eitaa logo
نهج البلاغه
37.9هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
202030_1696368771.mp3
1.18M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين گفتار حكيمانه هرچند با حكمت پيشين در يك عبارت ذكر نشده؛ ولى در واقع مكمل آن است. نخست مى‌فرمايد: «هرچيز كه شمرده مى‌شود سرانجام پايان مى‌گيرد»؛ (كُلُّ‌ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ‌) . اين اشاره به قانون كلى فلسفى است كه هرچيز تحت عدد در آيد محدود است و هرچه محدود است پايان پذير است و از آنجا كه عمر انسان‌ها تحت عدد قرار مى‌گيرند؛ مثلا مى‌گوييم: عمر شصت ساله، يا هشتاد ساله. مفهومش اين است كه هر ساعتى كه بر انسان مى‌گذرد تدريجا از آن كاسته مى‌شود و اين سرمايه به سرعت رو به فنا مى‌رود و مهم اين است كه گذشتن و كاستن آن در اختيار ما نيست چه بخواهيم، چه نخواهيم به سرعت در حال عبور است. ادامه دارد..... 🔶 @Nahj_Et
🌱 علی علیه السلام : 🚀 وَ تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَ اسْتَنْصِحْهُ وَ أَحِلَّ حَلَالَهُ وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ وَ صَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَي مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِيَ مِنْهَا فَإِنَّ بَعْضَهَا يُشْبِهُ بَعْضاً وَ آخِرَهَا لَاحِقٌ بِأَوَّلِهَا وَ كُلُّهَا حَائِلٌ مُفَارِقٌ 🧩 اخلاق كارگزاران حكومتی : به ریسمان قرآن چنگ زن، و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقی را كه در زندگی گذشتگان بود تصدیق كن، و از حوادث گذشته تاریخ برای آینده عبرت گیر، كه حوادث روزگار با یكدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش می پیوندد، و همه آن رفتنی است. 🔶 @Nahj_Et
🌠 در نهج البلاغه 8⃣1⃣ بخش هجدهم ♨ 🌅 عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان، آثار مفید و سازنده ‌ای در اخلاق و رفتار انسان بر جای می‌ گذارد؛ توجه و دقت در این مطلب که برخی از آنها که در مقام و ثروت دنیا غرق ‌شده بودند، چه سریع شکوه و زندگی اشرافانه شان پایان پذیرفت و مرگ جز نامی از آنها باقی نگذاشت. آری، تغییرات و دگرگونی‌ های دنیا بسیار است که اگر انسان در آنها بیندیشد، درس‌ های مهمی می‌ گیرد. 🌺 علی علیه ‌السلام می‌ فرماید : «آیا نشانه‌ هایی از زندگی گذشتگان که بر جامانده، شما را از دنیاپرستی باز نمی‌ دارد؟ اگر خردمندید، آیا در زندگانی پدرانتان آگاهی و عبرت ‌آموزی نیست؟ مگر نمی‌ بینید که گذشتگانتان باز نمی‌ گردند و فرزندان شما باقی نمی‌ مانند؟ مگر مردم دنیا را نمی ‌نگرید که در شب و روز حالت‌ های گوناگونی دارند: یکی می‌ میرد و بر او می‌ گریند؛ دیگری باقی می‌ ماند، به او تسلیت می‌ گویند؛ یکی دیگر بر بستر بیماری افتاده، دیگری به عیادت او می ‌رود؛ دیگری در حال جان کندن است؛ دنیا طلب در جست‌ و جوی دنیاست که مرگ او را در می ‌یابد؛ و غفلت زده که مرگ او را فراموش نمی‌ کند. بدانید که آیندگان نیز راه گذشتگان را می ‌پویند». 📚 👈 ادامه دارد.... 🔶 @Nahj_Et
202030_406897337.mp3
1.51M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠ادامه خطبه۲۲۷ 🔹آرى! خداوند از سرائر و ضمائر همه آگاه است، چرا كه او به ما از خود ما نزديك‌تر است، چنان‌كه مى‌فرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ‌ وَ نَعْلَمُ‌ مٰا تُوَسْوِسُ‌ بِهِ‌ نَفْسُهُ‌ وَ نَحْنُ‌ أَقْرَبُ‌ إِلَيْهِ‌ مِنْ‌ حَبْلِ‌ اَلْوَرِيدِ» . تفاوت ميان سرائر و ضمائر ممكن است از اين جهت باشد كه سرائر معمولا به حالات اخلاقى گفته مى‌شود و ضمائر به نيّاتى گفته مى‌شود كه انسان در دل مى‌پروراند و به دنبال آن حركت مى‌كند. گاهى اين دو واژه به معناى يكديگر نيز استعمال مى‌شوند. بصائر جمع بصيرة به معناى بينش است كه معمولا به بينش عقلى و فكرى اطلاق مى‌شود. در هر حال اين تعبيرات نيز افزون بر تكميل مفهوم اين دعا پيامى براى همه انسانها دارد و آن، اينكه در همه حال مراقب ظاهر و باطن و نيّات و اعمال خويش باشند، زيرا خداوند متعال از همۀ آنها باخبر است پایان 🔶 @Nahj_Et
🗣 آشنایی با خطبه های 6⃣ قسمت پایانی 🌺 موضوع ‌ها 🍀 در خطبه ‌های نهج ‌البلاغه موضوعات و میدان ‌های متفاوتی مطرح شده است. در تقسیم‌ بندی موضوعی می ‌توان به نمونه‌ های زیر اشاره کرد: 1 - توحید و خداشناسی 2 - نظم جهان و وظیفه انسان در این جهان 3 - پیامبر اسلام و اهمیت رهبری او 4 - نقش قرآن در رهبری امت اسلام 5 - حکومت و عدالت 6 - انسان و ابعاد مختلف آن 7 - تقوا و پرهیزکاری 8 - دنیا و دنیاپرستی 9 - اهل‌بیت و خلافت 10 - اصول اجتماعی و... 🔶 @Nahj_Et
💠🔹آن‌گاه در ادامه مى‌فرمايد: «و آنچه مورد انتظار است سرانجام فرا مى‌رسد»؛ (وَ كُلُّ‌ مُتَوَقَّعٍ‌ آتٍ‌) . منظور از «متوقَّع» امورى است كه به طور قطع مى‌دانيم در آينده رخ مى‌دهد؛ مانند مرگ و پايان زندگى و قيام قيامت. اشاره به اين‌كه كسى كه به اين امور آگاه است بايد توجه داشته باشد كه روزى مرگ دامان او را مى‌گيرد و روزى در دادگاه عدل الهى حضور مى‌يابد. به همين دليل در تفسير آيۀ شريفۀ «وَ اُعْبُدْ رَبَّكَ‌ حَتّٰى يَأْتِيَكَ‌ اَلْيَقِينُ‌» يقين را به مرگ تفسير كرده‌اند. آنچه امام در دو جملۀ بالا بيان فرموده در واقع اشاره به دنياى فانى و گذاران است؛ ادامه دارد..... 🔶 @Nahj_Et
🌆 در نهج البلاغه 9⃣1⃣ بخش نوزدهم 🌍 🌌 به ‌طور کلی مردم در دنیا دو دسته ‌اند. دسته ‌ای که به ‌غیرا ز زندگی دنیوی به چیزی نمی ‌اندیشند و همه همتشان در جمع ‌آوری مال و ثروت متمرکز شده است. این گروه هیچ ‌گاه آسایش و قرار ندارند و همواره در حرص و ولع به سر می ‌برند. در مقابل، دسته ‌ای دیگر که دنیا و امکانات آن را برای ساختن زندگی آخرت می ‌دانند، همه سعی و تلاششان برای آبادانی جهان آخرت است. آنها با کمترین سطح زندگی دنیا آسایش و آرامش حقیقی دارند و در حقیقت، هر دو جهان از آنِ آنهاست. 🌺 علی علیه السلام در این باره می ‌فرماید : «مردم در دنیا دو دسته ‌اند: یکی آن‌ فرد که در دنیا برای دنیا کارکرد و دنیا او را از آخرتش بازداشت. او بر بازماندگانش از تهی‌ دستی هراسان و از تهی‌ دستی خویش در امان است. این شخص زندگانی خود را در راه سود دیگران از دست می ‌دهد. دوم آن‌ فرد که در دنیا برای آخرت کار می‌کند و نعمت ‌های دنیا نیز بدون تلاش به او روی می ‌آورد. پس بهره هر دو جهان را چشیده و مالک هر دو جهان می ‌گردد و با آبرومندی در پیشگاه خدا صبح می ‌کند و حاجتی را از خدا نمی‌ خواهد، جز آنکه روا می‌ گردد». 📚 👈 ادامه دارد.... 🔶 @Nahj_Et
202030_988449484.mp3
875.5K
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹دنيايى كه عمرش در برابر جهان آخرت بسيار ناچيز است، همان‌گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «مَا الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ‌ إِلَّا مِثْلُ‌ مَا يَجْعَلُ‌ أَحَدُكُمْ‌ إِصْبَعَهُ‌ فِي الْيَمِّ‌ فَلْيَنْظُرْ بِمَ‌ يَرْجِعُ‌؛ عمر دنيا در برابر آخرت مانند اين است كه يكى از شما انگشت خود را در دريايى فرو كند (و سپس بيرون آورد) در اين حال نگاه كند ببيند چه اندازه از آب دريا بر انگشت او باقى مانده». اين هشدارى است به همۀ دنيا طلبان و آنها كه به آخرت و زندگى جاويدان پشت كرده‌اند تا بدانند چه چيز به دست مى‌آوردند و چه چيز را از دست مى‌دهند پایان 🔶 @Nahj_Et
🌃 در نهج البلاغه 0⃣2⃣ بخش بیستم "بخش پایانی" 🌟 مَثل هایی از دنیای حرام ✨ سخنان کوتاه علی علیه‌ السلام در نهج ‌البلاغه پیرامون هویت دنیای حرام، آن ‌قدر شگفت و پرمحتواست که هر انسانی با اندک دقت و تأمّل، درس ‌های بسیاری از آنها می ‌گیرد. برای مثال ایشان در جایی می‌ فرماید : «دنیای حرام چون مار سمّی است؛ پوستش نرم است، ولی سمّ کشنده در درون دارد. نادان فریب‌ خورده به آن نزدیک می‌ شود و هوشمند عاقل از آن دوری می‌ گزیند». 💯 ایشان در جای دیگر، از دنیای حرام چنین تشبیه می‌آورد : «به خدا سوگند دنیای حرام آلوده شما، در دیده من از استخوان خوکی که در دست بیماری جذامی باشد، پست ‌تر است». 📚 🔶 @Nahj_Et
🧡 علی علیه السلام : 🍑 أَلَا فَمَا يَصْنَعُ بِالدُّنْيَا مَنْ خُلِقَ لِلْآخِرَةِ وَ مَا يَصْنَعُ بِالْمَالِ مَنْ عَمَّا قَلِيلٍ يُسْلَبُهُ وَ تَبْقَي عَلَيْهِ تَبِعَتُهُ وَ حِسَابُهُ 🌰 حسابرسی نهایی : آگاه باشید! با دنیا چه می كند كسی كه برای آخرت آفریده شده است؟ و با اموال دنیا چه كار دارد آن كس كه به زودی همه اموال او را مرگ می رباید و تنها كیفر حسابرسی آن بر عهده انسان باقی خواهد ماند. 🔶 @Nahj_Et
🌸 علی علیه السلام : 🌻 و من كلام له (عليه السلام) : إِنَّ أَكْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ 🌼 گرامی ترین مرگ : و همانا گرامی‌ ترین مرگها كشته شدن در راه خداست. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در حديثى در كتاب شريف كافى از امير مؤمنان على عليه السلام مى‌خوانيم كه «إنَّ‌ الْعٰالِمَ‌ الْعٰامِلَ‌ بِغَيْرِهِ‌ كَالْجٰاهِلِ‌ الْحٰائِرِ الَّذىٖ‌ لاٰ يَسْتَفيٖقُ‌ عَنْ‌ جَهْلِهِ‌؛ شخص عالمى كه به علمش عمل نكند مانند جاهل سرگردانى است كه از بيمارى جهل بهبود نمى‌يابد. سپس حضرت در همان روايت مى‌فرمايد: «بَلْ‌ قَدْ رَأيتُ‌ أنَّ‌ الْحُجَّةَ‌ عَلَيْهِ‌ أعْظَمُ‌ وَ الْحَسْرَةُ‌ أدْوَمُ‌؛ بلكه حجت الهى را بر او بزرگ‌تر و حسرت او را پايدارتر ديدم». همين عبارت با اندك تفاوتى در ذيل خطبۀ 110 نهج‌البلاغه نيز آمده است. 🔶 @Nahj_Et
🌾 علی علیه السلام : 💐 و من كلام له (عليه السلام) لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ 🌷 خداشناسی : دیده ها هرگز او را آشكار نمی بینند، اما دلها با ایمان درست او را درمی یابند. 🔶 @Nahj_Et
🌞 علی علیه السلام : 🌿 فَإِنَّمَا أَنْتُمْ كَرَكْبٍ وُقُوفٍ لَا يَدْرُونَ مَتَي يُؤْمَرُونَ بِالسَّيْرِ 🌺 دنیا خانه کوچ : همانا شما چونان كاروانی هستید كه در جایی به انتظار مانده و نمی دانند در چه زمانی آنان را فرمان حركت می دهند. 🔶 @Nahj_Et
⭐️ علی علیه السلام : ✨ و من كلام له (عليه السلام) : حَثِيثٌ لَا يَفُوتُهُ الْمُقِيمُ وَ لَا يُعْجِزُهُ الْهَارِبُ 🌟 عدم رهایی از مرگ : آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار می كنند، هیچ كدام را از چنگال مرگ رهایی نیست. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در حديث ديگرى در غرر الحكم از همان حضرت مى‌خوانيم: «عِلْمٌ‌ لا يُصْلِحُكَ‌ ضَلاٰلٌ‌ وَ مٰالٌ‌ لا يَنْفَعُكَ‌ وَبٰالٌ‌؛ دانشى كه تو را اصلاح نكند گمراهى است و ثروتى كه تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است». اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از «جهل» صفات جاهلانه‌اى مانند غرور و تكبر و خودخواهى و سودجويى و رياكارى باشد؛ هر گاه علم با اين صفات نكوهيدۀ جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى‌كشاند، همان‌گونه كه در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد 🔶 @Nahj_Et
🍋 علی علیه السلام : 🎲 و من كلام له (عليه السلام) قَرِيبٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ غَيْرَ مُلَابِسٍ بَعِيدٌ مِنْهَا غَيْرَ مُبَايِنٍ 🎬 خداشناسی : خدا به همه چیز نزدیك است نه آنكه به اشیاء چسبیده باشد، و از همه چیز دور است نه آنكه از آنها بیگانه باشد. 🔶 @Nahj_Et
🍋 علی علیه السلام : 💦 عِبَادَ اللَّهِ اللَّهَ اللَّهَ فِي أَعَزِّ الْأَنْفُسِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَبِّهَا إِلَيْكُمْ 🦋 حق نفس : ای بندگان خدا را، خدا را، در حق نفس خویش كه از همه چیز نزد شما گرامی تر و دوست داشتنی تر است، پروا کنید. 🔶 @Nahj_Et
🚩 علی علیه السلام : 💠 و من كلام له (عليه السلام) مُتَكَلِّمٌ لَا بِرَوِيَّةٍ مُرِيدٌ لَا بِهِمَّةٍ ♻️ خداشناسی : گوینده است نه با اندیشه و فكر، اراده كننده است نه از روی آرزو و خواهش 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا