eitaa logo
نشریه عهد
2.5هزار دنبال‌کننده
978 عکس
426 ویدیو
111 فایل
نشریه علمی و فرهنگی #عهد بستری برای گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه و عموم مخاطبین 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان انتقادات و پیشنهادات همکاری ،تبادل @gohari_67
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ دوره همراه با جایزه ✅ با توفیقات الهی دوره مشروطه شناسی به پایان رسید. پس از آن جهت تکمیل کردن گزاره های تاریخی در صدد برگزاری دوره پهلوی شناسی میباشیم. برهه از تاریخ که منجر به انقلاب اسلامی شده است و از اهمیت بسیار بالایی در جریان شناسی سیاسی و تاریخ دارد ... ❗️توضیحات دوره: 🗣 تدریس استاد 🏆 اهدای به نفرات اول تا سوم (نقدی و فرهنگی) ⏰ طول مدت دوره 26 قسمت ضبط شده است که هر هفته چهار صوت در کانال نشریه عهد قرار خواهد گرفت 📜 ارائه به افرادی که تقریر جلسات را بنویسند 🔰افراد مایل به ثبت نام ، مشخصات زیر را به آیدی @Tarikh1357 ارسال نماییند. 1️⃣ نام و نام خانوادگی 2️⃣ کد ملی 3️⃣ شماره همراه 4️⃣ آدرس دقیق محل سکونت همراه کدپستی (جهت ارسال مدرک و هدیه در صورت برنده شدن) 📢 لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️به مناسب ارتحال حاج حیدر رحیم پور ازغدی/ انتشار برای اولین بار 🔹 قسمتهایی از مصاحبه نشریه خط با مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی 🔹 حاج حیدر رحیم پور: [شریعتی] وقتی از زندان آخر آمد گفت: آنها برنامه داشتند هر روز ساعت 4 میآمدند و به من 10 ضربه شلاق میزدند 🔹 و [مأمورین رژیم شاه] میگفتند: تو [شریعتی] و مطهری، هر دو شاگرد آقا [امام خمینی] هستید، آقا بوسیله ی تو ارتجاع را میکوبد و به وسیله او [شهید مطهری] التقاط را، نه روشنفکر و مجتهد را. هر چه من میگفتم: من با مطهری همچین سازش و قراردادی نداشتم. آنها میگفتند: نه شما پدر ما را درآوردید، تو ارتجاع را از بین بردی و او التقاط را، هر دو از یک کاسه آب میخوردید اما ما خام بودیم. 🆔 @KHAT_NASHRIYE
💢 با مدد الهی دوره مباحثه کتاب نبوتها در نهج البلاغه را آغاز میکنیم ... 📝 در این سری از پیامها سعی داریم که بخش های مختصری از کتاب را که سخنرانی مقام معظم رهبری در شرح خطلبه اول نهج البلاغه است و در سال 1359 ایراد شده، را بازخوانی کنیم. 🌐 لذا مخاطبین محترم میتوانند مطالب را با هشتک مختصر دنبال کرده و مطالب را با دیگران به اشتراک بگذارند. ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
1️⃣ ❗️سخنانی که امیر المومنین در نهج البلاغه آنها را ایراد میکنند در سطح بالایی از عمق مطالب و شوایی سخن قرار داشت. این به چه معناست ؟ یعنی در 1360 سال قبل، سطح فرهنگ و انديشه‌ى مردمى كه در جامعه‌ى اسلامى آن روز زندگى ميكردند، آن چنان بالا بود كه وقتى على‌بن‌ابى‌طالب اين سخنان عميق و پُرمغز را در منبر ادا ميكرد، زن و مرد و كوچك و بزرگ سخن على را ميفهميدند كه اگر نميفهميدند، اگر براى آنها رمز بود، گنگ بود، يقيناً على سخن ديگرى را براى آنها بيان ميكرد؛ پس ميفهميدند. و ما از اينجا به يك نكته‌اى پى ميبريم كه سطح درك و شعور يك جامعه به كلاس و دانشگاه و آكادمى نيست، منفجر شدن چشمه‌ى استعداد انسانها به خواندن و نوشتن نيست. 🔺 پيغمبر چه كرد با آنها؟ پيغمبر آن روح انديشه‌ى انسانى را، آن وجدان انسانى را كه روح همه‌ى انديشه‌هاى انسان، وجدان او است در اينها زنده كرد، چشم آنها را باز كرد؛ با اينكه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، حكيم شدند. حكيم يعنى داراى حكمت؛ يعنى آن انسانى كه حقيقت‌هاى عالم براى او آشكار است؛ او اگر ميفهمد كه بايد به انسانها نيكى كرد، اين را از كتاب نياموخته است؛ اين را فهميده است. 🔻 در اين صورت شما تعجّب نخواهيد كرد وقتى بدانيد كه بعد از دو سه قرن، سرچشمه‌هاى دانش تجربى و دانش مادّى هم از همين جامعه منفجر شد و رنسانس اروپا محصول و مولود همين حركتِ وجدانِ علمى در جامعه‌ى اسلامى بود. ⏳ادامه دارد ... 📢 لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
❓علت زیاد بیان زهد در نهج البلاغه چیست ؟ 2️⃣ 💢 اميرالمؤمنين در نهج البلاغه روى همه‌ى موضوعاتِ مهمّ اسلامى تكيه كرده، امّا روى چند موضوع به طور خيلى واضح، برجسته‌تر، كامل‌تر، مبسوطتر تكيه شده. يك موضوع، موضوع دنيا و زهد در دنيا و بى‌رغبتى به حُطام دنيا و متاع دنيا [است]؛ اين يكى از موضوعاتى است كه شما اگر نهج البلاغه را باز كنيد، چند صفحه‌اش را بخواهيد مطالعه كنيد، ممكن نيست كه به اين موضوع برخورد نكنيد. 🌱 اميرالمؤمنين كه درباره‌ى دنيا و ترك دنيا و زهد و مانند اين حرفها بحث ميفرمايد، جزو پُركارترين و پُرتحرّك‌ترين و در ميدان‌ترين افراد است؛ پس زهد به معناى ترك فعّاليت و بريدن از جامعه و مردم نيست. حالا پس [زهد] به چه معنا است‌؟ به معناى غرق نشدن در شهوتها و هوسهاى دنيا، به معناى جدّى نگرفتن لذّتهاى دنيوى و به معناى قربانى نكردن هدفهاى انقلابى و اصيل و سازنده‌ى اسلام در پيش پاى قدرت‌طلبى‌ها و انگيزه‌ها و خودخواهى‌ها و دنياطلبى‌ها است؛ و اين درد بزرگ جامعه‌ى اسلامى در روزگارى بوده كه اميرالمؤمنين به حكومت و خلافت رسيده و لذا اميرالمؤمنين در نهج البلاغه روى اين نكته تكيه كرده. 🌍 [در آن زمان فتوحات اسلام زیادشده و ثروت بسیار بالایی به جامعه اسلامی سرازیر شده بود که باعث ایجاد بیماری تفریح و مصرف گرایی دنیایی در جامعه گشت. بیماری که باعث شده بود عده ای از شدت سیری توانایی حرکت نداشته و عده دیگر به خاطر گرسنگی توان کار کردن نداشته باشند. اینگونه نبود که همه ثروت به طور مساوی در اختیار جامعه باشد.] و اين جزو ضعفهاى بزرگ يك جامعه است؛ و اميرالمؤمنين در يك چنين شرايطى قرار داشت. آن كسانى كه از لحاظ ثروت متمکن شده بودند، به اسلام بى‌اعتقاد نبودند، از دين خارج نشده بودند و على‌رغم قرآن و اسلام نبود كه ثروت جمع ميكردند؛ اينها دستخوشِ توطئه‌ى نفْسِ وسوسه‌گرِ خودشان بودند. و على (عليه السّلام) بايد اين توطئه را برايشان برملا ميكرد؛ بايد حقيقت را به آنها ميفهماند و ميفهماند كه انسان مسلمان، شريف‌تر و والاتر از آن است كه اسير اين زخارف و زيورها بشود و بايد به آنها ميفهماند كه اين ثروت، از آنِ همه است و نبايد يك جا متمركز و به يك عدّه مخصوص برسد ... ⏳ادامه دارد ... 📢لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
🚩 اربعین ظهور صفات کمالی 🌱 در جریان راهپیمایی اربعین حقیقت معقول دین و اقامه دین به صورت محسوس دارد خود را نشان میدهد. 🌱 اگر این جریان اربعین خوب تحلیل شود، میبینیم که اکثر صفات کمالی دارد خودش را نشان میدهد. یعنی مردم سخاوت، ایثار، تعاون، جود، بخشش و... را که همگی از صفات کمالی هستند را در اربعین به منصه ظهور میگزارند. 📢لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
💢 گاهی اوقات دستورات دین به این صورت است که مثلا به جای اینکه به شما بگوید بنشینید در مورد خداوند به تفکر بپردازید، یک دستور عملی را انجام بدهید و در دل آن یاد خداوند را برای خودتان زنده کنید. مانند نماز که در آن تمام افعال و سکنات انسانی باعث ایجاد یاد خداوند در دل میشود. 🔻 حال اگر برنامه دین را اینگونه ببینیم و بخواهیم حرکت ظهور را بر این اساس محقق کنیم چه کاری باید بکنیم؟ کاری که به ذهن میرسد و میتوان برای آن برنامه عملی ریخت جنبه دادن به حرکت اربعین است. عملی که در دل آن یک حرکت از حالت سکون برای یک جهش به سمت معنویت و انسان کامل شدن است. 📢 لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تیزر اولین جلسه از سلسله جلسات ⬇️ آنچه در این جلسه خواهید دانست 1- فضای کلی دوران پهلوی 2- ویژگی خاص دوران محمد رضا ⏰ زمان ارسال فایل اول، دوشنبه ساعت 20:00 ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
3️⃣ زمانی که فتوحات اسلام رو به افزایش بود و مثلا کاخهای ساسانی و رومیان فتح شد عده ای گمان کردند که تنها نظام سیاسی که عوض شده است کفایت میکند. به این منظور که استدلال میکردند که این افرادی که تا کنون تحت آن حکومت زندگی میکردند چون با آن فضا ها و کاخ ها عادت کرده اند و حاکم اسلامی را همیشه بر مرکب فلان جور دیده اند، پس ما هم باید مانند آنها باشیم که حرف ما برش داشته باشد. این یک فکر اشتباه بود که در جامعه آن روز رسوخ کرده بود. این بزرگترین خطری است که هر انقلابی را گمراه میکند. خطری که گمان کنید تنها تغییر ساختار سیاسی موجود است که مشکل است و لازم نیست که بنیاد های اساسی از ریشه درست شود. 📢لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ سلسله جلسات تاریخ تحلیلی 🔵 سالهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم موضوعات این جلسه : 🔻فرمایشی بودن دولت و مجلس 🔻دست نشانده بودن پهلوی و عدم حق رای مردم 🔻استعفای رضا شاه و اشغال ایران 🔻انتخاب محرمانه محمدرضا شاه با تایید انگلیس 📢لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
💔 مرنج و مرنجان | آیت الله مجتهدی تهرانی 🔰 آخوند ملاعلی همدانی که از علمای طراز اول همدان بود، خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد. حاج شیخ حسنعلی میفرماید: « مرنج و مرنجان». ⛔️ ملا علی همدانی میگوید:« خوب مرنجان راحت است، ما کاری میکنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نکنیم، غیبت کسی را نمیکنیم و... این را میشود، اما مرنج را چه کار کنیم؟ کسی به ما بدی میکند، غیبت مان را میکند، پول مان را میخورد، قهرا انسان رنجش پیدا میکند. «میشود چنین چیزی که انسان نرنجد؟» فرمودند:«بله». گفت:«چطور؟» فرمودند:«خودت را کسی ندان». ✅ عیب کار ما همین جاست. ما خودمان را کسی میدانیم، به ثروتمان، به علم مان، به ریاست مان، به هر چیزی میبالیم، لذا هیچکس جرأت ندارد به ما «تو» بگوید. ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
فرق جامعه نبوی و علوی ... 📃 سلسله گزاره‌های کتاب، شرح نهج البلاغه رهبری ( در نهج البلاغه) 4️⃣ ♦️ فرق عنصرى و پايه‌اى ميان وضع اجتماعى در حكومت پيغمبر و حكومت على اين بود كه در حكومت پيغمبر، جبهه‌ى دشمن يك جبهه‌ى شناخته‌شده و صريح بود؛ يعنى در ميان گروه‌هايى كه با اسلام و پيامبر در آن روز ميجنگيدند، هيچ گروهى نبود كه با پيغمبر يك شعار مشترك داشته باشد؛ شعار كفّار قريش مشخّص بود؛ يهوديان مدينه هم همين طور، شعار خودشان را داشتند. 🔹 لذا پيغمبر [با اينكه] زجر زياد كشيد امّا هرگز در دوران حكومت خود، آن غم سنگينى را كه على‌بن‌ابى‌طالب در زمان حكومت خود لمس ميكرد، لمس نكرد. منافقين در زمان پيغمبر [هم] بودند امّا آنها كسانى نبودند كه اوّلاً به آن صورت متشكّل باشند؛ ثانياً در مقابل پيغمبر صريحاً و جبهه‌به‌جبهه با همان شعار نميجنگيدند تا مردم ترديد كنند كه اين شعار درست است يا آن شعار، شعار از زبان پيغمبر درست است يا از پيغمبر؛ چنين ترديد و حيرتى براى مردم وجود نداشت؛ امّا در زمان اميرالمؤمنين نه، جبهه‌هايى وجود داشتند كه با على ميجنگيدند و دقيقاً شعارشان شعار على بود؛ آن هم از چهره‌هاى ممتاز و برجسته و سابقه‌دار. مثلاً جبهه‌ى ناكثين يعنى بيعت‌شكنان كه همان جبهه‌ى جنگ جمل باشند، جبهه‌ى طلحه و زبير و عايشه كه با على ميجنگيدند، با چه شعارى ميجنگيدند؟ با شعارى كه دقيقاً خود اميرالمؤمنين هم آن شعار را ميداد؛ شعار اسلام، شعار طرف‌دارى از حق. ⏳ادامه دارد .... 📢 لطفا رسانه ما باشید _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تیزر دومین جلسه از سلسله جلسات ⬇️ آنچه در این جلسه خواهید دانست 1- علت اشغال ایران توسط متفقین 2- سرگذشت رضا شاه ⏰ زمان ارسال فایل ، امشب ساعت 20:00 _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ▪️یه سلام فاصله‌است فقط 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🏴 در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی 👈 دریافت صوت و مشاهده متن : Meysammotiee.ir/post/2447 ☑️ @nashriyeahd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ سلسله جلسات تاریخ تحلیلی دوم موضوعات این جلسه : 🔻دولت منصور و حمله متفقین به ایران 🔻کابینه محمدعلی فروغی 🔻شروط متفقین در هنگام حمله به ایران 🔻اشغال تهران توسط متفقین و فرار رضاخان 🔻تبعید رضاخان 🔻اقدامات دولت محمدعلی فروغی 🔻نخست وزیری علی سهیلی 📢لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
🔵 علاقه مردم به رضاخان! 💠 شما یادتون نمیاد ولی علاقه مردم به به حدی بوده که در تاریخ نوشته اند: تمام مردم از این پیش آمد(تبعید رضاخان) شادند، حتی آن مرد از کار افتاده، آن ضعیفه دهاتی پیر عاجز، چرا؟ او برای آنکه کلاه فرنگی سر گذاشته، او برای آنکه رویش باز شده، آنها که مال و حال و جان و کسانشان از دست رفته جای خود دارن. زن و مرد این مملکت سوای معدودی هر یک از این راهها بغض و کینه در دل داشتند. 📚منبع:کتاب روزنامه خاطرات عین السلطنه /نوشته قهرمان میرزا سالور(عین السلطنه)، ج10، صفحه79_7878 🌐 در کانال با ما همراه باشید 👇👇👇 🆔 @pahlavviii
دائرة المعارف دفاع مقدس.pdf
13.43M
📕نسخه PDF «دائرةالمعارف» 📑 ۳۵۸ صفحه، شامل🔰 1⃣ اینفوگرافیک های آماری از دفاع مقدس 2⃣ کتاب آشنایی با تاریخ دفاع مقدس/ اثری پژوهشی از پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس 📢لطفاً رسانه ما باشید _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام خمینی:اگر از شیطان هم بپرسند لفظا می گوید من هستم در عمل نشان دهید بترسید از خشم مردم ای مسئولین 📢لطفاً رسانه ما باشید _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
🚩 تمدن اربعینی .... ✍️ یادداشت : آقای استاد حسینی ❎ میتوان این ادعا کرد که ظرفیت بالای عاشورا در ایجاد فرهنگ در دنیای مدرن امروز نه تنها دچار ایستایی نشد بلکه همچنان با شکستن ساختارهای مادی آن، درحال پیشروی نرم افزاری و سخت افزادی است. ❇️ مصداق این این پیشرفت را میتوان عزم اجتماعی شیعه برای بزرگداشت اربعین دانست. اربعین در باور شیعه بخشی از بدنه مفهوم عاشورا بوده و در کلیت عاشورا تعریف میشود، و بخشی از همین عنصر فرهنگ ساز است. در یک نگاه کلی چه فرهنگ را سبب شکل گیری تمدن بدانیم ویا تمدن را بستر شکل گیری یک تمدن قرار دهیم، هیچ تردیدی نیست که بتوان اربعین را با همین ظرفیت به عنوان مهمترنین عامل تمدن ساز در مسیر پیشرفت و تعالی معنوی معرفی کرد. 📢 لطفا رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
3⃣ ✅ لحظه‌های وداع... ▫️عکس اول را در آورد: این پسر اولم محسن است. ▫️عکس دوم را گذاشت روی عکس محسن: این پسر دومم محمد است، دوسال با محسن تفاوت سنی داشت. ▫️عکس سوم را آورد و گذاشت روی عکس محمد؛ رفت بگوید این پسر سومم …، سرش را بالا آورد، دید شانه های امام (ره) دارد می لرزد. امام(ره) گریه اش گرفته بود. ▫️فوری عکس ها را جمع کرد زیر چادرش و خیلی جدی گفت: ▪️چهار تا پسرم رو دادم که اشکتو نبینم. 🗓 مادر شهیدان جوادی نیا 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀«أین ابناء الملوک»🌀 ✍آیت الله محسن فقیهی🔰🔰🔰 💠 علما و بزرگان ما اهتمام زیادی به علم‌آموزی داشتند و بسیاری از آن بزرگواران تمام عمر خود را صرف آموختن علم و تعلیم معارف دینی به طلاب کرده‌اند. و همین کتب و آثار ارزشمندی که از علما برجای‌مانده است به خاطر مجاهدت‌هایی است که در این مسیر داشته‌اند. علما درگذشته برای علم‌آموزی با مشکلات و سختی‌های زیادی، نظیر نبود امکانات، فقر و ... مواجه بودند. در احوالات خواجه نصيرالدين طوسي نوشته‎اند ايشان آن‌چنان به تحصيل علوم عقلي و ديني علاقه داشت كه شب‌ها كمتر به خواب می‌رفت و كتب متنوع و گوناگون در نزد خود می‌گذاشت و اگر از يكي خسته می‌شد به ديگري می‌پرداخت و براي آنكه كسالت را از خود دور سازد شب‌ها هميشه نزد خود آب داشت و با آن رفع كسالت و خواب می‌کرد. و در اين شب‌ها و مواقع بود كه به كشف معضلات و مشكلات علمي فائق می‌آمد و از شدت فرح و انبساطي كه در آن حالت به وي رخ مي‎داد فرياد مي‎زد «أین ابناء الملوك من هذه اللّذّه؛ كجا، فرزندان پادشاهان چنين لذتي را می‌برند». علما این‌چنین روحیه علم‌آموزی داشتند. 📢لطفاً رسانه ما باشید _ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __ https://eitaa.com/joincht/3229286474Cc283d72f64