📢 اطلاعیه عضویت در کانال طلوع فکر و اندیشه
🌅 کانال طلوع فکر و اندیشه با هدف ترویج اندیشههای عمیق و نگاههای تازه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، و مذهبی ایجاد شده است. در این کانال مطالب متنوعی از تحلیلهای دینی و قرآنی، پاسخ به شبهات، و بررسی مسائل روز ارائه میشود تا بتوانیم گامی مؤثر در مسیر توسعه تفکر سالم و آگاهی اجتماعی برداریم.
🔹 مخاطبان عزیز میتوانند با عضویت در این کانال، به محتوای بهروز دسترسی پیدا کنند و از طریق پیامرسانی مستقیم با ما در ارتباط باشند.
🔗 برای عضویت، روی لینک زیر کلیک کنید و همراه ما در طلوع فکر و اندیشه باشید: 👇👇
@Myidea
🔵 اگر حوصله کتابخوانی ندارید ، این کانال را بخوانید
اگر زمانی دستتان به کتاب نمیرسد و فرصت نشستن در پای آن دریاهای بیکران را ندارید، دلسرد نشوید. 👈 طلوع فکر و اندیشه همچون فانوسی است که در دل تاریکیهای ذهن میدرخشد، با هر واژهاش راهی به روشنایی میگشاید و دل را با نسیم دلانگیز دانش نوازش میدهد. این کانال، کتابی است از جنس نور که در میان شلوغیها و خستگیهای زندگی و وب گردی های مختلف ، دریچهای میگشاید تا روح تشنهتان جرعهای از چشمههای زلال حکمت بنوشد.
در هفتهای که به نام کتاب و کتابخوانی آذین بسته شده، چه زیباست که گاهی با نگاه به افق این کانال، به سفری کوتاه در ژرفای دانایی برویم. هر پستش دانهای از مروارید فکر، و هر کلامش شاخهای از بوتههای خرد است؛ نویسنده اش سالهاست که چندین قلم را بسبب فشار بر کاغذ شکسته و یا تمام کرده و با تمام خون و دلها و با تمام درنگ ها و خستگی ها و تحمل سعی دارد ، همچون نسیمی دلنشین، به قلبها بنشیند و ذهنها را به گلزاری از بینش بدل کند. انگار به میهمانی اندیشهها دعوت شدهاید؛ جایی که سکوت واژهها، با هر تلنگر آرامشبخش خود، شما را به آسمانهای پرستارهی آگاهی میبرد.
پس اگر در این روزها، به هر دلیلی کتاب در دست نگرفتهاید، کافی است با 👈 طلوع فکر و اندیشه همسفر شوید. این کانال، سعی دارد جویباری از حکمت و دانایی باشد که برکت هر قطرهاش، به جانهای تشنهی ما پیوند بخورد و مسیری به سوی نور بگشاید. بگذارید این هفته، جشنی باشد برای آشتی با کتاب و جویبارهای دانایی که در دل ما جاری خواهد شد.
✅ کتابخوانی پلی است از تاریکی نادانی به روشنایی فهم ؛ هر صفحهاش دریچهای به جهانهای نو و هر کلمهاش چراغی برای دل و جان.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 راهی به سوی تعالی : نقش منطق دین در زندگی خوب و هدفمند
ما باید با منطق دین آشنا شویم، چرا که منطق دین ما را به سمت تعالی و زندگی خوب هدایت میکند. هرچه بهتر زندگی کنیم، به همان اندازه به اهداف و مقاصد خود نزدیکتر خواهیم شد و این نزدیکی نشانه موفقیت و تلاش ماست. ما به این دنیا نیامدهایم که متوقف شویم، بلکه آمدهایم که پیوسته در حرکت و پیشرفت به سوی هدف باشیم، زیرا تنها در حرکت است که انسان به کمال میرسد.
اگر انسان به کمال نرسد، در نادانی و جهالت باقی میماند، و در این حالت تفاوتی با چارپایان ندارد. انسانی که خود را نشناسد و ارزش علم، معرفت، و معنویت را درک نکند، نهتنها به خودش، بلکه به جامعه نیز ضرر میرساند.
پس تمام تلاش ما در جامعه باید بر پایه علم، تقوا، معنویت، اخلاق و کوشش باشد. اگر این اصول را رعایت کنیم، در مسیر انسانیت و خداییشدن، یا همان «خلیفةالله» بودن هستیم. اما اگر آنها را نادیده بگیریم، از زمره کسانی خواهیم بود که به فرموده قرآن، از چارپایان هم گمراهترند و در این دنیا و آخرت زیان خواهند کرد، یعنی همان «خسر الدنیا والآخرة».
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ضرورت دست به قلم شدن طلاب؟
نویسندگی برای طلبهها نه تنها به معنای بیان آموختههای دینی بلکه بهعنوان راهی برای ایجاد تأثیر عمیق در جامعه است. طلبهها با نوشتن میتوانند مفاهیم دینی و اخلاقی را به شیوهای ساده، روشن و قابل درک برای عموم مردم بازگو کنند. از آنجا که جامعه با چالشهای متعدد فرهنگی و اخلاقی روبهرو است، نویسندگی به طلبهها این فرصت را میدهد که به عنوان معلمان و مروجان ارزشهای دینی و انسانی نقشآفرینی کنند. با نوشتن، آنها نه تنها تعالیم خود را با جامعه به اشتراک میگذارند، بلکه به عمق بیشتری در فهم و تحلیل مسائل دینی دست مییابند، زیرا فرایند نوشتن نیازمند تحقیق، تأمل و دقت است که خود موجب رشد علمی و اخلاقی آنها میشود.
افزون بر این، نویسندگی به طلبهها امکان میدهد که در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز ارتباط مؤثرتری با مخاطبان خود برقرار کنند. با بیان دیدگاههای دینی در قالبهای نوین و خلاقانه، طلبهها میتوانند بر نسلهای جوان تأثیر بگذارند و به آنها نشان دهند که دین نه تنها پاسخی به مسائل فردی بلکه راهحلی برای مشکلات اجتماعی و سیاسی و... است. در فضایی که اطلاعات به سرعت در دسترس همه قرار میگیرد، نویسندگی طلبهها به آنها امکان میدهد که آموزههای اصیل دینی را با زبانی تازه و امروزی بازگو کنند، تا از تحریف و سوءبرداشتها جلوگیری شود و دین به عنوان منبعی زنده و پویا در زندگی مردم جایگاه خود را حفظ کند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 فاطمه زهرا (س) ، بانوی بیداری و پاسدار ولایت
حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بانویی است که نام و یادش با مفاهیمی چون ایثار، ایمان و دفاع از حقیقت گره خورده است. او نه تنها همسر و مادری نمونه، بلکه مدافعی خستگیناپذیر از ولایت و رسالت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) بود. پس از رحلت پیامبر، حضرت زهرا (س) در برابر سختیها ایستاد و با خطبههای روشنگرش پرده از انحرافات برداشت و نشان داد که ولایت تنها امانت الهی است که نباید آن را به هیچ قیمت از مسیرش منحرف کرد. او برای حفظ اسلام حقیقی و روشن ساختن حق و باطل، شجاعانه ایستاد و برای همیشه به تاریخ آموخت که سکوت در برابر انحرافات، خیانت به حقیقت است.
این بانوی بزرگوار، با تحمل مصائب فراوان و ایثار تمام وجود خویش، اسوهای از استقامت و وفاداری به ولایت شد. او نشان داد که ایمان و محبت به اهل بیت (علیهمالسلام) تنها در سخن و احساس نیست، بلکه در اقدام و حمایت عملی از ولایت تجلی مییابد. فاطمه زهرا (س) با دفاع از امام علی (علیهالسلام) و ایستادگی در برابر ناعدالتیها، به همه نسلها آموخت که مسئولیت حقگویی و حمایت از عدالت، وظیفهای است که بر دوش هر مؤمن است. ایام فاطمیه فرصتی است تا این الگوی بیبدیل را یاد کنیم و با اندیشه و عمل خود به راه و مسیر او پایبند بمانیم.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
پیاده سازی متن بخشی از مناظره 👇☝️
آقای آقایاری و آقای جایماز، موضوع قرآن بسندگی را بحث میکنند. آقای آقایاری معتقد است که قرآن بهتنهایی نمیتواند پاسخگوی تمام جزئیات مسائل دینی باشد و نیاز به تفسیر و توضیحات حدیثی و سنت پیامبر وجود دارد. او به نقش پیامبر در توضیح و تبیین دستورات قرآنی اشاره میکند و معتقد است که این تبیینها و سنتها، مکمل آموزههای قرآنی هستند.
آقای آقایاری اضافه میکند که پیامبر اسلام، به فرمان الهی سخن میگوید و چیزی به دین اضافه نمیکند که خارج از محدوده آن باشد. بنابراین، استفاده از حدیث و سنت بهعنوان منبع توضیحی ضروری است. او معتقد است که اطاعت از پیامبر، مکمل اطاعت از خدا است و دستورات پیامبر بهعنوان تفسیر و توضیح دستورات الهی است و نباید آنها را بهسادگی نادیده گرفت.
از سوی دیگر، آقای جایماز دیدگاه قرآن بسندگی را مطرح میکند و به نظر میرسد معتقد است که قرآن بهعنوان کتاب کامل و جامع، نیازی به تفسیر حدیثی ندارد و هر آنچه مورد نیاز است، در آن ذکر شده است. او اضافه میکند که استفاده بیشازحد از احادیث ممکن است به انحراف و تحریف در دین منجر شود و معتقد است که باید معیار اصلی سنجش هر حدیث و روایتی، تطابق آن با قرآن باشد.
این بحث میان این دو نفر به تفاوت نگرش آنها به حدیث و جایگاه آن در کنار قرآن برمیگردد. آقای آقایاری دیدگاه سنتگرا دارد و حدیث را لازم و ضروری میداند، در حالی که آقای جایماز بیشتر بر اصالت قرآن و خودکفایی آن تاکید دارد و ترجیح میدهد بهجای حدیث، تنها از قرآن پیروی شود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 استدلال در مورد ناکافی بودن قرآن به تنهایی
تقسیمبندی حدیث به تبیین و تشریع: آقای آقایاری تقسیمبندی حدیث به «تبیین» و «تشریع» را به عنوان یک برداشت ذوقی و شخصی میبیند. او معتقد است که پیامبر هیچ مطلبی خارج از دین نمیگوید که این تقسیمبندیها به نوعی توهین به مقام پیامبر است.
بیان ضرورت حدیث برای توضیح آیات: آقایاری معتقد است که قرآن به تنهایی برای تفسیر و تبیین کافی نیست و نیاز به حدیث و سنت پیامبر برای تفسیر کامل آن دارد. او مثالهایی چون نحوه قطع دست سارق را بیان میکند و میگوید قرآن دستور به قطع دست داده، ولی تعیین محل دقیق قطع را مشخص نکرده است.
حکم الهی بودن احادیث: به نظر آقایاری، اطاعت از رسول نیز حکم الهی است و اطاعت از پیامبر به معنای اطاعت از خداست، پس کلام پیامبر را نباید صرفاً انسانی دانست.
استناد به واژه بیان در قرآن: او اشاره دارد که قرآن برای پیامبر بیان کل شیء است و بنابراین پیامبر تنها بیانکننده قرآن نیست، بلکه آگاهی و علم گستردهای برای تبیین آن دارد.
توجه به قرآن و سنت پیامبر: آقایاری تأکید میکند که احادیث و سنتهای پیامبر باید به عنوان یک مرجع و مفسر در کنار قرآن در نظر گرفته شوند، چرا که قرآن خود امر به تبعیت از پیامبر کرده است.
آقای جایماز: دیدگاه قرآنبسندگی
عدم نیاز به حدیث برای تکلیف بیشتر: آقای جایماز بیان میکند که پیامبر و امامان هیچگاه حکمی جدید اضافه نمیکنند و هر چه بیان میشود، باید از قرآن باشد. او احادیثی که تکالیف و احکام جدید اضافه میکنند را رد میکند و معتقد است که این احادیث ممکن است جعلی باشند.
تکیه بر عرضه حدیث به قرآن: جایماز استدلال میکند که احادیث باید به قرآن عرضه شوند تا اعتبار آنها مشخص شود. او به حدیثی از امامان استناد میکند که بیان میدارد، هر حدیثی که با قرآن سازگار نباشد، معتبر نیست.
انتقاد به اعتماد بیچون و چرا به علما: جایماز میگوید که همانگونه که مسیحیان و یهودیان، علمای خود را بدون بررسی میپذیرند، نباید در اسلام نیز این روش دنبال شود. او به نقل از قرآن، تقلید بیچون و چرا از علمای دینی را نوعی شرک میداند.
ضرورت سنجشگری در دین: او اشاره میکند که قرآن به افراد امر میکند که سنجشگر باشند و پیرو مقلد نباشند. بنابراین، او مخالف پیروی مطلق از احادیث است و تأکید دارد که باید ابتدا به قرآن مراجعه کرد.
دیدگاه امامان به عنوان زیرمجموعه قرآن: جایماز بیان میکند که حتی امامان خود را زیرمجموعه و تابع قرآن میدانند و نقل حدیث از آنها نیز باید به قرآن عرضه شود تا از صحت آن اطمینان حاصل شود.
تفکیک کلی دیدگاهها:
آقای آقایاری: معتقد است که قرآن به تنهایی برای تفسیر کافی نیست و حدیث و سنت پیامبر ضروری است. وی به شواهد قرآنی و آیات متعددی استناد میکند که اطاعت از پیامبر را معادل اطاعت از خدا میداند.
آقای جایماز: دیدگاه قرآنبسندگی دارد و معتقد است که احادیث باید به قرآن عرضه شوند. او پیروی مطلق از حدیث را شرک دانسته و تاکید دارد که قرآن معیار اصلی در دین است و همه چیز باید به آن سنجیده شود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
طلوع فکر و اندیشه
🔵 بخشی از مناظره داغ با قرآن بسنده 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 مدعا و دلایل آقای آقایاری (قرآن بسنده نیست)
1. ضرورت حدیث در تبیین و تشریح دین:
آقایاری معتقد است که حدیث، نقش اساسی در تبیین و تشریح دین ایفا میکند و بدون آن، قرآن کامل نخواهد بود. مثلا بدون سنت چگونه به آیه اقیموا الصلاة عمل کنیم؟؟ چند رکعت بخوانیم؟؟
او تقسیمبندی بین "تشریع" و "بدعت" را بیمعنی میداند و بر این باور است که احادیث پیامبر گرامی اسلام خارج از دین نیستند و به منزله بدعت تلقی نمیشوند، زیرا پیامبر بر اساس وحی سخن میگوید.
2. حکم و داوری پیامبر:
به اعتقاد آقایاری، برخی از آیات قرآن به صراحت نشان میدهند که مسلمانان باید در مواردی به پیامبر رجوع کنند و او در مسائل مشاجرهای قضاوت و حکم کند.
او استناد به آیه "فلا و ربک لایمنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم" میکند و بیان میدارد که پیامبر حکم و قضاوتی دارد که به تنهایی از قرآن قابل فهم نیست و نیاز به تبیین پیامبر دارد.
3. لزوم پیروی از سیره پیامبر:
آقایاری اشاره دارد که مسلمانان باید به سیره و سنت پیامبر نیز عمل کنند؛ و استناد به "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" میکند.
از نظر او، فقط تکیه بر قرآن بدون توجه به سیره پیامبر کافی نیست و برای پیروی کامل باید به احادیث و سنت پیامبر نیز رجوع کرد.
4. نیاز به تفسیر و عرضه حدیث به قرآن:
آقایاری تأکید دارد که در بررسی احادیث، باید آنها را به قرآن عرضه کرد. اگر حدیثی مخالف قرآن باشد، باید آن را کنار گذاشت. این راهبرد به مسلمانان کمک میکند تا احادیث معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند.
مدعا و دلایل آقای جایماز (قرآن بسنده است)
1. قرآن کافی و جامع است:
جایماز معتقد است که قرآن برای هدایت بشر کافی است و نیازی به احادیث نیست، زیرا پیامبر و امامان هیچگاه حکمی جدید و خارج از قرآن نیاوردهاند.
او به این عقیده است که پیامبر و امامان زیرمجموعه قرآن هستند و هیچگاه مطلبی را خارج از قرآن بیان نکردهاند.
2. استناد به قرآن به عنوان معیار سنجش:
جایماز بر این باور است که معیار سنجش احادیث، قرآن است و هر حدیثی که خارج از قرآن یا متعارض با آن باشد، مردود است.
او استدلال میکند که حتی خود امامان نیز تأکید داشتهاند که احادیث منسوب به آنها باید به قرآن عرضه شود.
3. عدم نیاز به تبیین و تفسیر غیرضروری از سوی افراد غیرمعصوم:
جایماز میگوید که تفسیر و توضیح قرآن باید بر اساس نص صریح آن باشد و نباید تابع علمای بدون پشتوانه قرآنی بود، زیرا این کار شبیه به شرک و بتپرستی است.
4. کفایت قرآن در همه جوانب:
او بر این عقیده است که قرآن خود بیان "کل شیء" است و تمامی آنچه که نیاز به تبیین دارد در قرآن وجود دارد.
از دید جایماز، حتی اگر حدیثی در فهم قرآن کمک کند، تنها به عنوان تأیید از قرآن استفاده میشود و قرآن باید در مرکز باشد، نه اینکه نیاز به احادیث باشد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 راز کامل شدن دین؛ حکایت غدیر و راه سعادت
مدتی پیش با یکی از برادران اهل سنت گفتوگویی داشتم. به او گفتم که شما دین دارید، اما دینتان کامل نیست. او با تعجب پرسید چرا؟ به او پاسخ دادم که دلیل این حرف، آیه اکمال است؛ جایی که خداوند میفرماید: اليوم اكملت لكم دينكم یعنی امروز دین شما را کامل کردم.
او پرسید منظور از اليوم چیست؟ توضیح دادم که هم شیعه و هم سنی اتفاق نظر دارند که این آیه درباره حادثهی غدیر خم نازل شده است. سپس پرسیدم: در غدیر چه رخ داد؟ و یادآوری کردم که پیامبر اکرم (ص) دست امیرالمومنین علی (ع) را بالا بردند و فرمودند: من كنت مولاه فهذا علي مولاه یعنی هر کس من مولای او هستم، این علی مولای اوست.
این دوست اهل سنت گفت که در این جمله، کلمه مولا به معنای دوست است. به او پاسخ دادم: اگر منظور از 'مولا' فقط دوستی بود، چرا خلیفه دوم، عمر بن خطاب، نزد امیرالمومنین آمد و به او تبریک گفت؟ آیا کسی برای دوستی به دیگری تبریک میگوید؟ اگر من بگویم با کسی دوست شدهام، آیا مردم به من تبریک میگویند؟ یا وقتی کسی به یک مقام و مسئولیت مهم منصوب میشود، مردم به او تبریک میگویند و جشن میگیرند؟
در ادامه به او گفتم: پس، در آن روز بزرگ، امیرالمومنین (ع) به مقام ولایت و امامت منصوب شدند و دین اسلام با ولایت ایشان کامل شد؛ چنانکه آیه نازل شد: اليوم اكملت لكم دينكم. اکنون این تصمیم با شماست که آیا ولایت و امامت را میپذیرید و دین خود را کامل میکنید، یا نه.
برای او مثالی زدم: دین اسلام مانند مسیر قطار است. اگر فقط یک ریل داشته باشد، قطار به مقصد نمیرسد. باید دو ریل وجود داشته باشد تا حرکت کامل شود و قطار به مقصد برسد. به همین شکل، دین نیز با ولایت کامل میشود و انسان را به سعادت واقعی میرساند.
به لطف خدا ، این برادر مان هم اکنون جزء پیروان مکتب اهل بیت ع هستند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ایرانِ اسلامی در سطح کلان ؛ چهار دهه ایستادگی، چهار دهه پیشرفت
در طی چهار و نیم دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای گوناگون، گامهای استواری برداشته و به موفقیتهای چشمگیری در حوزههای علمی، فناورانه، اقتصادی، نظامی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی دست یافته است. این دستاوردها در هر زمینه چونان ستونهایی محکم، کشور را به سمت خودکفایی و استقلال پایدار سوق داده است. در ادامه، نگاهی کوتاه به برخی از این پیشرفتها خواهیم داشت :
دستاوردهای علمی و فناوری:
در عرصه پزشکی، ایران به تولید واکسنها، داروهای بیولوژیک و جراحیهای پیچیده دست یافته است، از جمله پیوند اعضا و درمان بیماریهای خاص. همچنین، در فناوری نانو به یکی از کشورهای پیشرو جهان تبدیل شده و محصولاتی در زمینههای پزشکی و صنعتی توسعه داده است. پیشرفت در دانش هستهای، از جمله تولید رادیوداروها و غنیسازی برای مصارف پزشکی و انرژی، از مهمترین افتخارات است. ایران همچنین با پرتاب ماهوارههای تحقیقاتی، جایگاهی در عرصه فناوری فضایی کسب کرده است.
دستاوردهای نظامی و دفاعی:
ایران در تولید تجهیزات نظامی همچون پهپادها، موشکها، زیردریاییها و سامانههای دفاعی به خودکفایی رسیده و در طراحی و ساخت موشکهای بالستیک و کروز با دقت بالا، گامی مهم برداشته است. پیشرفت در زمینه پهپادها نیز این کشور را در جمع کشورهای مهم این حوزه قرار داده است.
پیشرفتهای بهداشتی و درمانی:
پس از انقلاب، ایران با گسترش مراکز بهداشتی و درمانی در شهرها و روستاها، سطح دسترسی به خدمات سلامت را بهبود بخشیده و امید به زندگی را افزایش داده است. همچنین در تولید واکسنها و داروها به استقلال دست یافته و در جراحیهای پیچیده قلب، مغز و پیوند اعضا نیز موفقیتهای چشمگیری کسب کرده است.
دستاوردهای اقتصادی و صنعتی:
در بهرهبرداری از منابع نفت و گاز، ایران توانسته است با توسعه پالایشگاهها و صنعت پتروشیمی، به موفقیتهای بزرگی دست یابد. در صنعت خودرو، با وجود تحریمها، به پیشرفت رسیده و تولید خودروهای داخلی با تنوع بیشتری صورت گرفته است.
دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی:
در زمینه آموزش و پرورش، با افزایش نرخ باسوادی و گسترش سیستم آموزشی، رشد چشمگیری حاصل شده است. حضور زنان در جامعه، در عرصههای علمی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافته و در این میان، فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز تقویت شده و در جامعه ترویج یافته است.
دیپلماسی و سیاست خارجی:
ایران در حمایت از محور مقاومت و همکاریهای منطقهای نقش موثری ایفا کرده است. این کشور تلاش کرده با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را مستحکم کند و به عنوان بازیگری مهم در منطقه شناخته شود.
فناوری اطلاعات و ارتباطات :
ایران در جهت استقلال سایبری، شبکه ملی اطلاعات را توسعه داده و به تولید محصولات دانشبنیان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است، به گونهای که محصولات متنوعی از این حوزه به ثمر رسیده است.
در مجموع، جمهوری اسلامی ایران، با وجود چالشها و تحریمهای گسترده، توانسته است در این حوزههای مهم به خودکفایی و استقلال قابل توجهی دست یابد و راهی پر افتخار به سوی آینده بگشاید.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea