💠امام علی علیه السلام:
🔸گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است.
📙نهج البلاغه، حکمت۱۷۰
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حوزه اختیارات و مسئولیت انسان در محدوده مال و جان است
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_117/ قسمت1
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💠 بدگمانی به نفس
🔸 امیرالمؤمنین(علیه السلام):
مؤمن همواره به نفسش بدگمان است، همیشه از او عیب جویى مى کند و کارهاى بهترى را از او مطالبه مى نماید.
📚 #خطبه _176
در توصیف متقین فرمود:
آنها از اعمال شان مى ترسند. هنگامى که یکى از آنها مورد مدح کسى قرار مى گیرد از تعریف مى ترسد و مى گوید من به نفس خودم آگاهترم و خدا هم از من آگاهتر است.
📚 #خطبه_193
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلام همراه گرامی!
🔷 شبهات سیاسی و روز خود را از کارشناس محترم بپرسید.
در اسرع وقت در کانال ذیل پاسخ داده خواهد شد.
👈🏼ارسال پرسش👉🏼
⁉️@p_shobahaat
🔴در برابر خوارج با سنت پيامبر استدلال کن
🔹لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً
🌖به قرآن با خوارج به جدل مپرداز زيرا قرآن داراى ديدگاه كلّى بوده و تفسيرهاى گوناگونى دارد تو چيزى مى گويى و آنها چيز ديگر ، ليكن با سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آنان به بحث و گفتگو بپرداز كه در برابر آن راهى جز پذيرش ندارند.
✍اين يک واقعيت است که بعضى آيات قرآن متشابه اند که آنها را مى توان بر معانى مختلف و گاه متضاد حمل کرد در حالى که آيات محکمات و غير متشابه را مى توان تفسير کرد ولى افرادى که دنبال اغراض خاصى هستند بدون مراجعه به آيات محکمات آيات متشابه را بر اهداف انحرافى خود تطبيق مى کنند بدون شک قرآن به لسان عربى مبين نازل شده ولى از آنجا که آيات قرآن جنبه عموميت و کليت دارد و غالباً دست روى مصاديق نگذاشته افراد مغرض که اهداف خاصى دارند با استفاده از روش تفسير به رأى آن را بر مقاصد خود حمل مى کنند و سبب گمراهى خود و ديگران مى شوند ولى سنّت پيغمبر در بسيارى از موارد انگشت روى مصداق ها گذارد ، مصداق هايى که حتى افراد لجوج و بهانه جو نمى توانند بر آن خرده بگيرند که نمونه آن را در پايان همين وصيت نامه ملاحظه خواهيم کرد.
📘 #نامه_77 نهجالبلاغه
🔶 @Nahj_Et
🔴 #باد_پاییزی
♻️ امام على عليه السلام:
تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ، فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الْأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الْأَشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ
در آغاز سردی هوا خود را از سرما حفظ کنید و در پایان آن از آن استقبال کنید؛ زیرا سرما با بدن ها همان می کند که با درختان می کند؛ در آغاز[برگ درختان را] می سوزاند و در پایان می رویاند.
📚#حکمت_128 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
♦️ بخت و اقبال و پنهان ماندن عیوب ♦️
✳️ عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ
🌟 عيب تو از چشم ها پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد
✍ نخست هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مى سپارند ، گاهى عيب را حُسن معرفى مى كنند و به عكس هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مى گيرند بلكه گاهى عيب مى شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آن اند
ديگر اين كه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشد عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده را دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى شود كم نشمرد ، از زوال نعمت ها نگران نشود ، شايد خداوند مى خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى شود
📘 #حکمت_51
🔶 @Nahj_Et
🤔علل سقوط مردم
✅️قَدِ اصْطَلَحْتُمْ عَلَى الْغِلِّ فِيمَا بَيْنَكُمْ، وَ نَبَتَ الْمَرْعَى عَلَى دِمَنِكُمْ، وَ تَصَافَيْتُمْ عَلَى حُبِّ الْآمَالِ، وَ تَعَادَيْتُمْ فِي كَسْبِ الْأَمْوَالِ؛ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِكُمُ الْخَبِيثُ وَ تَاهَ بِكُمُ الْغُرُورُ، وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى نَفْسِي وَ أَنْفُسِكُم.
✅️مردم! گويا به خيانت و كينه ورزى اتّفاق داريد، و در رفتار رياكارانه، گياهان روييده از سرگين را مى مانيد، در دوستى با آرزوها به وحدت رسيديد، و در جمع آورى ثروت به دشمنى پرداختيد. شيطان شما را در سرگردانى افكنده و غرور شما را به هلاكت مى كشاند، براى خود و شما از خدا يارى مى طلبم.
#خطبه_133
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پندها و عبرت آموزی هایی از امام علیه السلام
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_117/ قسمت2 (پایانی)
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️وَ لَئِنْ أَمْهَلَ [اللَّهُ] الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِهِ
🟤اگر خداوند، ستمگر را چند روزى مهلت دهد، از باز پرسى و عذاب او غفلت نمى كند، و او بر سر راه، در كمين گاه ستمگران است، و گلوى آنها را در دست گرفته تا از فرو رفتن آب دريغ دارد.
#خطبه_97
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤رحمت و مهربانی، بارزترین ویژگی همراهان پیامبر
🎤دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
⚠️ این زهر، عالم و جاهل نمیشناسد!
دام بزرگ کبر و راه رهایی از آن
🔸️[با توجه به عبارات خطبه قاصعه،] امیرالمؤمنین(ع) ریشه بسیاری از این مفاسد اخلاقیِ فردی و اجتماعی را «كبر»؛ میداند؛ سپس هشدار میدهد كه مبادا خیال كنیم تكبر و غرور فقط مختص آدمهای متشخص و ثروتمند است؛ یا كسانی كه از روی جهل و غفلت خود را بزرگ میبینند؛ یا آنان كه به دلیل قدرت یا وابستگیهای قومی بر دیگران تكبر میورزند.
🔸️...امام(ع) میفرماید: تكبر، دام گسترده شیطان است كه نه عالم میشناسد و نه فقیر و نه هیچ كس دیگری. شیطان اگر دامش را بر سر راه فقیری هم بگستراند، او هم از هلاكت نجات نمییابد؛ ولو لباس كهنه و مندرس بر تن داشته باشد. عالمانی كه در این دام شیطانی افتادهاند، چه فسادهایی بر پا كردهاند!
🔸️...شیطان آدم را وسوسه میكند كه آقا! شما باید اسلام را حفظ كنید؛ ببینید جوانها دارند از دست میروند! چه كنیم؟ احكام اسلام را تغییر دهید، فتواهای جدیدی صادر كنید؛ چیزهایی را بگویید كه مردم بپسندند؛ و الا همه از دین برمیگردند! ...منشأ این رفتار چیست؟ ریشه مسأله، كبر است كه آرام آرام خودش را به این صورت نشان میدهد.
🔸️[امیرالمومنینعلیهالسلام در خطبه قاصعه میفرمایند:] خدا را در نظر داشته باشید، درباره این كه چه قدر تكبر فرجام هراسناكی دارد. خصلت كبر،گستردهترین دام شكار شیطان و بزرگترین نیرنگ اوست.
🔸️[امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:] كبر مثل زهر كشنده وارد خون شما میشود و به قلبتان آسیب میرساند. شاید منظور از این تشبیه این است كه اگر زهر وارد خون شود و به قلب سرایت كند، دیگر نمیتوان چارهای كرد. كبر هم اگر در دل انسان خانه كرد، دیگر درمانی ندارد و انسان را جهنمی میكند. «لَا عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لَا مُقِلًّا فِی طِمْرِهِ»؛ نه عالم از آن زهر كشنده نجات مییابد و نه تهیدستِ كهنهپوش.
🔸️[سپس] امیرالمؤمنینعلیهالسلام به یكی از حكمتهای عبادات اشاره میكنند. در حقیقت، عبادات به گونهای تشریع شده كه از بین برنده كبر باشد. نماز طوری تشریع شده كه انسان بر روی خاك بیفتد. این، اوج خضوع یك انسان است.
🔸️...یكی از بزرگترین حكمتهای نماز این است كه روح تكبر از آدمیزاد گرفته شود...هنگام نماز باید از گوشههای چشم، اشك جاری شود و نهایتاً باید تكبر و نخوت را از دل نمازگزار بزداید. آنان كه آزادهاند و زیر بار هیچ قید و بندی نمیروند، صورتهایشان را فروتنانه برای اظهار كوچكی در برابر خدا بر خاك میگذارند.
🔸️...حضرت [در خطبه قاصعه] میفرمایند: در آثار عبادات بیندیشید و ببینید كه خدا چگونه ریشههای كبر را میخشكاند، تا جوانههای تكبر و فخرفروشی در دل مؤمن جوانه نزند.
🔺️شرح خطبه قاصعه، ۱۳۸۳/۰۸/۱۴
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام اخبُر تَقلِهِ
قال الرضی و من الناس من یروی هذاللرسول صلی الله علیه و آله ومما یقوی أنه من کلام أمیر المؤمنین علیه السلام ماحکاه ثعلب عن ابن الأعرابی قال المأمون لو لا أن علیا علیه السلام قال اخبر تقله لقلت اقله تخبر
💠(او را آزمایش کن تا دشمنش بداری). سیدرضی می گوید: بعضی از مردم این سخن را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند، اما آنچه تایید می کند که این سخن از امیرالمومنین است آن است که ثعلب از ابن اعرابی نقل کرده که مامون گفت: اگر نبود که علی (علیه السلام) فرمود: اخبر تقله (بیازما تا دشمن بداری)، من می گفتم: اقله تخبر، (مردم را دشمن بدار تا بیازمایی). قلاه یقلیه، قلی به کسر (قاف) و قلاء، به فتح به معنی: دشمن داشت او را. های آخر برای سکت اضافه شده است. این جمله ی امری است در معنای خبر و به منزله ی ضرب المثل به این معنی که باطن هر کس را بیازمایی، دشمنش می داری. و این حکم به غالب است چون بیشتر مردم از نظر باطن و اخلاق ناروا چنینند. و آنچه را که از مامون نقل کرده اند برعکس سخن اما (علیه السلام) است یعنی اظهار دشمنی با شخص باعث فاش شدن باطن او می گردد، زیرا که او یا در برابر، دشمنی می کند و یا نمی کند، در هر صورت خوبی و بدی او روشن می گردد. و نظیر این سخن از ابوبکر اصفهانی نقل شده است که گفت: اگر اعتراض بر گذشتگان در زمره ی نادانی و اسراف تلقی نمی شد، می گفتم: دشمنی، سپس آزمون، تا این که انسان عمرش را تلف نکرده و بیجا با کسی دشمنی نمی ورزد.
📙شرح#حکمت_434
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص438 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et