فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش بستن نقاب نینجا
🇯🇵@honar_ninjutsu2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اردو دو روزه شی دوشیکای منطقه کشیت استان کرمان تحت نظر شیدوشی سلطانی نسب به همراه هنرجویان ومربیان دلسوز نینجوتسو در استان کرمان ، مورخه 20 آبان برگذار گردید.
موارد آموزش در فضای باز
آموزش برپایی کمپ و بهداشت در کمپ
شناخت عوارض زمین
پیمایش روزانه 3 کیلومتر
پیمایش شبانه 2 کیلومتر
تمرین تاکتیک های استتار و اختفاء
شنا و رزم در آب .
@honar_ninjutsu2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشهورترین استاد نینجا ابر نینجای شیهان بهنام طیب نیا _ بالانس روی میخ
@NIMJARNJR
⚔ بدون اینکه شمشیر را بیرون آورید، پیروز شوید.
اگر #شمشیر را بیرون کشیدید، برش نزنید تا به راحتی بتوانید کنترل و استقامت کنید.
اهمیت و مفهوم #زندگی کردن و زندگی گرفتن را بدانید.☯
#ماساآکی_هاتسومی
@honar_ninjutsu2
#فلسفه_رزم 🀄️
#نینجا 🈴
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
#کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.) ☯武術🀄️
🥋 این مهم است که بتوانید جَو (محیط) را بخوانید..
تا قادر به خواندن قصد و #نیت دشمن باشیم.
در سطح پیش رفته تری #نینجا به کنترل ذهن حریف می رسد.☯
#شین_نن_جوتسو
ماساکی #هاتسومی
@honar_ninjutsu2
#فلسفه_سبک 🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
#کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.) ☯武術🀄️
\" جنگجویان تاریکی، یا همان نینجاها، همانند سایه می باشند. در تاریکی شب مواظب خودتان باشید، برق شمشیر یک نینجا بسیار خیره کننده است. هرگز با یک نینجا شوخی نکنید ! \"
مطلب بالا، برگرفته از مجله رزمی کاراته، در سال 1988 است! زمانی که تب نینجا شدن در آمریکا بالا گرفته بود. اما با کمال تأسف باید گفت فاصله عمیق فرهنگی میان غرب و شرق، مانع از درک صحیح این هنر زیبای رزمی سرزمین خورشید تابان در آمریکا شده بود.
واقعیت این است که توصیف بالا تنها در مورد نینجاهای فیلمهای هالیوودی صادق بوده و با فرهنگ واقعی نینجاها فرسنگ ها فاصله دارد.
نینجاهای واقعی در حقیقت رزمی کارانی با مهارت های بسیار بالاهستند که بدون توجه به امکانات، همواره رشد و پیشرفت در هنرهای رزمی را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. این هنرجویان برای وقت و زمان خویش ارزش بالایی قائل هستند و سالیان سال ،به دور از قیل و قال و هیاهو، با تمرینات سنگین و جدی هنر رزمی نینجوتسو، جسم و روح خویش را می سازند و هر از چندگاهی حاصل تمرینات طاقت فرسای خویش را درنگاه شگفت زده مردم به نمایش می گذارند.
نینجوتسو، اصول و فلسفه خاصی در مورد تکنیکها دارد که یکی از علل منحصر بودن این سبک می باشد. اصل سادگی، سرعت و کارایی تکنیک ها بر نینجوتسو حاکم می باشد و هیچ محدودیتی روی حرکات، در این هنر رزمی وجود ندارد. هنرجویان نینجوتسو تنها تکنیک یاد نمی گیرند، بلکه می آموزند که در هر شرایطی تکنیک مناسب را بیافرینند. آنان سعی میکنند تکنیکها را دروجود خودشان بپروراند و درک عمیقی از حقایق فنون کشف کنند.
بارها وبارها در کلاسهای آموزشی نینجوتسو از استاد شنیده ایم، ولی درک این واقعیت که باید استرس و هیجان را کنترل کرد و جای آن تمرکز و سرعت را افزایش داد بسیار سخت ودشوار است.
سرلوحه فنون نینجوتسو از طبیعت الهام گرفته و سعی شده دانشجویان این هنرباستانی مستعد و قدرشناس تربیت شوند.
گرچه هرگز نمیتوان گفت که شاگرد وفادار و مستعد به رشته باقی بماند چون شاگردان همیشه تحت تأثیر محیط و جامعه و بخصوص دوستان غیر ورزشی قرار میگیرند. به هرحال همیشه مهم این است که عرض جاده زندگی را طی کرد نه تنها طول جاده را . همرزم عزیز تکنیکهای نینجوتسو بر پایه خود جوشی و تفکر پایه گذاری شده است . در هنگام استفاده از فنون سعی کنید خودتان را به مانند ابرها رها کنید تا نسیم تکنیک، شمارو به نقاطی غیر دسترس ببرد وکشف موقعیت های مختلف ودرک یک تکنیک شعور فنی شما را افزایش دهد.
در کشور عزیزمان ایران، سالهاست که این هنر زیبای رزمی در مدارس نینجوتسو آموزش داده می شود و هزاران هنرجو دراین مدارس که در بیش از 120 شهر دایر می باشد با فنون مبارزه با سلاح و بدون سلاح ، دفاع شخصی، آکروبات، زندگی در شرایط سخت و ... آشنا می شوند.
مصاحبه با شخص اول نین جوتسو جهان "سوک ماساکی هاتسومی "
هاتسومی حالا پدر بزرگ نینجاهای جهان، سوک رسمی است. آنچه که ما بهعنوان نین جوتسو میشناسیم پشتکار سوک و زحمات شاگردان هاتسومی بهعنوان کارآموزان ابدی وفادار و عدهای نویسنده مشتاق است. در کشورمان زحمات و پشتکار پدر نینجای ایرانی استاد فرجی و شاگردان فداکار و دلسوز در قالب سنسیها و نمایندگان باعث شناخت بهتر این ورزش رزمی شده است. شکل اجرا شده نینجوتسو امروزی خلاقیت هاتسومی جهت یک سو کردن ۹ مدرسه سنتی پیشین بوده است و سوکهاتسومی در درجه Dojo خودش طی سالهای دراز با استفاده از تجربیات گذشته قوانین و شیوههای کاربردی نینجا را ایجاد کرده است . که به آن بوجینکان میگویند . به معنای (( خدای جنگجو )) .
● سوک ماساهاکی هاتسومی پیرمرد 84 ساله ژاپنی
(استاد بزرگ) ماساهاکی هاتسومی masahaki hatsumi:
یکی از مشهورترین افراد در جهان است که (نین جوتسو) کار میکند. در سالهای ۱۹۸۰ تا۱۹۹۰، غوغای (نینجا) بودن ایالات متحده را همچون گردباد در هم نوردید. همانطور که هر کسی شاید تمایل به انداختن بمبهای دودزا در پی آن ناپدید شده، یا نفوذ به دژ مستحکم دشمن و یا پوشیدن لباس سیاه رنگ و حرکت مخفیانه و خزندی در تاریکی را نشان دهد، تب یادگیری نینجا در بین مردم نیز تقریباً
این چنین بود. نمایش فیلمهای غیرمستند از عملیاتهای نینجاها تحریکی برای این موضوعات شده بود. تقریباً یک شبه گروههای متعددی از اساتید رشتههای مختلف از خانههای خود، بیرون میرفتند تا شاید بتوانند در پرتو نورافکن به وجود آمده خودی نشان بدهند. در حالیکه اکثر این مربیان بیهنر در بازار داغ سعی در پائین کشیدن ستارههای این رشته و جانشینی آنها منازعه داشتند. فقط عده کمی از افراد به تمرینات واقعی در رشته خود پرداخته و برای تکمیل مهارتهای هنرآموزان خود کار میکردند. اینها افرادی بودند که طوفان را پشت سر گذاشته و تا دهه ۹۰ توانسته بقای خود را حفظ کنند.
یکی از آنها استاد ماساهاکی هاتسومی بوده و جامعه هنرهای رزمی، هنوز هم برای او اعتبار بالائی قائل است.
سوک هاتسومی مدیر بینالمللی بوجینکان دوجو مرکزی ژاپن میباشد در شهر نودا در دو دسامبر هزار و نهصد و سی و یک به دنیا آمد.
▪ نامهای مبارز:
یوشیکامی،تتزوسان، هیساسون و استاد بزرگ هاتسومی بنیانگذار و مدیریت هومبو دوجو بوجینکان (محل دینی، روحی و تمرینی) که در شهر نودا ژاپن را هم اکنون به عهده دارد و اداره اجرائی متصل به خانه پائین شهر وی میباشد. سوک با همسر دلخواهش ماریکو ازدواج کرد. مربی رقص معروف ژاپن بوده است ماریکو مسئول آزموندان یک و دو بانوان در بوجینکان دوجوی مرکزی نیز میباشد. زنان که در این سبک فعالیت میکنند را کونوایچی مینامد که در کشور ژاپن از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. دکتر هاتسومی وارث ۹ نین جوتسوی سنتی از طرف استاد توشیتسوکوتاکاماتسو قبل از فوتش بوده است. گفته میشود که دکتر هاتسومی تنها دریافت کننده آموزش عمیق از تاکاماتسوی بزرگ در طی۱۵ سال آخر عمر زندگیاش بوده است. در این ارتباط عمیق بین استاد و شاگرد وصف کردنیست چراکه ارتباط تاکاماسو و هاتسومی به مانند پدر و پسر بود. هم اکنون سوک هاتسومی با احترام واقعی و درونی زحمات سنسی تاکاموسو را ارج میدهد. در این ارتباط توسط استاد فرجی مسئول نینجوتسو در ایران فیلمی مستند از خاطرات و عکسهای سوک هاتسومی و استاد بزرگوار تاکاماسو در آرشیو بوجینکان دوجوی مرکزی در ایران تهیه شده است که علاقمندان میتوانند این فیلم ترجمه شده را تهیه کنند.
▪ هاتسومی:
از دانشگاه سیجی در توکیو فارغالتحصیل شد و رشته تحصیلیاش تئاتر بوده است و همچنین پزشکی ارتوپد سنتی (دکتر استخوان) را آموخت. بعد از فارغالتحصیلی او یک کلینیک کوچک استخوان در خانهاش باز کرد و تمرینش را نیز در سال ۱۹۹۰ ادامه داد. او رویداد و سمینارهای سالانه تائیکائی (شیدوشیکای، دایکومی نینجا) را به منظور عرضه آموختههای خود به رزمیکاران سایر رشتههای ورزشی بهخصوص سبک نینجوتسو سراسر جهان ارائه میداد.
استاد بزرگ هاتسومی نویسنده ۱۲ کتاب و بیش از 51 نوار ویدیوئی از هنرهای نینجوتسو تهیه کرد. او تقریباً در هر مجلهای که وابسته به این موضوعات (نینجا و نینجوتسو) در ژاپن و سراسر دنیا بود حضور داشت. مقالات، مجلات و روزنامههای بیشماری درباره نینجوتسو دیده میشود و بهصورت بسیار تولید میشود. او به طور مستقیم سری برنامه ۵۰ قسمتی تلویزیون که ”جییا“ نامیده میشود نوشته و کارگردانی کرد و یکی از برنامههای تماشائی برای کودکان در ژاپن بود. یکی دیگر از توانائیهای سوک او را بهعنوان تاریخشناسی هنرهای رزمی در انواع نقشها و حرکتها میداند. وی بهعنوان مشاور مطمئن سعی در به تصویر کشیدن واقعیتهای نینجوتسو نینجا همت گمارده و همیشه میگوید، این موارد باید بهطور صحیح برپایه تاریخ مستند باشد.
وی یک نمایشگاه خصوص البسه و ابزار نینجاها را در دوجوی خویش جهت آموزش مربیان و هنرجویان فراهم کرده است.
او معاون نویسندگان مؤسسه گیلد در ژاپن بوده است. بهعنوان سخنگو و شخصیتهای مهم تلویزیونی در ژاپن شناخته شده است. وی نوازنده و خواننده هم است و یک زمانی گیتار میزد. برای چندین سال در کلوپهای شبانه ”درها“ بهعنوان خواننده و نوازنده کار میکرد.
دیوارههای خانه او کلکسیونی برجسته از عکسها میباشد که از طرف رئیسجمهور و رهبران خیلی از کشورهای جهان امضاء شده است و همراه با جوایز میباشد. گواهینامهەا و درجات افتخارآمیز که از طرف بعضی سازمانهای نخبگان دریافت کرده است. در میان این افتخارات مدارکی مانند علوم انسانی و فلسفه از آمریکا، درجه افتخاری تگزاس، عنوان پادشاهی از آلمان، استاد سال مجله کمربند سیاه، شهروندی افتخاری ایالت تگزاس و شهرهای لسآنجلس، کالیفرنیا، آتلانتا، جورجیا، دوبلین، ایرلند میباشد همچنین مدالی افتخاری و اثری از هنرمندان ایرانی (قالیچه دستبافت ایرانی) از طرف کشورمان ایران در سال ۱۳۷۷ شمسی توسط استاد اکبر فرجی بنیانگذار نینجوتسو در ایران به وی تقدیم شده است. در سال ۲۰۰۰ سوک بالاترین افتخار جایزه فرهنگی را دریافت کرد که امپراطور ژاپن برای هنرهای رزمی سراسر جهان ق
رار داده بود. لیست شرکت کنندگان برای این کسب این افتخار طولانی بود و هر ماه بیشتر بیشتر میشود. ولی زحمات و پشتکار سوک هاتسومی برگزاری دورههای بینالمللی Taikai (تایکائی) سفر کردند به نقاط مختلف دنیا و تعلیم تربیت هزاران نینجوتسو کار در جهان و معرفی نینجوتسو اصیل ژاپنی از طریق شاگردانش امر مهمی در انتخاب وی و سابقههای هنرهای رزمی او بود. هم اکنون همه ساله مراسم ( دایکومی سای)در ژاپن روز تولد سوکه هاتسومی برگزار میگردد. و صدها شاگرد ارشد وی ازنقاط مختلف دنیا دور هم جمع میشوند و تمرینات دسته جمع انجام میدهند و در پایان دوره جشن تولد سوکه را جشن می گیرند.
هم اکنون بیش از 300000 نفر کارآموز در سراسر دنیا مشغول به فراگیری این هنر رزمی میباشند که درکشور عزیزمان ایران از سال 1368 تا کنون بیش از24 هزار نفر با این هنر آشنا و مشغول تمرین شده اند . جمعیت فعال نینجا ها د رایران هم اکنون 10000 هزار نفر از دختران و پسران علاقمند میباشند که توسط شاگردان استادفرجی تحت تعلیم و تربیت هستند . .
هاتسومی پسر ۷ ساله بود پدرش اولین شمشیر چوبیاش را به او داد و آنجا هنرهای رزمیاش را شروع کرد. تمرین با تیغههای که از چوب ساخته شده بود و پدرش به او خیلی افتخار میکرد. در اواخر دهه ۱۹۳۰ بود که یک روز زندگی معنوی هنرهای رزمی شروع شد. همان پسر جوان بزرگ شد و آموزشهایش در تمرین هنرهای رزمی ژاپن تکمیل کرد. او عشق و شور داشت. هرچیزی را مطالعه میکرد او میتوانست جودو، کندو، کاراته، آیکیدو، اکیتووان کاراته و جوکندو را انجام دهد. در این زمان ۲۰ ساله بود که چهارمین درجه کمربند سیاه را در جودو گرفت در ۱۹۵۱ این درجه بسیار بالا برای شاگرد جوان ورزشهای رزمی ژاپن بود. او از خود گذشته، شجاع و بیشتر از آن سنی بود که نشان میداد.
بعد از جنگ مدتی از هنرهای رزمی فاصله گرفت. در طی اواخر سالهای نوجوانیاش به بوکس غربی و فوتبال آمریکائی روی آورد.
دنیای شخصی که عاشق بود فراموش کرد و دوباره به هنرهای رزمی برگشت. وی دنبال چیزی میگشت کاملاً مطمئن نبود که چه میخواهد اما به نظر میرسید سر رشته زندگیاش را گم کرده است. بهتدریج خودش را در ردپای قدمهای مرد بزرگی پیدا کرد که زندگیاش را تغییر داد و هنرهای رزمی جدیدی را یاد گرفت. توشی تسوکا تاکاماتسو آخرین نینجا زنده واقعی بود. استاد تاکاماتسو زیر پر و بال هاتسومی را گرفت در طی ۱۵ سال راز ۹مدرسه سنتی نینجوتسو را به او آموخت و بعد فوت کرد. تاکاماتسو در ۲ آوریل ۱۹۷۲ در سن ۸۵ سالگی فوت کرد. اگرچه در سن ۸۵ سالگی او آموزش را کنار گذاشت، ولی آموزش خصوصی را به هاتسومی ادامه داد. در قبرستان کومورا را نزدیک نیرا سوزانده شد.
هاتسومی به مانند یک پسر واقعی به استاد خویش خدمتگذاری میکرد و راه رسم آئین سلحشوری (هاکاکوره) را با دقت اجرا میکرد.
امروزه شاگردان سوک در سراسر دنیا این روند و شیوههای آموزشی هاتسومی را در قالب بوجینکان شناخته و سعی در ترویج درست و اساسی این مکتب دارند. استاد هاتسومی شاگردان بسیاری در خارج از ژاپن تربیت کرده است که مشغول به تدریس بودا تای جوتسو (نینجوتسو) این هنر باستانی میباشند.
▪ مصاحبه با سوک هاتسومی به منظور آگاهی از طریقت نینجوتسو: استعداد بدون تلاش هیچ است
ـ تقریباً 27 سال از وقتی که برای تدریس به ایالات متحده آمدید میگذرد شما در روش آموزشی آمریکائیها چه تفاوتهائی را ملاحظه کردید؟
وقتی برای بار اول اینجا آمدم غوغای نینجا بودن به وجود آمده بود هر کسی فکر میکرد نینجوتسو چیزی اسرارآمیزی است و به تدریج با تلاش فراوان این دیدگاه را تصحیح میکردم. نینجوتسو، واقعاً یک هنر ناب و ا صیل رزمی است به همین دلیل بود که نام نینپوتایجوتسو را به بودو تای جوتسو تغییر دادم، آنها کاملاً شبیه هماند میتوان گفت که نینپو فرمی از بودو است و نینجوتسو عصاره برتر رزمی است.
ـ از وقتی که سنسی تاکاماتسو این رشته را به شما واگذار کرده است این هنر چهقدر تحول داشته؟
تحولی نداشته است هنوز هم مثل اولش زنده است و در این مورد فقط واقعیت وجودی آن حفظ شده این دو سبک دو چیز کاملاً شبیه هماند. به نظر میآید که دارند تغییر میکنند ولی آنها شکل خود را حفظ میکنند شکل آن سخن میگویند و حتی یک زمانی نظریه تکمیل شده است. اما آنچه زیربنای زندگی بشری است تغییر نکرده و تکامل بیشتری ندارند. اینکه من دوجو را تعریف مینمایم آن است که این رشته را جای قوی شده نمیدانم بلکه آن را فرصتی برای ریاضت کشیدن میدانم. جائی که شما به آنچه انجام دادهاید رجوع کرده و به آن میاندیشید و مثل یک انسان واقعی زندگی میکنید بنابراین افراد نباید در مورد موضوع دوجو دچار سوءتفاهم شوند آنها باید بیرنگ و ریا شوند. شما هر کجا باشید هر روزتان یک دوجو واقعی است. تحول باید در نگرش به نوع زندگی به وجود آید. خلاقیت در نینجوتسو نوعی شیو
ه و اجرای فن است نه در ماهیت این رشته میتواند تأثیر بگذارد و نه در قلبهای نینجاها این اشتباه است که به گل درخت بگویم و به درخت جنگل.
ـ ما اغلب میشنویم شما میفرمائید هنرهای رزمی در مورد عشق و زندگی است در حالیکه دیدگاه و درک عموم از اینها خشونت است شما چگونه این دو چیز را به هنرهای رزمی ربط میدهید؟
بله اینها همان چیزهائی است که هر شخص جدی و سلیمالنفس باید در زندگی خود آن را به انجام برساند. اشتباه است تصور شود که اگر رشتههای رزمی بیاموزد خیلی بیگانه با مسائل انسانی خواهید بود یا اینکه شبیه یک جانور وحشی خواهید شد. خدمتگزاری شیوه دورنی یک نینجای واقعی و اسطورهای است (نویسنده) نینجوتسو تنها راهی برای نشان دادن قدرت و جنگیدن در خیابانها نیست. احترام ثمره عشق است، میآموزیم تا با عشق بیاموزیم، نینجوتسو یک خانواده بزرگ است (نویسنده)
ـ در مورد علت اینکه همه ساله یک دیدار تائیکائی برگزار میکنید توضیحی میفرمائید؟
به خاطر اینکه مردم در مورد رشته رزمی من کمی بیشتر بدانند به دور دنیا سفر میکنم و سعی میکنم با سادهترین روشها بهترین نتیجه را دریافت کنم.
ـ چرا در سیستم آموزشی خود سیستم مرتبهبندی کمربند سیاه از دان ۱ تا ۱۱ را به سیستم ۱۵ تائی تغییر دادند؟
این چیز جدیدی نیست. سالها پیش نیز این چنین بود. ولی قدیمها افرادی که دان ۱۱ داشتنه باشند نداشتیم. امروز سعی در به نظم کشیدن درجات و رتبه را داریم تا اشخاص سودجو نتوانند با شیوههای آلوده دانهای بیارزش و بیهوده مردم را گمراه کنند. تخصص و ممارست در تمرینات و کسب تجربیات ارزنده داشتن حسن وفاداری و حسن خلق ارتقاء را در نینجوتسو به وجود آورد.
ـ فکر میکنید در آینده رشته هنریتان به چه سمت و سوئی خواهد رفت؟
اگر بیشتر از این هم پیشرفت نکند مهم نیست اگر فقط یک نفر از این رشته هم داشته باشیم کفایت میکند منظور این است که یک فرد عالی و کامل داشته باشیم ما نیازی به افراد زیاد، تهی مغز و خودخواه نداریم. همانطور که هر کشوری فقط تنها یک رئیسجمهور دارد. کیفیت در تعداد نفرات نیست بلکه کیفیت در پشتکار و اتحاد نینجوتسوکاران است. (نویسنده)
ـ جنبه تشویقی روش تدریس شما چیست؟
اگر مردم به طبیعت نگاه کنند میبینند زیباست افرادی که از این طبیعت انسانی برخوردار باشند (زیبائیپرستی) در وجودشان جمعآوری شده و هنگام دیدن چیزهای زیبا به شگفتی میافتند من هوادار آن هستم و اگر شما از این دیدگاه به هنرهای رزمی بنگرید و در مورد آن حرف بزنید چیزی به زیبائی اضافه نکردهاید بلکه تنها چند کلمه حرف زدهاید. تشویق برای هنرجویان نینجا تنها دادن درجه و ارتقاء رتبه نیست بلکه یک نینجا باید بدون تشویق و بدون هیچگونه توقع خاصی از استادش به مسیر خودش ادامه بدهد.
ـ آیا در میان نینجوتسو که در ایالات متحده بیان میشود با آن چه در سایر نقاط دنیا تدریس میشود تفاوتی میبینید؟
نه آنها همگی مثل هماند. تنها در نحوه و شیوه آموزش تفاوتی بسیار کمی وجود دارد. آن هم با تمرین برگزاری سمینارها برطرف میشود.
ـ شما از آنها که به بوجینکان روی میآورند و یا در سمینارهای فنی (تایکای) و پس از خاتمه دورهها از آن خارج میشوند، چه میخواهید و چه توقعی دارید؟
من از آنها توقع دارم دیدگاهها و تفکر بد خود را رها کنند تا دل و جان آنها نورانی و با صفا شود. نینجوتسو یک هنر است و هنرمند باشرف همیشه یک هنرمند باقی میماند. نینجا احترام را ثمره عشق میداند و هرگز تنها به دنبال اثبات خودش نیست زندگی میکند تا بهتر خدمت کند (نویسنده) امروز نمیتوان نام هر کس را استاد گذاشت در انتخاب معلم دقت کنید ببینید چه قدر معلم شما در طول دوره آموزشی خویش موفق بوده چه جایگاهی را در انسانیت به دست آورده و هم اکنون روند موفقیت را خالصانه بهدست میآورد یا با سیاست و نیرنگ، فراموش نکنید بهترین سیاست در ورزش صداقت است
هدایت شده از آموزش هنر رزمی
هاتوری هانزو (پرآوازه ترین شمشیرساز و استاد هنرهای رزمی ژاپنی)
هدایت شده از آموزش هنر رزمی
هاتوری هانزو 服部半蔵 متولد ۱۵۴۲ و وفات ۱۵۹۶ را شاید بتوان پرآوازه ترین شمشیرساز و استاد هنرهای رزمی ژاپنی تا به امروز نامید. از زندگی وی داستانهای زیادی روایت شدهاست که بیشتر مبنایی تخیلی دارند، در این داستانهای حماسی وی رییس گروه بسیار معروفی از نینجاهای ژاپنی بوده که برای مردم فقیر میجنگیدند
هاتوری هانزو در حوالی 1542 در استانMikawa در یک خانواده نینجا در منطقه ایگا متولد شد. او در پی رشد خانواده و گروه هاتوری برامد و همچنین به مقام جونین در گروه هاتوری رسید - گروهی که به یکی از گروه های مهم بین " ایگا ریو نینپو " تبدیل شد. او يك رهبر بزرگ و يك سازمان دهنده زيرك بود و زماني كه اوياسو دولت فئودال خود را در ادو (edo) برقرار كرد. در تاریخ ژاپن ، هاتوری را بیشتر به علت کمک و وقف کردن خود به شوگون ایاسو توکوگاوا ، به وجود آورنده (حکومت) توکوگاوا شوگونته که ژاپن را بین سال های 1603 تا 1867 اداره کرد ، می شناسند. او یک شمشیر باز فوق العاده ماهر و برای خاطر خداوند بود.در کوه های محیط Iga موسسه های بزرگی برای آموزش مهارت های نظامی بود. در حقیقت هاتوری هانزو فرمانده تاکتیک های نینجا شوگون و مشاور نظامی ارشد او بود .در بوهبوحه جنگ سويل (civil) که یکی از مهمترین جنگ های زاپنی ها بود هزاران نينجا در هر دو منطقه كوگا و اويگا وجود داشتند . بواسطه ارتباطات خويشاوندان و منافع ناحيه اي ائتلافي ميان اين نينجاها شكل گرفت . نينجا ها طي دوران جبارانه پاياني عصر موروماچي (muromachi) به طور كامل توسط دايميو (daimyo) (يكي از اشراف فئودال) به خدمت گرفته شدند. اين روش در سراسر كشور رواج يافت. به عنوان يك حقيقت بعد از اينكه كوگا و ايگا توسط ادانوبوناگا (odanobunaga) يكي از اربابان جنگي پر قدرت آن زمان فتح شد نينجاهاي زيادي بودند كه ميخواستند زير نظر يك دايميوي ويژه داخلي فعاليت داشته باشند . هاتوري هانزو (hattori hanzo) يكي از خدمتكاران توكوگاواياسو (tokugawaheyasu) طي دوران جنگي سويل بود كه هنوز در توكيو از او ياد مي شود هانزو را در مقر حکومتش در دروازه عقبی قلعه ادو به کار گرفت مقر حکومت درگوشه سمت راست جاده ای که به یاماناشی (yamanashi) ختم میشد قرار داشت . ایاسو هانزو را به عنوان محافظ دروازه منسوب کرد . هرچند که دیگر اثری از قلعه ذکر شده وجود ندارد ولی امروزه ناحیه ای که قلعه در آن قرار داشت ناحیه هانزومون (hanzomon) نامیده می شود . بعد از آنکه دولت ادو (edo) مستحکم و قوی شد دیگر نیازی به ادامه دست به دست شدن میراث نینجا و آموزش محارتها به صورت ویژهو موروثی نبود . به تدریج با تولد هر نسل جدید محو و محوتر شد . هنر نینجوتسو که در سرزمین کوهستانی سوزوکامتولد شده و طی جنگ سویل توسعه یافته بود در دوره صلح ادو (edo) محکوم به محو شدن بود.
زندگي هاتوري هانزو
هاتوري هانزودر حوالي 1542 در استانMikawa در يك خانواده نينجا در منطقه ايگا متولد شد. او درپي رشد خانواده و گروه هاتوري برامد و همچنين به مقام جونين در گروه هاتوري رسيد - گروهي كه به يكي از گروه هاي مهم بين " ايگا ريو نينپو " تبديل شد. او يك رهبر بزرگو يك سازمان دهنده زيرك بود و زماني كه اوياسو دولت فئودال خود را در ادو (edo) برقرار كرد. در تاريخ ژاپن ، هاتوري را بيشتر به علت كمك و وقف كردن خود به شوگوناياسو توكوگاوا ، به وجود آورنده (حكومت) توكوگاوا شوگونته كه ژاپن را بين سال هاي 1603 تا 1867 اداره كرد ، مي شناسند. او يك شمشير باز فوق العاده ماهر و براي خاطر خداوند بود.در كوه هاي محيط Iga موسسه هاي بزرگي براي آموزش مهارت هاي نظامي بود. در حقيقت هاتوري هانزو فرمانده تاكتيك هاي نينجا شوگون و مشاور نظامي ارشد او بود .در بوهبوحه جنگ سويل (civil) كه يكي از مهمترين جنگ هاي ژاپني ها بود هزاران نينجا در هر دو منطقه كوگا و اويگا وجود داشتند . بواسطه ارتباطات خويشاوندان و منافعناحيه اي ائتلافي ميان اين نينجاها شكل گرفت . نينجا ها طي دوران جبارانه پايانيعصر موروماچي (muromachi) به طور كامل توسط دايميو (daimyo) (يكي از اشراف فئودال) به خدمت گرفته شدند. اين روش در سراسر كشور رواج يافت. به عنوان يك حقيقت بعد ازاينكه كوگا و ايگا توسط ادانوبوناگا (odanobunaga) يكي از اربابان جنگي پر قدرت آنزمان فتح شد نينجاهاي زيادي بودند كه مي خواستند زير نظر يك دايميوي ويژه داخليفعاليت داشته باشند . هاتوري هانزو (hattori hanzo) يكي از خدمتكاران توكوگاواياسو (tokugawaheyasu) طي دوران جنگي سويل بود كه هنوز در توكيو از او ياد مي شود هانزورا در مقر حكومتش در دروازه عقبي قلعه ادو به كار گرفت مقر حكومت درگوشه سمت راستجاده اي كه به ياماناشي (yamanashi) ختم مي شد قرار داشت . اياسو هانزو را به عنوانمحافظ دروازه منسوب كرد . هرچند كه ديگر اثري از قلعه ذكر شده وجود ندارد وليامروزه ناحيه اي كه قلعه در آن قرار داشت ناحيه هانزومون (hanzomon) ناميده مي شود . بعد از آنكه دولت ادو (edo) مستحكم و قوي شد ديگر نيازي به ادامه دست به دست شدنميراث نينجا و آموزش محارتها به صورت ويژهو موروثي نبود . به تدريج با تولد هر نسلجديد محو و محوتر شد . هنر نينجوتسو كه در سرزمين كوهستاني سوزوكا متولد شده و طي جنگ سويل توسعه يافته بود در دوره صلح ادو (edo) محكوم به محو شد نبود
مرگ
هاتوري هانزو افتخارات جنگي بسياري دارد ولي مرگ خود را به دليل يك حقه نينجا ملاقات كرد! او به وسيله شوگان براي نابودي فوما كاينين ، يك گروه دريايي نينجا ، فرستاده شده بود. گروه به فرماندهي هاتوري آنها را پيدا كرد و آنها را به شليك توپ هاي سنگين بست ، در همين حال آنها مشاهده كردند كه يكي از قايق هاي صدمه ديده در حال آمدن به طرف آنهاست . هاتوري هانزو كه مي دانست كلك آتش گرفته مي تواند باعث شعله ور شدن كشتي آنها شود ،دستور به عقب نشيني داد . اما چيزي كه او متوجه نشده بود اين بود كه افراد فوماكاينين به زير كشتي آنها رفته بودند و پروانه ها را از كار انداخته بودند . درنتيجه اين امر كشتي قادر به حركت نبود و بنابراين افراد از ترس خود به درون آبپريدند ، و آنجا بود كه متوجه شدند كله منطقه آغشته به نفت است . اما اين بسيار ديربود ، نفت مشتعل شد و كليه افراد توكوگاوا كه هاتوري نيز در ميان آنها بود ، درشعله هاي آتش سوختند ! او در كار با ياري ( نيزه ) بسيار ماهر بود و امروزه ياري اودر معبد ساينن جي ژاپن نگه داري مي شود . علاوه بر مهارت ها و رهبري او كه باعث بهزنده ماندن نام او شده است ، نبايد اين نكته را كه او به سيستم حكومتي نيز نزديكبوده و توسط تاريخ نويسان نيز نامش ثبت شده ، را ناديده بگيريم. و امروز مصنوعات هانزو ميراث باقي مانده است. در زاپن موزه ي مخصوصي براي شمشير هاي هاتوري وجوددارد كه از خانواده ي او به جا مانده است. تكه كلام هانزو اين بوده است : من واقعا ستاره ياغي هستم اماهرگزدوست نداشتم
هاتوري هانزو در سينما و كارتون
تاكنون ازنام هاتوري هانزو در بيش از ۱۰۰ فيلم و كارتون استفاده شدهاست كه معروف ترين آننقش «هاتوري هانزو» كتانا ساز مشهور و گوشه نشيني است كه در قسمت اول دو فيلم معروفبيل را بكش «Kill Bill» در شهر يوكوهاما ژاپن زندگي ميكند، نقش وي توسط بازيگرمشهور ژاپني سوني چيوا بازي شده است.
در این مقاله از سایت ژیار آنلاین قصد داریم نگاهی به سلاح های رزمی نینجاها بیاندازیم و آنها را به شما معرفی کنیم.
سلاح چوب (Bo)
می توان با قاطعیت گفت که چوب یا Bo یکی از سلاح های معروف نینجاها می باشد. این سلاح حدود 6 پا طول دارد و معمولا از چوب های سخت و تو خالی خیزران ساخته می شد. دلیل اینکه نینجاها چوب های توخالی را انتخاب می کردند این بود که ضربات آنها حالت شلاقی پیدا می کرد و علاوه بر این از توخالی بودن چوب می توانستند به عنوان دارت برای شلیک دارت های سمی به دشمن استفاده کنند.
سلاح تیر و کمان