✨﴾﷽﴿✨
📜 خطبه غدیر 2⃣
🔷 بخش اول
🔻پادشاه هستى ها و چرخانندهٔ سپهرها و رام كنندهٔ آفتاب و ماه كه هر يك تا اَجَل معيّن جريان يابند. «او پردهٔ شب را به روز و پردهٔ روز را به شب بپيچد.» (زمر / 5) «كه شتابان در پى روز است.» (اعراف / 54) هم او شكنندهٔ هر ستمگر باطل گرا و نابودكنندهٔ هر شيطان سركش است.
🔻نه او را ناسازى باشد و نه برايش مانندى و انبازى. يكتا و بى نياز، «نه زاده و نه زاييده شده و او را همتايى نبوده». (اخلاص / 4 - 3) ، خداوند يگانه و پروردگار بزرگوار است.
🔻بخواهد و به انجام رساند؛ اراده كند و حكم نمايد؛ بداند و بشمارد؛ بميراند و زنده كند؛ نيازمند و بى نياز گرداند؛ بخنداند و بگرياند؛ نزديك آورد و دور برد؛ بازدارد و عطا كند. او راست پادشاهى و ستايش. به دست تواناى اوست تمام نيكى و هم اوست بر هر چيز توانا.
🔻«شب را در روز و روز را در شب فرو برد». (حديد / 6) جز او خداوندى نباشد؛ گرانقدر و آمرزنده؛ پذيرندهٔ دعا و افزايندهٔ عطا؛ بر شمارندهٔ نَفَسها و پروردگار پرى و انسان.
🔻چيزى بر او مشكل ننمايد. فريادِ فريادكنندگان، او را آزرده نكند و اصرارِ اصراركنندگان، او را به ستوه نياورد. نيكوكاران را نگاهدار و رستگاران را يار، مؤمنان را صاحب اختيار و جهانيان را پروردگار است؛ همو كه در همهٔ احوال، سزاوار سپاس و ستايش آفريدگان است.
🔻 او را ستايش فراوان و سپاس جاودانه مى گويم در شادى و رنج و آسايش و سختى و به او و فرشتگان و نبشته ها و فرستاده هايش ايمان داشته.
🔻فرمان او را گردن مى گذارم و اطاعت مى كنم و به سوى هر آنچه مايهٔ خشنودى اوست، مى شتابم و به حكم و فرمان او تسليم؛ چرا كه به فرمانبرى او، شايق و از كيفر او، ترسانم؛ زيرا او خدايى است كه كسى از مكرش در امان نبوده و از ستمش ترسان نباشد (زيرا او را ستمى نيست).
#خطبه_غدیر
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 شرح خطبه غدیر 2⃣
🔉 حجتالاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
داستان فرزند مبارک فضیلت11.mp3
930.9K
✅ #نمی_از_دریای #فضایل_امیرالمومنین_علیه_السلام
💠 خطبه خوانی امام حسن مجتبی برای مادرش حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔵 #فضیلت_25
🔹 چرا امام حسن مجتبی با آن همه فصاحت به لکنت زبان افتاد؟
📚 منبع : کتاب 1001 داستان از زندگی امام علی (علیه السلام) ص 86
┅•═༅𖣔✾🌹✾𖣔༅═•┅
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه مائده ادامه آیه های(۲۷تا۳۱)🔹 از بعضى روایات که از امام صادق(علیه السلام
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه مائده ادامه آیه های(۲۷الی۳۱)🔹
✔️نکته ها:
۱ ـ در قرآن مجید نامى از فرزندان آدم(علیه السلام) نه در اینجا و نه در جاى دیگر برده نشده، ولى طبق آنچه در روایات اسلامى آمده است نام یکى هابیل و دیگرى قابیل بوده، اما در سفر تکوین تورات ، باب چهارم، نام یکى قائن و دیگرى هابیل ذکر شده، و به طورى که مفسر معروف ابوالفتوح رازى مى گوید: در نام هر کدام چندین لغت است، نام اوّلى هابیل یا هابل یا هابن بوده، و نام دیگرى قابیل یا قابین یا قابل یا قابن و یا قبن .
در هر صورت، تفاوت میان روایات اسلامى و متن تورات در مورد نام قابیل ، بازگشت به اختلاف لغت مى کند و مطلب مهمى نیست.
ولى شگفت آور این که یکى از دانشمندان مسیحى این موضوع را به عنوان یک ایراد بر قرآن ذکر کرده که: چرا قرآن به جاى قائن ، قابیل گفته است؟! در حالى که:
اوّلاً ـ این گونه اختلاف در لغت و حتى در ذکر نام ها فراوان است، مثلاً تورات، ابراهیم را ابراهام و قرآن او را ابراهیم نامیده.
و ثانیاً ـ اساساً اسم هابیل و قابیل در قرآن نیست و تنها در روایات اسلامى آمده است.(۵)
* * *
۲ ـ مى دانیم قربان به معنى چیزى است که باعث تقرّب به پروردگار
مى شود، اما درباره کارى که آن دو برادر انجام داده اند در قرآن ذکرى به میان نیامده، ولى طبق بعضى از روایات اسلامى و آنچه در تورات ، سفر تکوین، باب چهار آمده است، هابیل چون دامدارى داشت یکى از بهترین گوسفندان و فراورده هاى آن را براى این کار انتخاب نمود، در حالى که قابیل مردى کشاورز بود، از بدترین قسمت زراعت خود خوشه ها یا آردى براى این منظور تهیه کرد.
* * *
۳ ـ در این که فرزندان آدم از کجا فهمیدند عمل یکى در پیشگاه پروردگار پذیرفته شده، و عمل دیگرى مردود؟ باز در قرآن توضیحى داده نشده، تنها در بعضى از روایات اسلامى مى خوانیم که آن دو فراورده هاى خود را به بالاى کوهى بردند، صاعقه اى به نشانه قبولى به فراورده هابیل خورد و آن را سوزاند، اما دیگرى به حال خود باقى ماند و این نشانه سابقه نیز داشته است.
اما بعضى از مفسران معتقدند: قبولى عمل یکى، و ردّ عمل دیگرى، از طریق وحى به آدم(علیه السلام) به آنها اعلام گشت و علت آن هم چیزى جز این نبود که هابیل مردى با صفا، فداکار و با گذشت در راه خدا بود، ولى قابیل مردى تاریک دل، حسود و لجوج بود، و سخنانى که قرآن در همین آیات از این دو برادر نقل مى کند، به خوبى روشنگر چگونگى روحیه آنها است.
* * *
۴ ـ از این آیات به خوبى استفاده مى شود که: سرچشمه نخستین اختلافات، قتل، تعدّى و تجاوز در جهان انسانیت، مسأله حسد بوده، و این موضوع ما را به خطرناک بودن این رذیله اخلاقى و اثر فوق العاده آن در رویداده هاى اجتماعى آشنا مى سازد.
بر این اساس، براى تربیت انسان ها از کودکى تا کهنسالى باید به گونه اى برنامه ریزى کرده که بذر غبطه در وجود آنها تبدیل به حسادت نشود، و به وسیله گناهان و صفات رذیله دیگر، آبیارى نگردد که تبدیل به درخت تناورى شود و دیگر نتوان آن را از بین برد. 🔹پایان🔹
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹شرح خطبه(۱۸)ادامه بخش دوم🔹 ...در پاسخ اين سؤال بايد به سه نکته توجّه کرد: نخست اين که در
✨﴾﷽﴿✨
🔹شرح خطبه(۱۸)ادامه بخش دوم🔹
...اين جمله اشاره به فصاحت و بلاغت قرآن دارد، الفاظش بسيار موزون، تعبيرات بسيار حساب شده و آهنگ آيات، آهنگى مخصوص به خود دارد که هر قدر انسان آن را بخواند و تکرار کند هرگز خسته نمى شود، شواهد اين سخن بسيار است که ورود در اين درياى پهناور، ما را از مقصد دور مى سازد.(15)
در توصيف دوّم مى فرمايد: «و باطن آن عميق است» (وَ باطِنُهُ عَميق).
غالباً پرداختن به زيباييهاى ظاهر، انسان را از عمق معنا دور مى سازد همان گونه که پرداختن به معناى عميق و به تعبير ديگر اداى حقّ معنا، انسان را در انتخاب الفاظ زيبا در تنگنا قرار مى دهد، نهايت قدرت لازم است که ميان اين دو جمع شود، حقّ معنا به طور کامل ادا شود و در عين حال در قالب زيباترين و جالبترين الفاظ قرار گيرد; و اين حقيقت است که انسان در قرآن مجيد به روشنى در مى يابد که ظاهرش فوق العاده آراسته، روح پرور، جذّاب و دلپذير است و باطنش فوق العاده عميق و پرمحتواست.
ژرفا و عمق قرآن آن گونه است که هرچه، قويترين انديشه ها درباره آن به کار بيفتد باز پايان نمى گيرد. چرا چنين نباشد در حالى که تراوش وحى الهى است و کلام خدا همچون ذات پاکش بى انتهاست. نمونه هاى گوناگونى در اين زمينه در سوره هاى مختلف قرآن وجود دارد که آنچه را امام در اين دو جمله بيان فرموده براى انسان آشکارا و محسوس مى سازد.(16)
در توصيف سوّم و چهارم مى فرمايد: «نکات شگفت آور قرآن هرگز فانى نمى شود و اسرار نهفته آن هرگز پايان نمى پذيرد» (لاتَفْنى عَجائِبُهُ، وَ لا تَنْقَضِى غَرائِبُهُ).
ممکن است تفاوت اين دو جلمه در اين باشد که جمله اوّل (لاتَفْنى عَجائِبُهُ) اشاره به جاودانگى و ابدى بودن شگفتيها و زيباييها و حقايق برجسته قرآن مى کند، چرا که کتابهاى زيادى را مى توان نام برد که در عصر خود، بسيار شگفت آور و جالب بودند ولى با گذشت زمان گرد و غبار کهنگى بر آنها نشست و شگفتيهايش بى رنگ شد ولى قرآن هرگز چنين کتابى نيست; چرا که تمام کسانى که با آن آشنا هستند هميشه از مطالعه و غرو و بررسى در الفاظ و معانيش لذّت مى برند.
جمله دوّم اشاره به اسرار نهفته قرآن است که با گذشت زمان هر روز بخش تازه اى از آن آشکار مى گردد (فراموش نکنيد که «غرائب» جمع «غريب» از ماده «غربت» و «غروب» به معناى دور شدن از موطن، يا پنهان گشتن است و اين تعبير تناسب نزديکى با اسرار نهفته قرآن دارد).
در پنجمين و آخرين توصيف مى فرمايد: «ظلمات و تاريکيها جز در پرتو نور قرآن برطرف نخواهد شد!» (وَ لا تُکْشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ).
نه تنها ظلمت جهل و تاريکى کفر و بى ايمانى و بى تقوايى، بلکه ظلمات در صحنه زندگى اجتماعى و سياسى و اقتصادى نيز بدون تعليمات قرآن از ميان نخواهد رفت.
امروز با اين که دنيا از نظر صنايع، فوق العاده پيشرفت کرده، ولى با اين حال انواع ظلمتها بر جامعه بشرى سايه شوم خود را گسترده است; جنگها و خونريزيها، ظلم و بى عدالتيها، فقر و بدبختى و از همه مهمتر ناآرامى هاى درونى همه جا را فراگرفته و تمام اينها نتيجه مستقيم ضعف ايمان و تقوا و فقر اخلاقى و معنوى است که بهترين راه درمان آن پناه بردن به قرآن است.
از همه اسفناک تر رها کردن قرآن و پناه بردن به آراى ظنّى و افکار قاصر بشرى در زمينه احکام است که گروهى از مسلمانان به خاطر دور بودن از قرآن گرفتار آن شدند.
***
نکته ها:
1ـ عواقب شوم دورى از قرآن و اهل بيت(عليهم السلام)
دورى از قرآن براى همه مسلمانان مايه زيان و خسران است مخصوصاً براى دانشمندان و علماى امّت. همان گونه که امام اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه بالا با دقيقترين و رساترين بيان نشان داده، که چگونه گروهى از همان قرن نخستين ظهور اسلام به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و اهل بيت که شارحان الهى قرآنند، سرگردان و حيران مانده اند و به راه هايى که دون شأن عالم اسلامى است کشيده شده اند
ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2