آشتی کنون - فرزندان علی.mp3
3.12M
#قصه_های_کودکانه | آشتی کنون
🎙 با اجرای نورالزینب و نورالزهرا خانم حافظی
📚 در باغ نهج البلاغه
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
💠 به راستی که اوست (یعنی علی) اولین کسی که به خدا و رسولش ایمان آورد و کسی است که جانش را فدای رسول اللّه کرد.
📜 #خطبه_غدیر
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ ۚ فَإِن جَاءُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ۖ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا ۖ وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
《صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم》
آنها با دقت (به سخنان تو) گوش مى دهند تا (
دستاویزى پیدا کنند و آن را) تکذیب نمایند. و بسیار مال حرام مى خورند. ولى اگر نزد تو آمدند، در میان آنان داورى کن، یا (اگر صلاح دانستى) از آنان صرف نظر کن.
و اگر از آنان صرف نظر کنى، به تو هیچ زیانى نمى رسانند. واگر داورى کنى، با عدالت در میان آنها داورى کن، که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.
(مائده/۴۲)
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه مائده آیه(۴۲)🔹
✅در این آیه ،پیرو آیه قبل، بار دیگر قرآن تأکید مى کند که: آنها گوش شنوا براى شنیدن سخنان تو و تکذیب آن دارند (سَمّاعُونَ لِلْکَذِبِ).
و یا گوش شنوائى براى شنیدن دروغ هاى بزرگانشان دارند.
این جمله، بار دیگر به عنوان تأکید و اثبات این صفت زشت براى آنها تکرار شده است.
علاوه بر این آنها بسیار اموال حرام، ناحق و رشوه مى خورند (أَکّالُونَ لِلسُّحْتِ).(۶)
سپس به پیامبر(صلى الله علیه وآله) این اختیار را مى دهد که: هر گاه این گونه اشخاص براى داورى به او مراجعه کردند مى تواند در میان آنها با احکام اسلام داورى کند و مى تواند از آنها روى گرداند (فَإِنْ جاؤُکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ).
البته منظور این نیست که پیغمبر(صلى الله علیه وآله) تمایلات شخصى را در انتخاب یکى از این دو راه دخالت دهد، بلکه منظور این است: شرائط و اوضاع را در نظر بگیرد، اگر مصلحت بود دخالت و حکم کند و اگر مصلحت نبود صرف نظر نماید.
پس از آن، براى تقویت روح پیغمبر(صلى الله علیه وآله) اضافه مى کند: اگر صلاح بود که از آنها روى بگردانى هیچ زیانى نمى توانند به تو برسانند (وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئاً).
اما این مسأله را به طور جِدّ از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خواهد که: اگر خواستى در میان آنها داورى کنى، حتماً باید اصول عدالت را رعایت نمائى; زیرا خداوند افراد دادگر و عدالت پیشه را دوست مى دارد (وَ إِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ).
در این که: این حکم، یعنى تخییر حکومت اسلامى میان داورى کردن با احکام اسلام درباره غیر مسلمانان، و یا صرف نظر کردن از داورى، نسخ شده و یا به قوت خود باقى است، در میان مفسران گفتگو است:
بعضى معتقدند: در محیط حکومت اسلامى هر کس زندگى مى کند، خواه مسلمان باشد یا غیر مسلمان از نظر حقوقى و جزائى مشمول مقررات اسلام است.
بنابراین، حکم تخییر در آیه فوق یا نسخ شده و یا مخصوص به غیر کفار ذِمّى است، یعنى کفارى که به عنوان یک اقلیت در کشور اسلامى زندگى ندارند، بلکه با مسلمانان پیمان هائى برقرار ساخته و با آنان رفت و آمد دارند.
ولى بعضى دیگر معتقدند: حکومت اسلامى هم اکنون نیز درباره غیر مسلمانان این اختیار را دارد که شرائط و اوضاع را در نظر گرفته، چنانچه مصلحت ببیند طبق احکام اسلام درباره آنها قضاوت کند، و یا آنها را با قوانین خودشان رها سازد (تحقیق و توضیح بیشتر درباره این حکم را در بحث قضاء در کتب فقهى بخوانید).
گر چه ممکن است از آیه ۴۸ این سوره (چند آیه بعد) استفاده شود که پیامبر(صلى الله علیه وآله) و بِالتّبع حاکم اسلامى موظف به حکم و داورى طبق احکام است.
@Nahjolbalaghe2