eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ 📜 خطبه غدیر 2⃣ 🔷 بخش اول 🔻پادشاه هستى‏ ها و چرخاننده‏ٔ سپهرها و رام‏ كننده‏ٔ آفتاب و ماه كه هر يك تا اَجَل معيّن جريان يابند. «او پرده‏ٔ شب را به روز و پرده‏ٔ روز را به شب بپيچد.» (زمر / 5) «كه شتابان در پى روز است.» (اعراف / 54) هم او شكننده‏ٔ هر ستمگر باطل‏ گرا و نابودكننده‏ٔ هر شيطان سركش است. 🔻نه او را ناسازى باشد و نه برايش مانندى و انبازى. يكتا و بى‏ نياز، «نه زاده و نه زاييده‏ شده و او را همتايى نبوده». (اخلاص / 4 - 3) ، خداوند يگانه و پروردگار بزرگوار است. 🔻بخواهد و به انجام رساند؛ اراده كند و حكم نمايد؛ بداند و بشمارد؛ بميراند و زنده كند؛ نيازمند و بى‏ نياز گرداند؛ بخنداند و بگرياند؛ نزديك آورد و دور برد؛ بازدارد و عطا كند. او راست پادشاهى و ستايش. به دست تواناى اوست تمام نيكى و هم اوست بر هر چيز توانا. 🔻«شب را در روز و روز را در شب فرو برد». (حديد / 6) جز او خداوندى نباشد؛ گران‏قدر و آمرزنده؛ پذيرنده‏ٔ دعا و افزاينده‏ٔ عطا؛ بر شمارنده‏ٔ نَفَس‏ها و پروردگار پرى و انسان. 🔻چيزى بر او مشكل ننمايد. فريادِ فريادكنندگان، او را آزرده نكند و اصرارِ اصراركنندگان، او را به ستوه نياورد. نيكوكاران را نگاهدار و رستگاران را يار، مؤمنان را صاحب اختيار و جهانيان را پروردگار است؛ همو كه در همه‏ٔ احوال، سزاوار سپاس و ستايش آفريدگان است. 🔻 او را ستايش فراوان و سپاس جاودانه مى‏ گويم در شادى و رنج و آسايش و سختى و به او و فرشتگان و نبشته‏ ها و فرستاده‏ هايش ايمان داشته. 🔻فرمان او را گردن مى‏ گذارم و اطاعت مى‏ كنم و به‏ سوى هر آن‏چه مايه‏ٔ خشنودى اوست، مى‏ شتابم و به حكم و فرمان او تسليم؛ چرا كه به فرمان‏برى او، شايق و از كيفر او، ترسانم؛ زيرا او خدايى است كه كسى از مكرش در امان نبوده و از ستمش ترسان نباشد (زيرا او را ستمى نيست). @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان فرزند مبارک فضیلت11.mp3
930.9K
💠 خطبه خوانی امام حسن مجتبی برای مادرش حضرت زهرا سلام الله علیهما 🔵 🔹 چرا امام حسن مجتبی با آن همه فصاحت به لکنت زبان افتاد؟ 📚 منبع : کتاب 1001 داستان از زندگی امام علی (علیه السلام) ص 86 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌┅•═༅𖣔✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌹✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•‏‏┅‏ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه مائده ادامه آیه های(۲۷تا۳۱)🔹 از بعضى روایات که از امام صادق(علیه السلام
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه مائده ادامه آیه های(۲۷الی۳۱)🔹 ✔️نکته ها: ۱ ـ در قرآن مجید نامى از فرزندان آدم(علیه السلام) نه در اینجا و نه در جاى دیگر برده نشده، ولى طبق آنچه در روایات اسلامى آمده است نام یکى هابیل و دیگرى قابیل بوده، اما در سفر تکوین تورات ، باب چهارم، نام یکى قائن و دیگرى هابیل ذکر شده، و به طورى که مفسر معروف ابوالفتوح رازى مى گوید: در نام هر کدام چندین لغت است، نام اوّلى هابیل یا هابل یا هابن بوده، و نام دیگرى قابیل یا قابین یا قابل یا قابن و یا قبن . در هر صورت، تفاوت میان روایات اسلامى و متن تورات در مورد نام قابیل ، بازگشت به اختلاف لغت مى کند و مطلب مهمى نیست. ولى شگفت آور این که یکى از دانشمندان مسیحى این موضوع را به عنوان یک ایراد بر قرآن ذکر کرده که: چرا قرآن به جاى قائن ، قابیل گفته است؟! در حالى که: اوّلاً ـ این گونه اختلاف در لغت و حتى در ذکر نام ها فراوان است، مثلاً تورات، ابراهیم را ابراهام و قرآن او را ابراهیم نامیده. و ثانیاً ـ اساساً اسم هابیل و قابیل در قرآن نیست و تنها در روایات اسلامى آمده است.(۵) * * * ۲ ـ مى دانیم قربان به معنى چیزى است که باعث تقرّب به پروردگار مى شود، اما درباره کارى که آن دو برادر انجام داده اند در قرآن ذکرى به میان نیامده، ولى طبق بعضى از روایات اسلامى و آنچه در تورات ، سفر تکوین، باب چهار آمده است، هابیل چون دامدارى داشت یکى از بهترین گوسفندان و فراورده هاى آن را براى این کار انتخاب نمود، در حالى که قابیل مردى کشاورز بود، از بدترین قسمت زراعت خود خوشه ها یا آردى براى این منظور تهیه کرد. * * * ۳ ـ در این که فرزندان آدم از کجا فهمیدند عمل یکى در پیشگاه پروردگار پذیرفته شده، و عمل دیگرى مردود؟ باز در قرآن توضیحى داده نشده، تنها در بعضى از روایات اسلامى مى خوانیم که آن دو فراورده هاى خود را به بالاى کوهى بردند، صاعقه اى به نشانه قبولى به فراورده هابیل خورد و آن را سوزاند، اما دیگرى به حال خود باقى ماند و این نشانه سابقه نیز داشته است. اما بعضى از مفسران معتقدند: قبولى عمل یکى، و ردّ عمل دیگرى، از طریق وحى به آدم(علیه السلام) به آنها اعلام گشت و علت آن هم چیزى جز این نبود که هابیل مردى با صفا، فداکار و با گذشت در راه خدا بود، ولى قابیل مردى تاریک دل، حسود و لجوج بود، و سخنانى که قرآن در همین آیات از این دو برادر نقل مى کند، به خوبى روشنگر چگونگى روحیه آنها است. * * * ۴ ـ از این آیات به خوبى استفاده مى شود که: سرچشمه نخستین اختلافات، قتل، تعدّى و تجاوز در جهان انسانیت، مسأله حسد بوده، و این موضوع ما را به خطرناک بودن این رذیله اخلاقى و اثر فوق العاده آن در رویداده هاى اجتماعى آشنا مى سازد. بر این اساس، براى تربیت انسان ها از کودکى تا کهنسالى باید به گونه اى برنامه ریزى کرده که بذر غبطه در وجود آنها تبدیل به حسادت نشود، و به وسیله گناهان و صفات رذیله دیگر، آبیارى نگردد که تبدیل به درخت تناورى شود و دیگر نتوان آن را از بین برد. 🔹پایان🔹 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا