eitaa logo
طلوع فکر و اندیشه
633 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
733 ویدیو
22 فایل
ارتباط با نویسنده کانال : @Musa1364 تا بنده نباشی تابنده نباشی اهل فکر و اندیشه عاشق دیدن و شنیدن سخنان عمیق و استخوان دارند. از سخنان سطحی و بی ریشه گریزانند.
مشاهده در ایتا
دانلود
سورنا چگيني.mp3
63.54M
🔵 فایل صوتی سخنرانی استاد سورنا چگینی کارشناس مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک چهارشنبه ۱۶ آبان مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام هیدج 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 فایل صوتی سخنرانی استاد سورنا چگینی کارشناس مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک چهارشنبه ۱۶ آبان مسجد حضرت
🔵 تحلیل ده دقیقه اول سخنرانی استاد چگینی در شهر هیدج ▫️ سخنان استاد چگینی که در مورخه 16 آبان در مسجد حضرت ابوالفضل ع هیدج با حضور اهالی ولایتمدار هیدج ایراد می شد ، بر محور تحلیل جایگاه و اقدامات مقاومت اسلامی در برابر حملات اسرائیل و آمریکا، همچنین اهمیت حفظ وحدت شیعیان و مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه میان جوامع شیعه استوار بود که نکات زیر را از ده دقیقه اول سخنرانی ایشان استخراج کرده و تقدیم خوبانی چون شما می کنم : 1. ماهیت دفاعی مقاومت در برابر تهدیدات صهیونیستی : استاد چگینی به شکلی دقیق تلاش‌های اسرائیل برای تحکیم بقای خود از طریق تسلط بر منطقه را بیان می‌کند. او اشاره دارد که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تلاش می‌کند این تهدیدات را با استفاده از اتحاد مقاومت و پشتیبانی از کشورهای همسو، دفع کند. این امر بر مبنای راهبردی است که امام خمینی و رهبری جمهوری اسلامی برای مقابله با تجاوزات اسرائیل ارائه کرده‌اند. 2. تحلیل عملیات نظامی اخیر اسرائیل : استاد چگینی با جزئیات به عملیات هوایی گسترده اسرائیل علیه ایران اشاره کرده و استفاده از سامانه‌های پیشرفته دفاعی ایران مانند باور 373 را در دفع این حملات مورد تأکید قرار می‌دهد. این تحلیل نشان‌دهنده قدرت نظامی ایران در مقابله با تهاجمات خارجی و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود است. استاد همچنین از شکست تکنولوژی‌های پدافندی آمریکا و روسیه در برابر سامانه‌های ایرانی سخن می‌گوید که موجب تقویت موضع دفاعی و اعتماد به‌نفس ایران در برابر تهدیدات منطقه‌ای شده است. 3. جلوگیری از درگیری داخلی شیعیان : استاد چگینی به طور واضح از تلاش اسرائیل برای تحریک درگیری میان کشورهای شیعه، مانند ایران و آذربایجان، پرده برمی‌دارد. او معتقد است که اسرائیل با ایجاد درگیری‌های داخلی شیعیان به دنبال تضعیف آنان و از بین بردن مقاومت است. این مسئله بیانگر دقت و هشیاری مقاومت در عدم درگیری در دام‌هایی است که برای به انحراف کشیدن اهداف مقاومت طراحی شده است. 4. ابعاد انسانی و اخلاقی عملیات‌های دفاعی : استاد چگینی توضیح می‌دهد که چرا ایران حمله به هواپیماهای اسرائیلی را در خاک عراق انجام نداد، تا از بروز تلفات در میان مردم بی‌گناه جلوگیری کند. این تصمیم نشان می‌دهد که ایران علاوه بر مسائل نظامی، به مسائل انسانی و اخلاقی نیز توجه ویژه‌ای دارد، تا هزینه‌های جنگ برای کشورهای همسایه و مردم بی‌دفاع کاهش یابد. 5. پیام استراتژیک به دشمنان : استاد چگینی در سخنان خود با تأکید بر قدرت دفاعی ایران و حمایت کشورهای مقاومت، پیامی استراتژیک به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌فرستد که هرگونه تهدید جدی علیه ایران و هم‌پیمانان آن با مقاومت سخت مواجه خواهد شد و توانایی‌های دفاعی و تکنولوژیک ایران در سطحی است که هرگونه عملیات علیه آن به ناکامی منجر خواهد شد. ✅ به طور کلی، سخنان استاد چگینی بازتابی از راهبردهای ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی است؛ که در آن، ایران با حفظ هوشمندی نظامی، اخلاق انسانی و وحدت داخلی، به مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و جهانی می‌پردازد و هم‌زمان از ایجاد درگیری‌های داخلی در جهان اسلام جلوگیری می‌کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 عاقبت‌بخیری در اسلام ؛ از صبر و ایستادگی تا پایانی نیک و رضایت الهی عاقبت‌بخیری در اسلام به مفهوم داشتن پایانی نیک و مورد رضایت خداوند است، که نتیجه زندگی پرهیزکارانه و پیروی از اصول و دستورات الهی است. افراد عاقبت‌بخیر، کسانی هستند که در طول حیات خود از مسیر حق دور نشدند و در لحظه‌های پایانی نیز با ایمان و خوبی به دیار باقی شتافتند. قرآن و روایات، عاقبت‌بخیری را به عنوان یکی از نعمت‌ها و ثمرات اخروی زندگی مؤمنانه معرفی کرده‌اند. نمونه‌هایی از عاقبت‌بخیران در تاریخ اسلام 1. حضرت یوسف (ع): یوسف پیامبر پس از گذراندن سختی‌ها، مانند زندان و ظلم برادران، با ایمان و توکل به خداوند در نهایت به مقامی بزرگ دست یافت. زندگی او در قرآن به عنوان نمونه‌ای از صبر و پاکدامنی معرفی شده و عاقبت‌بخیر شد. 2. حضرت ابراهیم (ع) : ابراهیم پیامبر در طول زندگی خود برای توحید و اطاعت از خداوند تلاش فراوان کرد و در آزمون‌هایی سخت چون قربانی کردن فرزندش اسماعیل، ثابت‌قدم ماند. عاقبت او، پاداشی بزرگ و مقام امامت برای نسل او بود. 3. امام حسین (ع) : امام حسین در واقعه کربلا با وجود تمام سختی‌ها، جان خود را فدای دین کرد و به الگویی از ایثار و شجاعت تبدیل شد. عاقبت‌بخیری ایشان، شهادتی است که او را به جایگاه بزرگی در نزد خدا و مردم رساند. 4. حضرت فاطمه زهرا (س) : حضرت فاطمه در طول زندگی کوتاه اما پرمعنای خود، همواره به وظایف خود به عنوان دختر پیامبر و همسر امام علی (ع) عمل کرد و پس از رحلت پیامبر در دفاع از حق و ولایت استقامت نمود. عاقبت‌بخیر بودن او در روایات مورد تأکید قرار گرفته و از ایشان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانوان بهشتی یاد می‌شود. 5. حضرت زینب (س) : زینب کبری پس از واقعه عاشورا و تحمل مصائب بسیار، پیام قیام امام حسین را رساند و الگوی صبر و ایستادگی شد. عاقبت‌بخیر بودن او در زنده نگه‌داشتن پیام حق نقش بسزایی داشت. ✅ این صرفا نمونه‌هایی در جهان اسلام بود که به عنوان الگوهایی برای عاقبت‌بخیری معرفی شده‌اند، تا انسان‌ها از آنان درس بگیرند و در مسیر حق ثابت‌قدم بمانند. و البته اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند یعنی عاقبت بخیران بیشمار دیگری هم هستند و موارد بالا صرفا نمونه روشن بود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 فایل صوتی سخنرانی استاد سورنا چگینی کارشناس مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک چهارشنبه ۱۶ آبان مسجد حضرت
🔵 تحلیل ده دقیقه دوم ، سخنرانی تحلیلی و تبیینی استاد چگینی سخنان استاد چگینی به روشنی نشان می‌دهد که در دنیای امروز، کشوری که به پشتوانه ایمان و اتحاد ملت خود ایستاده باشد، در برابر انواع ترفندها و دسیسه‌ها مقاومت خواهد کرد. او به روشنی توضیح می‌دهد که چگونه ایران با نادیده گرفتن محدودیت‌های تحمیلی آمریکا که سیستم هوایی عراق متأسفانه در دست او هست ، اما ایران تنها کشوری است که مرزهای هوایی عراق را شکسته و از آن برای پاسداری از منافع و اهداف خود استفاده می‌کند. این اقدام نه تنها نشانه‌ای از توان نظامی بلکه از عزم و باور ایران به حرکت در مسیر حق است، که با حمایت الهی همراه است و دشمنان را به عقب‌نشینی وادار می‌کند. استاد چگینی 👈 در اینجا 👉 در قیاسی تاریخی به یاد ما می‌آورد که ایران در دوران جنگ جهانی دوم با تهاجم گسترده متفقین روبرو شد؛ در آن زمان، ایران به عنوان کشوری کوچک و در برابر قدرت‌های جهانی تلفات بسیاری را متحمل شد. اما امروز ایران به لطف رهبری داهیانه، از خط آتش دشمنان دور مانده و با وجود تمامی فشارها و محاصره‌ها، استوار و باثبات ایستاده است. این نشان از آن دارد که ایران نه تنها میدان جنگی استوار است، بلکه به الگویی برای ایستادگی و مقاومت در برابر سلطه‌جویان جهانی تبدیل شده است. پیام استاد چگینی به تمامی ملت‌های آزاده و حق‌طلب این است که ایران نه به خاطر مسائلی چون مذهب یا سیاست داخلی، بلکه تنها به دلیل تضاد منافع با اسرائیل و آمریکا تحت فشار است. این مبارزه‌ای است برای حفظ عزت و استقلال، و او با نگاهی روشنفکرانه و منطقی نشان می‌دهد که تلاش دشمنان برای تجزیه و تضعیف ایران بی‌ثمر خواهد ماند. امیدی که در دل مخاطبان او جوانه می‌زند، این است که ایران با توکل به خدا و استقامت خود در برابر هر توطئه‌ای پیروز خواهد شد. ✅ این سخنان استاد ، پیامی روشن به جهانیان است: مادامی که ملتی به ایمان و اهداف والای خود پایبند باشد، هیچ قدرتی یارای مقابله با او را نخواهد داشت. ▫️ تحلیل ده دقیقه اول را 👈 اینجا 👉 بخوانید ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
یادداشت؛ 🔻گرگ رفت پلنگ برگشت لینک خبر: https://mojerasa.ir/khabar/41751/ 🆔 @Myidea
🔵 مهدی نصیری اخیرا در یادداشتی تند و طولانی، به انتقاد از حوزه‌های علمیه و مدیریت آن پرداخته است. او در این یادداشت چندین محور انتقادی را مطرح کرده که در ادامه سخنان او به اختصار می آورم : 1. کنترل شدید نظام بر حوزه‌های علمیه : نصیری معتقد است که حوزه‌های علمیه تحت نظارت شدید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار دارند و معاونتی به نام "صیانت" در این راستا تأسیس شده که فعالیت‌های طلاب و روحانیون را کنترل می‌کند و آزادی آنها را محدود ساخته است. 2. مقایسه با دوران پهلوی : او می‌گوید در دوران پهلوی، مدیریت حوزه‌ها و مساجد بیشتر در دست مراجع تقلید و روحانیون بود، اما در جمهوری اسلامی ۹۹ درصد آنها تحت کنترل مستقیم نظام هستند. وی این وضعیت را نوعی استبداد جدید می‌داند. 3. انتقاد به منابع مالی نظام : نصیری یادآور می‌شود که برخی روحانیون در دوران پهلوی، حقوق و درآمدهای حکومتی را شبهه‌ناک می‌دانستند، اما به باور او، منابع مالی نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی از نظر شرعی بیش از آن‌ها محل شبهه است. 4. فساد و عملکرد معاونت صیانت : او معتقد است که معاونت صیانت به جای رسیدگی به فساد در میان برخی روحانیون، طلاب و روحانیونی را که در دفاع از مردم اقدام می‌کنند، تحت فشار قرار می‌دهد. 5. کاهش جذب در حوزه‌ها : نصیری کاهش قابل‌توجه تعداد داوطلبان حوزه‌های علمیه را نتیجه آشکار شدن رفتارهای حکومتی و محدودیت‌های اعمال‌شده بر طلاب و روحانیون می‌داند. 6. عبور مردم از حکومت دینی : او به نظرسنجی‌ای اشاره می‌کند که نشان می‌دهد حدود ۷۵ درصد مردم خواهان گذر از حکومت دینی هستند و بر این باور است که حکومت دینی در ایران به دین و اعتقادات مردم آسیب زده است. 7. پیش‌بینی سقوط نظام : نصیری با لحنی امیدوارانه از آینده‌ای صحبت می‌کند که به باور او، مردم ایران در آستانه رسیدن به آن هستند؛ آینده‌ای که با آزادی و آبادانی همراه خواهد بود و پایان نظام جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد. در ادامه نقدی جدی بر این دیدگاه‌ وی ارائه خواهم کرد. 🆔 @Myidea
🔵 نقد سخنان اخیر مهدی نصیری درباره حوزه علمیه سخنان مهدی نصیری هم از لحاظ منطقی و هم از لحاظ تاریخی و ساختاری دارای اشکالات متعدد است : 👇 ۱. تحلیل مفهوم «صیانت» و نقش مدیریت حوزه‌ها آقای نصیری به واحد «صیانت» حوزه‌ها به‌عنوان سازوکاری برای پایش و کنترل طلاب اشاره می‌کنند و این را مصداقی از نظارت و تسلط می‌دانند. اما باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از نهادهای آموزشی و تربیتی در سراسر جهان، بخش‌های نظارتی به‌منظور حفظ استانداردها و پیگیری مسائل انضباطی وجود دارند. واحد صیانت در حوزه، در اصل برای پیگیری امور طلاب و پاسخگویی به نیازهای آنان، همچنین نظارت بر تعهدات اخلاقی و انضباطی ایجاد شده است و هر نهادی، اعم از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، به‌نوعی دارای چنین واحدهایی هستند. از این منظر، تعبیر «صیانت» به‌عنوان سرکوب یا نقض آزادی، تحریف ماهیت واقعی این سازوکار است. ۲. مقایسه مدیریت حوزه‌ها در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی آقای نصیری مدعی هستند که حوزه‌ها در دوران پهلوی تحت مدیریت و کنترل حکومت نبودند و تنها نظارت ساواک وجود داشت. در اینجا باید توجه کرد که ساواک سازمانی برای سرکوب و جاسوسی بود که هدف آن ممانعت از فعالیت‌های سیاسی و مذهبی مستقل و آزادی‌خواهانه بود. بسیاری از روحانیون، از جمله آیت‌الله طالقانی، تحت فشار ساواک قرار می‌گرفتند و مواردی از آزار و اذیت گسترده روحانیون و سرکوب حرکت‌های دینی نیز به‌وفور در تاریخ آن دوره ثبت شده است. بنابراین، ارائه تصویر آرمانی از دوران پهلوی، که گویا در آن دوره روحانیون به‌طور آزادانه فعالیت می‌کردند، از واقعیت فاصله دارد. ۳. جایگاه بودجه و منابع مالی در جمهوری اسلامی آقای نصیری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله نجاست و شبهه‌آمیز بودن درآمدهای دولتی و مالی در جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند. چنین دیدگاهی، نه تنها نیازمند شواهد و دلایل کافی است، بلکه باید به‌صورت منصفانه به مراجع دینی، نظارت‌های مالی و شرعی گسترده‌ای که در جمهوری اسلامی بر تخصیص بودجه‌ها وجود دارد، نیز توجه داشت. فقه اسلامی برای تمییز درآمد حلال از حرام معیارهای خاصی دارد و صرف اتکای مالی حوزه‌ها به منابع دولتی، نمی‌تواند دلیلی بر شبهه‌ناک بودن آن‌ها باشد. ضمن اینکه بهره‌گیری از بودجه دولتی در خدمت اهداف عمومی و آموزشی (مانند دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و سایر نهادها) نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا معمول است. ۴. تضعیف ایمان دینی و بحران مشروعیت آقای نصیری مدعی هستند که نظام جمهوری اسلامی سبب تضعیف باورهای دینی مردم شده است. در این بخش از نقد باید اذعان کرد که ارزیابی این موضوع، نیازمند پژوهش‌های جامعه‌شناختی و بررسی تغییرات نسلی و فرهنگی است. در تحولات اجتماعی معاصر، عوامل بسیاری نظیر تغییرات سبک زندگی، جهانی‌شدن، و نفوذ شبکه‌های اجتماعی نیز تأثیر بسزایی بر باورهای دینی جوامع گذاشته‌اند. بنابراین، اگرچه ممکن است نقدهایی بر عملکردهای دینی-حکومتی وارد باشد، اما تعمیم همه این تغییرات به یک علت (جمهوری اسلامی) رویکردی ساده‌انگارانه و بی‌توجه به پیچیدگی‌های اجتماعی است. ۵. تحلیل نظرسنجی‌ها و ارزیابی افکار عمومی آقای نصیری از نظرسنجی وزارت ارشاد یاد می‌کنند که ۷۵ درصد مردم را مخالف حکومت دینی معرفی می‌کند. اگرچه نظرسنجی‌ها می‌توانند بخشی از افکار عمومی را نمایان سازند، اما روش‌شناسی و معیارهای آماری آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی نظرسنجی‌ها و حتی تحلیل روندهای اجتماعی باید از روشی علمی برخوردار باشد و از تعمیم‌های نادرست و پیش‌داوری‌ها اجتناب شود. همچنین، نظرسنجی‌های اخیر در زمینه‌های دینی و سیاسی، در صورتی که توسط مراکز معتبر داخلی و بین‌المللی با روش‌های علمی انجام شوند، می‌توانند مفید باشند؛ اما در غیر این صورت، ارائه آمار بدون استناد به منبع رسمی، برای نتیجه‌گیری‌های کلان قابل‌اعتماد نیست. ۶. نتیجه‌گیری درباره آینده نظام سیاسی و اجتماعی آقای نصیری در پایان به آینده‌ای اشاره دارند که مردم ایران آن را دورانی «آکنده از آزادی و آبادی» توصیف می‌کند. چنین پیش‌بینی‌هایی غالباً بر اساس دیدگاه‌های فردی و از روی امید و آرزو شکل می‌گیرد و پیش‌بینی‌های کلان اجتماعی به ارزیابی دقیق از وضعیت سیاسی و اجتماعی نیاز دارد. تحلیل‌های واقع‌گرایانه باید با استناد به شرایط موجود و بر اساس واقعیت‌ها باشد و از نگاه صرفاً احساسی و شخصی پرهیز کند. ✅ خلاصه : سخنان آقای نصیری نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از ادعاهای ایشان، به دلیل ساده‌سازی و تعمیم‌های نادرست، نیازمند بررسی عمیق‌تر است. بسیاری از مشکلات مطرح‌شده در قالبی آرمان‌گرایانه بیان شده‌اند و تحلیل ایشان از فضای دینی و سیاسی کشور، در مواردی با واقعیات تاریخی و جامعه‌شناختی سازگار نیست. ✍ ناقد : موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 فایل صوتی سخنرانی استاد سورنا چگینی کارشناس مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک چهارشنبه ۱۶ آبان مسجد حضرت
🔵 تحلیل ده دقیقه سوم سخنرانی استاد چگینی در شهر هیدج سخنان ده دقیقه سوم استاد چگینی به مسائل متعددی اشاره دارد که می‌توان آن‌ها را در چندین بُعد بررسی کرد : ۱. نقد ساختارهای فکری و سیاست‌های غرب در قبال ایران استاد چگینی از آنچه به عنوان پروتکل‌های جهانی یهود می‌داند، سخن می‌گوید که هدف اصلی آن‌ها را تجزیه و تضعیف ایران و برخی کشورهای منطقه می‌داند. از نظر وی، ایران به رغم کوچکتر بودن نسبت به کشورهایی چون آمریکا یا کانادا، به دلیل اهمیت استراتژیک و تأثیرگذاری فرهنگی و سیاسی، به یک تهدید بالقوه برای منافع غرب، به‌ویژه اسرائیل، تبدیل شده است. او اشاره می‌کند که در توافق‌نامه‌ها و مذاکرات غربی‌ها، همیشه تأکید بر محدود کردن توان دفاعی و هسته‌ای ایران وجود دارد تا این کشور نتواند حتی پس از تغییر احتمالی حکومت، به قدرت نظامی و استراتژیک تبدیل شود. ۲. تأکید بر قدرت دفاعی به عنوان عامل بازدارنده استاد چگینی معتقد است که در دنیای امروز، چیزی که باعث امنیت یک کشور می‌شود، قدرت و توان دفاعی آن است، نه مذاکرات صرف. او به حمله پهپادی ایران به تأسیسات آرامکو اشاره می‌کند و این اقدام را نمونه‌ای از قدرت‌نمایی می‌داند که توانسته عربستان سعودی را وادار به عقب‌نشینی کند. وی از این مثال استفاده می‌کند تا اهمیت قدرت بازدارنده نظامی را در تأمین امنیت و حفظ استقلال کشور گوشزد کند و باور دارد تنها در سایه چنین قدرتی، می‌توان مذاکره کرد و از جنگ جلوگیری نمود. ۳. انتقاد از برخی روشنفکران و جریان‌های غرب‌گرای داخلی در ادامه، استاد چگینی به انتقاد از برخی روشنفکران داخلی می‌پردازد که به گفته او، بدون در نظر گرفتن تجربه‌های عینی، خواهان سازش با قدرت‌های بزرگ و غربی هستند. او می‌گوید که این دسته از افراد به جای بهره‌گیری از تجارب تاریخی و عبرت گرفتن از تهدیدات گذشته، به دنبال الگوگیری از ارزش‌ها و رفتارهای کشورهای غربی هستند، که به نظر وی، این رفتارها تنها منافع غرب را تأمین می‌کنند و برای کشورهای جهان سوم به ویژه ایران پیامدهای منفی به همراه دارند. ۴. مسئله حجاب و مقابله فرهنگی با غرب استاد چگینی به مسئله حجاب و نقش زنان در جامعه نیز می‌پردازد. از نظر او، حجاب و عفاف از پایه‌های فرهنگی جامعه ایران است و تضعیف این ارزش‌ها بخشی از نقشه‌های غرب برای تخریب ساختارهای خانواده و تضعیف هویت ملی است. وی بر این باور است که در تاریخ ایران، جایگاه زن و مادر در فرهنگ و ادب ایران مقدس شمرده می‌شده است، اما با نفوذ فرهنگی غرب، ارزش‌های سنتی به تدریج از بین رفته و برخی از افراد جامعه تحت تأثیر تبلیغات و موج‌های فرهنگی غرب، ارزش‌های بومی را کنار می‌گذارند. ۵. حفظ و تقویت هویت ملی و دینی در مقابل نفوذ فرهنگی بیگانه به اعتقاد چگینی، بخش مهمی از مقاومت فرهنگی در برابر غرب، حفظ و تقویت هویت ملی و دینی است. او به فداکاری‌های تاریخی و رشادت‌های نسل‌های گذشته اشاره می‌کند که برای استقلال و حفظ ارزش‌های ملی جان‌فشانی کرده‌اند و تأکید دارد که برای جلوگیری از فروپاشی فرهنگی و اجتماعی، باید به این ارزش‌ها پایبند ماند و در مقابل هجمه‌های فرهنگی ایستادگی کرد. ۶. نقش اساتید و فرهیختگان در محافظت از ارزش‌ها چگینی همچنین انتقاداتی به نقش برخی از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی در پذیرش و تبلیغ ارزش‌های غربی مطرح می‌کند و آن‌ها را مسئول تضعیف فرهنگ دینی و ملی می‌داند. او معتقد است که این قشر، به جای اینکه ارزش‌های ملی را تقویت کنند، باعث تضعیف آن شده و به ترویج اندیشه‌هایی می‌پردازند که از نگاه او با روح و هویت ایرانی در تضاد است. ✅ استاد چگینی در سخنان خود، به ضرورت توجه به استقلال فرهنگی و سیاسی ایران، اهمیت مقاومت در برابر نفوذ فرهنگی غرب، حفظ ارزش‌های سنتی و دینی، و نیز ضرورت تقویت هویت ملی و دینی تأکید می‌کند. او می‌گوید که در جهانی که قدرت و زور نقشی حیاتی در تعیین سرنوشت کشورها دارند، ایران نیز باید با تقویت قدرت دفاعی و هویتی، به مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی بپردازد. سخنان وی در مجموع تأکیدی است بر اهمیت بیداری و هوشیاری جامعه نسبت به تهدیدات فرهنگی و نظامی و پایبندی به ارزش‌های ملی و دینی. ✅ اصل فایل سخنرانی را از 👈 اینجا 👉 استماع کنید. ✅ تحلیل ده دقیقه اول را از 👈 اینجا 👉 دریافت کنید. ✅ تحلیل ده دقیقه دوم را از 👈 اینجا 👉 دریافت کنید. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 با حیله‌های دشمنان ایران اسلامی ، آشنا شویم دشمنان ایران اسلامی برای تضعیف جامعه دینی و ایجاد تفرقه و ناامنی در نظام مقدس جمهوری اسلامی از روش‌های گوناگون بهره می‌گیرند؛ نقشه‌هایی که هر یک با هدف ضربه زدن به استقلال، امنیت، و وحدت ملی طراحی شده است. آنان با جنگ نرم و ابزارهای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ و باورهای اصیل را هدف گرفته و درصدد تغییر آن‌ها برمی‌آیند. با انتشار شبهات و ترویج بی‌اعتمادی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، می‌کوشند هویت دینی و انقلابی مردم ایران را کمرنگ سازند. آنان همچنین با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، تلاش می‌کنند در میان صفوف مردم ایران شکاف ایجاد کنند و بر تفاوت‌های زبانی و نژادی تأکید کرده تا وحدت را خدشه‌دار سازند و ناامنی‌های داخلی را فراهم آورند. از سوی دیگر، تحریم‌های سنگین اقتصادی از ابزارهای مهم آنان در جهت فشار به مردم و ایجاد بحران‌های اقتصادی است؛ مسیری که امید دارند از آن، اعتماد عمومی نسبت به دولت و نظام اسلامی را کاهش دهند. تاریخ و دستاوردهای انقلاب نیز از گزند دشمنان در امان نیست؛ آنان با روایت‌های نادرست، می‌کوشند تاریخ و واقعیت‌های ملی و اسلامی را تحریف کنند تا جای آن، قصه‌های ساختگی و وارونه‌ای را بگذارند. در این میان، به سبک زندگی غربی هم روی آورده و فرهنگ مصرف‌گرایی و فردگرایی را می‌پراکنند تا جوانان را از مبانی اصیل دینی و ملی دور کرده و آنان را به سمت تفکرات مادی و پوچ سوق دهند. دشمنان به تحریک اعتراضات و اعتراضات مسالمت‌آمیز نیز بسنده نمی‌کنند، بلکه با هدف تبدیل آن‌ها به خشونت و بی‌ثباتی، اعتماد عمومی را تضعیف می‌کنند. در این میان، ترور شخصیت‌های مؤثر، از دانشمندان و فرماندهان گرفته تا متفکران، حربه‌ای دیگر است برای کاهش روحیه مردمی و از بین بردن الگوها. سرانجام، حمایت از فرقه‌ها و جریان‌های منحرف و حتی ضد اسلامی از روش‌های آنان برای ایجاد تفرقه در دل جامعه است. آنان با بهره‌گیری از این فرقه‌ها، میان مردم تفرقه دینی و فرهنگی به وجود آورده و اتحادشان را هدف قرار می‌دهند. ✅ اما در این میان، آنچه بیش از پیش ضروری می‌نماید، آگاهی‌بخشی، ترویج فرهنگ مقاومت و ایستادگی، تقویت ایمان دینی و باورهای ملی، و بالاخره اتحاد و همدلی در جامعه اسلامی است. این‌ها سلاح‌های ما در مقابله با این حیله‌هاست؛ چرا که تنها با شناخت و آگاهی، می‌توانیم دسیسه‌های دشمنان را ناکام بگذاریم. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 مادر عزیزم، رفتنت هنوز باورمان نمی‌شود. شما آن مهربان بی‌پایانی بودی که هر لحظه کنارمان بودی و با چشمان پر از مهر، پشتیبان روزهای سخت ما بودی. شما که با سکوتت صبوری را به ما آموختی، همیشه در دل و یاد ما می‌مانی. خانه بدون شما خالی‌ست، اما حضور تو در همه‌جا حس می‌شود؛ در عطر نان‌هایی که با عشق می‌پختی و در گرمای شال بافته شده‌ای که بر دوشمان می‌انداختی. هر بار که به یاد می‌آوریم که چطور بی‌صدا همه چیز را سامان می‌دادی و شانه‌هایت را تکیه‌گاه خستگی‌هایمان می‌کردی، دلتنگی‌مان بیشتر می‌شود. مادر جان، اگرچه از میان ما رفته‌ای، اما محبت و یاد شما تا همیشه در قلب‌هایمان جاودان خواهد بود.😭😭 ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 در وصف همشهری خوب همشهری خوب، همچون نسیمی لطیف و چشمه‌ای زلال در لحظات زندگی جاری است. وجودش، سایه‌ای مهربان و بی‌منت بر دل‌های اطرافیان است و شاخه‌های همدلی و مهربانی‌اش به آسمان معرفت گشوده شده. در رفاقت و همدردی، بی‌دریغ از مهر می‌جوشد و هر زمان که نیازی باشد، با آغوشی گشاده پاسخ می‌دهد. او اهل بی‌تفاوتی و خودخواهی نیست؛ دلی بزرگ دارد که شادی و غم دیگران را از آنِ خود می‌داند. همسایه‌ای نمونه و دوستی وفادار است که در هر شادی سهیم و در هر غمی شریک است. همشهری خوب، تنها به سفره‌ی خویش نمی‌اندیشد؛ از همان نژاد ماه و ابر است که خود را بی‌چشم‌داشت به دیگران می‌بخشد و از حسادت و کینه به دور است. ✅ این انسان نیک‌منش، تجسمی از یک همشهری واقعی است؛ کسی که هرگز از یاری به دیگران خسته نمی‌شود. با دلی سخاوتمند و روحی وسیع، ناخن‌خشکی نمی‌شناسد و با درکی عمیق از رنج‌ها و خوشی‌های اطرافیان، لحظه‌هایش را وقف زیبایی‌بخشی به دین و دنیای دیگران می‌کند. او اهل امر به معروف و نهی از منکر به شیوه پیامبر گرامی اسلام ص هست. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 وقتی که دشمنی‌ها بذر مقاومت را شکوفا می‌کند : از تهاجم تا تولد قدرت‌های نوین 🔸 عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ در قلب خاورمیانه، این جمله جان گرفته و به تصویری زنده از مقاومت بدل شده است. گویی که آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی، دست به‌کار شدند تا آتشی برافروزند و بنای مقاومت را در میان ملت‌های منطقه فروپاشند؛ اما ندانستند که همین آتش، آهن‌ها را آبدیده می‌کند و مقاومت را سخت‌تر و استوارتر می‌سازد. 🔹 در یمن، پس از فروپاشی حکومت‌های دست‌نشانده، مردم به جاده‌ای بی‌انتها از آرزوها و آینده‌های روشن گام نهادند. در همین هنگامه بود که ائتلاف عربی به رهبری عربستان، با همدستی اسرائیل و حمایت غرب، گویی گردبادی سهمگین بر سرشان فرود آمد. اما این هجوم بی‌رحمانه، نه‌تنها ملت یمن را از پای نینداخت، بلکه انصارالله را چونان درختی تنومند در خاک مقاومت ریشه دواند. انصارالله، اکنون نه‌تنها سپری در برابر متجاوزان است، بلکه به یکی از ستون‌های استوار منطقه بدل شده است. ▫️ در لبنان، این داستان، سروده‌ای دیگر یافت. اسرائیل، در سال‌های متمادی با شلاق‌های جنگ و تجاوز، آرزوی فروپاشی این سرزمین را داشت؛ اما هر ضربه‌ای که فرود آورد، به ریشه‌دواندن حزب‌الله انجامید. حزب‌الله، این شجره‌ی طیبه‌ای که امروز نهال‌های مقاومت را در سراسر منطقه گسترانیده، نیرویی است که اجازه نداده حتی یک وجب از خاک لبنان به چنگال دشمن درآید. لبنان، همچون درختی باران‌خورده، از زخم‌هایش بالیده و امروز با قدرتی که به احترام و تحسین جهان می‌انجامد، در برابر دشمنانش ایستاده است. 🔹 آمریکا نیز، همچون شکاری بی‌صبر، دام‌هایش را به دور ایران گسترده و با زنجیرهای نظامی و تحریم، قصد داشت این ملت را اسیر کند. اما این محاصره‌های ساختگی، به حلقه‌ای از زنجیره مقاومت بدل شد و ایران، از یک نیروی تنهای منطقه‌ای به نیرویی جهانی و نفوذی بی‌پایان در اطراف خود دست یافت. اکنون ایران، پایگاه‌های آمریکا در خلیج‌فارس و دیگر نقاط را همچون شمعی در مسیر باد، زیر نظر و در تیررس خویش دارد. 🔸 دشمنان ایران، از پیوندهای مردم این سرزمین نیز بیم‌ناک بودند؛ به همین دلیل، گروه‌های تجزیه‌طلب را با خود هم‌داستان کردند تا شاید کشوری پراکنده از ایران بسازند. اینها در فتنه 1401 در برلین آلمان هفده پرچم بالا بردند! اما نتیجه، برخلاف آرزویشان بود: بسیج مردمی و نیروهای مقاومت با قدرتی بی‌همتا شکل گرفتند و امروز، گروهک‌هایی چون کومله، دموکرات و پژاک، چون برگ‌های خزان‌زده‌ای در زیر پای این مقاومت در حال فروپاشی‌اند. ▫️ در مسیر هسته‌ای، خروج ترامپ از برجام، به‌جای سد راهی برای پیشرفت، جاده‌ای شد برای سرعت‌گیری در غنی‌سازی و توانمندی. جمهوری اسلامی، که می‌توانست در مسیر محدودیت‌های ساختگی به راه خود ادامه دهد، اکنون به سطحی از غنی‌سازی و استقلال رسیده که هر تهدید و تحریمی را از میدان به در کرده است. ✅ این سرنوشت، حکایتی است از اراده ملتی که نه تنها در برابر دشمنی‌های غرب و صهیونیست‌ها خم نشده، بلکه به قله‌های اقتدار نظامی، موشکی و هسته‌ای دست یافته و خود را به جایگاهی رسانده که جهانیان را وادار به تحسین و احترام کرده است. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
📢 اطلاعیه عضویت در کانال طلوع فکر و اندیشه 🌅 کانال طلوع فکر و اندیشه با هدف ترویج اندیشه‌های عمیق و نگاه‌های تازه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، و مذهبی ایجاد شده است. در این کانال مطالب متنوعی از تحلیل‌های دینی و قرآنی، پاسخ به شبهات، و بررسی مسائل روز ارائه می‌شود تا بتوانیم گامی مؤثر در مسیر توسعه تفکر سالم و آگاهی اجتماعی برداریم. 🔹 مخاطبان عزیز می‌توانند با عضویت در این کانال، به محتوای به‌روز دسترسی پیدا کنند و از طریق پیام‌رسانی مستقیم با ما در ارتباط باشند. 🔗 برای عضویت، روی لینک زیر کلیک کنید و همراه ما در طلوع فکر و اندیشه باشید: 👇👇 @Myidea
🔵 اگر حوصله کتابخوانی ندارید ، این کانال را بخوانید اگر زمانی دستتان به کتاب نمی‌رسد و فرصت نشستن در پای آن دریاهای بیکران را ندارید، دلسرد نشوید. 👈 طلوع فکر و اندیشه همچون فانوسی است که در دل تاریکی‌های ذهن می‌درخشد، با هر واژه‌اش راهی به روشنایی می‌گشاید و دل را با نسیم دل‌انگیز دانش نوازش می‌دهد. این کانال، کتابی است از جنس نور که در میان شلوغی‌ها و خستگی‌های زندگی و وب گردی های مختلف ، دریچه‌ای می‌گشاید تا روح تشنه‌تان جرعه‌ای از چشمه‌های زلال حکمت بنوشد. در هفته‌ای که به نام کتاب و کتابخوانی آذین بسته شده، چه زیباست که گاهی با نگاه به افق این کانال، به سفری کوتاه در ژرفای دانایی برویم. هر پستش دانه‌ای از مروارید فکر، و هر کلامش شاخه‌ای از بوته‌های خرد است؛ نویسنده اش سالهاست که چندین قلم را بسبب فشار بر کاغذ شکسته و یا تمام کرده و با تمام خون و دلها و با تمام درنگ ها و خستگی ها و تحمل سعی دارد ، همچون نسیمی دلنشین، به قلب‌ها بنشیند و ذهن‌ها را به گلزاری از بینش بدل کند. انگار به میهمانی اندیشه‌ها دعوت شده‌اید؛ جایی که سکوت واژه‌ها، با هر تلنگر آرامش‌بخش خود، شما را به آسمان‌های پرستاره‌ی آگاهی می‌برد. پس اگر در این روزها، به هر دلیلی کتاب در دست نگرفته‌اید، کافی است با 👈 طلوع فکر و اندیشه همسفر شوید. این کانال، سعی دارد جویباری از حکمت و دانایی باشد که برکت هر قطره‌اش، به جان‌های تشنه‌ی ما پیوند بخورد و مسیری به سوی نور بگشاید. بگذارید این هفته، جشنی باشد برای آشتی با کتاب و جویبارهای دانایی که در دل ما جاری خواهد شد. ✅ کتابخوانی پلی است از تاریکی نادانی به روشنایی فهم ؛ هر صفحه‌اش دریچه‌ای به جهان‌های نو و هر کلمه‌اش چراغی برای دل و جان. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 راهی به سوی تعالی : نقش منطق دین در زندگی خوب و هدفمند ما باید با منطق دین آشنا شویم، چرا که منطق دین ما را به سمت تعالی و زندگی خوب هدایت می‌کند. هرچه بهتر زندگی کنیم، به همان اندازه به اهداف و مقاصد خود نزدیک‌تر خواهیم شد و این نزدیکی نشانه موفقیت و تلاش ماست. ما به این دنیا نیامده‌ایم که متوقف شویم، بلکه آمده‌ایم که پیوسته در حرکت و پیشرفت به سوی هدف باشیم، زیرا تنها در حرکت است که انسان به کمال می‌رسد. اگر انسان به کمال نرسد، در نادانی و جهالت باقی می‌ماند، و در این حالت تفاوتی با چارپایان ندارد. انسانی که خود را نشناسد و ارزش علم، معرفت، و معنویت را درک نکند، نه‌تنها به خودش، بلکه به جامعه نیز ضرر می‌رساند. پس تمام تلاش ما در جامعه باید بر پایه علم، تقوا، معنویت، اخلاق و کوشش باشد. اگر این اصول را رعایت کنیم، در مسیر انسانیت و خدایی‌شدن، یا همان «خلیفةالله» بودن هستیم. اما اگر آنها را نادیده بگیریم، از زمره کسانی خواهیم بود که به فرموده قرآن، از چارپایان هم گمراه‌ترند و در این دنیا و آخرت زیان خواهند کرد، یعنی همان «خسر الدنیا والآخرة». ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 ضرورت دست به قلم شدن طلاب؟ نویسندگی برای طلبه‌ها نه تنها به معنای بیان آموخته‌های دینی بلکه به‌عنوان راهی برای ایجاد تأثیر عمیق در جامعه است. طلبه‌ها با نوشتن می‌توانند مفاهیم دینی و اخلاقی را به شیوه‌ای ساده، روشن و قابل درک برای عموم مردم بازگو کنند. از آنجا که جامعه با چالش‌های متعدد فرهنگی و اخلاقی روبه‌رو است، نویسندگی به طلبه‌ها این فرصت را می‌دهد که به عنوان معلمان و مروجان ارزش‌های دینی و انسانی نقش‌آفرینی کنند. با نوشتن، آن‌ها نه تنها تعالیم خود را با جامعه به اشتراک می‌گذارند، بلکه به عمق بیشتری در فهم و تحلیل مسائل دینی دست می‌یابند، زیرا فرایند نوشتن نیازمند تحقیق، تأمل و دقت است که خود موجب رشد علمی و اخلاقی آن‌ها می‌شود. افزون بر این، نویسندگی به طلبه‌ها امکان می‌دهد که در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز ارتباط مؤثرتری با مخاطبان خود برقرار کنند. با بیان دیدگاه‌های دینی در قالب‌های نوین و خلاقانه، طلبه‌ها می‌توانند بر نسل‌های جوان تأثیر بگذارند و به آن‌ها نشان دهند که دین نه تنها پاسخی به مسائل فردی بلکه راه‌حلی برای مشکلات اجتماعی و سیاسی و... است. در فضایی که اطلاعات به سرعت در دسترس همه قرار می‌گیرد، نویسندگی طلبه‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد که آموزه‌های اصیل دینی را با زبانی تازه و امروزی بازگو کنند، تا از تحریف و سوءبرداشت‌ها جلوگیری شود و دین به عنوان منبعی زنده و پویا در زندگی مردم جایگاه خود را حفظ کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 فاطمه زهرا (س) ، بانوی بیداری و پاسدار ولایت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بانویی است که نام و یادش با مفاهیمی چون ایثار، ایمان و دفاع از حقیقت گره خورده است. او نه تنها همسر و مادری نمونه، بلکه مدافعی خستگی‌ناپذیر از ولایت و رسالت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود. پس از رحلت پیامبر، حضرت زهرا (س) در برابر سختی‌ها ایستاد و با خطبه‌های روشنگرش پرده از انحرافات برداشت و نشان داد که ولایت تنها امانت الهی است که نباید آن را به هیچ قیمت از مسیرش منحرف کرد. او برای حفظ اسلام حقیقی و روشن ساختن حق و باطل، شجاعانه ایستاد و برای همیشه به تاریخ آموخت که سکوت در برابر انحرافات، خیانت به حقیقت است. این بانوی بزرگوار، با تحمل مصائب فراوان و ایثار تمام وجود خویش، اسوه‌ای از استقامت و وفاداری به ولایت شد. او نشان داد که ایمان و محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) تنها در سخن و احساس نیست، بلکه در اقدام و حمایت عملی از ولایت تجلی می‌یابد. فاطمه زهرا (س) با دفاع از امام علی (علیه‌السلام) و ایستادگی در برابر ناعدالتی‌ها، به همه نسل‌ها آموخت که مسئولیت حق‌گویی و حمایت از عدالت، وظیفه‌ای است که بر دوش هر مؤمن است. ایام فاطمیه فرصتی است تا این الگوی بی‌بدیل را یاد کنیم و با اندیشه و عمل خود به راه و مسیر او پایبند بمانیم. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
8.08M
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
آقای آقایاری و آقای جایماز، موضوع قرآن بسندگی را بحث می‌کنند. آقای آقایاری معتقد است که قرآن به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام جزئیات مسائل دینی باشد و نیاز به تفسیر و توضیحات حدیثی و سنت پیامبر وجود دارد. او به نقش پیامبر در توضیح و تبیین دستورات قرآنی اشاره می‌کند و معتقد است که این تبیین‌ها و سنت‌ها، مکمل آموزه‌های قرآنی هستند. آقای آقایاری اضافه می‌کند که پیامبر اسلام، به فرمان الهی سخن می‌گوید و چیزی به دین اضافه نمی‌کند که خارج از محدوده آن باشد. بنابراین، استفاده از حدیث و سنت به‌عنوان منبع توضیحی ضروری است. او معتقد است که اطاعت از پیامبر، مکمل اطاعت از خدا است و دستورات پیامبر به‌عنوان تفسیر و توضیح دستورات الهی است و نباید آن‌ها را به‌سادگی نادیده گرفت. از سوی دیگر، آقای جایماز دیدگاه قرآن بسندگی را مطرح می‌کند و به نظر می‌رسد معتقد است که قرآن به‌عنوان کتاب کامل و جامع، نیازی به تفسیر حدیثی ندارد و هر آنچه مورد نیاز است، در آن ذکر شده است. او اضافه می‌کند که استفاده بیش‌ازحد از احادیث ممکن است به انحراف و تحریف در دین منجر شود و معتقد است که باید معیار اصلی سنجش هر حدیث و روایتی، تطابق آن با قرآن باشد. این بحث میان این دو نفر به تفاوت نگرش آن‌ها به حدیث و جایگاه آن در کنار قرآن برمی‌گردد. آقای آقایاری دیدگاه سنت‌گرا دارد و حدیث را لازم و ضروری می‌داند، در حالی که آقای جایماز بیشتر بر اصالت قرآن و خودکفایی آن تاکید دارد و ترجیح می‌دهد به‌جای حدیث، تنها از قرآن پیروی شود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 استدلال در مورد ناکافی بودن قرآن به تنهایی تقسیم‌بندی حدیث به تبیین و تشریع: آقای آقایاری تقسیم‌بندی حدیث به «تبیین» و «تشریع» را به عنوان یک برداشت ذوقی و شخصی می‌بیند. او معتقد است که پیامبر هیچ مطلبی خارج از دین نمی‌گوید که این تقسیم‌بندی‌ها به نوعی توهین به مقام پیامبر است. بیان ضرورت حدیث برای توضیح آیات: آقایاری معتقد است که قرآن به تنهایی برای تفسیر و تبیین کافی نیست و نیاز به حدیث و سنت پیامبر برای تفسیر کامل آن دارد. او مثال‌هایی چون نحوه قطع دست سارق را بیان می‌کند و می‌گوید قرآن دستور به قطع دست داده، ولی تعیین محل دقیق قطع را مشخص نکرده است. حکم الهی بودن احادیث: به نظر آقایاری، اطاعت از رسول نیز حکم الهی است و اطاعت از پیامبر به معنای اطاعت از خداست، پس کلام پیامبر را نباید صرفاً انسانی دانست. استناد به واژه بیان در قرآن: او اشاره دارد که قرآن برای پیامبر بیان کل شیء است و بنابراین پیامبر تنها بیان‌کننده قرآن نیست، بلکه آگاهی و علم گسترده‌ای برای تبیین آن دارد. توجه به قرآن و سنت پیامبر: آقایاری تأکید می‌کند که احادیث و سنت‌های پیامبر باید به عنوان یک مرجع و مفسر در کنار قرآن در نظر گرفته شوند، چرا که قرآن خود امر به تبعیت از پیامبر کرده است. آقای جایماز: دیدگاه قرآن‌بسندگی عدم نیاز به حدیث برای تکلیف بیشتر: آقای جایماز بیان می‌کند که پیامبر و امامان هیچ‌گاه حکمی جدید اضافه نمی‌کنند و هر چه بیان می‌شود، باید از قرآن باشد. او احادیثی که تکالیف و احکام جدید اضافه می‌کنند را رد می‌کند و معتقد است که این احادیث ممکن است جعلی باشند. تکیه بر عرضه حدیث به قرآن: جایماز استدلال می‌کند که احادیث باید به قرآن عرضه شوند تا اعتبار آن‌ها مشخص شود. او به حدیثی از امامان استناد می‌کند که بیان می‌دارد، هر حدیثی که با قرآن سازگار نباشد، معتبر نیست. انتقاد به اعتماد بی‌چون و چرا به علما: جایماز می‌گوید که همان‌گونه که مسیحیان و یهودیان، علمای خود را بدون بررسی می‌پذیرند، نباید در اسلام نیز این روش دنبال شود. او به نقل از قرآن، تقلید بی‌چون و چرا از علمای دینی را نوعی شرک می‌داند. ضرورت سنجشگری در دین: او اشاره می‌کند که قرآن به افراد امر می‌کند که سنجشگر باشند و پیرو مقلد نباشند. بنابراین، او مخالف پیروی مطلق از احادیث است و تأکید دارد که باید ابتدا به قرآن مراجعه کرد. دیدگاه امامان به عنوان زیرمجموعه قرآن: جایماز بیان می‌کند که حتی امامان خود را زیرمجموعه و تابع قرآن می‌دانند و نقل حدیث از آن‌ها نیز باید به قرآن عرضه شود تا از صحت آن اطمینان حاصل شود. تفکیک کلی دیدگاه‌ها: آقای آقایاری: معتقد است که قرآن به تنهایی برای تفسیر کافی نیست و حدیث و سنت پیامبر ضروری است. وی به شواهد قرآنی و آیات متعددی استناد می‌کند که اطاعت از پیامبر را معادل اطاعت از خدا می‌داند. آقای جایماز: دیدگاه قرآن‌بسندگی دارد و معتقد است که احادیث باید به قرآن عرضه شوند. او پیروی مطلق از حدیث را شرک دانسته و تاکید دارد که قرآن معیار اصلی در دین است و همه چیز باید به آن سنجیده شود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 مدعا و دلایل آقای آقایاری (قرآن بسنده نیست) 1. ضرورت حدیث در تبیین و تشریح دین: آقایاری معتقد است که حدیث، نقش اساسی در تبیین و تشریح دین ایفا می‌کند و بدون آن، قرآن کامل نخواهد بود. مثلا بدون سنت چگونه به آیه اقیموا الصلاة عمل کنیم؟؟ چند رکعت بخوانیم؟؟ او تقسیم‌بندی بین "تشریع" و "بدعت" را بی‌معنی می‌داند و بر این باور است که احادیث پیامبر گرامی اسلام خارج از دین نیستند و به منزله بدعت تلقی نمی‌شوند، زیرا پیامبر بر اساس وحی سخن می‌گوید. 2. حکم و داوری پیامبر: به اعتقاد آقایاری، برخی از آیات قرآن به صراحت نشان می‌دهند که مسلمانان باید در مواردی به پیامبر رجوع کنند و او در مسائل مشاجره‌ای قضاوت و حکم کند. او استناد به آیه "فلا و ربک لایمنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم" می‌کند و بیان می‌دارد که پیامبر حکم و قضاوتی دارد که به تنهایی از قرآن قابل فهم نیست و نیاز به تبیین پیامبر دارد. 3. لزوم پیروی از سیره پیامبر: آقایاری اشاره دارد که مسلمانان باید به سیره و سنت پیامبر نیز عمل کنند؛ و استناد به "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" می‌کند. از نظر او، فقط تکیه بر قرآن بدون توجه به سیره پیامبر کافی نیست و برای پیروی کامل باید به احادیث و سنت پیامبر نیز رجوع کرد. 4. نیاز به تفسیر و عرضه حدیث به قرآن: آقایاری تأکید دارد که در بررسی احادیث، باید آن‌ها را به قرآن عرضه کرد. اگر حدیثی مخالف قرآن باشد، باید آن را کنار گذاشت. این راهبرد به مسلمانان کمک می‌کند تا احادیث معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند. مدعا و دلایل آقای جایماز (قرآن بسنده است) 1. قرآن کافی و جامع است: جایماز معتقد است که قرآن برای هدایت بشر کافی است و نیازی به احادیث نیست، زیرا پیامبر و امامان هیچ‌گاه حکمی جدید و خارج از قرآن نیاورده‌اند. او به این عقیده است که پیامبر و امامان زیرمجموعه قرآن هستند و هیچ‌گاه مطلبی را خارج از قرآن بیان نکرده‌اند. 2. استناد به قرآن به عنوان معیار سنجش: جایماز بر این باور است که معیار سنجش احادیث، قرآن است و هر حدیثی که خارج از قرآن یا متعارض با آن باشد، مردود است. او استدلال می‌کند که حتی خود امامان نیز تأکید داشته‌اند که احادیث منسوب به آن‌ها باید به قرآن عرضه شود. 3. عدم نیاز به تبیین و تفسیر غیرضروری از سوی افراد غیرمعصوم: جایماز می‌گوید که تفسیر و توضیح قرآن باید بر اساس نص صریح آن باشد و نباید تابع علمای بدون پشتوانه قرآنی بود، زیرا این کار شبیه به شرک و بت‌پرستی است. 4. کفایت قرآن در همه جوانب: او بر این عقیده است که قرآن خود بیان "کل شیء" است و تمامی آنچه که نیاز به تبیین دارد در قرآن وجود دارد. از دید جایماز، حتی اگر حدیثی در فهم قرآن کمک کند، تنها به عنوان تأیید از قرآن استفاده می‌شود و قرآن باید در مرکز باشد، نه اینکه نیاز به احادیث باشد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 راز کامل شدن دین؛ حکایت غدیر و راه سعادت مدتی پیش با یکی از برادران اهل سنت گفت‌وگویی داشتم. به او گفتم که شما دین دارید، اما دینتان کامل نیست. او با تعجب پرسید چرا؟ به او پاسخ دادم که دلیل این حرف، آیه اکمال است؛ جایی که خداوند می‌فرماید: اليوم اكملت لكم دينكم یعنی امروز دین شما را کامل کردم. او پرسید منظور از اليوم چیست؟ توضیح دادم که هم شیعه و هم سنی اتفاق نظر دارند که این آیه درباره حادثه‌ی غدیر خم نازل شده است. سپس پرسیدم: در غدیر چه رخ داد؟ و یادآوری کردم که پیامبر اکرم (ص) دست امیرالمومنین علی (ع) را بالا بردند و فرمودند: من كنت مولاه فهذا علي مولاه یعنی هر کس من مولای او هستم، این علی مولای اوست. این دوست اهل سنت گفت که در این جمله، کلمه مولا به معنای دوست است. به او پاسخ دادم: اگر منظور از 'مولا' فقط دوستی بود، چرا خلیفه دوم، عمر بن خطاب، نزد امیرالمومنین آمد و به او تبریک گفت؟ آیا کسی برای دوستی به دیگری تبریک می‌گوید؟ اگر من بگویم با کسی دوست شده‌ام، آیا مردم به من تبریک می‌گویند؟ یا وقتی کسی به یک مقام و مسئولیت مهم منصوب می‌شود، مردم به او تبریک می‌گویند و جشن می‌گیرند؟ در ادامه به او گفتم: پس، در آن روز بزرگ، امیرالمومنین (ع) به مقام ولایت و امامت منصوب شدند و دین اسلام با ولایت ایشان کامل شد؛ چنان‌که آیه نازل شد: اليوم اكملت لكم دينكم. اکنون این تصمیم با شماست که آیا ولایت و امامت را می‌پذیرید و دین خود را کامل می‌کنید، یا نه. برای او مثالی زدم: دین اسلام مانند مسیر قطار است. اگر فقط یک ریل داشته باشد، قطار به مقصد نمی‌رسد. باید دو ریل وجود داشته باشد تا حرکت کامل شود و قطار به مقصد برسد. به همین شکل، دین نیز با ولایت کامل می‌شود و انسان را به سعادت واقعی می‌رساند. به لطف خدا ، این برادر مان هم اکنون جزء پیروان مکتب اهل بیت ع هستند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 ایرانِ اسلامی در سطح کلان ؛ چهار دهه ایستادگی، چهار دهه پیشرفت در طی چهار و نیم دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای گوناگون، گام‌های استواری برداشته و به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های علمی، فناورانه، اقتصادی، نظامی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی دست یافته است. این دستاوردها در هر زمینه چونان ستون‌هایی محکم، کشور را به سمت خودکفایی و استقلال پایدار سوق داده است. در ادامه، نگاهی کوتاه به برخی از این پیشرفت‌ها خواهیم داشت : دستاوردهای علمی و فناوری: در عرصه پزشکی، ایران به تولید واکسن‌ها، داروهای بیولوژیک و جراحی‌های پیچیده دست یافته است، از جمله پیوند اعضا و درمان بیماری‌های خاص. همچنین، در فناوری نانو به یکی از کشورهای پیشرو جهان تبدیل شده و محصولاتی در زمینه‌های پزشکی و صنعتی توسعه داده است. پیشرفت در دانش هسته‌ای، از جمله تولید رادیوداروها و غنی‌سازی برای مصارف پزشکی و انرژی، از مهم‌ترین افتخارات است. ایران همچنین با پرتاب ماهواره‌های تحقیقاتی، جایگاهی در عرصه فناوری فضایی کسب کرده است. دستاوردهای نظامی و دفاعی: ایران در تولید تجهیزات نظامی همچون پهپادها، موشک‌ها، زیردریایی‌ها و سامانه‌های دفاعی به خودکفایی رسیده و در طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک و کروز با دقت بالا، گامی مهم برداشته است. پیشرفت در زمینه پهپادها نیز این کشور را در جمع کشورهای مهم این حوزه قرار داده است. پیشرفت‌های بهداشتی و درمانی: پس از انقلاب، ایران با گسترش مراکز بهداشتی و درمانی در شهرها و روستاها، سطح دسترسی به خدمات سلامت را بهبود بخشیده و امید به زندگی را افزایش داده است. همچنین در تولید واکسن‌ها و داروها به استقلال دست یافته و در جراحی‌های پیچیده قلب، مغز و پیوند اعضا نیز موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است. دستاوردهای اقتصادی و صنعتی: در بهره‌برداری از منابع نفت و گاز، ایران توانسته است با توسعه پالایشگاه‌ها و صنعت پتروشیمی، به موفقیت‌های بزرگی دست یابد. در صنعت خودرو، با وجود تحریم‌ها، به پیشرفت رسیده و تولید خودروهای داخلی با تنوع بیشتری صورت گرفته است. دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی: در زمینه آموزش و پرورش، با افزایش نرخ باسوادی و گسترش سیستم آموزشی، رشد چشمگیری حاصل شده است. حضور زنان در جامعه، در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافته و در این میان، فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز تقویت شده و در جامعه ترویج یافته است. دیپلماسی و سیاست خارجی: ایران در حمایت از محور مقاومت و همکاری‌های منطقه‌ای نقش موثری ایفا کرده است. این کشور تلاش کرده با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را مستحکم کند و به عنوان بازیگری مهم در منطقه شناخته شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات : ایران در جهت استقلال سایبری، شبکه ملی اطلاعات را توسعه داده و به تولید محصولات دانش‌بنیان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است، به گونه‌ای که محصولات متنوعی از این حوزه به ثمر رسیده است. در مجموع، جمهوری اسلامی ایران، با وجود چالش‌ها و تحریم‌های گسترده، توانسته است در این حوزه‌های مهم به خودکفایی و استقلال قابل توجهی دست یابد و راهی پر افتخار به سوی آینده بگشاید. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 راههای مقابله با استخفاف عقلی دشمن مقابله با استخفاف عقلی دشمن یا همان سبک سازی عقلها ، که به معنای تضعیف و تزلزل فکری جامعه برای کنترل افکار و رفتار آنهاست، نیازمند اقداماتی چندگانه و استراتژیک است. این اقدامات در سطوح فردی، اجتماعی، و فرهنگی می‌توانند به تقویت جامعه و افزایش آگاهی‌ها کمک کنند. در این نوشته کوتاه برخی راهکارهای عملی برای مقابله با این نوع تهاجم فکری و عقلی تقدیم می گردد : ▫️ تقویت بصیرت و آگاهی‌های عمومی: تبیین حقایق تاریخی و ارزش‌های اصیل دینی، انقلابی و ملی به صورت صحیح و روشن می‌تواند ذهنیت جامعه را نسبت به دشمن تقویت کرده و آنها را از ترفندهای جنگ نرم آگاه سازد. 🔸 تشویق به مطالعه و پژوهش عمیق: وقتی مردم به دانش و آگاهی دست پیدا کنند، در مقابل هرگونه تلاش دشمن برای تضعیف تفکر و اراده‌شان مقاوم‌تر خواهند بود. توسعه فرهنگ مطالعه و تحقیق می‌تواند سطح آگاهی و هوشیاری جامعه را افزایش دهد. ▫️ استفاده از آموزه‌های قرآنی و دینی: قرآن کریم و سنت پیامبر و اهل بیت، مملو از مثال‌ها و راهکارهایی برای مواجهه با دشمنانی است که به دنبال تضعیف جامعه هستند. استفاده از این منابع ارزشمند در تقویت مبانی عقیدتی و دینی مردم می‌تواند در برابر استخفاف عقلی دشمن مقاومت بیشتری ایجاد کند. 🔸 پرورش تفکر نقادانه و منطقی: یکی از اهداف دشمن، ایجاد پیروی کورکورانه و بدون تفکر است. با تقویت مهارت‌های تفکر نقادانه، به افراد این امکان داده می‌شود که به تحلیل و بررسی اطلاعات و اخبار بپردازند و در برابر ترفندهای فریبنده دشمن هوشیارانه‌تر عمل کنند. 🔹 آموزش سواد رسانه‌ای: در دوره‌ای که ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی به عنوان مهمترین ابزار دشمن در استخفاف عقلی جامعه شناخته می‌شوند، آموزش سواد رسانه‌ای و ایجاد توانایی تشخیص اخبار صحیح از اخبار نادرست می‌تواند بسیار موثر باشد. 🔹 ایجاد ارتباط قوی بین نخبگان و مردم: نخبگان فکری و دینی می‌توانند نقش مهمی در روشنگری و آگاه‌سازی مردم داشته باشند. تقویت این ارتباط و ارائه اطلاعات دقیق و تحلیل‌های جامع از سوی نخبگان باعث می‌شود مردم به منابع معتبر و اصیل تکیه کنند. 🔸 تقویت هویت فرهنگی و دینی: یکی از راهکارهای مهم مقابله با تهاجم عقلی، حفظ و تقویت هویت دینی و ملی است. با افزایش آگاهی مردم از ریشه‌های فرهنگی و ارزشی‌شان، آن‌ها در برابر تلاش‌های دشمن برای کاهش اعتماد به نفس و تضعیف هویت، مقاوم‌تر می‌شوند. ▫️ استفاده از ابزارهای هنری و فرهنگی: تولید و توزیع محتوای فرهنگی و هنری در قالب فیلم، کتاب، موسیقی و شعر با مفاهیم عمیق و ارزشمند می‌تواند یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با استخفاف عقلی و افزایش روحیه مقاومت در جامعه باشد. 🔸 تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس: ترویج خودباوری و ایمان به توانایی‌ها و ارزش‌های خود، مردم را از وابستگی فکری و روانی به دشمن دور می‌کند و جامعه را از تسلیم در برابر تبلیغات دشمن محافظت می‌کند. 🔹 تشویق به مشارکت اجتماعی و کارهای گروهی : با تشویق به کارهای گروهی و مشارکت‌های اجتماعی، احساس مسئولیت در جامعه تقویت شده و افراد بیشتر به مسائل جامعه خود اهمیت می‌دهند و کمتر در دام برنامه‌های فریبکارانه دشمن گرفتار می‌شوند. ✅ با اجرای این راهکارها و استمرار در آگاهی‌بخشی و تقویت پایه‌های فکری و اعتقادی، می‌توان به مقابله مؤثر با استخفاف عقلی دشمن پرداخت و جامعه‌ای پویا و مقاوم در برابر ترفندهای او پدید آورد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 تبریک هفته بسیج بسم الله الرحمن الرحیم هفته بسیج، نماد اقتدار و ایثار ملتی است که در سایه ایمان و اتحاد، در سخت‌ترین صحنه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، جلوه‌ای از صلابت و همبستگی را به نمایش گذاشتند. بسیج، این شجره طیبه و میراث جاودان امام خمینی (ره)، نه تنها پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، بلکه تجلی‌گاه اندیشه‌ای است که انسان‌های پاکدل و شجاع را در مسیر تعالی و سازندگی کشور گرد هم آورده است. بسیجیان، با روحیه‌ای سرشار از ایثار و خودباوری، در دفاع مقدس، سازندگی، علم و فرهنگ، جهاد تبیین و عرصه‌های مختلف به کشور خدمت کرده و نقشی ماندگار را در مسیر تعالی ایران عزیز ایفا کرده‌اند. هفته بسیج فرصتی است تا از مجاهدت‌ها و تلاش‌های این عزیزان که از اقشار مختلف جامعه برخاسته‌اند، قدردانی کنیم. امروز نیز در شرایط پیچیده جهانی، بسیج همچون گذشته، با بصیرت، آگاهی و درایت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و حفظ استقلال، امنیت و اقتدار ایران اسلامی، استوار و ثابت‌قدم به راه خود ادامه می‌دهد. بسیج در عرصه‌های مختلف جامعه نقشی حیاتی و تاثیرگذار ایفا می‌کند و وظایف آن در این برهه حساس از تاریخ کشور همچنان با رویکردهایی نوین و مبتنی بر نیازهای روز جامعه ادامه دارد. 🔸🔹 از جمله وظایف مهم بسیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : 1. حفظ امنیت و اقتدار ملی: بسیج همواره در کنار نیروهای مسلح، حافظ امنیت داخلی کشور بوده و در مواقع بحران و تهدیدات خارجی، خط مقدم دفاعی ملت ایران است. 2. مقابله با تهدیدات نرم: بسیج با جهاد تبیین و روشنگری در برابر تهدیدات فرهنگی، تحریف تاریخ و نفوذ دشمن ایستادگی می‌کند. 3. سازندگی و محرومیت‌زدایی: بسیج به عنوان نیرویی فعال در پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف کشور عمل می‌کند. 4. حمایت از علم و فناوری: بسیج به حمایت از نخبگان و توسعه فناوری‌های نوین پرداخته و زمینه پیشرفت علمی کشور را فراهم می‌آورد. 5. پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی : بسیج همواره حافظ آرمان‌های امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است و در برابر تهدیدات داخلی و خارجی مقابله می‌کند. ✅ در این راستا، بسیج امروز در تمام عرصه‌ها همچنان به عنوان یک نیروی توانمند و اثرگذار در خدمت به مردم و حفظ کیان انقلاب اسلامی حضور دارد و این مسیر مقدس را با عزمی راسخ ادامه خواهد داد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 وظایف سیاسی مردم در حکومت اسلامی از منظر امیرالمؤمنین (ع) وظایف سیاسی مردم در حکومت اسلامی از منظر امیرالمؤمنین علی (ع)، در عمق سخنان او با واژگان حکمت‌آمیز و عبرت‌آموز به‌روشنی تبیین شده است. مردمی که باید در کنار حاکم عادل خویش بایستند، پشتیبان راه عدالت باشند و در مقابل طوفان نفاق و فتنه همچون سدی مستحکم از حاکمی که معیارهای الهی را پاس می‌دارد، حمایت کنند. مردم باید با سرلوحه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر، از بروز هرگونه ظلم جلوگیری کنند و به خود این مسئولیت خطیر را بپذیرند که نه فقط ناظر، بلکه نگهبان عدل در جامعه اسلامی باشند و در برابر هر ناهنجاری و فسادی به مقابله برخیزند. در این میان، آنان باید عهد اخوت و وفاداری به وحدت را محکم و خلل‌ناپذیر نگاه دارند؛ چراکه در نگاه امیرالمؤمنین (ع)، وحدت جامعه اسلامی همچون زرهی است که مردم را از تفرقه و آسیب دشمنان مصون می‌دارد. با تقوا و صداقت سیاسی در عرصه حکومت و جامعه، روح معنویت و اخلاق را در هر گام به همراه داشته باشند و از دام‌هایی چون تهمت، شایعه‌پراکنی و نفاق دوری گزینند. همواره مسئولین و کارگزاران را زیر نظر گیرند، و چنانچه کژی و خطایی دیدند، با شهامت تذکر دهند تا انحرافی در مسیر حکومت شکل نگیرد؛ چرا که این نظارت، نه فقط حقی برای مردم، بلکه تکلیفی الهی و نقشی سترگ در امانت‌داری از مسیر حق و عدالت است. مردم باید قوانین الهی را بزرگ دارند، به آن احترام گذارند و از اجرای عدالت پاسداری کنند، به‌گونه‌ای که حق هیچ‌کس زیر پا نرود و عدل بی‌هیچ تبعیضی در جامعه گسترانده شود. آن‌ها باید در راه حق، بی‌هراس از خطر، شجاعانه سخن بگویند و یاری‌گر مظلومان باشند و از سکوت در برابر ظلم بپرهیزند. ✅ این‌ها وظایفی است که امیرالمؤمنین (ع) با کلامی پرصلابت و روح‌بخش برای جامعه اسلامی برمی‌شمرند، تا آن‌گونه باشند که با هوشیاری و انسجام، حکومتی را که بر پایه ارزش‌های الهی است، بر فراز نگه دارند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
4.08M
🔵 علل پنجگانه مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 فتنه‌گری یهود در تاریخ؛ از صدر اسلام تا امروز، درسی برای بیداری مسلمانان یهودیان در طول تاریخ، به ویژه در زمان صدر اسلام، از ابزارهای مختلفی برای مقابله با گسترش اسلام و ضربه زدن به مسلمانان بهره می‌بردند. آنان با استفاده از حیله‌ها، ترفندها، و تحریک دیگران، تلاش می‌کردند جبهه‌ای مخالف در برابر پیامبر اسلام (ص) و پیروانش ایجاد کنند. برخی از مهم‌ترین اقدامات آنان شامل توطئه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی جنگ روانی بود. به عنوان نمونه، در ماجرای پیمان‌های مدینه، یهودیان با پیامبر پیمان بستند تا به امنیت و همزیستی در جامعه نوپای اسلامی احترام بگذارند، اما در عمل بارها این پیمان‌ها را نقض کردند. قبیله‌هایی مانند بنی‌قریظه، بنی‌نضیر و بنی‌قینقاع نمونه‌هایی از این گروه‌ها بودند که از توطئه‌های مختلف، از جمله همکاری با دشمنان خارجی مانند قریش و تحریک قبایل عرب، برای تضعیف حکومت اسلامی استفاده کردند. نکته مهم و آموزنده این است که پیامبر اسلام (ص) در برابر این توطئه‌ها با حکمت و تدبیر برخورد می‌کرد. ایشان نه‌تنها اجازه ندادند که این دشمنی‌ها سبب تفرقه در صفوف مسلمانان شود، بلکه با تقویت وحدت، استحکام اعتقادی و اخلاقی جامعه اسلامی را تضمین کردند. ✅ امروزه نیز شگردهایی مشابه از سوی دشمنان اسلام به کار گرفته می‌شود. به‌کارگیری رسانه‌ها برای تفرقه‌افکنی، ترویج افکار انحرافی، یا تلاش برای تغییر فرهنگ‌های اسلامی نمونه‌هایی از این اقدامات است. برای مقابله با این تهدیدها، مسلمانان باید با آگاهی، وحدت و پایبندی به اصول دینی، همانند الگوی پیامبر اسلام (ص)، نقشه‌های دشمنان را خنثی کنند. این درس تاریخ، ما را به هوشیاری و اتحاد در برابر فتنه‌ها دعوت می‌کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea