eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💥وَقُولاَ بِالْحَقِّ ، وَاعْمَلاَ لِلاَْجْرِ 🌎سخن حق بگوييد و براى اجر و پاداش الهى (نه براى چشم داشت از مردم) کار کنيد» 📘 🔶 @Nahj_Et
hkhmt_256_nhj_lblgh.mp3
3.16M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
💢 ویژگیهای الگوی شایسته 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃كانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّه، وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ. 🔹 مرا در گذشته برادرى خدايى بود، كوچكى دنيا در نظرش او را در نظرم بزرگ مى نمود. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💥مَنْ نَالَ اسْتَطَالَ 🌎كسى كه به نوايى رسد طغيان مى كند و برترى مى جويد» 📘 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يكى از مهم‌ترين مسائل سرنوشت‌ساز در زندگى انسان‌ها
💠🔹اين سخن در واقع برگرفته از قرآن مجيد است كه پس از نقل ماجراى بسيار عبرت‌انگيز يوسف عليه السلام مى‌فرمايد: «لَقَدْ كٰانَ‌ فِي قَصَصِهِمْ‌ عِبْرَةٌ‌ لِأُولِي اَلْأَلْبٰابِ‌» ؛ در سرگذشت آن‌ها درس عبرتى براى صاحبان انديشه بود!». اين آيه ناظر به حوادث عبرت‌انگيزى است كه در زندگى انسان‌ها رخ مى‌دهد و در آيۀ ديگرى از همين سوره به حوادثى اشاره مى‌كند كه در جهان پيرامون ما واقع مى‌شود و مى‌فرمايد: «وَ كَأَيِّنْ‌ مِنْ‌ آيَةٍ‌ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ‌ وَ اَلْأَرْضِ‌ يَمُرُّونَ‌ عَلَيْهٰا وَ هُمْ‌ عَنْهٰا مُعْرِضُونَ‌» ؛ و چه بسيار نشانه‌اى (از خدا) در آسمان‌ها و زمين كه آن‌ها از كنارش مى‌گذرند و از آن رويگردانند!». در آيۀ 41 سورۀ «نور» نيز مى‌فرمايد: «يُقَلِّبُ‌ اَللّٰهُ‌ اَللَّيْلَ‌ وَ اَلنَّهٰارَ إِنَّ‌ فِي ذٰلِكَ‌ لَعِبْرَةً‌ لِأُولِي اَلْأَبْصٰارِ» ؛ خداوند شب و روز را دگرگون مى‌سازد؛ در اين عبرتى است براى صاحبان بصيرت! 🔶 @Nahj_Et
💠🔹بنابراين، حوادث عبرت‌انگيز تنها مربوط به تاريخ بشر نيست، بلكه در كلّ‌ جهان آفرينش ممكن است رخ دهد. به برگ‌هاى زرد درختان پاييزى نگاه كنيد كه با اندك نسيمى از شاخه جدا مى‌شوند و به هر سو پراكنده مى‌گردند. اگر كمى به عقب برگرديم و نشاط و طراوت و استحكام آن‌ها را در فصل بهار ببينيم كه محكم به شاخه‌ها چسبيده بودند حتى اگر طوفان درخت را واژگون مى‌كرد، برگ از درخت جدا نمى‌شد، از اين منظره مى‌توانيم زندگى خود را بررسى كنيم، فصل جوانى و پيرى كه همچون بهار و پاييز عمر است در برابر ما مجسم مى‌شود و بهترين عبرت‌ها را مى‌گيريم 🔶 @Nahj_Et
♦️مهجوریت ! 📱یكی از مسایل دردناك كه هرگز نمی‎توان انكار نمود، مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان آن حضرت است، گرچه به بركت نظام اسلامی نهج البلاغه نیز همانند بسیاری از معارف مهجور الهی به تدریج از مهجوریت رهایی یافته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انكار نیست كه نهج‎البلاغه مهجور است همان‎طور كه امیرمۆمنان، مظلوم بلكه مهجور بود، برخی از بزرگان نكته‎آموز درباره مهجوریت نهج البلاغه این گونه نالیده‎اند: 👌 (... عجیب این است كه نهج البلاغه در دیار خودش در میان شیعیان علی ـ علیه‎السلام ـ در حوزه‎های علمیه شیعه غریب و تنهاست هم چنان كه خود علی ـ علیه‎السلام ـ غریب و تنهاست، بدیهی است كه اگر محتویات كتابی و یا اندیشه‎ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد این كتاب و یا آن شخص عملاًَ تنها و بیگانه می‎ماند هر چند نام‎شان با هزار تجلیل و تعظیم برده شود، ما باید اعتراف كنیم كه با نهج البلاغه بیگانه‎ایم، دنیای روحی كه برای خود ساخته‎ایم دنیای دیگری است غیر از دنیای نهج البلاغه. 👤 شهید مرتضی ، کتاب سیری در نهج البلاغه ( متن کامل کتاب در اینجا ) 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بشتابید که دری از درهای بهشت، به روی مومنان انقلابی باز شده است: "فَاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ اَوْلِيائِهِ؛ پس جهاد دری‌ است از درهای‌ بهشت، که خداوند آن را به روی‌ اولیاء خاص خود گشوده است." 🔶 @Nahj_Et
◽️الله الله فى عاجل البغى، و آجل وخامة الظلم، و سوء عاقبة الكبر. 🌎برحذر باشيد از خدا! بترسيد از خدا، درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر. 📘 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مى‌فرمايد: «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مى‌شود»؛ (مَنْ‌ بَالَغَ‌ فِي الخُصومَةِ‌ أَثِمَ‌) . معمولاً خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مى‌شوند و آتش خشم و غضب در آنان شعله‌ور مى‌گردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى ازقبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مى‌شوند. در جملۀ دوم به نقطۀ مقابل آن اشاره كرده، مى‌فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مى‌شود)»؛ (وَ مَنْ‌ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ‌) 🔶 @Nahj_Et
hkhmt_257_nhj_lblgh.mp3
6.12M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
💥عِبَادَ اللّهِ، إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ کَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ 💠بندگان خدا! روزگار بر بازماندگان، آن سان مى گذرد که بر پيشينيان گذشت!» ✍اين سخن، اشاره به مطلب معروفى است که مى گوييم تاريخ همواره تکرار مى شود و حوادث امروز ، با تفاوت مختصرى ـ همچون حوادث ديروز است 📘 🔶 @Nahj_Et
🌰 علی علیه السلام : 🌹 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ ✨ رابطه توبه و آمرزش : و درود خدا بر او فرمود: و «خداوند» دَرِ توبه كردن را باز نگذاشته كه دَرِ آمرزش را بسته نگهدارد. 📚 ، 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃امیرالمؤمنین امام على علیه السلام: 🌲🌳لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایغارُ. خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد. 📚نهج البلاغه، کلمات قصار ح۴۷ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مى‌فرمايد: «كسى كه د
💠🔹قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مى‌فرمايد: «لاٰ تَظْلِمُونَ‌ وَ لاٰ تُظْلَمُونَ‌» ؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود». گرچه اين آيه دربارۀ رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مى‌دهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند و به گفتۀ بعضى از دانشمندان: «اگر ستم‌كِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى‌شود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمى‌تواند به آن‌ها ستم كند، بنابراين همان گونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده 🔶 @Nahj_Et
۲۱۰ ✨اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً; وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ 💠تقواى الهى پيشه كنيد; تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از جدا ساخته و سخت مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد» ✍مى دانیم تقوا و پرهیزگارى بهترین زاد و توشه سفر آخرت: و والاترین نشانه شخصیت انسان و قرب او در درگاه خدا: 👈ولى تقوا مراحلى دارد که بستگى زیادى به انگیزه هاى آن و نشانه هایى در آثار آن دارد و امام علیه السلام در اینجا بالاترین مرحله تقوا را پیشنهاد مى کند که پنج وصف در آن موجود است. 🔹نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است 🔹دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد. 🔹سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد. 🔹چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است. 🔹پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد. ✔️به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است. 🔶 @Nahj_Et
بسم الله 🔵خلافتِ انتصابیِ علی بن ابی‌طالب در کلمات خود حضرت 1) روایات متعدد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایات متعددی این مضمون را بیان کرده است که من حقی داشتم و آن حق را پس از وفات پیامبر ضایع کردند. 2) تواتر معنوی این روایات: ابن‌ابی‌الحدید درباره این روایات پذیرفته است که این روایات تواتر دارند. 3) ظهور روایات در خلافت انتصابی: ابن‌ابی‌الحدید این را هم پذیرفته است که این روایات ظهور دارند در اینکه علی ع نه فقط به خاطر فضایل شخصی بلکه به خاطر فضایل شخصی و نصب الاهی، استحقاق آن را داشته است که اولین خلیفه انتصابی بعد از پیامبر ص باشد. 4) تأویل روایات: ابن‌ابی‌الحدید این ظهور را تأویل برده و از اندیشمندان امامیه نیز گلایه کرده است که چرا این روایات را به همان معنای ظاهری‌اش حمل می‌کنند؟!!!!! 5) قرینه‌ی ابن‌ابی‌الحدید برای تأویل بردن این روایات چیست؟ او معتقد است اگر این روایات را بر معنای ظاهری‌اش حمل ‌کنیم، لازم می‌آید که برخی از بزرگان مهاجرین و انصار را فاسق بدانیم! فقط همین! ↩️پ ن: این روایات، به گزارش خود ابن‌ابی‌الحدید، عبارت‌اند از: قوله:‏ «ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا» و قوله‏: «اللهم أخز قريشا فإنها منعتني حقي و غصبتني أمري‏» و «قوله‏ فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي‏» و قوله:‏ «و قد سمع صارخا ينادي أنا مظلوم فقال هلم فلنصرخ معا فإني ما زلت مظلوما» و قوله:‏ «و إنه ليعلم أن محلي منها محل القطب من الرحى‏» و قوله:‏ «أرى تراثي نهبا» و «قوله‏ أصغيا بإنائنا و حملا الناس على رقابنا» و قوله:‏«إن لنا حقا إن نعطه نأخذه و إن نمنعه نركب أعجاز الإبل و إن طال السرى‏» و قوله:‏ «ما زلت مستأثرا علي مدفوعا عما أستحقه و أستوجبه‏» 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏9، ص: 306 و 307 با معارف نهج البلاغه238 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✰﷽✰✨ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ✰نهج‌البلاغه در آینه تصویر✰ فرمان خدا قضای حتمی و حکمت، و خشنودی او مایه امنیّت و رحمت است؛ از روی علم، حکم می‌کند و با حلم و بردباری می‌بخشاید. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت نهج البلاغه خوانی 🔺در کلام استاد نظافت 💠 امیدوارم که این نهضت نهج البلاغه خوانی که راه افتاده روز به روز عمق بیشتر و گسترش بیشتری پیدا کند. آذر ماه ۱۴۰۱- مشهدمقدس 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه 14 - به لشکریان در مورد رعايت اصول انسانى در جنگ و من وصية له عليه‌السلام لعسكره قبل لقاء العدو بصفين لاَ تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوكُمْ فَإِنَّكُمْ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَلَى حُجَّةٍ وَ تَرْكُكُمْ إِيَّاهُمْ حَتَّى يَبْدَأُوكُمْ حُجَّةٌ أُخْرَى لَكُمْ عَلَيْهِمْ با دشمن جنگ را آغاز نكنيد تا آنها شروع كنند، زيرا بحمد اللّه حجّت با شماست، و آغازگر جنگ نبودنتان، تا آن كه دشمن به جنگ روى آورد، حجّت ديگر بر حقّانيت شما خواهد بود فَإِذَا كَانَتِ اَلْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اَللَّهِ فَلاَ تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لاَ تُصِيبُوا مُعْوِراً وَ لاَ تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ لاَ تَهِيجُوا اَلنِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ فَإِنَّهُنَّ ضَعِيفَاتُ اَلْقُوَى وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلْعُقُولِ اگر به اذن خدا شكست خوردند و گريختند، آن كس را كه پشت كرده نكشيد، و آن را كه قدرت دفاع ندارد آسيب نرسانيد، و مجروحان را به قتل نرسانيد. زنان را با آزار دادن تحريك نكنيد هر چند آبروى شما را بريزند، يا اميران شما را دشنام دهند، كه آنان در نيروى بدنى و روانى و انديشه كم توانند إِنْ كُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْكَفِّ عَنْهُنَّ وَ إِنَّهُنَّ لَمُشْرِكَاتٌ وَ إِنْ كَانَ اَلرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ اَلْمَرْأَةَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ اَلْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ در روزگارى كه زنان مشرك بودند مأمور بوديم دست از آزارشان برداريم، و در جاهليّت اگر مردى با سنگ يا چوب دستى، به زنى حمله مى‌كرد، او و فرزندانش را سرزنش مى‌كردند 🔶 @Nahj_Et
💥ايها الناس! انما يجمع الناسَ الرضا و السخطُ و انما عَقر ناقه ثمود رجل واحد، فعمّهم الله بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا. 🌎اى مردم! راضى بودن و ناراضى بودن به كارى، مردم را در آن كار شريك مى گرداند، ناقه ثمود را تنها يك مرد پى كرد؛ اما خداوند همه قوم ثمود را عذاب کرد؛ زيرا همه به كار آن مرد راضى بودند. 📘 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه خطبه 219 - تأسّف بر كشتگان نبرد جمل و من كلام له عليه‌السلام لما مر بطلحة بن عبد الله و عبد الرحمن بن عتاب بن أسيد و هما قتيلان يوم الجمل (در ميدان نبرد جمل در سال 36 هجرى وقتى به جنازه طلحه و عبد الرحمن بن عتاب رسيد فرمود) لَقَدْ أَصْبَحَ أَبُو مُحَمَّدٍ بِهَذَا اَلْمَكَانِ غَرِيباً أَمَا وَ اَللَّهِ لَقَدْ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ تَكُونَ قُرَيْشٌ قَتْلَى تَحْتَ بُطُونِ اَلْكَوَاكِبِ أَدْرَكْتُ وَتْرِي مِنْ بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ وَ أَفْلَتَتْنِي أَعْيَانُ بَنِي جُمَحَ ابو محمد (طلحه) در اين مكان، غريب مانده است! به خدا سوگند خوش نداشتم قريش را زير تابش ستارگان كشته و افتاده بينم! به خونخواهى، بر فرزندان «عبد مناف» دست يافتم، ولى سر كردگانى «بنى جمح» از دستم گريختند لَقَدْ أَتْلَعُوا أَعْنَاقَهُمْ إِلَى أَمْرٍ لَمْ يَكُونُوا أَهْلَهُ فَوُقِصُوا دُونَهُ آنان براى كارى كه در شأن آنها نبود سر بر افراشتند، و پيش از رسيدن به آن سركوب شدند 🔶 @Nahj_Et
💢 ارزش صبر بر مصیبت 💠 امام علی علیه السلام، اشعث را به خاطر مرگ فرزندش اين گونه تسليت داد: 🍃 يا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ. 🔹اى اشعث، اگر صبر كنى تقدير الهى بر تو جارى شده و اجر خواهى برد، و اگر بى تابى كنى تقدير الهى بر تو جارى شده و گناهكار خواهى شد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et