eitaa logo
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
107 دنبال‌کننده
498 عکس
615 ویدیو
5 فایل
*گاهی می‌نویسم...* ارتباط با ادمین: @MohammadMahdi_BORHAN
مشاهده در ایتا
دانلود
ہم کو ان سے وفا کی ہے امید جو نہیں جانتے وفا کیا ہـے۔۔۔ «جان تم پر نثار کرتا ہوں میں نہیں جانتا دعا کیا ہے...» دل ناداں! تجھے ہوا کیا ہے؟ آخر اس درد کی دوا کیا ہے؟ ہم ہیں مشتاق اور وہ بیزار یا الٰہی یہ ماجرا کیا ہے؟ میں بھی مُن٘ہ میں زبان رکھتا ہوں کاش پوچھو کہ مدعا کیا ہـے میں نے مانا کہ کچھ نہیں غالبؔ مفت ہاتھ آئے تو بُرا کیا ہے؟!
زاهد نداشت تاب جمال پری‌رُخان کنجی گرفت و ترس خدا را بهانه ساخت! قتیل لاهوری
ای وای از این بیچارگی کین گونه دامن گیر شد من زود سمتت آمدم گویا ولیکن دیر شد عشقت چنان در قلب من آتش کشیده تا سرم کز آسمان چشم من باران غم لبریز شد دور از منی و در دلم هر لحظه یادت میکنم حیران همی پرسم چرا؟ ما را چنین تقدیر شد من شهریارم گرچه چون او مرد عقبی نیستم اما چه شیرین سرنوشت من بدو تشبیه شد ۱۴۰۲/۹/۹
همه اینان که گرد خود بینی مگسانند گرد شیرینی دل آتش گرفته‌ی ما را تو چرا نزد خود نمی بینی منم و ملتی که می‌خواهد دل من از دلت جدا باشد دل ما نیز سوی یک دیگر بشود گرچه بی صدا باشد به تو سوگند یا به چشمانت که در این راه با تو میمیرم که مگر لحظه‌ای خدا خواهد ز رقیبان تو را که پس گیرم همه‌ی عمر در پیت بودم و ز عشقت دمی نیاسودم که تویی آنکه از ازل دانم که فقط من برای او بودم چه کنم بی نگاه گیرایت که کنون از نگاه من دوری و خدا داند اینکه میدانم که به دوری چنین تو مجبوری همه ام اشک و آه و لبخندم و تویی مرهم همه دردم به فراغت اگر ضعیفم من به کنار تو چون دماوندم تو کجایی در این شب تارم که ز درد دلت خبر دارم همه‌ی شهر را به دنبالت که غمی از دل تو بر دارم نشناسی تو روح را که چنان آسمان شب باشد اگرم تیره و سیاه اما به دلش شمس و نجم و مه باشد ۱۴۰۲/۹/۱۰
دل گفت مرا علم لَدُنی هوس است تعلیمم کن اگر تُرا دست رس است گفتم که: الف،گفت: دگر؟ گفتم: هیچ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
کانٹوں کو مت نکال چمن سے او باغباں یہ بھی گلوں کے ساتھ پلے ہیں بہار میں
۱۱ آذر ماه یکصدمین سالروز تولد جلال آل احمد است، البته به گواه شناسنامه وی، (ظاهرا پدرش تولد او را ۷ فروردین ۱۳۰۳ یادداشت کرده است.) روشنفکر، ادیب و نویسنده ای اثرگذار که حداقل سه دوره فکری متفاوت را از سر گذرانده و پا به پای تحولات اجتماعی سیاسی جامعه خویش تحول یافته و در پایان به نهضت ۱۵ خرداد به رهبری امام خمینی دل بسته است. او در داستان نویسی سبک خاصی داشت. جملات کوتاه و قاطع، بی باک و پرخاشگر، پر احساس و کاملا همراه با حالات مخاطب، ناظر به آداب و سنن جامعه، بخشی از ویژگی های نثر اوست. تاثیرگذارترین ساحت اندیشه ای وی، نقد روشنفکران ایرانی و ادا و اطوار روشنفکری فکلی در دو کتاب غرب زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران است. گزارش توصیفی او از اوضاع روشنفکری به دلیل هم افقی و همراهی جلال با آنان در دهه ۲۰ گزارشی دقیق، صادقانه و انتقادی است. رهبر معظم انقلاب که از دهه چهل با او در ارتباط بوده یادداشتی در پاسخ به پرسش های انتشارات رواق در سال ۵۸ مرقوم فرموده اند که سندی مهم در جلال پژوهی به شمار می آید. می توانید متن این یادداشت را در لینک ذیل مطالعه فرمائید. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8018 ایشان به تاریخ ۱۳۷۷/۲/۲۲ در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، در بیانات مهمی با ارجاع به جلال آل احمد به نقد و بررسی جریان روشنفکری در ایران پرداختند. مطالعه این سخنرانی را اکیدا توصیه می کنم. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2888 https://eitaa.com/amin_asadpour
برو ای توبه کاینجا صرف بشکن بشکن است امشب مرا خون سبو و جام و خم بر گردن است امشب به عقل بی خرد گو تا بگیرد دامن ما را که دست عشق عاقل هم مرا بر دامن است امشب