بسم الله الرحمان الرحیم
تفسیر قرآن
آیه شریفه سوم سوره مبارکه اسراء
. ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً (3)
🔴 خداوند تبارک و تعالی براى اينكه عواطف بنى اسرائيل و همینطور همه قرائت کنندگان قرآن را در رابطه با شكرگزارى از نعمتهاى الهى مخصوصا نعمت معنوى و روحانى كتاب آسمانى برانگيزد آنها را مخاطب ساخته مىگويد:" اى فرزندان كسانى كه با نوح در كشتى حمل كرديم" (ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ).
فراموش نكنيد كه" نوح بنده شكرگزارى بود" (إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً).
شما كه فرزندان ياران نوح هستيد چرا به همان برنامه نياكان با ايمانتان اقتدا نكنيد؟ چرا در راه كفران گام بگذاريد؟!
♦️ " شكور" صيغه مبالغه و به معنى بسيار شكرگزار است.
بدون شك همه پيامبران بنده شكرگزار خدا بودند، ولى براى نوح، ويژگيهايى در احاديث وارد شده كه او را شايسته اين توصيف نموده است، از جمله اينكه هر زمان كه لباس مىپوشيد، يا آب مىنوشيد، يا غذايى مىخورد و يا نعمت ديگرى به او مىرسيد فورا به ياد خدا مىافتاد و شكرگزارى مىكرد.
🔴 در حديثى از امام باقر ع و امام صادق ع مىخوانيم:" نوح، همه روز صبحگاهان و عصرگاهان اين دعا را مىخواند:
اللهم انى اشهدك ان ما اصبح او امس بى من نعمة فى دين او دنيا فمنك، وحدك لا شريك لك، لك الحمد و لك الشكر بها على حتى ترضى، و بعد الرضا
🔴 خداوندا من ترا گواه مىگيرم كه هر نعمتى صبح و شام به من مىرسد، چه دينى و چه دنيوى، چه معنوى و چه مادى، همه از سوى تو است، يگانهاى و شريكى ندارى، حمد مخصوص تو است و شكر هم از آن تو، آن قدر شكرت ميگويم تا از من خشنود شوى و حتى بعد از خشنودى.
سپس امام علیه السلام افزود: شكر نوح اين گونه بود.
@adinehAlhadiNAJ3302
مجلس روضه حضرت زهرا سلام الله علیها در دفتر امام جمعه سادات شهر دمق
@adinehalhadinaj3302
چرخاندن انگشتر
برخی از مردم هنگام قنوت، انگشترشان را به طرف خود می چرخانند، از خودشان هم که علت را می پرسی دقیقاً نمیدانند و میگویند: لابد مستحب است.
در حالی که این کار «نه مستحب است و نه واجب؛ بلکه وجاهت چنین عملى شرعاً ثابت نیست.
اجوبة الاستفتائات خامنه ای، استفتائات جدید مسائل متفرقه نماز
🌱
@adinehalhadinaj3302
سلام و درود در ادامه بحث تفسیر سوره اسراء 3 به شکور بودن حضرت نوح علیه السلام رسیدیم و شکور صیغه مبالغه از بسیار شکر گزار بودن است. شکر کلمهای است که در قرآن، زیاد با آن برخورد داریم. معنی آن این است که انسان، در مقابل فردی که از او خیری دیده، قدردانی کند و بگوید: متشکرم.
حقیقت و ظاهر شکر
اما آیا شکر خدای متعال به همین جا ختم میشود؟
شکر یک حقیقت دارد و یک ظاهر، حقیقت شکر، قدر و اندازهشناسی نعمت است؛ و ظاهر شکر، گفتن (الحمدلله) در حال سجده یا غیر آن است. در قرآن همانطور که شکر را به بندگان نسبت داده، خداوند را نیز شکور معرفی کرده است؛ از این میفهمیم که شکر باید معنایی وسیعتر از آنچه در ذهن ماست، داشته باشد، تا شامل خداوند متعال هم بشود.
اقسام شکرگزاری بندگان
تشکر خداوند از بندگان، فضل او و ضایع ننمودن اجر عمل بندگان است؛ اما شکرگزاری بندگان نسبت به خداوند سه قسم است:
۱. شکر قلبی و آن تصور نعمت و شناخت منعم است؛ ۲. شکر زبانی و آن ثنای بر منعم است؛ ۳. شکر به سایر اعضا و آن مکافات نعمت است به قدر استحقاق آن.
شکر قلبی
از آنجا که راغب در مفردات شکر را تصور نعمت و اظهار آن میداند، شکر در مرحله قلب که مربوط به ادراک است، چیزی جز تصور کردن نعمتها نخواهد بود.
شکر زبانی
وقتی انسان به خود و پیرامون خود با نگاه دقیق نظر کند، نعمتهای زیادی را میبیند که خداوند به او عنایت فرموده است؛ مانند:
۱. بدن سالم؛
۲. عقل و هوش سالم؛
۳. چیزهای لازم برای رفع احتیاجات زندگی؛
۴. داشتن محبت و ولایت پیامبر و امامان (علیهمالسلام).
پس ناخودآگاه زبان به تشکر از صاحب این نعمتها باز میکند و میگوید: (الحمدلله). همانطور که در نحوه شکر زبانی از خداوند، در حدیثی از امام صادق (علیهالسلام) آمده که فرمود: شکر هر نعمت، اگرچه بزرگ باشد، حمد خداوند کردن بر آن نعمت است.
در اینجا بیان دو نکته لازم است:
۱. نباید فراموش کرد که فقط به دست آوردن آنچه مطلوب ماست، نعمت نیست؛ بلکه گاهی به دست نیاوردن بعضی چیزها نیز نعمت است.
۲. افزون بر تشکر از خداوند، باید از کسانی که وسیله آن موهبت بودهاند نیز تشکر کرد. در حدیثی آمده که شکرگزارترین شما برای خدا، آنهایی هستند که از همه بیشتر شکر مردم را به جا میآورند.
شکر عملی
در تعریف شکر عملی آمده: به کار بردن شیء، در راهی که به خاطر آن آفریده شده است. هر نعمتی که داریم، اگر از مسیر خودش منحرف نشود و در مسیر دیگری استفاده نگردد، شکر عملی آن به جا آورده شده است. مسیر انحرافی استفاده از آنها، به کارگیری این نعمتها در راه گناه و غیر رضایت خداوند است.
19.10.99-Segment 1.amr
609K
خطبه اول نماز جمعه سادات شهر دمق - بخش سردرود
19 دیماه 1399
حجت الاسلام المسلمین میرزایی
@adinehAlhadiNAJ3302
19.10.99-Segment 1(1).amr
836K
خطبه دوم نماز جمعه سادات شهر دمق - بخش سردرود
19 دیماه 1399
حجت الاسلام و المسلمین میرزایی
@adinehAlhadiNAJ3302