eitaa logo
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
111 دنبال‌کننده
494 عکس
615 ویدیو
5 فایل
*گاهی می‌نویسم...* ارتباط با ادمین: @MohammadMahdi_BORHAN
مشاهده در ایتا
دانلود
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • روزه، دریٖچـه‌ای به عالـم معنـٰا • () ۷. روزه دریچه ورود افاضاتی است که با تفکّر به دست نمی‌آیند؛ باید گرسنگی کشید تا از آن طریق روح انسان تا حدودی از مادّه جدا شده و ظرفیت درک معانی والا در انسان ایجاد شود. ۸. روزه فرصت زدودن القائات منفی است؛ انسان همچنان که می‌بیند این تلقین منفی -که ممکن است از گرسنگی و تشنگی بدحال شود- از بین می‌رود و بدون آب غذا نیز می‌تواند به فعّالیّت بپردازد و مشکلی هم برایش ایجاد نشود، می‌فهمد که برخی دیگر از القائات منفی که به خود می‌کرده هم ممکن است همینقدر بی اساس بوده باشند. ۹. سلطنت وهم بر انسان، موجب می‌شود که در محاسبات خود دچار خطا شده و غیر واقعیات را واقع بپندارد؛ روزه فرصت تاخت و تاز وهم را از انسان می‌گیرد و راه تفکّر و تعقّل را برای انسان باز می‌کند. از قدیم گفته‌اند که گرسنگی و قناعت، حکمت به بار می‌آورد که روزه، یکی از مصادیق بارز آن است. ۱۰. انسان اوّلاً و بالذات متعلّق به عالم غیب است و بالعرضِ بدن خود محکوم به مادّه شده است؛ از مهمترین دست آوردهای روزه این است که نفس انسان را با منقطع کردن از توجّه به تامین خورد و خوراک برای بدن، برای دقایقی متوجّه عالم غیب می‌کند. اصلاً با روزه گرفتن روح انسان رقیق تر می‌شود و لذّت ارتباط با عالم غیب را می‌چشد. در این هنگام است که زاویه دید انسان به عالم از بُنیان تغییر می‌کند. ۱۱. البته باید توجّه داشت که روزه را باید افطار کرد، نه خراب؛ خراب کردن روزه به این معناست که انسان هرچه که امساک کرده، هنگام اذان جبران بکند و شکم خود را کاملاً سیر کند. چنین چیزی روزه را بی فایده می‌کند. نفس انسان قرار است همانند اسبی چموش بعد از سی روز رام شود و اگر بعد از افطار به همان حالت سابقِ قبل از روزه گرفتن باز گردد، هدف روزه محقق نخواهد شد. ۱۲. توجّه به این نکته نیز ضروری است که انسان هیشه از سر گرسنگی و نیاز جسمی میل به غذا پیدا نمی‌کند؛ وقت سیری، میل به غذا، از روی شهوت است نه از روی نیاز و غریزه و لذاست که انسان باید تشخیص بدهد که از روی نیاز غذا می‌خورد ویا از روی شهوت. والسلام، و الحمدلله علی التمام... م.بُـــرهان ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ نسخه pdf «کتاب روزه دریچه‌ای به عالم معنا» را از اینجا دریافت کنید.
(۵) روایتی از امام صادق(ع) راجع به آثار روزه‌داری کتاب «روزه دریچه‌ای به عالم معنا» از اینجا دریافت کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۶) روایتی از امام صادق(ع) راجع به آثار روزه‌داری کتاب «روزه دریچه‌ای به عالم معنا» از اینجا دریافت کنید.
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • قنـٰات قـصبـهٔ گنـٰابـاد • () چند روز پیش فرصتی شد تا برای بار سوّم، این را تماشا کنم. اوّلین بار زمانی بود که کانال‌های تلوزیون را جابه‌جا می‌کردم و اتّفاقی گذرم به شبکه مستند افتاد؛ مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به کارگرانی با لباس‌های باستانی ایرانی که با تیشه در حال کندن تونل‌هایی در دل زمین بودند و لابه‌لای این تصاویر، پرفسوری فرانسوی توضیحاتی را ارائه می‌داد. مستند «» که به سفارش شبکۀ آرته فرانسه و به کارگردانی سعید توکّلی‌فر ساخته شده، داستان ساخت سازه‌ای عظیم با معماری نبوغ آمیز مربوط به 2500 سال پیش را روایت می‌کند که برای امروزِ ما حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. این مستند، حاوی تصاویر بکری از بخش‌های مختلف شهر گناباد و قنات آن است و در ضمنِ بازسازی مراحل حفر قنات به روش (اجرای نمایشی مستندات)، گرافیکِ قابل قبولی را نیز ارائه می‌کند. منبع اصلی تحقیقات این مستند، نوشته‌های آبشناس فرانسوی پرفسور «هانری گوبلو» بوده است که حدود بیست سال در گناباد، به تحقیق و کاوش در مورد قنات قصبه مشغول بوده است. ... م.بــرهان ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مستند «قنات قصبه گناباد» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.doctv.ir/program/153591
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
36.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال ۱۴۰۱ سال دروغ های بزرگ و شاخدار ضد انقلاب بود. دروغ هایی که اگر پینوکیو آنها را میگفت معلوم نبود تا کجا دماغش دراز میشد! در قسمت ۵۵ برنامه حافظه تاریخی ایرانی، ۱۲ دروغ فراموش نشدنی ضدانقلاب در سالی که گذشت را مرور کرده ایم. 🔻عضو کانال شوید و تمام قسمت های قبلی را هم ببینید👇 https://eitaa.com/joinchat/2551251115C119f214b32
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«کتاب روزه دریچه‌ای به عالم معنا» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.fidibo.com/book/67085
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • قنـٰات قـصبـهٔ گنـٰابـاد • #مع
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • قنـٰات قـصبـهٔ گنـٰابـاد • () بیش از 2500 سال قدمت دارد و به طول 33 کیلومتر حفّاری شده است، آن هم با ابزاری‌های ابتدایی آن روزگار مثل تیشه و چرخ آب! می‌توان تصوّر کرد که چندین نسل از مردمان آن دیار، برای حفر این قنات زحمت کشیده و را بر منفعت شخصی خود ترجیح داده‌اند تا در سال‌های بعد، نوادگان آن‌ها زندگی آسوده‌تری را تجربه کنند. در رگ‌های این قنات، ارادۀ انسانِ ماقبل جریان دارد که توان خود را تجمیع کرده و به خود جرأت داده تا به پروژه‌ای اینچنین غول‌آسا فکر کند و برای به نتیجه رسیدن آن، آستین همّت بالابزند. بشر امروزی امّا هیچ‌گاه به فکر انجام چنین کارهایی با دست خالی نمی‌افتد؛ او دیگر حوصله و ارادۀ چنین کاری را ندارد بلکه در صدد آن بر می‌آید که به مدد تکنیک و تکنولوژی، ابزارهایی را تهیه کند و کارها را هرچه سریعتر به نتیجه برساند، اگرچه این امر به قیمت برهم زدن چرخه طبیعی محیط زیست و پاره‌پاره شدنِ جگر مادر طبیعت به انجام برسد. ... م.بــرهان ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مستند «قنات قصبه گناباد» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.doctv.ir/program/153591
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • قنـٰات قـصبـهٔ گنـٰابـاد • () ما دیگر حال و حوصلۀ انجام چنین کارهایی (کندن چاه و قنات) را نداریم چراکه عادت کرده‌ایم به آماده‌خوری و مصرف، بدون آنکه خود را موظّف به تولید و فرآوری بدانیم. ریتم زندگیِ ما آنقدر سریع شده که حتّی وقتی برای خلوت و رسیدگی به امورات درونی خود را نیز نداریم؛ چه برسد به آن که در عمق 300 متری زمین، در تاریکی و تنهایی، آن‌هم با تیشه‌ای به اندازۀ یک یک‌سومِ کلنگ‌های امروزی، عمر خود را وقف کندنِ چاهی کنیم که معلوم نیست آب و نانی از آن به ما می‌رسد یا نه... خلاصه، «قنات قصبه گناباد» تلنگری‌ست ما -بشر متوقّع و بسیارخواه امروزی- که یادآور آن است که در گذشته، انسان‌ها بذر عزم اراده می‌کاشتند و عزّت و سربلندی درو می‌کرده‌اند؛ عزّتی که بشر امروز فکر می‌کند با برهم زدن چرخه طبیعت و تسلّط و چیرگیِ هرچه بیشتر بر منابع آن، و توسّل به دیو بی‌شاخ و دمِ تکنولوژی، می‌تواند به آن دست پیدا کند. پیشنهاد میکنم به هیچ وجه دیدن این مستند را از دست ندهید 👌🏻 والسلام... م.بــرهان ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعضای کانال می‌توانند نظرات خود راجع به این مستند و مبحث مطروح پیرامون آن را با آیدی زیر به اشتراک بگذارند: @MohammadMahdi_BORHAN ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مستند «قنات قصبه گناباد» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.doctv.ir/program/153591
هدایت شده از بُرنا پِلاس
🎉 جوان و انتخاب بزرگ /اصغر طاهر زاده در این کتاب سه بحث زیر مطرح است: 1. جوان و انتخاب بزرگ در زندگی: که سعی شده است جوانان عزیز متوجه باشند چگونه می توانند در دوران جوانی انتخاب های خود را تا قیامت و ابدیّت خودشان وسعت دهند تا همواره در نشاط جوانی باقی بمانند. 2. من کو؟ : در این بحث با زبانی ساده و با مثال هایی در خور فهم جوانان، بحث مجردبودن روح مطرح شده است که مبنای بسیاری از معارف دینی است. 3. تأثیر روح در حرکات ورزشی: از آن جایی که امروز ورزش کردن یک ضرورت است و از طرفی خطر حضور انگیزه های غلط، ورزش را از نتیجه ای که شخص می تواند به دست آورد، ساقط می کند؛ در این بحث سعی شده است انگیزه های صحیح ورزش مدّ نظر قرار گیرد تا اولاً:جوانان ارادة دائمی برای ورزش کردن داشته باشند. ثانیاً: بتوانند از ورزش کردن، نتایج معنوی و روحانی ببرند. 📚
هدایت شده از خلوتکده مستان
خاطری گر نظرم هست، همه خوبیِ توست حسرتی گر به دلم هست، همان دوریِ توست صلی الله علیک یا اباعبدالله یا حسین بن علی @khalvatkadeh_mastan
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
از بس که روزه را به غلط روضه خوانده ام هی فکر میکنم رمضان هم محرم است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«کتاب روزه دریچه‌ای به عالم معنا» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.fidibo.com/book/67085
«کتاب روزه دریچه‌ای به عالم معنا» را از طریق لینک زیر دریافت کنید: https://www.fidibo.com/book/67085
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
خالی کردن سطل ماست روی یک نفر به خاطر حجاب، خودش عین منکر است. اما از دید لاشخورهای سیاسی؛ کشتن آرمان علی وردی و روح الله عجمیان با شکنجه و چاقو و سنگ اشکالی ندارد و در برابرش سکوت میکنند اما خالی کردن سطل ماست، بزرگترین جنایت تاریخ بشر است! لعنت بر شما و استانداردهای دوگانه تان. @Sabeti
هدایت شده از نگاشته
✏️می‌فرمایند مردم در حال حاضر تحت فشار اقتصادی هستند و نمی‌شود به حجاب و پوشش گیر داد چون خون‌شان به جوش می‌آید! می‌فرمایم اتفاقا مردم متدین هم(که بیشتر مردم ایران از این گروه هستند) تحت فشار اقتصادی هستند و الان با این ترک فعل مسئولین، تحت فشار فرهنگی و روانی نیز رفته‌اند! آن گروهی که به بهانه‌ی مشکلات اقتصادی، حجاب را نشانه رفته و ترویج بی‌حیایی می‌کند، او خوب فهمیده که راه به جوش آوردن خون مردم متدین چیست! او می‌داند با این بی‌کفایتی مسئولین، مذهبی‌ها هم باید با مشکلات اقتصادی درگیر باشند هم حرص مشکلات اخلاقی را بخورند. پس این فرمایش‌شان، حرف رایگانی بیش نیست. ✍️ @negashteh | نگاشته
مادر فاطمه بودن به شما می‌آید هر صدف لایق این نیست که دُر خلق کند صلی الله علیک یا خدیجه الکبری روح الله کشّاف @khalvatkadeh_mastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
#جشنواره_سیزده 🎉 جوان و انتخاب بزرگ /اصغر طاهر زاده در این کتاب سه بحث زیر مطرح است: 1. جوان و انت
۰۰• بــسمـ‌اللّٰہ‌الرحمـٰـن‌الرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • جــوٰانْ و انـتخـٰاب بــزرگ • () جوان و انتخاب بزرگ: جوانی جدّی ترین دوران زندگی است. در این دوران است که انسان می تواند با توجه به وسعت روح خود انتخاب کند که زندگی را ببرد یا ببازد. در واقع انسان در زندگی، سه دوره را پشت سر می گذارد: کودکی، جوانی، پیری. کودکی با رفتار های خاصی همراه است که از آن رفتارها به کارهای بچه‌گانه تعبیر می شود. مشخصهٔ اصلی این رفتارها، عدم انتخاب‌های بزرگ، و کوچک بودن هدف‌هاست؛ کودک نهایتاً لذّت بردن از لحظه را درک می کند و انتخاب های او به همین در لحظه زندگی کردن محدود است. این انتخاب‌ها عملاً واقعی نیست و با توجه به وسعت روح انسان (که ابدیّت را نشانه می رود) زودگذر و فناپذیر است. دوران پیری نیز مقتضیات خاص خودش را دارد؛ انسان در این دوران معمولاً محافظه کار است و عملاً منفعل. از یک فرد هشتاد ساله انتظار نمی رود که مثلاً برای تخلیه هیجانات خود به اسکی برود! در این دوران نیز انتخاب های بزرگ و بلند مدّت معنایی ندارد. می‌ماند دوران جوانی که پر از شور و اشتیاق و آرمانگرایی‌ست. از جوان، نه انتظار می‌رود که کارهای بچّه‌گانه انجام دهد و نه اینکه به محافظه کاری پیران باشد. او درک می کند که باید انتخاب های بزرگ داشته باشد. حال اگر هدف او این باشد که: درس بخواند، کنکور بدهد، دانشگاه برود، مدرک بگیرد، ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد و... و سپس بمیرد، آیا هدف بزرگی را انتخاب کرده است؟ مسلّماً از سیر بالا مشخص می شود که باطن همه ی این انتخاب و اتفاقات پوچی است؛ یعنی او اگر به این سیر توجه کند از خود می پرسد: «که چی؟!» حال این جا مسئلهٔ "وسعت ابدی روح" مطرح می شود. علّت پوچ بودن این انتخاب ها، هدف کوچک و عدم توجه به ابدی بودن انسان است... ... م.بــرهان ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ؟ نسخه pdf این کتاب را از طریق لینک زیر دانلود کنید: http://lobolmizan.ir/uploads/old/book/file/1188_lobolmizan.ir_483_Javan%20va%20entekhabe%20bozorgh.pdf
چو عاشق می‌شدم گفتم که بردم گوهر مقصود ندانستم که این دریا چه موج خون‌فشان دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا