‌شان تند است. ۴. حجاب دیگر بین مردم معنا ندارد، بیخود آن را تحمیل می‌کنید. نقد: اولا نظرسنجی‌های دقیق و معتبری هست که کاملا خلاف این مساله است که البته به دلایل مختلف منتشر نمی‌شود ولی حتما مورد ملاحظه حاکمیت هست. ثانیا این حرفها از همان نگرش‌های صفر و صدی است که فکر می‌کنند یا باید خانم‌ها چادر مشکی و روبنده یا پوشیه بزنند یا بالکل اعتقادی به حجاب ندارند. تقریبا همه بانوان می‌دانند که حجاب مانع مزاحمت‌ها و بی ارزش شدن‌شان است هر چند در حدود آن اتفاق نظر نباشد. در آخر این جمله طنز ولی واقعی: ناموس‌شان را فردا از دهان‌گرگ‌ها باید جمع کنند آنها که امروز با گشت ارشاد مخالفت می‌کنند😄
از ابتدای تاسیس این کانال هدفم توضیح این مباحث بوده که متاسفانه تا کنون فرصت نشده است
◽️ کوتاهی در کمک کردن قَالَ  اِبْنُ عَبَّاسٍ قَالَ  اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  إِنَّمَا رَفَعَ اَللَّهُ اَلْقَطْرَ عَنْ  بَنِي إِسْرَائِيلَ بِسُوءِ رَأْيِهِمْ فِي أَنْبِيَائِهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ يَرْفَعُ اَلْقَطْرَ عَنْ  هَذِهِ اَلْأُمَّةِ بِبُغْضِهِمْ  عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .  وَ فِي رِوَايَةٍ: فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ يَا  رَسُولَ اَللَّهِ وَ هَلْ يُبْغِضُ  عَلِيّاً أَحَدٌ قَالَ نَعَمْ اَلْقُعُودُ عَنْ نُصْرَتِهِ بُغْضٌ . (المناقب لابن شهرآشوب،ج۳، ص ۲۱۵) ابن عباس از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل کرده: خداوند باران را از بنی اسرائیل گرفت به سبب اختلاف‌شان درباره انبیاء و نگاه نادرستی که به ایشان داشتند و از این امت باران را منع می‌کند به دلیل بغض علی بن ابی طالب علیه السلام. شخصی پرسید: آیا ممکن است کسی علی را مبغوض دارد؟ فرمود بله، هر کس علی بن ابی طالب علیه السلام را کمک نکند بغض او را دارد. (بی‌تفاوتی نسبت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بغض اوست)
تـویی آن نقطه‌ی بـالای فاء     کـه در وقـت تنـزّل تحت بـسم الله را بایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️ بیم‌ها و امیدهای "مهمانی ۱۰ کیلومتری" ۱. «فرهنگ سازی» سه مدخل عمده دارد: «آموزش هنجارها»، «تحریک انگیزه بر رعایت هنجار و پذیرش الگوی رفتاری» و «مجازات بر ناهنجاری یا عدم رعایت هنجار» راه نخست لازم و ضروری است اما هم با این مشکل روبروست که عمومیت دادن به آن سخت است و هم بدون تعارف عمده انسانها از صرف دانستن تشویق به انجام رفتار یا ترک نابهنجار نمی شوند. در عین حال ضرورتش غیر قابل انکار است. مدخل سوم هم ضروری است اما کافی نخواهد بود، این روزها سخن از درستی یا نادرستی گشت ارشاد است، گشت ارشاد یا هر نهاد و یا فردی که وظیفه اش نهی از منکر است بودنش ضروری است اما نمی تواند رفتار صحیح را گسترش دهد و فقط مانع از ناهنجاری هاست (اگر بتواند..) ۲. اما راه تحریک انگیزه راه بسیار خوب و پر رواجی است، ظاهرا اغلب سیستم های فرهنگ ساز به این مطلب توجه دارند که برای تقویت فرهنگ بایست انگیزه ها، شوق و خوف ها را برانگیخت تا فرهنگ و بهنجار عرف و عادت شود. فیلم های سینمایی، انیمیشن ها، بازارها و مال ها تجاری، شهربازی ها، مکان های تفریحی صنعتی و موارد فراوان دیگری وجود دارد که فرهنگ لیبرالی را بدون تمرکز بر آموزش یا مجازات قابل توجه بر عدم رعایت، ترویج می کنند. اگر تجربه حضور یا رؤیت اینها را داشته باشید تصدیق می کنید که آدمی را تشویق به چه نوع سبک زندگی (الگوی فرهنگی نظام مند) می کنند. همین طور حضور در مشاهد مشرفه و خصوصا کربلای معلی، پیاده روی اربعین، راهپیمایی های علیه استکبار کارویژه شان تحریک انگیزه هاست نه آموزش یا مجازات. ۳. مهمانی ۱۰ کیلومتری بنا نیست جای سخنرانی، تحقیق و پژوهش درباب غدیر و یا مناظره ای در این موضوع را بگیرد. بلکه وظیفه اش تحریک انگیزه و شوق و البته یک مانور علیه تضاد با ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است و البته مردم خوب تهران در مقیاس بسیار عظیم از این مهمانی استقبال کردند، چیزی فراتر از تصور... ۴. این امید فراوانی در دل ایجاد می کند اما باید نگران هم بود، نگرانی موجود در این رویداد به «نبودن» یا «ضعف» مولفه ای بر می گردد که در علوم اجتماعی به آن «عنصر فرهنگی» گفته می شود. «عنصر فرهنگی» به کوچک ترین واحد فرهنگی اطلاق می شود که ممکن است یک عبارت، شیء، حرکت یا نماد باشد. مثلا لباس مشکی، پرچم، نوحه، موکب، کتیبه محشتم و امثال آن عناصر فرهنگی اند و رویداد هر ساله عزای اباعبدالله الحسین «مجموعه فرهنگی» است. مجموعه فرهنگی وقتی می تواند نقش موثری داشته باشد که عناصر فرهنگی قدرتمند و فراگیری داشته باشد. حال تصور بفرمایید «مجموعه فرهنگی» مهمانی 10 کیلومتری به رویدادی هر ساله تبدیل شده اما «عناصر فرهنگی» غربی در آن موجود باشد مثل موسیقی رپ، اختلاط نا مناسب زن و مرد، رقص دختر بچه ها و پسر بچه ها و مواردی از این قبیل. طبیعتا کار فرهنگ ساز ما تبدیل به ضد خود شده است.
◽️ انقلابی لیبرال وقتی آیت الله مصباح از انقلابی‌های لیبرال می‌گفتند می‌گفتیم مگر ممکن است کسی انقلابی باشد و لیبرال هم باشد؟! دقیقا مثل مربع سه گوش می‌ماند؛ انقلابی مومنی است که "اراده" خداوند را حاکم بر زندگی‌اش کرده و لیبرال "اراده" خودش را. اکنون که می‌بینیم طرف مدعی دینداری و انقلابی‌گری است ولی نمی‌داند تکلیف رفتارها را فقاهت و اجتهاد مشخص می‌کند نه تمایلات و زشت و زیبا دیدن ما کاملا متوجه آن صحبت‌ها شدم. تقابل با اصل گشت ارشاد تقابل با نهی از منکر است. در اجرا ممکن است اشتباهاتی باشد، مگر من و شما در دینداری‌مان معصومیم؟! احساس می‌کنم این پدیده بیش از همه معلول این است که "معلم‌هایمان" عوض شده‌اند، معلم نسل ما خود آیت الله مصباح بود و معلم نسل جدید... چه عرض کنم؟!!
◽️ چه اصراری بر دارید؟ 👈دوستانی هستند که اصرار بر حجاب را بی‌دلیل می‌دانند یا دست کم احساس می‌کنند حجاب این قدر ارزش ندارد که به خاطرش هزینه‌های فعلی را تحمل کنیم. خب اولا اگر مانع نشدیم و کار به عریان شدن و ایجاد فضاهای زننده‌ای شد که خودتان جرات نکردید پا از خانه بیرون بگذارید چه؟ ثانیا اگر مانع نشدیم و بعد صحبت از شرب خمر اختیاری، هم‌جنس‌گرایی اختیاری و زشت‌تر از آن شد چه؟ مگر این ناهنجارها در جامعه ما نیست؟ مگر دشمن نمی‌تواند سر تک تک اینها پروپاگاندا راه بیندازد؟ مثل قضیه هسته‌ای است که اگر سنگر را باختی باید موشکی و نفوذ منطقه‌ای و ... را هم بدهی برود. 👈نکته مهم جامعه‌شناختی قضیه این است که طرفداران این ناهنجاری‌ها اقلیت‌اند اما چون پشتوانه رسانه غربی را دارند از یک سو، و مماشات عموم مردم را می‌بینند از سوی دیگر، جری و پررو خودشان را اکثریت نشان می‌دهند. دقت کنید! تعداد زیادی از خانم‌ها ممکن است شل حجاب باشند اما راضی نیستند بی‌عفتی و آلودگی منتشر شود. به دوست عزیزی گفتم اگر ۵ درصد مردم تهران بی عفت باشند و ۹۵ درصد عفیف ولی بی‌خاصیت و اهل مماشات کافی است چهره شهر کاملا آلوده نشان داده شود. ۵ درصد یعنی ۳۰۰ هزار نفر... کافی نیست؟!
فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد
◽️ استراتژی خطوات شیطان فکر می‌کنم این مطلب را در بیانات حضرت آیت الله بهجت قدس سره دیدم که: برای مبارزه با شیطان و هوای نفس تحفظ بر انجام مستحبات و ترک مکروهات را وجهه همت خود قرار دهید، این طوری ممکن است شیطان یا هوای نفس از شما یکی دو تا مستحب را بگیرد یا مکروه را انجام دهید ولی سنگر مبارزه جلوتر از واجب و حرام است. اما اگر در سنگر واجب و حرام مبارزه کنید زمین خوردن و سیلی خوردن از شیطان و هوای نفس در اینجا یعنی عقاب خداوند و یعنی جهنم. داستان حجاب هم، تا حدی مثل این قضیه است؛ امروز کسی که برای تحفظ بر حجاب مبارزه نکند فردا حتما دغدغه‌اش مانع شدن از روابط آزاد جنسی در انظار عمومی، درگیری به سبب شرب خمر در پارک‌ها و بوستان‌ها و با همسایه‌ها خواهد بود. از مومنین بی‌تفاوت خیلی دلگیرم!
سخنرانی - حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد موسوی فر.MP3
38.89M
🔸 سخنرانی ، هیات محبان فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اهواز ◽️ "اثر گذاری فرهنگی" و "اثر پذیری فرهنگی " جلسه اول ◽️ فرهنگ چیست؟ ◽️ تحلیل عناصر معنایی فرهنگ ◽️ آیا فرهنگ در ادبیات دین معادلی دارد؟ ◽️ روضه حضرت مسلم سلام الله علیه
◽️ حق ندارید بهتر از ما باشید! آقای دکتر رفیع پور تعریف می‌کرد: در آلمان برای تامین هزینه تحصیل دانشگاه مجبور بودم کار کنم، شرکتی که کار می‌کردم یکی از قطعات جانبی خودرو را تولید می‌کرد. من با تجربه متوجه شدم می‌توانم در زمان مساوی، قالب‌های بیشتری از کارگرهای دیگر تولید کنم که موجب دستمزد بیشتر می‌شد. یکی از کارگرها من را صدا زد و گفت: این کار را نکن! تو برای مدت کوتاهی اینجا هستی ولی ما دائما اینجا کار می‌کنیم. اگر سرکارگر بفهمد می‌توانیم در این زمان، قالب‌های بیشتری تولید کنیم ما را مجبور خواهد کرد و این در طولانی مدت برای ما سخت است. ضمنا اگر کارگرهای دیگر بفهمند برای تو بد می‌شود. این حکایت حمله‌های این روزها به خدمت‌رسانی مسئولان است، اگر مردم بفهمند مسئول می‌شود این طور باشد و از طریق مانیتورینگ مدیریت نکند برای بعضی‌ها خیلی بد می‌شود.
سخنرانی - حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد موسوی فرد .MP3
39.2M
🔸 سخنرانی ، هیات محبان فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اهواز ◽️ "اثر گذاری فرهنگی" و "اثر پذیری فرهنگی " جلسه دوم ◽️ چرا فرهنگ اهمیت دارد؟ ◽️ ۱. تربیت اجتماع، با فرهنگ آسان می‌شود ◽️ ۲. خلا فرهنگی موجب سرازیر شدن فرهنگ بیگانه می‌گردد ◽️ خصوصیات غنای فرهنگی و ضعف فرهنگی ◽️ روضه ورودیه
سخنرانی - حجت السلام والمسلمین محمد جواد موسوی فرد .MP3
52.61M
◾️سخنرانی ، هیات محبان فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اهواز ◽️ "اثر گذاری فرهنگی" و "اثر پذیری فرهنگی " جلسه سوم ◽️ اثرگذاری فرهنگی و دو سوال مهم ◽️ فرهنگ سازها چه چیزهایی هستند؟ ◽️ فرهنگ سازها چه کسانی هستند؟ ◽️ نقش اصلی قدرت در ایجاد فرهنگ ◽️ روضه حضرت رقیه سلام الله علیها
سخنرانی - حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد موسوی فرد .MP3
42.76M
◾️سخنرانی ، هیات محبان فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اهواز ◾️ "اثر گذاری فرهنگی" و "اثر پذیری فرهنگی " جلسه چهارم ◽️ سه مدخل کلی فرهنگ سازی ۱. آموزش هنجارها و فلسفه هنجارها ۲. تحریک انگیزه‌ها و ایجاد جذابیت ۳. اجبار قانونی برای متخلفین ◽️ روضه حضرت حر بن یزید ریاحی سلام الله علیه